میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC دارای 302 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
فهـرسـت
عنوان صفحه
چکیده
مقدمه
فصل اول: كلیات
1-1- بیان مسئله ............................. 5
2-1ـ اهمیت تحقیق .............................. 5
3ـ1ـ اهداف تحقیق ............................. 1
4ـ1ـ فرضیههای تحقیق ........................... 11
5ـ1ـ جامعه آماری .............................. 11
6ـ1ـ روش تحقیق ................................ 15
7ـ1ـ تكنیك جمعآوری اطلاعات (ابزار پژوهش) 16
8ـ1ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................. 16
9ـ1ـ موانع تحقیق .............................. 17
10-1-پیشینه تحقیق ............................ 17
11-1- مبانی نظری .............................. 18
1-11-1- نظریه جریان دو مرحله ای 18
2-11-1- نظریه استحكام..................... 18
3-11-1- نظریه استفاده- رضایتمندی 18
4-11-1- نظریه سلسله مراتب تأثیرات ارتباطی 19
5-11-1- نظریه پذیرش........................ 19
6-11-1- نظریه انگیزشی...................... 20
7-11-1- نظریه های خصیصه منفرد 20
8-11-1- نظریه شخصیتی چند خصیصه ای 21
9-11-1- نظریه های مخاطب شناسی 22
فصل دوم: بررسی ادبیات
بخش اول:
1ـ1ـ تعریف واژگان ............................. 28
. 1ـ1ـ1- مفهوم ارتباط ..................... 28
. 2ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات ................... 30
. 3ـ1ـ1- مفهوم بازاریابی.................. 31
. 4ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات بازاریابی 34
. 5ـ1ـ1- مفهوم مدیریت بازاریابی 34
6ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی. 35 7ـ1ـ1- مفهوم رسانه ها................................. 37
. 8ـ1ـ1- مفهوم تبلیغات.................... 38
. 9ـ1ـ1- مفهوم پیشبرد فروش................ 41
. 10ـ1ـ1- مفهوم فروش مستقیم 43
11 ـ1ـ1- مفهوم فروش شخصی 44
12 ـ1-1- مفهوم روابط عمومی 44
13 ـ1ـ1- مفهوم حمایت مالی 47
14 ـ1ـ1- مفهوم فروش رابطه ای 47
بخش دوم:
1ـ2ـ سیر تحولات بازاریابی ...................... 48
2ـ2ـ دوران تکامل مدیریت بازاریابی 55
3ـ2ـ فلسفه های مدیریت بازاریابی 57
. 1-3ـ2ـ گرایش تولید .................... 60
.. 2-3ـ2ـ گرایش محصول........................ 60
.. 3-3ـ2ـ گرایش فروش......................... 60
4-3ـ2ـ گرایش بازاریابی 61
5-3ـ2ـ گرایش بازاریابی اجتماعی 67
4ـ2ـ تعاریف بازاریابی.......................... 68
5ـ2ـ ابعاد تعاریف بازاریابی.................... 70
. 1-5ـ2ـ نیازها و خواسته ها 71
. 2-5ـ2ـ مبادله .......................... 72
. 3-5ـ2ـ بازار ............................ 72
6ـ2ـ ابعاد گوناگون Marketing .................... 73
1-6ـ2ـ بازارگرایی .................... 73
. 2-6ـ2ـ بازارشناسی ...................... 73
. 3-6ـ2ـ بازاریابی ....................... 74
. 4-6ـ2ـ بازارسازی........................ 74
. 5-6ـ2ـ بازارگردی ....................... 75
.......................................... 6-6ـ2ـ بازارسنجی 75
............................................. 7ـ6ـ2ـ بازارداری ..................................... 79
. 8ـ6ـ2ـ بازارگرمی ....................... 79
. 9ـ6ـ2ـ بازارگردانی ....................... 79
7-2-شش گام برنامه بازاریابی.................... 77
بخش سوم:
1ـ3ـ بازاریابی نوین ........................... 79
2ـ3ـ ماهیت ارتباطات بازاریابی 84
3-3- مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی 87
4-3- فرآیند برنامه ریزی IMC.................... 90
5ـ3ـ اهداف ارتباطات یکپارچه بازاریابی(IMC) 91
6 ـ3ـ فاکتورهای رشدIMC......................... 92
7 ـ3ـ ارتباطات بازاریابی وIMC.................. 93
8 ـ3ـ پنج فاکتور کلیدیIMC...................... 96
9 ـ3ـ اهداف IMC............................... 98
10ـ 3ـ ویژگی های اصلی IMC............................................................................................... 99
11ـ3ـ آمیخته تبلیغات وIMC................................................................................................. 100
12 ـ3ـ به سوی یکپارچگی...................................................................................................... 101
13 ـ3ـ نقش IMC در بازاریابی مدرن(5 گام)........................................................................ 106
14-3-بازاریابی مبتنی بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی.............................................................. 107
15 ـ3ـ آینده بازاریابی مبتنی بر IMC......................................................................................113
16 ـ3ـ فرآیند هشت مرحله ای IMC.....................................................................................116
17 ـ3ـ فرآیند IMC (گونرینگ ) ...........................................................................................120
18 ـ3ـ مراحل توسعه IMC....................................................................................................123
19 ـ3ـ موانع موجود بر سر راه اجرای IMC ........................................................................127
20 ـ3ـ مقیاس های تعیین اهداف و اندازه گیری IMC...........................................................131
بخش چهارم:
1ـ4ـ فرآیند ارتباطات در IMC ...............................................................................................139
. 1-1ـ4ـ عناصر فرآیند ارتباط........................................................................................139
2-1ـ4ـ مراحل ایجاد ارتباطات اثربخش با مشتریان ...................................................140
3-1ـ4ـ مراحل برنامه ارائه خدمات به مشتریان (9 مرحله )...................................... 147
2ـ4ـ انتخاب رسانه ها .............................................................................................................163
3ـ4ـتبلیغات...............................................................................................................................171
1-3ـ4ـ میزان تبلیغات ............................................................................................... 172
2-3ـ4ـ تعیین اهداف تبلیغات 174
. 3-3ـ4ـ تعیین بودجه تبلیغات 175
4ـ3ـ4ـ تعیین استراتژی تبلیغات 176
. 5ـ3ـ4ـ عملکردهای تبلیغات 177
. 6ـ3ـ4ـ ویژگی های ساختار پیام در تبلیغات 178
7ـ3ـ4ـ خصوصیات جاذبه ها در تبلیغات 179
. 8ـ3ـ4ـ تبلیغات و آگهی ها 183
. 9ـ3ـ4ـ گام های اصلی برنامه تبلیغات و آگهی ها 188
. 10ـ3ـ4ـ تبلیغ شفاهی و رهبران عقاید 194
4ـ4ـ ترویج .................................... 206
1-4ـ4ـ عوامل مؤثر در ترکیب ترویج 209
2-4ـ4ـماهیت و اهمیت ترویج 212
3-4ـ4ـ روش های ترویج ................ 212
4-4ـ4ـ ماهیت ابزار های ترویج 214
5-4ـ4ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی 221
5ـ4ـ پیشبرد فروش .............................. 224
1-5ـ4ـ تصیمات اصلی در امور پیشبرد فروش 225
6ـ4ـ فاصله بین فروش و بازاریابی 231
7ـ4ـ روابط عمومی بازاریابی .................... 235
1-6ـ4ـ ابزارهای مهم روابط عمومی 238
2-6ـ4ـ مهمترین اقدامات در مورد روابط عمومی .239
3-6ـ4ـ اجرای برنامه روابط عمومی 240
4-6ـ4ـ ارزیابی نتایج روابط عمومی 241
8ـ4ـ حمایت مالی ............................... 242
فصل سوم: روش تحقیق
1ـ3ـجامعهآماری .................................................................................................................... 247
2ـ3ـ روش و ابزار جمعآوری اطلاعات .................................................................................. 250
3ـ3ـ روش تحقیق در علوم اجتماعی..................................................................................... 250
1-3-3- روش کار در تحقیق حاضر ............................................................................ 277
4ـ3ـ اعتبار صوری پرسشنامه .................................................................................................. 277
5ـ3ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات .................................................................................... 278
6-3-........................................... فرضیههای تحقیق ......................................................................................................... 278
7-3-............................................ سؤالات تحقیق.............................................................................................................. 279
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1-4- تجزیه و تحلیل داده های توصیفی ................................................................................ 304
فصل پنجم: پیشنهادات
بخش اول:
1ـ5ـ خلاصه و نتیجهگیری ................................................................................................... 349 بخش دوم:
2ـ5ـ پیشنهادات ..................................................................................................................... 358
منابعومأخذ: ..............................................................................................................................362
پیوست ....................................................................................................................................369
میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC
فهرست جداول:
عنــوان صفحه
جدول شماره 1 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب " سن " .......................... 305
جدول شماره 2 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب " جنسیت " .......................307
جدول شماره 3 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب " میزان تحصیلات " ..........308
جدول شماره 4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب " رشته تحصیلی "............... 309
جدول شماره 5 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد تعیین مشخصات بالقوه مشتریان قبل از تولید یک محصول خاص................................................................................. 311
جدول شماره 6 : توزیع فراوانی و درصد اهداف پاسخگویان از تدوین استراتژی بازاریابی....312
جدول شماره 7 : توزیع فراوانی و درصد میزان توجه پاسخگویان به برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی .....................................................................................................................314
جدول شماره 8 : توزیع فراوانی و درصد میزان آگاه فرض کردن مخاطبان هدف از نظر پاسخگویان................................................................................................................................ 315
جدول شماره 9 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص .............................................................................................................. 316
جدول شماره 10 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در مورد تولید یک محصول جدید .............................................................................. 317
جدول شماره 11 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد بخش های مشارکت کننده در تصمیم گیری هنگام تدوین راهبردهای بازاریابی برای یک محصول جدید.........................319
جدول شماره 12 : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای پیشبرد فروش هر برند از نظر پاسخگویان .............................................................................. 321
جدول شماره 13 : توزیع فراوانی و درصد میزان اعتقاد پاسخگویان به اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت .......................................................................................................... 322
جدول شماره 14 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری مربوط به پیشبرد فروش ............................................................................... 324
جدول شماره 15 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اعتقاد شرکت به این موضوع که کارکنان گروه بازاریابی نیز خود جزء مشتریان شرکت محسوب می شوند............... 326
جدول شماره 16 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان تلاش شرکت در جهت ایجاد صمیمیت وروحیه همکاری بین اعضاء گروههای مرتبط بازار یابی ................... 328
جدول شماره 17 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط اعضای گروههای بازاریابی در انجام وظایف و امور محوله 329
جدول شماره 18 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد استفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت .....................................................................................331
جدول شماره 19 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن اهداف کلان شرکت خود در ارائه محصولات ................. 332
جدول شماره 20 : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت دادن پاسخگویان به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک وپذیرش بهتر پیامهای تبلیغاتی ................................................... 334
جدول شماره 21 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به تبلیغ محصولات ویژه شرکت در رسانه های با مخاطب محدود ...................................................................................336
جدول شماره 22 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به استفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی................................................................................................................... 337
جدول شماره 23 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اهمیت دادن شرکت به تلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب هنگام برنامه ریزی.............................................................. 338
جدول شماره 24 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اهمیت بازخوردهای مخاطبان هدف در سیاست گذاری های آینده شرکت ............................................................. 340
جدول شماره 25 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش برای تصمیمات آتی شرکت ......................... 342
جدول شماره 26 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT) برای تبلیغ محصولات شرکت ...................................................... 344
جدول شماره 27 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش............................................................................................................................346
میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC
فهرست نمودارها :
عنــوان صفحه
نمودار شماره 1 : سن ................................................................................... .......................... 305
نمودار شماره 2 : جنسیت..........................................................................................................307
نمودار شماره 3 : میزان تحصیلات............................................................................................308
نمودار شماره 4 : رشته تحصیلی............................................................................................... 309
نمودار شماره 5 : مشخصات بالقوه مشتریان قبل از تولید یک محصول خاص....................... 311
نمودار شماره 6 : اهداف تدوین استراتژی بازاریابی...................................................................312
نمودار شماره 7 : توجه به برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی ...........................314
نمودار شماره 8 مخاطبان هدف آگاه......................................................................................... 315
نمودار شماره 9 : تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص ............................................ 316
نمودار شماره 10 : عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در تولید یک محصول جدید .............. 317
نمودار شماره 11 : بخش های مشارکت کننده در تدوین راهبردهای بازاریابی...........................319
نمودار شماره 12 : در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای هر برند....................................... 321
نمودار شماره 13 : اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت .................................. 322
نمودار شماره 14 : دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری ها....................................... 324
نمودار شماره 15 : میزان اعتقاد شرکت به اینکه کارکنان خود مشتری هستند............................ 326
نمودار شماره 16 : میزان تلاش شرکت در جهت ایجاد صمیمیت............................................ 328
نمودار شماره 17 : میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت ..................... 329
نمودار شماره 18 : استفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت...................331
نمودار شماره 19 : میزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن.................... 332
نمودار شماره 20 : اهمیت به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک بهترپیامها...............334
نمودار شماره 21 : تبلیغ محصولات ویژه در رسانه های با مخاطب محدود ............................336
نمودار شماره 22 : استفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی........................................ 337
نمودار شماره 23 : اهمیت به تلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب................................................ 338
نمودار شماره 24 : اهمیت بازخوردهای مخاطبان در سیاست گذاریهای آینده شرکت ............ 340
نمودار شماره 25 : سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش............. 342
نمودار شماره 26 : میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT)..................................... 344
نمودار شماره 27 : میزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش........................................................346
میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازار یابی IMC
فهرست شکل ها :
عننــوان صفحه
شکل 1ـ سیر تحولات بازاریابی................... .41
شکل 2ـ مراحل بازاریابی نوین.................. .70
شکل 3ـ اشکال ابزارهای پیشبرد فروش .77
شکل 4ـ ابزارهای ارتباطات بازاریابی 85
شکل 5ـ اجزای ترکیب ترویج..................... 92
شکل 6ـ مراحل مختلف IMC...................... 93
شکل 7ـ فرآیند برنامه ریزی 8 مرحله IGMC .................................................................. 108
شکل 8ـ مراحل توسعه IMC ....................................................................................... 115
شکل 9ـ ابزارهای یکپارچهIMC........................................................................................... 116
شکل 10ـ فرآیند مراحل IGMC ....................................................................................... 117
شکل 11ـ مراحل آمادگی خریدار.......................................................................................... 132
شکل 12ـ چهار تصمیم برای توسعه برنامه تبلیغاتی ............................................................. 164
شکل 13ـ اهداف تبلیغاتی قابل اجرا...................................................................................... 165
شکل 14ـ تصمیمات اصلی در تبلیغات و آگهی ها ................................................................ 178
شکل 15ـ پنج فاكتور اصلی ابزار ترویج.................................................................................. 200
شکل 16ـ اجزای IMC.......................................................................................................... 202
شکل 17ـ یکپارچه سازی ترکیب ترویج................................................................................. 209
شکل 18ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی................................................ 212
شکل 19ـ استراتژی ایجاد کشش و یا استراتژی تهاجمی........................................................ 213
شکل20- نظریه شخصیتی چند خصیصه ای........................................................................... 241
چكیده تحقیق :
پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی»
(Integrated Marketing Communication ) IMC
در محدوده زمانی سال 1386 و در قلمرو مكانی شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی در تهران صورت پذیرفته است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با این مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد. با توجه به چارچوبهای نظری تحقیق در حوزه های مخاطب ،محتوای پیام و رسانه ها ، پژوهش حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش است که در میان 5 شاخص ارتباطات یکپارچه بازاریابی ، کدام شاخص ها در حوزه بازاریابی در ایران اجرا شده و یا قابل اجرا می باشند و کدام شاخص ها با توجه به تفاوت های فرهنگی ایران با کشورهای غربی که مهد تمدن بازاریابی هستند ، غیر قابل اجرا هستند؟
به همین منظور 4 فرضیه به شرح ذیل تدوین گردید :
1 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی.
2 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی.
3 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش .
4 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات .
تحقیق حاضر جزء تحقیقات كاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها ، جزء تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایش میباشد.
جامعه آماری این تحقیق متكی به جمعآوری دادهها از مدیران ارشد بازاریابی بوده است.به منظور گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه ای با 27 سؤال طراحی گردید كه برای تمام مدیران بازاریابی شرکت های تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در تهران به صورت حضوری توسط شخص محقق برده شد .
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ابتدا دادههای تحقیق از پرسشنامهها استخراج و در رایانه ثبت شد و با استفاده از نرمافزار آماری در بخش روشهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد كه اکثریت مدیران بازاریابی شرکت های شوینده و بهداشتی جوان ، تحصیلات کارشناسی و از هر دو جنس زن و مرد می باشند.در این شرکت ها به تعیین مشخصات مشتریان بالقوه قبل از تولید یک محصول جدید ،برقراری ارتباط طولانی با مشتریان و آگاه فرض کردن آنها ، انتخاب گروه بازاریابی مجزا برای هر برند ،ایجاد صمیمیت بین اعضاء ، مشتری فرض کردن کارکنان شرکت ، ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط کارکنان ، تلاش برای همکاری بین واحدهای متفاوت شرکت در جهت یکیارچه کردن اهداف شرکت ، توجه به پایگاه اجتماعی مخاطبان برای درک بهتر ییام ها ،تبلیغ محصول ویژه در رسانه هایی با مخاطب محدود ،توجه به تبلیغات رقبا ، سنجش رابطه بین میزان تبلیغات و میزان فروش و استفاده از تکنیک پیشبرد فروش ، در حد متوسط و پایینی توجه می شود .به منظور اتخاذ تصمیم های اساسی در مورد محصولات به ترتیب مدیران بازاریابی ، فروش ،تبلیغات ، روابط عمومی و برند شرکت دارند و برای تدوین استراتژی بازاریابی و تولید یک محصول جدید به تمام فاکتورها در حد یکسانی توجه می شود .
شرکت های شوینده و بهداشتی به اصلاح روش های بازاریابی مرسوم شرکت ،دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری های اساسی ، توجه به تمایز محتوایی پیام ها در زمان انتخاب رسانه مورد نظر ، توجه به بازخورهای مخاطبان و تاٌثیرگذاری آن بر روی سیاست گذاری آینده در حد زیاد و قابل قبولی می باشد .
در این شرکت ها میزان اهمیت به تولید محصول ویژه ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و داشتن شعار تبلیغاتی با تم جهانی بسیار ناچیز می باشد .
فصل اول
کلیات
2-1)بیان مسأله
پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است كه بر اساس قرائن موجود تجربی و علمی، مدیران بازارایابی شركتهای دولتی و خصوصی در زمینه مواد شوینده مستقر در تهران، تا چه میزان با مفهوم جدید ارتباطات یكپارچه (IMC) آشنا بوده و تا چه میزان از تكنیكهای آن در طراحی استراتژی بازاریابی خود استفاده می كنند.
ارتباطات بازاریابی به مدیران یادآوری می كند كه همه عناصر تبلیغات و ارتباطات باید به صورت یكپارچه با یكدیگر هماهنگ شوند تا همانند صدای سازهای یك اركستر سمفونیك كه هدف مشخصی را دنبال می كند به گوش برسند.
(آمیكو به نقل از حیدرزاده- 1380-27)
3-1) اهمیت تحقیق:
امروزه با توجه به جهانی شدن و توسعه فن آوری های نوین، مفاهیم جدیدی منجمله، بازاریابی ارتباطی ارائه شده است. مفهوم IMC فرصتهای زیادی در پیش روی شركتهای مختلف قرار داده است.
امروزه شركتهای بزرگ دنیا از بازاریابی انبوه رویگردان شده و با توجه ویژه به مقوله ارتباطات، توجه خود را به یكپارچه كردن ارتباطات بازاریابی (مدیریت بازار) معطوف نموده اند.
ارتباطات یكپارچه بازاریابی (IMC) فعالیتی است جهت متحد كردن همه ابزارهای ارتباطی بازاریابی و مشاركت و گسترش دادن پیامها برای برقراری ارتباط دوطرفه با مخاطبان هدف از یك راه تازه.
برنامه IMC از برنامه های سنتی تبلیغاتی خیلی پیچیده تر می باشد زیرا كه منابع پیام بیشتر، ابزارهای ارتباطی بیشتر و مخاطبان بیشتری را مد نظر قرار می دهد.
با توجه به موارد ذكر شده و هزینه های سرسام آور تبلیغات برای شركت های تجاری، در سال 1993 پیشنهاد شد كه با محوریت قرار دادن ارتباطات در فرآیند بازاریابی ضمن برقراری ارتباطات مؤثر با مخاطبان، می توان تا مقدار زیادی هزینه های مرتبط با تبلیغات انبوه را كاهش داد و با استفاده از بخش ارتباطات و روابط عمومی، موفقیت های بیشتری را كسب كرد.
(صمدی، عباسی-1385- 435، 436)
تبلیغات مدرن شكل جدیدی از تلاش اولیه ای است كه برای تبلیغات می شده است . مبلغین آمریكا، سالانه 244 بیلیون دلار برای تبلیغات هزینه می كنند و در كل دنیا، چیزی نزدیك به 465 بیلیون دلار صرف تبلیغات می شود. هر چند تبلیغات اكثراً توسط شركتهای تجاری استفاده می شود، ولی در سازمان های بدون سود و آژانس های اجتماعی نیز كاربرد دارد. در واقع بزرگترین شركتی كه در قرن 21 بیشترین هزینه را در تبلیغات داشت، یك سازمان بدون سود بود.
استراتژی تبلیغات شامل دو عنصر اصلی بود : ارائه پیام های تبلیغاتی و انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات و شركت ها به رسانه به عنوان تابعی از فرآیند تولید پیام می نگریستند. دپارتمان تولید ابتدا تبلیغات مناسب را خلق می كرد و سپس دپارتمان رسانه این پیام را به مخاطبین ارائه می كرد ، ولی امروزه بخش بندی رسانه ها، تعیین هزینه برای رسانه و استراتژی های بازاریابی متمركز به هدف، اهمیت فرآیند انتخاب رسانه را افزایش داده اند.
480, 482)- 1384- Kotler)
بازاریابی برای هر نوع حركت آگاهانه و هدفمند در بازار امروزه ضرورت دارد- بازاری كه دیگر نه مرز می شناسد و نه مشتری خاصی را در نظر دارد. «جهانی شدن» بازار، پدیده ای است كه به تدریج چهره خود را نمایان می سازد. شعار امروز بازاریابی برای همه كارآفرینان و مدیران و بازاریابان حرفه ای در این جمله كوتاه خلاصه می شود: «جهانی بیندیش، محلی عمل كن». به این مفهوم که ، جهانی شدن بازار (اقتصاد و تجارت بدون مرز) مستلزم بینش وسیع، حركت هدفمند، نگرش سیستمی و افزایش توانمندیها و بهبود مقررات و قوانین است. بازاریاب امروز باید مرزها را بشكند، مغزش را به كار اندازد ، رمزهای كامیابی را زودتر از دیگران بیابد و بشناسد تا بتواند در تلاطم بازار واقعی كه در آن حرفه ایها در شكار لحظه ها هستند و فرصتها را به سادگی از دست نمی دهند، خود را نجات دهد.
(روستا، ونوس، ابراهیمی-1385- 2)
جهانی شدن قلمرو بازاریابی، روندها و روند سازها را هر چه بیشتر گسترده ساخته و تبلیغات را قابل انتقال به آن سوی مرزها کرده است. پیشرفت در امكانات، تلفنهای همراه، شبكه های رایانه ای و پهنای باند مخابرات، تشكیل گردهمایی مجازی را تسهیل می كند كه در آنها تبلیغات به دور از محدودیتهای جغرافیایی منتشر می شود. نشر روز افزون نام و نشان ها باعث همراهی گسترده تر مردم شده، قابلیت تأثیرگذاری تبلیغات را افزایش داده است. از سوی دیگر افزایش درآمد قابل تصرف مردم در سراسر جهان، عامل مشاركت گسترده آنها در اینگونه پدیده ها شده است.
(حیدرزاده-1384-27)
گرایش به تبلیغ یا استفاده از رسانه های الکترونیکی ،دلایل مشخص خود را دارد و در واقع به ویژگی های منحصر به فرد آنها باز می گردد كه هفت مورد آن آشكار است:
1-آزادی از زمان و مكان.
2-امكان دسترسی به ادبیات جهانی واژه ها.
3-امكان استفاده از گرافیك متحرك، موسیقی، صدا و تصویر.
4-امكان ارتباط بی واسطه.
5-امكان كنش و واكنش دو سویه.
6-امكان شخصی شدن.
7-رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب
(شكرخواه-1382- 28،29)
با توجه به موارد فوق می توان اهمیت ارتباطات در بازاریابی را اینگونه بیان نمود كه از طریق هماهنگ نمودن و انسجام بخشیدن به فعالیتهای تبلیغی از دوباره كاری و هزینه های مرتبط با آن اجتناب خواهد شد، همچنین از مزیت هم افزایی (Synergy) ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده خواهد شد و سرانجام برنامه های تبلیغاتی به صورت كارا و اثربخش طراحی خواهند شد.
(صمدی، عباسی-1385- 449)
با وجود اینكه امروزه نوك پیكان رقابت شركت های برتر دنیا در عرصه تجارت را بازاریابی تشكیل می دهد، هنوز این علم یا هنر، جایگاه خود را در كشور ما نیافته است . در بسیاری از موارد گویا حتی تعریف درستی از آن درك نمی شود.
كالا از منظر بازاریابی تركیبی از محصول (Product) ، بسته بندی (Package)، برچسب (Lable)، قیمت (Price)، نام (Brand) و شعار تبلیغاتی (Slogan) می باشد. نه تنها محصول بلكه كلیه عناصر فوق در انتخاب كالای شركت از سوی بازار مؤثر هستند. تقریباً می توان در مورد كالاهایی كه مصرف كننده نهایی آنها عموم مردم می باشند (نظیر شوینده ها) اهمیت عناصر آمیخته فوق را به ترتیب ذیل رتبه بندی كرد:
1-قیمت- محصول (در یك بازار خاص، معمولاً بین این دو پارامتر، همبستگی شدیدی وجود دارد)
2-نام و شعار تجاری
3-بسته بندی
4-برچسب
گذشت زمان مظروفی بوده است كه در آن افزایش تولید، تنوع مارك ها و اشباع بازارها را داشته ایم. ظهور تولید كنندگان متعدد بویژه در صنعت فوق الذكر موجب شده است كه انتخاب مشتریان در خرید هر كالا بشدت افزایش یابد ، به عبارت دیگر امروزه كسی مجبور به خرید نام و یا مارك خاصی نیست. نكته حائز اهمیت این است، كه در طول زمان، امكان حفظ امتیازات تكنولوژی برای یك تولیدكننده میسرنیست عملاً نیز تولیدات كالاهای مورد نظر در بخش ویژه ای از یك بازار از نظر كیفیت محصول در دراز مدت به سمت یكدیگر سوق می یابند. این در حالی است كه تولیدكننده محتاج به القاء برتری و حداقل القاء تفاوت كالای خود با كالاهای رقبا به مشتریان است تا توجه آنان را به كالایش جلب كرده و شرایط خرید كالا را از سوی مشتریان فراهم سازد.
در پی احساس ضرورت فوق، شركتهای كشورمان تلاش می كنند كه با تبلیغات گسترده از طریق ابزارهای رسانه ای مختلف (بیل بوردهای شهری- تلویزیون- رادیو- روزنامه ها و مجلات و....) بتوانند نوعی امتیاز و یا تفاوت را بین كالای خود و رقبا ایجاد نمایند و با شناساندن خود به مشتریان شانس فروش كالای خود را در مقابل نمونه رقیب افزایش دهند. بواسطه محدودیت در ایجاد نوآوری های فنی و سپس حفظ آن، اکثر شركتها به سمت ایجاد تفاوتهای القایی سوق یافته اند كه مستلزم ا ستفاده كارآمدتر از دیگر عناصر تركیب كالا است. ولی بدلیل عدم توانایی در انتخاب تركیب كالایی مناسب برای مصداق حرفه ای خود ، كارایی هزینه های تخصصی به امر تبلیغات و بازاریابی را در شركتهایشان با افت كیفیت مواجه می كنند. در بین عناصر، تركیب كالایی مذكور، به طور بی سابقه ای گسترش یافته است و نیز راههای ارتباط میان شركتها، مشتریان و محیطهای دیگر به گونه ای مؤثرتر و كارآمدتر طراحی می شوند. توجه به مشتری همواره از معیارهای اصلی یك بازاریابی موفق بوده است اما تصورات در این باره كه چگونه می توان یك جهت گیری كارآمد در ارتباط با مشتریان داشت به شدت تغییر كرده است و انتخاب بهترین مسیرها برای رسیدن به مشتری بسیار مهم تر شده است. اگر در دهه های 80 و 90 اغلب سیستم های مدیریت مشتری با هدف جمع آوری حداكثر اطلاعات در باره مشتریان تدوین می شده تا در نهایت ا ز این اطلاعات در جهت عرضه مناسب كالا برای ای مشتریان استفاده شود، در عصر حاضر، اغلب تیم های مدیریت مشتری با هدف پی بردن به نیازهای فردی مشتریان شكل می گیرد و عرضه با توجه به نیازهای تك تك مشتریان انجام گیرد. در حالی كه در دهه های 80 و 90 نوعی عرضه استاندارد وجود داشت كه بر اساس اطلاعات كلی در باره مشتریان صورت می گرفت. امروزه، مشتریان دیگر در قالب گروههای مقصد، طبقه بندی نمی شوند بلكه هدف اصلی در بازاریابی نوین آن است كه بر اساس الگوی برنده- برنده نیازهای مشتریان به بهترین شكل ممكن تأمین شود.
جان هاگل سوم و آرتور بی آرمستراگ در این ارتباط به بازارهایی اشاره می كنند كه در آنها، مشتریان سایر عوامل مؤثر در زمینه قیمت و حتی نوع كالاها را هم تعیین می كنند. به دیگر سخن در بازاریابی نوین، مشتریان در صدر تمامی برنامه ها و استراتژی ها قرار دارند و نقش محوری ایفا می كنند. در این عرصه هیچ فرق نمی كند كه كجا می توان یك مشتری بالقوه را یافت، در سوپرماركت، در سفر، سركار، در خانه یا در مقابل كامپیوتر؛ بلكه مهم آن است كه همیشه و همه جا در اندیشه جذب تك تك مشتریان بود. همواره وظیفه اصلی بازاریابی آن است كه همیشه خود را به صورت انعطاف پذیری با طرحها و الگوهای موجود سازگار كرده و ابزارهای مناسب را به منظور برآورده كردن نیازهای مشتریان در اختیار قرار دهد.
یكی از عمده ترین مشكلاتی كه بازاریابی امروزی با آن روبرو است، تجزیه روزافزون آن است، از مدت ها پیش، بازاریابی كلاسیك با استفاده از روشها و ابزارهای نوین بازاریابی، تكمیل شده است. روشهای نوین بازاریابی و مدیریت مشتری امكانات تازه ای را برای ابزارهای مدیریتی كلاسیك فراهم كرده است.
پیش قراولان دنیاهای نوین رسانه ای مانند مارشال مك لوهان از دهها سال پیش، شبكه ای شدن را به عنوان ویژگی اصلی روشها، مشكل ارتباطات و اقتصاد آینده می دانستند.
جهان بازاریابی نیز به شدت تحت تأثیر این ویژگی شبكه ای شدن قرار دارد. این مسأله از آنجا قابل درك است كه مدیریت ارتباطات در روند بازاریابی همواره دارای اهمیت بیشتری می شود.
یكی از ویژگیهای مهم بازاریابی نوین آن است كه در آن ارتباطات به صورت یك طرفه نیست و همه با هم در ارتباط متقابل هستند. این مسأله نه تنها چالشی بزرگ برای شركتها محسوب می شود بلكه مدلهای بازاریابی یكپارچه ، این امكان را فراهم می كند كه علاوه بر بازارهای جمعی كلاسیك، بازارهای تازه ای نیز تشكیل شود كه در آنجا عرضه كنندگان و خریداران با هم ارتباط مستقیم برقرار كرده و كالاهای مورد نیاز یكدیگر را تأمین كنند.
تغییراتی كه بواسطه رسانه ها و تكنولوژی های جدید در روند بازاریابی صورت گرفته است هیچ گاه موجب نشده است كه نقش اصلی بازاریابی دچار تحول محسوسی شود. هنوز هم مهمترین دل مشغولی صاحبان كارخانه ها و مدیران شركتها آن است كه محصولات خود را به گونه ای عرضه كنند كه با حداقل هزینه و حداكثر سودآوری به فروش بروند.
این معیارها مرزهای طبیعی هرگونه بازاریابی انعطاف پذیر و مبتنی بر فردگرایی را نیز به خوبی تعریف می كنند.
(هرمان- طولانی-1384 _48)
4-1)اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد.
اهداف فرعی:
1 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی.
2 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی.
3 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش .
4 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات .
برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید