عنوان : مقاله خوارزمي در word
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله خوارزمي در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خوارزمي در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله خوارزمي در word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خوارزمي در word :

خوارزمی
محمدبن موسی خوارزمی از دانشمندان بزرگ ریاضی و نجوم می باشد شهرت علمی خوارزمی مربوط به كارهایی است كه در ریاضیات، مخصوصاً در رشته جبر انجام داده به طوری كه هیچ یك از ریاضی
دانان قرون وسطی مانند وی در فكر ریاضی تاثیرنداشته اند.

خوارزمی كارهای دیوفانتوس را در رشته جبر دنبال كرد و به بسط آن پرداخت، خود نیز كتابی در این رشته، بنام (جبر و مقابله) نوشت معمولاً در حل معادلات، دو عمل معمول است، خوارزمی این دو را تنقیح و تدوین كرد و از این راه به وارد ساختن جبر به مرحله علمی كمك شایانی انجام داد.
خدمت شایان دیگر خوارزمی به جهان علم این است كه وی حساب هندی و ارقام هندی را در دنیای متمدن انتشار داد و اروپائیان را با استعمال صفر برای نشان دادن مرتبه خالی آشنا ساخت.

هنگامی كه در قرن دوازدهم كتاب خوارزمی به زبان لاتین ترجمه شد، این ارقام، كه به غلط «ارقام عربی» نامیده می شود از طریق آثار فیبوناتچی به اروپا وارد گردید. همین ارقام است كه انقلابی در ریاضیات به وجود آورد و هر گونه اعمال محاسباتی را مقدور ساخت. باری كتاب جبر و مقابله خوارزمی قرنها در اروپا ماخذ و مرجع دانشمندان و محققین بوده و یوهانس هبسپانیس و گراردوس كرموتسیس
رابرت چستری در قرن دوازدهم هر یك آن را به زبان لاتین ترجمه كردند.

خوارزمی در سایر رشته های علوم و مخصوصاً نجوم هم كارهای جالب و سودمندی انجام داد. از جمله دو كتاب در اصطرلاب نوشت. اطلسی از نقشه آسمان و زمین تهیه كرد و نقشه های جغرافیایی بطلمیوس را اصلاح كرد.

آثار و تصنیفات خوارزمی

این دانشمندان بزرگ در سال 820 ـ م (زمان خلافت بنی عباس در بغداد) در حدود بین سالهای 200- 195 هجری كتابی بنام جبر و مقابله را نوشت كه در آن به هیچ وجه از حروف و علامات استفاده نشده بود ولی حل معادلات را بدو طریق كه ما امروز جمع جبری ـ عمل متشابه و نقل جمعی از یكطرف به طرف دیگر می نامیم انجام می داد. اگر نتوانیم محتوای این كتاب را هنوز علم جبر جدیدبنامیم، از آنجا كه اساس این كتاب بر استفاده از علائم اختصاری بوده است می توان لااقل پیدایش آنرا یكی از مراحل مهم علم جبر دانست. برای رسیدن به نتیجه قطعی فقط می بایست یك قدم برداشت، از قرار معلوم این قدم چندان سهل نبوده است زیرا مدت هفت قرن و نیم طول كشید تا این كار آخری نیز انجام شد.

بنابراین خوارزمی نخستین كسی است كه علم جبر را پایه گذاری نموده و یكی از مراحل مهم این علم را پیدا نموده است.
استخراج التاریخ زیج اول و زیج ثانی كه این دو زیج بسند هند معروف و محل اعتماد اهل فن بوده است.
دیگر صوره الارض یا رسم افریقّیه می باشد: عمل الاسطرلاب، مختصر من الحساب و الجبر و المقابله كه در لندن چاپ شده كه مشهورترین تالیفات اسلامی علم جبر همین كتاب جبر و مقابله خوارزمی است كه ظاهراً پس از اطلاع از علم جبر در یونان و ایران و هند جبر عربی را استخراج كرد، همانطور كه زیج خوارزمی جامع افكار و آرای علمای هند و ایران و یونان در آن موضوع می باشد، و شارحین اسلامی كتاب خوارزمی را مكرر شرح داده اند.

دیگر استخراج تاریخ الیهود و اعیادهم (تاریخ یهود و عیدهای آنان). بهر حال كتب یونانی (فلسفی و علمی) چون این علوم بیگانه به عربی ترجمه می شد و حساب هم جزء آن علوم ترجمه و رایج گشت و مهندسان و هیئت شناسان حساب آموختند. ولی كسی كه فقط متخصص در حساب باشد میان مسلمانان كم بوده از بزرگترین ماثر تمدن اسلام آنكه حساب هندی و ارقام هندی را در دنیای متمدن انتشار دادند عربها این ارقام را هندی می گویند، زیرا از هندیها آموخته اند و فرنگیها آنرا عربی می نامند چون از عربها گرفته اند.

نخستین كسی كه این ارقام را از هندی به عربی انتقال داد، ابوجعفرمحمدبن موسی خوارزمی مذكور در فوق می باشد كه او در جدولها رقم های هندسی را بكار برد و این كار در سال 197 هجری قمری انجام گرفت، و این جدولها مبنا و ماخذ كارهای منجمان بود، و از همان كلمه الخوارزم اروپائیان لفظ الگوریزم را ساخته اند.

در زبان های اروپائی كه اساس محاسبه بر مبنای اعشاری ده را الگوریتم می گویند اصل آن همان كلمه الخوارزمی است. پیردوسو می نویسد: «در همان زمانی كه پادشاهان باهوش و پرسخاوت عرب مطالعات علمی را تشویق می كردند، هفت قرن تمام اروپا محكوم باین بود كه بار جهل و نادانی را حمل كند و یكی از علائم جهل و نادانی این دوران غم انگیزاینكه لوتر جانشین شارلمانی امر داد كه نقشه جهان نمای اجدادش را كه بر روی نقره حك شده بود خرد كنند تا بتواند به سربازان خود جیره و مواجب بدهد. سال یكهزار میلادی نزدیك می شد سالی كه پیامبران متعدد آن عصر به عنوان خاتمه جهان پیش بینی كرده بودند، پس اصلاح چه فایده دارد؟ و منظور از جمع كردن چیست؟»

این كلمات وحشت انگیز سخنانی بود كه روحانیون مسیحی و كشیشها از روی منابر به مردم آموختند.
مغان و ساحران و رمالان و غیبگویان بهترین پیشگوئیها را می كردند، یك نوع جنون دسته جمعی و عمومی بر مردم جهان كه از نظر شدت غم و اندوه می لرزیدند مسلط شده بود.
لكن در این هنگام كه اروپا را خرافات و جهل و نادانی فرا گرفته بود كه در نتیجه آن فقر و مسكنت و بدبختی آنان را بدیار نیستی می كشانید، طلوع اشعه درخشان علم و معرفت و فرهنگ اسلام و مسلمین به وسیله دانشمندان اسلامی جهانیان را روشن می كرد، و در علوم و فنون تا چندین قرن استاد اروپا بوده اند.

خلاصه آن كه مسلمین در وضع و شرح علوم از جمله علم جبر حق تقدم داشتند زیرا از ترجمه علوم یونانی دو كتاب كه در علم جبر كه یكی تالیفات: یوفانتوس و دیگری تالیف ابرخس بوده و به عربی ترجمه شده بود بسیار ناچیز بوده است، چنانكه اكنون علمای فن هم پس از بررسی و تحقیق و تدقیق در این موضوع تشخیص داده اند كه دو كتاب مزبور (در علم جبر) كه از یونانی به عربی ترجمه شده چیز مهمی نبوده و اساس علم جبر را مسلمانان و عربها وضع كرده اند و اروپائیها علم جبر را از
كتبی كه مسلمین نوشته اند استفاده كرده اند.
دیگر از كتب مهم ابوجعفر محمدبن موسی خوارزمی كتاب مفاتیح العلوم است كه كتاب مهم و ارزنده ایست.
از زندگی خوارزمی چندان اطلاع قابل اعتمادی در دست نیست. خوارزمی در حدود سال 780 میلادی در خوارزم متولد شد و در حدود 848 میلادی درگذشت.

ابومعشر بلخی
جعفربن محمدبن عمر معروف به ابومعشر از ریاضی دانان و منجمان قرن سوم و از شاگردان یعقوب بن اسحاق كندی فیلسوف مشهور عرب، بوده است.
ابتدا فلسفه آموخت و بعد به علم نجوم پرداخت و از سن 47 سالگی به تحصیل ریاضیات پرداخته و با اشتیاق فراوان به تحصیل و تكمیل نجوم اشتغال یافت، كه منجمان معروف به اقوال و آراء وی متمسك می شدند.

دوران تحصیلی ابومعشر بلخی
این دانشمند بزرگ شرقی از یك خانواده تازه مسلمان در شهر بلخ بدنیا آمد و مثل همه مردمی كه تازه پیرو دیانت نوینی می شوند، در دین خود بسیار تعصب داشت. وی در جرگه طلاب فقه و حدیث وارد شده و نزد علمای پارسای مدرسه طاهریه بلخ به عنوان دانشجوی پرهیزكار شهرت یافته بود و در مقدمات عربی و ادبیات و ریاضیات پیش رفته و او را در ردیف فضلا و متعصبان درجه دو رسانیده بود

. یكی از استادان مدرسه به زیارت خانه خدا رفت و در بازگشت از مكه راجع به شهر بغداد و عظمت آن و همچنین درباره حوزه های علمیه و علوم گوناگونی كه در آنجا رواج داشت داستانهای دلفریبی برای دانشجویان طلاب خود حكایت می كرد. از آن جمله استاد و پارسایی فقیهی خشك و به گفته فلاسفه (قشری صرف) بود راجع به توسعه دامنه علوم باستانی و دانشهای مختلف قصه ها گفته و تصریح كرد كه مردی زردشتی بنام دهقان فرامرز بهمنش و مردی بنام بیدخت در بغداد هیئت و نجوم تدریس می كند و هر كدام از آنها بر استرهائی با یراق زرنگار سوار می شوند و

چونكه برای شما مسلمانان مقدس و خداشناس باوركردنی نیست این است كه آن زندیقان و بدكیشان وقتی به دربار خلیفه می روند رجال دربار وزیر و خلیفه آنان را بالاتر از بسیاری از مفتیان و فقیهان جای می دهند، و حال آن كه همین شخص «بیدخت» از پیروان بودا و بت پرست است كه شهر عزیز با میان رابلوث اصنام و معابد خود ملوث نموده، و هنگامی كه وی از بامیان برای تحصیل وارد بلخ شد و در حوزه های درس همین مدرسه رفت و آمد می كرد طلاب اجازه نمی دادند از فاصله نیم ذرع به آنان نزدیكتر بنشیند،

اما درست فكر كنید بر من چقدر ناگوار آمده هنگامی كه وی را در پیشگاه خلافت بغداد و قصر خلیفه از استر آراسته خود پیاده می شود و حال آنكه درباریان مسلمان زیر بغلش را گرفته و وی را با تعظیم و احترام بدرون كاخ می بردند، بیانات و حكایات استاد فقیه كه تازه از سفر حجاز برگشته بود بر طلاب عموماً و بر ابومعشر خصوصاً سخت ناگوار آمد بخصوص آنكه ابومعشر خودش هم با مردم شهرستان بامیان سوابق نامطلوبی داشت

.
ابومعشر سرآمد منجمان شرق
ابومعشر با صحبت های استاد نامبرده فوق به قصد انتقام از استاد بیدخت بامیانی دشنه تیز زهرآگینی تهیه نموده و از بلخ به بغداد حركت كرده و با لباس طلبگی در محضر استاد بیدخت شركت كرد اما پس از پایان درس كه صدها طلبه و دانشجو خواستند برخیزند استاد اشاره كرد برنخیزند و رو به طلبه خراسانی تازه وارد (ابومعشر) نموده و گفت:«فرزند عزیزم تو از راهی دور با خیالی كه مبنایش ظلم و زور است بجانب ما شتافتی، اما بدان كاردیرا كه همراه خود داری به كنار می افكنی و عوض جنایت و خیانت به فرا گرفتن نجوم و ریاضیات كه تاكنون منفور تو بوده است همت می گماری. و استادی نامور خواهی شد كه شهرتت عالمگیر شود. اكنون برخیز و با همدرسهایت آشنائی و مصافحه كن.»

ابومعشر كه بدانصورت حقیقت حال خود را از زبان استاد شنید مات و مبهوت شده و بعد از آنكه كارد را از جلد بیرون كشیده و دور انداخت و دست استاد را بوسیده و با طلاب مصافحه كرده و سپس به استاد گفت: استاد بزرگوار چگونه بحال و وضع من آگاه شدید؟استاد از جزوه دان خود اوراقی را بیرون كشیده و گفت عادت من بر این
است كه هر شب فردای خود و اولیای دولت در وضع كشور را با حساب نجومی استخراج كنم.

از چندی پیش حكایت نزدیك شدن خطری را استنباط می كردم تا دیشب كه بنابر حساب دانستم فردا جوانی بصورت دانشجو با كاردی زهرآگین به قصد كشتن من می آید. اما چون در طالع آن جوان نگریستم و دریافتم كه از او بدی صادر نخواهد شد و در این عالم به مقامی بلند خواهد رسید. وقتی امروز ترا كه تازه وارد و بیگانه بودی در حوزه درس خود دیدم یقین دانستم كه همان شخص هستی كه چشم براهش بودم.

لذا ابومعشر به استاد دل بسته در بغداد ماند و تحصیلاتش را در نجوم و حكمت و ریاضیات منحصر ساخته و در همان شهر به تالیف زیجی نو پرداخت.
و بعداً بنابر استدعای بزرگان خراسان به شهر بلخ بازگشت. و آن زیج را تكمیل كرد از كتابهای او اثبات علم النجوم، كتاب الامصار، كتاب الجمهره، اسرار النجوم، تقویم البلدان و طبایع البلدان می باشد كه از حیث وقت محاسبات نجومی و صحت احكام بی نظیر شناخته شده است.
پادشاهان و امرای وقت نسبت به نظرها و احكام ابومعشر اعتقادی كامل داشتند، ابومعشر قریب چهل كتاب در علم نجوم تالیف كرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله خوارزمي در word
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky