توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی کتاب اقسام جوهر در word دارای 113 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی کتاب اقسام جوهر در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

اقسام جوهر
ملاهادی سبزواری در اقسام جوهر می نویسد :
وجوهر كان محل جوهر                هیولی اوحل به من صور
و جوهر لیس بذاك و بذا              ان فسهمار كب جسما اخذا
و دونه نفس اذا تعلق                  جسما و الا عقل المفارق
علامه طباطبائی نیز در اقسام جوهر می نویسد :
قسموا الجوهر – تقسیما اولیا – الی خمسه اقسام الماده و الصوره و الجسم و النفس و العقل و مستند هذا التقسیم فی الحقیقه استقراء ما قام علی وجوده البرهان من الجواهر
ابن سینا در تعلیل اینكه چرا تعداد اقسام جوهر منحصر در پنج قسم است می نویسد :
ان كل جوهر فاما ان یكون جسماً و اما ان یكون غیر جسم كان غیر جسم فاما ان یكون جزء جسم و راما ان لایكون جز جسم بل یكون مفارقا الاجسام بالجمه فان كان جزء جسم فاما ان یكون صورته و اما ان یكون مادته و ان كان مفارقاً لیس جزء فاما ان تكون لها علاقه تصرف ما فی الاجسام بالتحریك و یسقی نفساً اویكون متبرئاً عن المواد من كل جهته وسیمی عقلاً
علامه طباطبائی در تعریف هر یك از اقسام پنجگانه جوهر می نویسد
فالعقل هو الجوهر العجزد عن الماده ذاتاً‌و فعلاً و النفس هی (( الجوهر العجرد عن الماده ذاتاً المتعلق بها فعلاً و الماره هی الجوهر الحمال للقوه و الصوره الجمسیمه هی الجوهر المفید لفعلیه الماده من حیث الا متدادات الثلاثه و الجسم هو الجوهر الممتد فی جهات الثلاث
تعریف عرض
عرض ماهینی است كه اگر در خارج موجود شود وجودش در موضوعی است كه بی نیاز از آن می باشد مانند سفیدی سیاهی شجاعت دوری و نزدیكی هر یك از این امور به گونه ای هستند كه اگر درخارج تحقق یابند به صورت حلول در موجود دیگری تحقق یابند مثلاً تا جسمی نباشد كه سفیدی بر آ‌ن عارض گردد هرگز سفیدی وجود نخواهد یافت  .
صدرالدین شیرازی در تعریف عرض می نویسد .
العرض هوالموجود فی شی غیر متقوم به لاكجزء منه ولایصح قوامه دون ماهوفیه فهذه قیودار بعه فقولنا فی شی لاستماله وجود عرض واحد فی شیئین او مازاد علیهما .
تعداد اعراض
مشهرو از فلاسفه تعداد اعراض را 9 عرض دانسته اند كه عبارتند از 1 – كم 2 كیف 3 – این 4 – متی 5 – وضع 6 – جده 7 – اضافه 8 – ان یفعل 9 – ان ینفعل
ملاهادی سبزواری در تعریف و تعداد عرض می نویسد :
الغریده الثانیه فی رسم العرض و ذكر اقسامه
العرض ما كونه فی نفسه              الكون فی موضوعه لانفسه
كم و كیف وضع این له متی         فعل مضاف و انفعال ثبتا
كم و اقسام آن
كم یا چند عرضی است كه در انواع آن تضاد نیست و در تعریف آن گفته اند كم عرضی است كه ذاتا ً قبول تقسیم و همی می كند علامه طباطبائی در تعریف و اقسام آن می نویسد  :
الكم عرض یقبل القسمه الوهمیه باذات و قد قسموه قسمه اولیه الی المتصل و المنفصل
كم بر دو قسم است كه عبارتند از 1 – كم متصل و آن عبارتست از كمی كه می شود در آن اجزائی فرض كرد كه بین آن اجزاء حد مشتریك باشد امام خمینی درتعریف كم متصل می نویسد:
كم متصل كمی است كه در آن بعد از قبول قسمت حد متشارك بین القسمتین حاصل می شود و حد مشترك آن چیزی است كه نسبت آن به دوئ جزء یعنی به دو قسمت نسبت واحده است به این معنی كه مثلاً اگر خطی را كه یك متر است به دو نیم مترتقسیم  نمائیم نقطه موهومی فرض می شود كه اگر آنرا بدایت و اول این نیم متر قرار دهیم می توانیم همان را بدایت و اول آن نیم متر دیگر قرار دهیم البته این نقطه در خارج چیزی از خط نیست و الا لازم می آید آن هم كم باشد و باز این معنی در او حاصل می شود كه لازم است هنگامی قسمت آن حد مشترك قرار دهیم چون كم است و هكذا الی غیر النهایه و اگر بگوئیم دیگر آن قابل قسمت نیست جزء لایتجری لازم می آید كه آن هم باطل است و اگر آن نقطه موهوم را آخر این نیم متر قرار دهیم می توانیم آن را آخر نیم متر دیگر هم قرار دهیم .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky