عنوان : بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386 دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386 :

چكیده پژوهش

پژوهش حاضر مطالعه ای است توصیفی– مقطعی و به منظور بررسی میزان رعایت استانداردهای مدارك پزشكی و بیمارستان های آموزشی شهر كرمان در نیمه دوم سال 1386 انجام گرفته است . جامعه آماری مورد بررسی بخش های مدراك پزشكی بیمارستان های افضلی پور ، شفا ، شهید بهشتی ، باهنر می باشد . هدف كلی از انجام این پژوهش بررسی مقایسه ای میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی ، بیمارستان های آموزش شهر كرمان بوده است كه به منظور دستیابی به 14 هدف جزئی است و همچنین 15 سؤال در مورد موضوع پژوهش مطرح گردید .

ابراز گردآوری 16 چك لیست مربوط به استانداردهای بخش مدارك پزشكی بوده است . كه این استانداردها با استانداردهای انجمن مدارك پزشكی آمریكا منطبق است . پژوهشگر برای جمع آوری داده ها با مراجعه به بخش های مدارك پزشكی با استفاده از روش مصاحبه اقدام به این امر نموده است . نتایج حاصل از این پژوهش ، میزان رعایت استانداردها در هر یك از شاخص های یاد شده را به شرح زیر بیان می نماید .

در حالت كلی

1- میزان رعایت استانداردها از نظر قوانین و مقررات به طور میانگین در 4 بیمارستان یاد شده 44% می باشد .

2- میزان رعایت استانداردها از نظر فضای فیزیكی و تجهیزات 42 % می باشد .

3- میزان رعایت استانداردها از نظر فرم های مدارك پزشكی 80 % می باشد .

4- میزان رعایت استانداردها از نظر محتوای پرونده پزشكی 58 % می باشد .

5- میزان رعایت استانداردها از نظر آموزش پزشكان 44 % می باشد .

6- میزان رعایت استانداردها از نظر كد گذاری پرونده ها 82 % می باشد .

7- میزان رعایت استانداردها از نظر نگهداری و بازیابی اطلاعات پزشكی 60 % می باشد .

8- میزان رعایت استانداردها از نظر محرمانه نگهداشتن اطلاعات پزشكی 40% می باشد .

9- میزان رعایت استانداردها از نظر سیستم های تعیین كیفیت 62 % می باشد .

10- میزان رعایت استانداردها در واحد پذیرش 42 % می باشد .

11- میزان رعایت استانداردها در واحد بایگانی 72% می باشد .

12- میزان رعایت استانداردها در واحد آمار 98 % می باشد .

13- میزان رعایت استانداردها در واحد كدگذاری 94 % می باشد .

14 - میزان رعایت استانداردها در كمیته مدارك پزشكی 88 % می باشد .

15 - میزان رعایت استانداردها از نظر آمار و اطلاعات مراقبت بهداشتی 60 % می باشد .

16 - میزان رعایت استانداردها از نظر عملكرد مدیریت 75 % می باشد .

نتایج بالا نشان دهنده ی این مطلب است كه بیشترین میزان رعایت استاندارد مربوط به واحد آمار و كمترین مربوط به محرمانه نگهداشتن اطلاعات پزشكی است . در حالت كلی میزان رعایت استانداردها در 16 شاخص یاد شده ، بیمارستان شهید بهشتی با 71 % در رتبه ی اول و بیمارستان شفا با 70 % در رتبه دوم و بیمارستان افضلی پور با 61 % در رتبه سوم و بیمارستان باهنر با 58% در رتبه ی چهارم می باشد .

سپاس خدایی را كه به من این توفیق را عطا فرمود تا بتوانم قدمی در راه علم و دانش بردارم و به گردآوری اطلاعات مربوط به این تحقیق بپردازم .

با تشكر فراوان از سركار خانم اخوتی مدیر گروه محترم مدارك پزشكی و سركار خانم شجاعی و آقای سام زاده كه ما را در هر چه بهتر و كامل شدن این پروژه یاری كردند .

از سركار خانم آریایی كه به عنوان استاد راهنما تمام تلاش خود را كرده و با صبر و حوصله به همه ی سؤالات ما پاسخ دادند كمال تشكر را داریم .

برای همه این اساتید سرسبزترین روزها را آرزومندیم .

فصل اول

1-1 مقدمه

2-1 بیان مسئله

3-1 اهمیت پژوهش

4-1 اهداف پژوهش

5-1 سؤالات پژوهش

6-1 روش پژوهش

7-1 محدودیت های پژوهش

8-1 تعاریف واژه ها

1-1 مقدمه

یكی از بخش های مهم بیمارستان كه از نظر اطلاعاتی حقوقی تجزیه و تحلیل عملكرد بخش های بیمارستان پژوهش های پزشكی و مطالعات اهمیت بسزایی دارد ، بخش نگهداری اسناد و مدارك پزشكی است . بخش مدارك پزشكی را محور توسعه فرمای سایر بخش ها دانستند .

خدمات این بخش موجب افزایش كیفیت در خدمات سایر تخصص های شاغل در هر مركز و مدیریت آن می شود . پایگاه و نقش مدارك پزشكی به عنوان یك تخصص و ابزار مؤثر در افزایش كیفیت خدمات بهداشتی – درمانی استفاده بهینه از امكانات و منابع بیمارستانی و حمایت از سایر تخصص های بهداشتی و درمانی بیمار ، آشكار ساخته است .

امروز مدارك پزشكی ، مجموعه ای جمع آوری شده از اطلاعات حیاتی و تاریخچه ی درمانی بیمار است . تصمیم گیری بر اساس اطلاعات صحیح و درست در محیط های بهداشتی درمانی موجب ارزش افزوده های زیادی در زمینه ی ارتقای كیفیت خدمات ، استفاده صحیح از منابع كاهش سایر هزینه ها و ارتقای كیفیت خدمات ، استفاده صحیح از منابع كاهش سایر هزینه ها و ارتقای میزان رضایت دریافت كنندگان می شود .

بخش مدارك پزشكی بیمارستان ها موظف است در هر صورت چه ارجاع بیمار به سطح بالاتر و یا ترخیص بیمار با یك برگ خلاصه پرونده برای ادامه درمان بیمار و اطلاع رسانی به پزشكان سایر مراكز اعم از سرپایی و بستری در اختیار بیمار قرار دهد . نقش اطلاعات و اطلاع رسانی در نظام ملی بهداشت و درمان به قدری حیاتی و تعیین كننده است كه گاهی اوقات ارزش آن را می توان به اندازه نجات انسانی از مرگ برشمرد .

اساسی ترین وظیفه تخصصی مدارك پزشكی در سیستم بهداشت و درمان ، اطلاع رسانی به عوامل مختلف سیستم بهداشت و درمان برای تحقق اهداف نظام است و فلسفه و اساس ایجاد رشته تخصصی مدارك پزشكی در مراكز عالی ، مدیریت اطلاعات هدفمند در هر مركز و نهایتاً در كل نظام ارائه خدمات بهداشتی – درمانی كشور است .

مدارك پزشكی ابزاری است كه هر كس متناسب با تفكر و سطح تخصصش می تواند در جهت ارتقای خدمات و وظایف خود از آن استفاده كند و در این رهگذر هر چه تفكر سیستمی به عنوان بزرگترین نیاز مدیریتی در بیمارستان ها و مراكز درمانی بیشتر حاكم باشد به مدارك پزشكی ارزش و بهای بیشتری از طرف مدیریت داده خواهد شد .

با توجه به این كه این واحد از مهمترین مراجع دستیابی به اطلاعات بهداشتی و درمانی در رابطه با بیمار و افراد و نحوه مدیریت و كارایی پرسنل بهداشتی درمانی است برای اینكه مدارك پزشكی كارایی خود را بهتر نشان دهد تحقیق در مورد معضلات و مشكلات بخش و مقایسه آن با استاندارد چهانی از ضروریات به نظر می رسد .

2-1 بیان مسئله

واحد مدارك پزشكی به عنوان گنجینه اطلاعاتی جایگاه خاصی در زمینه ی تحقیقات بهداشتی – درمانی دارد و چون آن از ضروریات حتمی یك بیمارستان است . پرونده های بیمارستان در واحد مدارك پزشكی وسیله ای با ارزش و قابل اعتمادی جهت مدیریت و برنامه ریزی های خدمات بهداشتی – درمانی است . اولین هدف از نگهداری مدارك پزشكی ارتقای سطح كیفیت درمان بیماران است . مدارك پزشكی برای تشخیص فوری ، درمان به موقع ، رفاه بیمار در مراجعات بعدی و در زندگی آینده ی او یك امر حیاتی است . ( صدقیانی 1377 )

هر كشوری خواه ناخواه دارای استاندارد یا معیار برای ارائه خدمات بهداشتی – درمانی است . ویژگی این معیارها از كشوری تا كشور دیگر و حتی بر حسب منطقه متفاوت است . نظام بهداشتی درمانی به هر صورتی كه باشند خواه با مشاركت بخش دولتی یا خصوصی وجود استانداردهای روشن و جامع به منظور ارزیابی ارائه خدمات بهداشتی – درمانی اجتناب ناپذیر می نماید . باید گفت بدون وجود استانداردها امكان ارزیابی مراقبت های بهداشتی – درمانی نیز وجود نخواهد داشت . ( صدقیانی 1377)

در بررسی بخش مدارك پزشكی برخی از بیمارستانهای كشور مشخص گردید كه عامل مهم وسایل و تجهیزات ، صلاحیت پرسنل و نیز كاربرد سیستم ها و روش های صحیح در پیشرفت این بخش تأثیر بسزایی دارد .

امروز در جامعه ما یكی از عواملی كه باعث شده پیشرفت مدارك پزشكی ما با سایر كشورهای پیشرفته برابری ننماید عدم وجود یك روند ثابت و یكسان در مراكز مختلف و عدم وجود استانداردهای ویژه و كاربردی در آنها می باشد . ( قاضی سعیدی - 1377 ) در بررسی بخش مدارك پزشكی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی - درمانی تهران به این نتیجه رسید كه بخش مدارك پزشكی این بیمارستان ها با اصول استاندارد جهانی و اصول پذیرفته شده ی داخلی مطابقت ندارد .

( فشاركی – 1380 ) در بررسی فعالیت های بخش مدارك پزشكی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران بخش های فوق را فاقد خط مشی یا دستورالعمل های مبنی بر نحوه فعالیت ها ذكر كرده است .

( آریایی – 1380 ) در پژوهش خود با عنوان ارزیابی عملكرد بخش های مدارك پزشكی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشكی ایران ، عملكرد این واحدها را به طور كلی متوسط بیان كرده است .

در اكثر بیمارستان های كشور بخش مدارك پزشكی دستخوش اعمال و سلیقه های شخصی شده است كه مسلماً عدم رعایت استانداردها در این بخش باعث افزایش هزینه های غیر ضروری و كاهش بهره وری بهینه خواهد شد . به علاوه عدم رعایت اصول استاندارد در بخش مدارك پزشكی منجر به ناهماهنگی و بی نظمی در كار تقسیم بندی نادرست وظایف و كاهش سرعت و سهولت كار و همچنین كاهش كیفیت عملكرد پرسنل و نهایتاً كل سیستم خواهد بود . ( حاجوی و همكاران 1381 )

اگر استادنداردها ، خط مشی ها و دستورالعمل های پذیرفته شده در زمینه بخش مدارك پزشكی در سراسر كشور وجود داشت و این بخش نیز موظف به رعایت آنها شود نه تنها پرسنل بخش قادر به انجام صحیح وظایف خود می باشند بلكه معیاری نیز برای مقایسه فعالیت ها با آنها یافت می شود . ( حاجوی و همكاران 1382)

از مطالب یاد شده نیاز به وجود یك سیستم استاندارد در زمینه مدیریت مدارك پزشكی در سراسر كشور احساس می شود و از سویی دیگر در بررسی های به عمل آمده مشخیص گردید كه تاكنون پژوهشهای كافی در مورد رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی با این زاویه نگرش و عملكرد صورت نگرفته است . لذا ضروری است جهت پی بردن به معایب و محاسن موجود در بخش مدارك پزشكی بیمارستان ها مطالعات گسترده ای انجام پذیرد .

3-1 اهمیت پژوهش

مدارك پزشكی برای اقدامات اداری ، فعالیت های آموزشی و انجام پژوهش های لازم پزشكی - دارویی و نیز دسترسی به آمار و ارقامی كه ارزیابی كمی و كیفی را امكان پذیر می سازد ، كاربرد دارد .

با توجه به نقش مؤثر مدارك و گزارشات پزشكی در پیشبرد برنامه های بهداشتی - درمانی می توان گفت هر چه پژوهشی كه به منظور تكامل دانش مدارك پزشكی انجام می پذیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و نكات مطرح شده زیر بیانگر اهمیت پژوهش است .

اگر استانداردها ، خط مشی ها و دستورالعمل های پذیرفته شده در زمینه مدارك پزشكی در سراسر كشور وجود داشت و این بخش نیز موظف به رعایت آنها شود نه تنها پرسنل بخش قادر به انجام صحیح وظایف خود می باشد ، بلكه معیاری نیز برای مقایسه فعالیت های آنها یافت می شود . ( حاجوی و همكاران – 1382 )

با مشخص شدن محاسن و معایب احتمالی در بخش مدارك پزشكی بیمارستان های تحت بررسی توجه مسئولین این مراكز بیش از پیش به نارسایی های موجود معطوف می گردد كه این امر در اصلاح و بهبود این بخش نقش بسزایی خواهد داشت .

ضرورت وجود یك سیستم استاندارد در زمینه ی بخش مدارك پزشكی در سراسر كشور احساس می شود زیرا وجود یك مدارك پزشكی قابل قبول و مطابق با اصول استاندارد دستیابی به اهداف زیر است :

- ارائه ی آمارهای صحیح و دقیق جهت برنامه ریزی ، هدایت و كنترل

- ارتقای كیفیت آموزش و پرورش در خصوص علوم پزشكی

- جلب اعتماد بیماران و حمایت از حقوق بیماران بیمارستان و كاركنان

- فراهم شدن زمینه ای مناسب جهت مكانیزه نمودن بخش مدارك پزشكی

- افزایش آگاهی در زمینه ی عوامل خطرساز مهم و بیماریهای قلبی و عروقی ( حاجوی 1381 )

4 – 1 اهداف پژوهش

هدف آرمانی پژوهش : ارتقای كیفیت مراقبت سلامت از طریق توسعه و ترویج رعایت استانداردها در سیستم مدیریت اطلاعات بهداشتی – درمانی

هدف كلی پژوهش : بررسی مقایسه ای میزان رعایت استانداردها در واحد مدارك پزشكی بیمارستان ها ، افضلی پور ، شفا، شهید بهشتی و شهید باهنر در نیمه دوم سال 86

اهداف جزئی

1- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر قوانین و مقررات .

2- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستانهای مذكور از نظر عملكرد مدیریت .

3- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی و بیمارستانی مذكور از نظر فضای فیزیكی و تجهیزات .

4- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستانهای مذكور از نظر فرم های مدارك پزشكی .

5- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر محتوای پرونده های پزشكی .

6- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان ها از نظر برنامه آموزش پزشكان .

7- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر كدگذاری پرونده های پزشكی .

8- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر جمع آوری و ارائه ی آمار بیمارستانی.

9- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در واحد بایگانی بیمارستان های مذكور از نظر ذخیره و بازیابی اطلاعات .

10- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر محرمانه نگهداشتن اطلاعات پزشكی .

11- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر سیستم های تعیین كیفیت .

12- تعیین میزان رعایت استانداردها در واحد پذیرش بیمارستان های مذكور

13- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور از نظر كمیته مدارك پزشكی .

14- تعیین میزان رعایت استانداردها در بخش مدارك پزشكی در بیمارستان های مذكور بر اساس ملاك های ارزیابی انجمن های مدارك پزشكی آمریكا .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود بررسی میزان رعایت استانداردها در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمان در سال 1386
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky