عنوان : مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک :

پیشگفتار

آئین كار اصول مكان‏یابی و طراحی مهدكودك ( برای گروههای سنی 3 ماهه تا 5 ساله ) كه بوسیله كمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در چهل و ششمین كمیته ملی استاندارد ساختمان و مصالح ساختمانی مورخ 75/10/3 مورد تائید قرار گرفته , اینك باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاحی قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان آئین كار رسمی ایران منتشر میگردد .برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , آئین كارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی كه برای اصلاح یا تكمیل این آئین كارها برسد در هنگام تجدید نظر در كمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .بنابراین برای مراجعه به آئین كارهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود .در تهیه و تدوین این آئین‏كار سعی شده است كه ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی‏المقدور بین این آئین‏كار و آئین‏كار كشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

لذا با بررسی امكانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این آئین‏كار با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :

1 ـ راهنمای آموزش و پرورش پیش دبستانی ـ دفتر آموزش و پژوهش و دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی كشور ـ سال 1372

2 ـ دستورالعمل بهداشتی مهد كودكها ـ اداره كل تغذیه و هماهنگی بهداشت مدارس ـ وزارت آموزش و پرورش ـ سال 1371

3 ـ آئین كار اصول شناخت , مكان‏یابی و طراحی فضاهای بازبرای كودكان 1 تا 6 ساله با شماره استاندارد 3546 ـ چاپ اول ـ اسفند ماه 1373

4 ـ آیین نامه تاسیس و اداره مهدهای كودك مصوب 67/11/29 ـ سازمان بهزیستی كشور

5 ـ فرم استاندارد مهدكودك ـ اداره بهداشت محیط ـ مركز بهداشت غرب تهران

6- De chiara and Koppelman – time – saver – standards for site planning – nursery schools 1992

7- bauentwurfslehlre – neufert – 1989

آئین كار اصول مكان‏یابی و طراحی مهدكودك ( برای گروههای سنی 3 ماهه تا 5 ساله )
0 – مقدمه هدف از ایجاد مراكز پیش دبستانی ( مهدكودك و آمادگی ) كمك به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی كودكان و در نهایت كمك به شكوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یكی از مهمترین وظایف این مراكز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون كانون گرم خانواده برای كودكان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امكان‏پذیر میباشد : یكی تامین نیروی انسانی متخصص و كارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش كودكان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیكی و كالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراكزی است و چنانچه بر این باور باشیم كه انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت كننده و مبین عملكردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود كه برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم . از اینرو با اعتقاد به این امر كه ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یكطرف این امكان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد كه با شناخت نیازها و روحیات استفاده كنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراكز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همكاری گروهی از كارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده كه امید است با بكارگیری نكات مندرج در این آیین كار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد كودكها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود . 1 ـ هدف و دامنه كاربرد

0 – مقدمه
هدف از ایجاد مراكز پیش دبستانی ( مهدكودك و آمادگی ) كمك به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی كودكان و در نهایت كمك به شكوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یكی از مهمترین وظایف این مراكز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون كانون گرم خانواده برای كودكان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امكان‏پذیر میباشد : یكی تامین نیروی انسانی متخصص و كارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش كودكان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیكی و كالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراكزی است و چنانچه بر این باور باشیم كه انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت كننده و مبین عملكردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود كه برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم .

از اینرو با اعتقاد به این امر كه ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یكطرف این امكان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد كه با شناخت نیازها و روحیات استفاده كنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراكز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همكاری گروهی از كارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده كه امید است با بكارگیری نكات مندرج در این آیین كار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد كودكها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود . 1 ـ هدف و دامنه كاربرد هدف از تدوین این آئین كار , ارائه اصول و ضوابطی در مكان‏یابی و طراحی فضای مهدهای كودك چه به شكل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراكز اداری , درمانی , تفریحی و; ) میباشد به گونه‏ای كه كاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد .

هدف از ایجاد مراكز پیش دبستانی ( مهدكودك و آمادگی ) كمك به رشد جسمی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی كودكان و در نهایت كمك به شكوفایی استعدادها و علایق آنها می‏باشد و یكی از مهمترین وظایف این مراكز ایجاد محیطی امن , سالم , مطلوب و مأمنی همچون كانون گرم خانواده برای كودكان است . تحقق چنین هدفی از دو بعد امكان‏پذیر میباشد : یكی تامین نیروی انسانی متخصص و كارآمد ( مربیان ) از طریق اتخاذ و اعمال شیوه‏های نوین آموزش و پرورش كودكان و نونهالان و دوم چگونگی و اصول طراحی فضای فیزیكی و كالبدی در خور و شایسته جهت احداث چنین مراكزی است و چنانچه بر این باور باشیم كه انجام طراحی فضایی صحیح و منطقی می‏تواند هدایت كننده و مبین عملكردهای منطبق با آن باشد اغراق نخواهد بود كه برای بعد دوم ارزشی همانند بعد اول قایل باشیم . از اینرو با اعتقاد به این امر كه ضابطه مند نمودن چنین فضاهایی از یكطرف این امكان را برای برنامه‏ریزان آموزشی و طراحان و دستگاههای اجرایی فراهم می‏آورد كه با شناخت نیازها و روحیات استفاده كنندگان از این فضاها بتوانند به ایجاد محیطهای پرورشی و آموزشی مطلوب و استاندارد برای گروههای سنی پیش از دبستانی دست بیابد و از طرف دیگر از اختصاص ساختمانها و فضاهای نامناسب به این مراكز یا اعمال سلیقه‏ها و نظرات شخصی مختلف در طراحی جلوگیری بعمل آید لذا با همكاری گروهی از كارشناسان از سازمانهای ذیربط و با بهره‏گیری از منابع و ماخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده كه امید است با بكارگیری نكات مندرج در این آیین كار بتوان در امر برنامه‏ریزی و طراحی فضای مهد كودكها منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول عمل نمود .

1 ـ هدف و دامنه كاربرد
هدف از تدوین این آئین كار , ارائه اصول و ضوابطی در مكان‏یابی و طراحی فضای مهدهای كودك چه به شكل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراكز اداری , درمانی , تفریحی و; ) میباشد به گونه‏ای كه كاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد . 2 ـ تعاریف 2-1- مهدكودك : هدف از تدوین این آئین كار , ارائه اصول و ضوابطی در مكان‏یابی و طراحی فضای مهدهای كودك چه به شكل مستقل در سطح محلات شهری و چه وابسته ( مستقر در مجموعه‏هایی از قبیل مراكز اداری , درمانی , تفریحی و; ) میباشد به گونه‏ای كه كاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان بخشد .

2 ـ تعاریف
2-1- مهدكودك : بر اساس تعریفی كه توسط سازمان بهزیستی كشور انجام شده مهدهای كودك به موسساتی اطلاق میشود كه برای نگهداری , مراقبت , پرورش و آموزش قبل از دبستان كودكان سالم 1 از سه ماهگی تا پایان 5 سالگی در سه بخش شیرخوار , نوپا و نوباوه تشكیل و اداره میشود . 2-2- گروه شیرخوار : به كودكان در گروه سنی سه ماهه تا 18 ماهه (1/5 ساله ) اطلاق میگردد .

2-1- مهدكودك :  بر اساس تعریفی كه توسط سازمان بهزیستی كشور انجام شده مهدهای كودك به موسساتی اطلاق میشود كه برای نگهداری , مراقبت , پرورش و آموزش قبل از دبستان كودكان سالم 1 از سه ماهگی تا پایان 5 سالگی در سه بخش شیرخوار , نوپا و نوباوه تشكیل و اداره میشود .

2-2- گروه شیرخوار : به كودكان در گروه سنی سه ماهه تا 18 ماهه (1/5 ساله ) اطلاق میگردد .

2-3- گروه نوپا : به كودكان در گروه سنی 1/5 تا 3 ساله اطلاق میگردد .

2-4- گروه نوباوه : به كودكان در گروه سنی 3 تا پایان 5 سالگی اطلاق میگردد .

2-5- عناصر فضایی : چنانچه فضای مهدكودك را به عنوان یك كل یا مجموعه ساختمانی در نظر بگیریم هر یك از عوامل تشكیل دهنده این مجموعه از قبیل ورودی اصلی , فضای شیرخواران , سالن چند منظوره , فضای باز ( محوطه ) و ; بعنوان عناصر فضایی آن محسوب میشوند .

2-6- وسایل نمایشی : منظور از وسایل نمایشی موادی از قبیل تابلوی اطلاعات اعم از قابل نصب روی دیوار یا پایه‏دار , انواع بردها , استفاده از دیوارهای جدا كننده ثابت و یا متحرك جهت نصب آگهی‏ها , دستورالعمل‏ها برای مربیان و اولیأ كودكان و همچنین ارائه كارهای هنری كودكان میباشد .

2-7- تجهیزات 2 : تجهیزات به كلیه لوازم ساختمانی و وسایلی اطلاق میشود كه بر حسب نیازهای هر یك از عناصر فضایی موضوع این آیین كار در بخش مربوط به خود تعیین و مشخص گردیده و تهیه , نصب یا استقرارشان در فضاهای تعیین شده موجب میشود كه فعالیت و عملكرد انتخاب شده برای هر یك از فضاها بطور مناسب انجام پذیرد .

2-8- همجواریها :مقصود از همجواریها , انتخاب صحیح و منطقی چگونگی استقرار فضاها میباشد به نحوی كه دسترسی و بهره‏برداری مطلوب از هر یك از این فضاها میسر گردد .

3 ـ اصول مكان‏یابی مهدكودك از دیدگاه شهرسازی:
3-1- همجواریها , غیرهمجواریها : مكانی كه برای احداث مهدكودك در نظر گرفته میشود میباید تامین كننده مسایل ایمنی , بهداشتی , سلامت و آسایش كودكان از گروه سنی 3 ماهه تا 5 ساله كه در این مراكز نگهداری میشوند , باشند از اینرو در استقرار این مراكز و همجواری آنها با سایر كاربریها , اجتناب از آلودگیهای صوتی , محیطی و هوا الزامی است بطوریكه موكدا از مراكزی چون توالتهای عمومی , محل جمع‏آوری زباله , گورستان , كارگاههای تولیدی و صنعتی آلوده كننده محیط زیست , مسیلها و حریمهای خطوط انتقال برق و گاز , جایگاههای سوختگیری , كشتارگاه , كانالهای روباز و پرتگاهها و سایر اماكنی كه به نحوی ممكنست ایجاد مزاحمت ( دود , بو , گرد و غبار و سر و صدا ) و خطر نمایند دور بوده و ترجیحا در جوار فضاهای سبز , تفریحی , آموزشی و مسكونی استقرار یابند . 3-2- مكان استقرار :

3-1- همجواریها , غیرهمجواریها :

مكانی كه برای احداث مهدكودك در نظر گرفته میشود میباید تامین كننده مسایل ایمنی , بهداشتی , سلامت و آسایش كودكان از گروه سنی 3 ماهه تا 5 ساله كه در این مراكز نگهداری میشوند , باشند از اینرو در استقرار این مراكز و همجواری آنها با سایر كاربریها , اجتناب از آلودگیهای صوتی , محیطی و هوا الزامی است بطوریكه موكدا از مراكزی چون توالتهای عمومی , محل جمع‏آوری زباله , گورستان , كارگاههای تولیدی و صنعتی آلوده كننده محیط زیست , مسیلها و حریمهای خطوط انتقال برق و گاز , جایگاههای سوختگیری , كشتارگاه , كانالهای روباز و پرتگاهها و سایر اماكنی كه به نحوی ممكنست ایجاد مزاحمت ( دود , بو , گرد و غبار و سر و صدا ) و خطر نمایند دور بوده و ترجیحا در جوار فضاهای سبز , تفریحی , آموزشی و مسكونی استقرار یابند .

3-2- مكان استقرار :

3-2-1- مكان استقرار یك واحد مهدكودك باید به گونه‏ای انتخاب شود كه از كمترین شیب و ناهمواری برخوردار بوده و در مواردی كه شكل غالب زمین با شیب زیاد باشد طراحی باید به صورتی انجام شود تا امكان فعالیت آموزشی در كار آمدترین شكل ممكن فراهم آید .

3-2-2- نوع خاك زمین برای تحمل وزن بنا باید مناسب و مقاوم باشد و در مناطق باتلاقی و یا مناطقی كه دارای آبهای زیرزمینی در ارتفاع نزدیك به لایه‏های سطحی میباشند باید هزینه زهكشی را در نظر داشت و در صورت مقرون به صرفه نبودن , محل دیگری را انتخاب نمود .

3-2-3- احتراز از استقرار این واحدها در مناطق پست و سیل‏گیر , حریم و یا مسیل رودخانه‏های فصلی و دائمی , در صورت سیل گیر بودن منطقه میبایست تمهیدات فنی لازم از قبیل احداث سیل بند و سیل برگردان را بكار برد .

3-2-4- زلزله نیز از عواملی است كه مكان‏یابی مهدكودكها باید در جهت كاهش بروز خسارات جانی و مالی در صورت وقوع آن صورت گیرد بدین معنی كه مكان‏یابی مراكز مهدهای كودك در خارج از حریم گسلهایی كه در مناطق شهری وجود دارند می‏تواند در كاهش خسارات موثر واقع گردد لذا باید دقت شود زمین مورد نظر در مجاورت چینها , گسلها و سایر عوامل زمین‏شناسی متغیر و ناایستا قرار نداشته باشد و بررسی و مطالعه لازم توسط كارشناس مربوطه بعمل آید .

3-2-5– ساختمان مهدكودك از نظر همجواری با سایر ساختمانها و عوامل جغرافیایی میبایست امكان حركت و نتیجتا تهویه هوا را فراهم آورده و نحوه استقرار آن به گونه‏ای باشد كه اثرات بادهای مزاحم كاهش یافته و برخورداری از بادهای مناسب افزایش یابد تا حداكثر استفاده از جریان هوای مناسب برای تهویه طبیعی كلیه فضاهای مهدكودك بوجود آید .

3-2-6- بطور كلی جهت ساختمان مهدكودك باید بگونه‏ای باشد كه حداكثر تابش آفتاب در كلاسها بهنگام زمستان و جلوگیری از نفوذ تابش مزاحم در تابستان فراهم آید . بر این اساس میزان نورگیری هر نقطه با توجه به زاویه تابش و جهت تابش مشخص می‏گردد . و ارجح است در نواحی سردسیر اصولا از ایجاد سایه در فضای مهدكودك پرهیز نمود و بالعكس در نواحی گرمسیری وجود سایه در فضاهای باز نیز مطلوب میباشد .

3-3- ابعاد , ظرفیت و شعاع دسترسی

از نقطه نظر شهرسازی , عامل دسترسی بهر یك از عناصر فضایی شهری یكی از شاخصهای تعیین كننده در جانمایی كاربریهاست كه میزان آن بر حسب نوع كاربری , ظرفیت و تعداد جمعیت تحت پوشش متفاوت میباشد كه این موضوع در مورد جانمایی مهدكودكها نیز صادق بوده و در استانداردهای بین‏المللی غالبا استقرار آنها در واحدهای همسایگی و یا مراكز محله در نظر گرفته میشود ولیكن از آنجاییكه بعضی از اولیا كودكان , شاغل میباشند و ترجیح میدهد كودكان خود یا را یا به مهدكودك محل اشتغال خود و در صورت فقدان به نزدیكترین مهدكودك محل كارشان بسپارند , از اینرو نمی‏توان همانند سایر كاربریها شعاع دسترسی خاصی را برایش در نظر گرفت . بدین معنا كه اینگونه مراكز می‏توانند هم در واحدهای محله‏ای و هم در سایر سطوح شهری همجوار با مراكز اشتغال به منظور سرویس دهی ایجاد شوند .حداقل سطح لازم برای احداث یك مهدكودك با توجه به عناصر تشكیل دهنده آن كه مشروحا در صفحات بعد آورده میشود حدود 500 مترمربع است كه میتواند مورد استفاده , حداكثر 60 كودك (35 كودك در گروه سنی نوباوه و 15 كودك در گروه سنی نوپا و 10 كودك در گروه سنی شیرخوار قرار گیرد .)میزان سرانه زیربنا برای هر كودك حداقل 6 مترمربع و میزان سرانه 3 فضای باز ( شامل 4 محوطه و محل بازی كودكان ) نیز برای هر كودك 6 مترمربع میباشد .

با توجه به گروههای سنی استفاده كننده از مهدكودك ( شیرخوار , نوپا و نوباوه ) و نیاز هر یك از آنان به فضاهای خاص خود و اهمیت رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ضرورت دارد كه طراحی ساختمان مهدكودك در یك طبقه صورت گرفته و در صورت اضطرار حداكثر از دو طبقه تجاوز ننماید كه در این صورت توصیه میشود طبقه فوقانی فقط برای نگهداری كودكان شیرخوار و نوپا طراحی و استفاده شود .

4 ـ عناصر فضایی در مهد كودك از دیدگاه معماری
با توجه باینكه كودكان استفاده كننده از فضاهای مهدكودك غالبا در سه گروه سنی شیرخوار , نوپا و نوباوه طبقه‏بندی میشوند و هر یك از این گروههای سنی به فضاهای خاص خود نیاز دارند لذا در ادامه ابتدا عناصر فضایی اصلی مهدكودك بر شمرده میشود و سپس زیرمجموعه فضایی هر یك از این عناصر مشخص گردیده و بر حسب تجهیزات , ابزار نمایشی , انبارداری , نكات ایمنی و بهداشتی و فنی مربوطه و موارد همجواریها ذكر خواهد گردید . 4-1- عناصر فضایی اصلی الف ) ورودی اصلی با توجه باینكه كودكان استفاده كننده از فضاهای مهدكودك غالبا در سه گروه سنی شیرخوار , نوپا و نوباوه طبقه‏بندی میشوند و هر یك از این گروههای سنی به فضاهای خاص خود نیاز دارند لذا در ادامه ابتدا عناصر فضایی اصلی مهدكودك بر شمرده میشود و سپس زیرمجموعه فضایی هر یك از این عناصر مشخص گردیده و بر حسب تجهیزات , ابزار نمایشی , انبارداری , نكات ایمنی و بهداشتی و فنی مربوطه و موارد همجواریها ذكر خواهد گردید .

4-1- عناصر فضایی اصلی

الف ) ورودی اصلی

ب ) بخش شیرخوار ( گروه سنی 3 ماهه تا 1/5 ساله )

ج ) بخش نوپا ( گروه سنی 1/5 تا 3 ساله )

ه ) بخش نوباوه ( گروه سنی 3 تا 5 ساله )

و ) فضاهای مشترك ( سالن غذاخوری و سالن چند منظوره )

ز ) فضای تاسیساتی ( موتورخانه ) و خدماتی ( آشپزخانه و انبار )

ح ) فضای باز ( محوطه )

 

4-1-1- ورودی اصلی :ورودی اصلی ساختمان كه بخش ارتباط دهنده فضای خارج و داخل مهدكودك است شامل فضاهای ذیل با عملكردهای متفاوت میباشد :

4-1-1-1- فضای انتظار ( محل تحویل و ترخیص كودكان ):

الف ) وسایل نمایشی : پانل اعلانات پایه‏دار یا دیواری بمنظور نصب آگهی‏ها , بخشنامه‏ها , دستورالعمل‏ها و پوسترها برای آگاهی والدین , كاركنان و مراجعین

ب ) تجهیزات : ـ نیمكت , مبل یا صندلی                 ـ آب سردكن

ج ) نكات ایمنی و بهداشتی و فنی : ـ در نظر گرفتن فیلتر ورودی       ـ قابل شستشو و غیرلغزنده بودن كف

4-1-1-2- فضای اداری ( بخش مدیریت مهدكودك )

الف ) تجهیزات : ـ رختكن به صورت پایه‏دار یا قفسه    ـ میز و صندلی     ـ فایل

 

4-1-1-3- فضای جداسازی كودكان ( محل نگهداری موقت كودكان بیمار یا حادثه دیده )

الف ) تجهیزات : ـ تخت خواب با ملحفه و پتو   ـ سرویس بهداشتی قابل استفاده برای كودكان      ـ میز و صندلی

ـ قفسه‏بندی شیشه‏ای برای نگهداری وسایلی مانند ترازو , متر , میزان‏الحراره , وسایل ضدعفونی كننده , پانسمان و سایر كمكهای اولیه .

 

ب ) نكات ایمنی و بهداشتی و فنی :

ـ تامین نور كافی و مناسب

ـ تعبیه سیستم گرمایش و سرمایش

ـ قابل شستشو بودن كف و دیوارها و غیر لغزنده بودن كف

ـ انتخاب رنگهای ملایم و غیرمحرك جهت رنگ‏آمیزی دیوارها .

 

ج ) همجواریها : – این فضا بایستی كاملا محصور و حتی‏الامكان جنب اطاق مدیریت باشد .

قابل ذكر است كه در ورودی اصلی ساختمان مهد كودك میبایست فضایی را برای استقرار سرویس بهداشتی شامل دستشوئی و توالت برای استفاده بزرگسالان و نیز فضایی بعنوان رختكن كاركنان در نظر گرفت .

 

4-1-2- بخش شیرخوار ( گروه سنی 3 ماهه تا 1/5 ساله )   : عناصر فضایی مورد نیاز در این بخش به شرح ذیل میباشند :

4-1-2-1- فضای تعویض ( محل شستشو و نظافت شیرخواران )

الف ) تجهیزات :ـ میز تعویض شیرخوار دارای لبه كوتاه محافظ   ـ قفسه‏های كشویی برای نگهداری وسایل تعویض شیرخواران به تعداد كافی  ـ یك واحد سنك بهداشتی مخصوص برای شستشوی نوزادان مجهز به دوش دستی

ـ یك واحد سنك دستشویی مخصوص مربیان .    ـ سطل زباله در دار و ضدزنگ    ـ قفسه جهت نگهداری وسایل شستشو و ضدعفونی از قبیل محلولهای گندزدا و پاكیزگی محیط

 

ب ) نكات ایمنی و بهداشتی و فنی :

ـ غیرلغزنده و قابل شستشو بودن كف و دیوارها .    ـ تامین تهویه هوا ( طبیعی یا مصنوعی )    ـ تامین درمای مناسب و مطلوب محیط بین 18 تا 21 درجه سلسیوس .   ـ تامین نور كافی و مناسب

ج ) همجواریها : ـ همجوار با محل نگهداری و خواب شیرخواران .

 

4-1-2-2- اطاق تهیه شیر ( محل تهیه و آماده سازی شیر و آبمیوه و سوپ ):گنجایش این فضا متناسب با لوازم مورد مصرف در آن به شرح موارد ذیل در نظر گرفته شود و در عین حال عبور و مرور مربیان از میان آنها به راحتی انجام پذیرد .

الف ) تجهیزات :   ـ قفسه دردار جهت نگهداری شیشه‏های شیر و سایر مواد اولیه غذایی كودكان    .ـ یخچال       ـ وسائل گرم كننده غذا .   ـ سینك ظرفشویی مجهز به آب گرم و سرد   ـ میز مخصوص آماده كردن و چیدن وسایل

ـ سطل زباله دردار      ـ وسایل كافی برای جوشاندن و استرلیزه كردن شیشه‏های شیر و تهیه غذای كودكان .

ب ) نكات ایمنی و بهداشتی و فنی :

ـ قابل شستشو بودن كف و دیوارها و غیرلغزنده بودن كف

ـ تعبیه كف شوی در اطاق تهیه شیر

ـ تامین نور كافی و مناسب

ـ تامین تهویه هوا ( طبیعی یا مصنوعی )

 

ج ) همجواری :    ـ همجواری با محل نگهداری و خواب شیرخواران

 

4-1-2-3- فضای خواب و استراحت:

الف ) تجهیزات :  ـ تحت خواب استاندارد با نرده محافظ و حتی‏الامكان كشودار برای نگهداری ملحفه و لوازم شخصی به تعداد شیرخواران .   ـ قفسه برای نگهداری ملحفه و وسایل خواب

 

ب ) نكات ایمنی و بهداشتی و فنی : ـ حتی‏الامكان از فضاهای رو به آفتاب استفاده شود .

ـ استفاده از رنگهای روغنی روشن و ملایم قابل شستشو در رنگ‏آمیزی دیوارها و مبلمان و تجهیزات .

ـ نصب كلید و پریز برق در ارتفاع مطمئن مجهز به درپوش ایمنی .

ـ تعبیه دستگاه مرطوب كننده هوا .

ـ نصب توری در پنجره‏ها و در ورودی بمنظور جلوگیری از ورود حشرات موذی .

ـ تامین تهویه هوا ( طبیعی یا مصنوعی )

ـ تامین نور كافی و مناسب .

 

4-1-2-4- فضای بازی و فعالیت

الف ) تجهیزات :  ـ قفسه برای نگهداری وسایل بازی بچه  ـ صندلی پایه بلند پیشخوان دار مخصوص غذا دادن به كودكان این گروه سنی .    ـ مفروش كردن كفها با موكت مناسب یا فرش بطور غیرثابت .   ـ لوازم بازی مخصوص این گروه سنی از قبیل آویزهای رنگی جهت نصب در بالا یا كنار تخت , جغجغه , توپ , حیوانات و مكعبهای پلاستیكی , عروسكهای پارچه‏ای كوچك و سبك .    ـ صندلی مخصوص مربی  ـ یكدستگاه ضبط صوت   ـ آینه قدی در ارتفاع مناسب و داخل دیوار .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله آيين کار اصول مکان‌يابي و طراحي مهد کودک
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky