توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سلطه رسانه ها در word دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سلطه رسانه ها در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سلطه رسانه ها در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سلطه رسانه ها در word :

چكیده :
شماره تلفن اورژانس و پلیس در آمریكا911 است. و در فنلاند 112، طبق آماری كه گرفته شده بیشتر مردم فنلاند وقتی خطری برایشان پیش می آید با شماره 911 تماس می گیرند. چرا؟
این تأثیر غیر قابل انكار سینما و شبكه های ماهواره ای آمریكایی است. دوایت آیزنهاور كه بعد ها به مقام ریاست جمهوری آمریكا رسید در سال 1940 گفته است «این افكار عمومی است كه در جنگ پیروز می شود.»
رسانه ها درشكل دادن به تصورات مردم و هدایت افكارعمومی نقش تعیین كننده ای دارند. از اینرو قدرتهای سلطه جو برای تحقق اهداف امپریالیستی خود، به كاركرد مؤثر رسانه ها در جنگ و طرحریزی جنگ رسانه ای یا جنگ نرم توجهی جدی دارند.

رسانه ها می توانند حقایق را وارونه نمایش دهند، كتمان كنند، تحریف یا سانسور نمایند و یا با انعكاس برخی اخبار واقعی و غیر واقعی به تهییج و تحریك افكار عمومی بپردازند.
امروزه روشهای بسیار پیچیده ای در جنگ روانی، بوسیله رسانه ها بكارگرفته می شود و رسانه ها بعنوان جنگجویان جنگ سرد فرهنگی محسوب می شوند. سیطره و حاكمیت بلامنازع امپریالیسم رسانه ای امكان فوق العاده ای را برای تحقق آمال و امیال كانونهای قدرت فراهم ساخته است. شناخت امكانات، شیوه ها، روشها و فضای رسانه ای حاكم بر جهان، برای سیاستگذاران فرهنگی و دفاعی كشور، امری ضروری بنظر می رسد. نوشته حاضر نگاهی است كوتاه به بخشی از مسائل پیرامون جنگ رسانه ای، با تأكید بر لزوم تأملات گسترده تر در این خصوص.

مقدمه
در سپیده دم 3 فوریه 1943، یك میلیون آلمانی از رادیوی رژیم نازی آلمان این خبر را شنیدند، «زیر پرچم صلیب شكسته، برافراشته بر فراز ویرانه های شهر استالینگراد، آخرین نبرد صورت گرفت. امرای ارتش، افسران، درجه داران و سربازان شانه به شانه ایستادند و تا آخرین نفس جنگیدند. آنان بی هدف قربانی نشدند، آنان جان باختند تا آلمان زنده بماند». این گزارش یك دروغ آشكار بود؛ واقعیت این بود كه ارتش ششم آلمان نازی، تاب مقاومت در برابر قدرت برتر لشكریان شوروی را نیاورد و تسلیم شد. این رویداد هیتلر راخشمگین ساخت و به فرمان او، این حقیقت كتمان شد. (ضِیایی پرور، ص161)
بنابه تعبیر هیرام جانسون( Hiram Johnson)، سناتور آمریكایی«هنگامی كه جنگ آغاز می شود، حقیقت اولین قربانی است» (ضِیایی پرور، ص13 ) جنگ و اراده برای دست یازیدن به قدرت بیشتر، همواره با چالشهایی همچون مواجه با افكار عمومی، روحیات سربازان خودی و دشمن، فریب و گمراه ساختن افكار و اذهان مردم و دشمنان و بهره جویی از فنون جنگ روانی مواجه بوده است.
«احتمالاً هر جنگ حداقل در دو زمینه رخ می دهد: میدان نبرد و اذهان عمومی مردم»(ضیایی پرور، ص14)در هر دو جبهه فرماندهانی كه قادر به بهره گیری از ابزار كنترل و مدیریت انگاره های ذهنی باشند، می توانند دشمن را بفریبند و نیروهای خودی را در جبهه دفاع از اهداف خود سازماندهی نمایند.

استفاده از عوامل مؤثر بر افكار عمومی اگر چه از دیر باز ملازمت قطعی با جنگها و لشكركشی ها داشته و مدافعان نیز از آن بهره جسته اند، اماامروزه گستره وسیع منازعات روانی، این عرصه را تبدیل به یك میدان و جبهه ای از جنگ ساخته و فراتر از بهره گیری از ابزار رسانه ای، جنگ و منازعه ای تمام عیار را در عرصه رسانه ها به راه انداخته است.
جنگ نرم نوع جدیدی از جنگهاست كه در حوزه رسانه ها اتفاق می افتد.

تعریف جنگ رسانه ای (Media War) « استفاده از رسانه ها برای تضعیف كشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها(اعم از مطبوعات، خبرگزاریها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و اصول تبلیغات) به منظور دفاع از منافع ملی است.»جنگ رسانه ای یكی از برجسته ترین جنبه های«جنگ نرم» Soft Ware و«جنگ های جدید بین المللی» است.»(ضیایی پرور، ص11)
جنگ و رسانه ها یا جنگ در رسانه ها، هر كدام كه موضوع بررسی مقاله حاضر تلقی شود، ارتباطی مستقیم با موضوع افكار عمومی و انگاره های ذهنی گروه هدف دارد. جنگ رسانه ای یا جنگ رسانه ها، موضوعات وعناوین مختلفی راشامل می شود كه در این مجال به طرح چند موضوع مهم بسنده می كنیم.

جنگ، رسانه ها و افكار عمومی
هنگامی كه ژاك نكر(Jacques Necker)وزیر امور مالی لویی شانزدهم برای اولین با اصطلاح افكار عمومی را بكار برد تصور نمی رفت كه افكار عمومی تا بدین حد در شكل گیری، تداوم و توفیقات جنگ مؤثر و مورد توجه باشد. وقتی سیمور هرش(Seymour Hersh) در سال 1968، گزارشی از یك قتل عام غیر نظامیان ویتنامی را انتشار داد، افكار عمومی بسرعت در برابر جنگ جبهه گرفتند. (w. w. wdwelle. de/Persian)
در سال 1972 تصاویر تكان دهنده، و معروف یك دختر برهنه و گریان ویتنامی كه از بمب های ناپالم جان سالم به در برده بود، انتشار یافت و یك سال بعد سرانجام تمام نیروهای آمریكایی از ویتنام عقب نشینی كردند.
شركت هیل و نولتون( Hill & Nolton) كه در حوزه تبلیغات رسانه ای فعالیت می كند، با سفارش حاكمان بركنار شده كویتی، در جریان تهاجم عراق به كویت (جنگ خلیج فارس1991) دختر14ساله سفیركویت درآمریكا را به گونه ای تعلیم داد تا با گریه و زاری در برابر نمایندگان كنگره آمریكا، مشاهدات عینی خود را از جنایات سربازان عراقی به هنگام كشتار نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان های كویت، به خاطر تاراج دستگاههای آنكوباتور را بازگو نماید. این اظهارات زمینه را برای آمادگی افكار عمومی برای دخالت آمریكا در كویت فراهم ساخت، حال آنكه این دختر در زمان تجاوز عراق اصلاً در كویت نبوده است.

با گذشت 2 سال از حوادث یازده سپتامبر، دو سوم مردم آمریكا هنوز بر این باورند كه صدام حسین در این حوادث نقش داشته است. این در حالی است كه هیچ مدرك و شاهدی بر این ادعا، از سوی رهبران واشنگتن ارائه نشده است. باید بپرسیم كه رسانه ها تا چه حد در القاء این باور غلط در ذهن مردم آمریكا مقصر بوده اند؟

شواهد بسیاری وجود دارد كه مؤید تأثیرات غیر قابل انكار رسانه ها در مدیریت و شكل دهی افكار عمومی است. دقیقاً به همین دلیل است كه مارشال مك لوهان می گوید: «جنگ هایی كه در آینده رخ خواهند داد به وسیله تسلیحات جنگی و در میدان های نبرد نخواهند بود، بلكه این جنگ ها به دلیل تصوراتی رخ خواهد داد كه رسانه های جمعی به مردم القاء می كنند.
رسانه ها در تولید، كنترل و مهار بحرانها نقش كلیدی ایفا میكنند. اغلب جنگهایی كه آمریكا در چند دهه اخیر وارد شده در پی بحرانهای دیپلماتیكی بوده كه منشأ رسانه ای داشته وغالبا حقیقت آن نیز باثبات نرسیده ویا خلاف آن بعدها مورد اعتراف واقع شده است.

رسانه ها به شیوه های گوناگون می كوشند فضای ذهنی گروههای هدف را در جهت اهداف وخواسته های حاكمان شكل دهند. هدف ومخاطب اینگونه برنامه ریزیها الزاما مردم كشورهای بیگانه یا نیروهای دشمن نیست ومردم كشور خودی نیز بعنوان هدف این فعالیتها قرار داده می شوند.

رضایت، همراهی، ودفاع از سیاستهای حاكمان و سیاستگذاران جنگ نرم، نتایج مطلوب چنین طرحریزی هایی است. امروزه رسانه ها علاوه بر نقشی كه در مقاطع مختلف با تأثیرگذاری سریع دراستحصال شرائط مطلوب واقناع جمعی ایفأ می كنند با برنامه های بلند مدت و استراتژی های كلان كاركردی نوین با عنوان « تولید رضایت» برای خود ایجاد كرده اند.
در این روش بجای آنكه توان رسانه ها برای اقناع افكار عمومی صرف شود. در طولانی مدت، داده های ذهنی مخاطبین را بگونه ای مدیریت می نمایند كه رفتار سیاستمداران در بحرانها دقیقامطلوب نظر آنان باشد. این روش گر چه زمان بیشتری را می طلبد ولی نتایج بهتر و پایدارتری را در بر دارد.

یکی ازشیوه های معمول برای حصول چنین نتایجی استفاده از روشها وابزار تبلیغی است. مفهوم تبلیغات از ریشه لاتین propagane گرفته شده واز نظر لغوی به معنای«پخش کردن»، «منتشر ساختن» وچیزی را شناساندن است. در تبلیغات سعی بر این است که یک عقیده ویک کردار به طور منظم وجهت دار قبولانده شود. در این روش از ضرورت جلب بیشترین حد افکار عمومی به نفع خود وکاربرد وسایل فنی در اقناع جمعی از طریق محاسبات عقلانی وبا استفاده از دستاوردهایعلمی، دانش اجتماعی وروانی به منزله دو پدیده مهم که به تبلیغات اهمیت ویژه بخشیده اند، یاد می شود. 

موارد مهم مشهود در امر تبلیغی عبارتند از:

1- ابزار: سخن، چاپ، تصویر، نمایش ونمادها
2- ابزارفنی: مطبوعات، رادیو، تلویزیون، آگهی، اینترنت، و سایروسایل ارتباط جمعی
3- ابزار انسانی: بیانات رهبران، سخنوران، سیاستمداران، هواداران، تظاهرات وراهپیمائیها
4- محتوا ومضامین: ایدئولوژی، شعارها، ارائه اطلاعات با مقاصد خاص، اخبار نادرست، دروغ و دستیازی به اسطوره ها ونمادها

5- اهداف مورد نظر: اطاعت کور کورانه، انقیاد در برابر هر گونه خود کامگی، ضد تبلیغ، الحاق بی قید وشرط، میهن دوستی ووفاداری به حکومت و; (ضِیایی پرور، ص39)
تغییر هنجارها یکی دیگر از شیوه هایی است که ابزار رسانه ای را بمنظور تأمین اهداف مورد نظر به کار می گیرد.

در برخی مواقع کشور های سلطه جو برای حاکمیت در جوامع هدف، بجای تحمیل ارزشهای مطلوب خود می کوشند از طریق رسانه ها و اقدامات فرهنگی، نظام هنجاری گروه هدف را بسمت مطلوب خود تغییر دهند. ایجاد تغییر در این حوزه زمینه را برای تغییر ارزشها و هنجارها در جوامع هدف مطابق با نظام مطلوب جریان سلطه فراهم می سازد.
تغییر در علائق جوانان، مدلهای پوشش و آرایش، ادبیات و منابع مطالعاتی، نحوه صرف اوقات فراقت، رواج مکتبهای خاص هنری، تغییر در موسیقی رایج، گسست و بیگانگی با سنتهای فرهنگی و فرهنگ سنتی در بین نسل جوان و از هم پاشیدگی نظام اجتماعی از آثار تغییر در نظام ارزشی جوامع محسوب می شود.

هویت ملی، دینی و اجتماعی ملتها از جمله کانون هایی است که مورد هدف فعالیتهای رسانه ای قرار می گیرد. استقرار نظم نوین جهانی در گرو همسان سازی و پذیرش هویت جهانی است. تمامی مؤلفه های هویت ملی در چنین رویکردی مورد حمله واقع می شوند. تاریخ، زبان، فرهنگ، سنن و علائق قومی و مذهبی ملتها کم رنگ می شود و بجای آن فرهنگی جهانی حاکمیت می یابد.
منش ملی و آرمان اجتماعی ملتها ی هدف از بین میرود و رفتار و کنش جهانی و یکسان جایگزین آن می گردد. آثار چنین تحولاتی را به عینه درکشور خودمان و کشورهای همجوار و منطقه شاهد هستیم. موسیقی عربی، هندی، ترکی و سایر ملل و اقوام در حال تحول و یکرنگی است.

نوع پوشش رایج در بین جوانان از الگوهای خاص غربی طبعیت می کند. جوانان کتابهای رمان نویسندگان مشهور غربی را می خوانند، سینما و شبکه های ماهواره ای در تغییرو تحول الگوهای شخصیتی جوانان به ایفای نقش می پردازند. بیش از یک میلیارد هندی در معرض تحولاتی فرهنگی است که شبکه های ماهواره ای استار تی وی مستقر در هنگ کنگ مروج آن هستند. (مولانا، ص237)
برنامه های موزیکال شبکه (M. T. V) آمریکا بین 271 میلیون خانواده دنیا و در 71 کشور پخش می شود. (مولانا، ص214)
بیش از 32 رادیو به زبان فارسی برای ایرانیان برنامه تولید و پخش می کنند. شمار شبکه های تلویزیونی ماهواره ای مستقر در آمریکا به بیش از 15 کانال می رسد که برای جمعیت فارسی زبانان مقیم آمریکا، ایران، تاجیکستان، افغانستان و اروپا برنامه پخش می کنند. شبکه هایی چون:

– تلویزیون رنگارنگ(Rang-A-Rang TV NY)
– تلویزیون ملی(Meli TV)
– تلویزیون پارس(Pars TV)
– تلویزیون بین المللی آپادانا(Appadana International)
– تلویزیون ملی ایرانیان((NITV)National Iranian NI TV)
– کانال یک(Channel one)
– شبکه خبری فارسی((PNN)-Persian News Network)
– تلویزیون آزادی(Azadi TV)
– تلویزیون تپش(Tapesh TV)
– شبکه تلویزیونی ایران(Iran TV Network)
– جام جم بین المللی(Jaam-e jam International)
– تلویزیون امید ایران(Iran-e-omid)
– شبکه جهانی فارسی(World net Persian TV)
– تلویزیون صدای آمریکا(Voice of America TV)
– تلویزیون(IPN) (ضِیایی پرور، ص272)

با حمایت کنگره آمریکا و با اختصاص بودجه های کلان در حال ترویج فرهنگ غربی و آمریکایی در بین مردم کشورمان هستند.

انحصار رسانه ها:
قرن بیستم با عناوینی چون عصر اطلاعات(Information Age)، عصر ارتباطات (Communcation Age)، عصر حاكمیت جریان آزاد اطلاعات(Free Flow of Information) و همانند آن یا دوران تله دموكراسی و یا دیالوگ جهانی ملل شناخته می شود. هزاران عنوان مجله وروزنامه منتشرمی شود، خبرگزاریهای بزرگ و كوچك بی شماری كار انتشار خبر را بر عهده دارند. سایتها و وبلاگهای خبری نیز به طرز گسترده اخبار و اطلاعات را منتشر می كنند. بنظر می رسد هیچ خبری دور از اذهان عمومی و پوشیده نماند. تنوع و كثرت اطلاعات، امكان كتمان اخبار و یا تحریف واقعیات را دشوار می نمایاند.
اما با نگاهی به استیلای جریان سلطه(Main Stream)بر جهان رسانه ای و انحصار حاكم در این حوزه به نتایجی غیر از آنچه ذكر شد خواهیم رسید.
بررسی جریان حاكم بر فضای رسانه ای جهان نمایانگر حاكمیت استبداد اطلاعاتی (Pespotism Information) توسط صهیونیسم یهودی بر آن است.

انحصار رسانه ای، صبغه یهودی مالكان و حاكمان رسانه ها و ارتباط جریان نو محافظه كاران(Neo Conservatism) با مدیریت رسانه ای جهان، موضوعاتی هستند كه به آنها اشاره می كنیم.
1700روزنامه و11000مجله فقط در آمریكا منتشر می شود 9000 ایستگاه رادیویی و 1000 ایستگاه تلویزیونی به كار تولید برنامه مشغولند و بیش از 2500 بنگاه عظیم، انتشار كتاب را بر عهده دارند. این تعداد رسانه دیداری شنیداری و مكتوب اگر در سال 1984 توسط 50 مالك بزرگ اداره می شد امروز تنها 10 غول رسانه ای بر این فضا حكومت می كنند. (w. w. w. bashgah. net)
در آمریكا عملاً 5 شركت عظیم رسانه ای كار تهیه و پخش اخبار ملی و بین المللی را انجام می دهند كه عبارتند از« ABS، CBS، NBC، CNN، Fox News».

«لیونارد كل دنسون» «لیون هس»و«اوره ارلیك» مدیران شبكه CBS.
«ویلیام پلی»، «جیمز رسن فیلد» و«دیوید فرچز» مدیران شبكه CBS.

«آلفرد سیلورمن»، «ایرون لجی لستین»، «ریچارد سالانت» و«ریون فرانك» از NBC همگی یهودی هستند. ( ضِیایی پرور. ص73)
گروه رسانه ای(Donrey media) به تنهایی 54 روزنامه را در مالكیت خود دارد. (ضِیایی پرور. ص40)
برادران(نیو هاوس) یهودی چندین روزنامه اخبار صبح همچنین هانس ویل آلاباما، تایمز و روزنامه پست هرالد، بیرمنگام آلابامور و از روزنامه های عصر روزنامه ریجستر، یونیون ماساچست اسپرینگ فیلد، پست استاندارد، نیویورك سراكوس و هرالد جونان همچنین 12 ایستگاه تلویزیونی و 187 ایستگاه تلویزیون كابلی را در اختیار دارند. مجموعاً 54 عنوان روزنامه و نشریه در اختیار برادران(نیو هاوس) قرار دارد كه برخی با تیراژ 22 میلیون نسخه در هفته منتشر می شوند.

خانواده«سولز براگر»یهودی امپراطوری تایمز را اداره می كنند. روزنامه ای كه در سال 1896 توسط(آدلف اوش) یهودی تأسیس شد و در سال 1993 توسط این خانواده خریداری شد. (w. w. w. bashgah. net)
این خانواده مالكیت 18 روزنامه دیگر، 12 مجله با تیراژ قریب 5 میلیون نسخه 7 ایستگاه رادیو تلویزیونی 1سیستم تلویزیون كابلی و 3 شركت انتشاراتی كتاب را در اختیار دارند. آنها یك سوم مالكیت هرالدتریبون را نیز در اختیار دارند. (ضِیایی پرور. ص75)

خانواده هرست: این خانواده دارای بنگاه انتشاراتی هرست در بورلی هیلز کالیفرنیا و صاحب روزنامه هایی مانند نیویورک جرنال آمریکن، آمریکن ویکلی، لس انجلس ایونینگ هرالد اکسپرس و، لس انجلس هرالد اگزامینر هستند. ( ضِیایی پرور. ص145)

روبرت مورداك یهودی مالك نیوز گروپ و فكس نیوز، فاكس و كمپانی قرن بیستم است. هفته نامه ویكلی استاندارد نیز متعلق به گروه اوست. كه توسط ویلیام کریستول پسر ایروینگ كریستول اداره می شود.
مورداك‌ بیش‌ از هر ناشر دیگری‌ در جهان‌ روزنامه‌ منتشر می‌كند. دو سوم‌ مجموع‌ تیراژ روزنامه‌های‌ استرالیا، تقریباً‌ نیمی‌ از تیراژ روزنامه‌های‌ نیوزلند و یك‌ سوم‌ تیراژ روزنامه‌های‌ انگلیس‌ توسط‌ مورداك‌ منتشر می‌شوند. شركت‌ «نیوز كورپوریشن‌ لیمیتد» كه‌ به‌اوتعلق‌ دارد از لحاظ‌ قلمرو جغرافیایی‌ یكی‌ از بزرگ‌ترین‌ غول‌های‌ جهان‌ محسوب‌ می‌شود.
نشریاتی مانندروزنامه شیکاگو سان تایمز، روزنامه بوستون هرالد، روزنامه سان آنتونیونیوزلند، اکسپرس، مجله نیویورک، هفته نامه هوستون کامیونیتی، صدای دهکده، استار، کیو ومجله کیو در آمریکا منتشر می شوند.

در انگلستان روز نامه نیوز او ورلد، سان، نیوز اینتر نشنال، تایمز، هفته نامه ساندی تایمز، تایمز لیتراری ساپلمنت، تایمز ادیو کیشنال ساپلیمنت، تایمز هایرادیو کیشن ساپلیمنت و مجله سیتی هگزین ودر زلاند نو 6 روزنامه ودر استرالیا روزنامه های مورنینگ استار، ساندی تلگراف، میرور، ساندی، ساندیسان، استرالیان، ساندی فیل، ساندی تایمز، مجله تی وی 1، نیوآی ریا، مجله نیوز لیمتد گروپ و چندین مؤسسه مطبوعاتی، کاغذ سازی، چاپ، ضبط وانتشار فیلم ومؤسسات اقتصادی در زمینه های انرژی وحمل ونقل همگی متعلق به مورداک یهودی است. (ضیایی پرور، ص144)
روزنامه وال استریت ژورنال پرتیراژترین روزنامه آمریكایی با 2/5 میلیون نسخه در روز تحت حاكمیت «داوجونز و پیتركن» یهودی است كه 24 روزنامه دیگر را نیز تحت مالكیت خود دارند.
روزنامه دیلی نیوز را«استار لییچر» بنیانگذاری كرد و هم اكنون «ماكس ول» سرپرستی می كند، آنها هر دو یهودی هستند.

(سان تایم) یهودی روزنامه نیویورك پست را بنیانگذاری كرده كه امروزه با تیراژ یك میلیون نسخه در روز منتشر می شود.
روزنامه واشنگتن پست نیز تحت رهبری 3 یهودی به نامهای پیتر كالیف، استیون هافنبرگ و آبراهام هیرشفلد قرار دارد. مالك اصلی و رئیس هیأت مدیره واشنگتن پست یعنی«كاترین گرام» ملكه سیاسی و مطبوعاتی آمریكا نیز خود یك یهودی است. روزنامه صدای دهكده تحت مالكیت لئونارد استرن یهودی و Worldreportو US. News نیز تحت رهبری زوركرین یهودی قرار دارد. (قادری نجف آبادی، 1382)
خبرگزاری رویتر، توسط ژولیس رویتر یهودی پایه گذاری گردیده و مجله مشهور(نشنال جئوگرافیك) نیز از دیر باز در دست یهودیان بوده است.
شركت سینمایی فاكس با مالكیت ویلیام فاكس، شركت گلدن با ساموئل گلدن و شركت منزو با مدیریت لوئیس مایر و شركت پارامونت با هادكتسون همگی تحت مدیریت یهودیان قرار دارند. شركتهای میاكون و كانن نیز تحت مالكیت(مناخیم گولان ) یهودی قرار دارند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky