عنوان : گزارش کار آموزی شركت ماشین افزار کاوه
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کار آموزی شركت ماشین افزار کاوه دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار آموزی شركت ماشین افزار کاوه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است


«مقدمه و تاریخچه شركت ماشین افزار کاوه»
?    در اردیبهشت ماه 1354 شركت سرمایه 200 میلیون ریال تأسیس شد این شركت به منظور تولید و ساخت انواع انواع طنابهای فولادی، توری حصاری باروكش PVC و همچنین انواع طنابهای مصنوعی و نخهای كشاورزی و بسته بندی از مود پلی پروپیلن تأسیس گردید. سرمایه این شركت طی چند مرحله تغییر یافت و بالاخره در تاریخ 8/2/75 به مبلغ 1100 میلیون ریال افزایش یافت.
?    اعضاء هیئت مدیره شركت در حال حاضر آقایان امیر نبیری، كورش جبارنیا، مسعود اصفهانی، حمیدرضا كوشافش، ناصر سیفان اعضاء هیئت مدیره و آقای مهندس امیر نبیری مدیر عامل شركت می‌باشد.
مشخصات واحد تولیدی :
?    مكان احداث شركت ماشین افزار کاوه شهرستان اهواز ـ كیلومتر دو جاده آبادان

الف ـ زمین و ساختمانها
متراژ زمین : حدود  2 هكتار
مساحت واحد تولیدی مصنوعی                               86/328   مترمربع
مساحت واحد تولید سیم و استرند سازی                    68/127  مترمربع
مساحت واحد تولید طناب فولادی                           98/511   مترمربع
مساحت انبار قطعات                                               576   مترمربع

مساحت انبار محصولات                                            1500 مترمربع
مساحت ساختمان اداری                                     77/1044   مترمربع

ب ـ پرسنل
پرسنل تولید                                                                   40  نفر
پرسنل فنی                                                                    12  نفر
پرسنل اداری و خدماتی                                                  33     نفر
پرسنل كنترل كیفیت                                                            5  نفر
نیروی متخصص                                                             4  نفر
شرح كلی در مورد محصولات تولیدی
1 – واحد مصنوعی
?    در این واحد نخ عدلبندی، در گرو طنابهای پلی پروپیلن تولید می‌شود. مواد اولیه (پلی پروپیلن) توسط پمپ وكیوم به مخزن اصلی و از مخزن اصلی به مخزن تغذیه منتقل كه در این مرحله یك پیش گرم كن ( ) جهت رطوبت‌گیری مواد اولیه وجود دارد و سپس به قسمت مخلوط كن جهت مخلوط كردن یكنواخت مواد رنگی با مواد اولیه (به نسبت 2% - 1% مواد رنگی) وارد خط اكسترو در می‌گردد كه توسط قسمتهای حرارتی مختلف عملیات پخت انجام و با فشار از درون غالب بصورت نوار فیلم عریض به داخل حوضچه آب تزریق و بعد از برش باتكس (gr/1000m) مشخص وارد نورد كندرو و بعد از آن كوره حرارتی (با دمای  ) كه عملیات تنش‌زدائی و پلی مریزاسیون مجدد همراه با ازدیاد طول كه توسط نورد تندرو انجام و سپس             
?   
?    توسط كلكتورها تكس‌های تولیدی جمع‌آوری می‌گردد و این تكسها توسط ماشین‌های نخ تاب به نخ تبدیل می‌گردد. نخ تولیدی یا بصورت مستقیم جهت بسته‌بندی برای فروش و یا جهت مصرف نخ طناب به قسمت طناب بافی منتقل كه در این مرحله ابتدا عملیات بافت رشته با تعداد نخ، قطر و گام مشخص تولید و به قسمت طناب باف جهت بافت طناب با قطر و گام مشخص انتقال می‌یابد و بعد از توزین و بسته‌بندی برای فروش آماده می‌گردد: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی هزار و پانصد تن در سال می‌باشد.
مزایای نخ‌های پلی‌پروپیلن
الف) در مقابل رطوبت مقاوم باشد.
ب) وزن آنها كمتر از نصف وزن نخ‌های سیزال می‌باشد.
ج) در برابر علوفه كاملاً نمایان است.
د) دستگاه گره‌زنی را از كار نمی‌اندازد.
هـ) در مقابل اسید و باز مقاوم می‌باشد.
مشخصات كلی
1) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
2) طناب در اقطار 6 الی 38 میلیمتر
3) نخ با تكس‌های (gr/1000m) مختلف
كاربرد نخهای كشاورزی و طنابهای پلی و پروپیلن: بسته‌بندی علوفه، طنابهای دریایی و … كنترل شامل سه مرحله می‌باشد:
1) مواد اولیه ـ در این مرحله آزمایش شاخص ذوب (MFI) انجام می‌گیرد كه با سفارش انجام گرفته مقایسه می‌گردد.
2) حین تولید ـ كنترل دما، فشار، دو موتور، دو نوردها، تكس (gr/1000m) متراژ نخ، قطر و گام رشته و طناب تولیدی در این مرحله انجام می‌گیرد.
3) كنترل نهایی ـ كنترل نیروی گسیختگی نخ، وزن نخ بسته‌بندی و در مواردی تست نیروی گسیتختگی طناب انجام می‌گیرد.

2 – واحد طناب فولادی
?   
?    شركت ماشین افزار کاوه اولین تولید كننده طنابهای فولادی در ایران می‌باشد.این واحد با همكاری فنی و تكنولوژیكی (Bridon international LTD) از انگلستان شروع به فعالیت كرده بعد از انقلاب با نیروی متخصص داخلی محصولات خود را تولید و به بازار عرضه نموده است. در این واحد طنابهای فولادی معمولی و گالوانیزه با اقطار مختلف و با ساختمانهای بافت بسیار متنوع تولید می‌گردد. مواد اولیه ابتدا توسط قرقره پیچها بر روی قرقره‌‌های مناسب بارگیری و سپس به قسمت رشته
?   
?   
?    بافی جهت تولید طناب با ساختمان، قطر و گام مشخص انتقال می‌یابد. ظرفیت عملی این واحد با سایزهای مختلف و در سه شیف كاری حدود سه میلیون متر در سال می‌باشد.
مشخصات كلی طنابهای فولادی
1) تولید براساس استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
2) با ساختمانهایی مختلف
3) با وایرهای گالوانیزه یا سیاه
4) با نیروی گسیختگی متفاوت
5) با مغزی فولادی یا الیافی
6) در اقطار 6 الی 38 میلیمتر
كاربرد طنابهای فولادی: حفاری، حمل و نقل، آسانسورها و بالابرها، جرثقیلها و … كنترل شامل سه مرحله می باشد:
1) مواد اولیه ـ تستهای نیروی گسیختگی، خمش، پیچش، اندازه‌گیری قطر و ظاهر مفتول از لحاظ كیفی (زنگ زده‌گی، بسته بندی و …) انجام می گیرد و با سفارش انجام گرفته مقایسه می‌گردد.
2) حین تولید ـ كنترل قطر، گام، تاب، بافت و ظاهر رشته و طناب انجام می‌گیرد.
3) كنترل نهایی ـ بافت و نیروی گسیختگی طناب به ازای هر Set قرقره كه در دستگاه طناب بافی چیره می‌شود كنترل انجام می‌گیرد.
3) واحد توری بافی
?   
?    در این واحد توری حصاری با پوشش PVC و گالوانیزه و با عرض‌های مختلف حداكثر تا چهارمتر تولید می‌شود.
?   
مشخصات كلی

1) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
2) توری حصاری در عرض 6/0 الی 4 متر
3) با چشمه‌های 5 و 7 میلیمتر
4) بسته بندی با كلافهای 25 متری
كاربرد توری حصاری : حصاركشی اطراف مراكز صنعتی، كشاورزی، بنادر، پاركها و …. كنترل شامل سه مرحله می‌باشد:
1) مواد اولیه ـ كنترل قطر و وزن روكش انجام می‌گیرد.
2) حین تولید ـ اندازه چشمه‌ها و كیفیت كار كنترل می‌گردد.
3) محصول نهایی ـ بعد از مرحله دوم بسته بندی و آماده فروش می‌گردد.
4 – واحد سیم و استرندسازی
?   
?    این واحد یكی از اولین تولیدكنندگان سیمهای كربن بالا، استرند و مفتول پیشتنیده بتن در ایران می‌باشد.
?    مراحل تولید در این واحد ابتدا مواد اولیه (میلگرد 5/5-12/7m m) وارد قسمت شستشوی اسیدی شده و با اسید سولفوریك زنگ زدائی و بعد شستشو با آب و سپس پوشش «فسفات روی» انجام و بعد از آن شستشو با آب و خنثی سازی با پراكس انجام و آماده مرحله كشش می‌گردد. در مرحله كشش برای رسیدن به خصوصیات مكانیكی و متالوژیكی مواد اولیه طی چندین مرحله كاهش سطح مقطع با ماشینهای هفت و پنج بلوكی به قطر مورد نظر كشیده، بسته بندی و توزیع می‌گردد و اگر هدف تولید مفتول پیشتنیده باشد به قسمت عملیات حرارتی منتقل، اگر استرند پیشتنیده باشد مفتولها ابتدا به قسمت استرنرنیگ (ماشین استالبرگر) منتقل و بعد از بافت به قسمت عملیات حرارتی جهت تنش زدائی و رسیدن به خصوصیات مورد نظر منتقل می‌گردد. ظرفیت تولید در این واحد پنج هزار تن (دو هزار تن ماشین هفت بلوكی و سه هزار تن ماشین پنج بلوكی) با سه شیفت كاری و در سایزهای مختلف می‌باشد.
مشخصات كلی
1) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
2) سیم فنر در اقطار 2 الی 9 میلیمتر
3) استرند پیشتنیده بتن (L.R) در اقطار 53/9 الی 24/15 میلیمتر
4) مفتول پیشتنیده بتن در اقطار 5 و 6 و 7 میلیمتر
5) باگریدهای مختلف
كاربرد سیم فنر : فنرهای مكانیكی مورد استفاده در صنایع خودروسازی، سترهای فنری، واشرسازی، زیگ زاگ، ورزشی و تختخوابی و
كاربرد استرنر و مفتول پیشتنیده : پل، قطعات پیش ساخته بتنی، سر، تراورز راه‌آهن، نیروگاه، فرودگاه و‍…
1) مواد اولیه : كنترل قطر و گریر انجام می‌گیرد و جهت آنالیز شیمیایی نمونه‌های جهت تست به بیرون از شركت ارسال می‌گردد.
2) حین تولید : آزمایشهای پیچش، خمش، گرید و اندازه‌گیری قطر انجام می‌گیرد و مشكل كیفی اگر از مواد اولیه باشد بصورت كلی و اگر غیر از این وجود داشته باشد بصورت مقطعی می‌باشد.
3) محصول نهایی : بعد از مرحله حین تولید اگر مشكل كیفی وجود نداشته باشد الصاق پلاك و تحویل به انبار می‌باشد.

امكانات آزمایشگاهی و كنترل تجهیزات
?   
?    واحد كنترل كیفیت در سال 1374 افتتاح و كار كنترل مواد اولیه خریداری شده، كنترل حین تولید و نهایی تولیدات را همراه با مستند سازیهای مربوطه و شناسنامه‌دار كردن تولیدات انجام، كه همراه با بهبود مستمر تولید بوده است.
?    این واحد در حال حاضر دارای شش پرسنل كه بصورت شیفتی در كارخانه حاضر و نظارت كامل بر تولیدات دارند.
?   
دستگاههای تست موجود در این واحد عبارتنداز :
1) دستگاه تست خمش مفتول بین 0.5-6 mm و مارك Trano آلمان
2) دستگاه تست پیچش مفتول بین 0.5-5 mm و مارك Trano آلمان
3) دستگاه تست نیروی گسیختگی مفتول و طناب با حداكثر ظرفیت 600KN و مارك Trano آلمان
4) دستگاه تست MFI برای تعیین شاخص ذوب مواد پلی پروپیلن و پلی اتیلن با مارك Darenport انگلستان
5) دستگاه تست نیروی گسیختگی نخ و مفتول تا حداكثر ظرفیت 500kgf و مارك Instron انگلستان
6) دستگاه تست Relaxation با حداكثر ظرفیت 300KN و مارك Metro Com ایتالیا
لازم به ذكر است كه آزمایشگاه كنترل كیفیت این كارخانه و تجهیزات آن در ایران منحصر به فرد می‌باشد.
تعریف موضوع از دیدگاههای مختلف ؛
?   
?    در جهان امروز كه عصر رقابت بیش از پیش شركت‌ها، مؤسسات و واحدهای صنعتی كوچك و بزرگ برای كسب بخشی از بازار كالا و خدمات می‌باشد، سازمان‌هایی موفق خواهند بود كه بتوانند رضایت مشتریان را به بیشتر و بهتر از سایز رقبا جلب نمایند. رضایت مشتری در گرو كالا یا خدمات ارزان همراه با كیفیت بالاست، لذا از هر دیدگاه و نگرشی كه كیفیت را تعریف كنیم در نهایت باید اقداماتی را به اهداف كیفیتی را تعیین و به دست آن حركت می‌كنند تا جنبه‌های تعیین شده كیفیتی را تأمین و بهبود بخشید.
?    تعریف؛ هر گاه كه از عبارت كیفیت محصول استفاده می‌شود، مفهوم محصول عالی و دور از انتظار در ذهن تداعی می‌شود این انتظارات براساس اهداف مورد نظر و قیمت فروش كالاست.
?   
?    با توجه به استاندارد ANSI-ASQC(A3-1987) كیفیت عبارتست از خصوصیات یك محصول برای انجام مسؤلیت‌های واگذار شده است مشخصه‌های مذكور در قرارداد نوع خصوصیات را معین می‌كنند و این خصوصیات تابعی از میزان فروش و نیاز مشتری است این نیازها شامل
?   
?    ایمنی، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری، قابلیت اعتماد، قابل استفاده بودن، اقتصادی بودن و تحمل شرائط محیط است قیمت كالا بر پایه واحدهای مختلف پولی رایج مثل دلار تعریف می‌شود نیازهای دیگری نیز وجود دارد كه با انتقال خصوصیات و مشخصات محصول تعریف می‌شود.
?    دكتر ادوارد دمینگ : برآوردن خواسته‌های مشتریان چه در زمان حال و چه در زمان آینده ـ كیفیت یعنی هر آن چیزی است كه ارزش محصول را در نظر مشتری بالا ببرد.
دكتر جوزف. ام. جوران : درست مناسب مصرف یا شایستگی جهت استفاده .
دكتر آرماند فگینبام : كلیه مشخصات بازاریابی، مهندسی، تولید و نگهداری محصول با خدمت كه از آن طریق خواسته‌های مشتری برآورده می‌شود.
فیلیپ كرزابی : انطباق بر خواسته‌ها
?    امروزه معنی و مفهوم كیفیت فراتر از مقادیر عددی و مشخصات فنی در نظر گرفته شده و براساس دیدگاه مشتری و مصرف كننده، تعریف می‌شود در یك جمله می‌توان گفت كه كیفیت كالا یا خدمات شامل مشخصات فنی، ایمنی، راحتی، قیمت، قابلیت دسترسی، دوام و سایر ویژگیهایی است كه خواسته‌های مشتری را برآورده می‌سازد.
دیوید گاروین : معتقد است كه كیفیت دارای هشت بعد می‌باشد این ابعاد عبارتنداز:
1 – عملكرد
2 – قابلیت اطمینان
3 – قابلیت دوام
4 – قابلیت تغییرپذیری
5 – زیبائی
6 – تجهیزات یا ویژگی‌ها
7 – كیفیت درك شده/ سایر ادراك
?    این ابعاد بوسیله مشتری در زمان انتخاب محصول، در محصول جستجو می‌گردد. بطور كلی اگر مشتریان احساس كنند كه با پرداخت مبلغ درخواستی برای فرآورده، آن چیزی كه مورد نظرشان بوده است را دریافت نموده‌اند آنگاه از كیفیت محصول راضی خواهند بود در غیر اینصورت كیفیت محصول خریداری شده مورد تأیید مشتری نخواهد بود.
تكنیك‌های كنترل كیفیت كه عمر و كیفیت محصول را بهبود می‌بخشد.
1 – ویژگیهای مورد نیاز
2 – طراحی محصول به نحوی كه از این ویژگیها برخوردار باشد
3 – تولید یا نصب دقیق برای برآورده شدن ویژگیها
4 – بازرسی برای تعیین میزان انطباق خصوصیات محصول با ویژگیهای مورد نظر
5 – تكرار تكنیك به منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم پیرامون ویژگیها مورد نظر
با استفاده از این روش می‌توان بهترین محصول را با كمترین قیمت در اختیار مشتری گذاشت هدف بعدی در این روش بهبود كیفیت است.
روش‌های دستیابی به كیفیت برتر
?   
?    روش‌هایی كه برای دستیابی به تداوم و بهبود كیفیت و تضمین كیفیت كه بطور جامع تحت عنوان مدیریت كیفیت نامیده می‌شوند.
?   
?   
?    «شكل 1»
?   
?    فنونی همچون طرح‌ریزی كیفیت، هزینه‌یابی كیفیت، تحویل به موقع كنترل آماری فرآیند، طراحی آزمایش‌ها، تولید ناب و غیره همگی عناصر این سه روش هستند. معمولاً كنترل كیفیت را «فعالیتی پس از وقوع» تلقی می‌كنند به بیانی دیگر آن را وسیله‌ای می‌دانند برای پی بردن به اینكه آیا كیفیت حاصل شده است یا خیر، اما
?   
?   
?   
?    می‌توان نتایج با كار گذاشتن حسگرهایی قبل، حین یا پس از پیدایش آنها، كنترل كرد محل قرار دادن حسگرها به میزان نقص و پیامدهای آن بستگی دارد.
?    براساس تعریف ISO «بهبود كیفیت» اقداماتی است كه در سراسر سازمان به منظور افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و فرآیندها با هدف دستیابی به سود بیشتر برای سازمان و مشتریان انجام می‌گیرد برای ایجاد بهبود در عملكرد كیفیت معمولاً دو شیوه اساسی وجود دارد : كنترل بهتر و ارتقای استانداردها، بهبود ناشی از كنترل بهتر، از طریق ساز و كارهای «اقدام اصلاحی» انجام می‌شود و فرآیندی برای تغییرات استانداردهاست نه حفظ یا ایجاد استانداردهای جدید بهبود ناشی ازارتقای استانداردها، فرآیندی برای پدید آوردن استانداردهای جدید
است (شكل 2) براساس تعریف ISO تضمین كیفیت تمامی اقدامات طرح‌ریزی شده و منظم لازم برای حصول اطمینان كافی از این تأمین خواهد كرد.
?    مدیران و مشتریان به تضمین كیفیت نیاز دارند، زیرا نمی‌توانند دائماً عملیات را زیر نظر بگیرند تخمین كیفیت را می‌توان از راههای زیر كسب كرد :
الف) آزمون محصول یا خدمت بر طبق استانداردهای مقدر برای اطمینان از ایجاد قابلیت.
ب) ارزیابی سازمان عرضه كننده محصولات یا خدمات بر مبنای استانداردهای مقدر، به منظور اطمینان از قابلیت سازمان در تولید محصولات مطابق با استانداردی خاص بنا به تعریف ISO «كنترل كیفیت» فنون، فعالیت‌ها و عملیاتی هستند كه برای برآورده كردن نیازمندی‌ها و الزامات و كیفیت به كار می‌روند، آنچه این تعریف نمی‌تواند بگوید این است كه كنترل‌ها عملكرد را تنظیم و از تغییر پیشگیری می‌كنند وقتی كنترل بر كیفیت اعمال شود، عملكرد كیفیت را تنظیم كرده و مانع تغییرات ناخواسته در استانداردهای كیفیت می‌شود كنترل كیفیت، فرآیندی برای حفظ استانداردهاست نه ایجاد آنها.
«فرآیند كنترل كیفیت»
شكل 4 : واحدهای مسؤل كنترل كیفیت
دسته‌بندی كیفیت به سه اصل
الف) طرح‌ریزی كیفیت : عبارتست از فرآیندی است كه
1) از مشتری كاملاً شناخت بدست می‌آورد.
2) خواسته‌ها و شرایط خاصی مشتری‌ها را در محصول مورد نظرشان تعیین می‌كند.
3) ماهیت همه فرآیندهایی كه این نیازها و خدمات را ارائه خواهند داد مشخص می‌سازد.
4) علومی كه باید مسئولان و مجریان از آنها استفاده كنند را آموزش می‌دهد.
ب) كنترل كیفیت:  فرآیندی است كه با استفاده از آن همه مشخصاتی را كه بیشتر تعیین شده به هنگام تولید، ارزیابی و مشكلات موجود برطرف می‌گردد.
پ) بهبود مداوم كیفیت: فرآیندی است كه با استفاده از آن بهبود مداوم امكان پذیر می‌شود انجام گرفتن این كار شامل تخصیص نیرو، موظف ساختن افراد به اجرای طرح‌های بهبود دادن آموزش‌های لازم به كاركنان كه در فعالیتهای بهبود شركت خواهند داشت، می‌باشد برای بهبود كیفیت از دیدگاه جوران، اقدامات زیر ضروری است :
1 – آگاهی دادن نسبت به ضرورت بهبود كیفیت
2 – سازماندهی (تشكیل تیم‌های بهبود كیفیت برای تبیین رابطه‌های علت و معلول در هر مرحله و بالاخره دستیابی به اهداف)
3 – آموزش مستمر
4 – تعریف پروژه برای حل مسائل براساس روش گام به گام
5 – ارزیابی پیشرفت و ثبت نتایج
6 – تداوم و استمرار جریان بهبود كیفیت
طرح ریزی كیفیت    كنترل كیفیت    بهبود مداوم كیفیت
ـ تعیین گروه مشتریان    ـ ارزیابی میزان عملكرد كارایی محصول    ـ ایجاد زیرساختارها
ـ تعیین نیازمندیهای مشتریان    ـ مقایسه عملكرد محصول با اهداف تعیین شده    ـ شناسایی پروژه‌های بهبود
ـ توسعه جنبه‌هایی از محصول كه پاسخی به نیازهای مشتری است    ـ انجام اقدامات اصلاحی جهت برطرف نمودن اختلاف میان اهداف تعیین شده و محصول فراوری شده    ـ ایجاد تیم‌ها از طریق تأمین منابع آموزش، و انگیزشی به منظوره.
ـ تبدیل طرح‌ها به نیروهای عملیاتی        ـ تشخیص علل انگیزشی و ایجاد كنترل‌ها جهت برقراری نقاط قوت
هزینه‌های كیفیت را به چهار بخش تقسیم كرده‌اند:
1 – هزینه پیشگیرانه Proerentiaecost  :
?    این بخش از هزینه‌ها كه به منظور پیشگیری از وقوع ضایعات و ایرادات مصرف می‌شود مانع افت كیفیت می‌شود بخش مهمی از این نوع هزینه در مراحل طراحی محصول و فرآیند انجام می‌پذیرد.
2 – هزینه ارزیابی Apprasal cost
?    كه مربوط به تست، كنترل بازرسی، سنجش و ممیزی است این بخش از هزینه‌ها برای ارزیابی وضعیت موجود با توجه به اهداف تعریف شده به كار می‌رود.
3 – هزینه خطاهای داخلی Internal Failure Cost
?    است كه این نوع هزینه‌ها برای ارزیابی، تصحیح یا جایگزینی اقلام غیرقابل قبول، پیش از آن كه كالا به دست مشتری برسد مصرف شود.
4 – هزینه خطاهای خارجی External Failure cost
?    این نوع هزینه‌ شامل ارزیابی، تصحیح یا جایگزینی محصولات غیرقابل قبول است كه به دست مشتری رسیده است.
مراحل انجام كار در واحد كنترل كیفیت
1 – حین دریافت مواد اولیه  (ورودی) Input
2 – حین تولید محصول (فرآیند) Process
3 – محصول نهایی (خروجی) Out put
چارت سازمانی شركت ماشین افزار کاوه
چارت سازمانی واحد كنترل كیفیت QC
فرآیند
1 – تدارك و انبارش مواد اولیه : بسته بندی مواد اولیه به صورت كویل یا به صورت قرقره بود و پس از ورود به انبار از لحاظ كمی توسط مسول انبار و از نظر كیفی توسط واحد كنترل كیفیت كنترل مالی لازم انجام می‌گیرد.
2 – سیستم بسته بندی محصول نهایی : محصول نهایی اطناب فولادی بصورت كویل و یا قرقره‌هایی نصب پلاك‌های حاوی اطلاعات متراژ، قطر و‍… كه بر روی آن نوشته می‌شود و با پوششی از پلاستیك آبی رنگ بسته بندی می‌گردد متراژ تابعی از سفارشات مشتری و عموماً تابعی از 500 متر می‌باشد.
3 – انبارش : حمل و تحویل محصول به مشتری
تعریف كیفیت از نقطه نظر استاندارهای ISO
?    ISO 9001 : 1994 عبارتست از مجموعه ویژگیهای یك جوهر كه توانایی آنرا در ارضاء نیازهای اعلام شده و یا نیازهای اعلام نشده مشتری تشكیل می‌دهد.
ISO 9001 : 2000 میزان نیل به رضایت مشتری از طریق تأمین نیازها و انتظارات وی در قالب یك محیط سازمانی متعهد به افزایش مستعد كارایی و اثربخشی.
?    از اینرو می‌توان گفت كه طبق استاندارد ISO 9001 : 2000 كسب رضایت مشتری از طریق تأمین نیازها و انتظارات وی یعنی كیفیت اما آیا این یعنی آخر راه؟ حتماً خیر!
?    زیرا اساساً همانطور كه در تصویر شماره 1-3 نیز نشان داده شده است تنها دلخوش كردن به تأمین نیازها و انتظارات مشتریان نمی‌تواند كیفیت را برای سازمان به ارمغان بیاورد زیرا از دید نگرش مدیریت كیفیت جامع كیفیت یعنی خشنود/ مشعوف نمودن مشتری. پس شركتهای ایرانی نباید تصور كنند كه با اجرای استاندارد فوق به كیفیت دلخواه خود و بازار دست یافته‌اند زیرا در هر حالت رقبای آنها بخصوص رقبای خارجی
?   
?    سعی در فراتر عمل كردن الزامات استاندارد فوق می‌باشند و مشعوف نمودن مشتری و در نتیجه تصاحب وی دارند.
چگونگی جمع آوری داده برای كنترل
?   
?    چون كنترل كیفیت اطلاعات مورد نیاز را ارزیابی روی داده را بدست می آورد و همكچنین برای بدست آوردن هرگونه اطلاعاتی نیاز به داده می باشد پس مسائل و چگونگی و هدف از جمع آوری دادها در كنترل كیفیت بیان می گردد .
1-1 هدف از جمع آوری داده‌ها:
?    به علت اینكه مقادیر زیادی داده در كارخانه جمع آوری می‌گردد باید هدف مشخص شود چون از روی این داده ها نتیجه گیری و تصمیم گیری صورت می گیرد چون اینها منابع تصمیم گیری هستند اطلاعات از عملیات كارخانه با روش ساخت منتخب تغییر می‌كند.
نحوه جمع آوری داده برای هدف های گوناگون
1- داده برای درك شرایط حقیقی ـ با افزایش تعداد دادها و با استفاده از روشهای آماری می توان درك آنها را تسهیل كرد.
2- داده برای تجزیه و تحلیل ـ برای بررسی ارتباط بین كالای معیوب و علت آن ، می توان از تحلیل عددی كمك گرفت .
3- داده برای كنترل فرآیند ـ بعد از بررسی كیفیت فرآیند از این نوع داده برای تعیین ماهیت فرآیند ساخت استفاد ه می شود .
4- داده برای تنظیم ـ ازاین نوع داده ها برای تنظیم مقیاس دستگاهادر مراحل فرآیند استفاده برد.
5- داده برای پذیرش یا عدم پذیرش یا عدم پذیرش ـ بعد از انجام عمل بازرسی می‌توان ازاین نوع برای پذیرش یا عدم پذیرش قطعات و فرآورده ها استفاده كرد كه دو روش دارد بازرسی كامل نمونه برداری و براساس این اطلاعات در مورد محصول تصمیم گرفته شود.
1-2 داده صحیح : اطمینان حاصل كردن از داده های جمع آوری شده است . كه می توان 2 سؤال بیان كرد.
1) آیا اطلاعات جمع آوری شده می تواند حقایق را آشكار سازد؟
2) آیا اطلاعات جمع آوری شده آن چنان مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته اند كه بتوانند حقایق را برسانند ؟ مورد (1) در ارتباط با ساله نمونه برداری است در حالی كه مورد (2) ساله فرآیند آماری را بیان می كند .

1-3 نوع داده ها : داده های جمع آوری شده برای چون اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً داده ها می توان به دو گروه تقسیم كرد:

الف) داده های اندازه گرفتگی: داده های پیوسته مثل وزن ، طول ، زمان و غیره
ب)داده های شمردنی: داده های شمارشی مثل تعداد فرآورده های معیوب ، تعداد كالاهای نا مرغوب در كل ، در صد فرآورده های نا مرغوب و غیره .
?   
?   
?   
?    علاوه بر این داده ها می توانند به سه شكل زیر بیان شده اند : 1) داده از نوع ارزشهای مبنی  2) داده از نوع سلسله مراتب  3) داده بر اساس درجه بندی عددی
?   
1-4 تجزیه و تحلیل داده ها : بعد از جمع آوری داده ها آنها را تحلیل كرده و با استفاده از روشهای آماری اطلاعات بدست می‌آید بنابراین داده ها را باید طوری جمع كرد كه تجزیه و تحلیل بعدی آسان گردد.
1-5 چند تذكر برای جمع آوری داده ها :
 1) مطابق نوع داده ها عمل كنید : عادت كنید با خاطر اینكه اطلاعات اساس عملیات كاری است به حقایق آشكار شده اهمیت بدهید .
2)هدف از جمع آوری داده ها را روشن سازید : باید هدفهای مرتبط با داده هایی كه هم اكنون جمع آوری می كنید را مرور كرده و مؤثر و مفید بودنش را بررسی كنید .
3)همه نكات لازم را در جمع داده ها بگنجانید : چون از دقت در داده ها اطلاعات آماری و پس تصمیمات صحیح اتخاذ می‌گردد.
مفهوم گسترده كیفیت را رضایت و خواست مشتری تعیین می كند . برای تأمین چنین خواسته های هر محصول باید دارای دو جنبه باشد . اولاً لازم است طراحی خوب و مناسبی از محصول صورت گیرد و ثانیاً باید این طرح با اجرای صحیح توسط بخش‌های تولیدی كارخانه به ثمر برسد .این دو جنبه با دو اصطلاح « كیفیت طرح » و « كیفیت تطابق » بیان می شود .

كیفیت طرح : فرض كنید كه خرید یك نوع پارچه مد نظر باشد مسلماً یك پارچه ظریف مطلوبیت و بافت با مواد بهتر می باشد افزایش كیفیت طرح قاعدتاً هزینه طراحی و تولید را بالا می برد ولی اگر محصول با كیفیت باعث سود آوری بیشتر شود هزینه ها می پوشاند .

كیفیت تطابق : ممكن است دو پارچه با مشخصات فنی یكسانی تولید گردند كه با هم فرق دارند از نظر رنگ ، نوع بافت این حالت نشان دهنده عدم تطابق پارچه مذبور با مشخصات مورد نظر طراح و به عبارت دیگر اجرای نا مناسب است .

اهداف كنترل كیفیت : هدف كنترل كیفیت تأمین یك سیستم مؤثر برای تمركز تمام اقدامات سازمان در جهت ایجاد ، حفظ و بهبود كنترل كیفیت محصول و انجام كارهای تولیدی ، توزیع و خدماتی در اقتصادی ترین سطحی كه به رضایت مصرف كننده منجر شود می باشد .

هر سیكل كنترل شامل اقدامات زیر می باشد.
1)    تعیین استانداردها : تعیین عملكرد مطلوب ، میزان دوام و استانداردهای هزینه ای محصول
2)    ارزیابی عملكرد : مقایسه عملكرد محصول ساخته شده با استانداردها
3)    اقدام اصلاحی : انجام اقدامات اصلاحی در صورت عدم رعایت استانداردها
فعالیتهای كنترل كیفیت :
1)    كنترل طرح جدید (یا مرور طرح ) : هنگامی كه مشخصه های مورد نظر مصرف كننده تعیین می گردد ، كنترل طرح جدید شامل فعالیتهای در جهت رعایت آنها در طرح می شود . در عین حال كه طراحی فرآیند و محاسبات هزینه ای انجام می گیرد لازم است هم طرح محصول و هم طرح فرآیند و محاسبات هزینه ای انجام گیرد و هم طرح محصول و هم طرح فرآیند مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا اشكالات بالقوه كیفیتی ( شامل مشكلاتی نظیر دوام محصول )  و مشكلات هزینه ای برطرف شوند ، وظیفه كنترل طرح جدید هنگامی پایان می پذیرد كه تولید اولیه حاكی از مطلوبیت كیفی تولید باشد ...
منبع: استاندارد ISO9000 چاپ استاندارد ISO ایران در سال74 و سری جدید ISO یا ورژن2000

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود گزارش کار آموزی شركت ماشین افزار کاوه
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky