عنوان :
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن :

-1- مقدمه
از آنجا كه بیشتر عمر ما در محیط كار سپری می شود و بسیاری از روابط و مناسبات ما در طول ساعات كار شكل می گیرد، می توان از كار به عنوان بخش بسیار مهمی از زندگی یاد كرد. با توجه به اهمیت ابعاد مختلف كار در زندگی انسانها ، می توان گفت كه رضایت شغلی و تمایل به انجام كار نیز تأثیر بسزایی در نحوه خشنودی انسانها از وضعیت زندگیشان دارد.

از سوی دیگر، سلامت روانی انسانها نیز دز گرو همین رضایت شغلی است،چنانكه می توان گفت انسانهایی كه دستخوش نارضایتی شغلی هستند، دچار استرسهای شدیدی در زندگی خانوادگی و اجتماعی می شوند. بررسیهای انجام گرفته، نشان می دهد كه تقریباً در تمامی مشاغل استرس وجود دارد، اما میزان و تأثیر آن به لحاظ نوع و ماهیت استرس و خصوصیات شخصی افراد، در مشاغل گوناگون، متفاوت است ( پاركز ، 1992، ص 57 )

از جمله مشخصات یك سازمان سالم، این است كه سلامت جسمی و روانی كاركنان، به اندازه تولید و بهره وری مورد توجه قرار گیرد. در جامعه سالم،‌ مسئولیت سازمانهای تولیدی، منحصر به تولید هر چه بیشتر كالا و خدمات سود آور نیست و مدیران سازمانهای چنین جوامعی می دانند كه تولید بیشتر، نتیجه و محصول مدیریت اثر بخش است. مدیریت اثر بخش نیز بدون توجه و اعتقاد به سلامت روانی كاركنان حاصل نمی شود. در مورد اهمیت توجه به بیماریهای روانی در محیط كار، كافی است بگوییم كه هیچ پدیده ای به اندازه سلامت روانی برای كارگر اهمیت ندارد ( ساعتچی، 1375، ص 91).

شیوع و گستردگی استرس در محیط كار، محققان را بر آن داشته است كه به تحلیل گسترده این موضوع در سازمان و تأثیر آن بر عملكرد كاركنان بپردازند. عده ای از صاحبنظران رفتار سازمانی تا آنجا پیش رفته اند كه استرس را « بیماری شایع قرن» نامیده اند و معتقدند دامنه این بیماری، به علت پیچیدگی روز افزون سازمانها، ابرازها و روشها، درصورت عدم برنامه ریزی صحیح افزایش خواهد یافت. این تحقیق شامل پنج فصل كلیات، پیشینه و ادبیات تحقیق، یافته و تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری و پیشنهادات است.

2-1- بیان مسئاله :
در زندگی همه افرادی كه در یكی از مشاغل مختلف جامعه فعالیت می كنند، استرس وجود دارد و به اشكال مختلف به آنها فشار وارد می كند. تحولات شغلی تغییرات سازمانی، انتقالات، ترفیعات ، تغییر حقوق، دستمزدها، تنبیهات شغلی و همچنین دگرگونیهای اجتماعی، از جمله مسائلی هستند كه به نحوی بر فرد تأثیر می گذارند و او را دچار آشفتگی، نگرانی یا تشویق می كنند. این نگرانیها و تشویقها در مشاغل مختلف، متفاوت است.

با وجود آنكه آمارهای دقیق در مورد میزان تنش ( استرس) به هنگام كار در مشاغل مختلف در دسترس نیست، ولی براساس تخمین و مطالعات انجام گرفته می توان بر آوردهایی را در این مورد ارائه داد. مثلاً‌ آكادمی پزشكان خانوادگی امریكا تخمین می زند كه حدود كسانی كه در محل كارشان مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته اند، دارای نشانه هایی از تنش هستند.

نتایج بررسیهای انجام شده در كشور ما نیز، بیانگر این است كه استرس، نقش عمده ای را در محیطهای اداری و كارمندی، وقتی آشكار می شود كه بدانیم گسترده عظیمی از نیروهای فعال جامعه را این قشر تشكیل می دهد. به نظر می رسد كه عوامل استرس زا در مشاغل اداری، با توجه به ماهیت و شكل كار، متفاوت است،

به خصوص در آن دسته از مشاغل و محیطهای اداری كه دارای روابط و مناسبات ارباب رجوعی است و كارمندان بیشتر در ارتباط و تعامل با مسائل و مشكلات مردم قرار دارند، این تفاوت بیشتر به چشم می آید. تحقیق حاضر در مورد سازمان و تشكیلاتی (‌ اداره كل مالیاتهای غرب تهران)‌ انجام گرفته است كه بخش عمده ای از آن به لحاظ ماهیت و ویژگیهای شغلی:

دارای روابط و مناسبات ارباب رجوعی بسیار و نیز وجود عوامل استرس زا، تا چه اندازه موجب استرس كارمند گردیده و این فشارها و استرسها تا چه اندازه رضایت شغلی وی را تحت تأثیر قرار می دهد تا با توجه به مطالبی كه پیش از این مندرج گردید، بدلیل اهمیت سلامت روانی و جسمی و رضایت شغلی كاركنان، و به منظور ارتقای عملكرد و بهره وری سازمان، با بررسی این نكته، سعی در به حداقل رساندن عوامل استرس زا و به تبع آن خود استرس و تنش در سازمان كنیم.

3-1 – هدف تحقیق:
بطور كلی، هدف اصلی این تحقیق، ررسی تأثیر استرس شغلی بر رضایت شغلی كارمندان اداره كل مالیاتهای غرب تهران است تا بتوان عوامل مؤثر بر استرس و رضایت شغلی كاركنان را شناسایی كرد.

4-1- ضرورت و اهمیت تحقیق:
با در نظر گرفتن اهمین رضایت شغلی و سلامت جسمی و روانی، و نیز وجود منابع متعدد استرس، بویژه در مشاغل صنعتی، بررسی اثر استرس برسلامت روان و رضایت شغلی كاركنان، اهمیت بسزایی دارد، چرا كه استرس زیاد و شدید، اصولاً سلامت افراد را به مخاطره انداخته و از خشنودی و رضایت آنان می كاهد ( كورمن ، 1999،ص171).

نیجه تحقیقات متعدد، مؤید اثر استرس بر سلامت جسمی و روانی افراد است. اختلالات قلبی- عروقی و بطور كلی بیماریهای روان- تنی نتیجه عامل استرس است. كوپر و ساترلند ( 1987) دریافتند كه سلامت روانی كاركنان صنایع نفت امریكا در مقایسه با جمعیت عمومی ، نا مناسب تر بوده و سطح اضطراب این افراد، به گونه معنا داری بالاتر بوده است. نتایج پژوهشها در این زمینه، بیانگر تأثیر منفی و غیر انكار استرس بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز بر رضایت شغلی آنهاست. لوی ( 1990) به نقل از سازمان بهداشت جهانی

( W.H.O ) اعلام كرده است كه جمعیت كارمندی ازشغل خود راضی نیستند و 90 درصد آنها میگویند كه شغلشان درجهت اهداف زندگیشان نیست(جلالی،1380، ص52 ).
گستردگی عظیم قشر كارمند در جامعه ما و نتایج آماری تحقیقات مختلف، كه نشانگر نارضایتی كارمندان از شغل خویش است، جملگی بیانگر اهمیت و ضرورت تحقیقات بیشتر برای تشخیص اولویتهای بهداشت روانی در محیط كار و عوامل مرتبط با آن است.
5-1- سؤالات تحقیق:
سوال اصلی تحقیق: « آیا استرس شغلی بر رضایت شغلی كاركنان تأثیر دارد؟»
سوالات فرعی تحقیق:
1- آیا ماهیت كاركنان بر رضایت شغلی آنها موثر است؟
2- آیا نحوه ارتباط كارمندان با همكاران خود بر رضایت شغلی آنها موثر است؟
3- آیا نحوه ارتباط كارمندان با رؤسای خود بر رضایت شغلی آنها مؤثر است؟
6-1- فرضیات تحقیق:
فرضیه اصلی: « استرس شغلی بر رضایت شغلی كارمندان مؤثر است.»
فرضیات فرعی:
1- ماهیت كار كارمندان ، بر رضایت شغلی آنها مؤثر است.
2- نحوه ارتباط كارمندان با همكاران خود بر رضایت آنها مؤثر است.
3- نحوه ارتباط كارمندان با رؤسای خود بر رضایت شغلی آنها مؤثر است.
7-1- متغیرهای تحقیق:
متغیر مستقل: استرس شغلی
متغیر وابسته: رضایت شغلی

متغیر های تعدیل كننده: سن- جنسیت- وضعیت تأهل- سابقه كار- میزان تحصیلات – نوع شغل.

8-1- واژگان تخصصی تحقیق:
استرس: استرس، به معنای فشار، واژه ای است كه از فیزیك به رعایت گرفته شده است. به عبارت بسیار كلی و ساده، استرس حالتی است در روان و تن كه ناشی از وارد شدن فشارهای روحی یا جسمی به فرد است، بنابراین شاید فشار عصبی، معادل دقیقی برای استرس نباشند ( الوانی ، 1379، ص 287 ).

استرس شغلی: در واقع به استرس تجربه شده توسط یك فرد خاص، در یك موقعیت شغلی خاص، اطلاق می شود( علیا، 1379، ص 40 )
رضایت شغلی: مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار كه كاركنان با آن احساسات، به كار خود می نگرند، می باشد ( دیویسو نیوسترون ، 1985،ص42).
كادر تشخیص مالیات: از نظر نوع و ماهیت كار، بیشتر با ارباب رجوع سر و كار داشته و دارای تعامل و ارتباط زیاد با مؤدیان مالیاتی است( علیا، 1379،ص4).

كادر پشتیبانی : شامل كارمندان قسمتهای امور عمومی، حسابداری و اداری است و ماهیت و نوع شغل آنان به گونه ای است كه با مؤدیان مالیاتی، ارتباط كمتری دارند و بیشتر فعالیتهای پشتیبانی را انجام می دهند و به عنوان نیروی ستادی در سازمان تلقی می شوند( علیا، 1379،ص4)

9-1- قلمرو تحقیق:
– قلمرو موضوعی: بررسی تأثیر استرس شغلی بر رضایت شغلی كاركنان.
– قلمرو مكانی: اداره كل مالیاتهای غرب تهران.
– قلمرو زمانی: این تحقیق در مقطع زمانی سال 83 انجام می گردد.
10-1- محدودیتهای تحقیق:
محدودیتهای زیر در پژوهش حاضر، قابل توجه است:
1- با توجه به اینكه در موضوع مورد پژوهش، متغیرهای بسیاری مطرح است، به دلیل امكان پذیر نبودن بررسی همه آنها به طور همزمان ، تعداد محدودی از متغیرها مورد بررسی قرار می گیرد. طبقاً این مسأله ، نتایج حاصل از پژوهش را تحت تأثیر قرار می دهد.
2- كم بودن حجم نمونه ( n=30 ) محدودیتهایی را در تعمیم نتایج ، ایجاد خواهد كرد.
3- از آنجا كه این پژوهش از نوع مطالعه همبستگی است. بنابراین روشهای تجربی دقیقتری مورد نیاز است تا تأثیر متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش بهتر مشخص شود.
4- عدم توجه و دقت كافی در تكمیل پرسشنامه، می تواند نتایج را مخدوش كند.

1-2- پیشینه پژوهش:
1-1-2- تاریخچه:
تحقیق در مورد اندازه گیری استرس وحوادث زندگی، به نیمه اول قرن بیستم بر می گردد. از آن جمله است مفهومی كه كنن از نقش هیجانات قلبی در تغییرات بدنی به دست داد و استفاده ای كه مایر ( 1951) از روش چارت زندگی در تشخیص طبی داشت. مطالعات اولیه در زمینه نگرشهای مربوط به كار، از پیش از جنگ جهانی اول شروع و به طور فعال در كشورهای انگلستان و امریكا دنبال شد. در امریكا، احتمالاً نافذ ترین پژوهشها در زمینه رضایت شغلی اثر خفچه بود. نتیجه این مطالعات آن بود كه تأثیر شرایط مادی كار ( مثل نور و دوره استراحت ) بر رضایت شغلی، به مراتب كمتر از اهمیت دوستی غیر رسمی و غیر اداری گروهها ، توجهات مدیریت به كاركنان و نیز شأن و منزلتی است كه به آنها به عنوان یك گروه آزمایش می بخشد ( كمپ، 1370، ص122).
2-1-2- آشنایی با اداره كل مالیاتهای غرب تهران

این پژوهش در اداره كل مالیاتهای غرب تهران، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی،انجام می گیرد. این اداره كل در سال 1346 هجری شمسی ( به همراه 4 اداره كل دیگر یعنی شرق،‌شمال، جنوب و مركز تهران) از اداره كل امور مالیاتی تهران، منشعب شد و به فعالیت پرداخت. مجموعه اداره كل مذكور شامل 2 بخش است:
1- بخش امور مالیاتی یا كادر تشخیص مالیات
2- بخش امور عمومی یا پشتیبانی.
كادر تشخیص دارای چهار رسته شغلی ممیز كل، سر ممیز، ممیز و كمك ممیز است كه از نظر نوع و ماهیت كار، بیشتر با ارباب رجوع سر وكارداشته و به عنوان نیروی صف در سازمان عمل می كند. كادر پشتیبانی شامل كارمندان قسمتهای امور عمومی، حسابداری و اداری است و ماهیت و نوع شغل آنان بگونه ای است كه بیشتر با ارباب رجوع سر و كار دارند و به عنوان نیروی ستادی در سازمان تلقی می شوند. تعداد كل كاركنان این اداره 468 نفراست كه به تفكیك شغل، تعداد آنها به صورت زیر است:
جدول 1-2- تفتیك كاركنان بر اساس نوع شغل.

كادر پشتیبانی ممیز كل سرممیز ممیز كمك ممیز شغل
تعداد
جمع كل 64 20 52 220 112
648
از نظر میزان تحصیلات باید گفت كه 132 نفر از كاركنان تحصیلات متوسطه و دیپلم، 308 نفر تحصیلات لیسانس و 28 نفر تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر دارند.
از نظر سابقه كار، فروانی كاركنان به شرح زیر است:
جدول 2-2- تفتیك كاركنان بر اساس سابقه كار
سابقه كار ( سال) فروانی ( نفر)
10 -1 سال 304
20 -11 سال 116
30-21 سال 48
جمع كل 468 نفر

3-1-2- تحقیقات انجام شده در ایران و جهان:
1-3-1-2- تحقیقات انجام شده در ایران:
در پژوهشی كه درباره استرس و رضایت شغلی و سلامت روانی كاركنان یك مجتمع انجام شد، نتایج زیر بدست آمد:
– بین استرس شغلی و رضایت شغلی كارگران، رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (75% = r ).
– بیین استرس شغلی و سلامت روانی كارگران، رابطه مثبت و معنی داری دیده می شود(71%= r )
– بین رضایت شغلی و سلامت روانی كارگران، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (71% = r )( عطار، 1381، ص97) .
در تحقیق دیگری كه به همت جلالی (1380)، در باره موضوع بررسی عوامل فشار زای روانی – اجتماعی و رابطه آن با اختلالات روان تنی كارمندان انجام گرفت، مشخص شد كه بین میزان اثرگذاری استرس و فراوانی اختلالات روان تنی رابطه وجود دارد و این رابطه، در مورد اختلالات گوارشی، قلبی و عروقی تأیید شد ( جلالی،1380، ص73).

از جمله تحقیقاتی كه در زمینه های نزدیك به پژوهش فوق درایران صورت گرفته است، می توان به موضوع «بررسی و مقایسه استرس شغلی و رضایت شغلی در مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه مناطقی از شهر تهران» اشاره كرد كه مشخص شد اكثر مدیران
( 71درصد ) ، شغل خود را به عنوان مدیر مدرسه زیاد یا خیلی زیاد استرس آور ارزیابی می كنند و كمی بیش از این تعداد (5/78 درصد) از شغل خود رضایت ندارند. به دنبال این دو نتیجه و با مشاهده همبستگی منفی بین استرس شغلی ، منابع ایجاد آن و رضایت شغلی، مشخص شد كه مدیرانی از شغل خود خشنود ترند كه استرس كمتری را از شغل خویش ، گزارش كرده اند (سلطانی راد، 1375،ص111).

2-3-1-2-تحقیقات انجام شده در جهان:
رابطه استرس با رضایت شغلی، موضوع مطالعه ای بود كه گدارد در سال 1976 در زمینه تأثیر استرس بر رضایت شغلی كاركنان سازمان مطالعات فضایی امریكا ( ناسا) انجام داد. دراین تحقیق، نشان داده شد كه عوامل كاهنده رضایت شغلی، موجب افزایش استرس كاركنان ناسا می شود. همچنین آلفردسون و تئورل ( 1983) مقیاسهایی را درباره ویژگیهای شغلی برای 118 موقعیت شغلی درسطح كشور فراهم آوردند و بر اساس آن،به این نتیجه رسیدند كه مردانی كه نیازهای شغلی آنان زیاد و كنترل ویا خود مختاری آنها كم است. احتمال ابتلای آنان به سكته قلبی دو برابر بیشتر از مردان همسن خود( 40تا 54سال) است كه درمشاغل دیگر به كار اشتغال دارند ( ساعتچی،1376،ص78).

این احتمال وجود دارد كه فشارهای روانی غیر مرتبط با شغل، باعث تغییر نگرش و رفتار افراد درمحیط كارشان شود. این مشكل در مورد افرادی كه از همسر خود جدا شده اند یا خانواده هایی كه درآن، زن وشوهر هر دو شاغل هستند بیشتر گزارش شده است( همان منبع).
در تحقیقات وروم ( 1964) نتایج زیر از مطالعه رضایت شغلی و عوامل دیگر بدست آمده است:
1- بین رضایت شغلی و غیبت از كار رابطه منفی وجود دا

2- بین رضایت شغلی و احتمال استعفا از كار رابطه منفی وجود دارد.
3- بین رضایت شغلی و میزان تصادفات و سوانح ناشی از كار رابطه منفی وجود دارد.
4- بین رضایت شغلی و میزان كارایی رابطه مثبت وجود دارد ( شفیع آبادی، 1371،ص59)
2-2- مبانی نظری تحقیق:

1-2-2-تعریف استرس و دیدگاههای مربوط به آن:
استرس(Stress ) واژه ای انگلیسی است كه از علم فیزیك گرفته شده و به معنای فشار است. در زبان فارسی واژه « فشار روانی» را در مقابل استرس به كار می برند. به طور كلی امروزه واژه استرس برای بیان فشار روان – تنی كاربرد همگانی یافته و به فشار روحی، فشار عصبی و تنیدگی ترجمه شده است. به نظر اسكالر ، فشار روانی، وضعیت پویایی است كه در آن فرد با فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می شود كه مرتبط با چیزی است كه وی تمایل به آن دارد و نتایج حاصل از آن، برای او مبهم، نامطمئن و در عغین حال با اهمیت است. هانس سلیه اصطلاح استرس را به « درجه سوخت و ساز بدن بر اثر فشارهای زندگی» تعریف می كند. وی فشار روانی را مجموعه ای از واكنش های عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیش بینی نشده خارجی و داخلی می داند كه هرگاه تعادل و سازگاری فرد به علت عوامل خارجی یا داخلی از بین برود، بروز می كند ( شاملو، 1366،ص83).

پژو هشگران بر این باورند كه دریك تعریف مناسب از استرس، باید تعامل بین فشار زاهای خارجی و پاسخهای جسمانی و روانشناختی فرد را در نظر گرفت و این تعامل یه ساده است و نه قابل پیشگویی، چون از شخصی دیگر و از روزی به روز دیگر تغییر می كند. این تغییر ، به این دلیل رخ می دهد كه استرس با ارزیابیهای شناختی فرد از وقایع ، ارتباط نزدیك و پیچیده ای دارد ( علیا، 1379،ص10).

1-1-2-2- نگرشهای مختلف نسبت به استرس:
با توجه به تعدد دیدگاهها نسبت به استرس و عدم ارائه تعریف واحدی از آن- كه مورد قبول عموم باشد – اینك به دیدگاههای مهمی كه درباره موضوع استرس مطرح است، اشاره می كنیم:
1- نگر ش مبتنی بر پاسخ: پاسخهای خاصی هستند كه انعكاس یك موقعیت را بر فردی كه تحت فشار و استرس است، تغیین می كنند. این نگرش، استرس را یك پاسخ خاص به ارگانیزم می داند ( كران ول وارد، 1380،ص21).

2- نگرش مبتنی بر محرك: در این نگرش فرض بر این است كه همه موقعیتها و محركهای محیطی، استرس زا هستند. اگر چه ممكن است در بعضی از موارد، منجر بخ بروز پاسخ استرس شوند( كروان زل وارد، 1380، ص21).

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky