بررسی و شناخت تعزیه یا شبیه خوانی در word دارای 225 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی و شناخت تعزیه یا شبیه خوانی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
مقدمه
تعزیه یا شبیه خوانی ، تنها نمایش سنّتی ایران محسوب میشود. این نمایشها مربوط به وقایع مختلف كربلا است. كه نخستین بار در زمان پادشاهان شیعی مذهب آل بویه به صورت صامت در ایران پاگرفت و بعد در عصر صفویه به شیوه امروزی بوجود آمد و از اوائل سلطنت قاجاریه همراه با صدا متداول شد و خصوصا در دوره ناصرالدین شاه رونق یافت. ایشان بعد از آشنایی با نمایش اروپا در بازگشت به ایران تكیه دولت را ساخت .
نمایشنامهنویسی نوین در ایران با تاسیس دارالفنون آغاز شد . اما در حقیقت آغاز نمایشنامه نویسی در ایران همزمان با ظهور دو نمایشنامهنویس معروف است كه هر دو از بنیانگذاران تآتر ایران محسوب میشوند. حسن مقدم، كه بیشتر به امضای «علی نوروز» مینوشت و «جعفر خان از فرهنگ آمده» مشهرترین اثر اوست و دیگر رضا كمال كه به «شهرزاد» شهرت داشت . سالهای بعد نویسندگان مختلف با نوشتن و برگرداندن نمایشنامههای اروپایی به شیوههای گوناگون به تاتر ایران توجه كردند.
اما پس از این به دلایل مختلف یكبار دیگر كار تاتر از رونق افتاد تا اینكه با ایجاد سالنهای جدید و با برگرداندن معروفترین آثار درام نویسان نامدار جهان و با پیدایی نمایشنامهنویسانی همچون غلامحسین ساعدی (گوهرمراد) ، بهرام بیضایی ، اكبر رادی ، علی نصیریان ، بهمن فوسی ، اسماعیل خلج و ……. كه هر كدام با روش خاص خود كار میكردند و با توجه به استقبال دانشجویان و روشنفكران ، و نیز شركت چهرههای مستعد، اعّم از تحصیلكردگان داخل و خارج در زمینه تآتر ، كارگردانی و بازیگری نمایشنامههایی به صحنه آمد كه هر كدام در حّد خود شایان توجه بود و بطور كلی نشان میداد كه دوره جدیدی در تاتر ایران آغاز شده است آثاری چون «روزنه آبی »، «از پشت شیشهها »،
«افول»، «صیادان» از اكبر رادی و « بامها و زیر بامها » ، «چوپ به دستهای ورزیل » ، « آی باكلاه آی بیكلاه »، «پرواربندان» از غلامحسین ساعدی و « پهلوان اكبر میمیرد»،
«ضیافت» و «چهار صندوق» از بهرام بیضایی كه با آخرین نمایشنامه با ارزش خود
«مرگ یزدگرد» و اجرای آن در سال 1356 یكباره به سینما روی آورد .
تنها كار اكبر رادی بود كه در این عصر ادامه یافت و همچنان تا امروز نیز ادامه یافته است .
«منجی در صبح نمناك » یكی از آثار پس از انقلاب اوست و «آهسته با گل سرخ» هم با اجرایی موفق به كارگردانی هادی مرزبان از دیگر آثار این نمایشنامه نویس است .
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0