عنوان : کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دكتر حسابی
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دكتر حسابی دارای 129 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دكتر حسابی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

فصل اول

اداره مالی اداری
اداره مالی اداری ضمن ارائه خدمات به متقاضیان و مشتركین تلفنی بصورت قبول تقاضا و اشتراك تلفن و تشكیل پرو.نده و رسیدگی به امور قبوض مشتركین و محاسبه در آمد و هزینه‌ها ، خدمات تداركاتی و پرسنلی و حقوقی كلیه پرسنل و كاركنان مخابرات شهرستان را به عهده‌دارد كه اگر فعالیت و تداركات و پشتیبانی به موقع این اداره نباشد شاید بتوان گفت به فعالیت بقیه واحدهای ادارات مختلف این مجموعه بی‌نتیجه و یا متوقف می‌ماند .
 
امور متقاضیان و امور مشتركین
با انتشار اگهی قبول تقاضای تلفن نسبت به ثبت نام متقاضیان تلفن و فروش فیش به آنان اقدام می‌شود این ثبت نام و فروش فیش بایستی در محدوده مرز خدمات تلفنی كه در طرح ایجاد امكانات مخابراتی است بایستی صورت پذیرد پس از فراهم شدن امكانات فنی ، توسط واحد مذكور جهت كلی متقاضیان ردیف ودیعه تعیین و طی دعوتنامه ای از متقاضی نسبت به تكمیل پرونده اقدام می‌شود و جهت هر یك با رعایت حق تقدیم فرم سیمك شی صادر و به واحد مربوطه ارسال می‌نمایند . پس از عودت فرم مذكور از واحد زیربط به امور متقاضیان نصبت به صدور فرم دایری تلفن و ارسال آن به واحد‌های مربوطه نسبت به بر قراری ارتباط مشتركین اقدام می‌شود و پرونده مربوطه نیز از امور متقاضیان به امور مشتركین جهت استقرار در فایل مربوطه و بایگانی می‌گردد .
پس از دایری هر تلفن كلیه تغییرها و درخواستهای مشتركین در واحد امور مشتركین صورت می‌پذیرد كه اهم آن بشرح ذیل می‌باشد .
1-تغییر نام فیش بكلی ممنوع است مگر بصورت درجا به غیر فقط با تغییر مالك در صوتیكه خریدار ملك ، خریدار فیش مذكور باشد و یا اینكه متقاضی تلفن فوت نموده باشد واگذاری نوبت به احدی از ورّاث با اجازه سایر ورثه طبق گواهی مربوطه ملامانع است .
2-تعویض آدرس فیش كه با اخذ هزینه مربوطه و ارائه مدارك لازم و رعایت آئین نامه و مقررات شركت صورت می‌گیرد . چون نرخ هزینه تعویض آدرس فیش در سه دوره مورد مطالعه یعنی سالهای 68و70و72 تغییر نكرده است لذا تفاوت‌ها در در آمدهایی كه در زیل آمده‌است فقط بخاط تغییرات   می‌باشد كه اشاره می‌شود .
سال    تعداد تعویض آدرس فیش    در آمد بریال    نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72    5217
13189
24221    2608500
6594500
12110500    500
500
500
تفاوت در آمد تعویض آدرس فیش در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 3986000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 9502000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 5516000 ریال بوده است .
3-تغییر نام تلفن كه با تنظیم فرم مربوطه و رعایت آئین نامه و مقررات مربوطه بلامانع است در محاسبات بعمل آمده چون نرخ هزینه تغییر نام تلفن نیز طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته نداشته است لذا تفاوتها در درآمد به به شرح ذیل می‌باشد.

سال    تعداد تعویض آدرس فیش    در آمد بریال    نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72    219
658
113    109500
329000
556500    500
500
500
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 219500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 227500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 44700 ریال بوده است .
4-تغییر مكان تلفن كه با درخواست مشترك همراه است با در نظر گرفتن امكانات فنی و رعایت آئین نامه و مقررات شركت بلامانع است .
5-تعویض شماره تلفن با در خواست كتبی صاحب امتیاز تلفن با ذكر دلیلی مزاحمت یا آزاد نشدن به موقع و یا نیاز به پی در پی نمودن شماره و امثال آن در صورت وجود امكانات فنی و یا بنا به نیاز شركت مخابرات به شماره مذكور و تعویض آن به شماره دیگر انجام می‌شود . توسط امور مشتركین مخابرات دكتر حسابی و به درخواست مشتركین در سال 72 هشتاد و پنج مورد و در سال 73 یكصد و نود و دو مورد تعویض شماره انجام شده است .
6-قطع و وصل تلافن با تقاضای كتبی صاحب امتیاز آن و یا قائم مقام قانونی وی با تكنیل فرم‌های مربوطه پس از تسویه حساب و پرداخت بدهیهای معوقه و هزینه قطع و وصل انجام خواهد شد و یا اینكه قطع ارتباط صاحب امتیاز بعلت عدم پرداخت بدهی و یا دخالت غیر مجاز در سیمكشی و تغییر مكان و منصوبات تلفن صورت می‌گیرد .
با بررسی بعمل آمده چون نرخ هزینه قطع و وصل تلف در طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته است لذا فقط به اعلام تغییرات در آمدها اكتفا میگردد .

سال    در آمد از قطع وصل تلفن    نرخ قطع تلفن    بریال    نرخ وصل تلفن   بریال
سال 68
سال 70
سال 72    3862000
4234000
60332750    1500
15000
1500    1000
1000
1000
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 372000 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 56098750 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 56470750
ریال بوده است .
7-مزاحمت‌های تلفنی ، در صورا تایجاد مزاحمت تلفنی ، شاكی با در خواست كتبی خود و ارائه آن به امور مشتركین اقدام می‌نمایند واحد مذكور با صدور فرم كشف مزاحمت نسبت به درخواست وذكور رسیدگی و پس از كشف مزاحم طبق قانون با خاطی برخورد می‌نمایند .
كه در سال 72 به تعداد 1272 مورد و در سال 73 1540 مورد كشف مزاحم شده كه با تمامی‌آنان طبق مقررات برخورد گردیده است .
با توجه به اینكه با مزاحمین تلفی طبق آئینامه شركت مزاحمت ایران برای مزاحت بار اول ارتباط تلفنی مشترك به مدت یك هفته همراه با اخطار كتبی و برای بار دوم بمدت سه ماه همراه با اخطار كتبی قطع می‌گردد . در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه مجازات مقرر موكود به اخذ تعهد كتبی از مشترك یا قائم مقام قانونی وی می‌باشد .
در مزاحمت بار سوم ارتباط تلفنی مشترك موقتاً قطع و پرونده جهت رسیدگی به كمیسیون رسیدگی به مزاحمت‌های تلفنی احاطه می‌گردد تا در صورت تائید وقوع سه بار مزاحمت ، تلفن مزاحم سلب امتیاز می‌گردد (1) .
وصل مجدد تلفن مشترك در مزاحمت‌های بار اول و دوم مستلزم اخذ هزینه وصل طبق تعرفه مقرر و مصوب جاری شركت مخابرات می‌باشد .


لذا با توجه به هزینه دریافتی از مزاحمین تلفنی جهت قطع و وصل تلفن ( 1500-1000 ریال )(2) در مقایسه با در آمدی كه شركت مخابرات به علت قطع تلفن در مدت‌های یاد شده از دست می‌دهد بسیار نا چیز می‌باشد ولی به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و سالم و برخورد با مزاحمین تلفنی و ایجاد محیط امن و آرامش جهت كلیه مشتركین ، خود را ملزم به رعایت مفاد مذكور می‌باشد .
 
واحد آبونمان
پس از واگذاری امتیاز خط تلفن به مشترك ابتدا دائری تلفن به واحد آبونما ارسال می‌گردد تا این واحد مشخصات دائری از قبیل نام ، نام خانوادگی ،‌آدرس ، شماره كنتور ، تاریخ دائری را به مركز كامپیوتر اعلام یا نسبت به صدور قبض تلفن و ارسال صورت حساب كاركرد اقدام شود . صورت حساب كاركرد تلفن‌ها در هر دوره دو ماهه صادر و ارسال می‌گردد ،  كنتر برداری قبوض در ابتدای هر سیكل دو ماهه انجام و به مركز كامپیوتر ارسال می‌كردد تا با توجه به كنتر قبلی كاركرد تلفن مشخص گردد، ‌پس از محاسبه كاركرد و صدور قبوض صورت حساب ، قبوض به واحد آبونمان ارسال می‌گردد تا پس از اصلاحات مقدماتی به اداره پست جهت توضیع ارسال  گردد.
قبوض صورتحساب تلفن قبل از تعویض به اداره پست جهت توضیع تحویل پاسخگویان آبونمان داده می‌شود تا با توجه به اطلاعات موجود ، مشتركین مقرض به كاركرد و هزینه تلفن را نسبت به آن اگاه سازند و چنانچه اشكالی از قبیل اشتباه پانچیست در پانچ اطلاعات كنتور و غیره بود رفع و اصلاح نمایند .
پس از پرداخت مبالغ كاركرد تلفن‌ها طی قبوض صادره توسط مشتركین به بانك ، هر روزه وصولیهای قبوض تحویل كاركنان حسابدار این واحد می‌گردد تا با حسابرسی‌های خود و صدور سند مربوطه آن را آماده و جهت ثبت در مركز كامپیوتر دسته بندی و ارسال نمایند . مشتركینی  كه در مهلت مقرر نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام ننمایند توسط مركز كامپیوتر لیستی تهیه و به واحد آبونمان جهت قطع تلفن‌های بدهكار داده می‌شود كه این واحد پس از بررسی تلفن‌ها به مركز مربوطه جهت اجرا ارسال می‌دارد و پس از مراجعه مشتركین بدهكار جهت پرداخت بدهیها پس از وصول بدهی نسبت به وصل مجدد تلفن‌های مذكور اقدام می‌نمایند .
چنانچه مشتركی بخواهد تلفن خود را از محلی به محل دیگر انتقال دهد چون آدرس تلفن مذكور می‌بایستی تغییر نماید از طریق امور مشتركین فرم تغییر مكان صادر و پس از اقدامات لازم اصلاحیه آدرس به این واحد ارسال می‌گردد تا این واحد مقدمات كار و تغییر آدرس در قبوض را برای انجام به مركز كامپیوتر انجام دهد.
چنانچه مشتركی نسبت به كاركرد تلفن خود اعراض داشته باشد فرم مخصوصی برای تلفن مذكور تهیه و به مركز تلفن مربوطه ارسال می‌گردد تا نسبت به كنترل كنتور تلفن مذكور اقدام نمایند و نتیجه سالم و یا معیوب بودن كنتر مشخص و به واحد آبونمان ارسال تا نتیجه به مشترك معترض اعلام شود .
با توجه به استفاده از تكنولوژی و تعدیل نیروی انسانی در این واحد نكاتی چند ضروری بنظر می‌رسد چون روزبروز كامپیوتر در زندگی انسان‌ها تاثیر بسزائی را به جا می‌گذارد و مردم با تكیه بر سرعت و افزایش حجم كارها و تعدد وظایف خود بیشتر به این ماشین روی می‌آورند لذا باعث گردیده كه امروزه ادارات ، شركتها و مؤسسات دولتی به جای نیروی كار انسانی رو به كامپیوتر نموده تا جائیكه امكان دارد از آن برای انجام فعالیت‌های خود كمال استفاده را بنمایند این قائده برای شركت مخابرات نیز مستثناء نبوده و باعث تعدیل نیروی انسانی در این شركت هم گردیده كه دارای فوائد و مضراتی بوده كه مختصرا توضیح داده می‌شود .
 
فوائد و مضرات استفاده از كامپیوتر در آبونمان :
از فوائد این طرح افزایش سرعت كار و كارائی فعالیت‌ها و سرعت گردش كار ،‌ارائه سریع لیست‌های مورد نیاز ، ارائه آمارهای لازم و ضروری جهت مدیران به منظور دستیابی به اهداف شركت و همچنین استفاده از كامپیوتر باعث گردیده تا كاركنان با این تكنیك نوین آشنا و ایجاد تخصص جدیدی در بین كاركنان با دادن آموزشهای لازم گردد .
از جهاتی سیستم‌های كامپیوتری باعث كاهش هزینه‌های پرسنلی به خاطر تعدیل نیروی انسانی بوده در حالیكه در كوتاه مدت شركت متحمل هزینه‌های سنگینی جهت خرید كامپوترهای مورد نیاز و آموزش پرسنل گردیده است ولی دراز مدت مقرون بصرفه می‌باشد . ولی از طرفی با بكار گیری سیستم‌های كامپیوتری انجام بسیاری از كاهایی كه تا قبل از بكار گیری توسط نیروی انسانی مذكور به بیكاری جامعه افزوده شده و عده بسیاری برای امرار معاش خود با مشكل مواجه می‌گردند كه جذب اینگونه افراد مستلزم ایجاد مشاغل جدیدی و سرمایه گذاری زیادی در كل كشور می‌گردد كه این امر اجتناب نا پذیر است و تا حصول نتیجه بایستی سیاستی اعمال گردد كه این مشكل به نحوی كه كمترین صدمه را داشته باشد حل گردد .
یكی دیگر از مضرات آن این است كه چنانچه اشكالی در ارسال اطلاعات به مركز اطلاعات پیش آید می‌بایست تا دوره بعد ( دوره دو ماهه هر سیكل ) صبر نمود تا بتوان اشكال را بر طرف نمود در صورتیكه در سیستم دستی قبل از كامپیوتری شدن این كار به راحتی در همان روز انجام می‌گرفت و راحت‌تر اشكالات بر طرف گردید .
چون نرخهای آمونمان تلفن‌های خود كار ، در آمد حق الفاظه ، در آمد خارج از مرز تلفن ، در آمد عوارض شهرداری ،‌ در آمد اجاره خط ، در سه دوره مورد مطالعه در سالهای 68و70و72 تغییری نكرده است فقط به كل تغییرات در آمد هر یك اشاره می‌شود .
 
فصل دوم

تشكیلات و روابط سازمانی
در این فصل برای شناخت اولیه سیستم مورد بحث ، تشكیلات و روابط سازمانی واحدهای مختلف و موقعیت مخابرات دكتر حسابی به عنوان معاونت اداره كل مخابرات استان تهران شهرستان كرج در این ساختار و موقعیت سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری و بهره‌برداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری و بهره‌برداری ارتباطات راه دور به عنوان هسته‌های اجرایی فعالیتهای این معاونت مورد بررسی قرار می‌گیرد .
 
چارت سازمانی
مخابرات دكتر حسابی یكی از ادارات تابعه كل مخابرات استان تهران است كه بصورت معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – شهرستان كرج ،‌اداره می‌گردد كه سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری بهره‌برداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری بهره‌برداری ارتباطات راه دور و مراكز واحد‌های مخابرات تابعه را تحت نظارت و سرپرستی خود دارد . ( شكل 5 )
1-ساختار تشكیلاتی اداره شامل سه قسمت به شرح زیر می‌باشد ( شكل 6 ) .
الف:بخش حسابداری و آبونمان كه كلیه عملیات مالی و كنترل دریافت‌ها و پرداخت‌ها را به عهده‌دارد .
ب:بخش خدمات عمومی‌كه كلیه عملیاتی اداری و دفتری و خدماتی ، تداركاتی را به عهده‌دارد .
كه شرح مفصل فعالیت بندهای الف و پ در فصل «4» ارائه خواهد شد .
2-ساختار تشكیلاتی اداره نگهداری بهره‌برداری ارتبطات شهری به شرح زیر می‌باشد ( شكل 7 )
الف:مراكز تلفن شهری كه وظیفه نگهداری و بهره‌برداری سوئیچ شهری و تأمین ارتباط مشتركین را به عهده‌دارد .
ب:اطلاعات تلفن 118 كه وظیفه دادن اطلاعات در خصوص شماره مشتركین اعم از خصوصی و دولتی به درخواست كنندگان را به عهده‌دارد .
ج:نگهداری و پشتیبانی فنی نیرو كه وظیفه نگهداری و تأمین نیرو مورد نیاز مراكز فنی ، سیستم‌های مخابرتی را به عهده‌دارد .
ح:پشتیبانی فنی شبكه كابل و هوایی وظیفه پشتیبانی و تهیه و تداركات لوازم مورد نیاز شبكه‌های كابل و هوایی مراكز تلفنی را به عهده‌دارد .
خ:واگذاری خطوط كه وظیفه بررسی و واگذاری خطوط تبفنی را جهت برقراری تلفن متقاضیان و مشتركین به عهده‌دارد .
د:پشتیبانی فنی مراكز الكترونیك كه وظیفه پشتیبانی و تهیه‌ لوازم و قطعات مورد نیاز مراكز را به عهده‌دارد .
ذ:كنترل و نظارت بر تلفن‌های همگانی .
3-ساختار تشكیلاتی اداره نگهداری و بهره‌برداری ارتباطات بین شهری به شرح زیر می‌باشد . ( شكل 8 )
الف:مركز نگهداری سوئیچ راه دور كه وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بین‌الملل مشتركین تلفن خودكار را به عهده‌دارد .
ب:تلفن راه دور كه وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بین‌الملل متقاضیان فاقد تلفن در شهرها و روستا‌ها را به عهده‌دارد .
پ:واحد تلگراف كه وظیفه مخابره و ارسال تلگراف متقاضیان را به اقصی نقاط دنیا به عهده‌دارد .
ح:واحد خطوط راه دور كه وظیفه كه وظیفه نگهداری خطوط بین شهری را به عهده‌دارد .
خ:كنترل و نظارت بر واحدهای مخابراتی كه وظیفه كنترل و نظارت و تأمین ارتباط واحدهای مخابراتی در محدوده حوزه مربوطه را به عهده‌دارد .
كه شرح مفصل فعالیت بندیهای الف ، ب و خ در فصل «6» ارائه خواهد شد .
از آنجائیكه تعیین چارت سازمانی هر اداره ای توسط امور تشكیلات و بهبود روش‌های شركت مخابرات ایران در تهران بر اساس اگوهایی كه در اختیار دارند صورت می‌گیرد نمی‌تواند در برگیرنده همه نیازهای سازمانی باشد .
به عنوان مثال : تعداد نفراتی كه جهت واحد نگهداری و نوسازی خطوط در نظر گرفته می‌شود بر اساس میزان كیلومتر خطوطی است كه بایستی نگهداری و نوسازی شود . در صورتیكه جهت تعیین تعداد نفرات با باكس سازمانی واحد مذكور در هر شهرستانی بایستی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و مسیرهای خطوطی كه بایستی نگهداری شوند تعیین گردد .
 
ساختار تشكیلاتی معاونت اداره كل مخابرات استان  تهران - مخابرات دكتر حسابی(1)
                      مدیر اداره كل مخابرات استان تهران




(شكل-5)
                      معاون اداره كل و رئیس مخابرات دكتر حسابی



(شكل-6)
 
                    معاون اداره كل و رئیس مخابرات حسابی 

(شكل 7)
                    
(شكل 8)(1)
 
فصل سوم

معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – مخابرات دكتر حسابی
مخابرات دكتر حسابی كه تا تاریخ 4/9/71 بصورت یك اداره مستقل زیر نظر اداره كل مخابرات استان تهران فعالیت می‌نمود به لحاظ حجم و گستردگی سطح فعالیت و موقعیت شهرستان كرج از نظر جغرافیایی ، جمعیتی و سیاسی ، اجتماعی و … از تاریخ مذكور بر اساس گزارش شماره 2469 – 1/7/71 و تصویب آن در تاریخ 13/7/71 توسط هیئت مدیره مخابرات ایران به معاونت اداره كل مخابرات استان تهران – دكتر حسابی ارتقاء پیدا نمود .
 
با توجه به رشد سریع شهر و شهرك‌های همجوار و افزایش سرسام آور جمعیت در این شهر ییلاقی نزدیك تهران ، طالب ارائه خدمات بیشتر و تأمین نیازمندیهای شهر بود فلذا جهت تأمین و ارائه خدمات می‌بایستی فعالیت‌ها سرعت بیشتری به خود می‌گرفت و بدون وقفه ادامه می‌یافت ولی باز پاسخگوی نیازمندیهای شهرستان نبود لذا مسئولین مربوطه شهر را به آن داشت تا فكر اساسی جهت رفع این مشكل بنمایند كه با نظر موافق مقام محترم ریاست جمهوری و دستور رسیدگی ایشان به سازمان امور استخدامی‌كشور مقرر گردید كه با همكاری و هماهنگی سازمانها و وزارت خانه‌های مربوطه ، چارت سازمانی این نهادها در شهرستان كرج مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد و در ساختار سازمانی آنها تغییراتی داده شود كه در این راستا تعدادی از ادارات به اداره كل ارتقاء پیدا نمودند ولی بعضی از سازمانها به علت مخالفت‌های درون سازمانی از تغیر در ساختار سازمان و تشكیلات ادارات خود در شهرستان كرج امتناء‌ نموده و یا اینكه به اداره‌ آنها بصورت معاونت اداره كل تن دادند كه مخابرات شهرستان كرج نیز از آن نمونه است .
در صورتیكه شهرستان كرج هم از نظر جمعیت  بالغ بر 647/031/1 (1) و هم از نظر تعداد شماره تلفن‌های منصوبه 92656 (2) شماره و هم از نظر تعداد متقاضیان تلفن و هم از نظر تعداد پرسنل 581 نفر (3) و … در مقایسه با بسیاری از ادارات كل مستقر در تهران و استانها در رده بالاتری قرار دارند و استحقاق بیشتری برای اداره كل شدن را دارا می‌باشد و این حجم فعالیت‌ها ایجاب می‌نماید كه با ارتقاء سطح اداره و تعویض اختیار و داشتن اختیارات مشابه ادارات كل ، بتوان پاسخگوی نیازهای شهر شد .
در صورتیكه شهرستان مخابرات با ارتقاء سیستم سازمان مخابرات دكتر حسابی  مخالفت نموده و بالاجبار جهت اداره آن بصورت معاونت اداره كل مخابرات استان تهران تن داده اند آن هم معاونتی كه حتی به اندازه معاونت‌های دیگر اداره كل اختیارات ندارد و یا اینكه معاونت مذكور از اختیارات خود استفاده نمی‌نماید و بصورت یك كارمند معاونت‌های دیگر و بصورت زیر مجموعه آنها با اختیارات محدودتر نسبت به هدایت زیر مجموعه‌خود ادامه می‌دهد و در نتیجه بازده كار نسبت به گذشته كمتر شده و در صورتیكه توقع و انتظارات مردم و شهر نسبت به حالت گذشته بیشتر شده است كه این تضاد موجب نگرانی و نارضایتی مردم و مسئولین شهر گشته است .
با توجه به اینكه مسئولین هر شهر كه از نزدیك با نیازمندی‌ها و مشكلات و تجهیزاتی كه در اختیار دارند آشنایی بیشتری نسبت به مسئولین رده بالاتر خود كه در مركز مستقر هستند دارند در چنین شرایطی مدیران یكه قویترند و با فن مدیریت اشنایی كامل دارند و با اعمال فشار و با استفاده از اختیارات قانونی خود و گرفتن اختیارات بیشتر از رده‌های بالاتر سازمان جهت پیش برد اهداف سازمان و ارائه خدمات بیشتر و جلب رضایت مردم موفقیت بیشتری را نسبت به مدیری كه آشنایی با سیستم مدیریت ندارد و یا حتی نمی‌تواند از اختیارات قانونی خود هم استفاده نماید كسب كند كه این امر ممكن است با یك نگاه به نمودار فعالیت‌های مخابرات دكتر حسابی كه در بخشهای مختلف ارائه می‌شود در مقاطع مختلف مشهود می‌باشند . لذا با دادن توضیحی انجام یك مدیریت صحیح در زیر ارائه می‌شود .
امروزه شاید بیش از همیشه تولید كنندگان و مصرف كنندگان سرویس‌های مخابراتی و سیاست گزاران دولت‌ها مجزوم رشد سرسام آور سرویسها و و تسهیلات مخابراتی گردیده اند . در حالیكه بهای واحد (قیمت تمام شده ) برای تأمین سرویس‌ها و در نتیجه‌ توسعه غیر قابل تصور تكنولوژی ، پائین آمده ، تقاضا برای سرویس خیلی بیش از كل سرمایه‌ لازم برای این بخش كه رو به افزایش می‌باشد رشد داشته است . از طرف دیگر ، سرویسهای جدیدی ایجاد شده كه مشتركین بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی خود متقاضی این سرویسها می‌باشند چون اموزه در تكنولوژی مخابرات فاصله و دوری راه ، دیگر مانعی بحساب نمی‌آید . دشوارترین انتخاب برای سیاست گذاران مخابرات در كشور قبل از آنكه قادر باشند سرویسهای ابتدائی ضروری را برای اكثریت مردم خود فراهم نمایند با تقاضای مشتركین بزرگ برای سرویسهای پیچیده و متنوع روبرو هستند .
به عنوان نمونه این سرویسها عبارتند از پیچینگ ، موبایل ، امكان كنفرانس چند نفره با تلفن و فیچرهای مختلف .
این وظیفه شركت مخابرات است كه موازنه صحیحی را كه برای كشورمان و محیطمان مناسب باشد ایجاد نماید .
مناسب بودن سیستم مدیریت متخذ و شدت عمل آن كلید اصلی فراهم ساختن سرویس سوردمند و رضایتبخش می‌باشد .
در حقیقت ، سودمندی و كارایی در مدیریت برای تولید سرویس رضایتبخش به همان مهم است كه دسترسی به منابع برای سرمایه گذاری . بهر حال شركت مخابرات برای پاسخگویی به نیازهای مشتركین خود باید معمولاً توجه خود را به «نوع مدیریت» معطوف سازد برای مثال ، تمایلی آشكار برای تغییر مخابرات از «‌شكل یك اداره مركزی دولتی» به یك نهال مستقل و خود مختار ولی در مالكیت دولت وجود دارد . می‌دانیم كه ادارهه یك شبكه مخابراتی تا چه حد پیچیده است و برای اینكار باید تكنولوژی ، امور مالی برنامه ریزی ،‌تداركات ،‌امور پرسنلی و‌آموزش را در نظر داشت كه البته اینها فقط چند مورد از موارد قابل ذكر است . اگر بخواهند مخابرات را بصورت یك شركت مستقل خود كفاء دایر و بصورت انتفاعی مورد بهره‌برداری قرار دهند تجربه نشان می‌دهد كه بالاخره مدیریت بهره‌برداری و مالی و یا سایر وظایف و مسئولیتهای مشابه آن باید كاملاً جدا از ساختار و ابزار مالی دولت مركزی باشد . دولت باید دخالت خود را بیشتر به موضوعات استراتژیك دراز مدت محدود نمایند . مثلاً اینكه آیا بهره‌برداری شركت مخابرات فقط باید در حد برابری و توزان بین دخل و خرج باشد یا اینكه جنبه انتفاعی هم داشته باشد ؟ و در حالت دوم میزان سود و نرخ رشد سیستم چه باید باشد . برای مثال : از جنبه اقتصادی كلان ، دولت ممكنست بخواهد معیاری را برای سرمایه گذاری در مخابرات تصریح نماید وبدلیل اقتصاد اجتماعی ، دولت ممكنست بخواهد در مناطق دورافتاده تر نیز مخابرات توسعه داشته باشد .
این قبیل سیاستها هر جا كه مصلحت ایجاب كند باید به وضوح تعریف شده و از سوی دولت و نه از طرف شركت مخابرات به آگاهی عموم رسانده شود . و اگر مخابرات از نظر مالی به عنوان یك شركت مستقل تلقی شود اینگونه مطالب بصورت اطلاعیه‌های درست و منظم به آگاهی عموم رسانده شود .
 
برنامه ریزی
مدیریت یك شركت مخابراتی باید همه عوامل را در نظر داشته و دخالت دهد برای مثل نرخ رشد برنامه ریزی شده برای شبكه و بهبود سیستم‌ها باید با برنامه‌های مربوط به تأمین سرمایه‌های لازم ، و استخدام و آموزش كارمند اضافی لازم مطابقت داشته باشد . باین دلیل است كه شركت بهره‌برداری كننده باید برنامه جامعی برای بهره‌برداری‌ها ، در آمدها ، قیمت‌ها ، هزینه‌های بهره‌برداری ، رشد شبكه و. تعداد خطوط و ارتباطات ، قابلیت سودرسانی ، سرمایه ثابت ، نیروی انسانی ، نیازهای آموزشی و غیره و غیره بطور جمعی تهیه و تنظیم نمایند .
این برنامه‌های برای اینكه از ارزش واقعی برخوردار باشند باید یك برنامه سرمایه گذاری مثلاً 5 تا 7 ساله و یك برنامه دراز مدت مثلاً 15 تا 20 ساله را شامل شود .
البته هر دو این برنامه‌ها می‌باید به طور مرتب بازنگری شوند . این بازنگری اجازه خواهد داد كه در بخشهائی از فعالیت كه عواملی تكنولوژی قیمت ، یا تقاضا تغییر كرده و یا از حالت تعادل خارج شده تجدید نظر به عمل اید و هر نوع تغییری در خطمشی دولت نیز باید در چنین مواقعی مورد توجه قرار گیرد .
این برنامه برای كار هر متخصصی در رابطه با كاری كه باید در آینده انجام دهد سرمشقی تعیین می‌كند .
برنامه ریزان نیروی انسانی باید بدانند كه چند كارمند استخدام كنند ، مدیران آموزش باید بدانند كه چند كارمند را باید آموزش دهند ،‌برنامه ریزان شبكه باید بدانند كه چه ظرفیتی را باید پیش‌بینی كرده و تدارك ببینند ، برنامه ریزان مالی باید بدانند كه چقدر سرمایه باید فراهم كنند و غیره .
بسیار حائز اهمیت است كه همه این مراحل بتوانند همگام و پابپای هم عمل شوند و این عمل توسط مدیران هر شهر كه به مسائل اشراف كامل دارند امكان پذیر است نه مدیران سطوح بالاتر كه در مراكز استانها و شركت مستقر هستند و فقط مدیران سطوح بالاتر و در نهایت بالاترین مقام مدیریت بتواند بر چگونگی آنها نظارت و كنترل داشته باشد .
 
قوانین عمومی‌مدیریت
همه مدیران در هر سطحی از سازمان باید تعریف كاملی از مسئولیت‌های خد داشته و بطور سیستماتیك مسئول و پاسخگوئی عملكرد خود بحساب آیند . اطلاعات آماری تهیه شده توسط سیستم اطلاعاتی مدیریت در هر جا كه ممكن باشد باید برای تعیین اهداف كمی‌متغیرهای كلیدی مورد استفاده مدیران تا زیر اولین رده سطح سوپروایزری قرار می‌گیرد . باید رسماً از مدیران خواسته شود كه در آخر هر سال پاسخگوئی عملكرد خود در قبال این اهداف باشند . در صورت وجود كمبودهایی نسبت به این اهداف ، مدیر مربوطه باید وادار شود كه دلایل را تجزیه و تحلیل كرده و با كمك و پشتیبانی متخصصین ادارات مركزی این كمبودها را بر طرف سازد . برای خرابی‌های دائمی‌باید فكری شود و برای كمبودها و نقایص دائمی‌ باید تنبیه‌هایی در نظر گرفته شود هم چنانكه برای عملكردهای بالاتر از حد تعیین شده می‌باید پاداش‌هایی منظور گردد .
به عنوان یك مثال واقعی ، تأسیسات خارج از مراكز ( یعنی كابلها ، خطوط هوایی و غیره كه مراكز را به مشتركین متصل می‌سازند ) در بسیاری از شهرها ، قدیمی‌و یا معیوب می‌باشند . از هر مدیری كه مسئول نگهداری و تعمیر چنین تأسیساتی می‌باشد باید خواسته شود كه در پایان هر سال در خصوص فركانسی كه در ناحیه مربوط به وی ، خرابی خطوط را باعی شده و سرعت عملی كه موجب برگرداندن سرویس به حالت اولیه گردیده گزارش دهد . متخصصان اداره مركزی باید روشهائی را برای شناسائی علل زیر ابداع ن مایند : نصب و اتصال اولیه كابلها بصورت بد و نامطلوب ، خرابی ناشی از عمر تأسیسات ، خرابیهای فیزیكی ناشی از كارهای ساختمانی مقاطعه كاران و غیره .
 
مسائل پرسنلی
اگرچه مخابرات یك سرمایه گذاری می‌باشد ولیكن نقش برنامه ریزی و روشهای صحیح پرسنلی برای اداره آن بصورت خوب و كارآمد ، غیر قابل انكار است .
هر سازمانی الزماً متكی به مهارت و استعداد مدیران خود می‌باشد ، انتصاب و بكار گیری تعداد كافی از مدیران كه دارای كه از استعداد خوبی برخوردار هستند باید در داخل سازمان شناسائی شده و بطور شایسته ارتقاء یابند . اگر مدیران و یا كارشناسان اجرائی خوب را نشود در داخل سازمان پیدا كرد در آن صورت باید از خارج از سازمان آورده شوند .
سازمان مخابرات باید آماده باشد تا با ایجاد انگیزه‌های كافی ( مثل حقوق ، شرایط كاری ، و غیره ) موجبات جذب و حفظ مدیران و متخصصین اجرائی با صلاحیت را بصورت نیروی دائمی‌فراهم نماید اهمیت استعداد برای اولین و دومین رده سوپروایزری به همان اندازه است كه اهمیت آن برای مدیریترده بالاتر یكی از ممشخصه‌های مخابرات ، متكی بودن به عملیات تعداد زیادی از پرسنل می‌باشد كه در گروههای كوچك و اغلب سیار در نقاط مختلف پراكنده شده و كیفیت و سودمندی كار آنها در سطح وسیعی تعیین كننده موفقیت شركت می‌باشد. در چنین شرایطی ، اولین رده‌ سوپروایزرسی ، شغلی را به عهده‌دارد كه انجام آن مشكل و از اهمیت ویژه ای برخوردار است انتخاب سوپروایزرها نه تنها باید بر اساس مهارت آنها در تخصصهای لازم برای انجام كاری باشد كه سوپروایزری آنرا به عهده‌دارند بلكه باید استعداد ذاتی آنها برای رهبری و سازماندهی كارها نیز در نظر گرفته شود . در اوضاع و احوال كنونی كه شركت در حال توسعه می‌باشد ، وجود تسهیلات كاملاً مناسب و كافی برای آموزش هر سطحی از كاركنان در كاری كه عهده‌دار انجامش هستند ضروری می‌باشد . مدیران لازمست كه نسبت به تكنیك‌های كاری مهم مدرن ، توانائیهای بالقوه این تكنیك‌ها ، و دامنه بسیاری وسیع مسائلی كه از آنها ناشی می‌شود بصیرت كامل داشته باشند .
سوپروایزرها باید مهارت‌های مدیریت و سازماندهی را فراگیرند ، پرسنل فنی باید در زمینه تخصصهائی آموزش ببیند كه متناسب با نوع كاری باشد كه آنها عهده‌دار انجامش خواهند بود (مثل نگهداری دستگاههای با تكنولوژی پیشرفته ، نصب و نگهداری خطوط انتقال و غیره ).
مطلب مهم اینست كه نرخ افزایش تعداد كاركنان باید پایین از نرخ رشد كار نگهداشته شود بطوریكه نیروی تولید پوسته در جهت بهبود باشد . هزینه‌های پرسنلی بخش وسیعی از مخارج بهره‌برداری مخابرات را تشكیل می‌دهد . و اگر مخابرات بخواهد كه به خوبی اداره شود و موجودیت و توسعه مالی و اقتصادیش حفظ شود باید كه نیروی تولید به عنوان هدف اساسی خطمشی تلقی شود .
بایستی با استفاده از تكنولوژی و اتوماسیون میزان كارایی و بازده كار و حجم فعالیت را بالا برد و با كاهش نیروی انسانی و بكار گیری پرسنل در فعالیت‌های دیگر و كاهش هزینه‌های پرسنلی و بهه برداری نسبت به افزایش و توسعه اقتصادی و مالی شركت اقدام نمود كه این عمل در شركت مخابرات در دست اجرا است ولی متاسفانه با مقاومت پرسنلی مواجه است از این تعدیل نیرووی انسانی به كندی در حال انجام است .
در پایان لیست هزینه‌های بهره‌برداری ، مالی اداری و هزینه‌های پرسنلی مالی اداری، بهره‌برداری در سالهای 68،70،72 جهت مقایسه و درصد افزایش آنها جهت اطلاع ارائه می‌گردد .
 

هزینه‌های بهره‌برداری
موضوع
سال    سال68    سال 70    سال 72    افزایش هزینه بهره‌برداری و پرسنل سال 70 نسبت به 68    افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و پرسنلی سال 72 نسبت به 70    افزایش برداری و پرسنلی 72 نسبت به 68
هزینه‌های بهره‌برداری    369668339    728510344    1637589154    7/97%    7/124%    343%
هزینه‌های پرسنلی بهره‌برداری    307429141    614464252    1351913116    48/99%    120%    7/329%
هزینه‌های مالی اداری    82789923    205134463    549453874    7/147%    8/267%    6/563%
هزینه‌های پرسنلی مالی اداری    66552915    95399601    395275426    3/43%    3/314%    9/493%

 
شماره گذاری و اجرای پروژه
هدف دراز مدت شركت مخابرات نه تنها خود كفائی مالی بوده بلكه ایجاد در امدی معقول و عادلانه نسبت به سرمایه نیز می‌باشد . برای نیل به این هدف ، منابع سرمایه گذاری و و شرایط وابسته به آنها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد . در انتخاب سرمایه ( كه ترجیحاً می‌بایستی متنوع و تركیبی از منابع مختلف باشد ) همیشه باید منابع شربكت در دراز مدت در نظر گرفته شود .
شركت مخابرات باید یك خطمشی قیمت گذاری و تعرفه بندی اتخاذ نماید كه منطبق بر اهداف ملی مقرره توسط دولت بوده و با هزینه تأمین سرویس مطابقت داشته باشد . طبیعی است كه درآمد حاصله از بخشی از شبكه باید به رفع كمبودهائی كمك كند كه ممكن است در سایر بخشها ( مثل مناطق زوستایی ) پیش آید . بعلاوه ، وجود مكانیسمها برای تشخیص نیاز به پروژه‌های سرمایه گذاری ، ارزیابی آنها ، پیش‌بینی صحیح هزینه ای كه در بر خواهند داشت ، و تعیین الویت آنها برای اجرا ضروری می‌باشد . برای اجرای یك پروژه باید برنامه ای تهیه و بر اجرای ان از نزدیك نظارت شود تا پیشرفت مراحل پروژه در ظرف مدت تعیین شده ودر حیطه منابع مقرره میر گردد . در مواردی كه كار توسط پیمانكاران اجرا می‌شود ، مخابرات باید تعداد كافی از كاركنان آموزش دیده را برای پیگیری و نظارت بر پیشرفت كار در اختیار داشته باشد . این افراد در ارتباط با پیمانكاران می‌توانند مراقب باشند كه كار به درستی اجرا و استانداردهای كاری به خوبی رعایت شود . به هرحال به عنوان یك خطمشی ، حداقل برخی از پروژه‌های اصلی باید توسط كاركنان خود مخابرات به اجرا در آید چون این بهترین راه برای آموزش كاركنان بوده و ضمناً نگهداری صحیح سیستم را در آینده فراهم می‌نماید . به عبارتی ...

 

منابع و ماخذ :
1-    بولتن گزارش فعالیت‌های مخابرات ( تاریخچه مخابرات كشور )
2-    تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی تالیف جیمز – آ – سن
3-    مصوبات هیئت مدیره شركت مخابرات ایران
4-    نگرشی بر تلاش پانزده ساله مخابرات استان تهران
5-    آمار سر شماری جمعیت سازمان آمار ایران
6-    چارت سازمانی مخابرات دكتر حسابی
7-    صورتحساب‌های مالی ، ترازنامه و صورتحسابهای سود و زیان مخابرات دكتر حسابی
8-    مجموعه مقررات و آئین نامه‌ها و دستور العمل‌ها و تعرفه‌های خدمات مخابراتی كشور
9-    دفاتر واحد واگزاری خطوط مخابرات دكتر حسابی
10- مدارك و اطلاعات موجود در واحدهای مختلف مخابرات دكتر حسابی .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دكتر حسابی
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky