دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مقدمه :
بودجه و هزینه های جاری آموزشی
آموزش در ایران باستان
برنامهی آموزشی در ایران باستان:
محدودیتهای آموزش و پرورش در ایران باستان:
آموزش و پرورش در دوران حکومت مادها :
آموزش و پرورش در عصر هخامنشیان:
آموزش و پرورش در عصر سلوکیان و اشکانیان :
آموزش و پرورش در عصر ساسانیان:
منابع :
- بیژن، اسدالله: سیر تمدن و تربیت در ایران باستان؛ ابن سینا،
ـ حکمت، علیرضا: آموزش و پرورش در ایران باستان؛ موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی،
ـ دیاکونوف، ا، م: تاریخ ماد؛ ترجمه کریم کشاورز، انتشارات علمی و فرهنگی،
ـ ضمیری، محمد علی: تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام؛ راهگشا،
ـ وکیلیان، منوچهر: تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران؛ دانشگاه پیام نور،
- هرودوت: تواریخ؛ ترجمهی ع. وحیدمازندرانی، فرهنگستان ادب و هنر ایران، بیتا
ـ گزنوفون: کوروش نامه؛ ترجمه رضا مشایخی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ،
ازجمله مهمترین اهداف عمومی تحقیقات آموزشی درکشور ایران میتوان به موارد ذیل اشاره نمود
1- هماهنگی آموزش همگانی با نیازهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور
2- هماهنگی سطوح ، اهداف ، برنامه ها و روشهای آموزشی با نیازمندیهای دانش آموزان
3- شناخت عوامل تسهیل کننده و موانع دستیابی به اهداف آموزشی کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت
4- ارزیابی کارآیی نظام آموزشی در سطوح مختلف و میزان تأثیر گذاری مدیریت آموزشی بر ساختارنظام آموزشی کشور
5 – شناسایی و طراحی راهکارهای آتی و ارائه سیاستهای مناسب آموزشی
ازجمله مهمترین سیاستهای جاری پژوهشی- آموزشی کشور ایران میتوان به موارد ذیل اشاره نمود
الف – شناخت مشکلات آموزشی موجود در اهداف ، برنامه های تحصیلی ، روشهای تدریس ، تربیت نیروهای متخصص ، سازماندهی ، مدیریت و ارزیابی تحصیلی
ب- شناخت مشکلات اجتماعی و روانشناختی کودکان و نوجوانان و ارتقاء شخصیت ، معاشرت اجتماعی و اوقات فراغت آنان
ج- سرمایه گذاری و توسعه برنامه های آموزشی
طبق آخرین آمار بدست آمده طی سال 1996میزان بودجه آموزشی مقاطع مختلف آموزشی در کشور ایران بر6130 میلیارد ریال معادل 8/3 درصد تولید ناخالص ملی بالغ می گردد
طبق آمار مذکور، بودجه مصوب مقطع آموزش ابتدایی بر 1675 میلیارد ریال،بودجه مقطع آموزش مقدماتی متوسطه بر 1023میلیارد ریال و بودجه مقطع تکمیلی متوسطه بر 93386 میلیارد ریال بالغ می گردد.لازم به ذکر است که مطابق آمارمذکور بودجه سالیانه تحقیقاتی کشور نیز بر 1659 میلیارد ریال بالغ می گردد. حدود 90 درصد بودجه آموزش و پرورش کشور ایران به هزینه های جاری (حقوق پرسنل ) اختصاص یافته و مابقی آن به تامین فضاهای آموزشی و پرورشی و تجهیز مدارس اختصاص می یابد
توجه به کاهش اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش نسبت به بودجه عمومی از 07ر12 در صد طی سال 1371 به 4ر4 در صد طی سال 1375 و به 9ر3 درصد طی سال 1376 و همچنین کاهش اعتبارات جاری از 3ر21 در صد در شروع برنامه اول توسعه به 4ر12 در صد طی سال 1376 ، بیانگر مشکلات دولتی درجهت تامین بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش میباشد. در حال حاضر،تعداد 390 هزار کلاس آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد که تعداد 800, 46 باب از آن به دلایل مختلف غیر قابل استفاده بوده و اما به نیاز شدید به فضای آموزشی ، استفاده از آنها اجتناب ناپذیر است . به تعداد فوق ، 2380 کلاس بدون سقف مستقر در فضای باز و نامساعد جوی را نیز باید افزود. طبق بررسی های به عمل آمده،احداث سالانه 27 هزارکلاس جدید آموزشی در کشور الزامی بوده و این در حالیست که به دلیل کمی اعتبار ، امکان احداث بیش از 15 هزار کلاس درسی وجود ندارد.گفتنی است که سالانه بیش از 10 هزار کلاس درس به علت فرسودگی از رده خارج میگردد . این در حالیست که درخصوص وضعیت کلاسها ی آموزشی موجود نیز مشکلات عدیده ای وجوددارد . بیش از 58 درصد مدارس شهرستان تهران قدیمی ساز ، قریب به 43 در صد نوساز بوده و تنها 4ر7 درصد کلاسها از تهویه برخوردار می باشند. .این در حالیست که مدارس شهرستانها از وضعیت بهداشتی مطلوبی برخوردار نمی باشند
در دوران هخامنشی، آموزش رسمی ویژه روحانیان زرتشتی (موبدان)، شاهزادگان و دولتمردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانه زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، اخلاق و مهارتهای سودمند را به فرزندان خود آموزش میدادند. در آن زمان آتشکدهها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درسها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی نیز درس میدادند
در بحث و بررسی دربارهی آموزش و پرورش اعصار باستانی ایران محقق با کمبود شدید مدارک و اسناد روبهرو است و البته لازم به ذکر است که هر چه قدر به تاریخ ورود اسلام به ایران نزدیک گردیم اسنادی این چنینی رو به فزونی می رود که البته مجددا لازم است یادآوری گردد که افزایش چنین اسنادی هرگز بدان حد نمی باشد که بتوان مستقیماً به آموزش و کیفیت آن در اعصار باستان دست یافت. لیکن با توجه به نوشتههای مورخین غربی ازمنه باستان و همچنین اسناد و کتیبههای به جای مانده از آن دوران و ; با اندکی تعمق و تحلیل می توان تا حدی از آموزش و پرورش اعصار باستان و ویژگیهای آن آگاه گردید
به هر حال با عنایت به شواهد به جای مانده از ازمنه باستان می توان اذعان داشت که در ایران باستان عوامل اولیه تعلیم و تربیت عبارت از موارد ذیل بودند
1- طبیعت و وضع جغرافیایی کشور
2-آرا و عقایدی که آریاییها با خود آورده بودند و زرتشت آنها را پیراسته و اصلاح
کرده بود و به عبارتی نقش دین در روند آموزش
3- دولت و نقش ویژه آن در پرورش دادن متعلمین ( صدیق، ص52)
طبیعت و وضع جغرافیایی به سبب این که ایران سرزمینی است تقریباً خشک و بیابانی و کوههای آن عمدتاً برهنه از رستنیها است، لذا ضرورت حیات در چنین سرزمینی با توجه به کمبود منابع آب و غذا، سختکوشی و مدارا است. بنابراین مردمان ایران باستان مردمانی نیرومند، زحمتکش، قانع و سازگار بارآمدند. به واقع، طبیعت اینان را به آموختن چنین خصایصی وادار می ساخت. از سوی دیگر ایران در همسایگی آسیای مرکزی که محل اسکان طوایف و ایلات و عشایر چادرنشین و بیابانگردی که دارای توالد و تناسل زیاد و وسایل معیشتی اندک بودند قرار داشت و ایرانیان مداوماً در حال مبارزه و مقاومت در برابر تهاجمات پیاپی اینان که برای تحصیل قوت و غذا به ایران هجوم می آوردند بودند و لذا مجبور به آموختن چگونگی مقاومت و فنون جنگی و دلیری گشتند. همچنین در مجاورت ایرانزمین در سمت مشرق دو کشور چین و هند و در سوی مغرب آسیای صغیر و یونان بودند و راه عمده ارتباطی شرق و غرب از ایران میگذشت و لذا ایرانیان آن زمان در طی قرون و اعصار از این موقعیت سود برده و از علم و ادب و تمدن و هنر خاور و باختر استفاده می کردند و ملل شرق و غرب را نیز از تمدن خویش بهرهمند میساختند
اما در باب دین به عنوان دیگر عامل مهم و فاکتور مؤثر در روند آموزش و پرورش باید اذعان داشت که دین زرتشت، که علیرغم حضور دگر ادیان در محدوده این مرز و بوم فراگیرترین ادیان بوده است، نقشی پررنگ را در این زمینه ایفا نموده است. با توجه به این که دین زرتشت برای دانش و خرد اهمیت بسیار قائل گشته است و مزداپرستان را به تعلیم و تربیت فراخوانده است و حتی فرشتهای به نام «چیستا» بر امر آموزش تعیین نموده بود ( وکیلیان، ص21)
نمونههایی از اهمیت آموزش و تعلیم در دین زرتشتی به عنوان گواهی بر صدق ادعای فوق ذکر میگردد
در وندیداد آمده است که : «اگر شخص بیگانه یا همکیش یا برادر یا دوست برای تحصیل هنر نزد شما آمد او را بپذیرید و آن چه خواهد بدو بیاموزید» (صدیق، ص56؛ کشاورزی، ص21)
و در دینکرد دیگر کتاب متعلق به زرتشتیان آمده است : «تربیت را باید مانند زندگانی مهم برشمرد و هرکس باید بوسیله پرورش و فراگرفتن و خواندن و نوشتن خود را به پایگاه ارجمند رساند» (کشاورزی، ص81)
و ایضاً در پندنامه زرتشت آمده است : «به فرهنگ خواستاری کوشا باشید، چه فرهنگ تخم دانش و بَرَش خرد، و خرد رهبر هر دو جهان است» (صدیق، ص57)
همچنین در وندیداد باز هم در این باب آمده است : «از سه راه به بهشت برین میتوان رسید، اول دستگیری نیازمندان و بینوایان، دوم یاری کردن در ازدواج بین دو نفر بینوا و سوم کوشش و کمک به تعلیم و تربیت نوع بشر که به نیروی دانش، شر و ستم این دو آثار جهل از جهان رخت بر بندد» (حکمت، ص95)
با توجه به نمونههای فوق و دهها نمونهی دیگر، که مجالی برای بیان آنها نمی باشد، آیا نمیتوان اذعان داشت که دین زرتشت مشوق و ترغیب کننده یادگیری و آموختن بوده است؟
اما در مورد نقش دولت به عنوان سومین فاکتور مؤثر در امر آموزش، از زمانی که حکومت مادها در ایران تأسیس گردید و سپس شاهنشاهی ایران بنیاد گرفت و اقتدارات در یک جا تمرکز یافت، اداره کردن این کشور پهناور محتاج افرادی گردید که مورد اعتماد بوده و تکالیف خود را نیکو بشناسند و بدان عمل کنند. از این رو دولت به حکم ضرورت از اطفال شاهزادگان و بزرگان و نجبا و طبقات برجسته کشور عدهای را برای رتق و فتق امور تربیت می نمود، به گونهای که حتا بنا به گفته نگارنده کتاب تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام، دولت، افراد جامعه را به طور مستمر در کنترل داشت و تعلیم و تربیت به منزله ضرورتی اجتماعی در اختیار صاحبان قدرت بود (درانی، ص 25)
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید