توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد اقتصاد ایران، تنگناها و راه حل ها دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد اقتصاد ایران، تنگناها و راه حل ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد اقتصاد ایران، تنگناها و راه حل ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد اقتصاد ایران، تنگناها و راه حل ها :

اقتصاد ایران، تنگناها و راه حل ها

وسعت كشور ایران نزدیك به 8/164 میلیون هكتار است. از این میزان 90 میلیون هكتار اراضی مرتعی، 4/12 میلیون هكتار اراضی جنگلی، 51 میلیون هكتار مستعد برای زراعت و باغبانی و 4/11 میلیون هكتار سایر اراضی است. در حال حاضر فقط از 35 درصد پتانسیل اراضی كشور استفاده می¬كنیم. جمعیت ایران در سال 83 حدود 68 میلیون نفر است كه حدود 8/21 میلیون نفر آنرا جمعیت فعال تشكیل می¬دهد. نزدیك به 16 درصد یعنی 5/3 میلیون نفر از¬ این نیروی كار در حال حاضر بیكار هستند. امكان بالقوه آبهای سطحی و زیر زمینی ایران 155 میلیارد متر مكعب می¬باشد كه دو سوم آن (100 میلیارد مترمكعب) مهار ش

ده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. 80 درصد از آبهای مهار شده در بخش كشاورزی (با راندمان آبیاری حدود 33 درصد) و 20 درصد آن بصورت آب آشامیدنی و صنعتی مصرف می¬شود. در زمینه شیلات، امكان تولید 800 هزار تن ماهی، میگو و خاویار وجود دارد كه بیش از 400هزار تن آن بهره¬برداری می¬شود. اقلیم آب و هوایی ایران بسیار متنوع است به طوری كه در تمام طول سال امكان بهره¬برداری و كشاورزی در مناطق مختلف كشور وجود دارد. ایران از نظر معادن نفت و گاز بسیار غنی است. منابع نفتی كشور بیش از 100 میلیارد بشكه نفت قابل استخراج یعنی 9 درصد كل ذخایر جهان برآورد شده است. با استفاده از فن آوریهای جدید استخراج در دراز مدت قابلیت افزایش به 130 میلیارد بشكه را دارد. اگر میزان برداشت نفت در حد فعلی باقی باشد، امكان بهره برداری برای 80 سال وجود دارد. حجم منابع گاز ایران 24 بیلیون متر مكعب یعنی معادل 16 درصد كل ذخایر گاز جهان برآورد شده است. از این نظر كشور ما بعد از روسیه در رده

دوم جهان قرار دارد. موقعیت ترانزیتی كشور ایران بدلیل وضعیت جغرافیایی آن سبب ایجاد ارتباطات جاده ای، دریایی ، هوایی و راه آهن بین كشورهای مختلف جهان گردیده كه از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد. معادن غنی طلا، مس ، روی،آهن، اورانیوم و سایر فلزات گرانبها، سیمان، گچ، سنگ مرمر و سایر كانیهای گرانقیمت در اقصی نقاط كشور فراوان وجود دارد، استعدادهای علمی و هوش ایرانیان در بین ملل دنیا كم نظیر است. به طوری كه در اكثر المپیادهای علمی جهان، كشور ایران در رتبه¬های بالا قرار دارد.

موارد ذكر شده بخشی از امكانات و تواناییهای كشور ایران را نشان می¬دهد كه در كمتر كشور پیشرفته¬ای پیدا می¬شود، با این وجود ایران جزو كشورهای جهان سوم قرار دارد. در آمد سرانه ایران حدود 2 هزار دلار در سال تخمین زده شده در حالیكه این شاخص را برای كشورهای پیشرفته بیش از 30 هزار دلار یعنی 15 برابر كشور ما برآورد كرده¬اند. نرخ بیكاری در ایران بالا است و 5/3 میلیون نفر بیكارند. بر اساس گزارشات رسمی سازمانهای دولتی حدود 30 درصد مردم

ایران نزدیك و یا زیر خط فقر قرار دارند. نرخ تورم در كشور ما بطور متوسط در ده سال اخیر بالای 20 درصد قرار داشته در حالیكه این نرخ در كشورهای پیشرفته حدود 5/2 درصد بوده است. امید به زندگی در ایران حدود 15 سال كمتر از كشورهای پیشرفته اروپایی و ژاپن است. چرا با این همه امكانات كه از آن برخورداریم و در جهان كم نظیر است، از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار نداریم؟ برای پاسخ به این پرسش یكسری دلایل تاریخی و سیاسی وجود دارد كه فقط به آنها اشاره می¬گردد زیرا موضوع اصلی مورد بررسی ما نیست، و یكسری دلایل مدیریتی و اقتصادی مربوط به شرایط فعلی كشور و نحوه اداره آن وجود دارند كه هدف اصلی بنده تشریح آنها است.
از نظر تاریخی و سیاسی، یكی از عوامل مهم و ریشه¬ای این عقب ماندگی مربوط به جریان حاكمیت حكومتهای قاجار و پهلوی در طول 200 سال اخیر و تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی است. این حكومتها در طول 200 سال گذشته كاملا وابسته و تحت تاثیر حكومتهای استعمارگر خارجی قرار داشتند. در طول دوره مذكور سلطه بیگانگان بر ایران عملا راه پیشرفت و ترقی را در كشور ما مسدود كرده بود. در این مدت بجز چند صنعت مونتاژ و تكنولوژیهای رده پایین چیزی از استعمارگران خارجی نصیب ایران نگردید. در اواخر دوره پهلوی صرفنظر از درآمدهای نفتی كه فقط برای مدت كوتاهی یك رفاه كاذب و نسبی برای بخش كوچكی از مردم ایجاد كرده بود، كشور ایران در رده كشورهای عقب¬مانده علمی و صنعتی جهان بشمار می¬رفت. همین وضعیت اسفناك در كنار اوضاع نابسامان فرهنگی و وابستگی سیاسی حكومت پهلوی به كشورهای خارجی از دلایل مهم انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاه توسط مردم ایران بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حكومت مردمی و انقلابی ایران با كمك مردم در تلاش برای جبران عقب ماندگیها و اصلاح خرابیها برآمدند، ولی تا یك دهه (یعنی از سال 1358 تا 1367) كشور ما درگیر آشوبهای متفرقه سازماندهی شده توسط عوامل بیگانه و جنگ 8 ساله عراق (به نمایندگی از ارتجاع و استعمارگران) علیه ایران بود كه عملا كشور ما را از پیشرفت و رونق اقتصادی بازداشت. البته یكی از دستاوردهای مهم این دهه، ایجاد اعتماد بنفس در مردم ایران نسبت به توانائیهای خودشان بود. در این دهه این باور بوجود آمد كه علیرغم مانع تراشیهای دشمنان می¬توان در زمینه¬های مورد نظر به پیروزی و موفقیت دست یافت.

در دوره مذكور متناسب با شرایط و نیازهای كشور، به موفقیتهایی در زمینه¬های نظامی و صنایع مرتبط با آن رسیدیم كه زمینه ساز و مسبب توسعه صنایع مختلف و فعالیتهای غنی – تخصصی در دهه بعد كه به دوران سازندگی شهرت یافت گردید. در دهه اول انقلاب علیرغم وجود مشكلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی ایران بوسیله امریكا، در زمینه توسعه روستایی قدمهای خوبی برداشته شد. تولید محصولات مختلف كشاورزی از رشد 40 درصدی برخوردار شد. 45 درصد روستاهای محروم كشور از نعمت آب آشامیدنی برق و راه روستایی برخوردار شدند در حالیكه این رقم قبل از انقلاب حدود 5 درصد بود.

از سال 1368 به بعد كه به دوران سازندگی مشهور گردید، برنامه های توسعه اقتصادی كشور با سرعت آغاز شد و در طول یك دهه (78-1368) دو برنامه پنجساله توسعه به اجرا درآمد و در حال حاضر نیز سال آخر برنامه پنجساله سوم اجرا می¬گردد. در طی سه برنامه توسعه (1368-1383) بیش از 300 میلیارد دلار ارز، كه از طریق فروش نفت، صادرات غیر نفتی، استقراض خارجی، قراردادهای بیع متقابل و سایر موارد، تامین گردیده، در زمینه¬های مختلف اقتصادی در سراسر كشور سرمایه¬گذاری شده است. در این مدت، سرمایه¬گذاری و توسعه در صنایع خودرو سازی، پتروشیمی، اكتشاف و بهره برداری از چاههای نفت، گاز و معادن مختلف، تولید سیمان، آلومینیوم سازی، واگن سازی، صنایع فولاد، صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، صنایع روستایی، صنایع لبنی، صنایع پوشاك،

تولید گوشت سفید و قرمز، تولید محصولات مختلف كشاورزی، توسعه بنادر، مخابرات، فرودگاهها، نیروگاههای برق، سدسازی، ساخت سیلو، توسعه صنایع نظامی، هواپیماسازی، توسعه راههای اسفالته و اتوبانها، توسعه راه آهن، برخوردار شدن بیش از 85 درصد روستاهای بالای بیست خانوار از نعمت برق، آب آشامیدنی و راه، افزایش نرخ با سوادی به حدود 80 درصد، افزایش استانداردهای بهداشت كودكان، گسترش كمی و كیفی دانشگاهها صورت گرفت و صدها طرح و پروژه مختلف اقتصادی دیگر نیز به اجرا درآمدند.

علیرغم این پیشرفتها بر اساس آمار رسمی، نزدیك به 30 درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند، متوسط سرانه درآمد ملی ایران یك پانزدهم كشورهای پیشرفته است، حدود 5/3 میلیون نفر بیكار داریم و نرخ تورم دو رقمی است. بنظر می¬آید اقدامات انجام شده در این 15 سال اخیر دارای نقاط ضعفی است كه نتوانسته این نتایج لازم را در جهت حل مشكلات بدست آوریم. بنابراین باید نقاظ ضعف كارهای صورت گرفته را پیدا كرد و درصدد رفع آن برآمد تا حركت بسوی جلو و جبران عقب ماندگی با سرعت بیشتری صورت گیرد. بنده اعتقاد دارم نقاط ضعف مهمی در طول اجرای برنامه¬های توسعه تا كنون (بخصوص 7 سال اخیر) وجود داشته كه رفع آنها می¬تواند سبب افزایش بازده اقدامات دولت شده، مشكل بیكاری را كاهش داده، تورم را یك رقمی نماید و بالاخره سطح رفاه و درآمد سرانه كشور را افزایش دهد. این نقاظ ضعف و راه حلهای آنها بدینقرار است.

1- علیرغم تجربه 26 ساله بعد از انقلاب و تربیت نیروهای متخصص، توانمند، دلسوز، متعهد و مبتكر در این مدت، هنوز در انتصاب برخی مدیریتهای كلیدی به معیارهای مذكور توجه نمی¬كنیم. روابط حزبی و بعضا فامیلی سبب شده در انتخاب مدیران ارشد اجرایی و علمی كشور اصل شایسته سالاری علیرغم

ادعاهای دولتمردان در 7 سال اخیر مورد توجه قرار نگیرد. شاید در اوایل انقلاب بدلیل عدم كادر سازی در قبل از انقلاب، انتصاب برخی افراد بنوعی قابل توجیه بود ولی انجام چنین كاری در شرایط حاضر بهیچ وجه قابل قبول نیست. متخصص عمران نباید وزیر كشاورزی شود، یك متخصص زراعت و یا خاكشناسی نمی تواند معاون برنامه و بودجه و اقتصادی یك وزارتخانه سازمان و یا موسسه علمی باشد. آیا روسای دانشگاه ما می توانند افراد فاقد تجربه و ضعیف از نظر مدیریت باشند؟ فردی كه صلاحیت وی در حد رئیس یك اداره یا مدیریت یك بخش كوچك است نمی توان رئیس یك سازمان بزرگ یا معاون یك وزارتخانه یا رئیس یك

دانشگاه شود. بطور كلی و بر اساس روند عملكرد دولت در 7 سال اخیر می¬توان نتیجه گیری كرد كه انتصاب مدیران ضعیف و كم تجربه به مسئولیتهای بزرگ و همچنین گماردن افراد توانمند به مسئولیتهای كوچك و عدم استفاده از توانایی مدیران لایق و متعهد سبب كندی پیشرفت امور و عدم رسیدن به اهداف والا گردیده است. باید به این نكته توجه نمود كه در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی عواقب ضعف مدیریت را در كوتاه مدت نمی توان بنحو مشهودی دید.

به همین جهت نتایج منفی انتصاب غلط را مدیران بالاتر باسانی متوجه نمی¬شوند. اگر در یك بازی فوتبال یك بازیكن خوب بازی نكند مربی سریعا متوجه شده و او را تعویض می¬كند. در یك كارخانه اگر فردی بخوبی وظایف خود را انجام ندهد یا مدیریت ضعیفی بر كارخانه گمارده شود، نتیجه این كار غلط از طریق كاهش تولید سریعا معلوم می¬گردد. اما ضعف مدیریتها در وزارتخانه¬ها، سازمانها، مراكز علمی و دانشگاهها بدلیل نبود شاخص عملكردی كه مشهود باشد به سادگی خود را نشان نمی دهد. این مدیر بالاتر است كه اگر خودش بطور شایسته منصوب شده باشد متوجه عملكرد مدیران رده پائینتر هم می¬شود.

2- بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط اینجانب، ایجاد هر شغل در كشور ایران بطور متوسط نیاز به حدود 15- 12 هزار دلار دارد. اگر رقم 15 هزار دلار ملاك قرار گیرد، با توجه به متوسط سرمایه گذاری سالانه ایران(شامل درآمدهای ارزی، استقراض خارجی، قراردادهای بیع متقابل و سایر منابع تامین مالی بین المللی) كه حدود 20 میلیارد دلار می¬شود، می¬توان حدود 3/1 میلیون نفر در هر سال فرصت شغلی ایجاد كرد. در حالیكه در هر سال تقریبا یك سوم این عدد (یعنی حدود 400 هزار فرصت شغلی) تحقق یافته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته و گزارشات رسمی دولت برای حل مشكل بیكاری حداقل 900 هزار فرصت شغلی در سال مورد نیاز است.

در طول دو سال اخیر بدلیل افرایش قیمت نفت، كشور ما دارای مازاد ذخایر ارزی 12-10 میلیارد دلار در سال بوده كه اگر آنرا در جهت ایجاد اشتغال بكار می گرفتیم. حداقل 700 هزار فرصت شغلی جدید علاوه بر میزان برنامه ریزی شده قبلی می توانستیم ایجاد كرده و ازبیكاران موجود بكاهیم. ضعف مدیریتها در طول دهه اخیر را از آنجا می توان متوجه شد كه علیرغم سرمایه گذاری های هنگفت و اجرای هزاران طرح بزرگ و كوچك، اثرات اقتصادی آنها در كشور متناسب با حجم سرمایه گذاریها و اقدامات انجام شده نیست. تعداد بیكاران در 7 سال اخیر بیش از دو برابر شده است و نرخ بیكاری علیرغم ادعای دولت نه تنها به 3/12 درصد كاهش نیافته بلكه به بیش از 16 درصد افزایش یافته است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky