طراحی و ساخت گنبد كامپوزیتی مسجد در word دارای 103 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد طراحی و ساخت گنبد كامپوزیتی مسجد در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
عنوان پروژه پایانی :
طراحی گنبد كامپرزیتی برای مساجد با توجه به معماری ایرانی – اسلامی
فهرست
مقدمه : 6
2-1 تعیین استراتژی و اهداف كلان پروژه : 11
4-1 روشهای پژوهش و تفسیر مشكل : 13
1-1-2 تعیین هویت و موقعیت استفاده گر 15
5-1-2- تعیین قدرت اقتصادی 17
1-2-2- تاریخچه محصول 19
3-2-2 روش ساخت و امكانات تكنولوژی 30
پیشینه ساخت 30
فیلپوش 35
ترمیم پتگین = پتكین Patking 38
ترمبه پتكانه 40
شكنج = چین و چروك 42
طاق بندی یا طاق بست 43
كاربندی یا كاربست 44
دو پوسته كاملاً به هم پیوسته 47
گنبدهای دو پوسته میان تهی 48
گنبدهای دو پوسته كاملاً از هم گسسته یا گسیخته 49
آهیانه 51
انواع پوسته های آهیانه 56
طرز چیدن مصالح گنبد 59
طرز ساختن گنبد 61
طرز ساختن گنبدهای تركین 62
3-2-2- روشهای ساخت 67
تعریف كامپوزیت و مختصری در مورد آن 67
تعریف كامپوزیت 68
تقسیم بندی مواد كامپوزیت: 69
نقاط قوت كامپوزیتها: 70
مهمترین موارد كاربرد كامپوزیت 70
مصرف سرانه مواد كامپوزیتی در كشور 71
روشهای تولید كامپوزیت: 72
4-2-2- مواد مصرفی 74
آشنایی با برخی از مهمترین الیاف و كامپوزیت ها: 74
الیاف كربن 75
الیاف آرامید 76
كامپوزیت FRP 77
5-2-2- تعمیر و نگهداری 78
1-3-2- بررسی شرایط اقلیمی محیط 85
3-3-2- بررسی شرایط فرهنگی 87
فهرست منابع و مأخذ: 94
4-1-2 تعیین نیازهای ارگونومیكی 96
طراحی گنبد كامپرزیتی برای مساجد با توجه به معماری ایرانی – اسلامی
مقدمه :
در طول تاریخ – تمدنهای سنتی به چادر، مقبره و محراب به عنوان سمبومی از عالم كائنات مینگریستند ایده «خانه كیهانی» از ارتباط دادن ساختمانها با آسمانها توسعه یافت. از آنجا كه شكل كرومی معنایی ژرف برای انسان سنتی داشت. طبیعی بود كه این معنارا ازشكل مشابه دیگری منتقل كند. اصطلاحات «چادر كیهانی» «چتر الهی» «بیضعه كیهانی» و «جام آسمانی» نشانگر عقاید سنتی و معانی باطنی درباره گنبد هستند.
در فرهنگ اسلامی گنبد دارای تجلی زندهای از جهان شناسی اسلامی است. به وسیله معانی سمبرلیكی مفاهیم مركز، دایره و كره نهفته در گنبد به تمامیت به واقعیت میپیوندند. یك ارتباط اساسی در این مورد كه تأكید زیادی روی آن است. ایده روح میباشد كه همزمان همه موجودات را فرا میگیرد، همان گونه كه گنبد فضای محدود به خود را در بردارد و طاق آسمان كه همه آفرینش را احاطه میكند. عبور این «روح» از نوك گنبد سمبول و حركت است. این عبور را میتوان به طرف پایین و دارای انبساط به سمت كثرت یا به طرف بالا و دارای انقباض به سمت وحدت دانست.
گنبد یك شكل از صورت زنده است. ایدهای است كه در امكانات مادی تجلی میكند. در پیشینه صحرانشینی، گنبد شبیه به ساختمانهای گنبدی است كه از اسكلتها گرد چوبی ساخته میشدند و روی آنها با پارچه یا پوست پوشیده میشد. پس از گسترش گنبدهای چربی به توسط انسانهای شهرنشین – معماری آجر و سنگ به عنوان ادامه آن آغاز شد و شكلهای قابل احترامی با مواد و مصالح دائمی و سنگین ساخته شد. مهارت و استادی معماران باعث سبكتر شدن وزن گنبد شد. زیرا معیار بارز زیبایی در گنبد همان سبكی آشكار آنها بود، چه از نظر مواد سازنده آن و چه از نظر دیدگاه چشم. زیرا تقلید «سنگین» تنها هنگامی كامل میشود كه با سبكی از لی «چادر كیهانی» كه از آن منشأ میگیرد، همساز شود.
الگوها و رنگها، هم داخلی و هم خارجی میتواند در این سبكی نقشی داشته باشند. چرخهای كیهانی یا مندلها، مانند شكوفههای ایجاد شده به توسط هندسه دایره روی سطوح گنبدی نمایان میشود. رنگها، ملایم و آرام – تصور عقل را ایجاد كرده و به شور و هیجان نفس اشارت دارند. این رنگهای سفید، سبز، آبی – فیروزهای. طلایی یا حاصل آجر كاری و گچبری یا تركیبی از آنها هستند. گنبد در همه تجلیاتش محل «عرش الهی» پذیرای عقل و آزاد از زمان در شكل است.
پیامبر اكرم (ص) در معراج خود، گنبد بسیار بزرگی از مروارید مفید را تشریع میكنند كه روی چهار ستون كناری قرار داشت و روی آنها چهار قسمت «بسم الله الرحمن الرحیم » نوشته شده بود و از آن چهار چشمه آب، شیر، عسل و شراب جاری بود. این تمثیل مدل روحانی هر بنای گنبدی را توضیح میدهد. مروارید سفید سمبل «الروح» است كه گنبد آن همه خلقت را احاطه میكند. روح كلی كه قبل از دیگر مخلوقات خلق شده است. عرش الهی نیز كه همه چیز در برمیگیرد (العرش المحیط) سمبول عرش، فضای نامرئی فراسوی آسمان پرستاره است. از دیدگاه جسمانی، كه برای انسان طبیعی است ستارگان در كرههای متحدالمركز حول زمین حركت میكنند و به وسیله فضای بی انتها احاطه شدهاند و خود این فضا به توسط روح كلی كه به عنوان «محل» متافیزیكی ادراك و معرفت در نظر گرفته میشود، در بر گرفته میشود.
مقطع یك گنبد شبیه به تیر (نیزه) و كمان «محمد» (ص) (كلمه) تیر «حقیقت محمدی» (روح) و نشانه و هدف آن «روح كلی» (الروح) است. پرواز این تیر روحانی پرواز و خروج از تاریكی به سوی «نور مطلق» میباشد. گنبد نشانه خدا شدن «كلمه» انسان است.
(مهرداد محمد حجازی – 1379)
فرآیند برنامهریزی و سیاستهای طرح
2-1 تعیین استراتژی و اهداف كلان پروژه :
امروزه به دلیل غفلت از گذشته و تجربههایی كه میتوانستیم از آنها درس بگیریم، با یك شهرسازی بحران زده روبرو هستیم. در حال حاضر و عده تكامل و تعالی انسان از طریق پیشرفتهای مادی به صورت افسانهای درآمده است. انسان در جهان بی انتهای ارتباطات غرق شده طرز تفكری كه به عنوان تنها راه قابل قبول برای همه انسانهای این قرن تجویز شده و فضاها و عناصر زندگی و به طور كلی شهرهای ما را شكل داده است.
ساختمانهای بلند و حجیم، شبكههای شطرنجی وسیع و تراكم بیش از حد جمعیت، ابعاد انسانی و فرهنگی شهر را زیر سوال برده است. شهرسازی جدید علیه انسان و جامعه عمل كرده، از عملكرد طبیعی واحدهای اجتماعی مهمی مانند، خانواده، واحد همسایگی، محله و غیره جلوگیری میكند.
ساختمانهای بلند همه ارزشها و نسبتهای قدیمی كالبد و سیمای شهرها را زیر پا گذاشته، مناظر طبیعی شهرها را نیز از بین میبرند. نمادهای انسانی با ارزشی نظیر مسجد – كلیسا – مدرسه و غیره كه روزی از لا به لای ساختمانها از بافت متراكم و به هم فشرده شهرها سر بیرون كشیده و هویت و معنی محل را به بیننده منتقل میكردند، امروز در لابلای آسمان خراشهای سر به فلك كشیده به طور تحقیر آمیزی گم گشتهاند.
از آنجا كه مسجد پایگاهی برای آرامش یافتن روح و تزكیه و محلی برای دوری از جاروجنل دنیای امروز به شمار میرود كه بشر امروز نیازمند چنین اماكنی میباشد و موضوع طراحی و بهینه سازی گنبد مسجد كه به عنوان نشانه و عامل شناساندن این مراكز مورد تأكید و تأیید بوده است، انتخاب گردید.
با بررسیهایی كه انجام گردید، مشخص شد كه مسجد از اركان مشخصی همچون، گنبد، مناره و برخوردار میباشد. كه فضایی روحانی را ایجاد میكنند. لذا در این پروژه با توجه به مشكلات كمكهای مردمی ساخته میشوند) ناتمام باقی میمامند سعی شده است از روشی جدید برای ساخت گنبد این المان مهم مسجد پیشنهاد گردد.
شاید كه بتواند با استفاده از روشهای جدید به كمك معماری امروزه آید و گامی ناچیز در جهت بهتر انجام گرفتن ساخت و ساز مساجد بردارد.
4-1 روشهای پژوهش و تفسیر مشكل :
در این پروژه برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به منظور تكمیل تحقیقات نظری و عملی از روشهای كتابخانهای و تحقیقات میدانی و همچنین مصاحبه كمك گرفته شده است.
لازم به ذكر است در این پروژه نام كلیه منابع كتابخانهای و افراد مصاحبه شونده در انتهای تحقیقات در قسمت منابع ذكر شده است همچنین در جلوی هر قسمت از فاز تئوری كه بر گرفته شده از كتب مورد بررسی بوده است حرف «ش» به معنای شمار ردیف در فهرست منابع و ماخذ و حرف «ص» به معنای شماره صفحه مطلب در كتاب منبع میباشد...
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید