تحقيق در مورد سوپاپ هيدروليكي دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقيق در مورد سوپاپ هيدروليكي کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد سوپاپ هيدروليكي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
سوپاپ هیدرولیكی
فهرست مطالب
روش ازمون مجموعه سوپاپ هیدرولیكی سیستم ترمز خودروها
هدف
دامنه كاربرد
دستگاه ازمون
نمونههای ازمایشی
دستگاه ازمون و دستورالعمل
بسمه تعالی
پیشگفتار
استاندارد روش ازمون مجموعه سوپاپ هیدرولیكی ترمز خودروها كه بوسیله كمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در سی و چهارمین كمیته ملی استاندارد مكانیك و فلزشناسی مورخ 67/9/27 مورد تائید قرار گرفته , اینك باستناد ماده یك قانون مواد الحاقی به قانون تاسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب اذر ماه 1349 بعنوان استاندارد رسمی ایران منتشر میگردد .
برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , استانداردهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی كه برای اصلاح یا تكمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدیدنظر در كمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .
بنابراین برای مراجعه به استاندارهای ایران باید همواره از اخرین چاپ و تجدیدنظر انها استفاده نمود .
در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است كه ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتیالمقدور بین این استاندارد و استاندارد كشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .
لذا با بررسی امكانات و مهارتهای موجود و اجرای ازمایشهای لازم این استاندارد با استفاده از منبع زیر تهیه گردیده است :
SAE J 1118 1983
Hydralic valves for motor vehicle brake systems test procedure
روش ازمون مجموعه سوپاپ هیدرولیكی سیستم ترمز خودروها
1 ـ هدف
هدف از تدوین این استاندارد تعیین روش ازمون مجموعه سوپاپ 1 در دستگاه ترمز خودروها اعم از سوپاپهای تولید تجارتی و بازرسانی شده میباشد این روش ازمون جهت حصول اطمینان از عملكرد رضایتبخش مجموعه سوپاپ میباشد .
2 ـ دامنه كاربرد
این دستورالعمل جهت مجموعه سوپاپ هیدرولیكی ترمز خودروهای سبك و سنگین كه از مایع ترمز طبق استاندارد ملی ایران به شماره 363 استفاده میكنند میباشد , این استاندارد شامل سوپاپهای اخطار تفاضلی 2 نگهدارنده 3 یا متعادل كننده 4 و یا تركیبی از انها میگردد .
3 ـ دستگاه ازمون
به استثنا ازمونهای جریان ( بند 5-2) نگهداری ( بند 5-4-2) و متعادل كردن ( بند 5-4-3) دستگاه ازمون باید مطابق مدار نشان داده شده در شكل شماره یك یا معادل ان باشد تمام لولهها و اتصالات هیدرولیكی نباید از اندازه قطعاتی كه در وسیله نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد كوچكتر باشد دستگاه ازمون باید مطابق دستورالعمل زیر و در صورت نیاز مطابق بند (5) مورد استفاده قرار گیرد .
3-1- راهانداز فشار هیدرولیكی ـ غیر از مواردی كه دستورالعمل دیگری داده شده راهانداز فشار هیدرولیكی باید قادر به اعمال فشار 1380±245 كیلو پاسكال در ثانیه به سوپاپ هیدرولیكی و ازاد كردن ان باشد . برای عملكرد به صورت انفرادی دستگاه مزبور باید قادر به تولید فشاری تا KPa 20680 باشد ضمنا باید دارای سیستم تنظیم كنندهای باشد كه فشار را در حال سكون بعد از هر بار ترمز كردن روی 138 تا 20680 كیلو پاسكال ثابت نگهدارد . جهت عملكرد به صورت سیكلی ( متعدد ) دستگاه راهانداز فشار باید قادر به تولید فشارهایی تا 6900 كیلو پاسكال باشد و نیز دارای تنظیماتی باشد كه بتوان از ان فشارهای 3450 و 6900 كیلو پاسكال را دریافت نمود .
دستگاه باید فشار را به طور یكنواخت در مدت 1/6 تا 2 ثانیه به حد مزبور برساند . راهانداز فشار در زمان رها كردن ترمز فشار هیدرولیكی را به طور كامل باید ازاد نماید , دستگاه راهانداز فشار سیكلی باید دارای تنظیماتی باشد كه بتوان به كمك ان ترمز را با سرعت 1000 سیكل بر ساعت گرفته و رها نماید .
3-2- قید نیرو ـ قید نیرو نشان داده شده در شكل شماره 2 باید دارای تغییر مكان میلیمتر در هر محفظه نیرو بوده در حالیكه افزایش فشار در سیلندر چرخ در محدوده نشان داده شده در شكل شماره 3 باشد , قید نیرو باید سیلندرهای ترمز چرخ را همانگونه كه روی دستگاه ترمز اتومبیل نصب میشوند در خود جای دهد .
یاداوری ـ به جای استفاده از دستگاه ازمون فوق میتوان از مجموعههای ترمز واقعی طبق استاندارد ملی ایران به شماره 363 یا معادل ان استفاده نمود طوری كه نیازهای ازمایش بند 5 را براورد سازد .
3-3- ابزارهای اندازهگیری ـ برای هر بخش از مجموعه سوپاپ باید از فشارسنج هیدرولیكی یا دستگاه اندازهگیری دیگر و یك سوپاپ قطع جریان استفاده گردد . یكی از فشارسنجها كه فشار سنج ضعیف به شمار میرود باید دارای مقیاس صفر تا 207 كیلو پاسكال و دیگری كه فشارسنج قوی محسوب میگردد باید دارای مقیاس صفر تا 34500 كیلو پاسكال باشد . هر دو فشارسنج باید از نوعی باشند كه تغییر مكان هیدرولیكی قابل اغماض داشته باشند طرحهای اندازهگیری فشار به غیر از فشارسنجهای بكار رفته باید دارای دقت ±0/5 درصد باشد
. برای شمارش تعداد ترمز كردنها باید از دستگاه شمارهانداز , مكانیكی یا الكتریكی استفاده گردد . در زیر هر یك از نقاط اتصال مجموعه سوپاپ باید یك ظرف نشتیگیر قرار داد . این طرف باید دارای حداقل سطح تماس با هوا را داشته باشد تا تبخیر سطحی به حداقل برسد در مدار هیدرولیكی باید از یك لوله قائم به ارتفاع 610 میلیمتر مطابق شكل شماره یك استفاده شود . به كلیه لامپ اخطار باید به ولتاژ 12 تا 14 ولت DC متصل نمود تا با روشن شدن لامپ از اتصال كنتاكتهای كلید اطلاع حاصل گردد .
3-4- وسایل مورد نیاز در محیط ازمایش
3-4-1- محفظه اوزون 5 ـ این محفظه باید غلظت اوزون را روی PPhm 50 حجمی در دمای 37/7±3 درجه سلسیوس نگه دارد .
3-4-2- محفظه هوای گرم ـ كوره عایقبندی شدهایست با ظرفیت كافی كه گنجایش سوپاپ ازمون را در خود داشته باشد . و دارای یك سیستم كنترل دمای ترموستاتیكی كه بتواند دمای هوای جاری داخل كوره را روی 100±5 درجه سلسیوس ثابت نگهدارد باشد مجموعه سوپاپ باید به وسیله حفاظتی در برابر تشعشع حرارت المنتهای حرارتی محافظت گردد .
3-4-3- محفظه هوای سرد ـ محفظه هوای سرد باید گنجایش كافی جهت جای دادن سوپاپ ازمون را در خود داشته باشد این محفظه باید تسهیلاتی داشته باشد كه بتوان بدون برداشتن سوپاپ ان را به كار انداخت یا بازرسی نمود و باید توانایی نگهداری هوا را با فشار محیط و دمای درجه سلسیوس داشته باشد .
3-5- اتصالات ازمون و مایع ترمز , مایع ترمز هیدرولیكی باید مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ;. باشد لولهها و اتصالات به كار رفته در دستگاه ازمون باید از نوع لولهها و اتصالات بكار رفته در وسیله نقلیه باشد .
4 ـ نمونههای ازمایشی
مجموعههای سوپاپ ازمایشی پس از تولید نباید مورد استفاده قرار گرفته و نباید قبل از ازمایش قطعات ان مجزا شده باشد .
5 ـ دستگاه ازمون و دستورالعمل
ازمایش باید به ترتیب نشان داده شده و در دمای 44 تا 16 درجه سلسیوس انجام گیرد مگر اینكه روش دیگری ارائه شده باشد . قبل از تكمیل تمام ازمونها نباید مجموعه سوپاپ باز شود .
5-1- مقاومت واشرها یا گردگیرهای الاستومری 6 در برابر اوزون ـ دهانههای هیدرولیكی را نسبت به دمای محیط اببندی نمائید و مجموعه سوپاپ را تحت محفظه اوزون 50±5 حجمی در دمای 37±3 درجه سلسیوس برای مدت 50 ساعت قرار دهید .
5-1-1- مجموعه سوپاپ را از محفظه اوزون بیرون بیاورید و بدون باز كردن قطعات , مجموعه اببندی یا گردگیرها را معاینه كنید .
5-2- جریان جبران كننده و برگشت برای دستگاه ترمز جلو و عقب
5-2-1- در حالیكه یك مجرای خروجی از دستگاه ترمز جلو باز شده ( در صورتیكه سوپاپ بیش از یك دهانه خروجی داشته باشد ) و به هوای محیط مربوط گردیده است و تمام دهانههای خروجی دیگر به وسیله درپوشهای مناسب بسته شدهاند فشار 14±3 كیلو پاسكال را به دهانه ورودی اعمال نمائید و شدت جریان را در دهانه خروجی اندازهگیری كنید .
5-2-2- ازمون بند 5-2-1 را تكرار نمائید با این تفاوت كه این بار فشار هیدرولیكی را به دهانه خروجی اعمال كرده و شدت جریان را در دهانه ورودی اندازه بگیرید .
5-2-3- ازمون بند 5-2-1 را تكرار نمائید با این تفاوت كه این بار فشار هیدرولیكی را به دهانه ورودی دستگاه ترمز عقب اعمال كرده و شدت جریان را در دهانه خروجی اندازه بگیرید .
5-2-4- ازمون بند 5-2-3 را تكرار نمائید با این تفاوت كه این بار فشار هیدرولیكی را به دهانه خروجی اعمال كرده و شدت جریان را در دهانه ورودی اندازه بگیرید .
5-2-5- ازمونهای بند 5-2-1, 5-2-2, 5-2-3 و 5-2-4 را تكرار نمائید با این تفاوت كه این بار فشار هیدرولیكی 345±3 كیلو پاسكال را پس از قرار دادن سوپاپ نگهدارنده در وضعیت برگشت همان طوری كه توسط كارخانه سازنده خودرو تعیین شده است اعمال نمائید . مدت 15 تا 20 ثانیه تامل نموده تا فشار مجموعه سوپاپ به 1900±3345 كیلو پاسكال تعادل یابد . سپس فشار را در فواصل زمانی 30±1 ثانیه یادداشت كنید .
5-4- مشخصههای عملی ـ رابط هیدرولیكی دستگاه ازمایش را به مجموعه سوپاپ متصل و تمام اتصالات را با گشتاور اسمی مشخص شده از طرف كارخانه سازنده خودرو محكم نمائید . دستگاه ازمون را با مایع ترمز جدید پر كنید در صورت لزوم دستگاه را از چهار نقطه هواگیری كنید . تمام پیچهای هواگیری را با گشتاور اسمی مشخص شده از طرف كارخانه سازنده محكم نمائید . فعالیت اخطار تفاضلی را یادداشت نمائید . پس از انكه پیستون حداقل یكبار تا انتهای مسیر خود حركت كرد فشار ورودی سوپاپ متعادل كننده یا نگهدارنده و یا هر دو را در برابر فشاری مشخصه خروجی طوری تنظیم كنید كه پیستون تفاضلی مجددا در مركز قرار گیرد ( بطور دستی یا خودكار )
5-4-1- ازمون فعالیت اخطار تفاضلی ـ روغنهای اضافی داخل حفره كلید را قبل از ازمون تخلیه نمائید . فشار 12800 كیلو پاسكال را به مجموعه سوپاپ دستگاه ترمز جلو و عقب اعمال كنید سوپاپ قطع جریان الف و ب سیلندر اصلی و قید نیرو را مسدود كرده و فشار سیلندر اصلی را ازاد نمائید .
5-4-1-1- مدت 15 تا 20 ثانیه تامل نموده تا فشار مجموعه سوپاپ به 13800±345 كیلو پاسكال تعادل یابد . سپس فشار را در فواصل زمانی 30±1 ثانیه یادداشت نمائید . مقاومت كلید لامپ اخطار را روی اهم متر بخوانید .
5-4-1-2- در حالیكه فشار در دهانه ورودی دستگاه ترمز عقب به اندازه فشار جو نگهداشته شده است فشار هیدرولیكی كافی به ورودی دستگاه ترمز جلو اعمال كنید تا پیستون تفاضلی حداكثر كورس ( تغییر مكان ) خود را طی كند . فشار پیستون تفاضلی ( اختلاف فشار ) را ثبت و اتصال سویچ لامپ را بررسی نمائید .
5-4-1-3- دهانه ورودی دستگاه ترمز جلو را به فشار اتسمفر اتصال دهید ( همان طوری كه در مورد ترمز عقب اجرا گردید ) در كلید نوع فنری 7 لامپ اخطار باید روشن باقی بماند . فشار را به طور همزمان به دستگاه ترمز جلو و عقب وارد نمائید تا پیستون تفاضلی دوباره در وسط مسیر قرار گیرد ( هر جا كه این دستورالعمل قابل اجرا باشد ) فشار لازم جهت قرار گرفتن پیستون در مركز را یادداشت نمائید ( هر جا كه این دستورالعمل قابل اجرا باشد ) اندازهگیری فشار را در لحظهای كه لامپ كلید خاموش میشود انجام دهید .
5-4-1-4- روش بند 5-4-1-2 را تكرار نموده با این تفاوت كه مجرای ورودی دستگاه ترمز عقب را تحت فشار قرار داده در حالیكه مجاری ورودی دستگاه ترمز جلو به فشار جو مربوط شده باشد .
فشار ورودی پیستون تفاضلی را یادداشت نمائید اتصال كلید لامپ اخطار را بازدید كنید .
5-4-1-5- روش بند 5-4-1-3 را تكرار نمائید .
5-4-2- ازمون سوپاپ نگهدارنده ـ مشخصات سوپاپ نگهدارنده را كه از طرف كارخانه سازنده مشخص شده است عملا مورد ازمایش قرار دهید .
5-4-3- ازمون سوپاپ متعادل كننده ـ مشخصات سوپاپ متعادل كننده را كه از طریق كارخانه سازنده مشخص شده است عملا مورد ازمایش قرار دهید
.
5-5- ازمون مقاومت فیزیكی ـ تمام مجاری خروجی مجموعه سوپاپ را با درپوش مناسب مسدود نمائید و مجموعه سوپاپ را به سیلندر اصلی ترمز ارتباط دهید فشار 20685±690 كیلو پاسكال را به مجموعه سوپاپ دستگاه ترمز جلو و عقب اعمال نمائید فشار را برای مدت 15±5 ثانیه نگهدارید و بعد ان را ازاد نمائید . در طول ازمون فشار را مشاهده نمائید و مجموعه سوپاپ را از نظر نشتی و معایب فنی معاینه كنید .
5-6- دوام در دمای بالا ـ راهانداز فشار را برای كار كردن متناوب با سرعت 1000±100 سیكل 8 بر ساعت (3/17 تا 4 ثانیه بر سیكل ) بكار اندازید .
مجموعه سوپاپ را در محفظه گرم قرار دهید در محفظه را ببندید تا دمای مایع درون سوپاپ در هنگام ازمون سیكلی به دمای محفظه گرم برسد . قید نیرو ممكن است در داخل و یا خارج از محفظه قرار بگیرد دستگاه راهانداز فشار را برای فشار خروجی 6900±690 كیلو پاسكال تنظیم نمائید و ظرفهای خالی نشتیگیر را در زیر هر یك از نقاط اببندی شده مجموعه سوپاپ قرار دهید
.
در حالیكه دمای محفظه را تدریجا در مدت 6 ساعت به 100±5 درجه سلسیوس میرسانید پیستون را به حركت دراورید
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید