توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تجهیزات نگهداری و حمل و نقل كالا در فایل ورد (word) دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تجهیزات نگهداری و حمل و نقل كالا در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تجهیزات نگهداری و حمل و نقل كالا در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تجهیزات نگهداری و حمل و نقل كالا در فایل ورد (word) :

تجهیزات نگهداری و حمل و نقل كالا

تجهیزات نگهداری كالا
وسایل و تجهیزات نگهداری به وسایلی اطلاق می شود كه جهت ذخیره سازی و انباشتن كالا در انبار از آنها استفاده می شود. وسایل نگهداری كالا در انواع مختلفی است كه هر یك با توجه به كاربرد خاص آن دارای معایب و مزایایی است كه در انتخاب باید به آنها توجه شود. در نمودار زیر انواع تجهیزات نگهداری كالا در انبار بطور خلاصه و كلی نشان داده شده است.

تجهیزات نگهداری قابل حمل
به وسایلی كه جهت نگهداری و جابجایی اقلام در سطح انبار و آمادگاه بصورت واحد بار مورد استفاده قرار می گیرد اطلاق می شود.
تجهیزات نگهداری ثابت (غیر قابل حمل)

تجهیزاتی است كه جهت نگهداری و استقرار اقلام در انبار مورد استفاده قرار می گیرد و نصب آنها در انبارها هزینه بر بوده و در صورتیكه بخواهیم آنها را پس از نصب جابجا نماییم مستلزم زمان و هزینه نسبتاً زیادی است.

شرح تجهیزات نگهداری:
الف- پالت: سكوی كوچك قابل حملی است كه از آن برای تشكیل واحد بار از كالاهای دارای بسته بندی محكم و منظم، حمل و نقل كالا توسط وسایل حمل واحد بار و ذخیره سازی در انبارها روی هم و یا در قفسه بندی استفاده می شود و در انواع چوبی، فلزی و پلاستیكی از نظر جنس و در انواع دو طرفه و چهار طرفه و یا دو رو و یك رو، دو باله و یا یك باله و پالت مخصوص از نظر طرح و شكل وجود دارند.

پالتها از نظر جنس با توجه به مزایا و معایب آنها و نوع كالا و نوع انبار و نوع اقلیم محل مورد استفاده انتخاب می شوند ولی از نظر طرح با توجه به نحوه ذخیره سازی و وسیله حمل و نقل و … انتخاب می گردند.

از پالتهای مخصوص جهت تشكیل واحد بار، حمل و نقل و ذخیره سازی بسته های مخصوص مانند بشكه استفاده می شود.
ب- باكس پالت: پالت دیوار داری است كه جهت تشكیل واحد بار از بسته های كوچك و ضعیف و یا قطعات نامنظم، شكستنی و … و ذخیره سازی آنها روی هم تا ارتفاع زیاد و حمل و نقل كالا توسط وسایل حمل واحد بار در انبارها و كارخانه ها استفاده می شود. و در انواع دیواره دار و بدون دیواره و دیوار مشبك و همچنین باكس مخصوص نیز وجود دارند.

از باكسهای مختلف با توجه به نوع كالا استفاده می شود مثلاً برای وسایل باریك و برنده از باكسهای دیواره دار غیر مشبك و جهت اجسامی كه باید دیده شوند از باكسهای دیواره مشبك و جهت كالاهای مخصوص مانند لاستیك از باكسهای مخصوص لاستیك استفاده می شوند.
در باكسهای معمولاً جهت دسترسی آسان به كالای درون آن، یك درب بصورت افقی تا نیمه و یا اینكه یك طرف آنها بصورت باز (بدون دیوار) در نظر گرفته می شود.
ج- زیر چین ها: چهارپایه هایی هستند كه از آنها جهت ذخیره سازی كالا در كف انبار استفاده می شود و معمولاً از كنار هم قرار دادن آنها در انبار یك پارت (قسمت) جهت تشكیل انباشته از كالاها تشكیل می گردد. كه معمولاً بصورت فلزی با سطح مشبك می باشند.
د- ظروف: محفظه های چوبی، فلزی و یا پلاستیكی هستند كه قابل حمل و نقل توسط دست بوده و از آنها جهت نگهداری و حمل و نقل لوازم و قطعات ریز استفاده می شود.

هالوار: استوانه چهارگوش چوبی است كه از آنها جهت ذخیره سازی اقلام سنگین در كف انبار یا بارانداز استفاده می شود.
و- قفسه بندی: قاب فلزی است كه توسط صفحات و یا تیرهای افقی به قسمتهای مختلف تقسیم شده است و از آن برای استفاده بیشتر از فضای انبار، بالا بردن تنوع و گوناگونی اقلام، عدم وجود محدودیت در قرار دادن واحدهای بار، دسترسی سریع به اقلام، افزایش نظم در انبار و … استفاده می گردد. و در انواع مختلف زیر وجود دارند:

1- قفسه بندی برای نگهداری اقلام و بسته های قابل حمل با دست كه در انواع زیر وجود دارند:
– قفسه بندی سبك معمولی
– قفسه بندی نیمه سنگین معمولی
– قفسه بندی سبك دوار

– قفسه بندی سبك ابزار
– قفسه بندی سبك لوله و میله

– قفسه بندی سبك شیب دار
2- قفسه بندی برای ذخیره سازی واحدهای بار و اقلام سنگین كه این تجهیزات عبارتند از:
– قفسه بندی سنگین معمولی
– قفسه بندی سنگین قابل ورود به وسیله لیف تراك
– قفسه بندی سنگین شیب دار
– قفسه بندی سنگین متحرك
– قفسه بندی سنگین با عمق یاد
– قفسه بندی سنگین قابل دسترسی بوسیله كارگر
ز- خرك: وسیله ای كه از آن برای انبار نمودن اقلام طویل و سنگین از قبیل، میلگرد، نبشی، تیرآهن و … وقتی كه تنوع كالا زیاد باشد استفاده می گردد و از نظر شكل و طرح در انواع یكطرفه و دو طرفه وجود دارد.
تجهیزات حمل و نقل كالا

تعریف حمل و نقل:
حمل و نقل از مفاهیمی است كه تا كنون به طرق گوناگونی تعریف شده است كه یك تعریف ساده برای آن عبارتست از «جابجایی و انتقال اشیاء از جایی به جای دیگر به هر طریق ممكن همانند، جابجایی مواد.
در یك ارگان نظامی، حمل و نقل عبارتست از، تغییر مكان (جابجایی) افراد، وسایل، تجهیزات و سایر نیازمندیهای نظامی بوسیله انواع وسایل و تجهیزات ترابری از قبیل قطار، خودرو، هواپیما و …

با عنایت به تعاریف فوق حمل و نقل را می توان چنین تعریف كرد، حركت مواد، قطعات و یا افراد از مكانی به مكان دیگر با هزینه، زمان و وسیله ای مناسب.
اهداف حمل و نقل:

هدف حمل و نقل، همانطور كه در تعاریف فوق بیان شده عبارت است از انتقال اشیاء از نقطه ای به نقطه دیگر، و در یك مركز نگهداری اقلام، هدف عمده حمل و نقل عبارت از انتقال كالا از نقطه ای به نقطه دیگر، در كوتاه ترین مسیر ممكن، بدون انجام عملیات مجدد (دوباره كاری) و به بهترین روش، به بیان دیگر اهداف حمل و نقل در یك مركز نگهداری اقلام عبارت است از:
1- استفاده بهتر از فضای موجود انبار

2- كاهش هزینه های كنترل موجودی
3- به حداقل رساندن جابجایی ها
4- به حداقل رساندن زمان تخلیه، بارگیری و ذخیره سازی
5- كاهش هزینه های حمل
6- كاهش خسارت های ناشی از حمل و نقل غلط

7- ارائه سرویس مناسب در زمان محدود
8- استفاده مؤثر از نیروی انسانی و وسایل حمل و نقل
انواع حمل و نقل
در دنیای امروزی عمده مصرف وسایل حمل و نقل، برای انتقال كالا و انسان بوده و وسایل حمل و نقل مورد استفاده، هواپیما، خودرو، قطار و كشتی می باشند. فرق اساسی حمل و نقل كالا با انسان، سیستم راحتی در آن است، كه برای انسان تعبیه شده است.
برای حمل و نقل روش دیگری نیز وجود دارد كه آن انتقال، بوسیله خطوط لوله و پمپاژ برخی مواد است كه برای این سیستم، مناسب باشند. بطور كلی سیكل فعالیت حمل و نقل عبارت است از:
1- بارگیری
2- جابجایی

3- تخلیه
در حمل اقلام هر سه مرحله فوق انجام می پذیرد و آنچه در ارتباط با هر نوع و یا طبقه ای از اقلام قابل تغییر است، عبارت است از، وسایل و روشی كه در ارتباط با هر یك از مراحل فوق بكار گرفته می شود.
با توجه به روشهای موجود و وسایل مورد استفاده، حمل و نقل به دو دسته كلی، تقسیم می گردد.
الف- حمل و نقل در مسیرهای طولانی (خارجی)

ب- حمل و نقل در مسیرهای كوتاه (داخلی)
الف- حمل و نقل در مسیرهای طولانی (خارجی)
حمل و نقل در مسیرهای طولانی، بیشتر در خارج از مراكز نگهداری، مثلاً، انتقال اقلام از مراكز تولید و خرید به آمادگاهها و یا حمل اقلام از مراكز نگهداری به مراكز مصرف، مطرح می باشد. روشهای حمل و نقل خارجی عبارتند از:
– حمل و نقل جاده ای
– حمل و نقل هوایی

– حمل و نقل دریایی
– حمل و نقل راه آهن
– خط لوله
ب- حمل و نقل در مسافتهای كوتاه (داخلی مراكز نگهداری و انبار)
در این قسمت به شرح نوعی دیگری از حمل و نقل می پردازیم كه سیكل فعالیت ها و كاری آن نیز همانند حمل و نقل خارجی است، یعنی در اغلب مواقع شامل عملیات تخلیه، جابجایی و بارگیری می باشد و شاید بتوان گفت كه مكمل حمل و نقل خارجی در مراكز نگهداری می باشد. این نوع حمل و نقل در مراكز نگهداری بین انبارها، سكوهای تخلیه و بارگیری، باراندازها و داخل انبارها و غیره انجام می شود و در مقایسه با روش حمل و نقل خارجی از طول مسیر كمتری برخوردار است و شاید نتوان از این جهت آنها را با هم مقایسه كرد ولی آنچه در این نوع حمل و نقل قابل توجه است این است كه بدون آن فعالیت و یا سیكل حمل و نقل خارجی تكمیل نمی گردد. ولی بدلیل تفكیك سازمانی و مأموریتی، لازم است این دو نوع حمل و نقل بطور جداگانه ولی مرتبط و هماهنگ با هم مورد بررسی قرار گیرند.
انواع روشهای حمل و نقل (داخلی):
1- حمل و نقل دستی
در این روش كلیه فعالیتهای بارگیری، جابجایی و تخلیه اقلام توسط نیروی انسانی و یا وسایل و تجهیزات دستی انجام می گیرد.
2- حمل و نقل مكانیزه، دستی (تركیبی)

چنانچه قسمتی از سیكل حمل اقلام توسط تجهیزات و ماشین آلات مكانیكی یا الكتریكی انجام شود و قسمتی از سیكل توسط نیروی انسانی و تجهیزات دستی انجام پذیرد، روش حمل را تركیبی گویند.
3- حمل و نقل مكانیزه

چنانچه تمام فعالیت ها یا سیكل حمل و نقل (تخلیه، بارگیری و جابجایی) توسط تجهیزات و ماشین آلات مكانیكی یا الكتریكی انجام شود. این روش اصطلاحاً حمل و نقل مكانیزه نامیده می شود.

انسان در این روش اغلب نقش هدایت تجهیزات و وسایل حمل و نقل را بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ایفاء می نماید.
لازم به ذكر است تعاریف و تقسیم بندی های فوق براساس نوع تجهیزات و كاربردی كه در هر یك از مراكز و انبارها دارند بصورت تجربی انجام شده است.
تقسیم بندی وسایل حمل و نقل:

تقسیم بندی های مختلفی را جهت وسایل حمل و نقل می توان ارائه نمود كه در هر یك روی خصوصیاتی توجه شده است، از آن جمله تقسیم بندی براساس ثابت یا متحرك بودن وسایل، تقسیم بندی برحسب شكل و ظرفیت مواد حمل شونده و تقسیم بندی براساس ظرفیت قابل حمل و …
در این مجموعه سعی بر آن است كه یك تقسیم بندی كه كلیه موارد فوق را شامل گردد ارائه و توضیح مختصری در حد معرفی از هر یك بیان می شود.
1- تجهیزات حمل و نقل ثابت مواد فله ای

2- تجهیزات حمل و نقل ثابت مواد غیر فله ای
3- تجهیزات حمل و نقل مواد پالتی
4- تجهیزات حمل و نقل واحدهای بار

1- تجهیزات حمل و نقل ثابت مواد فله ای
مواد فله ای اصطلاحاً به موادی گفته می شود كه فاقد بسته بندی بوده و دارای دانه های ریز می باشند و مثل گندم، ماسه، سیمان و غیره جهت حمل و نقل داخلی انبار (سیلو كردن) این مواد معمولاً از تجهیزات حمل و نقل ثابت استفاده می شود كه عبارتند از:
– ناودانی ها (مستقیم، مارپیچ)

– انواع نقاله ها (نقاله: تسمه ای، پارویی، مارپیچی، …)
– بالابرها (بالابر: سطلی زنجیری، سطلی چرخدار، …)

2- تجهیزات حمل و نقل مواد غیر فله ای
این مواد در حجم زیاد بصورت تكی یا بسته بندی شده بین دو نقطه ثابت حمل می شوند. تجهیزات حمل و نقل خاصی بدین منظور وجود دارد كه عبارتند از:
– انواع نقاله (نقاله چرخدار وزنی، غلطكی وزنی، غلطكی با نیروی محركه، تسمه ای مسطح، تسمه ای مقعر، زنجیری مسطح، توری محفظه دار، بالابر بازودار)
– انواع جرثقیل (جرثقیل بازودار، پلی، سقفی، تك ریلی، دروازه ای حمل كانتینر)
3- تجهیزات حمل و نقل مواد پالتی

منظور از مواد پالتی كالاهایی است كه بصورت بسته بندی شده، بر رو

ی پالت یا باكس پالت قرار می گیرد، تجهیزات حمل این مواد عبارتند از:
– انواع چرخ دستی (چرخ دستی: چند طبقه، جمع آوری سفارشات، مایل)
– تراكها (تراك دستی با نیروی محركه، تراكتور صنعتی، تراكهای حمل واحد بار (پالت تراك)، تراك جمع آوری سفارشات)
– لیفتراكها (لیفتراك: تعادلی، راهرو باریك (استرادل، ریچ تراك)
4- تجهیزات حمل واحدهای بار

– ماشین های هدایت شونده اتوماتیك (پالت تراك اتوماتیك، تراكتور صنعتی اتوماتیك و …)
– استاكرها (استاكر: ریلی، جرثقیل)
ملاكها و معیارهای انتخاب تجهیزات حمل و نقل و نگهداری:‌
1- نوع انبار و مشخصات آن:
انبارهای مختلف، دارای وسعت متفاوتی هستند و هر یك از آنها نیاز به وسیله حمل خاص خود را دارند مثلاً در نیازهای با وسعت زیاد، استفاده از چرخ دستی بدون نیروی محركه اصلاً منطقی نمی باشد، در حالی كه در انبارهای با وسعت كم، استفاده از چرخ دستی مذكور صحیح بوده ولی امكان استفاده از لیفتراك یا تراكتور،‌ منتفی می باشد. پس مكانی كه باید از وسایل و تجهیزات استفاده كرد از پارامترهای مهم در انتخاب آنها می باشد.
2- نوع و بسته بندی موادی كه حمل و نقل و نگهداری می شوند.
جنس بسته هایی كه حمل و نقل، در مورد آنها صورت می گیرد و نیز وزن آنها، در انتخاب وسیله مؤثر خواهد بود به عنوان مثال: برای حمل یك بسته با وزن بالا، نمی توان از نقاله كمرشكن استفاده كرد بلكه بهتر است از تراكهای مخصوص حمل بسته های سنگین استفاده شود.
3- نرخ ورود و خروج روزانه كالا از انبار:
میزان ورود و خروج اقلام در هر انبار اقتضا می كند كه وسیله حمل ما، مناسب با آن باشد برای انباری كه روزانه، اقلام زیادی وارد آن شده، یا از آن خارج می گردد (گردش عملیات ورود و خروج كالا در آن زیاد است) استفاده از وسایل اولیه با ظرفیت و سرعت كم مناسب نمی باشد بلكه باید از وسایلی كه سرعت عمل بیشتری دارند، استفاده كرد. به همین صورت استقرار وسایل مكانیزه و مدرن با قابلیتهای بالا در یك انبار كوچك با نرخ ورود و خروج كم نیز، كاری غیر منطقی بوده و ایجاد هزینه ای اضافی می نماید.
4- توان مالی رده تأمین كننده

گاهی ممكن است یك رده نیاز به تجهیزاتی داشته باشد كه با تهیه آن، كارهایش با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد، اما از نظر مالی، امكان تهیه آن وسیله موجود نباشد پس مجبور است تجهیزات مناسب با بودجه و توان مالی خود و یا حتی كمتر از توان مالی خود را انتخاب نماید. البته این موضوع نباید با خرید تجهیزات غیر مناسب اشتباه شود و عدم توانایی مالی نباید باعث شود كه رده مربوطه تجهیزاتی را كه نامناسب یا بلااستفاده می ماند را خریداری نماید.
5- مسائل ایمنی و حفاظتی استفاده از تجهیزات

ایمن بودن بسته ها، نیروی كار و تجهیزات، از مسائلی است كه در انتخاب تجهیزات حمل و نقل مدنظر قرار می گیرد. گاهی ممكن است كه بتوان با یك وسیله حمل،‌ بسته ای را جابجا كرد، اما حساسیت بسته یا مسایل جانبی، كه امكان وارد آمدن خسارت به بسته یا نیروی انسانی حامل و هدایت كننده تجهیزات حمل را بوجود می آورد، باعث می گردد كه از وسیله ای مطمئن تر و دارای خصوصیات ویژه استفاه نمائیم.
6- شرایط آب و هوائی

برای مثال اگر انبار در مناطق شمالی یا جنوبی كشور واقع شده باشد نحوه انتخاب تجهیزات آنها به نسبت جاهای دیگر متفاوت است زیرا هوای شرجی و نمناك شمال یا جنوب ایجاد می كند كه بجای استفاده از پالت فلزی معمولی از پالت فلزی با رنگ كوره ای یا ورق گالوانیزه استفاده كرد. جهت جلوگیری از زنگ زدگی در وسایل دیگر هم بدین صورت باید عمل شود.

7- رده استفاده كننده تجهیزات:
مثلاً اگر برای رده ای مانند نیروی دریایی یا هوایی چون این رده ها یك رده تخصصی می باشند علاوه بر اقلام عمومی یك سری اقلام تخصصی نیز دارند كه فقط مختص همین رده ها می باشد و در رده های دیگر كاربرد ندارد. این مسئله نیز در انتخاب تجهیزات یكی از معیارهای مهم می باشد.
8- مشخصات فیزیكی كالا

كالا به لحاظ شكل، حالت و خصوصیات فیزیكی و شیمیایی به انواع مختلفی قابل تقسیم است كه باید با توجه به ویژگیها و مشخصات آنها در انبارهای جداگانه و با تجهیزات مخصوص كه با آنها سازگاری داشته باشد ذخیره شوند. مثلاً كالای معمولی و كالاهای قابل اشتعال یا انفجار باید جداگانه و در انباری كه دارای شرایط ویژه بوده و از ایمنی كامل برخوردار باشد نگهداری شوند.
9- روش ذخیره سازی و استقرار اقلام
ظرفیت مفید و قابل استفاده هر انبار به روش ذخیره سازی و استقرار آن بستگی دارد و برای روشهای مختلف این ظرفیت متغیر است این موضوع در انتخاب تجهیزات اهمیت بیشتری دارد. ابعاد سالنهای ذخیره سازی اقلام با توجه به تجهیزات مورد استفاده در انبار و طرح استقرار آنها محاسبه و مشخص می شود.
10-روش حمل و نقل:‌

حمل و نقل به سه روش انجام می گیرد.
1- حمل و نقل دستی: كه در این روش كلیه فعالیتهای بارگیری، جابجایی و تخلیه اقلام توسط نیروی انسانی و یا وسایل و تجهیزات دستی انجام می گیرد.
2- حمل و نقل مكانیزه دستی (تركیبی)
قسمتی از سیكل حمل اقلام توسط تجهیزات و ماشین آلات مكانیكی یا الكتریكی انجام می پذیرد و قسمتی از سیكل توسط نیروی انسانی و تجهیزات دستی انجام می پذیرد.

3- حمل و نقل مكانیزه:
در انتخاب تجهیزات نگهداری و حمل و نقل به روش مكانیزه باید مواردی چون استحكام بسته ها برای انتخاب پالت یا باكس پالت، واحدهای بار بزرگتر برای كم كردن هزینه حمل و نقل و ابعاد واحدهای بار برای استفاده حداكثر از راهروها (به حداقل رساندن راهروها) توجه گردد. تجهیزات حمل و نقلی كه بكار می روند باید قادر به بلند كردن واحدهای بار و جابجایی و قرار دادن آنها بر روی هم به تعداد مجاز و مورد نیاز بوده و همچنین توانایی تردد در داخل كامیون و واگن را به هنگام تخلیه و بارگیری داشته باشد.

كلیات:
1- تعریف كیفیت:
– مناسب بودن برای قصد یا منظور كه این تعریف هم محصول و هم خدمات را شامل می شود.
– مجموع ویژگی ها و مشخصات یك مقوله كه توانایی آنرا برای برآورد كردن و تأمین نیازهای مشخص یا تلویحاً بیان شده را نشان می دهد.
2- تضمین كیفیت:

شامل كلیه فعالیتهای نظام یافته ای است كه در سرتاسر سازمان و در تمامی بخشها انجام می گیرد تا بتوان تضمین كرد كه محصول یا خدمت، نیازهای مورد نظر را برآورد نماید. فعالیت های مربوطه به تضمین كیفیت به دو منظور درون سازمانی و بیرون سازمانی به اجراء در می آیند كه در صورت تحقق، در درون سازمان به مدیریت اطمینان می دهد و در بیرون سازمان به بخشهای مرتبط، سازمانها مسئول و كنترل كننده اطمینان می دهد. اما تضمین كیفیت هنگامی بصورت مطلوب بدست می آید كه نیازهای مصرف كننده یا مشتری برحسب زمان و مكان و نیز نوع كاربرد و اهمیت آن به خوبی تأمین شده و در این خصوص شناخت دقیق و مدونی برای برنامه های آتی و به منظور بازنگری هیا تكمیلی و به موقع یا اصلاحی و اقدامات پیشگیرانه وجود داشته باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky