توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی و شناخت تعزیه یا شبیه خوانی در word دارای 225 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و شناخت تعزیه یا شبیه خوانی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه
تعزیه یا شبیه خوانی ، تنها نمایش سنّتی ایران محسوب می‏شود. این نمایشها مربوط به وقایع مختلف كربلا است. كه نخستین بار در زمان پادشاهان شیعی مذهب آل بویه به صورت صامت در ایران پاگرفت و بعد در عصر صفویه به شیوه امروزی بوجود آمد و از اوائل سلطنت قاجاریه همراه با صدا متداول شد و خصوصا در دوره ناصرالدین شاه رونق یافت. ایشان بعد از آشنایی با نمایش اروپا در بازگشت به ایران تكیه دولت را ساخت . 
نمایشنامه‏نویسی نوین در ایران با تاسیس دارالفنون آغاز شد . اما در حقیقت آغاز نمایشنامه نویسی در ایران همزمان با ظهور دو نمایشنامه‏نویس معروف است كه هر دو از بنیان‏گذاران تآتر ایران محسوب می‏شوند. حسن مقدم، كه بیشتر به امضای «علی نوروز» می‏نوشت و «جعفر خان از فرهنگ آمده» مشهرترین اثر اوست و دیگر رضا كمال كه به «شهرزاد» شهرت داشت . سالهای بعد نویسندگان مختلف با نوشتن و برگرداندن نمایشنامه‏های اروپایی به شیوه‏های گوناگون به تاتر ایران توجه كردند. 
اما پس از این به دلایل مختلف یكبار دیگر كار تاتر از رونق افتاد تا اینكه با ایجاد سالن‏های جدید و با برگرداندن معروف‏ترین آثار درام نویسان نامدار جهان و با پیدایی نمایشنامه‏نویسانی همچون غلامحسین ساعدی (گوهرمراد) ، بهرام بیضایی ، اكبر رادی ، علی نصیریان ، بهمن فوسی ، اسماعیل خلج و ……. كه هر كدام با روش خاص خود كار می‏كردند و با توجه به استقبال دانشجویان و روشنفكران ، و نیز شركت چهره‏های مستعد، اعّم از تحصیلكردگان داخل و خارج در زمینه تآتر ، كارگردانی و بازیگری نمایشنامه‏هایی به صحنه آمد كه هر كدام در حّد خود شایان توجه بود و بطور كلی نشان می‏داد كه دوره جدیدی در تاتر ایران آغاز شده است آثاری چون «روزنه آبی »، «از پشت شیشه‏ها »،
«افول»، «صیادان» از اكبر رادی و « بامها و زیر بامها » ، «چوپ به دستهای ورزیل » ، « آی باكلاه‌ آی بی‏كلاه »، «پرواربندان» از غلامحسین ساعدی و « پهلوان اكبر می‏میرد»،
«ضیافت» و «چهار  صندوق» از بهرام بیضایی كه با آخرین نمایشنامه با ارزش خود
«مرگ یزدگرد» و اجرای آن در سال 1356 یكباره به سینما روی آورد .
تنها كار اكبر رادی بود كه در این عصر ادامه یافت و همچنان تا امروز نیز ادامه یافته است .
«منجی در صبح نمناك » یكی از آثار پس از انقلاب اوست و «آهسته با گل سرخ» هم با اجرایی موفق به كارگردانی هادی مرزبان از دیگر آثار این نمایشنامه‏ نویس است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky