توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تعریف بازی دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعریف بازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعریف بازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعریف بازی :

تعریف بازی

هر نوع فعالیتی كه ، توسط كودكان به منظور تفریح انجام گیرد ، بازی نامیده می شود .
مربیان ورزش از بازی تلقی جامع تری دارند . آن ها معتقد‌ند كه ( بازی عبارت است از فعالیتی كه افراد با میل و رغبت در اوقات فراغت انجام می دهند).
بر خلاف نظریات گذشتگان كه بازی را تنها وسیله ای برای اتلاف انرژی مازاد بدن می دانستند ، كودكان به هنگام بازی بخشی از نیروی ذهنی و بدنی خود را بكار می گیرند .و بازی را بخشی از زندگی خویش به حساب می آورند اما نباید این نكته را فراموش كرد كه كودك از انجام این فعالیت لذت می برد.

در یك فرهنگ لغت 10 معنای متفاوت برای واژه – در جایگاه اسمی – و 24 معنای متفاوت برای واژه ( بازی كردن ) – در جایگاه فعلی – دیده می شود . اما به نظر می رسد كه واژه ( بازی ) برای افراد مختلف ، كاربردهای متفاوتی را دارد . برای روشن شدن این مبحث به مثال های ذیل توجه نمائید:
1- مادری كه از سر و صدای فرزندش به ستوه می آید فریاد می زند : ” برو بیرون ، این قدر اذیتم نكن ، بو بازی تو بكن ” این مادر به فرزندش می فهماند كه من مشغول هستم و شما نیستید . كار من با اهمیت است و كار شما بی اهمیت می باشد . متأسفانه دیدگاه بسیاری از مادران بدین صورت است.
2- در یك كلاس معلم به شاگردانش می گوید : ” به جای بازی پشت میزاتون فقط باید درس بخونید.”

3- بازدید كننده ای – از كلاس درس یك دبستان – هنگامی كه دانش آموزان كلاس را ترك می كنند به دانش آموزان می گوید : ” شما آنقدر چیزهای جالب توجه برای بازی كردن دارید كه من مایلم مجدداً به مدرسه شما بیایم و شما را ملاقات كنم .”
دانش آموزان ناراحت می شوند و اعتراض می نمایند “ما داریم كار میكنیم بازی نمی كنیم “.در این مثال بازی ، با كار متفاوت است اما ما نمی توانیم این نكته را بیان نمائیم كه بازی ، متضاد كار است .

اگر یك كودك خردسال را در هنگام بازی با دقت بسیار مشاهده نمائید در می یابید كه كودك با دقت تمام با اسباب بازی خود بازی می كند . از دیت هایش با مهارت بسیار استفاده می كند ونشان می دهد كه مشغول استدلال است . از یك فرضیه به سوی فرضیه دیگری حركت می نماید.
در حقیقت رفتار او همانند یك فرد بزرگسال است كه در حال انجام دادن یك پروژه تحقیقاتی است.

در قرن اخیر فیلسوفان و روان شناسان همواره در صدد بوده اند كه در پیرامون فعالیت های كودكان به كشف حقایقی نائل گردند . آنان دریافتند كه راه های بسیاری برای مشاهده كودكان ،در هنگام بازی وجود دارد و در موقعیت های متفاوت ، باید از روش های مناسب با آن استفاده كرد. زیرا هر شیوه ای ارزش خاص خود را دارد . اگر فردی تمایل دارد به صورت محسوس به بازی نظر بیافكند ، نخست باید از راهكارهایی كه صاحب نظران در این زمینه مطرح كرده اند آگاهی داشته باشد .

اگر در اندیشه آن هستند كه فرزندان شما از شخصیت كاملی برخوردار شوند و در آینده نزدیك به دیگاه های سنجیده دست یابند . باید آنها ، مراحل مختلف رشد را به خوبی طی نمایند . اگر در طی مراحل از رشد ، كودك رشد مطلوب را كسب نماید و دوران كودكی رضایت بخشی را سپری كند ، آن گاه به صورت فردی شاد و سرزنده به زندگی مسرت بخش خویش ادامه داد .

یكی از راه هایی كه در این مرحله از رشد ممكن است به نحو موفقیت آمیزی حاصل شود برخورداری از فرصت كافی برای بازی آزاد است .
شاخصه های ذیل در بازی كودكان تأثیرا بسزایی دارد.
1- نگرش های والدین و معلمین
2- ویژگیهای مسكن كودك : نظیر سكونت در آپارتمان ها ، خانه های حیاط دار
3- ترافیك خیابان ها

4- تنش های فزاینده ای كه والدین تحت تأثیر آن ها زندگی می كنند .
دوران پیش از دبستان ف برای والدین مسایلی ایجاد می كند ، زیرا كودكان باید سرگرم شوند و از امكانات بازی استفاده نمایند . اما راه هایی وجود دارد كه والدین می توانند شرایط مناسبی را برای كودكان – پیش از ورود به دبستان – فراهم آورد.
نظرات متخصصان تعلیم و تربیت در پیرامون بازی
تا كنون نظریات بیشماری ، پیرامون بازی كودكان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما با این وجود ما نمی توانیم یك تعریف جامع را برای بازی كودكان بیابیم . زیرا بازی خون جاری در رگ های زندگی كودكان است .

برای آشنایی با دیدگاه های نظریه پردازان به تعاریف ذیل توجه نمایید:
ماریا مونته سوری : ” بازی حرفه كودك است .”
جان دیویی :” بازی چیزی است كه در حال انجام دادن از آن لذت می بریم . اما كار چیزی است كه ، پایان آن خوش آیند می باشد .”
زیگموند فروید : “بازی موقعیت هایی را فرراهم می آورد كه عواطف ، به طور واضح بیان شده و همچنین رشد پیدا كنند.”
ژان پیاژه : ” آیا این بازی نیست كه به كودك اجزه می دهد تا نشانه ها را جایگزین واقعیت های زندگی كند ؟”
ویگوتسكی : ” بازی به رشد و پیشرفت روز افزون كودك كمك می كند .”

بازی باعث می شود تا كودك ، رفتارهای غیر عادی خود را بهتر كنترل نماید . همچنین كودك را نا گزیر می نماید تا ماهیت اشیاء را درك نماید و این امر موجب می گردد كودك تفاوت خیال و واقعیت را دریابد .
آیا كودكان ، تنها به این علت به بازی كردن می پردازند كه از بازی لذت می برند ؟آیا كودكان ، تنها به خاطر تشویق معلمان به بازی كردن می پردازند ؟
بازی آزادانه انتخاب می شود

آیا كودكان می توانند ، آنچه را كه دوست دارند . انتخاب نمایند ؟ آیا آن ها اجزه دارند بر اساس عقاید خودشان بازی كنند و محل های مناسب آموزشی را خودشان ترتیب دهند؟
بازی یك عملكرد هدفمند است . كودكان در هنگام بازی احساس رضایت می كنند ، حتی اگر این بازی نتیجه ای هم نداشته باشد ، كودكان از بازی كردن لذت می برند .
مربیان در هنگام برگزاری بازی ها باید به این نكته توجه داشته باشند كه ، كودكان حق انتخاب داشته باشند به عنوان مثال : اگر كودك بپرسید ، آیا قصد داری با لگوهایت یك خانه بسازی یا یك مدرسه ؟ این رفتار نا مناسب مانع از تصمیم گیری كودك می شود و قدرت انتخاب او را محدود می نماید .
مراحل متفاوت بازی كودكان

محققیین عقیده دارند كه بازی از مراحل تكاملی مختلفی می گذرد .
1- بازی كاربردی و كشف اعضای بدن : فعالیت های ساده و تكراری كه در آن كودك اعضای بدن خود را لمس و نكاتی را یاد می گیرد ، به عنوان مثال : هنگامی كه كودك با انگشتان خود بازی می كند و یا آن را می فشارد و یا زمانی كه او خمیر بازی را به صورت لوله در می اورد.
2- بازی ساده : بازی هایی كه دارای هدف و منظور خاصی باشند بازی های سازنده نامیده می شود . مانند : ریختن آب برای پر كردن سطل
3- بازی های نمایشی ( دراماتیك ) : كه در این بازی ها كودك انجام كاری را نشان می دهد و سعی بر یادگیری كاربرد آن ها می كند .
4- بازی های قانون مندانه : این بازی ها برای كودكان خردسالانه مناسب نیستند اما برای كودكان بزرگسال مناسب است . برنامه های رقابتی در این بازی ها توسعه بیشتری پیدا می كند.

5- بازی های غیر اجتماعی : در این مرحله كودك فعالیت های اجتماعی محدودی را انجام می دهد و به طور موازی بازی می كند . منظور از بازی موازی آن است كه ، كودك در نزدیكی كودك دیگر و با وسایل مشابه به او به بازی می پردازد، اما كودك برای تأثیر نهادن بر او اقدامی را انجام نمی دهد.
6- بازی هایی با فعالیت های اجتماعی محدود : در این مرحله كودكان به تنهایی بازی می كنند اما در هنگام بازی ، با یكدیگر به تبادل رفتار می پردازند ونظرات خود را به یكدیگر بیان می كنند.

بازی هایی با تأثیرات متقابل اجتماعی
در بازی های مشاركتی ، كودكان تمایل دارند كه فعالیت های خود را به صورت جداگانه انجام دهند .اما اسباب بازی های خود را باهم تعویض كنند و رفتار یكدیگر را مورد نقد و بررسی قرار دهند.
1- بازی های مشاركتی : كودكان با همكاری یكدیگر برای یك هدف مشترك تلاش می كنند . این گونه بازی ها دسته جمعی ، مخصوص كودكان پیش دبستانی است .
2- بازی های انفرادی : این بازی ها اغلب در خردسالان مشاهده می شود اما اگر در بزرگسالان به دفعات مشاهده شود : جای تأمل دارد . بزرگسالان نیاز دارند تا در بعضی مواقع در حریم شخصی خود فكر كنند . اما اگر این امر ، به صورت یك عادت در آید جای نگرانی است . البته بازی های موازی در بعضی مواقع ، بعد از بازی های گروهی مشاهده می شوند.
بازی های نمایشی :

بازی های نمایش مستلزم تقلید از بعضی افراد می باشد . در اجرای نمایش ارتباط كلامی و تأثیر متقابل بین دو یا چند نفر تقویت می شود . اجرای یك نقش همان تقلید از فرد است .
توجه به هدف بازی و یافتن راهی برای اجرای نمایش تا پایان وقت لازم ، از اهداف دیگر این نوع بازی می باشد .
خردسالان و كودكان نوپا ، رفتار اجتماعی مناسبی را در بازی های نمایشی از خود نشان می دهند،

به عنوان مثال : در تمام دنیا و با هر فرهنگی بازی ” مدرسه بازی ” توسط والدین با كودكان انجام می شود .
اغلب بازی های سنتی ، بازی های حركتی هستند . مانند : دست زدن ، آواز خواندن ، دویدن ، لی لی حوضك و قایم باشك . این بازی ها پیوند های عاطفی میان كودكان را تقویت می نماید و مهارت های اجتماعی آن ها را افزایش می دهد و احساس همكاری و صمیمیت را در كودكان پدید می آورد.
بر اساس دیدگاه “كوپلان و روبین ” كودكانی كه در زندگی از امكانات كمتری برای بازی برخوردارند ، كمتر می توانند خود را با جامعه تطبیق دهند.
در بازی های نمایشی كه توسط كودكان انجام می شود مهارت های ذیل كسب می شود :

1- ایجاد حس هم دلی : كودك می آموزد كه از شخص دیگری تقلید كند ، در نتیجه احساس هم دلی و توجه به دیگران در او تقویت می شود .
2- رشد شخصیت اجتماعی : كودك با بازی در نقش دیگران در می یابد كه مادر ،پزشك و یا پرستار چگونه فكر می كنند و این آگاهی ، موجب رشد شخصیت اجتماعی او می شود .
3- كسب مهارت های اجتماعی : انتظار كودك برای این كه نوبتش شود ؛ توفیقات اجتماعی كه كودك به دست می آورد. دانستن این نكات كه كودك ، چگونه مورد تأیید یك جمع قرار می گیرد ؟ كودكان ، چگونه كار گروهی را انجام می دهند ؟ كلید موفقیت كودك در جامعه است.
پیشرفت ذهنی در بازی

براساس نظریات ” پیاژ و ویگ.تسكی ” بازی اصلی ترین عامل رشد – شناختی – كودك است .همچنین یكی از پاك ترین روش های فكری قابل دسترسی برای خردسالان می باشد. كودكان در قالب بازی با درك واقعیت ها و كنترل مهارت های شخصی ، به تعادل دست می یابند.بازی های تخیلی ، حافظه ی كودك را توانمند می سازد و اطلاعات و معلومات كودك را افزایش می دهند . كودك در بازی های نمایشی ، از لغات توصیفی بیشتری نسبت به دایره ی لغت روزمره استفاده می كند.
عوامل مؤثر در بازی

بدون تردید بازی یكی از فعالیتهای اساسی كودكان است و كودكان از راه بازی ، دنیای پیرامون خود را می شناسند و آن را تجربه می كنند . كودكان احساس ها و نیازهای خود را از راه بازی ابراز می نمایند ، در جریان آن اهداف خود را جستجو می نمایند و دیدگاه ها و احساسات خود را با خیال پردازی بیان می كنند . همچنین از طریق بازی آرزوهایشان را به واقعیت نزدیك می نمایند و بر نگرانی ها و اضطراب های خود غلبه می كنند . از سوی دیگر كودكان در هنگام بازی به توانایی های جسمانی خود پی می برند و در تقویت و ایجاد مهارت های گوناگون سعی و تلاش می كنند و به همین علت بازی در اعاد مختلف جسمانی ، عاطفی ، شناختی ، اخلاقی و ; دارای ارزش است .
بازی كودكان متأثر از عواملی مانند : جنسیت ، هوش ، سن و محیط می باشد كه هر یك به نحوی در روند بازی تأثیر می گذارند . در این جا به طور خلاصه عوامل فوق مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
1- ویژگیهای فردی
عوامل تشكیل دهنده موقعیت روانی و تشخیص كودكان با یكدیگر یكسان نیستند همین تفوت خلقیات و تمایلات كودكان را از یكدیگر متمایز می كند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky