توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دارای 94 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

بررسی و تحلیل تقاضا- ظرفیت خط تجهیزات مورد نیاز
كلیاتی درباره محور آزادی- امام حسین
سالیان بسیاری محور جاده مخصوص ،خیابان آزادی، خیابان انقلاب، و خیابان دماوند، تنها مسیرهای مستقیم ارتباطی شرقی –غربی و غربی- شرقی تهران محسوب می‌شد، ولی با احداث شبكه های منحنی در شمال و جنوب این محور طی سال های اخیر، حجم زیادی از سفرها به سمت این مجاری هدایت می شود، لیكن به دلیل مسیر مستقیم و عبور از «مركز» شهر، محور آزادی- انقلاب- امام حسین سهم وسیعی از سفرهای شهری را به خود اختصاص داده است.
محورهای ساخته شده طی 20 سال اخیر كه تا حدودی عبور و مرور شرقی-غربی و بالعكس تهران را پوشش می دهند، عبارتند از:
1-    محور شیخ فضل الله نوری- شهید مدرس- اتوبان رسالت
2-     محور شهید همت –شهید مدرس – شهید بابایی
3-    محور ستارخان- فاطمی- دكتر بهشتی- قدوسی- گلبرگ
4-     محور خیابان قزوین – مولوی- خراسان- خاوران
5-     محور خیابان امام خمینی- امیر كبیر- ری- آهنگ
6-     محور كمربندی آزادگان


دلایل اهمیت محور آزادی- انقلاب- فردوسی- امام حسین
میدان آزادی
شاید بتوان میدان آزادی را از نظر توزیع مسافر، مهم ترین میدان پایتخت به شمار آورد. محورهای انقلاب-آزادی ، آیت الله سعیدی، جاده مخصوص كرج، اتوبان كرج، محمد علی جناح مسافرین را از نقاط مختلف به میدان آزادی انتقال می دهند. مهم ترین این محورها، محور كرج-تهران از طریق اتوبان و جاده مخصوص كرج می باشد، مسافرین از كرج و شهركهای تابعه (فردیس، گلشهر، رجائی شهر و….) و با استفاده از خطوط حومه ای ویژه خود، وارد میدان آزادی شده و پس از انتخاب محور مورد نظر، ادامه مسیر می دهند، همچنین ساكنین شهركهای اطراف محور جاده مخصوص كرج (شهید فكوری، اكباتان، پاس، آزادی، تهرانسر و…) نیز حجم زیادی از سفرهای ورودی و خروجی به میدان آزادی را موجب می شوند. محور محمد علی جناح نیز از معدود محورهایی است كه رفت و آمد ساكنین منطقه 5 شهرداری تهران را پوشش می‌دهد.
میدان انقلاب
میدان انقلاب از میادین مهم توزیع كننده سفرها در شهر تهران است. هریك از چها محور ورودی به میدان انقلاب دارای اهمیت و ارزش خاص خود می باشند. محور شمالی، تامین كننده عبور و مرور محلات كارگر شمالی، كوی نصر، بلوار كشاورز و مناطق شمالی تر تهران می باشد. محور جنوبی كه از میدان راه آهن آغاز می گردد، در طول مسیر خود میادین گمرك، قزوین و پاستور را پوشش می دهد.
میدان فردوسی
میدان فردوسی نیز از مناطقی می باشد كه مسافرین از آن به عنوان محلی مناسب برای تغییر مسیر سفرها استفاده می نمایند. محور جنوبی میدان، عهده دار هدایت مسافران به میدان امام خمینی و بازاراست. محور شمالی میدان نیز دسترسی به خیابان های شهید بهشتی، شهید مطهری و بلوار كریمخان را ممكن می سازد.
میدان امام حسین
میدان امام حسین از میادین مهم توزیع كننده سفرها در شرق تهران محسوب می گردد. حجم بالای مسافر در دو محور دپوی شرق- میدان امام حسین و میدان خراسان- میدان امام حسین موجب گردید تا از سوی مسئولین مربوطه، دو خط اتوبوس برقی در سال های اخیر برای محور اخیر الذكر در نظر گرفته شود. اتوبوس برقی محور دپی شرق- امام حسین در حال حاضر در دست بهره برداری می باشد و كار عملیات ساخت و نصب تجهیزات اتوبوس برقی محور دوم با سرعت در حال انجام است. از آنجایی كه دو محور یاد شده حجم انبوهی از شهروندان را به محدوده كوچك میدان امام حسین هدایت می نمایند و تغییر مسیر این همه مسافر در استعداد و قابلیت این میدان نیست، بنابراین وقت بسیاری از مردم در این میدان به هدر می رود.
مراكز آموزشی
دانشگاه های مهم صنعتی شریف، تهران، تربیت معلم، آزاد اسلامی مركزی، امیر كبیر و آزاد اسلامی جدید الاحداث در ضلع غربی میدان انقلاب- حد فاصل خیابان رستم و خیابان اسكندری- در این محور مستقر هستند. در ضمن تعدادی از سفرهای روزانه به مقصد دانشگاه های علم و صنعت  و خواجه نصیر الدین طوسی از طریق این محور صورت می گیرد.
همچنین در فواصل حدود 300 متری این محور، دهها واحد تحصیلی وزارت آموزش و پرورش از قبیل دبستان، مدرسه راهنمایی و… قرار دارند كه روزانه تعداد قابل توجهی از سفرهای شهری این محور را به خود اختصاص می دهند.
مراكز اداری-بیمارستان ها -فرودگاه مهرآباد- ترمینال های مسافربری بین شهری
خیابان آزادی- انقلاب، مسیر اصلی مسافرین پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه مهرآباد ، ترمینال اتوبوسرانی بین شهری غرب، استقبال و بدرقه كنندگان آنها، كاركنان فرودگاه و هواپیمایی كشوری می باشد كه هزاران سفر از طریق آن صورت می‌پذیرد.
وجود بیمارستان های متعدد در سمت و سوی این محور نیز موجب سفرهای شهری به منظور ارائه و یا دریافت خدمات پزشكی، عیادت بیماران، سفرهای كاركنان بیمارستان ها  و… می گردد.
وزارت كار، سازمان تامین اجتماعی، ساختمان دادگستری، اداره كل راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، جهاد سازندگی، مراكز مخابراتی، دفتر مركزی برخی از رسانه‌های گروهی، موزه سازمان میراث فرهنگی، آژانس های هواپیمایی ، شركتهای بیمه  و.. مراكزی هستند كه روزانه موجبات هزاران عبور و مرور شهری را در این محور فراهم می سازند.
سفرهای جدید
عبور این محور از هسته مركزی شهر و وجود مراكز متنوع و فراوان خرید در اطراف محور، دسترسی آسان و سریع به بازار تهران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی ویژه و استقرار مراكز اصلی فروش كتاب و… موجب جلب نظر افراد بسیاری می شود كه به قصد خرید از خانه های خود خارج می شوند.
سفرهای تفریحی
این محور علاوه بر آنكه تعداد بسیاری از سینماها و پاركها را در خود جای داده است، مسیر مناسبی برای دسترسی به مراكز تفریحی دیگر نقاط شهر نیز به شمار می رود.
وضعیت موجود محور
محور 10350 متری میدان آزادی تا امام حسین را می توان به لحاظ شرایط فیزیكی و ترافیكی به چهار محدوده تقسیم نمود:
قطعه اول: از میدان آزادی تا چهار راه نواب به طول 4 كیلومتر و عرض متوسط 42 متر( از جدول پیاده روشمالی تا جدول پیاده جنوبی) می باشد كه 5 خط عبور (Lane) به شرق و 5 خط عبور به غرب را سرویس می دهد. دو نهر آب در باند شمالی و جنوبی، جزیره میانی در آكس خیابان، ترافیك باند كندرو و تندرو و جهت شرق و غرب را متمایز می سازند، تردد خودروها در این قطعه غالباً روان می باشد.
قطعه دوم:  از چهار راه نواب تا میدان انقلاب به طول 1200 متر و عرض 22 متر می‌باشد كه 3 خط عبور به سمت شرق و 3 خط عبور به سمت غرب را شامل می‌شود. به علت توقف اتوبوس های شركت واحد و سوار و پیاده شدن مسافرین آنها، تردد در حد فاصل خیابان كاوه تا میدان انقلاب در اكثر مواقع با اشكال همراه است.
قطعه سوم:از میدان انقلاب تا میدان فردوسی به طول 2550 متر و عرض 22 متر می باشد كه دو خط به سمت  شرق و دو خط به سمت غرب و دو خط ویژه در جهت شرقی و غربی از قسمت میانی خیابان عبور می كنند. خطوط ویژه اتوبوس در این قطعه تردد را برای سفر با وسایل حمل و نقل  عمومی، سریع تر و راحت تر نموده است. البته به علت تراكم مسافرین با انگیزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی ، در ابتدای میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر، حركت در این نقاط با كندی صورت می گیرد.
یك پل هوایی ماشین رو نیز در حد فاصل خیابان خارك تا خیابان استاد نجات اللهی (ویلا) بر روی خیابان حافظ، جهت تسهیل درآمد و شد خودروها نصب گردیده است.
قطعه چهارم: از میدان فردوسی تا میدان امام حسین به طول 2600 متر و عرض متوسط 26 متر امتداد دارد. همانند قطعه سوم دارای دو خط عبور به شرق و دو خط عبور به  غرب است. در بیشتر طول مسیر خط ویژه نیز وجود دارد. تردد خودروها در این محور نسبت به قطعه سوم كمتذ است و نتیجتاً تقاضای سفر با اتوبوس ها  كه اصلی ترین وسیله نقلیه عبوری این محور می باشند نیز كاستی می گیرد.
وجود زیر گذر سواره رو در میدان امام حسین و همچنین سطح اندك میدان، موجب تاخیر در حركت وسایل نقلیه می گردد.
تعداد تقاطع ها  و زمان سیكل
در طول مسیر 22 تقاطع كه چراغ راهنمایی بر روی آنها نصب می باشد وجود دارد، این چراغ ها  كنترل حركات شرق و غرب و شمال و جنوب را بر عهده دارند. فاصله متوسط تقاطع ها  در چهار قطعه ذكر شده و در كل مسیر به شرح زیر است:
جدول 1- متوسط فاصله تقاطع ها  در مسیر
    تعداد تقاطع    متوسط فاصله تقاطع ها
قطعه اول
قطعه دوم
قطعه سوم
قطعه چهارم    6
4
7
5    666 متر
300 متر
365 متر
520 متر
كل مسیر    22    470 متر
به منظور بررسی زمان دقیق رفت و برگشت یك سفر، به اندازه گیری سیكل چراغهای راهنمایی در صبح و عصر یكی از روزهای اواسط هفته در كل مسیر اقدام گردید.
متوسط زمان به دست آمده در هر سیكل طبق جدول 2 می باشد:
جدول 2- زمان سیكل چراغ های راهنمایی (ثانیه)
تقاطع     زمان غرب به شرق     زمان شمال به جنوب      زمان شرق به غرب     شرق به جنوب     غرب به شمال      طول سیكل ثانیه
استاد معین
شهیدحبیب‌الله
پپسی كولا
آذربایجان
خوش
سلسبیل
نواب
اسكندری
دامپزشكی
جمالزاده
میدان‌انقلاب
فروردین
دانشگاه
ابوریحان
فلسطین
ولی عصر
كالج
فردوسی
پیچ شمیران
روشندلان
پل چوبی
نامجو    100
110
75
90
60
60
50
85
55
100
60
45
55
55
30
75
20
55
60
23
70
75    34
23
35
30
20
40
50
25
20
15
75
15
22
45
15
75
60
195
20
16
20
30    134
60
95
70
60
60
50
85
55
100
60
45
55
55
30
75
20
55
45
23
70
75    34
-
20
-    -
50
-
20
-
15    168
133
130
120
80
100
100
110
75
115
135
60
77
100
45
150
80
250
80
39
90
105
همان گونه كه ملاحظه می شود از 22 تقاطع ، 14 تقاطع دارای سیكل بیش از 100 ثانیه می باشد . بیشترین طول سیكل متعلق به میدان فردوسی با 250 ثانیه و كمترین آنها سه راه روشندلان  با 39 ثانیه می باشد .
زمان كل سیكل ها  2342 ثانیه ( 39 دقیقه و 2 ثانیه ) است كه 959 ثانیه آن به تردد مسیر شمالی – جنوبی با احتساب نصف زمان به حركت های گردشی تعلق دارد (شامل 42 درصد كل زمان سیكل ) كه نشانگر اهمیت فوق العاده خیابان هایی می‌باشند كه این محور را قطع می نمایند .
از تقاطع های مهم این محور می توان به نواب، میدان انقلاب ، چهار راه ولی عصر ، میدان فردوسی اشاره نمود.
مدت زمان قرمز برای جهت شرقی غربی               دقیقه  16=60÷959 ثانیه
یعنی اگر وسیله  نقلیه ای به تمام چراغ های راهنمایی با وضعیت قرمز مواجه شود و هیچ گونه ترافیك مانع حركت نباشد ، 16 دقیقه از وقت سرنشینان این وسیله پشت چراغ های راهنمایی تلف خواهد شد . دستاورد مطلوب این است كه وسیله در كل مسیر به حالت قرمز چراغ راهنمایی برخورد ننماید كه این نیز غیر ممكن است .
چنان چه متوسط زمان سیكل را در نظر بگیریم ، در صورتی كه ترافیك مانع عبور از چراغ ها  نگردد ، هر وسیله نقلیه به طور متوسط با 8 دقیقه توقف پشت چراغ های راهنمایی مواجه می باشد .
با توجه به حجم بالای عبور وسابل نقلیه و ترافیك مسیر در بیشتر ساعات روز دو سوم از 16 دقیقه یعنی 10 دقیقه و 36 ثانیه به طور متوسط و در بیشتر ساعات به هر وسیله تاخیر وارد می شود .
فواصل ایستگاه های اتوبوس
تعداد 17 ایستگاه در جهت شرق به غرب و 20 ایستگاه در جهت غرب به شرق وجود دارد . میانگین فاصله ایستگاه ها  از یكدیگر به شرح زیر می باشد :
جدول 3- متوسط فاصله ایستگاه اتوبوس
    تعداد ایستگاه    متوسط فاصله ایستگاه
جهت غرب به شرق
جهت شرق به غرب
سرویس های سریع السیر شرق به غرب
سرویس های سریع السیر غرب به شرق     20
17
7
7    490 متر
570 متر
1390 متر
1390 متر
زمان سفر 
 براساس مطالعه كارت ورود و خروج اتوبوس های عادی و سریع السیر به خطوط اتوبوسرانی نتایج زیر در این محور به دست آمد :
خط سریع السیر امام حسین – آزادی
اتوبوس های این خط با 7 توقف در ایستگاه ها  ، فاصله 10350 متری مسیر را بین 40 تا 50 دقیقه طی می كنند. سرعت متوسط این اتوبوس ها  با احتساب زمان توقف ( حداقل 5 دقیقه در ابتدا و انتهای مسیر ) به شرح زیر می باشد :
كیلومتر در ساعت                         7/17 =   ÷350/10
كیلومتر در ساعت                         8/13=  ÷350/10
خط سریع السیر انقلاب – آزادی
 این خط بدون توقف از مبداء تا مقصد مسافرین را جا به جا می نماید . زمان طی این مسیر با توجه به شرایط متغیر ترافیكی بین 20 تا 25 دقیقه می باشد سرعت متوسط اتوبوس ها  در این محور به شرح زیر می باشد :
كیلومتر درساعت                        6/21=   ÷2/5
كیلومتر در ساعت                        6/15=  ÷2/5
خط عادی میدان امام حسین – میدان انقلاب
 اتوبوس های خط در لاین ویژه تردد می نمایند و با 10 توقف در مسیر 5150 متری و با زمان متغیر 20 تا 30 دقیقه مسافرین خود را در ابتدا و انتهای مسیر جا به جا می كنند. سرعت اتوبوس های این خط به شرح زیر محاسبه می گردد :
كیلومتر در ساعت                         6/20=  ÷150/5
كیلومتر در ساعت                         4/12= ÷150/5
برآورد تعداد سفر روزانه
 برای به دست آوردن تعداد سفرهای تقریبی روزانه در این مسیر به دو شكل اقدام گردید :
الف- برآورد تعداد سفر با شركت واحد اتوبوسرانی
ب- برآورد تعداد سفر با سایر وسایل نقلیه و شركت واحد اتوبوسرانی
الف- برآورد تعداد سفر با شركت واحد اتوبوسرانی
شركت واحد اتوبوسرانی با در دست داشتن 3998 دستگاه اتوبوس در سال 73 ،روزانه بین 4/2 تا 3میلیون مسافر را جا به جا كرده است .
در جدول  4 تعداد اتوبوس های فعال در سال 73 مشخص شده اند.
جدول 4- تعداد اتوبوس فعال در سال 73
نوع اتوبوس    تعداد    عمر متوسط (سال )
دو طبقه
302
305
305مفصلی
مان
مان مفصلی
ایكاروس 260
ایكاروس 280
ولوو
اتوبوس برقی     224
2178
654
14
24
1
182
461
230
30    6/15
4/12
1/16
1/15
1/14
0/15
3
8/1
6/2
 جمع     3998    9/10 سال
جدول زیر تعداد مسافرین جابجا شده طی سه سال اخیر را به وسیله شركت واحد نشان می دهد :
جدول 5- تعداد مسافر جا به جا شده در ماه ( میلیون نفر)
ماه    سال 71    سال 72    سال 73    سال 74
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند    8/68
7/63
9/80
79
6/80
2/84
4/88
1/88
1/88
9/83
-/77
4/70    5/71
1/82
1/83
6/86
8/86
8/89
3/93
9/92
8/88
3/85
4/86
6/78    2/75
7/85
-/76
5/83
4/77
4/77
5/74
5/75
9/71
-/75
7/82
1/84    3/74
6/89
جدول 6 عملكرد روزانه ماه آبان در سال های 72 و 73 را نشان می دهد :
جدول 6- تعداد سفر در ماه آبان در سال های 72، 73
    آبان سال 72    آبان سال 73
تاریخ    روز هفته    تعداد جابجایی (میلیون نفر)    روز هفته    تعداد جابجایی (میلیون نفر)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30   
جمعه
جمعه
جمعه     44/3
38/3
47/3
38/3
39/3
09/3
جمعه
36/3
26/3
23/3
26/3
31/3
09/3
7/1
47/3
25/3
26/3
28/3
23/3
04/3
44/1
32/3
15/3
22/3
23/3
24/3
03/3
66/1
25/3
2/3   
جمعه
69/1
جمعه
جمعه
جمعه     75/2
79/2
74/2
70/2
46/2
21/1
77/2
77/2
72/2
74/2
74/2
48/1
18/1
57/2
23/2
54/5
62/2
64/2
46/2
13/1
75/2
79/2
81/2
5/2
69/2
26/2
2/1
6/2
8/2
2/2
همچنین در جدول زیر جایگاه خطوط فعال در این محور در كل شبكه اتوبوسرانی تهران و حومه از نظر ظرفیت جا به جایی روزانه هر اتوبوس در سال های 71 تا 73 نمایش داده شده است :
جدول 7 – جایگاه خطوط فعال امام حسین تا آزادی در كل شبكه اتوبوسرانی
سال 71    سال 72    سال 73
رتبه      خط      تعداد مسافر  جابجا شده در روز     رتبه      خط      تعداد مسافر  جابجا شده در روز     رتبه      خط      تعداد مسافر  جابجا شده در روز
اول
دوم
سوم
چهارم
ششم     بهارستان- امام خمینی
جمهوری-بهارستان
میدن امام-هفت تیر
انفلاب-امام حسین
انقلاب-آزادی      2112
2111
1988
1810    اول
دوم
هفتم
هشتم     انقلاب-امام حسین
جمهوری-بهارستان
آزادی-انقلاب
بهارستان-امام خمینی     3389
2747
2371
2164    اول
دوم
سوم
پنجم    انقلاب-امام حسین
عادی انقلاب-امام حسین
جمهوری- بهارستان
آزادی-انقلاب    3777
3482
2723
2399
در جدول 8 تعداد خطوط و همچنین تعداد اتوبوس های فعال در هر خط در سال‌های 71 تا 73 در ماه آبان مشخص گردیده است . انتخاب ماه آبان به این علت است كه ماه مذكور نسبت به ماه های دیگر میزان دقیق تری از تعداد سفرهای شهری را نشان می دهد .
چون در سال 73 بلیطهای 20 ریالی و 50 ریالی به عنوان كرایه از مسافر اخذ می شد و مبنای محاسبه عملكرد خط نیز صرفاً وزن بلیط گرفته شده می باشد ، آمارهای سال 73 نمی توانست ملاك مناسبی برای محاسبه سفر باشد . بنابراین آمار آبان ماه سه سال 71 و 72 و 73 استخراج گردید و متوسط سه سال به عنوان مبنای محاسبه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار گرفت . در این محاسبه هر ماه 30 روز فرض شده است و 4 روز جمعه معادل 2روز فعال در نظر گرفته شده است . تعداد مسافر جا به جایی شده در طول ماه بر عدد 28 تقسیم می گردد تا متوسط جا به جایی روزانه یك خط به دست آید .
( خطوطی كه به طور كامل در این محور رفت و آمد نمی كنند ، به نسبت طول مسیری كه در این محور تردد دارند ، مسافرین جابه جا شده آنها محاسبه گردیده است.)
جدول8- خطوط فعال محور در سال های 71 تا 73
            آبان ماه 71    آبان ماه 72    آبان ماه 73
شماره خط    مبدا و مقصد     طول مسیر(كیلومتر)     تعداد اتوبوس فعال    تعداد مسافرجابجاشده     تعداد اتوبوس فعال    تعداد مسافرجابجاشده     تعداد اتوبوس فعال    تعداد مسافرجابجاشده
216
218
511
622
623
637
638
211
222
531
219
617
225    انقلاب- امام حسین
امام حسین – امام خمینی
فرودگاه – انقلاب
كارگر – فیاض بخش
شهرآرا- فیاض بخش
انقلاب – فیاض بخش
آزادی- انقلاب
دپوی شرقی – انقلاب
امام حسین-آزادی
اكباتان – انقلاب
خراسان- انقلاب
آزادی –فیاض بخش
نبوت- انقلاب     2/5
8/4
2/6
3/9
1/10
4/5
8/4
13
10
12
-
9/11
6/11    82
16
9
13
18
11
54
-
-
-
-
13
-    374/5
591/0
222/0
424/0
57/0
44/0
86/2
-
-
-
-
113/0
-    54
18
8
-
18
12
41
18
25
18
-
-
-    52/5
56/0
20/0
-
55/0
39/0
92/0
5/0
71/0
30/0
-
-
-    37
15
20
-
13
15
26
21
22
15
14
16
8    92/3
39/0
27/0
-
17/0
16/0
85/1
81/0
44/0
17/0
35/0
19/0
07/0
تعداد سفر روزانه در سال 71
 خط 216                             191941=28÷5374366
خط 218                                                10560=5/0×21121=28÷591403
خط 511                                                  4445=56/0×7937=28÷222252
خط 622                                                    9095=6/0×15158=28÷424450
خط 623                                                  12288=6/0×20479=28÷573430
خط 637                                                  7888 =5/0 ×15776=28÷441730
خط 638                                                              102217=28÷ 2862090
خط 617                                                     2023=5/0×4047=28÷113316
در مجموع 340457 نفر روزانه در این محور با وسایل نقلیه عمومی سفر كرده اند كه از این تعداد 294158 مسافر ، دو خط انقلاب- امام حسین و انقلاب – آزادی را به عنوان مسیرهای عبور خود انتخاب كرده اند . 
تعداد سفر روزانه سال 72 و 73
طبق فرمول محاسبه حجم مسافرین عبوری آبان ماه سال 71 از مسیرهای یاد شده ، تعداد مسافران جا به جا شده طی این ماه در سال های 72 و 73 به شرح زیر استحصال گردید :
جدول 9- عملكرد روزانه خطوط در سال 72 و 73
خط      72 (نفر)      73(نفر)
211
216
218
222
511
531
623
637
638
215
219
225    14206
197010
20334
25342
4046
4464
11718
7001
32224
-
-
-    11626
140100
6978
5408
3392
2568
3758
2916
66308
660
5408
1082
در سال 72 ، روزانه 316345 سفر انجام شده كه 254564 سفر لز این تعداد صرفاً به وسیله 3 خط انقلاب – آزادی ، انقلاب- امام حسین ، آزادی – امام حسین صورت گرفته است . 
سال 73 ، نیز تعداد 250204 سفر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این محور جا به جا شده اند كه 211816 سفر از طریق سه خط مذكور صورت پذیرفته است . 
متوسط جابه جایی مسافران سه سال یاد شده عبارت است از :
متوسط جا به جایی مسافران توسط سه خط اصلی در 3 سال یاد شده نیز عبارت است از :
ب- برآورد تعداد سفر با سایر وسایل نقلیه و شركت واحد اتوبوسرانی
به منظور برآورد  تعداد دقیق تردد روزانه وسایل نقلیه عبوری ( اعم از اتوبوس ، مینی بوس ، سواری ، موتورسیكلت ) در 6 نقطه از محور یاد شده كه امكان آماربرداری صحیح تری در آنها پیش بینی می شد كلیه وسایل نقلیه موتوری شمارش شدند. این آمارگیری طی 3 ساعت متوالی صبح و 3 ساعت متوالی عصر صورت پذیرفت تا تعیین ساعات اوج مصرف و عصر نیز امكان پذیر گردد :
نقاط انتخاب شده جهت آمارگیری  عبارت بودند از :
1.    خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین و خیابان نظام آباد
2.    میدان فردوسی
3.    چهار راه ولی عصر
4.    میدان انقلاب
5.    چهار راه نواب صفوی
6.    خروجی ضلع شرقی میدان آزادی .
جدول 10 متوسط ضریب سرنشین خودروها را بر اساس آمارگیری مبداء و مقصد در آذر 71 نشان می دهد .
جدول 10- متوسط ضریب سرنشین وسایل نقلیه
نوع وسیله      درصد خودروها      ضریب سرنشین
سواری
وانت
موتورسیكلت
تاكسی
مینی بوس
اتوبوس
اتوبوس واحد     6/58
2/14
2/13
2/8
-/3    93/1
56/1
23/1
94/2
66/7
32
5/47
جداول 11 تا 33 تعداد تردد وسایل نقلیه سواری ، اتوبوس، مینی بوس و موتورسیكلت را در ساعات 7 تا 8 ، 8 تا 9 ،9 تا 10 صبح و همچنین 17 تا 18 ، 18 تا 19 ، 19 تا 20 در نقاط آمارگیری نشان می دهد .
جدول 11- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    1012
677
1106    12
6
1    135
26
19    137
144
154    97
72
64
جدول 12- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت غرب  به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    650
835
967    15
15
3    41
44
18    93
118
156    95
79
61
جدول 13- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1327
1410
1213    12
6
10    54
94
47    175
205
182    58
59
56
جدول 14- وسائط نقلیه عبوری از تقاطع نظام آباد – انقلاب (30و31خرداد 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1069
1280
1196    6
6
7    34
27
18    142
161
146    59
62
55 
جدول 15- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی  (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    1046
1264
1476    20
9
7    76
38
34    119
144
145    91
85
67
جدول 16- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی  (5و6تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    216
251
296    10
5
3    18
20
24    23
49
42    69
54
62 
جدول 17- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی  (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1398
1511
1472    7
5
4    43
29
27    165
216
195    47
58
57 
جدول 18- وسائط نقلیه عبوری از خیابان انقلاب- میدان فردوسی  (5و6تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    919
1023
936    4
7
4    20
32
24    88
116
104    49
37
60
جدول 19- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر  (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    1326
1619
1798    39
16
17    103
63
42    190
458
223    111
95
77 
جدول 20- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر  (5و6تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    1140
1095
1265    31
16
8    57
45
32    153
158
172    70
60
63 
جدول 21- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر  (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    2040
2043
1981    8
5
3    45
30
30    281
300
285    56
66
54
جدول 22- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه ولی عصر  (5و6تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1225
1200
1210    65
70
73    37
41
29    161
182
172    49
43
61 
جدول 23- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب   (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    2140
2265
2355    70
31
34    89
64
66    206
225
249    116
101
102 
جدول 24- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب   (5و6تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    2065
2082
2114    35
28
21    54
47
38    194
234
223    118
119
93
جدول 25- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب   (5و6تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    2120
2590
2180    42
51
32    48
38
32    184
241
206    68
71
57 
جدول 26- وسائط نقلیه عبوری از میدان انقلاب   (5و6تیر 74) جهت   غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1847
1958
1812    15
18
26    53
54
44    181
192
207    70
84
60
جدول 27- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی   (19و20 تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    2328
3293
3608    56
92
111    166
178
160    403
429
407    72
63
68
جدول 28- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی   (19و20 تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    3163
2625
4181    93
70
77    277
173
128    244
252
215    85
79
70 
جدول 29- وسائط نقلیه عبوری از میدان آزادی   (19و20 تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    2490
2240
2180    50
44
53    140
151
140    179
189
214    64
58
62
جدول 30- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (25و26 تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    902
1060
1160    37
27
28    77
78
80    243
275
281    64
59
65
جدول 31- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (25و26 تیر 74) جهت  غرب به  شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
8-7
9-8
10-9    1684
1740
1538    86
66
48    104
82
70    283
260
286    83
74
69 
جدول 32- وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (25و26 تیر 74) جهت شرق به غرب
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1315
1767
1993    65
37
26    130
93
56    158
199
258    62
78
69
جدول33 - وسائط نقلیه عبوری از چهار راه نواب (25و26 تیر 74) جهت غرب به شرق
ساعت/ نوع وسیله    اتومبیل سواری    اتوبوس    مینی بوس    موتورسیكلت    اتوبوس واحد
18-17
19-18
20-19    1661
1623
1651    62
53
45    71
85
92    163
181
198    54
63
58
طول سفر
جهت نیل به نتایجی مطلوبتر ، لازم بود تا میانگین مسافتی كه هر مسافر در این محور طی می كند ، استحصال گردد. به این منظور با 385 مسافر مصاحبه شد و از آنان در مورد مبدا و مقصد سفرهایشان سوالاتی به عمل آمد . این گفت و شنودها مبین ساخت كه  میانگین مسافت طی شده در این محور توسط هر یك از مسافران 8/4 كیلومتر می‌باشد .
محاسبه ظرفیت جا به جایی اتوبوس های واحد
به همین ترتیب سایر ساعات عبارت است از :
9-8 صبح     79 دستگاه         از شرق تا غرب
10-9 صبح     73 دستگاه         از شرق به غرب
9-8 صبح     78 دستگاه         از غرب به شرق
10-9 صبح     69 دستگاه         از غرب به شرق
18-17عصر     58 دستگاه         از شرق به غرب
18-17عصر     61 دستگاه         از غرب به شرق
19-18عصر     67 دستگاه         از شرق به غرب
19-18عصر     60دستگاه         از غرب به شرق
20-19عصر     57دستگاه         از شرق به غرب
20-19عصر     59 دستگاه         از غرب به شرق
نفر 6440= (متوسط ظرفیت ) 70× 92 دستگاه
ساعت 7-8 صبح (10350 طول كل مسیر و 4800 متوسط طول سفر می باشد)
برای به دست آوردن تعداد كل مسافرین در یك جهت در طول روز با استفاده از اطلاعات مبدا و مقصد محاسبات زیر را در اختیار داریم:
بر طبق اطلاعات مبدا و مقصد ، ساعت اوج 87/8% كل سفرها را تشكیل می دهد بنابراین  خواهیم  داشت :
در یك جهت در یك روز         نفر 156527 = 87/8% + 13884
در دو جهت در یك روز         نفر 313054 = 2× 156527
تعداد سفر روزانه با استفاده ازآمارگیری و آمار ماهانه شركت واحد كه در بخش الف محاسبه شد، روزانه تعداد 11000 نفر (5/3درصد) اختلاف دارد  ...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky