عنوان : مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word :

بیان دیدگاه برخی از روان شناسان راجع به مناسك دینی

3-2-1- بیان دیدگاه برخی از روان شناسان راجع به مناسك دینی
فروید احساسات مذهبی را با اصل قرار دادن دو پارادایم اصلی مورد بررسی قرار می دهد اول مسأله محرومیت و دوم داشتن احساسات دو پهلو نسبت به والدین.

3-2-1-1-1- محرومیت
او در كتاب روانكاوی آینده یك پندار استدلالش چنین است:
« زندگی ناگزیر با محرومیت هایی همراه است حتی همین تمدن،‌ از آنجا كه خود تمدن مبتنی بر وانهادن كششها و انگیزه های غریزی است پیامدهای گریزناپذیری آن رنج بردن افراد از ناكامی است به عقیده فروید نظم و مقررات اجتماعی كه مستلزم تمدن است بدون تحمیل محرومیت برافراد تحقق نمی یابد.
او محرومیت دیگر محرومیت افراد بر هم می داند زیرا در هر مرحله افراد مسلط بر دیگران به نوعی اعمال قدرت می كنند.

محرومیت مهمتر از نظر فروید محرومیتی است كه از جانب طبیعت بر انسانها تحمیل شده است او به جهان طبیعی به صورت انسانی نگریسته است كه گویی تمام ویژگیهای نوع بشر را دارد. اگر طبیعت به گونه ای غیرشخصی نگریسته شود نمی توان به آن نزدیك شد، برخورد كرد و تماس برقرار نمود اما اگر طبیعت با سیمای انسانی تصور شود یعنی دارای اراده و مقصود نیست انگاشته شود می توان بر آن تأثیر گذاشت، خشمش را فرونشاند دلش را به دست آورد،رشوه اش داد و ترغیبش نمود.(همان،ص 47)
فروید در ادامه با شرح جامعه ابتدایی كه دین نخستین بار در آن پدیدار شد توضیح می دهد كه یك چنین طرز تفكری درباره طبیعت بسیار مایه آرامش و دلداری است و در واقع گامی به پیش در برخورد با جهان به شمار می آید. (همیلتون، 1377 ص 100)

3-2-1-8-2- احساسات دوپهلو نسبت به والدین
به نظر فروید این شیوه برخورد با ناكامی و محرومیت بر الگوی رابطه كودك با والدین به ویژه رابطه كودك با پدر استوار است. فرد می كوشد به همان نحو با پدرش برخورد كند كه با جهان طبیعی نیز برخورد می كند فروید این قضیه را به صورت زیر شرح می دهد:
«برای اینكه این موقعیت چیز تازه ای نیست این قضیه پیش نمونه كودكانه ای دارد و در واقع تداوم همان است یكبار پیش از این فرد خودش را در حالت مشابهی از درماندگی یافته است و آن مربوط به زمانی است كه شخص به عنوان یك بچه كودك در رابطه با والدینش بوده است. او به یك دلیل می بایست از والدینش به ویژه پدرش هراس داشته باشد ولی از سوی دیگر مطمئن بود كه پدرش از او در برابر خطرهای احتمالی محافظت می كند در نتیجه طبیعی بود كه این دو موقعیت را همانند بداند. انسان نیروهای طبیعی را نه تنها به صورت اشخاصی در نظر می آورد كه با آنها می تواند مانند همگنانش ارتباط برقرار سازد. كه این امر البته نمی تواند تأثیر بیش از اندازه نیرومندی را كه این نیروها بر او می گذراند به قدری كافی توجیه كند – بلكه به آنها خصلت یك پدر می بخشد و آنها را به خدایان تبدیل می كنند.» (فروید، 1344، ص 29و ص 30)

لذا انسانها نه تنها نیروهای طبیعی را به صورت اشخاصی در نظر می آورند كه با آنها می توانند همگنانش ارتباط برقرار سازد. كه البته به دلیل نیرومندی بیش از اندازه نیروهای طبیعی به آنها خصلت یك پدر می بخشد و آنها را به خدایان تبدیل می كند (همیلتون، 1377 ص 102)

3-2-1-2- كاركرد جبران كننده دین
فروید در ادامه بحث پیشین از استقلال بیشتر خدایان سخن می گوید اودر پایان بر این نكته كه در ذهن انسان این اندیشه پدیدار می شود خدایان خودشان حاكم بر سرنوشت شده اند تأكید می كند خدایان كاركرد جبران كننده دارد و مطلب فوق را به این شرح توضیح می دهد.
«انسانها بر این باورند كه خدایان محرومیت هایی كه فرهنگ برای سركوبی و تنظیم كششهای غریزی بر آنها تحمیل می كند را جبران می سازد در این زمان است كه دین با اخلاق عجین می شود.
او توضیح می دهد كه دین با ارائه تصویری از نظم جهانی مبتنی بر اینكه هر چیز معنایی دارد و سرجای خودش قرار گرفته و هیچ چیز خودسرانه و تصادفی نیست نقش جبران كننده خویش را ایفا می كند.
اعتقاداتی در دین مبنی بر اینكه همه گناهان در دراز مدت به كیفر خود خواهند رسید، آنهایی كه با نادرستی به تنعم رسیده اند در موقع مقتضی مكافاتشان را دریافت خواهد كردوجود دارد. به استدلال فروید بدون اینگونه باور داشتها نظم اخلاقی فرو خواهد ریخت. (فروید 1961، ص 52)

3-2-1-3- ریشه دین یك فراگرد روانشناختی است
فروید گرچه به كاركردهای دین توجه می كند اما او ریشه دین را پیامدهای سودمند اجتماعی نمی داد. بلكه وجود یك فراگرد روانشناختی است با تمام كاركردهایی كه دین برای نظم اجتماعی دارد ریشه هایش را باید در نیازهای خودی و روانشناسی انگیزه های افراد مشاهده كرد. (همان، ص55)

به نظر فروید مرحله مذهبی تحول نوعی بشر با مرحله هدف گزینی در تحول فردی كه ویژگی اش احساسات دو پهلو نسبت به پدر و عقده ادیپ است تقارن دارد.
«بنابراین دین باید همان روان رنجوری وسواس‌ آمیز و جسمانی بشریت باشد كه مانند روان رنجوری و وسواس كودكان از عقده ادیپ در رابطه با پدر سرچشمه می گیرد.» (همان، ص 57)
البته فروید نمی گوید كه همه دینداران در واقع درست مانند آدمهای روان رنجوری بلكه درست برعكس «مؤمنان با پذیرش روان رنجوری جسمانی خودشان را از شر روان رنجورند شخصی رها می سازند» (همان، ص 58)

3-2-4 فروید و توتمیسم
همیلتون نظریه توتیسم فروید را بلند آوازه ترین كار وی درباره این می داند (همیلتون 1377، ص 104)
او در این نظریه با بیان داستانی كه خلاصه آن در ذیل می آید خاستگاه ادیان و نیز سرچشمه تمدن بشری را بازگو می كند. اما داستان انسان ابتدایی فروید به نقل از همیلتون به شرح ذیل است.
«انسان نر مسلطی كه تعداد از ماده ها را در انحصار خود داشت آزمندانه همه آنها را برای خود می خواست. این پدر نیرومند حسود و خشن نرهای دیگر دسته اش را كه پسران خودش و فرزندان ماده هایش بودند از ماده دور نگه می داشت و آنها را به حاشیه رانده بود.

به هر حال روزی برادران و برادران ناتنی كه از دست كارهای پدر به تنگ آمده بودند دست به دست هم دادند و پدر مسلط را كشتند كاری كه هیچكدام به تنهایی هرگز نمی توانستند انجام دهند.
فروید در ادامه رویداد وحشتناكتری را بازگو می كند «البته این وحشیان آدمخوار قربانی شان را خوردند» دلیل این آدمخواری به نظر فروید این بود كه برادران پدركش معتقد بودند كه با خوردن قربانی نیرو و قدرت او را جذب می كنند.

نخستین جشن شادمانی آنها یك جشن آدمخوارانه بود. به نظر فروید این جشن در واقع طلایه دار جشن توتمی بود كه در آن حیوان توتمی كه معمولاً حرام است به گونه ای مناسك آمیز سلاخی و خورده می شود.
این فرزندان بعداً دچار پشیمانی می شوند آنها برای حیوان و كفاره عمل وحشتناكشان دو ممنوعیت را اختراع كردند.
یكی آنكه جانشینی نمادین به صورت یك نوع حیوانی را به جای پدر گذاشتند این ادعا بر تحلیل از جابجایی احساسات و عواطف در مورد چیزهایی جانشین مبتنی است بر همان پدیده ای كه فروید در بررسی بالینی هراس كودكان از حیوانات تحلیل كرده بود.

در نتیجه برادران پدركش كشتن یا خوردن حیوان توتمی را حرام اعلام كردند دوم آنكه آنها با حرام كردن ماده های آزاد شده از ثمرات پیروزیهای شان چشمپوشی كردند. فروید می گوید: كه به دین سان دو نهاد بنیادی جامعه توتمی برپا شدند یكی حرام شدن كشتن حیوان توتمی و دیگری ممنوعیت ازدواج درون گروهی این محرمات دو آرزوی سركوفته ادیپ یعنی كشتن پدر و تصاحب جنسی مادر را بازگو می كند. حرام كردن كشتن حیوان توتمی را فروید به عنوان كوششی در جهت معامله با پدرمرده تفسیر می كرد. در این معامله پدرمرده می بایست مراقب و محافظ برادران باشد و در عوض آنها قول می دهند كه از طریق نكشتن حیوان توتمی دیگر بار به عمل پدركشی دست نیازند.

پس می بینیم كه دین توتمی از احساس گناه و تلاش در جهت كفاره دادن و آشتی با پدر كشته شده از طریق فرمانبری از او پس از مرگ سرچشمه می گیرد. به نظر فروید این عوامل در ریشه همه ادیان جای دارد. (تلخیص از همیلتون 1377 از ص 15 تا ص 109)
«همه ادیان بعدی در واقع كوششهایی برای حل این مسأله اند و تنها از جهت مرحله فرهنگی این كوشش در آن صورت می گیرد». (فروید 1358، ص 52)
آیا راه حلهای اتخاذ شده با یكدیگر تفاوت دارند؟ فروید پاسخ می دهد به هر روی همه مذاهب بشری واكنشهایی در برابر همین رویداد بزرگی هستند كه فرهنگ با آن آغاز می شود و از آن زمان تاكنون گذاشته است كه انسان آرام بگیرد.

عمل قربانی كردن به تدریج جنبه تصویب دوباره پدركشی آغازین را از دست می دهد و بیشتر جبنه انكار نفس و پیش كش به عنوان كفاره جنایت آغازین را به خود می گیرد (فروید ، 1357 ص 51)
به هر روی قربانی كردن یك حیوان كفاره كافی برای قتل پدر نیست و احساس گناه را تسكین نمی دهد این عمل باز تصویب راستین جنایت آغازین نیست فروید سپس ادامه می دهد كه تنها قربانی انسانیست كه برای این مقاصد كفایت می كند او پس از این به تفسیر قربانی كردن مناسك آمیز شاهان پیر می پردازد كه به نظر او در میان قبایل و اقوام دیگر عهد باستان رواج داشت اواین عمل را نشانگر عواطف دو پهلوی این قبایل نسبت به پدر می انگارد. (فروید، 1358 ص 61)

3-2-5- نظریه فروید درباره مسحیت
فروید مسحیت را مورد بررسی قرار می دهد و در این دین برای تأیید نظریه روانشناختی اش شواهدی پیدا می كند و برای برخی از ویژگیهای شاخص آن تفسیری رواشناختی بیان می كند.
او نظریه توتمیسم خود را به صورت ذیل در مسیحیت جای می دهد .
او می پرسد چرا آیین مسیحیت باید از گناه نخستین سخن گوید كه كفاره آن جان یك انسان و پسر خداست. و در پاسخ به این سؤال استدلال می كند كه ارتكاب عمل خلاف نسبت به پدر كه كفاره تنها می تواند جان پسر باشد چیزی جز قتل و پدركشی نمی توانست باشد.

«بدین سان نوع بشر در آیین مسیحی كردار گناه آلود دوران آغازین خود را آشكارا می پذیرد زیرا كاملترین كفاره این گروه اش را در مرگ قربانی گونه پسر یافته است. آشتی با پدر از این هم كاملتر است زیرا همزمان با این قربانی كردن از نزدیكی به زن كاملاً چشمپوشی می شود. (فروید 1357، ص 77)
زیرا به خاطر زن بود كه پسر در برابر پدر شورش كرد.

البته پسر با اینكه سنگین ترین كفاره را به پدر پس می دهد به هدف و آرزوهایش علیه پدر نیز می رسد او به جای پدر تبدیل به خدا می شود. بدین سان دین پسر به دین پدر فائق می آید به نشانه این جایگزینی جشن كهن توتمی به صورت عشای ربانی احیا می شود و طی آن برادران به جای گوشت و خون پدر گوشت و خون پسر را می خوردند و بدین ترتیب خودشان را با او یكی می سازند و مقدس می شوند. بدین شیوه طی اعصار اینهمانی جشن توتمی با قربانی توتمی را می بینید و در عشای مسیحی و در موقعیت های مذهبی مشابه دیگر پیامدهای آن جنایتی را تشخیص می دهیم كه پیوسته تشویش و در ضمن غرور انسان بوده است. به هر روی عشای مسیحی نوع تازه ای از كناره گذاشتن پدر و تكرار همان جنایتی است كه باید كفاره اش را پس داد. (نقل از همیلتون، 1377 ص113)

3-2-2- ملفورد اسپیرو
اسپیرو معتقد است دین پدیده ای پیچیده و متنوع است از همین روی باید تبیین های جداگانه را برای جنبه های گوناگون آن به دست دارد:

3-2-1- دلایل رواشناختی پذیرش باورهای مذهبی
او می پرسد چرا آدمها باور داشتهایشان را باور می كنند. به چه دلایلی انسانها باور می كنند كه قضایای مذهبی حقیقت دارند.
اسپیرو می گوید كه انسانها تنها به این دلیل قضایای مذهبی را باور ندارند كه در فراگر اجتماعی شدن آنها را قرار گرفته اند به عقیده او نوعی فراگرد روانشناختی در پشت پذیرش باورداشتها در كار است.
فرضیه اسپیرو برای تبیین اعتقاد به هستیهای فراطبیعی و مناسك این چنین مطرح شده است. او می گوید تجربه كودك در میان خانواده او را آماده آن می سازد كه در بزرگسالی برای اعتقاد به هستیهای نیرومندی كه گاه خیرخواه و گاه بد خواهند و یا برای یك رشته باورداشتهای مشابه دیگر اعتبار قائل شود. (همیلتون ، 1377، ص 125)

این امر به خاطر این است كه تنها در چارچوب خانواده است كه فرد هستیهای دارای چنین ویژگیهایی را تجربه می كند.
یك كودك در خانواده یاد می گیرد كه كنش های گوناگون می تواند هستیهای نیرومند را با والدین به اعمال خیرخواهانه با بدخواهانه برانگیزد. ابتدا به همین صورت است كه كارآیی مناسك به كودك آموخته می شود زیرا به نظر یك كودك كنشهایی كه بزرگسالان از او می خواهند كه خصلتی مناسك آمیز دارد. (تلخیص از همان، از ص 125 تا ص 126)

3-2-2-2- تبیین عملكرد های مذهبی از نظر اسپیرو
او در رابطه با عملكردهای مذهبی چنین استدلال می كند كه آدمها عموماُ درگیر كنشهای گوناگون می شوند زیرا می خواهند به هدفهای گوناگون برسند. آرزوهای متفاوتی را برآورده سازند كه به اعتقاد آنها این كنشها آنها را بر این هدفها و آرزوها می رسانند.
به عبارت ساده تر برای شناخت عملكردهای مذهبی باید انگیزه هایی را بررسی کرد كه آدمها برای درگیر شدن در كنش ها دارند.
«تبیین عمل مذهبی را باید در رشته نیازهایی جستجو كرد كه چشم داشت برآورد شدن آنها باورداشتهای مذهبی انجام مناسك مذهبی را بر می انگیزانند»
لذا اسپیرو عملكردهای مذهبی را بر حسب انگیزش های افرادی تبیین می كند كه برخی نیازها را تجربه می كنند و به شیوه خاصی در برابر چنین موقعیتی واكنش نشان می دهند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني در word
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky