مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنكاری در فایل ورد (word) دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنكاری در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تعمیر و نگهداری سیستم های روغنكاری در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
تعمیر و نگهداری سیستم های روغنكاری
پمپ های روغن روغنكاری
پمپ های روغن روعنكاری را از نظر ارزش بیش از حد، چك كنید. یاتاقانهای تراست و سیل یاتاقان را از نظر سایش چك كنید. كلیرنس رینگ سایشی (Wear-Ring) چك كنید. اگر سایش، این كلیرنس را افزایش داده و به رسانده باشد، رینگ سایشی می بایست تعویض شود.
تانك روغن روغنكاری
لوله كشی (PIPING) و تیوبینگ (TUBING) داخلی تانك روغن را از نظر پوسته شدن (PEELING) رنگ و شلی فیتینگ ها، چك كنید. هنگرهای لوله ها را از نظر فقدان سخت افزار یا شلی سخت افزار، چك كنید. توری مكش هر پمپ (خصوصاً در مورد پمپ اصلی را بدقت از نظر مواد خارجی و شلی سخت افزار بازرسی كنید. لجن در آورده شده از ته تانك را از جهت وجود مواد غیر معمولی چك كنید. قبل از پر كردن مجدد تانك، اطمینان حاصل كنید كه داخل آن بخوبی تمیز باشد.
خواص روغن روغنكاری
جهت دستورالعمل های لازم برای تعیین خواص فیزیكی روغن روغنكاری و نمونه گیری دوره ای و تست كردن، به متن سیستم روغن روغنكاری در این دستورالعمل تعمیراتی مراجعه كنید.
مبدل های حرارتی
مبدلهای حرارتی را از نظر نشتی، كاركرد مؤثر و آلودگی با مواد خارجی، چك كنید.
مبدلها در معرض رسوب گیری (پوسته، رسوبات لجنی، و غیره) بوده و می بایست با توجه به شرایط خاص خود، بطور دوره ای تمیز شوند. پوششی سبك از لجن یا پوسته در هر یك از دو سمت تیوپ، میزان مؤثر بودن (EFFECTIVENESS) آنرا تا حدود زیادی كاهش می دهد. افزایش قابل توجه در افت فشار و (با) كاهش عملكرد معمولاً دلالت بر لزوم تمیز كردن می كند. چون در موقعی كه
رسوب ضخیم تر شده یا افزایش می یابد، شكل تمیز كردن بسرعت زیاد می شود، فواصل زمانی بین تمیز كردنها نباید خیلی زیاد باشد. جهت بازرسی یا تمیز كردن داخل تیوبها، فقط در پوششهای بدنه (CHANNEL-COVERS) یا كلاهكهای (BONNETS) سمت تیوب را كه لازم باشد (بسته به نوع ساختمان مبدل) در آورید. جهت تمیز كردن یا بازرسی سمت خارجی تیوبها، ممكن است لازم شود كه دسته تیوبها (TUBE-BUNDLE) در آورده شود(دسته بندیهائی كه در آنها صفحه تیوبها فیكسن باشد، قابل در آوردن نیستند).
اگر یك تیوب مبدل داشته باشد، می توان تیوب راكور (PLUG) كرده و به استفاده از دسته تیوب ها (پاندل) ادامه داد. جنس در پوشش مخروطی (TAPERED-PLUG) كه انتخاب می شود باید با جنس دسته تیوب ها سازگار باشد. درپوشهای ضد زنگ با تیوبهای مبدل از جنس ضد زنگ سازگار هستند. درپوشهای برنجی جهت تیوبهای مس-نیكلی (90-10) یا جهت تیوبهای برنجی یا تیوبهای از جنس آدمیرالتی توصیه میشود.
مجموعه های رادیاتور و هدر (HEADER)
جهت دستیابی به حداكثر میزان تأثیر كل سیستم خنك كاری، فین های (FINS) مجموعه های رادیاتوری یا تیوبهای فین دار باید از حشرات، ضایعات الیافی، قشر روغن و دیگر آشغالها تمیز نگه داشته شود. فین ها باید در جهت مخالف جریان نرمال تمیز شوند (در بیشتر پكیجها، توربین گاز، جریان نرمال از خارج به داخل می باشد). شستن با آب یا یك تمیز كننده فین رادیاتور كه در بازار موجود باشد، كافی خواهد بود.
هیترهای غوطه ور در روغن روغنكاری
این هیترهای دارای غلاف فولادی، جهت روغن غیر گردشی (NON-C
IRCULATING) یا دانسیته وات (WATT-DENSITY) برابر 20 وات در اینچ مربع، طراحی شده اند.
هیترها وقتی برق دار هستند، باید كاملاً (حداقل دو اینچ) در یك سیال غرق شده باشند. اگر هیترها در معرض شرایط غیر نرمال قرار گرفته كه سبب مقاومت عایقی كم (LOW INSULATION RESISTANCE) شود، یك ولتاژ نامی (حداكثر 250 ولت) بمدت 15 دقیقه به هیتر داده و تست را تكرار كنید. سیكل گرم كردن، تا موقعی كه عایقی (INSULATON) به 50000 اهم برسد یا از آن تجوز كند، می بایست تكرار شود. (مقاومت عایقی می بایست توسط یك ولتمتر با مقاومت زیاد، با استفاده از یك مدار جریان مستقیم 250 ولت، اندازه گیری شود.
كوپلینگهای (DRESSER)
كوپلینگ ها را از نظر نشتی روغن ناشی از فرسودگی (AGING) و حرارت، چك كنید بولتها را از نظر سفت بودن چك كنید. در صورت نیاز سیل ها را تعویض كنید (جنس VITON “A” بكار برید) هر موقع كه كوپلینگ ها مونتاژ مجدد میشوند، سیل های واشرها را روغنكاری كنید.
سیستمهای آب خنك كننده
چكهای سیستم خنك كننده:
رسوب گیری سیستم خنك كننده كه متعاقباً همراه با تنزل كاركرد می باشد، حتی در صورتی كه سیستم بطور صحیح بر علیه زنگ زدگی تجهیز شده باشد، باید بطور دورهای چك شود. باید بطور دوره ای چك شود. برداشتن درپوش طرف آب در مبدل حرارتی روغن روغنكاری و بازرسی تیوبها، مقدار كلی رسوب گرفتن در كل سیستم را نشان خواهد داد. رسوب گرفتن رادیاتورها یا تیوبها فین دار شاید بدترین مورد باشد، زیرا تیوبها كوچكترین اجزاء سیستم می باشند. حداكثر ده درصد تیوبهای هر مبدل حرارتی را جهت رفع نشتی های آب می توان كور كرد. كور كردن مبدلهای حرارتی، كارآئی سیستم را كاهش داده و منجر به افزایش تمیز كردن می شود. نش
ت های موجود در رادیاتور گرمائی آب به هوا (WATER-TO-AIR) در (ON-BASE) را میتوان تعمیر كرد. این روش به كور كردن تیوبها ترجیح دارد، زیرا كارآئی سیستم بطور جدی تحت تأثیر واقع نمی شود.
تمیز كردن سیستم آب خنك كننده را می توان بشرح ذیل انجام داد:
A- از اسید فورمیك (Formic acid) دو یا سه درصد حجمی، یا اسید سولفوریك 3 تا 4 درصد حجمی برای پر كردن سیستم آب خنك كننده استفاده كنید. اسید كلریدریك (muriatic-acid) مجاز نمی
باشد.
B- به مدت دو ساعت، محلول را از داخل سیستم آب خنك كننده، سیركوله كنید، سپس سیستم را درین (DRAIN) دهید.
C- سیستم را كاملاً با آب فشاردار شستشو (Flush) دهید. اگر هر نوع تغییر رنگی باقی مانده باشد، مراحل تمیز كردن را تكرار كنید.
D- پس از آنكه سیستم بخوبی تمیز شد، آنرا با آب مقطر distilled-water و مقدار توصیه شده از كرومات منیزیم (magnesium-chromate) یا مخلوط اتلین گلیكول (ETHYLENE-GLYCOL) دوباره پر كنید.
چكهای فلو (میزان جریان)
سیستم بسته آب خنك كننده، دارای چندین اریفیس لبه تمیز كه در فلنجهای اریفیس دار مستقر شده می باشد. این اریفیس ها جهت بالانس كردن افت فشار در مدارات موازی بكار می رود. ضمناً آنها جهت اندازه گیری فلوسیستم ممكن است بكار روند. در صورت وقوع مشكلات، اندازه گیری فلوهای سیستم جهت عیب یابی (TROUBLE SHOOTING) بسیار مهم می باشد. فلوهای طراحی
(DESIGN-FLOW-RATES) جهت مدارات آب، در موقعی كه والوهای تحریك شونده توسط درجه حرارت.
(TEMPERATURE- ACTUATED- VALVES) در موقعیت باز باشند، در (دیاگرام شماتیك لوله كشی آب خنك كننده) در دستورالعمل تعمیراتی توربین، داده شده اند. این مقادیر فلو طراحی، بر اساس سرعت 100% توربین می باشند. اگر توربین در سرعت نامی كار نمی كند، فلوی صحیحی را مطابق روش ذیل محاسبه كنید:
فلو در سرعت نامی * ـــــــــــــــــــــــــ = فلو در سرعت واقعی
در هنگام انجام چك فلو، پیشنهاد می شود كه یك گیج تست جهت قرائت، فشارهای بالادست (UPSTREAM) و پائین دست (SOWNSTRAM) اریفیس، نصب شود. گیج باید طوری با والو بسته شود كه هر فشار را بتوان بطور جداگانه قرائت كرد. این روش، خطاهای گیج را كه در صورت استفاده از گیج جداگانه پیش می آید، حذف خواهد كرد. انشعابات از خطوط فشاردار، باید تا
حد امكان كوتاه باشد. استفاده از مانومتر جیوه ای توصیه نمی شود. اگر جیوه تصادفاً بداخل سیستم خنك كننده داخل شود بطور مخرّبی با مس و برنج موجود در اجزاء سیستم تحت شرایط خاصی فعل و انفعال برقرار می كند.
فلو نسبت به افت فشار FLOW VERSUS PRESSURE DROP
منحنی های فلوی آب (یا سیال خنك كننده) نسبت به افت فشار، برای هر سایز اریفیس را با استفاده از معادله زیر می توان تهیه كرد:
كه سمبولها (نشانه ها) بدین شرح می باشند:
ـــــــــــــــــــــــ =B و
مساحت اوریفیس
rho دانسیته آب
ضریب تخلیه اریفیس
ضریب فلو (k) سوراخهای فلنج دار (Flange-taps) بطور تجربی معین می شود. بنابراین می توان آنرا از جداول در دسترس در مراجع متعدد، استخراج كرد.
تانك آب
سطح داخلی تانك را از نظر تمیزی و وجود جلبك یا مواد خارجی، امتحان كنید. اگر آب به طور مداوم از سوراخ پر كردن تانك (tank-fill-opening) نشت میكند (در حالی كه تغییرات ناچیزی در شرایط جوی وجود دارد)، درپوش فشاری:
(pressure cap) را از نظر ستینگ صحیح فشار باز كردن، چك كنید. ضمناً از نظر فقدان واشر درپوش، بدی سطح استقرار واشر، یا آسیب دیدگی سطح سیل كننده گلوگاه پركننده، چك كنید. ستینگ فشار باید در محدوده مقدار نامی درپوش فشاری باشد. والو واكیوم (خلاء) باید بین صفر PSIG و خلاء، باز كند. در مورد واحدهای مراتع در (Off- Base) نشتی در درپوش و واشر تانك را چك كنید.
فن های رادیاتور آب خنك كننده واقع در On-Base بطور سالانه، فن های رادیاتور آب خنك كننده، محفظه های (Housoings) استقرار فن، و موتورها را از نظر تمیزی، لرزش، صدا، آسیب دیدگی پره، زنگ زدگی و كوروژن، و محكم بودن بولتهای استقرار، چك كنید، اطمینان حاصل كنید كه در كانالهای ورودی و خروجی، هیچ نوع گرفتگی (obstruction)وجود نداشت و توریها (screens) تمیز باشند.
پمپ آب خنك كننده كه با گیربكس بكار می افتد Gear- driven
پمپ را، چه در حالت كاری و چه در حالت توقف، از نظر نشتی سیل چك كنید. نشتی معمولاً در طول شفت پمپ و (یا) از مجرای درین در روی فلنج استقرار سیل، قابل مشاهده میباشد. اگر نشتی غیر عادی وجود داشته باشد، علامتی از آن است كه مواد خارجی بین لبه های سیل جا گرفته است. این اشكال، قبل از كاركرد متعاقب پمپ ها می بایست اصلاح شود. اگ
ر نشتی خیلی زیاد باشد، علامت خوبی از سائیدگی سیل بوده و سیل می بایست تعویض شود. تمیزی قسمت داخلی خط سیركولاسیون آب خنك كننده، سیل مكانیكی را چك كنید. اگر این خط (لوله) مسدود شود، امكان اورهیت شدن مسیل وجود داشته و در نتیجه خرابی پمپ (pump failure) حاصل می شود. ضمناً تمیزی جدا كننده مواد خراشنده (Abrasive- separator) در خط خنك كننده سیل را، چك كنید. هر زمان كه پمپ به هر دلیل دمونتاژ شود، لقی بین پروانه و رینگ سایشی (wear- ring) می بایست چك شود. اگر لقی از دو برابر مقدار توصیه شد
ه توسط سازنده پمپ تجاوز كند، رینگ های سایشی می بایست تعویض شده و مقادیر لقی توصیه شده توسط سازنده پمپ رعایت شود. این كار، در ارتباط با لقی، راندمان پمپ را اعاده خواهد كرد. هر موقع كه پمپ دمونتاژ می شود، همه قطعات پمپ، خصوصاً پروانه، بوش شفت (shaft-sleeve) و قطعات سایشی سیل مكانیكی (mechanical-seal) باید چك شده و در صورت فرسودگی تعویض شوند.
سیستم فورواردینگ سوخت مایع
پمپ سانتریفیوژ 88FD:
فشار تخلیه پمپ را با مقدار مشخص شده در دیاگرام شماتیك لوله كشی، چك كنید. پمپ را از نظر صدای غیر عادی یا اضافی در حین كار كردن، چك كنید. سیلهای مكانیكی شفت را از نظر نشتی بیش از حد چك كرده و در صورت لزوم آنرا تعویض كنید. شفت را از نظر آزادی چرخش، بدون مالش (rubbing) یا گیرپاژ (Binding)، چك كنید. فیت بین شفتهای پمپ و موتور از نظر محكمی
(tlightness) و نداشتن ارتعاش، چك كنید. نقاط اتصال پوسته را از نظر نشتی سوخت چك كرده و در صورت نشت بیش از حد، واشرها را تعویض كنید. در توقف سالانه توربین، خط سوخت خنك كننده سیل و فیتینگ های اتصال را از نظر تمیزی داخلی، توسط در آوردن و تمیز كردن، چك كنید.
هیترها (23FH) و سوئیچهای درجه حرارت (26FH) گازوئیل جهت اطمینان از اینكه گازوئیل در محدوده درجه حرارت مشخص شده در چك های لازم را انجام دهید. در صورتی كه هیترها بط
ور صحیح كار نمی كنند، یا اگر درجه حرارت سوخت ثابت باقی نمی ماند، مدارات برق و كنترل را چك كنید. در صورت لزوم، المان های حرارتی را تست كرده و هر كدام را كه سوخته باشد تعویض كنید. ستینگ سوئیچهای حرارتی را چك كرده و در صورت نیاز آنها را تنظیم كنید. ترموستات ها می بایست در حمام روغن گرم شده یا خنك شده، با استفاده از یك ترمو متر دقیق بعنوان استاندارن این موضوع می تواند سبب سوختن المان شود.
سیستم گازوئیل
كلیات:
نشتی سیستم گازوئیل در صورت وجود یك منبع احتراق، ممكن است سبب آتش سوزی یا انفجار شود. منابع احتراق، ممكن است سطوح داغ (حدوداً یا داغتر) جرقه ها یا شعله جریان باشد لوله كشی گازوئیل در اطراف محفظه های احتراق و سیستم هوای اتمایزینگ خصوصاً در معرض خطر می باشند.
استاپ والوگازوئیل
اتصالات خطوط روغن مداران تریپ و گازوئیل را از نظر وجود نشتی چك كنید. استم (Stem) والو را از نظر علائم گیر، كندی، یا عدم توانائی حركت در محدوده سیلكهای زمانی تعیین شده در مشخصه های كنترلی، چك كنید.
پمپ اصلی سوخت
شفت محرك پمپ اصلی سوخت را از نظر نشتی سیل چك كرده و در صورت لزوم آنرا تعویض كنید. كالیبراسیون (بای پاس والو) (Bypass) پمپ سوخت را چك كنید. نشتی سیل گازوئیل به (Sump tank) را توسط مشاهده دریچه چشمی درین سیل، چك كنید.
مقسم سوخت (Flow Divider)
مقسم جریان سوخت را از نظر صداهای غیر عادی و نشت های بیرونی، چك كنید. فشار خروجی مقسم جریان را طبق مشخصه های كنترل، چك كنید.
سلكتور والو (والو انتخاب كننده (selector-valve) نوزل سوخت
اتصالات تیوبهای اطراف مجموعه سلكتور والو نوزل سوخت را از نظر نشتی بیش از حد چك كنید. فیتینگها را در صورت لزوم سفت كنید. با چرخاندن سلكتور به همه وضعیتها، والو را از نظر كار
والوهای درین استارت ناموفق (False start)
در طی استارت و شات دان، كاركرد صحیح والو را چك كنید. در هنگام كار توربین، والو نباید در حال ونت كردن باشد. والو بین 19، 22PSIG شروع به بستن و در فشار بین 29، 32PSIG كاملاً ببندد. اتصالات تیوبینگ و را از نظر نشتی گازوئیل و هوا چك كنید. وضعیت دیافراگم در بكار اندازنده (Actuator) والو را سالانه چك كرده و در صورت فرسودگی آنرا تعویض كنید.
سیستم سوخت گاز (در صورت مصداق)
كلیات: خرابیهای لوله كشی در صورت وجود یك منبع احتراق ممكن است سبب آتش سوزی یا انفجار شده و یا مانع از كار توربین شود.
والو Stop ratio و كنترل والو سوخت
از نظر نشتی بینش از حد گاز در استم های والو، خطوط نشتی (Leak off) و ونت پكینگ، چك لازم را انجام دهید. (موقعیت كورس مؤثر صفر كنترل والو را چك كنید) برای این كار، یك دیلم (Pry bar) در محل بازوئی كه به استم كنترل والو متصل شد، بكار برید. به استم والو فشار وارد كرده و مطمئن شوید كه والو بسته باشد. به متحرك (travel pointer) در مقر هادی، باید صفر را نشان دهد. در صورت مظنون شدن به لیك والو، سطوح ست (seating surfaces) را از نظر آسیب دیدگی یا وجود مواد خارجی چك كنید. در حالی كه استم در مكان خود قرار گرفته باشد، تماس بین والو و سیت می بایست چك شود. سیل ها و جاروبكهای (wipers) سیلندرهای هیدرولیك را از نظر نشتی چك كرده و در صورت فرسودگی آنها را تعویض كنید. فشار شارژ اولیه (precharge) آكومولاتور را چك كرده و در صورت نیاز آنرا تصحیح كنید. رله تریپ را از نظر تمیزی و آزادی كاركرد، چك كنید. مقدار كمی از كثافت های، می تواند سبب چسبیدگی رله شود. در صورت نیاز آنرا دمونتاژ و تمیز كنید. اگر مشاهده شود كه هسته جابجا شونده در LVDT با كویل ثابت میس الاین است و به كویل مالیده میشود، آنرا دوباره الاین (Realign) كنید.
سیستم روغن كنترلی فشار قوی- تغذیه هیدرولیك
پمپ اصلی تغذیه هیدرولیك (Shaft-Drivern):
پمپ را از نظر نشتی سیل در شفت و فلج استقرار، بطور چشمی بازرسی كنید. پمپ را از نظر صدا و لرزش چك كنید. اتصالات ورودی و تخلیه را از نظر نشتی و (یا) شلی اتصالات چك كنید. برای اطمینان از كاركرد بدون اشكال پمپ و سیستم هیدرولیك، نگهداری سیستم در وضعیت تمیز، حائز اهمیت میباشد. لجن، آب، كثافت یا هر نوع آلوده كننده ای، از عوامل بالقوه ایجاد اشكال می باشند.
پمپ كمكی تغذیه هیدرولیك
تعمیر و نگهداری محدود به كاركردهائی از پمپ می شود كه نیاز به ایزوله كردن كل سیستم یا پمپ نداشته باشند، مثل نشت ها یا والوهای گیرپاژ (Sticry). قبل از هر چیز، تمام پیچ ها یافتینگهای اطراف محل نشتی را سفت كنید. اگر هنوز پمپ نشت دارد، تعویض یك واشر یا اورینگ ممكن است ضروری باشد. اگر پمپ بطور صحیح كار نمی كند، یا شواهدی از آسیب دیدگی موجود باشد، باید تعمیر شوند قبل از مونتاژ مجدد، اطمینان حاصل كنید كه همه قطعات تمیز و عاری از نخ پنبه (INT) یا مواد خارجی دیگر باشد. تمام قطعات می بایست در مایع تمیز كننده مثل (Stoddard- solvent) یا معادل آن، شسته شوند. همه اورینگ ها و واشرها باید تمیز شده و از نظر بریدگی ها و دیگر آسیب ها بدقت امتحان شوند. همه قطعات صدمه دیده را تعویض كنید.
مانیفولدهای تغذیه هیدرولیك
مشكلات نشتی در مانیفولدها عموماً از اورینگ های صدمه دیده بین اجزاء و پلیت مانیفولد، ناشی می شود. در اتصال مجدد یك قطعه به مانیفولد، باید دقت شود تا ازله كردن (Pinching) یا دیگر آسیب ها به سیل ها، اجتناب شود. كلیه اتصالات تیوبینگ و اتصالات ادوات نیز می بایست از نظر نشتی چك شوند. مانیفولد باید تمیز و پاك شده باشد. این موضوع در كشف كردن نشتی های احتمالی، كمك خواهد كرد.
والوهای هواگیری (Air bleed valves)
والوهای هواگیری باید بطور اتوماتیك كلیه هوای موجود در خطوط تخلیه را، به مجرد استارت پمپ، تخلیه دهد. همینكه سیستم به 35 PSIG رسیده و جریان متداومی از روغن برقرار شده والو باید ببندد.
آكومولاتور (انباره)
دیسك ایمنی اكومولاتور را بطور سالانه تعویض كنید. جهت اطمینان از اینكه فشار پیش شارژ در دسترس بوده و آكومولاتورها می توانند جریان گذرای (Transient) لازم و مشخصه های جذب شوك را برای سیستم فراهم كنند،
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0