مقاله مختصري از تاريخ طب ايران در word دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مختصري از تاريخ طب ايران در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله مختصري از تاريخ طب ايران در word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
مختصری از تاریخ طب ایران
قدمت علم طب در ایران تقریباً به نزدیكی آغاز تمدّن بشر برمیگردد. طبق افسانههای تاریخی ایران، آغاز طبّ ایران به جمشید، چهارمین پادشاه افسانهای این سرزمین نسبت داده شده است. طبّ باستانی ایران پیوندی جدائیناپذیر با آئین زردتشتی كه در اوستا ذكر شده است، دارد. جراحی (كارد پزشكی) در ایران باستان فقط در صورتی انجام میگرفت كه درمان با گیاه، دارو، تلقین و ; مفید واقع نمیشد. یكی از قدیمیترین شواهد مربوط به انجام جراحی در ایران به 4850 سال قبل مربوط میشود كه بصورت ترپاناسیون (برداشتن بخشی از استخوان) جمجمه در یك دختر هیدروسفال سیزدهساله كه در كاوش باستانی یك مدفن دستهجمعی در شهر سوخته از اماكن باستانی نزدیك شهرستان زابل كشف شده است.
اوج شكوفائی علم طب در ایرانِ پیش از اسلام به تأسیس دانشگاه جندیشاپور توسط پادشاه ساسانی شاپور اوّل برمیگردد. این دانشگاه در طی چند قرن بعنوان یكی از مهمترین مراكز علمی جهان متمدّن آن روز درآمده و دانشمندان بسیاری از سراسر جهان بویژه یونان، روم و ; به آن روی آوردند. زبان تدریس در آن پهلوی و بویژه آرامی بود و اوّلین آكادمی علمی جهان به دستور خسروانوشیروان با تجمّع كلیه دانشمندان مشهور جهان در زمینه پزشكی در آن تشكیل شد. این دانشگاه در قرون هفتم و هشتم میلادی كمك شایانی به پیشرفت پزشكی در اروپای غربی نمود.
با ظهور اسلام و گسترش آن به ایران، زبان رسمی علمی جهان اسلام (عربی) گسترش بیشتری یافت و دانشمندان و پزشكان مسلمان ایرانی عموماً آثار بزرگ علمی خود را به زبان عربی تألیف نمودند. آثار و تألیفات پزشكان بزرگ قرون نهم و دهم میلادی ایران (1) سالهای متمادی بر طب اروپای غربی سایه افكنده بود. این آثار پس از ترجمه در مراكز علمی دیگر جهان تدریس میشد. قرن دهم و یازدهم میلادی با شكوفائی دوتن از دانشمندان بزرگ ایران و جهان یعنی ابنسینا و بیرونی نقطه عطفی در تكامل علم طب در ایران و جهان بوده است. بزرگترین اثر طبی ابنسینا «قانون» بمدّت پنج قرن در مدارس پزشكی اروپا و آسیا بعنوان مرجع اصلی علم طب مورد استفاده قرار میگرفت. در حالی كه در مغرب زمین از قرون دوازدهم تا هفدهم میلادی آموزش طب با كمك آثار پزشكان ایرانی ادامه داشت زوال علمی بویژه طب با یـورش خانـمانبرانـداز مغولان به ایـران در سال 1208 میلادی آغاز شد. آنان شهرها را ویران، مراكز علمی و آموزشی را تخریب كردند و كتابخانهها را سوزاندند و بسیاری از مردم این سرزمین را از لبه تیغ گذراندند. با این وجود گهگاه دانشمندان و پزشكان بزرگی (2) در طی این قرون ظهور نمودهاند.
طب نوین در ایران در زمان قاجاریه و با ظهور بزرگمردی بنام میرزاتقیخان امیرنظام (امیركبیر) و تأسیس دارالفنون توسط او رونق گرفت. این مدرسه عالی در سال 1849 میلادی تأسیس و دارای رشتههای مختلفی از جمله طب و داروسازی، ریاضیات، ادبیات، هنرهای زیبا، تعلیمات نظامی و اقتصاد سیاسی بود. این مدرسه با استخدام معلّمین خارجی و اعزام برخی از دانشجویان به خارج درسال 1858 میلادی سهم عمدهای در گسترش و آموزش طب نوین ایفا نمود.1از میان آنها میتوان به علیبنربنطبری، ابوبكرمحمدبنزكریای رازی و علیبن عباس مجوسی اهوازی اشاره كرد.
2از میان آنها میتوان به سیداسماعیل جرجانی، محمد عوفی، قطبالدین شیرازی، رشیدالدین فضلا; و حكیممحمد اشاره كرد.
تاریخچه دانشگاه (در یك نگاه)
پیش از تأسیس مدرسه دارالفنون، برای تحصیل طب در ایران برنامه مدونی وجود نداشت و علاقمندان به این رشته پس از طی مقدمات اولیه علوم در مطب پزشكان معروف به فراگیری قسمتهای عملی طب میپرداختند. درسال 1228هجری شمسی (1849 میلادی )با تأسیس دارالفنون، طب بعنوان یكی از دروس اصلی آموزشی كلاس جداگانهای را به خود اختصاص داد و اولین دوره فارغالتحصیلان كلاس طب در سال( 1235) 1856 شروع بكار نمودند. مدرسه طب دارالفنون را شاید بتوان نخستین مدرسه عالی جدید ایران بشمار آورد. در آن زمان دروس رشته طب به سه قسمت مجزا تقسیم میشد كه شامل طب ایرانی، طب اروپایی و طبیعیات و داروسازی بود. در سال (1297) 1918، برای اولین بار رشته طب از دارالفنون جداشد و بصورت مدرسه مستقلی درآمد و رئیس و محل جداگانهای به آن اختصاص یافت. در همان سال اوّلین بیمارستان زنان ایران رسماً افتتاح شد. مدرسه داروسازی دارالفنون در سال (1301) 1922 و مدرسه دندانسازی در سال (1307) 1928 به عنوان ضمیمه مدرسه عالی طب تأسیس شدند.
تا سال (1313) 1934، امور فنی، علمی و اداری موسسات آموزش عالی تحتنظر وزارت معارف قرار داشت ولی با ایجاد سیاست تمركز موسسات آموزش عالی، مجلس شورای ملی اساسنامه تأسیس دانشگاه تهران را تصویب نمود و دولت قطعه زمینی به مساحت 20000 مترمربع را در تهران خریداری كرد و عملاً دانشگاه تهران با شش دانشكده (پزشكی، حقوق و علوم سیاسی، علوم، ادبیات، فنی، معقول و منقول) راهاندازی شد و كرسیهای اصلی دانشكده پزشكی شامل كرسی پزشكی، كرسی داروسازی و كرسی دندانپزشكی معین گردید. در زمان تأسیس دانشگاه هیچیك از دانشكدههای فوق در محلهای اصلی خود نبودند. دانشكده پزشكی كه نخستین دانشكده دانشگاه از نظر انتقال به محل اصلی دانشگاه محسوب میشود سه سال بعد در سال (1316) 1937 به محل دانشگاه انتقال یافت. نخستین بخش دانشگاه تهران كه ساخته شد تالار تشریح بود كه در آن زمان دستگاه ابنسینا نامیده میشد. بنابراین شروع ساختمان دانشكده طب، در واقع شروع بنای دانشگاه تهران است. سایر بخشهای دانشكدههای پزشكی و داروسازی و دندانپزشكی نیز در این زمان البته با كمی تأخیر در دست ساختمان بودند. ساختمان تشریح كه در آن زمان دستگاه ابنسینا نام داشت در بهمن ماه سال (1313) 1934 افتتاح گردید بنابراین افتتاح دستگاه ابنسینای دانشكده پزشكی در واقع افتتاح دانشگاه تهران است. در سال (1328) 1939 به بعد دوره دكتری در شعب داروسازی و دندانسازی دانشكده پزشكی دائر گردید و در سال بعد تمامی بیمارستانهای آن زمان تهران به دانشكده پزشكی ضمیمه شدند. این دو دانشكده سالها وابسته به دانشكده پزشكی بودند و سرانجام در سال (1335) 1956 از نظر آموزشی بصورت دانشكدههای مستقل درآمدند.
در سال (1365)1986، بدنبال تصویب قانون تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مجلس شورای اسلامی، آموزش رشته پزشكی و رشتههای وابسته به آن كه تا آن زمان به عهده وزارت علوم بود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی واگذار گردید و در این راستا، دانشگاههای علوم پزشكی ایجاد شدند و دانشگاه علوم پزشكی تهران با منفك شدن تعدادی از دانشكدههای حرف پزشكی و رشتههای وابسته به آن از دانشگاه تهران فعالیت خود را بصورت مستقل ادامه داد. پس از ادغام سازمانهای منطقهای بهداشت و درمان در دانشگاههای علوم پزشكی در سال 1993 (1372)، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی و نظارت بر امر درمان برعهده دانشگاههای علوم پزشكی گذاشته شد و دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ـ درمانی تهران به شكل امروزی به فعالیت خود ادامه داد.
محیط دانشگاه
مكانی كه 70 سال قبل تالار تشریح و تالار ابنسینا بعنوان اولین بخش از دانشكده پزشكی دانشگاه تهران در آن بنا شد، زمینی بود به مساحت 20000 مترمربع كه در شمالیترین نقطه شهر تهران قرار داشت. با گذر ایام و گسترش پایتخت، محل استقرار دانشگاه در مركز شهر تهران قرار گرفت و به نقطه عطفی برای فعالیتهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این شهر بزرگ و پرجمعیت تبدیل گردید.
” پردیس مركزی “ دانشگاه علوم پزشكی تهران محل استقرار بخش عمدهای از دانشگاه از جمله دانشكدههای پزشكی و حرف وابسته میباشد. آنچه كه امروزه در پردیس مركزی دانشگاه علوم پزشكی تهران قرار دارد مجموعهای از قدیمیترین دانشكدههای پزشكی، داروسازی، دندانپزشكی و بهداشت كشور است. علاوه بر این سازمان مركزی دانشگاه، دانشكده ابوریحان و دانشكده پیراپزشكی هم در داخل این مجموعه واقع شدهاند. بدنبال تأسیس رشتهها و دانشكدههای جدید و بدلیل محدودیت فضای فیزیكی پردیس مركزی دانشگاه، دانشكده توانبخشی در منطقه پیچشمیران و دانشكده پرستاری و مامایی در مجاورت مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) مستقر گردیدند.
” كوی دانشگاه “ مجموعه اصلی خوابگاههای دانشجویی است كه در فاصلهای نه چندان دور از پردیس مركزی و در منطقهای مشجر و باصفا ساخته شده كه هماكنون هم آثاری از مناظر طبیعی زیبا در آن مكان وجود دارد. علاوه بر كوی دانشگاه، مجتمعهای مسكونی دیگری نیز بصورت پراكنده در شهر تهران وجود دارند كه محل اسكان برخی از دانشجویان میباشند.
بیمارستانهای وابسته به دانشگاه نیز كه از مهمترین مراكز آموزشی ـ درمانی سطح كشور هستند در سطح شهر تهران بخصوص در مناطق مركزی و پرجمعیت شهر قرار گرفتهاند.
ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه كه از وجوه تمایز مهم این دانشگاه با سایر دانشگاههای علوم پزشكی كشور است در 11 استان كشور قرار گرفتهاند كه وظیفه ارائه دورههای آموزشی و انجام امور تحقیقاتی و بررسی مسائل بهداشتی ـ درمانی استان مربوطه را برعهده دارند.
كلیات
طرح راهاندازی مركز آموزش مهارتهای بالینی در دانشگاههای سراسر كشور در دی ماه 1378 از سوی كمیته كارشناسی ستادی مربوطه به معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پیشنهاد گردید. با توجه به نظر مثبت معاون آموزشی طرحی با عنوان «راهاندازی آزمایشی مركز آموزش مهارتهای بالینی در دانشگاههای شهر تهران» تدوین شد. اولین جلسه سیاستگذاری با شركت رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی تهران, ایران، شهید بهشتی و معاون علوم پزشكی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید و مراحل اولیه برنامهریزی و هدفگذاری نسبتاً به سرعت انجام شد و سپس از هر دانشگاه یك نفر به عنوان مسؤول راهاندازی مركز به معاونت آموزشی این وزارت برای اجرای طرح راهاندازی معرفی گردید.
طراحی درسی برنامهریزی آموزشی
در طی چند هفته بحث و گفتگو با مسؤولان مراكز كه با حضور رییس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار شد, عناوین و مهارتهای ضروری برای پزشكان عمومی استخراج و طبقهبندی گردید. نگارش طرح درس(Lesson Plan) این مهارتها بین نمایندگان چهار دانشگاه مورد نظر تقسیم و طرح درسهای جمع آوری شده اصلاح شد كه تكمیل این مرحله (نگارش طرح درس) تا اواسط سال 1379 به طول انجامید.
تجهیز فضا
در حالی كه نگارش برنامهها و طرح درسها ادامه داشت, تجهیز فضای مناسب نیز پیگیری شد. دانشگاه علوم پزشكی تهران كه از قبل این ایده را دنبال میكرد، قسمتی از ساختمان سابق دانشكده بهداشت را به این امر اختصاص داده بود و در تجهیز فضا پیشرو بود و حتی چند دوره كارگاه آموزشی نیز در همین مكان برگزار كرده بود. بر اساس مشاهدات در آخرین بازدیدهای رسمی, محل اختصاص داده شده در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز (واقع در ساختمان جدید دانشكده پزشكی) مراحل تجهیز را پشت سر میگذاشت.
مولاژ
بر اساس مطالعات انجام شده توسط كمیته ستادی تقریباً چهل نوع مولاژ آموزشی برای راهاندازی مرحله اول این مراكز در دانشگاه مورد نیاز است. این مولاژها كه عمدتاً تولید كشورهای خارجی بودند و باید از خارج از كشور وارد میشدند در دو نوبت به متخصصان امر نمایش داده شدند و نظرات كارشناسان در مورد تناسب آنها با نیازهای آموزشی گرفته شد. متأسفانه در اثر عدم هماهنگی جهت تخصیص بودجه ارزی یا ریالی و عدم وضوح روال كاری معاونت در آن سال اقدام عملی برای خرید این مولاژها انجام نشد و این خود بزرگترین معضل برای راهاندازی این مراكز بود.
وسایل سمعی بصری
تجهیزات لازم برای بخش سمعی – بصری در این مراكز, اعم از تلویزیون, ویدئو, اسلاید پروژكتور و ; در اغلب دانشگاهها موجود است اما نرم افزارهای لازم برای استفاده در این مراكز (فیلمهای ویدئویی, نوارهای صوتی, اسلاید و CD) تنها در چند مركز و به صورت پراكنده در سطح كشور وارد یا تولید شدهاند. جهت تولید فیلمهای ویدئویی ضروری و جمع آوری نرم افزارهای رایانهای لازم مراكز توسعه برخی دانشگاهها در حال فعالیت میباشند.
مدرسان و نیروی انسانی
نیاز مراكز آموزش مهارتها به همكاری اعضای هیأت علمی واضح است. بر اساس طرح پیشنهادی از هر گروه آموزشی یك نفر به عنوان رابط و مشاور علمی با این مركز همكاری خواهد داشت. علاوه بر این، هر مركز به حداقل یك نفر عضو هیأت علمی تمام وقت به عنوان مسؤول و مدیر مركز احتیاج دارد. حداقل نیروی انسانی تمام وقت مورد نیاز علاوه بر مسؤول مركز شامل كارشناس آموزشی, منشی, كارشناس كامپیوتر و سمعی و بصری است كه باید به صورت پستهای تمام وقت تعریف شده و امكان جذب نیرو برای این مراكز فراهم شود. در این مورد مكاتبات اولیه با سازمان مدیریت و برنامهریزی انجام شده است.
ساختار تشكیلاتی
نهادینه كردن این مراكز در دانشگاهها نیازمند تعریف آنها به عنوان یك واحد مشخص آموزشی در ساختار دانشكدهها یا دانشگاهها است. برای تحقق این امر, لازم است تا جایگاه این مركز در كاریكولومها در تعریف شود. این مهم یكی از سیاستهای پیشنهادی در بازنگری رشتهها است.
مركز آموزش مهارتهای بالینی را میتوان به صورت یك مركز متمركز برای تمامی دانشكدهها و زیر نظر دانشگاه در نظر گرفت و یا این كه هر دانشكده مركز مخصوص به خود داشته باشد.
راهنمای تأسیس و راهاندازی
تجربیات و مطالعات كمیته ستادی در قالب كتابچهای با عنوان «راهنمای مدیران و مدرسان برای راهاندازی مراكز آموزش مهارتهای بالینی» جمعآوری و به مقدار محدود تكثیر شد. این كنابچه كه میتواند راهنمای خوبی برای مدبران مراكز باشد، هم اكنون در حال بازنگری است.
آینده
در حال حاضر چندین دانشگاه كشور دارای مركز آموزش مهارتهای بالینی فعال هستند و سایر دانشگاهها نیز در حال راهاندازی و توسعه این مراكز میباشند. در صورت راهاندازی این مراكز در تمام دانشگاههای علوم پزشكی میتوان آموزش مهارتهای بالینی در رشتههای پزشكی و پرستاری و دندانپزشكی را به این مراكز واگذار كرده و حتی به صورت واحدهای درسی عملی در برنامه «دوره مقدمات بالینی» گنجاند.
سرفصل دروس دوره كارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
پیشنیاز:
هدف: آشنا ساختن دانشجویان با مسائل زیستی- اجتماعی رفتار آدمی و كمك به آنان در زمینه شناخت رفتار خویش و كسب مهارتهای رفتاری لازم برای كل سازمان به عنوان عضوی از نیروی انسانی آن سازمان و تجهیز دانشجویان با مفاهیم لازم و ضروری برای پرورش توانایی رهبری و مدیریت در خود.
1- علم روانشناسی: روانشناسی و موجود زنده، تعریف روانشناسی، ماهیت علم، حوزه عمل و میدان روانشناسی، زمینه های تازه تحقیق در روانشناسی و تاثیر زیست شناسی در روانشناسی، آغاز روانشناسی كودك، تحقیق در مورد فرد، سیستم های روانشناسی، روانشناسی عمومی.
2- مطالعه علمی رفتار: سوالاتی كه برای روانشناسان مطرح است، منابع موجود برای كسب اطلاعات روانشناسی، تحقیق تجربی، آزمایش های روانشناسی و شرایط لازم برای انجام تحقیق در روانشناسی.
3- اورگانیزم آدمی: آغاز حیات، رشد مغز، مكانیزمهای اصلی عصبی، سیناپس جریان عصبی، اصل همه یا هیچ، دوره مقاومت، ساختمان عصبی، كرتكس مخ آدمی، مناطق مختلف مغز.
4- تفاوتهای فردی و اساس آن: چگونگی افراد آدمی با یكدیگر تفاوت پیدا می كنند. مطالعه علمی تفاوتهای فردی، تجزیه و تحلیل تفاوتهای فردی، وراثت، ژنها، تكثیر سلولها، رشد داخلی سلولهای تناسلی، محیط، وراثت و محیط نابهنجاری های محیطی، آزمایشهای تجربی، رشد داخلی و تمرین، تاثیر فعالیت محدود، رشد داخلی و یادگیری
5- ماهیت اندازه گیری و تفاوتهای موجود در هوش: معنی هوش، تاریخچه آزمونهای هوش، آزمونهای هوشی را از چه سنی میتوان بكار برد، آزمونهای استانفورد بینه، آزمونهای وكسلر، آزمونهای گروهی، تحقیق در مورد عوامل هوشی، كودكان پر هوش، كودكان عقب افتاده عقلی، تفاوتهای فردی در رشد عقلی، محدودیتهایی كه در رشد عقلی وجود دارد، تاثیر محیط نامناسب، آیا نژادهای مختلف از لحاظ هوش متفاوت هستند، مقایسه سفید پوستان و نژادهای دیگر، تاثیر نسبی وراثت و محیط
6-ماهیت ارزیابی شخصیت و منشا، اختلالات شخصیت : تحقیق در مورد صفات اولیه، صفاتی كه از لحاظ جسمانی اهمیت دارند، تحقیق در مورد انواع شخصیت، ارزیابی شخصیت، روش ارزیابی كلی، آزمونهای فرافكنی، رشد شخصیت، نهاد، خود و فرا خود، نقش اولیاء در فرامین های ناقص، تاثیر موقعیتها در شخصیت شخصیتهای پیسكونورونیك، نوراستنی، بی تصمیمی و تردید، پریشانی، نوروزهای اضطرابی، روان درمانی و انواع آن شخصیتهای پسیكوتیك، درمان اختلالت روانی شدید، پیشگیری اختلالات شخصیت.
7- انگیزش: احتیاجات و انگیزه ها، نقش مكانیزمهای عصبی، گرسنگی، تشنگی، سائقهای تحریك: احتیاج به محبت، احتیاج به محرك، انگیزه های شخصی، اجتماعی، سطوح آرزو- داعیه ها- علایق و گرایشها، عمل متقابل انگیزش شخصی، اجتماعی و فیزیولوژیكی، نیروی عادت.
8- احساس و هیجان: جنبه های موثر- هیجان و انگیزه جنبه های فیزیولوژیك احساس و هیجان، هیجان به عنوان كنش كلی اورگانیزم، دستگاه كناری و كرتكس مخ، سیستم عصبی خود مختار، رشد رفتار هیجانی در كودكان، بلوغ و یادگیری در رشد هیجانی، اثر موقعیتها در رشد هیجانی، ترس و اضطراب، خشم و پرخاشگری، لبخند زدن، خندیدن و شوخی، خوشحالی و محبت، حسادت، هم حسی.
9- تعارض و سازگاری: تعارض، ناكامی شدید، واكنش مبنی بر واقعیت نسبت به ناكامی نتایج تعارض حل نشده، واكنش های جبرانی، خیالبافی، كوچك كردن و سرزنش كردن دیگران، افراط در جبران، فرافكنی، دلیل تراشی، برگشت سركوبی، واكنش نسبت به تعارضهایی كه به طور تجربی دیده شده است، تعارض قدرت اراده و شروع عمل.
10- فرایند یادگیری: یادگیری و رفتار آدمی، شرطی كردن، پاولف و پاسخ بزاقی تحقیقات پكتریف، بعضی جنبه های شرطی كردن، ارتباط زمانی و ترتیب آورده محركها، شرطی كردن وسیله ای، شرطی كردن عامل، حذف رفتار نامطلوب، كسب مهارت، منحنی یادگیری، مهارتهایی كه خاص آدمی است، حل مسئله، یادگیری از طریق تقلید، سطوح مختلف، پیچیدگی مهارتها، انتقال، اساس انتقال.
11- اساس یادگیری: اهمیت حواس در یادگیری، یادگیری و مغز، نقش انگیزش، یادگیری ارادی و اتفاقی، یادگیری و آگاهی، صرفه نسبی، روشهای مختلف یادگیری، نظریه های یادگیری.
12- به یاد آوردن و فراموش كردن: اثر حافظه، دلایل غیر كلامی نگهداری، یادگیری مجدد به عنوان دلیل برای حافظه، واكنش تاخیر شده، یاد آوری كلامی، بازشناسی، نگهداری و یادگیری اصلی، فراموشی، چرا مطالب را فراموش می كنیم.
13- فكر كردن: دلایل موجود در استدلال كردن، ماشینهایی كه فكر می كنند، فرایند استدلال كردن، زبان و فكر، مفاهیم، آزمایش در زمینه تشكیل مفهوم، فكر خلاق.
14- ارتباط و زبان: محدودیت ارتباط در نزد حیوانات، ریشه های زبان، مكانیزمهای سخن گفتن، یادگیری سخن گفتن، فرایند ارتباط، معنی كلمات، ارتباط غیر كلامی.
15- توجه كردن و درك كردن: بعضی جنبه های توجه كردن، جنبه های اساسی ادراك بینایی، گروه بندی ابتدایی ادراك تفاوتها، آمادگی در ادراك، آمادگی دستوری، آمادگی انگیزشی، تجزیه قبلی و معنی، عمق و فاصله بصری، ادراك فاصله شنوایی، همكاری متقابل حواس.
16- رفتار اجتماعی: رفتار اجتماعی ابتدایی، رقابت و همكاری، منزلت و نقش اجتماعی، مطالعه رفتار در گروههای كوچك، مطالعه اقلیم های اجتماعی، اثرات شركت گروهی، فشار گروهی روی قضاوت فردی، شایعه، جنبه های وسیعتر رفتار جمعی.
17- كارآیی : استعدادها، كارآیی و طرح وسایل كار، خستگی در كار، روانشناسی و امور انسانی.
جامعه شناسی پزشكی و بهداشتی
هدف: آشنا ساختن دانشجویان با مسائل و عوامل اجتماعی در رابطه با بیماریها می باشد. از رهگذر بررسیهای پزشكی در اجتماعات و روابط آن با مجموعه ساخت فرهنگی. تفاوتهای موجود در زمینه بهداشت و درمان به وضوح آشكار می شود. آنچه از این بررسیها نتیجه می شود تنها تنوع روشهای درمانی و برخورد با بیماری نیست بلكه هدف بررسی مسائلی مانند موقعیت اجتماعی بیمار و پزشك تجربیات موجود در بیماری و اصولا شناخت حالات عادی و غیر عادی و تمیز آنها از یكدیگر مطرح می باشد. در واقع آنچه مورد نظر می باشد ارائه مبانی جامعه شناسی پزشكی و شیوه تفكر پیرامون مسائل آن است. می توان گفت كه جامعه شناسی پزشكی و بهداشت از جدیدترین رشته هایی است كه آشنا ساختن دانشجویان را با اموری مانند بهداشت بیماری، و مراقبت های پزشكی از دیدگاه جامعه شناسی لازم و ضروری می سازد. بیماری پدیده ای است جهانی كه همیشه و در همه جا مطرح بوده و می باشد. اما در زمانها و نقاط مختلف دنیا از نظر نوع، درجه اهمیت و نحوه مقابله با آن شرایط متفاوتی دارد در واقع توزیع بیماریها میان انسانها متفاوت است و شناخت و آگاهی نسبت به بیماری در چهارچوب الگوهای فرهنگی صورت می گیرد. وقتی كه مساله بیماریها مطرح میشود هر جامعه، افراد، گروهها یا سازمانهایی را مامور درمان می كند و در سیر و جریان درمان عوامل و شرایط اجتماعی مداخله پیدا می كند.
1- كلیات: موضوع جامعه شناسی پزشكی – جامعه شناسی و سایر رشته ها- جامعه شناسی و خدمات پزشكی- جامعه شناسی و بهداشت عمومی، دشواریهای حرفه ای در جامعه شناسی پزشكی، تاریخچه جامعه شناسی پزشكی.
2- تندرستی، بیماری و بهداشت: تندرستی و سلامت، بیماری چیست؟ مفهوم بیماری در بستر، تاریخ، بیماری به عنوان یك انحراف اجتماعی، علیت و بیماری، بیماری و آموزش فرهنگی، مظاهر زیستی، اجتماعی بیماری، بهداشت
3- محیط، جامعه و بیماری : نوع شناسی جامعه ها و بیماریها- كوچ نشینی و مسائل اجتماعی بهداشتی- روستا نشینی و مسائل اجتماعی بهداشتی- شهر نشینی و مسائل اجتماعی بهداشتی.
4- ساخت فرهنگی و بیماری: علت شناسی بیماری- ابعاد فرهنگی و توصیف بیماری- تضادهای فرهنگی.
5- نهادهای اجتماعی و بیماری: شبكه روابط اجتماعی- قشر بندی اجتماعی بهداشت و بیماری- مبانی طبقه بندی- نابرابری در برابر تندرستی- طبقه اجتماعی و خدمات پزشكی.
6- حرفه پزشكی و سازمان اجتماعی: پزشكی بدوی- پزشكی در یونان باستان- پزشكی در قرون وسطی زمینه های تاریخی پزشكی ایران- پزشكی سنتی- پزشكی جدید- آموزش پزشكی و جریان اجتماعی شدن- آموزش پزشكی در ایران- نقشها و ارزشهای حرفه ای در پزشكی- پزشكی و نظام حرفه ای- عرضه خدمات پزشكی- خدمات پزشكی ایران- خدمات بهداشتی اولیه.
7- بیمار رفتار و درمان: رفتار شناسی بیماری- خواص روانی اجتماعی بیماری- روانشناسی اجتماعی بیماری- حالت بیماری- حالت بیماری و نقشها و حقوق بیمار- نقش گروه در درمان- نقش پزشك- رابطه پزشك با بیمار- صور روابط پزشكی و بیمار- نظارت حرفه ای در روابط درمانی.
8- خدمات پرستاری و جامعه: زمینه های تاریخی حرفه پرستاری در جامعه نوین- پرستار و علوم اجتماعی- پرستار و بیمارستان- پرستار و بهداشت عمومی- پرستار و خانواده- پرستار و مسائل اجتماعی.
9- جامعه شناسی بیمارستان: بیمارستان در بستر تاریخ تحول نظام بیمارستانی در غرب- بیمارستان و جامعه- كاركردهای بیمارستان- بیمارستان به عنوان یك سازمان اجتماعی- بیمار و بیمارستان- پزشك و بیمار و بیمارستان- عرضه خدمات درمانی.
10- بهداشت: توسعه اقتصادی و اجتماعی: بهداشت و توسعه نیافتگی- اقلیم توسعه و بهداشت- بهداشت و مشاركت اجتماعی- بهداشت و رشد فرهنگی- آموزش، توسعه و بهداشت- مرگ و میر و توسعه- امید زندگی، یك شاخص توسعه- علل مرگ و میر و توسعه.
11- بهداشت و سیاستهای اقتصادی: ارزش حیات انسانی- تندرستی و اقتصاد جامعه- هزینه های بهداشت و درمانی- سیاستهای بهداشتی و درمانی
12- جامعه شناسی تغذیه : تغذیه در جوامع اولیه- تولید مواد غذایی- تغذیه و ساخت اجتماعی اقتصادی- تغذیه و عوامل فرهنگی- جمعیت و غذا- سوء تغذیه- گرسنگی و بهداشت.
اقتصاد خرد
هدف: آشنا ساختن فراگیر با مفاهیم اقتصاد خرد و تحلیل كردار و رفتار اقتصادی در سطوح خرد جامعه.
– تعریف و هدفهای علم اقتصاد و بررسی فعالیتهای اقتصادی
– مكاتب مختلف و روشهای تجزیه و تحلیل در اقتصاد
– مبانی ارزش از جنبه عرضه و تقاضا
– بررسی منحنی های عرضه و تقاضا و تعیین معادلات مربوطه
– تعریف و محاسبه كشش قیمتی تقاضا و ارتباط آن با دریافتی كلی
– بررسی انواع مختلف كشش های عرضه و تقاضا (كشش قیمتی، درآمدی و متقاطع)
– تعریف منحنی های مطلوبیت كل، نمایی و نحوه به حداكثر رسانیدن مطلوبیت در بازار
– تعریف منحنی های بی تفاوتی، مشخصات آن، و بررسی تقاضای معرف كننده از طریق آن
– تولید، تولید نمایی، تولید كل، قانون بازده نزولی، منحنی های تولید یكسان و معادلات آن
– هزینه، انواع مختلف هزینه، منحنی های مربوطه و معادلات آن
– محاسبه سود و طریقه به حداكثر رسانیدن سود از دو طریق هزینه های كل و هزینه های واحد
– محاسبه ضرر و طریقه حداقل نمودن زیان از دو طریق هزینه های كل و هزینه های واحد
– چگونگی تعیین قیمت و میزان تولید در بازار رقابت خالص
– چگونگی تعیین قیمت و میزان تولید در بازار انحصار خالص
منابع :
– سیستم قیمتها و تخصیص منابع تولیدی، لغت ویچ، ترجمه میر نظام سجادی
– تئوری و مسائل اقتصاد خرد، دوسینك سالواتوره، ترجمه حسن سجادی
– تحلیلهای میكرو اقتصادی، باقر قدیر اصلی.
اقتصاد كلان
هدف: آشنا ساختن فراگیر با مفاهیم اقتصاد كلان و تحلیل های اقتصادی در سطوح كلی جامعه.
– معنی و مفهوم اقتصاد كلان
– اقتصاد اثباتی، دستوری و انواع روابط موجود در اقتصاد كلان
– بررسی جریان دورانی در انواع الگوهای اقتصادی
– مفاهیم اقتصاد دو بخشی، سه بخشی و چهار بخشی
– معادلات حسابداری و روابط شرط تعادل در الگوهای مختلف اقتصادی
– حسابداری ملی و وجوه افتراق آن با حسابداری خصوصی
– اهداف مهم در اقتصاد كلان
– تعریف و محاسبه تولید ناخالص ملی، تولید خالص ملی، درآمد ملی، درآمد شخصی و درآمد قابل تصرف
– تعدیل قیمتها و نحوه محاسبه تولید ناخالص ملی واقعی
– چگونگی تعیین درآمد ملی در الگوهای مختلف اقتصادی
– ضریب تكاثری و اجرای سیاستهای مختلف مالی به منظور رفع بحرانهای تورمی یا كسادی در بازار
– تعادل در بازار كالا و خدمات و نحوه استخراج منحنی IS و تعیین معادله آن و بررسی اثرات تغییرهای مربوطه
– پول، بازار پول، عرضه، تقاضای پول
– ابزار سیاستهای پولی و نحوه كاربرد آنها
– تعادل در بازار پول و نحوه استخراج منحنی LM و تعیین معادله آن و بررسی اثرات متغیرهای مربوطه
– تعادل بین بازار پول و كالا و خدمات، تعیین معادله، نرخ و بهره و درآمد تعادلی
منابع :
مقدمه ای بر سیاستهای پولی و مالی، عبدالناصر همتی
تئوری اقتصاد كلان، محمود روزبهان
نظریه و سیاستهای اقتصادی، فریدون تفضلی
اصول حسابداری (1)
هدف: هدف اصلی اولین درس حسابداری آشنا ساختن دانشجویان با مفاهیم حسابداری و نقش حسابدار در تهیه اطلاعات مفید در مورد سازمانهای اقتصادی است. در این درس دانشجویان با صورتهای مالی داخل و خارج سازمان و بالطبع با طرز نگهداری دفاتر حسابداری كه مبنای تهیه اطلاعات مالی است آشنایی پیدا می كنند.
– مقدمه
– اصول و طرز عمل حسابداری
– مراحل مختلف حسابداری
– تكمیل مراحل مختلف حسابداری
– حسابداری كالا و معاملات صندوق
– تهیه و گزارشات دوره ای
– دیون و مطالبات
– موجودی كالا
– پیش پرداختهای هزینه، پیش دریافتهای درآمد و هزینه ها و درآمدهای ثبت نشده
– داراییهای ثابت و داراییهای غیر مادی
اصول حسابداری (2)
هدف: این درس دنباله درس اصول حسابداری (1) می باشد.
سرفصل دروس: (34 ساعت)
– سیستم های حسابداری
– تنظیم سیستمها و ماشینهای محاسب الكترونیكی
– اصول و مفاهیم حسابداری
– شركتهای تضامنی
– شركتهای سهامی
اصول حسابداری (3)
هدف: این درس دنباله درس اصول حسابداری (2) می باشد.
سرفصل دروس: (34 ساعت)
– حسابداری كنترل
– تصمیم گیری
– صورتهای مالی اضافه
– تجربه و تحلیل صورتهای مالی
ریاضیات و كاربرد آن در مدیریت
هدف: آموزش و احیانا بازآموزی فنونی كه در غالب دوره ای مقدماتی مورد بحث قرار میگیرد همچنین آشنایی با كاركرد این فنون در مسائل مدیریت
سرفصل دروس: (51 ساعت)
1- خصوصیات اعداد و اصول جبر و آنالیز
2- مجموعه ها و عملیات مربوط به آنها
3- توابع
4- توابع خطی
5- دستگاههای معادلات خطی
6- دستگاههای نا معادلات خطی
7- مقدمه ای بر برنامه ریزی خطی
8- بردارها
9- ماتریسها
10- ماتریس معكوس و دترمینانها
11- برنامه ریزی خطی روش سیمپلكس
12- مقدمه ای بر حساب فاضله ها (دیفرانسیل)
13- مقدمه ای بر حساب جامعه ها (انتگرال)
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید