عنوان : مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي :

چگونگی مهارت های زندگی
مقدمه:
همه كودكان در زندگی خود با استرس های شدیدی روبه رو می شوند كه بخشی از این استرس ها ناشی از تغییرات رشدی به هنجار كودكی می باشد مانند رشد و تغییرات هورمونی و هم چنین بخشی دیگراز استرس ها ناشی از ارتباط كودك و با والدین و اجتماع می باشد. مانند فراغ والدین، طلاق، نقل و انتقال خانواده ها، تغییر مدرسه، بیماری های جسمانی مزمن و شدید و غیره. امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی، فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امرآنان را در مواجه با مسائل زندگی، فاقدتوانایی های لازم و اساسی هستند و همین امرآنان را در مواجه با مسائل و مشكلات زندگی روزمره و مقتغیات آن آسیب ناپذیر نموده است

تعریف مهارت های زندگی:
اصطلاح « مهارت های زندگی» در معنای مختلف بكار رفته است مثل:
1- مهارت های مربوط به امرار معاش مانند این كه چگونه فرد مشغول كاری می شود.
2- مهارت های مراقبت از خود مانند مصرف غذاهای سالم، درست مسواك زدن و غیره
3- مهارت هایی كه برای پرداختن به موقعیت های پرخطر زندگی استفاده می شود.

مهارت های زندگی ، مهارت هایی است كه برای افزایش توانایی های روانی، اجتماعی افراد آموزش داده می شود و فرد را قادر می سازد كه به طور موثر با مقتضیات و كشمش های زندگی روبه رو شود.
هدف از آموزش مهارتهای زندگی ارتقاِء سازگاری فرد ابتدا با خودش سپس با دیگران و محیطی است كه در آن زندگی می كند.این مهارتها به ما می آموزدكه در طول زندگی به ویژه در موقعیت های پر خطر چگونه عاقلانه و صحیح رفتار كنیم .

اهداف مهارتهای زندگی
بخشی از اهداف مهارتهای زندگی عبارت است از:
تقویت اعتماد به نفس
تقویت روحیه ی مشاركت وهمكاری
رشد و تقویت عواطف انسانی
ایجاد روحیه ی مقاومت در برابر تبلیغات مسموم
كمك به شناسایی وبیان احساسا ت
تامین سلامتمهارتهای ارتباطی
ساختن یك شهروند متعادل ومقبول اجتماع
تقویت روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز
ارتقاء سازگاری فرد باخودش با دیگران و محیط زندگیش

انواع مهارتهای زندگی
سازمان بهداشت جهانی این مهارتها را با عناوین دهگانه زیر مشخص نموده است كه هر یك ازاین مهارتها رمز برخورداری ودانستن تمرین و به كارگیری هر چه بیشتر در زندگی روزمره است.
مهارتهای خود اگاهی
مهارتهای همدلی
مهارت ارتباط موثر
مهارت روابط بین فردی
مهارت مقابله با استرس
مهارت مدیریت بر هیجانها
مهارت حل مسئله
مهارت تصمیم گیری
مهارت تفكر خلاق
مهارت تفكرنقادانه
مهارت خود آگاهی

مهارت خود آگاهی توانایی شناخت از نقاط ضعف و قوت خواسته ها نیازها رغبت ها وتصویر واقع بینانه از خود است تا حقوق فردی اجتماعی و مسئولیتهای خود را بهتر بشناسیم با كسب این مهارت به سئوال اساسی “من كیستم”پاسخ می گوییم

مهارت همدلی
همدلی یعنی این كه فرد بتواند مسائل دیگران را حتی زمانیكه در آن شرایطقرار ندارد درك كند و به انها احترام بگذارد . این مهارت موجب می شود تا به دیگران توجه كرده وآنها را دوست داشته باشیم وخود نیز مورد توجه و دوست داشتن دیگران قرار بگیریم وباایجاد روابطاجتماعی بهتر به هم نزدیك شویم

مهارت روابط بین فردی
مهارتی است كه موجب میشود ضمن تقویت روحیه ی مشاركت اعتماد واقع بینانه و همكاری با دیگران بتوانیم مرزهای روابط بین خود وكسانیكه دوستشان داریم را تشخیص داده ودرجهت ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه قدم برداریم هر چه زودتر به دوستیهای نامناسب و نا سالم خود خاتمه دهیمپیش از آنكه مورد آسیب جدی قرار بگیریم.

مهارت ارتباط موثر
كسب این مهارت به ما می آموزد برای درك موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران راازاحساس ونیازهای خوداگاه نماییم تاضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید

مهارت مقابله با استرس
در دنیای امروز همواره با تغییرات وسیع وپیچیده ای مواجهیم و هر تغییری با فشارهای روحی وروانی (استرس)همراه است .میزان استرس اگر بیشتر از حد و طولانی باشد بر زندگی و عملكرد ما تاثیر منفی گذاشته و مشكلات جدی وزیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.فراگیری این مهارت به ما كمك می كند تا استرسهای مخالف و اثرات آن را شناخته و راههای كاهش یا مدیریت بر آنها را كسب نماییم

مهارت مدیریت بر هیجانها
اگر بتوانیم مدیریت مطلوبی بر هیجانهای خود مانند شادی غم خشم ترس یاس اضطراب و ;..داشته باشیم رویاها خاطرات و ادراكات ما جان می گیرد.كسب این مهارت به ما كمكمی كند تا ضمن شناسایی هیجانهای خود و دیگران و تاثیر آنها بر تفكر رفتارهایمان بتوانیم در مقابله با آنها واكنش مناسب را از خود بروز دهیم.

مهارت حل مساله
ماهرروزبامسایل فراوانی رو به رو هستیم كه برخی ساده و برخی پیچیده اند .مهرت حل مساله این توانایی را به ما می دهد كه با توجه به تجارب علمی و توانمندیهای ذهنی خود بتوانیم در جهت “حل مسئله” یا مشكل قدم برداشته و به نتیجه ی مطلوب دست یابیم

مهارت تصمیم گیری
انسان در مسیر زندگی همواره نیازمند تصمیم گیریها ی مختلف است وموفقیت در زندگی در گرو تصمیم گیری درست و بجای اوست.مهارت تصمیم گیری به ما كمك می كند تا با اطلاعات و آگاهی كافی با توجه به اهداف واقع بینانه ء خود از بین راه حلهای مختلف بهترین راه حل را انتخاب كرده و به كار بگیریم و پذیرای پیامدهای آن نیز باشیم

مهارت تفكر خلاق
فكر كردن مهارتی است كه از كودكی می آموزیم .مهارت تفكر خلاق قدرت كشف وتولید اندیشه ی جدید را برای ما فراهم می آورد.مهارت تفكر خلاق به ما كمك می كند در مواجهه باحوادث ناگوار چگونه احساسات منفی خود را به احساسات مثبت تبدیل كنیم .تفكر خلاق “نوع دیگر دیدن ” است در این تفكر هیچگاه مشكل یك عامل مزاحم به حساب نمی آید بلكه یك فرصت برای كشف راه حل های نو وبدیع تلقی می شود كه تا كنون كسی به ان توجه نكرده است .

مهارت تفكرنقادانه
تفكر نقادانه نوع دیگر از تفكر است .كسب این مهارت به ما می آموزد تا هرچیزی را به سادگی ودر بست قبول یا رد نكنیم ابتدا در مورد آن موضوع سئوال و استدلال كنیم سپس بپذیریم یا رد كنیم كسانیكه از تفكر نقادانه بر خوردارند فریب دیگران را نمی خورند و به راحتی جذب گروهها و افرادو مواد مخدر نمی شوند چرا كه همواره با سئوال كردن به عاقبت كار می اندیشند

شیوه ای مختلف اجرای برنامه:
برنامه مهارت های زندگی را می توان به دو صورت در مدارس اجرا كرد الف: به صورت پخش كردن برنامه در دروس مختلف، به این صورت كه برنامه مهارت های زندگی در محتوای دروس مختلف پخش می شود.
ب: اختصاص ساعت درسی جداگانه به این ترتیب كه برنامه احتیاج به یك زمان اختصاصی و به طور متوسط یك ساعت در هفته داشته و حتی اگر آموزگاران در طی تمام ساعات درسی و در تمامی دروس به آموزش آن بپردازند باز هم آموزش مدارس داشته باشد.

مدل آموزش اخلاقیات و ارزش ها بر این فرض استوار است كه وقتی فرد كارها یا اعمال مثبت انجام می دهد دروی احساس خوبی ایجاد می شود در نتیجه یك فكر منجر به عمل می شود هم چنین یك عمل منجر به عادت و در نهایت یك فكر مهارت می شود و در كل احساسی كه فرد از خود بدست می آورد
در عصر جدید مدارس چه چیزهایی به دانش آموزان می آموزند؟

آموزش و پرورش در همه كشورهای جهان مسئله بزرگی برای دولت ها است. حتی پیشرفته ترین نظام های آموزش و پرورش جهان مدام تئوری های جدیدی ارایه می دهند و می كوشند با ایجاد تغییرات لازم در نظام آموزش و پرورش خود، برای رویارویی با شرایط عصر جدید آماده شوند. یكی از پیشروترین كشورها در این زمینه انگلیس است. انگلیسی ها به صرف هزینه های زیاد برای تغییرات دایم در نظام آموزشیشان مشهورند. با این همه آنها همیشه از نظام آموزشی خود ناراضیند و در نتیجه این تغییرات را به طور دایم اعمال می كنند. به عنوان مثال آخرین نظریه آنها این است كه باید از سن دو سالگی آموزش جدی را به كودكان آغاز كرد.
یكی از بزرگ ترین موضوعاتی كه آموزش و پرورش ما هم در عصر جدید می تواند به آن بپردازد ایجاد سیستم آموزش فعال در کلاس های درس است تا دانش آموز فکر کند و کار کند و معلم افکار دانش آموزان را هدایت کند. به عبارتی لازم است آموزش و پرورش از حالت حافظه محوری خارج شود.
همچنین لازم است حداقل آموزش ها و مهارت هایی که دانش آموزان برای ورود به عرصه كار و زندگی نیاز دارند به آنها داده شود. این آموزش هم فقط سواد خواندن و نوشتن نیست. چراكه مفهوم سواد درجهان امروز تغییر كرده است. آموزش باید جزو ذات دانش آموز شود تا او بتواند تحلیل کند و مسأله حل کند و گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و نیز توانایی كار با رایانه را برای كسب و تحلیل اطلاعات داشته باشد.
در تعریف سواد تجدید نظر كنیم
با ورود به قرن 21 میلادى و گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، سواد دیگر همان معنى كلاسیك توانایى خواندن و نوشتن را ندارد. بلكه مفهوم سواد، سواد الكترونیكى و به عبارتى توانایى استفاده از رسانه هاى الكترونیكى به خصوص اینترنت است و مؤلفه هاى دیگرى را هم دربرمى گیرد. همین سطح سواد الكترونیكى و به روز شدن اطلاعات فارغ التحصیلان یكى از مهم ترین مسایل پیش روی كشورهاى در حال توسعه از جمله ایران، در قرن 21 به شمار مى آید. چرا كه در جامعه اطلاعاتى كسى كه خواندن و نوشتن مى داند و حتى فراتر از آن تحصیلات عالى دارد ولى به عنوان مثال نحوه استفاده از اینترنت را نمى داند باسواد تلقى نمى شود. همین امر تغییر بنیادین در نظام هاى آموزشى را مى طلبد. در حالی كه در كشور ما هنوز تعداد رایانه نسبت به جمعیت بسیار كم است و هنوز دانش آموزان زیادی پیدا نمی شوند كه به رایانه دسترسی داشته باشند یا نحوه استفاده صحیح از رایانه را بدانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معنی تازه سواد

در حالی که رایانه و عصر اطلاعات نحوه تدریس و ارزشیابى و برنامه هاى درسى مدارس را تغییر داده و مى دهد. در مدارس جدید دانش آموزان مى آموزند تا انبوهى از اطلاعاتى را كه از اینترنت مى گیرند پردازش كنند و از این اطلاعات در جهت یادگیرى بیشتر استفاده كنند. همچنین آنها مى توانند با منابع علمى جهان ارتباط برقرار كنند. در این شرایط اگر دانش آموزان ما سواد الكترونیكى نداشته باشند، نمى توانیم انتظار داشته باشیم كه در آینده همگام با تحولات جدید پیش بروند. چراكه تجار با سواد الكترونیكى مى توانند بهتر تجارت كنند، كارمندان مى توانند مهارت هایشان را افزایش دهند و مدیران دانش مدیریتشان را افزایش دهند.

بنابراین اگر ما مى خواهیم در دسته كشورهاى پیشرفته باشیم و فرهنگ خود را اشاعه دهیم لازم است نهضت سوادآموزى الكترونیكى را جدى بگیریم و آموزش و پرورش سواد الكترونیكی را در سرلوحه اهداف خود قرار دهد. در درجه اول لازم است رایانه و اینترنت با قیمت ارزان در دسترس همه قرار بگیرد و همه رایانه را جزو وسایل ضرورى منزل خود به شمار آورند و دانش آموزان در همه مدارس از جمله در مناطق محروم رایانه و اینترنت در اختیار داشته باشند. همچنین از آن مهم تر لازم است كه در درجه اول معلمان آموزش ببینند تا بتوانند خودشان از رایانه و اینترنت به بهترین وجه استفاده كنند و شیوه استفاده از رایانه و اینترنت و تحقیق را به دانش آموزان بیاموزند.
آموزش مهارت های غیر درسی ضروری است

نظام های آموزشی بسیاری از كشورها هدف ایجاد مهارت های غیر درسی را برای ورود به بازار كار و افزایش آستانه تحمل و بردباری برای مواجهه با پیچیدگی های جوامع امروزی جدی می گیرند. اما با وجود گام هایی كه برداشته شده ما هنوز نتوانسته ایم آموزش های متناسب با فناوری های قرن 21 را در نظام آموزش و پرورشمان لحاظ كنیم و همچنان جای خالی بسیاری از مباحث مربوط به مهارت های زندگی در نظام آموزشی ما به چشم می خورد.
بعضی از این مهارت ها، مهارت هایی هستند كه هم در محیط كار و هم در زندگی روزمره و خانوادگی لازمند. به عنوان مثال می توان از مهارت حل مشكل، مهارت تحلیل و روابط عمومی نام برد. بنابراین از نظام آموزشی انتظار می رود حداقلی از مهارت هایی كه مردم به آنها نیاز دارند را آموزش دهد. با كاسته شدن از جمعیت دانش آموزی، نظام آموزشی می تواند در كلاس هایی كه از جمعیت آنها كاسته شده، مهارت هایی نظیر كار گروهی را به دانش آموزان آموزش دهد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله چگونگي مهارت هاي زندگي
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky