عنوان :
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دارای 75 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن :

مدیر خوب چه كسی است
نیروی انسانی :
نیروی آموزشی شامل : مدیر ، معاون ، مشاور ، بهداشتیار ، مربی نوزادان 2 نفر ( شیفت صبح و بعدازظهر ) مربی گروه سنی 3 ـ 2 سال 2 نفر ( شیفت صبح و بعدازظهر ) ، كمك مربی این كلاسها 2 نفر ( هر كلاس 1 كمك مربی ) ، مربی گروه سنی 4 ـ 3 سال ، 4 نفر ( 2 مربی شیفت صبح و 2 مربی شیفت بعدازظهر )

مربی گروه سنی 5 ـ 4 سال ، 4 نفر ( 2 مربی شیفت صبح و 2 مربی شیفت بعدازظهر ) . كمك مربی 4 نفر
( 2 نفر شیقت صبح و 2 نفر شیفت بعدازظهر )
نیروی خدماتی شامل : نگهبان درب ورودی مركز كه به صورت 2 شیفت انجام وظیفه می كنند ، خدمتكار كه در ساختمان سرایداری مستقر است و راننده كه وظیفه سرویس دهی كودكان را بر عهده دارد .

نكته : پرسنل مانند مشاور و بهداشتیار به صورت هفته ای سه روز به مركز مراجعه می كنند و جهت بررسی وضع كودكان اقدامات لازم را مبذول می دارند ( مشاور روزهای زوج و بهداشتیار روزهای فرد )

مدیر خوب چه كسی است ؟

هم اكنون در كشورهای جنوب خیلی از نارساییها ونابسامانیها اقتصادی را ناشی از فقدان مدیران لایق میدانند واظهار می كنند كه اگر مثلا كشاورزی در بعضی از این كشورها ازبین رفته است یكی از علل بارز آن فقدان مدیران كاردان است.یا در مؤسسات تولیدی كه تولید كالااز نظر كمی وكیفی كاهش پیدا میكند علت اصلی آن را نداشتن مدیر خوب می دانند .

در سازمانهای آموزشی وپرورشی اگر واحد آموزشی نمیتواند دردستیابی به هدفهای خود موفق باشد دلیل آن را نداشتن مدیر خوب می دانند .اكنون باید دید یك مدیرباید دارای چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا به دنبال آن بتوان در تعیین مدیران دقت نمود یك عقیده قدیمی در این مورد ذكر می شود كه انتخاب مدیرباید با توجه به شخصیت او صورت بگیرد .

نتیجه این كه مدیر باید :
– محجوب باشد
– بی طرف باشد
– حسن سلوك بازیر دستان داشته باشد
– با تجربه باشد
– احساس مسئؤلیت كند
– ابتكار داشته باشد
– باهوش باشد
– خویشتندار باشد
– اهل مطالعه و تحقیق باشد

مدیر قادر باشد بین كار ومنابع انسانی خود در مؤسسه آهنگی ایجاد كند ،همچنین بتواند نقایص كاررا به سرعت درك كند وچاره جویی نماید.
مدیر باید بتواند در كار مؤسسه نظم وترتیب برقرار كند وبه موقع تصمیم بگیرد در تصمیمهای خود تردید نداشته باشد وآن را اجراءكند، مدیر باید درباره همكاران خود باقداست وانصاف رفتار كند كار افراد را به نام خود به حساب نیاورد.به زیر دستان خود احترام قائل شود وبه آنان كمك كند تا درانجام وظایف خود موفق گردند.مدیر قبل از همه وبه موقع باید درسر كار حاضر شود وبرای انجام وظایف خود برنامه منظمی داشته باشد.اگر با توجه به اعمال وكارهای مدیر درباره اوقضاوت كنیم خطا كمتر خواهد بود.

مدیر خوب چه شرایطی باید داشته باشد؟
1داوطلب شدن برای قبول مسئولیت از شرایط یك مدیر خوب می تواند باشد.
2مدیر خوب می خواهد از افراد با استعداد وبا تجربه استفاده كند وپیوسته دنبال كسانی است كه در حرفه خود بهترین هستند این قبیل مدیران را می توان گفت دارای شخصیت قوی وسازنده هستند وتوانایی استفاده از تخصصهای لازم را دارند .

3سومین ویژگی یك مدیر خوب ناراضی بودن اواست البته این نارضایتی را باید از دیدگاه نقش نارضایتی كه مسلما سازنده باشد باید بررسی كرد زیرا نارضایتی بیمار گونه تأثیر نامطلوب روی زیر دستان خواهد داشت.

4چهارمین شرط در یك مدیر خوب گروه بندی كارها ی مؤسسه واولویت دادن به آنها است ،مدیر خوب اهمیت كارهای باارزش ومهم را درك می كند ودر انجام آنها حق تقدم قائل می شود واوقات خود وزیر دستان را درانجام دادن كارهای كم اهمیت تلف نمی كنند.

5یك مدیر خوب در پی تربیت وپرورش زیر دستان خود می باشدواین كار را در سرلوحه اقدامات خود قرار می دهد وكوشش می نماید زیر دستها آموزش ببینند وارتقاءیابند زیرا افراد باید برای انجام كارهای خود انگیزه داشته باشند واین مدیر مؤسسه است كه درایجاد انگیزه وآشنا ساختن افراد به رموز كارو فعالیتها آموزشهای مستمر ضمن خدمت تلاش می كند.البته باید در نظر داشت كه در هر مؤسسه عده بیشتری از افراد دنبال این هستند كه گفته شود چه كار بكنند وخیلی كمتر می بینند افرادی كه خود ساخته بوده وبرای پیشرفت خود اقداماتی را به عمل می آورند .

6توانایی ذهنی
وظایف مدیر تعیین هدفها ،سازماندهی وارزشیابی كارهای انجام شده نیاز به تعداد وقدرت تجزیه وتحلیل وهمچنین تركیب مسائل دارد.هرچند كه این استعداد غالبا ضمن دوره های آموزشی وخصوصا بعداز آغاز كار پرورش می یابد لیكن توفیق در این امر در صورتی میسر است كه فرد دارای قوای ذهنی مطلوب باشد.
7 قدرت تصور
قدرت تصور از خصایص برجسته یك مدیر خوب است ووجود آن معمولا (ولی نه همیشه )به نداشتن هوشی در سطح عالی بستگی دارد .

قدرت تصور در تشخیص نتایج احتمالی تصمیمات وعملیات وگاهی اوقات نیز در ایجاد روابط حسنه با مردم تجلی می كند.
8داشتن شهامت ،اعتماد به نفس وتعادل
كار هر مدیردر امر كنترل ،سازماندهی ،انگیزش وپرورش افراد مستلزم داشتن خصایص یك رهبر است كه از آن جمله شهامت ،اعتماد به نفس ،وتعادل احساس واندیشه از عوامل مهم تلقی می شوند .كلیه این خصایص را می توان از طریق آموزش وپرورش با كسب تجربه وداشتن موفقیت برای ارائه آنها پرورش داد لیكن نقصان هر یك از خصوصیات مانع از این می شود كه فرد به صورت مدیر لایق در آید.
برای هر مدیر در هر مؤسسه آموزشی پنج نوع قدرت می توان تصور كردكه مدیر با استفاده از این قدرتها می تواند سازمان را اداره نماید.
1- قدرت پاداش
2- قدرت اجبار
3- قدرت شخصیت
4- قدرت تخصصی
5- قدرت قانونی
1- قدرت پاداش

این قدرت بستگی به میزان پاداش دارد البته گاهی پاداش عینی است مانند پاداش مادی ونظایر آن زمانی پاداش غیر مادی وبه صورت تشویق است مانند ارتقاءبه مقام بالاتر

2- قدرت اجبار
قدرت اجبار معمولا در اختیار همه مدیران است ولی از این قدرت همه یكسان استفاده نمی كنند مانند جریمه كردن ،قطع حقوق ،قطع اضافه كار ،توبیخ ونظایر آن
3- قدرت شخصیت
قدرت شخصیت در حقیقت قدرتی است كه مدیران از نظر فردی دارند یعنی قبول شخصیت مدیراز طرف زیر دستان می باشد.

4- دانش وتخصص
دانش وتخصص پیوسته مورد توجه واحترام بوده است واین قدرت مدیر به او فرصت می دهد كه در زید دست نفوذ كند واین نفوذ نیز در نوع خود می تواند بسیار سازنده باشد.
5- قدرت قانونی
قدرت قانونی –قدرت قانونی مدیر از مقام ومنصب اوناشی می شود وقبول سازمان وتشكیلات وسلسله مراتب از طرف زیر دستان به مدیر امكان می دهد تابتواند به استناد قدرت ناشی از قانون ومقررات مؤسسه در مؤسسه عمل نماید.

نقش مدیر به عنوان همكار وراهنمای مربیان
به منظور ایجاد كار جمعی در مهدومدرسه ،مدیر به دو موضوع زیر باید توجه نماید:
1- باید ماهیت وویژگیهای مدیریت خود رادر سازمان مهدیا مدرسه ای كه می خواهیم كار گروهی بین همكاران متخصص خود در تدریس ایجاد كنیم ،شناسایی كرده ومشخص نماییم .
2- مسائل وموفقیتهایی كه برای افراد مسئول در زمینه راهنماییهای آموزشی درمهد ومدرسه وجوددارند مورد بررسی ودقت نظر قرار دهیم .

مدیریت در سازمانهای آموزشی دارای هر می واژگونه است یعنی در عین حال اینكه مدیر دربك سازمان آموزشی در رأس هرم قرار میگیرد وهدفمند عمل می كند ولی این رأس در پایین هرم جای می گیرد یعنی مدیر در سازمانهای آموزش به معاونین خود خدمت می كند تا معاونین به معلمان خدمت كنند ومعلمان به دانش آموزان ترتیب مدیر آموزشی همگام وبا مشاركت دیگر اعضای سازمان به برنامه ریزی وانجام امور می پردازد.به عبارت دیگر كلیه كاركنان باید در امر مدیریت مشاركت داشته باشند.

می توان در امر مدیریت به موارد زیر تأكید كرد:
1- برنامه ریزی وبرنامه نویسی
2- طرح ریزی آموزشی به عنوان طرحهای تجربی
3- فراهم آوردن موجبات پیشرفت قابلیتهای ذهنی معلمان ومربیان
4- توانایی در سخنرانی واستدلال كردن در مسائل تربیتی

5- بالا بردن سطح آگاهیهای اجتماعی و فرهنگی معلمان ومربیان
6-تنظیم یك برنامه كامل ومنطقی آموزشی درمهدیا مدرسه ابتدائی
7-ارزشیابی
وظایفی كه مدیر برای بالا بردن كیفیت آموزشی باید در نظر داشته باشد:
1با اتخاذ تصمیمات واعلام آنها مركزیت خود را بین گروه معلمان ومربیان به اثبات رساند .
2با توضیح تصمیمات اتخاذ شده با گروه معلمان وكاركنان بحث وتبادل نظر داشته باشد.
3به گروه معلمان وكاركنان اجازه دهد تا از اختیارات خود استفاده كنند.
4با تشویق گروههای فعال به پیشنهاد راه حل در حل وفصل مسائل واجبات رشد آنان را فراهم آورد.

5به گروهها ی معلمان وكاركنان در زمینه برخی موارد وعوامل شناخته شده تفویض اختیار كند تا تصمیم بگیرند.
6-وقتی گروه درباره رویدادی به بحث وتبادل نظر می پردازد مدیر نیز باید به عنوان یك عضوگروه در بحث شركت كند.

ازجمله وظایف مدیرمیتواند موارد زیر را شامل گردد:
– معرفی مهد یا مدرسه به عنوان مهد یا مدرسه خوب به مسئولان آموزش وپرورش .
– تنظیم هدفها ومقاصد مشاركت در گزینش كاركنان ،تصمیم گیریها ،سازماندهی وتنظیم برنامه های مكمل .
– تجدید نظر در سازمان وازریابی استاندارد های آموزشی با:
الف)تهیه وتنظیم اطلاعات درباره كار وفعالیتهای اجرایی كاركنان تازه استخدام در ارتباط با كارهای آینده آنان.
ب)راهنمائی ومشاركت

در برنامه های مربوط به آموزش ضمن خدمت در جهت بالا بردن سطح كارآیی معلمان در آموزش وپرورش وتدریس .
ج) اطمینان از اینكه كلیه كاركنان به آموزشهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می كنند.
مدیر وظیفه دارد یك واقعیت كلی را در نظر بگیرد كه ازمجموع اجزای تشكیل دهنده خود بزرگتر است وبه عبارت دیگر ،یك كل از مجموع اجزای تشكیل دهنده خود بزرگتر است .وظیفه دیگر مدیر ایجاد هماهنگی در تصمیم گیریها وبرآوردنیازها در حال وآینده مؤسسه می باشد.)

اخیرا مورگان ،هال ومك كی اظهار داشته اند كه مدیر با چهار وظیفه سروكار دارد: (1)وظیفه فنی وحرفه ای (2)وظیفه اداری،اجرایی(3)وظیفه ایجاد ارتباط انسانی و(4)وظیفه ایجاد روابط با محیط
-وظیفه فنی وحرفه ای در زمینه كا راصلی كه همان آموزش وپرورش كودكان می باشد.
– وظیفه اجرایی مدیر در زمینه اداره امور ادرای وگسترش تعداد كاركنان وسایر منابع مالی واداری می باشد به همان ترتیب كه فیلد بیان می كند تفكیك امور اداری واجرایی از امور آموزش وپرورش آن كار دشواری است وغالبا این دو وظیفه مكمل یكدیگر هستند.

– وظیفه ایجاد روابط انسانی مدیر عبارت از سازماندهی مشاركت معلمان در تصمیم گیریها واداره كار می باشد البته تا آنجایی كه مقررات واساسنامه های چنین مشاركتی را اجازه می دهد .
– وظیفه ایجاد روابط بین مهد یامدرسه وسایر سازمانهای اجتماعی در حقیقت نقشی بسیار حساس وكلیدی است كه مدیر یا معلمان ارشدبه عهده دارند وآنان اطلاعات رسیده را كنترل می كنند وپاسخ های مناسب را نیز با هماهنگی لازم می دهند.البته امور مربوط به اولیای دانش آموزان اداره آموزش وپرورش نهادهای اداری واجتماعی وافرادی كه به ترتیب با مهدیامدرسه سروكار دارند از كارهای مدیر به حساب می آید

.
به طور كلی یك مدیر باید در انجام وظایف مذكور تعادل برقرار نماید.زیرا گرایش بیشتر مدیر به یكی از وظایف وغفلت از انجام وظیفه های دیگر كل كار مدیریت را باخطر مواجه می سازد.
هر یك از مدیران مؤسسات آموزشی قبل از دبستان ودبستان دارای خصوصیاتی هستند كه می شود گفت ممكن است منحصربه فرد باشد ولی در نهایت مواردی را می توان خاطر نشان ساخت كه خیلی از مدیران دارای آن ویژگیها هستند بنابراین چند نمونه از خصوصیات مدیران را كه در نتیجه تجارب وتحقیقات عینی مشاهده شده اند درزیر بیان می گردد:
مدیر نمونه الف :
– مهد یا مدرسه ای كه مطابق میل اواست وبرای خودش روشن است .برا ی معلمان نیز روشن كرده است.

– اگر معلمی مطابق نظر مدیر فعالیت داردمدیر خوشحال است وآثار شادی در سیمای اوپیداست.
– اگر معلمی برخلاف نظر مدیر قدم بردارد موجبات عدم رضایت اورا فراهم می آورد كه این عدم رضایت در رفتار مدیر قابل رویت است.
– مدیر نظر خودرا دراوقات مختلف به اطلاع معلمان می رساند وهمچنین رفتارهای اونشانی از نظر اودر كارمعلمان است كه خیلی واضح وآشكار می باشد.

– جلسات شورای معلمان كوتاه مدت است وبا ریاست مدیر آغاز می گردد وفقط مدیر نظرات خودرا كه معلمان باید اجرا نمایند باز گو می كند وهیچگونه فرصتی برای بررسی برنامه ها داده نمی شود .
– به معلمان اجازه تشكیل جلسات كوچك بحث ومذاكره داده نمی شود .
– تمام موارد كوچك مانند تهیه وسایل آموزشی ،تعیین كتاب ،تأمین نوشت افزار ،هزینه ها و……را مدیر رأسا انجام می دهد .

-مشاوران مدیر تعداد معدودی از دوستان نزدیك وی هستند .
– اوضاع مهد یا مدرسه بسیار مرتب است وحضور وغیاب مرتب صورت می گیرد ومدیر قبل از همه وارد وبعدار همه خارج می شود.
– بازرسیهای روزانه لازم را درتمام موارد رأسا انجام می دهد.
– با اولیای دانش آموز رابطه دارد ودر كلیه جلسات خارج از مهد یا مدرسه شركت می كند علاقمندی اوبه كار قابل تردید نیست.

نتیجه :
مدیر نمونه (الف )فردی مستبد وخودرأی است .این مدیر انتخاب اموری را كه باید صورت پذیرد از وظایف خود می داند ،تعیین وظایف معلمان رااز طرف خود صلاح می داند .مدیریت نمونه (الف )میل دارد همه فعالیتها مطابق میل او صورت پذیرد .مدیریت آموزشی به نظر چنین مدیری عبارت از بازرسیهای مداوم وهدایت معلمان برای رفع عیوب نقایص كارهای آنان است.
مدیر نمونه (ب)
ـ مدیر نمونه (ب)طرفدار روش آزاد منشی در مدیریت است .
ـ چنین مدیری كاركنان را تشویق می كند تا مسائل ومشكلات خویش را با او در میان گذارند .
– درشورای معلمان بحث وتبادل نظر میان معلمان صورت می گیرد .
– مدیر همیشه آماده كمك به همكاران خود می باشد.
– مدیر پیشنهاداتی كه باید با معلمان مطرح گردد قبلا با گروه كوچكی از آنانكه مورد اعتماد همه معلمان هستند مطرح می سازد .

– اگر پیشنهادجدیدی در جلسات معلمان مطرح شود كه قبلا با مدیر در میان گذاشته نشده است به شورای فرعی احاله می گردد.
– مدیر به تصمیمات گروهی اعتقاد دارد واز آن حمایت می كند.
– اداره جلسات گروهی را به نحواحسن به عهده می گیرد ومدیر دارای قدرت ولیاقت در ایجاد همكاری بین گروه می باشد.
– مدیر در جلسات گروهی به موقع فرصت به مخالفان می دهد واز نظر آنان نیز در جهت تقویت تصمیمات بهره برداری می كند .
نتیجه :
مدیر نمونه(ب)انسان با تدبیری است وبه روش آزادمنشی اعتقاد دارد.مستقیما امر ونهی نمی كند ودستور نمی دهد ولی با معلمان طوری رفتار می كند كه نظر اورا به سایر نظرات ترجیح می دهند .به معلمین اجازه چندانی نمی دهد كه در كار دخالت مستقیم داشته باشند ولی بخ نحوی در جریان كارها وغعالیتها قرار می گیرند .البته چنین مدیری ،معلمان رادر كارهایی كه او می خواهد انجام دهند به آرامی وملایمت هدایت می كند .

مدیر نمونه (ج)
1علاقمند به تعلیم وتربیت است وروش آزاد منشی را دوست دارد.
2معتقد است كه به معلمان ودانش آموزان باید فرصت ابتكار وابداع داد.
3وظیفه خود می داند تا محیطی مطلوب برای كار معلمان فراهم آورد .
4رابطه بین معلمان ومدیر چندان روش نیست وكسی مدیر را به خوبی نمی شناسد .
5با كاركنان با خوشرویی روبرو می شود وآدم خونگرمی است .

6درشورای معلمان كه مدت زیادی طول می كشد همه معلمان فرصت اظهار نظر دارند .
7شورای معلمان چندان به نتیجه نمی رسد وهر یك از معلمان آزادی عمل دارند واگر هم تصمیمات شورا به نتیجه برسد گاهی مورد عمل قرار نمی گیرد .
8 . همه معلمان مشاور و مدیر هستند و كسی حالت خاص پیش مدیر ندارد .
9 . رفت وآمد معلمان چندان كنترل نمی شود چون به آزادی آنها احترام گذاشته می شود
10 . كارها چندان منظم نیست ولی مدیر همیشه مشغول است و با معلمان و دانش آموزان سرگرم می باشد

11 . امور اجتماعی خارج مهد یا مدرسه را اغلب معلمان به عهده می گیرند و در صورتی كه داوطلب نباشد مدیر این كار را می كند .
نتیجه :
این قبیل مدیزران اعتقاد دارند كه آزاد گذاشتن معلمان باعث خواهد شد افكار جدید به مهد یا مدرسه راه پیدا كند و آنها پیشرفت هائی در كار خود داشته باشند . مدیردر امور كمترین دخالت را دارد .
در این روش به معلمان در تعیین جهت كلی و توسعه برنامه به طور مطلوب و متناسب كمك نمی شود البته مدیر از كار رضایت چندانی ندارد .

مدیر نمونه ( دال )
ـ شخصی آرام و متین است و به نظر می رسد هرگز عصبانی نمی شود .
ـ معتقد است جامعه بهترین قضاوت را درباره كار انجام می دهد .
ـ مسائلی كه باید در شورای معلمان مطرح شود قبلا ً به شورای كوچكی داده می شود و در شورای معلمان همه اظهار نظر می كنند .
ـ اختیارات به سایرین داده می شود و در جلسات معمولاً نتیجه گیری به عمل می آید و مدیر با اطمینان وظایف خود را دنبال می كند

.
ـ معلمان وضع خود را با مدیر روشن می بینند . و تردیدی در ارتباط بین آنها وجود ندارد .
ـ دانش آموزان نیز در ادامه امور مشاركت دارد .
ـ مدیر بیشتر وقت خود را صرف ارزشیابی از كارها و پیشرفت آموزشی می كند .
تجربیات عملی وتحقیقات تربیتی نشان می دهد :
1مدیرمدرسه بایدترتیبی فراهم آورد كه دربرنامه های وهماهنگی به وجود آید.

2مهد یا مدرسه محیطی فراهم كند كه افراد ارزش خود را درك نمایند وحس كنند كه به گروه تعلق دارند.
3مدیر چنان وضع مطلوب كاری مهد یا مدرسه فراهم آوردكه معلمان ومربیان به آموزش وپرورش رغبت پیداكنند.
5هر گونه تغییر در برنامه های آموزشی را براساس ارزشیابی منطقی به عمل آورد.
هر مدیر مدرسه پیش دبستانی ودبستان باید بتواند :
ـ استعداد رهبری را درهمكاران تقویت كند.
ـ محیطی فراهم آورد كه معلمان ومربیان برای پیشبرد كارهای آموزشی از عقاید ونظر دیگران نیز استفاده كنند.

ـ بویژه مدیران كودكستانها ومهد كودكها نسبت به روشن كردن هدفها ی آموزشگاه اقدام نمایند وهمه كاركنان در جهت تحقق یافتن هدفهای آموزشی به صورت تمام وقت وبا تمام نیرو فعالیت نمایند.
ـ بین كاركنان توافق فكری ایجاد كند تاازبروز تعارض بین زیر دستان جلوگیری شود.
ـ برای بهبودی روشهای كارگروهی وروشهای تدریس معلمان ومربیان را متحد النظر سازد.
ـ كارهای آموزشگاه را برنامه ریزی وحتی الامكان در گروههای كوچك كه به وجود می آورد.مورد بحث قرار دهد تا نتیجه برای بحث وتبادل كلی به شورای آموزشگاه پیشنهاد گردد.
ـ‌ روشی را اتخاذ كند كه زیر دستان برای اخذ كمك به او مراجعه كنند.

ـ روشی را اتخاذ نماید كه معلمان از مدیر دعوت كنند كلاسهای آنها را مورد بازدید قرار دهد وآنان را راهنمائی نمایند .
ـ در جامعه كوچكی كه در آن قراردارد از افراد صاحبنظر دعوت نماید تامعلمان رادر پیشرفت كارهای آنان كمك كند.

ـ چنان محیط كاری فراهم آورد كه روحیه كاركنان وضع مطلوب داشته باشد وشخصیت فردی افراد محترم شمرده شود.
ـ معلمان وكاركنان را درتصمیم گیریها برای حل مشكلات شركت دهد كه به این ترتیب معلمان تصمیمات اتخاذ شده را مربوط به خود دانسته مجری تصمیمات خواهند بود.
ـ قدرت ابتكار كاركنان رادر امر برنامه ریزی تقویت كند زیرا دراین صورت است كه در كیفیت كار پیشرفت حاصل می گردد.زیرا معلمان احساس می نمایند كه اجازه دارند در تصمیمات مهمی كه برای انجام امور مختلف آموزشگاه اتخاذ می گرددمشاركت داشته باشند.

یكی از كارهای اداری مدیر انتخاب همكاران خودش می باشدغالبا مدیران زمانی كه منصوب می شوند تعدادی كارمند در مؤسسه كار می كند وبه تدریج افراد جدیدی نیز به كار گرفته می شود.ودر انتخاب افراد جدید مدیر باید قادر باشد با مصاحبه وبررسی وضعیت استخدام هر معلم یا مربی درباره اوقضاوت كند وچناچه دارای شرایط مناسب برای همكاری باشد اورا انتخاب نماید.دراین مورد باید از پذیرفتن افرادی كه بنا به ارتباطات وتوصیه به او تحمیل میشود خودداری نماید.

موضوع دیگر گماردن هر معلم در جای مناسب است كه او بتواند حداكثر توانایی خویش را درجهت بهبود آموزش وپرورش بروز دهد نه اینكه تغییر محل كاردر داخل به عنوان پاداش یا تنبیه برای معلمان صورت پذیرد.
مدیر باید با ارزشیا بیهای كه به عمل می آورد برای بازاموزی معلمان خود برنامه داشته باشد وبه تدریج از امكانات آموزش ضمن خدمت ودانشگاهها برای پیشرفت آموزش ومعلومات معلمان خود بهره گیری كند.

مهارت مدیر در فن مصاحبه نیز به او كمك می كند تابتواند مسائل را تحلیل وبررسی نمایدوراههای پیشرفت را پیدا كند البته مصاحبه نباید به عنوان اعمال نظر مدیر در معلمان به كار گرفته شود .
مدیر باید دربودجه نویسی ومكاتبات ادرای نیز مهارت داشته باشد تابتواند یك بایگانی منظم ودفاتر مالی وادرای منظم داشته باشد به آسانی از آنها استفاده كند.

ارزشیابی از كار معلمان ودانش آموزان باعث می گردد اقدامات تشویقی واحیانا تنبیهی به شواهد عینی انجام گیرد وهمچنین نقایص برنامه ها وروشها روشن گرددوگاهی نكات ضعف برنامه ریزیها وهدفها ومقاصد آموزشی نیز پیدا شود.

ارزشیابی باعث می گرددهدفهای آموزشی روشن شوند ضابطه ومعیارهایی برای سنجش پیشرفت به وجود آید .شواهدی كه دلالت بر ایجاد تغییر باشد جمع آوری گردد.
مدیر باید ازروشهای ارزشیابی آگاهی داشته باشد وهمكاران خود را نیز در این جهت یاری نماید.
خود سنجی كه دراثر كوشش فردی برای بهبود كار می باشد بهترین نوع ارزشیابی است.مدیر باید كوشش كند معلمان كارروزانه خود را ارزیابی كنند ونواقص را برطرف نمایند .به عبارت دیگر خود سنجی جانشین ارزشیابی مدیر از كار معلمان را بگیرد.

البته هر مدیر خود می كوشد از كار خود نیز ارزیابی كند بنابراین داشتن ملاك ومعیارهای معتبر سنجش وارزشیابی برای مدیر نیز ضرورت دارد وحاصل این ارزیابیها مدیر را راهنمائی خواهد كرد تابتواند پیشرفت كار را سروسامان بخشد.
اهم كارهای مدیر در مراكز دبستانی وپیش دبستانی به قرار زیر هستند :
ـ تعیین وظایف كلیه مربیان وكاركنان
ـ ترتیب دادن جلسات بحث وانتقاد دوستانه بین همكاران در مدرسه ومهد .
ـ ترتیب دادن جلسات خصوصی بین مدیر ومربی ویا مدیر ومعلم
ـ ارزشیابی از كار مربیان ومعلمان .
ـ ایجاد كتابخانه برای مربیان ومعلمان وترتیب استفاده مفید از كتابخانه برای همكاران .
ـ توجه به مسائل شخصی وخانوادگی مربیان وتشویق ودلگرم ساختن آنان به كار وفعالیت در مدرسه ومهد
ـ نظارت در اجرای هر چه بهتر برنامه های تنظیم شده .
ـ گزینش مربی وسایر كاركنان با توجه به نیاز مؤسسه آموزشی قبل از دبستان ودبستان .
ـ تنظیم برنامه سالانه ،هفتگی ،روزانه برای كار كلاسها .
ـ تشكیل جلسات با اولیاءومربیان ونظر خواهی از آنان درباره برنامه ها در جهت بهبود كارها.
ـ استفاده از خلاقیتهای كودكان ،مربیان ومعلمان در مركز آموزش .
ـ انجام امور مالی واداری در پشتیبانی از برنامه های آموزشی وپرورشی مؤسسه قبل از دبستان ویادبستان .

ـ انجام كلیه كارهای مربوط به اداره امور مؤسسه آموزشی كه عند الزوم پیش می آید.

ساعات وبرنامه ایام هفته 7
30/7 30/7
15/8 30/8
30/9 30/9
10 10
30/10 30/10
11

هندسی
بازی آزاد
وظایف معلمان
همه معلمان باید دراداره امور مشاركت نمایند از جمله در تعیین مزایای معلمان وموقعیت شغلی آنان دخالت داشته باشند .بنابراین باید دید تعهد وپای بندی آنان وهمچنین مهارت آنان در ارزیابی می تواند چنین موقعیتی را برای آنان فراهم آورد.با این ترتیب هر یك از معلمان علاوه بر داستن وظیفه معلمی باید وظایفی را نیز در كار اداره به عهده داشته باشند

.این مسئولیتها برای معلمان شامل موارد زیر می تواند باشد:
1- مشاوره وهمكاری با كاركنان وسایر معلمان در طراحیهای آموزشی ،اجرای فعالیتهای آموزشی ،تهیه وسایل آموزشی ،پیش بینی روشهای تدریس وارزشیابی از فعالیتهای آموزشی وفعالیتهای پرورشی.
2-كمك به پیشرفت حرفه أی معلمان وگزینش معلمان و………
3-ایجاد هماهنگی در كار سایر معلمان .
4- مشاركت در تجدید نظر واداره امورمربوط به برنامه های آموزش وپرورش وسازمانی در صورت لزوم

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky