عنوان : تحقيق صنعت نساجي
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقيق صنعت نساجي دارای 95 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقيق صنعت نساجي  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق صنعت نساجي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقيق صنعت نساجي :

تاریخچه صنعت نساجی در ایران

صنعت نساجی در ایران از دیرباز به سبب ضرورت مصرف و كاربرد وسیع آن مورد توجه خاص بوده و در طول تاریخ كشورمان فراز و نشیب های فراوانی را طی كرده است. در زمان اشكانیان ایرانیان به تحول جدیدی دست یافتند و در پرورش كرم ابریشم و تولید پارچه های ابریشیمی به طریقی همت گماردند كه اكثریت ابریشم های تولید چین را از آن كشور خریداری می نمودند و جهت تولید پارچه به ایران می آوردند و پارچه هایی با طرح ها و نقوش بسیار زیبا تولید و به دنیا عرضه می كردند.

شكوفایی صنعت تولید پارچه های مخمل در كاشان و یزد در دوره اشكانیان و عرضه آن به جهان خصوصاً اروپا قسمت دیگری از تاریخ پرشكوه صنعت نساجی ایران است كه صنعتگر ایرانی را قانع نكرده و همچنان به دنبال نوآوری و تسخیر بازارهای جهانی بوده است.

اوج صنعت نساجی را در تاریخ ایران زمین، هنرمندان دوره سلجوقی و صفوی رقم زدند و در زمان شاه عباس صفوی تولیدات بی نظیری آفریده شد و پارچه های زربافت ایرانی از شهرت جهانی برخوردار گردید.

در دوران اخیر نیز صنعت نساجی در ایران نقش موثر و تعیین كننده ای در كشور ایفا نموده است. اولین كارخانه نساجی در ایران در سال 1281 شمسی دقیقاً یكصد یك سال پیش به وسیله صنیع الدوله در تهران و دومین كارخانه در سال 1288 توسط شخصی بنام حاج آقا رحیمی در تبریز ایجاد گردید. در فاصله سالهای 1300 تا 1320 به سبب سود سرشار دوكارخانه قبلی و تاییدات دولت، به سرعت برشمار كارخانجات در ایران افزوده شد و جمعاً در این دوره 40 كارخانه نساجی دائر كردید كه قسمتی از احتیاجات مملكت را تامین نمود.

در طی سالهای 1320 تا 1328 بروز جنگ، افزایش قیمت منسوجات خارجی و كاهش واردات آن موجب رونق بازار محصولات نساجی داخلی شد. صاحبان صنایع نساجی كشور به منظور استفاده حداكثر از این شرایط، بی آن كه به مسائل نگهداری و استهلاك ماشین آلات توجه نمایند و به تولید خود با ظرفیت بالا ولی با كیفیت پایین ادامه دادند كه حاصل این بی توجهی در طی سال های بعد نیز موجب ركود صنایع نساجی گردید.

صنعت نساجی در طی سالهای اخیر دچار مشكلات و مسائل بسیاری بوده و روزهای سختی را می گذراند تا حدی كه اصطلاح بحران برای این مشكلات رایج شده و در اذهان عمومی و حتی اذهان مدیران و مسئولین و دست اندركاران جا افتاده است. اطلاق كلمه بحران به وضعیت موجود به طور اتوماتیك اذهان را از انجام تلاش ها باز می دارد. مشكلاتی كه در حال حاضر گریبانگیر این صنعت می باشند از دیدگاه های مختلف قابل طبقه بندی و بررسی می باشند.

یكی از دیدگاه ها نگرش مدیریتی به مسائل و مشكلات است. به عبارت دیگر از دیدگاه مدیریتی چه تعدادی از این مشكلات را می توان با اعمال مدیریت صحیح و كارآ منتفی نمود یعنی جزء مسائل عادی مدیریتی به شمار می آیند و چه تعدادی را می توان بحران نامید كه می توان با اتخاذ روش ها و سیاست های مناسب مدیریتی حداقل نقش آنها را كم رنگ و كم اثر تر نمود.

با عنایت به این موضوع كه بحران نیز در هر صنعتی جزء مسائل عادی مدیریتی به شمار می آید منتها قدری پارامترهای پیچیده و خارج از كنترل دارد، در واقع گذر از بحران نیز از وظایف مدیران است و به هیچ وجه رسیدن به نقطه بحران، نقطه اتمام وظایف و تدابیر مدیریتی نیست بلكه دقیقاً برعكس نقطه شروع و شدت گرفتن تدابیر مدیریتی است. اساساً صنایعی در دنیا پایدارتر و قابلیت اطمینان بالایی دارند كه از یك بحرانی كه به هر دلیلی برایشان پیش آمده است عبور كرده و در كوره مشكلات آبدیده و روئین تن گشته اند. با تجزیه و تحلیل درست و منطقی از مشكلات گریبانگیر صنعت نساجی قسمت اعظمی از آنها به عنوان مشكلات عادی و مسائل روزمره مدیریتی پذیرفته می شوند و در مورد آن بخش از مشكلات نیز كه واقعاً بتوان بحران نامید، میدان عمل برای هنرنمایی یك مدیر باز شده است. سكانداری یك صنعت در شرایط ایستا و ثابت و یا پارامترهای معین و مشخص در مورد مواد اولیه، فرآیند تولید، بازار و ... هنر نیست و اوج هنر مدیریت آنجاست كه صنعتی را از میان امواج متلاطم تغییرات كه منبعد گریبان هر صنعتی را خواهد گرفت نجات داد.

در آستانه ورود به سده 21 پارامترهای غیرقابل كنترل بسیاری همه صنایع جهان را دستخوش تغییر و تحول اساسی و زلزله های ویرانگر قرار خواهد داد و این خاص كشور ما یا صنعت نساجی نیست.

1-2-         مشكلات و بحران در صنعت نساجی

سیاست های حمایت از صنایع داخلی، استراتژی جایگزینی تولیدات داخلی با خارجی كه به دنباله استراتژی صنعتی شدن كشور در دهه 40 بوده و تاكید بر سودآوری هرچه بیشتر توسط صاحبان صنایع و مجامع شركت ها كه عمدتاً دولتی و یا تحت پوشش دولت می باشند و یكه تازی در عرصه های بی رقیب و سودآوری مناسب، مدیران و صاحبان صنایع را به ادامه این راه وسوسه نمود و از توسعه و بازسازی غافل نمود و امروزه كه به ناگهان به منظور لبیك گفتن به بازار جهانی و به عبارتی تسلیم محض در برابر W.T.O و سیاست های دیكته شده تجارت جهانی با یك اولتیماتوم و بدون تهیه طرح نوین صنعتی،‌عقب گرد نمود و استراتژی رقابت و درهای باز توسط دولت جایگزین گردیده، در مدت كوتاهی شاهد ركود و سردرگمی در تمامی صنایع كشور از جمله صنعت نساجی می باشیم. علاوه بر آن تولیدات انبوه كشورهای تركیه و پاكستان و آسیای جنوب شرقی كه به دلایل ركود اقتصاد جهانی، بازارشان را در اروپا و آمریكا از دست داده و دچار مشكل كاهش فروش شده اند برای یافتن بازارهایی جدید با قیمت های بسیار نازل و كیفیت مناسب به بازارهای نزدیك از جمله كشور ما حمله ور شده و قسمتی از بحران صنعت خود را به كشورهای مجاور خود انتقال دادند و به این ترتیب بحران صنعت نساجی در كشور ما تشدید شده است.

ضربه در صنعت نساجی كشورمان با قدمت یك صد ساله و عمر متوسط 30 ساله كارخانجاتش كه فاقد هرگونه سخت افزار و نرم افزار نوین صنعتی است آنچنان كشتی اش به گل نشسته و مقاومت خود را از دست داده كه تنها اندیشه غالب، نجات سرنشینانش می باشد، كارخانجات تعطیل می گردند، كارگران بیكار می شوند و بازارهای مصرف با سرعت توسط كالاهای خارجی تسخیر می شود و بدین ترتیب ضربه پذیر بودن صنعت نساجی به اثبات می رسد.

ضربه پذیری صنعت نساجی را می توان در سرفصل های زیر جستجو كرد:

الف – اشاعه فرهنگ مصرف محصولات خارجی

ب – عدم وجود مراكز تحقیقات صنعتی

ج – نظارت دایه گونه بر صنعت

د – عدم وجود نوآوری

هـ - عدم استفاده از تكنولوژی های جدید

و – عدم توجه به بازارهای خارجی و اعمال سیاست جایگزینی واردات با صادرات.

3-1-          علل وجود بحران در صنایع نساجی ایران

از علل عقب افتادگی و بحران در صنعت نساجی بسیار گفته و نوشته اند و آنچه كه در جمع بندی صاحب نظران و دست اندركاران این صنعت دیده می شود در زیر قابل ملاحظه است.

فرسودگی ماشین الات

متوسط عمر بیش از نود درصد ماشین آلات كشور 30 سال است و تولید با آنها سودآور نمی باشد

عدم توجه به كیفیت و نیازهای مشتریان

دنباله روی صاحبان صنایع در انتخاب ماشین آلات و نوع تولیدات

واردات انواع منسوجات بگونه های مختلف رسمی و غیررسمی

تراكم نیروی كارگری و وجود موانع قانونی به منظور اصلاح ساختار سازمانی و درنتیجه بهره وری پایین

بالا بودن هزینه های تولید ازجمله مواد اولیه، قطعات یدكی، پرداخت عوارض های مختلف

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود تحقيق صنعت نساجي
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky