توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طبقه بندی کالا دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طبقه بندی کالا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طبقه بندی کالا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طبقه بندی کالا :

طبقه بندی کالا

طبقه بندی کالا

1- انواع بسته بندی
برای تولید
برای فروش

برای حمل

2- سیستم های بسته بندی كالا
بسته بندی اولیه به عنوان ظرف كالا
بسته بندی ثانویه برای شبكه توزیع
بسته بندی برای حمل و نقل
شبكه تولید ، شبكه توزیع ، شبكه مصرف

3- شرایط بسته بندی اولیه
1- باید متناسب با نوع كالا باشد . ( خمیر ، رب ، مایع )
2- باید متناسب با نوع مصرف باشد . ( نمك ، قهوه ،‌ شیر پاكتی )
3- باید برای مدت زمان مصرف استحكام داشته باشد . ( تیوپ خمیردندان )
4- باید دارای استاندارد های ایمنی و بهداشتی باشد .
5- باید مقاوم در شرایط جوی بازار مصرف باشد .
6- باید رعایت مسائل فرهنگی و آداب و سنن بازار مصرف را بنماید .
7- باید دارای دستورالعمل مصرف باشد .
8- باید اقتصادی باشد .

6- انواع بسته بندی اولیه
1- قوطی فلزی TIN – CAN
2- قوطی پلاستیكی PLASTIK CAN

3- قوطی مقوایی PAPER – CARDBOARD
4- تیوپ TUBE
5- شیشه GLASS – VAIL
6- كیسه و گونی BAG
7- پاكت PAPER BAG
8- سیلندر CILANDER
9- سطل PAIL
10- گالن GALON

7- بسته بندی ثانویه
برای یك كاسه كردن تعدادی از كالاها به كار می رود و بین تولید كننده و توزیع كننده مصرف می شود .

8 – شرایط بسته بندی ثانویه
1- باید متناسب برای حمل و نقل درون شهری باشد .
2- باید قابلیت تخلیه و بارگیری بدون احتیاج به وسائل مكانیكی را داشته باشد .
3- باید برای نگهداری در انبار و گمركات مقاوم باشد .
4- باید از كالا در مقابل ریخت و ریز محافظت كنند .
5- باید نوع كالا و تعداد آن روی بسته ها نوشته شده باشد .

9- انواع بسته بندی ثانویه
1- كارتن CARTON
2- صندوق چوبی WOODEN BOX

3- كلاف COIL
4- رول ROLL
5- بشكه DRUM – BARREL

6- عدل BALE
10- بسته بندی برای حمل و نقل

این نوع بسته بندی صرفاً برای عملیات حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله متصدیان حمل انجام می شود .

11- شرایط بسته بندی برای حمل و نقل
1- باید متناسب با حمل و نقل برون شهری و متناسب با مسیر

حمل و وسیله حمل باشد .
2- باید قابلیت تخلیه و بارگیری با وسایل مكانیكی را دارا باشد .
3- باید در طول مسیر مقاوم و محكم باشد .
4- باید دارای برچسب علائم و اصطلاحات هشدار دهنده باشد

( مركز ثقل ، شكستگی ،‌رطوبت و ; )
5- باید فهرست مشخص حاوی فرستنده ، گیرنده ، مبدأ ، مقصد ، پرفورما L/C باشد .

12- انواع بسته بندی برای حمل و نقل

1- كانتینر CONTAINER
2- پالت PALLET
3- قفس CRAT – CAGE
4- صندوق CASE
5- بندل BUNDLE
6- جامبوگ JUMBO BAG
7- رول ROLL
8- عدل BALE
بسته بندی ساده مانند كیسه ، كارتن ، عدل ،‌ شبكه ، صندوق ، قفس ، بندل ؛
بسته بندی مضاعف مانند پالت و كانتینر ؛

13- یكپارچه كردن بار UNITZATION
یا مجموع سازی یك یا چند جزء كوچك در یك واحد بار
1- انواع : كانتینر ، پالت ، قفس ، بندل ، صندوق پایه دار ؛‌
2- مزایا : سرعت در تخلیه و بار گیری ، كاهش آسیب دیدگی كالا ، سرعت در شمارش بار ، امكان استفاده از فضای انبار ، كاهش نیروی انسانی ، توسعه سیستم های مكانیكی ،‌ صرفه جویی در هزینه حمل ؛
3- معایب : نیازمندی به وسائل مكانیكی برای تخلیه و بارگیری ، محدودیت در بعضی مواقع از فضا آسیب پذیری تعدادی از بسته ها در یك واحد بار .

14- پالت و انواع آن

1- تعریف :
صفحه مشبك چوبی است كه پایه دار است و شاخك های لیفتراك در زیر آن قرار می گیرد و به راحتی آن را جابجا می كند .

ابعاد یك متر در یك متر دارای چهار یا دو پایه به ارتفاع 10 الی 12 سانتیمتر باعث تخفیف در كرایه به میزان 5 الی 15 درصد و حق بیمه پایین تر و كنترل های گمركی آسانتر می باشد .
با وزن 5/0 تا 5/2 تن
بعظاً استفاده مستمر هم دارد و كلاً ‌یكبار مصرف می باشد .

2- انواع پالت :
یك – برگشت پذیر حداقل برای 50 سفر عمدتاً چوبی
دو – برگشت ناپذیر – فلز – پلاستیك – تركیب فلز و چوب
سه – یك لایه ( دو راهه یا چهار راهه )
چهار – دولایه ( دو راهه یا چهار راهه )

15- كانتینر و انواع آن
1- سابقه :
بعد از جنگ جهانی دوم و از سال 1950 میلادی در ایالت متحده آمریكا 1966 به بعد رواج یافت ( نسل اول )
درحال حاضر 3 1 كل ترافیك جهانی به وسیله 8 میلیون كانتینر جابجا می شود 8/14 MTEU
از سال 1973 كانتینر های 20 فوتی و40فوتی رونق یافت.
نسل دوم از سال 1967 رواج یافت كانتینر ها ابعاد تعریف شده پیدا كردند .
نسل سوم از سال 1973 رواج یافت كانتینر ها استاندارد 165 پیدا كردند .
هم اكنون در اروپا 30 دستگاه در ساعت و در سنگاپور 40 دستگاه در ساعت ركود تخلیه دارد . مبادله جهانی كانتینر در حال حاضر 300 میلیون TEU در سال است .
پنج بندر اول جهان در سال 2005 عبارت بودند از هنگ كنگ ، سنگاپور ،‌یوسان ، كائو سیانگ ، شانگهای ، دوبی در رتبه 13 و بمبئی در رتبه 40 و شهید رجائی در رتبه 72

2- تعریف :
محفظه ای است به منظور حمل ونقل یكپارچه كالا در سیستم حمل و نقل . نوعی بسته بندی كالا در حمل و نقل است واحد شمارش آن T.E.U ( TEWENTY FEE

T EQUIVALENT UNIT ) می باشد .

3- مشخصات :
فولادی ، آلومنیومی و فایبر گباس كه برای جابجایی آن از جرثقیل های مخصوص استفاده می شود .
20 فوتی آن وزن 5/2 تن دارد با ظرفیت بارگیری 5/21 تن یا 35 م

تر مكعب حجم با طول قابل استفاده 87/5 متر – طول بیرونی 6 متر ، عرض قابل استفاده 44/2 متر ، عرض بیرونی 5/2 متر و ارتفاع قابل استفاده 8 *8*20 فوت
4/2 متر و ارتفاع بیرونی 6/2 متر 40 فوتی آن وزن 9/3 تن دارد با ظرفیت بارگیری 5/36 تن و حجم 70 متر مكعب طول قابل استفاده 12 متر و طول بیرونی 19/12 متر ، عرض قابل استفاده 44/2 متر و عرض بیرونی 5/2 متر ، ارتفاع قابل استفاده 4/2 متر با ارتفاع بیرونی 6/2 متر 8*8*40

4- تناسب پالت با كانتینر :
نوع پالت cm 80*110 14 عدد در كانتینر 20 فوتی
نوع پالت cm 80*110 12 عدد در كانتینر 20 فوتی
نوع پالت cm 80*110 10 عدد در كانتینر 20 فوتی
نوع پالت cm 80*110 10 عدد در كانتینر 20 فوتی
نوع پالت cm 80*110 8 عدد در كانتینر 20 فوتی

5-مزایای حمل بالا با كانتینر :
1- امكان حمل تركیبی كالا
2- امكان سرویس DOOR TO DOOR
3- استفاده از تمامی ظرفیت وسیله حمل
4- كاهش زمان تخلیه و بارگیری
5- صرفه جویی در هزینه های بسته بندی
6- ایمنی بیشتر برای كالا و برای كاهش صدمات وارده به كالا
7- كاهش هزینه های بیمه
8- صرفه جویی در وقت و نیروی انسانی
9- كاهش كنترل های مرزی

6- معایب حمل كالا با كانتینر :
1- بازگشت خالی محفظه وقتی صادرات و واردات متوازن نیستند .

2- مقرون به صرفه نبودن برای مواقعی كه محموله كمتر از ظرفیت محفظه باشد .
3- نیاز به سرمایه گذاری سنگین در ترمینالهای تخلیه و بارگیری .
4- تعهدات مالی یا بیمه ای برای بازگرداندن محفظه به ترمینال .

7- انواع كانتینر :
1- معمولی ( اتاقی بسته با دری در انتهای آن )
2- حرارتی ( نیازمند به سرمایش و عایق بندی ) :
– یخچالی ، گوشتی
– عایق بندی ، سبزیجات
– تهویه دار ، گردش هوا در داخل

3- مخصوص بارهای فله
4- مخصوص بارهای مایع
5- روباز
6- سكودار
7- روباز بغل باز

8- برای حمل خودرو
9- برای حمل احشام
10- برای حمل پوست
11- برای بارهای حجیم

8- شماره گذاری و علامت كانتینر :
1- چهار حرف اول نام شركت صاحب كانتینر كد 4 رقمی
2- شماره سریال كد 6 رقمی

3- مخفف یا نام شركت كشتیرانی
OCLU 123456
كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

16- نشانه ها و معنای اطلاعات روی بسته بندی
1- تعریف :
نشانه ها تعیین كننده ماهیت بسته بندی هستند و حمل كننده را در رساندن كالا به مقصد نهایی یاری می كنند .
2- نكات مهم :
– از نشانه هایی كه محتوای بسته بندی را مشخص می كند استفاده نكنید .
– نشانه ها باید برای فرستنده ، گیرنده و حمل كننده شناخته شده باشد .
– نشانه ها باید بعد از مدتی تغییر كنند تا مسئولان جابجایی كالا ، با آن آشنا نشوند .
– اگر نام شركت محتوی بسته بندی را مشخص می كند ، از درج نام شركت خودداری كنید .
– علامت های قدیمی روی بسته بندی های دسته دوم را بكنید .
– مقصد و مبدأ را با حروف بزرگ و واضح با جوهر ضد آب در روی زیر و یك طرف بسته بندی چاپ كنید .
– اگر بسته باید به روش خاصی جابجا شود روی بسته علامت مربوطه را بچسبانید .
– نشانه های اخطار باید ثابت و خواندن آنها راحت باشد و به هر دو زبان مبدأ و مقصد نوشته شود .
– برای بارهای خارجی باید حتی الامكان از تصویر بین المللی بجای نوشته استفاده شود .
– از برچسب ، كارت و مداد رنگی استفاده نكنید .

3- اطلاعات روی بسته ها :
– نام گیرنده – علامت تجاری
– نام شهر و كشور گیرنده – شماره سفارش

– نام فرستنده – نام یا كد كالا
– علائم هشدار دهنده / خبری – وزن بسته
– شماره بسته – مركز ثقل

4- علائم بسته بندی در رابطه با تخلیه و بارگیری
TOP
THIS WAY UP
PARTIAL SHIPMENT
BUNDLE
TAG ( 300X450mm )
SPARE PARTS CONTAINED
COMMISSIONING SPARES

تعرفه به معنى جدول طبقه‌بندى کالائى
طبقه‌بندى کالاها بر مبناء گروه یا دسته‌هائى از کالاها داراى خصوصیات یا مشخصات مشابه و یا نظم و ترتیب معینى باشد، همواره جهت سهولت انجام تجارت بین‌الملل مورد نظر بوده است. این امر علاوه بر ساده نمودن مناسبات بازرگانى اتخاذ تصمیم در انعقاد قراردادهاى تجارى و همچنین بررسى آمارى تجارت جهانى را امکان‌پذیرتر مى‌نماید.

طبقه‌بندى کالاها ممکن است بر مبناء حروف الفباء یا براساس نوع مواد تشکیل دهنده کالا و یا تکنولوژى ساخت و یا مصارف نهائى کالاها و ; یا ترکیبى از آنها باشد.

مزایاى فهرست طبقه‌بندى کالا در تجارت بین‌الملل بسیار زیاد است. چنین فهرستى مذاکرات، تنظیم پروتکل‌ها و قراردادها و مفاهیم موردنظر هر طرف را به سادگى تبیین و قابل اجراء مى‌نماید. طبیعى است که به دلیل پیشرفت‌هاى علمى و به بازار آمدن کالاهاى جدید و دگرگونى در روش‌هاى تجارت بین‌الملل، فهرست طبقه‌بندى کالاها و یا مبناء طبقه‌بندى آن، هر از چندى دستخوش تغییر و یا اصلاح گردد.

دو سیستم طبقه‌بندى کالائی، یعنى سیستم طبقه‌بندى شوراى همکارى‌هاى گمرکى (CCCN) و سیستم جایگزین آن معروف به سیستم هماهنگ توصیف و کُدگذارى کالا یا هارمونایز سیستم (HS) باید تعریف شود.

سیستم طبقه‌بندی شورای همکاری‌های گمرکی (CCCN)
سیستم هماهنگ توصیف و کُدگذاری کالا (HS)
سیستم طبقه‌بندى شوراى همکارى‌هاى گمرکى (CCCN)
شوراى همکارى گمرکى در 15 دسامبر 1950 در بروکسل و با شر

کت 14 کشور از جمله ایران به وجود آمد. اهم وظایف و مسؤولیت‌هاى شورا ایجاد هماهنگى و تهیه و تنظیم طرح قراردادها، تفسیر یکنواخت طبقه‌بندى کالاها، ایجاد و تعیین مفاهیم و اصطلاحات گمرکی، نحوه رسیدگى به ارزش کالاها در گمرکات، رفع اختلافات گمرکی، نشر اطلاعات و تکنیک‌هاى گمرکى و نظایر آن است.

این شورا در سال 1959 میلادى سیستم طبقه‌بندى کالائى را تحت عنوان سیستم طبقه‌بندى بروکسل که با علامت اختصارى BTN مشخص شده بود، در جامعه بازرگانى بین‌الملل مطرح و به مرحله اجراء در آورد. تعرفه BTN در سال 1974 میلادى بدون هیچ تغییرى در ارکان و طبقه‌بندى و شماره‌هاى اصلى و فرعى آن به سیستم طبقه‌بندى شوراى همکارى‌هاى گمرکى تغییر نام داد . این تغییر نام به جهت ملحوظ نمودن کوشش‌هاى سایر کشورهاى عضو شورا در تدوین تعرفه یاد شده بوده است. تعرفه CCCN داراى 21 قسمت تعریف شده و داراى 1011 شماره اصلى و 1083 شماره فرعى مى‌باشد.

طبقه‌بندى بروکسل، از سال 1352 هجرى شمسى براساس ماده 60 قانون امور گمرکى در گمرکات کشور ما رسماً به اجراء درآمده است. شماره‌هاى اصلى نمانکلاتور شوراء از چهار رقم تشکیل شده است. دو رقم اول نمایان‌گر شماره فصل نمانکلاتور و دو رقم بعدى که با ممیز جدا مى‌شود، نشان دهنده شماره ردیف یا جایگاه کالا در درون همان فصل است. به عنوان مثال شماره 12/15 نمایانگر فصل 15 و ردیف 12 در همان فصل مى‌باشد.

در این نمانکلاتور در هر شماره امکان تقسیم‌بندى فرعى با توجه به حدود شمولیت آن شماره به عمل آمده که نحوه شناسائى و طبقه‌بندى کالاها را ساده‌تر مى‌کند. مثلاً در شماره 51/84 ماشین تحریر بدون دستگاه محاسب و ماشین چک‌نویس طبقه‌بندى شده

است و که جهت سهولت دسته‌بندى‌هاى فرعى زیر نیز گنجانیده شده است:

باید توجه داشت که برخى از شماره‌ها، بى‌نیاز از تقسیم‌بندى فرعى مى‌باشد و به همین دلیل همان شماره اصلى براى طبقه‌بندى آن کالاها کفایت مى‌کند. بعنوان نمونه به شماره 07/44 مى‌توان اشاره نمود که براى طبقه‌بندى تراورس چوبى براى راه آهن در نظر گرفته شده است و یا شماره 36/29 که به سولفامیدها اختصاص یافته است. علاوه بر تقسیم‌بندى‌هاى فرعى شوراى همکارى‌هاى گمرکى دولت‌ها را مجاز دانسته که در ذیل شماره‌هاى اصلى و یا ذیل شماره‌هاى فرعى به فراخور نیازهاى خود تقسیم‌بندى‌هاى فرعى‌ترى به وجود آورند. اما هیچ عضوى از شوراء مجاز به تغییر در تقسیم‌بندى‌هاى اصلى و فرعى خود نمانکلاتور نمى‌باشد.

تقسیم‌بندى داخلى کشورها، فقط مورد استفاده خود آن کشورها مى‌باشد. ردیف‌هاى فرعى نمانکلاتور از تقسیمات داخلى دولت‌ها، بدین نحو متمایز مى‌گردد که ردیف‌هاى فرعى نمانکلاتور فقط با خط تیره [-] مشخص شده در حالى‌که ردیف‌هاى داخلى کشورها با پرانتز نیم بسته و خط تیره [) -] مجزا مى‌شود. مثلاً تعرفه 02/73 که مربوط به آلیاژهاى آهن مى‌باشد به شرح زیر تقسیم شده است:

که ردیف‌هاى الف، ب و ج تقسیمات فرعى خود نمانکلاتور ولى ردیف‌هاى 1 و 2و 3 ذیل ردیف فرعى ج مربوط به تقسیمات داخلى دولت ایران است که به خاطر نیازهاى خود ردیف فرعى

ج را به صورت فوق شکسته است.
سیستم هماهنگ توصیف و کُدگذارى کالا (HS)
سیستم HS یا جدول طبقه‌بندى هماهنگ شده توصیف و کُدگذارى کالا، در حقیقت از داخل سیستم CCCN با اصلاحاتى ایجاد شده است. هسته اصلى و اسکلت سیست سیستم مورد استفاده در بخش‌هاى مختلف اقتصادى و بازرگانى از جمله گمرک، حمل و نقل، آمار و سایر بخش‌هاى اقتصادى در آورده است. این سیستم که در ژوئن 1983 تصویب و از اول ژانویه 1988 به مورد اجراء گذاشته شد، یک طبقه‌بندى چندمنظوره است که همچون سیستم CCCN داراى 21 قسمت است. ذیل 21 قسمت مذکور 96 فصل است که در مقام مقایس

ه با تعرفه CCCN، سه فصل آن کاهش یافته است. اما باید توجه داشت که این سه فصل در HS به‌صورت باز براى مقاصد تعرفه‌اى کشورها، منظور شده ولى به عنوان فصول بین‌المللى فعال شناخته نشده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky