عنوان : تحقيق در مورد مطالعه
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقيق در مورد مطالعه دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقيق در مورد مطالعه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد مطالعه،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقيق در مورد مطالعه :

مطالعه

مقدمه
تلاش به منظور پیشرفت و كمال از خصوصیات برجسته انسان هاست .
تمدن امروز بشریت مرهون از زحمات و كوششهایی است كه انسان های كوشا و هدفمند از ابتدای تاریخ تا كنون در رشته ها و زمینه های گوناگون داشته اند .
در كشور ما ، انگیزه ادامه تحصیل و كسب تخصص در رشته های مختلف دانشگاهی موجب تلاش و فعالیت خیل عظیم جوانانی است كه اغلب دوره متوسطه را به پایان رسانده یا سال چهارم را طی می كنند .

عدم توسعه مراكز آموزش عالی همگام با رشد جمعیت موجب شده است تا برای ورود به دانشگاه هر سال آزمونهای سراسری در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی بر پا شده و ضمن آن جوانان به رقابت علمی بپردازند .
در این رقابت علمی چگونه می توان موفق شد ؟
این سوالی است كه در ذهن جوانانی كه در آستانه

این شرایط قرار می گیرد به وجود می آید هر كس در ابتدای امر تلاش بیشتری نماید شاهد پیروزی و موفقیت خواهد بود .

یادگیری
مقدمه :
یادگیری در حقیقت شالوده و ضمیرها یه پیشرفتهای علمی ، فرهنگی ، صنعتی و ادبی بشر معاصر است .
با یادگیری است كه فرهنگ ، آموزش و پرورش ، نظام اجرایی و ارزشی هر قوم و ملت شكل می گیرد .
بدانگونه كه هر نظامی كه روش یادگیری پیشرفته و صحیح تری داشته باشد موفق تر است .
پس پایه و اساس رفتار آدمی یادگیری است . حیوانات بر مبنای غرایز ، احتیاجات خود را برآورده می كنند ولی اگر انسان را موجودی یادگیرنده بخوانیم ، ناروا نگفته ایم .
اما چگونه می توان مطالب را یاد گرفت ؟!

1 ـ مطالعه باید هدفمند و با انگیزه باشد
شما كه خود را برای آزمون ورودی دانشگاها یا امتحانات پایان سال دبیرستان آماده
می سازید برای آنكه بتوانید مطالعه موفقی داشته باشید حاقل باید برای امتحانات موقغتان را روشن كرده باشید كه دلایل درس خواندنتان چیست و به چه منظوری می خواهید مشكلات آن را تحمل كنید ؟

اصیلترین مطالب در باب مطالعه ، داشتن انگیزه برای فراگرفتن است . زیرا بدون آن امكان آموختن و یاد سپردن فراهم نمی شود.
حتما تا به حال شاهد بوده اید كه در ایام ماه محرم افراد مختلفی در دستجات عزاداری شركت می كنند ولی جز اندكی از افراد ، كه معمولا كودكان نیز جز ء این گروه هستند . دیگران تقریبا هیچ بخشی از شهرها و نوحه ها را به خاطر نمی سپارند و در فردای مراسم نمی توانند آن را تكرار كنند .
علی رغم آنكه شاید متجاوز از صد بار هر بیت را تكرار نموده اند اما كودكان به لحاظ علاقه و عشقی كه دارند در یك واكنش فعال ذهنی اشعار را به خاطر سپرده اند !
افرادی هستند كه متجاور از بیست سال تا سی سال در تهران زندگی می كنند اما اگر از بسیاری از آن ها نشانی معروفترین موزه های شهر را بپرسید نمی دانند در حالی كه ممكن است ، بارها و بارها از مقابل آن عبور كرده باشند !

لذا از هم اكنون با طرح این پرسش كه برای چه می خواهید درس بخوانید و راهی دانشگاه شوید ؟!
سعی نمایید انگیزه ای مثبت و قوی برای درس خواندن در خود ایجاد كنید .
هدفدار بودن موجب می شود كه شخص از حداكثر تواناییهای خود استفاده كند .
وقتی كه برای رسیدن به نقطه معینی تلاش می كنید ، در حقیقت تمام تواناییهای خود را به آن سمت سوق داده و نشانه گیری می كنید .

سعی كنید اهداف بلند را مدنظر قرار دهید . شما كه در عنفوان جوانی بسیاری از خوشی ها و راحتیها را رها كرده اید و به طالب تحصیل و علم مشغول هستید ، چرا اهداف كوتاه و حقیر قناعت كنید ؟!
رشد و پیشرفت در زندگی فردی و شخصی ، پیشی گرفتن از دیگران به شرط آنكه با بخل ، حسادت و دیگر رذایل و اخلاقی آلوده نگردد ، یا امید به آینده ای كه در آن از لحاظ معیشتی و اقتصادی در تنگنا و مشكل قرار نگیرید . هر كدام پسندیده و نكوست .
به هر حال بهتر است در انتخاب هر هدفی صرفا به خود و مسایل شخصی و فردی خویش نگاه نكنید چرا كه در جهت اهداف انسانی قرار گرفتن و خود را خادم آن ساختن اصل بسیار مهمی است .

پس سازندگی و رشد و تعالی جامعه خدمت به كشور و همنوعان كه در نهایت رضایت خداوند را در پی دارد ، را در افق نگاه خود قرار دهید .
برای رسیدن به چنین اهداف ارزشمندی از مشكلات نهراسید .
زندگی هیچ انسانی بی سختی و رنج نبوده است .

به زندگینامه بزرگانی كه تمدن امروز جهان حاصل تلاش و زحمات آنهاست مراجعه كنید تا به خوبی دریابید كه موفقیت در گروه سخت كوشی و مقاومت است .هر كه طاووس خواهد جور هندوستان كشد .
2 ـ توجه و تمركز حواس
توجه زمانی به وجود می آید كه حواس ، در یك اشتراك و همكاری برای درك و فهم موضوع یادگیری ، متمركز گردند . اصولا تا شما به موضوع یادگیری توجه لازم را نداشته باشید نمی توانید آن را درك كنید . به هر مقدار توجه و تمركز بیشتر باشد ، فراگیری موضوع بهتر و سریعتر خواهد بود .
حال پرسش اساسی این است كه چگونه می توان توجه خود را روی موضوع خاصی متمركز نمود ؟
اصولا تمركز پدیده ای اكتسابی است یعنی ، هر فرد انسانی با شرایط هوشی متعارف ، جدای از خصایص هورمونی و ژنتیك می تواند به تمركز حواس دست یابد .
مطالب دیگر نسبی بودن تمركز است .

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد كه گاهی اوقات امكان تمركز روی موضوعی را نداشته اید ولی در عین حال در ارتباط با بعضی مسائل و موضوعات دیگر ، از تمركز نسبتا بالایی برخوردار بوده اید .
افرادی كه علاقه مند به بازی فوتبال می باشند ، هنگامی كه در پای تلویزیون به تماشا ی مسابقات دلخواه می نشینند آنچنان مجذوب می شوند كه هیچ صدای دیگری را نمی شنوند و توجهی به اطراف خود ندارند !
شما نیز بیاموزید هنگام مطالع

اصلی ترین عامل در بروز چنین حالتی ، ایجاد تمركز و انگیزه می باشد .
به هر مقدار كه انگیزه ها برای انجام كار بیشتر باشد دقت و توجه بیشتری به آن كار خواهیم داشت .
اگر در حین مطالعه احساس می كنید به درس علاقه ندارید طبعا از توجه و تمركز لازم در ارتباط با آن درس در خود ایجاد علاقه كنید .
برای این منظور توجه به شرایط ، موقعیت و هدفی كه انتخاب نموده اید ضروری است تا دلایل مطالعه در درس مذكور برایتان روشن شود .
مطلوب بودن بسیاری از امور صرفا مربوط به خود آن كار نیست بلكه ممكن است به فواید و نتایجی كه از آن كار حاصل می شود ، برگردد .
برای مثال اگر شما از ورزش و بازی لذت می برید به خاطر نفس ورزش و بازی است ولی ممكن است مطالعه درس عربی یا فیزیك ، به خاطر نتایج حاصل از این مطالعه ، از جمله ورود به دانشگاه و كسب تخصص در رشته خاصی باشد .

موانع توجه :
برای دستیابی به توجه و تمركز لازم در مطالعه ، ابتدا بررسی نمایید چه مسائلی در ایجاد تمركز مخل بوده و تلاش شما را خنثی می سازد . این عوامل را می توان در دو دسته كلی خلاصه نمود .
گاه این عوامل به محركهای بیرونی و گاه ریشه درونی دارند .
الف ) محركهای بیرونی
ممكن است در حالی كه در اتاق خود مشغول مطالعه هستید ، آژیر آمبولانسی كه از خیابان در حال گذر است . رشته افكار شما را از هم بگسلد یا وقتی كه در پارك مشغول قدم زدن و درس خواندن هستید بازی و سرگرمی كودكان ، توجه شما را به خود جلب كند .

بدین خاطر سعی كنید مكان مورد مطالعه و شرایط مطلوبی را برای خود فراهم سازید .
همچنین توصیه می شود از حساسیت زیاد نسبت به محركهای بیرونی خودداری كنید .
بعضی از افراد برای مطالعه می توانند از محیطهای شلوغ و پر رفت آمد استفاده نمایند . در حالی كه به گروهی دیگر حتما نیز به مكانی ساكت و آرام خواهند داشت .

در این جا ذكر این نكته ضروری است كه در این زمان نمی توان به طور كامل برد و یا چند كار متمركز بود .
عده ای بر این تصورند كه همزمان با شنیدن رادیومی توانند مطالعه خود را نیز انجام دهند .
نادرست بودن این كار به اثبات رسیده است زیرا از قدیم گفته اند با یك دست دو هندوانه
نمی توان برداشت .

ب ) تصورات درونی
بسیاری از حالات انسان باعث بر هم خوردن تمركز است . از جمله غم و اندوه مانع آرامش و توجه شما خواهد شد ؛ همچنین شادی زیاد نیز اجازه مطالعه با توجه را به شما نخواهد داد .
در این گونه موارد تلاش كنید تا شرایط مناسبی بدست آورید .
برای مثال قرار بگذارید پس از اتمام ساعات مطالعه با رسیدگی به مسائلی كه به ذهتان هجوم آورده است ، مشكلات رامرتفع كنید .

اما همیشه غم و شادی نیستند كه ذهن شما را به خود مشغول می كند ، گاه فرورفتن در رویا و خیالپردازی ، ما را در پشت میز مطالعه به آسمان ها خواهد برد یادر میان دشتی از گل و ریاحین تنهایمان خواهد گذاشت .
توسن سركش خیال به هر سوی خواهد راند و ما را نیز بناچار با خود خواهد برد . ولی باید توجه داشت كه خیالبافی حاصل شكست در واقعیت است .

3 ـ معلومات قبلی زمینه ای برای كسب اطلاعات جدید
برای گذشتن از مراحل مختلف فرآیند یادگیری ، همیشه از معلومات قبلی خود برای فهم مسایل جدید مدد بگیرد .
به عبارت دیگر ، شما هنگامی موفق خواهید شد مطالب جدیدی را درك كنید كه با استفاده از دانش و تجارب قبلی خود جهت فهم موضوع جدید تلاش كنید .
این روش به نوعی شما را از معلوم به مجهول می رساند .
اگر كودكی بخواهد تقسیم را فرا بگیرد به طور یقین می یابد ابتدا عمل جمع و تفریق را آموخته باشد تا امكان یادگیری عمل تقسیم برایش مقدور باشد .

شما پس از طی این مرحله و پیوند میان اطلاعات قدیم و جدید توانایی درك موضوع مورد مطالعه را خواهید یافت . زیرا ادراك به تجارب قبلی هر انسانی بستگی دارد .
ویلیام جیمز در این خصوص می نویسد :
هر چند مطالبی با مطالب دیگر بیشتر در ذهن ارتباط یابد ، بهتر در حافظه ها می ماند .
هر یك از چیزهای مرتبط برای مفهوم مانند میخی می شود كه آن مفهوم بدان آویزان
می گردد . و مانند قلابی می شود كه وقتی زیر آب فرو رفت آن را بیرون می كشد

.
این مفاهیم وقتی بهم بافته شوند تار و پود فكری ما را تشكیل می دهند . بدین ترتیب رمز داشتن حافظه خوب همان رمز ارتباط دادن مفاهیم با همدیگر می گردد . ولی این ایجاد ارتباط بین مفاهیم چیزی جز فكر كردن درباره آن ها نیست . از دوتن كه استعداد حفظ آنان از مطالب یكسان است آن كسی مطالب را بهتر یاد خواهد سپرد كه هر مفهوم را در ذهن خود با مفاهیم دیگر مرتبط سازد .
4 ـ تصور ذهنی برای خود ایجاد كنید .

ایجاد تصور ذهنی به یادگیری كمك می كند . وسایل كمك آموزشی و فیلم های آموزشی برای یادگیری بهتر موثرند .برای مثال اگر در روانشناسی ، در حال مطالعه بازتابهای شرطی هستید ، سعی كنید سگ ، تراوش بزاق او و حتی خود پاولوف را هنگام انجام آزمایش در ذهن مجسم كنید .گاهی اوقات ، تداعی به صورت خنده داری در ذهن جا می گیرد .

این نوع تداعی هر گاه مربوط به خود شماست لذا از مسخره بودن آن نگران نباشید ، بدلیل آنكه با ایجاد تصور ذهنی و تداعی آن ، مطالب بیشتری در ذهن تثبیت خواهد شد .
5 ـ شرایطی كه موجب می شود آموختن به سهولت انجام گیرد .

شرایط روحی و روانی فرد ، خوشحالی یا اندوه زیاد ، روند در آموختن را مختل می كند .
درجه حرارت محیط ، در آموختن موثر است ، به طوری كه سرمای زیاد تمركز را از بین برده و گرهای محیط موجب كسالت و خواب آلودگی خواهد شد .
سپس عوامل محیطی از یك سو و شرایط درونی از سوی دیگر باید لحاظ گردند .
البته در این میان باید به تجارب شخصی هر فرد توجه نمود چرا كه تعدادی از دانش پژوهان می توانند با قدم زدن در پارك یا در محیطهای نسبتا شلوغ مطالبی را فرا گیرند و تعدادی دیگر نیازمند محیطی آرام و بی سرو صدا می باشند .
همچنین انجام مطالعه به صورت جمعی و به اتفاق دیگر دوستان ممكن است برای برفی بازدهی مطلوب داشته باشد ولی عده ای دیگر از این نوع مطالبی دستگیرشان نشود .
در بخش های بعدی در مورد زمان و مكان مستقلا بحث خواهد شد .

به یاد سپاری
مقدمه :
چه عواملی در آموختن و به یاد سپاری خوب موثر هستند ؟!
بی شك با توجه به تقابل رابطه یادگیری و حافظه ، فرا گرفتن خوب هر مطلب ، نیازمند حافظه هستند و آماده است . انسان برای آموختن هر مطلب جدید نیازمند اطلاعات قبلی خود است و در این جهت حافظه به مانند مخزنی است كه اطلاعات قبلی را در خود جا داده تا در موقع لزوم آنرا در اختیارما قرار دهد .

وقتی كه در اخبار می شنویم ، یك موشك زمین به زمین به یك هدف نظامی شلیك شده است ، حافظه ما با توجه به اطلاعات قبلی كه درباره موشك به عنوان سلاحی ویرانگر ، داشته است به ما كمك می كند تا در یابیم موشك شلیك شده از یك نقطه در زمین به نقطه دیگر شلیك شده است لذا این موشك با موشك هایی كه زیر دریایی ها ( دریا به زمین ) شلیك میشوند سازد متفاوت است .

پس بدون یادگیری حافظه ممكن نیست . از طرف دیگر ما مطالب جدید فرا گرفته شده را برای نگهداری و استفاده به موقع از آن ، به حافظه می سپاریم و گستردگی این مخزن را افزایش می دهیم . شاید جالب باشد اگر یادآور شویم كه بزرگترین كامپیوترها نیز در مقایسه با حجم عظیم اطلاعاتی ، اطلاعاتی كه حافظه هر انسان در خود جای داده است ، قابل مقایسه نیستند .
انواع حافظه
حافظه را به دونوع كوتاه مدت و بلند مدت تقسیم كرده اند .
مطالبی كه در كوتاه مدت به یاد سپرده شده سپس از خاطر محو می شوند ، حافظه كوتاه مدت را تشكیل می دهند .

اما زمان نگهداری مطالب آموخته شده در حافظه بلند مدت از روز و ماه و سال می گذرد و حیات انسان را در بر می گیرد .
شاید تجربه كرده باشید كه شما ، شماره تلفنی را پس از چند بار تكرار بدون نگاه كردن بخاطر سپرده و می توانید آنرا تكرار نمایید . ما شاید در كمتر از ربع ساعت شماره را فراموش كنید .
زیرا شماره مذكور از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل نشده است .

اختلاف حافظه انسان ها مربوط به حافظه بلند مدت است . ظرفیت این حافظه نامحدود است .
به عبارت دیگر هیچ انسانی نمی تواند ادعا كند كه جایی برای یادگیری مطالب جدید ندارد .
اگر عمر انسان بیش از این مقدار نیز بوده ، باز هم حافظه امكان یادگیری های جدید را داشت
حیوانات از گذشته های خود بی خبرند و از فعالیتها و نقاط ضعف و قوت خود اطلاعی ندارند زیرا مسلح به حافظه بلند مدت نیستند ولی تمدن انسانی ، مبتنی بر تجارب و اندوخته های نسلهای پیشین است كه البته مرهون حافظه بلند مدت انسانی است .

نیوتن می گفت « از این رو می توانم به دوردستها نظر اندازم كه بر دوش غولهای پیشین نشسته ام »
بنابر این شما كه دوره متوسط را می گذرانید یا خود را برای كنكور آماده می كنید به خوبی متوجه باشید كه توفیق شما بستگی به این نوع حافظه دارد و ثبت آموخته ها در این حافظه هیچ سقفی نداشته و مرزی نمی شناسید !
اطلاعات ذخیره شده در این قسمت باید در موقع لزوم بازیابی شود .
به عبارت دیگر آن گاه كه در آزمون با پرسشی درباره مطالب آموخته شده مواجه شدید ، باید بتوانید از حافظه خود مدد جسته و هر موضوع را به خاطر بیاورید .

این كار در حقیقت سرعت شما را در پاسخگویی تعیین می كند و در امتحانات گزینه ای حائز اهمیت جدی است ، برای این كه به این سرعت انتقال دست یابید به جای مقداری اطلاعات به هم ریخته و نامربوط و مخلوط با همدیگر ، مطالب آموخته ها طی یك طبقه بندی درست بودن حافظه شما جای گرفته باشد سازمان دارابودن آموخته ها در این مورد دارای اهمیت خاصی است .

واقعیت این است كه همه ما دارای حافظه هستیم و آنرا به آموزش های متوسطه رسیده خود را برای دانشگاه آماده می كنند یقینا مشكلی از این جهت ندارند لذا باید با اعتماد به حافظه ، آن را درست به كار گرفت و چنانچه در اثر عادتهای بد قبلی در نحوه آموزش دچار مشكلاتی بو ده ایم ، باید آن مدتها را با عادتهای صحیح و پسندیده جایگزین كنیم .
به موضوع افزایش سرعت نیز در پاسخ دهی در فصول آینده خواهیم پرداخت .

یادگیری بهتر فراموشی كمتر !
در فصلهای گذشته توضیح داده شد كه حافظه نقش به سزایی در یادگیری دارد در ادامه ضمن توضیح راههای تقویت و پرورش حافظه ، اموری كه به امكان یادسپاری را افزایش می دهد ، مورد بررسی قرار خواهیم داد اصل در این مورد تلاش و كوشش و كارمزدی شماست و راههای ذكر شده صرفا با جدیت شما نافع خواهد بود .
در غیر این صورت هیچ تاثیر مثبتی به جا نخواهد گذاشت .

1 ـ مقدونیت
باید قصد و نیتی قوی برای یادگیری داشته باشید .
اصولا در آموزش ، فراگیرنده نقش اول را داراست سپس معلم ، مربی یا مواد درسی طرح می شوند .
بدون انگیزه قوی ، امكان استفاده از حافظه كه به مانند دریایی بی كران می تواند اطلاعات وسیعی را در خود ذخیره كند نخواهید داشت . لذا اصیل و رغبت را در خود افزایش دهید .
2 ـ دقت
دقت در هنگام یادگیری موجب می شود مطالب فرا گرفته شده را فراموش نكنید .

توجه كنید آگاهی اوقات دلیل فراموشی آن لست كه فرد در مرحله یادگیری تصور می كند مطالب را با تمركز و دقت عمل می كنید .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود تحقيق در مورد مطالعه
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky