توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد مكانهای گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مكانهای گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مكانهای گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مكانهای گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در فایل ورد (word) :

مكانهای گردشگری و صنایع دستی استان زنجان

امكان گردشگری

سلطانیه :
سلطانیه شهری است كه در 57 كیلومتری شمال غربی شهرستان ابهر واقع شده از نظر تسیمات كشود جزو استان زنجان واز شهرهای اقماری ابهر است. كه دارای 50102 نفر جمعیت است.
بنای اولیه شهر سلطانیه فعلی در سال 704 هجری بدست ارغون خان بن آباقا خان بن هولاكو خان مغول نهاده شده است. و با همت سلطان الجایتو معروف به خدابنده در سال 710 هجری به پایان رسیده است . انتخاب سلطانیه به پایتختی ناشی از عوامل زیر بوده نخست آنكه دره با صفای ابهر در سرراه آذربایجان واقع شده وبه همدان نیز كه به جاده بغداد منتهی می شد نزدیك بود.

دوم دشت سبز و خرم سلطانیه و حوالی ابهررود و كوههای جنوبی این سامان از حیث وفور نعمت و زیادی آب و علوفه ، واز لحاظ تغذیه احشام و گله داری قوم مغول نقطه بسیار مناسبی بود به این علت مهاجرین قوم مغول از آذربایجان رویگرد شده خیمه و خرگاه خان مغول را در چمن همیشگی سلطانیه برپا كردند و بعدها به پایتختی انتخاب شد. به استناد متون تاریخی این منطقه قبل ازمغول شهر ویاژنامیده می شد. پس از استقرار مغولان اولین بتایی كه ساختند قونقور آلانك نامیده می شد. وبعدها گنبد عظیم سلطانیه پی ریزی واحداث گردیده كه ما تفصیل بنای آنرا می نگاریم.
تفضیل بنای گنبد عظیم سلطانیه

این گنبد مرتفع كه اخل باروی سلطانیه قرار گرفته بنایی است مثمن { هشت گوش } كه طول هر ضلع آن برابر هشتاد گزبوده و كنبد فراز این بنا 120 گز ارتفاع دارد. كه اعجاب و تحسین ارباب فن را بر می انگیزاند. الیاروس كه از طرف فردریك پادشاه نروژ بعنوان سفیر به دربارپادشاه ایران شاه عباس ثانی آمده از سلطانیه عبو.د كرده و حالت مسجد جانع سلطانیه را به این شرح توصیف می نماید . از سه درب به این مسجد وارد می شوند زیرا كه مثل درهای كلیساهای ما از چدان ویا از

آهن نیست . بلكه ازفولاد جوهری بسیار ممتاز است درب بزرگ مسجد كه روبه میدان است. میان اهالی معروف است كه اگر صد نفر به قوت بخواهند آن را بگشایند باز نمی شود ولیكن اگر طفلی این عبارت را بگوید به عشق علی ( ع) باز شو به یك جزئی اشاره باز می شود. از جنب مسجد بواسطه یك پنجره مس مطلایی كه فاطله شده مقبره سلطان مغول دیده می شود.

قرآنهای متعدد در این مقبره است كه با قلم های بسیار جالبی بعرض دو انگشت بوده نوشته شده این در و پنجره از جمیع اشیاء نفیس كه مادر ایران دیده ایم ممتاز و نفیس تر اسیت و طوری آلات این پنجره را به هم وصل كرده اند كه یكپارچه بنظر می آید مدت هفت سال تمام صنعت كارهای متعددی وماهری روی این سه درو پنجره كار كرده اند. (1)

تپه تاریخی نور
از دیگر آثار تاریخی سلطانیه تپه نور است كه در 1500 متری جنوب شرقی گنبد قرار دارد ووسعت آن 12*120 متر مربع و ارتفاع آن 15 متر می باشد در كاوشهای باستان شناسی وجود بنای قدیمی در اعماق آن تپه مشخص و محرز شده . نمونه های از كاشیهای تزیینی زرین فام از این تپه استخراج شده است . این تپه كه گویا قبر ارغون شاه زمانیب در بالای آن بوده استحقاق كاوش و بررسی تحقیقاتی دارد.

نكاتی چند در مورد سلطانیه
گنبد عظیم سلطانیه پس از گنبد مسجد جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول تركیه سومین بنای تاریخی جهان و اولین با عظمت در ایران است . قید این نكته ضرورت دارد كه این بنا در دوران برپایی خود قرن هفتم اولین بنای عظیم در جهان بوده ، معماری گنبد از نظر عظمت و ابعاد منحصر به فرد بوده و نمونه بدیعی از یك آزمایش موفق معماری بوده است . مادام

دیولافوا ارتفاع گنبد سلطانیهرا از نوك آن تاكف داخل 51 متر ذكر كرده است. این بنا دارای 5/48 متر ارتفاع و 60/26 متر دهانه قوس گنبد می باشد به عبارت دیگر سنگینی عظیم گنبد 200 تنی و كلیه فشارهای ناشی از قوسها و المانهای معماری را جرزهای هشت گانه تحمل می نمایند. واین خود عجیب است . (1)
برگی از تاریخ معماری ایران
اشاره :
تاثیر متقابل معماری ایران ودنیای مسیحی
یكی از موارد جالب در تاریخ معماری ایران بررسی تاثیر متقابل معماری ایران بر دیگر مناطق جهان است كه این جا به بررسی یكی از این موارد میپردازیم .
گنبد سلطانیه ، یكی از بناهای شاخص معماری قدیم ایران و شاهكار سبك آذری (1) است. ( قرن 8) . ساخت این بنا را به الجایتو نسبت میدهند و میگویند وی قصد داشت آرامگاه امامان شبعه را به این مكان منتقل كند كه به آرزوی خود نرسید.
تصویر: گنبد سلطانیه
مجموعه این بنا شامل خانقاه مدرسه و مسجد و صحن بزرگی بوده است كه اكنون تنها فضای كنبد خانه و مقبره الجایتو باقی مانده است . كنبد این بنا دوپوش (2) بوده ، قطر آن حدود 5/25 متر است. به روایتی ، صحن (3) این مجموعه دو برابر میدان نقش جهان اصفهان بوده است.
پروفسور سن پائولوزی ، یكی از روسای سابق دانشكده معماری فلورانس ، عقیده داشت كه ساختار گنبد كلیسای سانتا ماریا دل فیوره در شهر فلورانس از كنبد سلطانیه اقتباس شده است.
تصویر : گنبد كلیسای سانتا ماریا دل فیوره

وی فرم ودوپوش بودن و نیز ویژگیهای ساختار هر دو كنبد را كه آجری بوده ، بدون استفاده از مهار یا اسكلت در درون خود – به صورت خود ایستا – اجرا شده است ، یكسان دانسته ، معتقد است نه تنها تا قبل از آن ، ساخت چنین گنبدی در ایتالیا و استان تسكانا و فلورانس انجان نشده ، بل كه رولنسكی معمار كلیسا این گنبد رااز بنای سلطانیه اقتباس كرده است. وی در این زمینه كتابی به نام« تاثیر كنبد سلطانیه در گنبد كلیسای سانتا ماریا دل فیوره

پینوشت :
(1) سبك آذری یكی از سبكهای معماری سنتی ایرانی است .

(2) كنبد دو پوش : گنبد دو پوسته . این نوع گنبد كه نمونه های فراوانی از آن در سراسر ایران وجود دارد از دو كنبد درون هم تشكیل شده است. بیان ویژگیهای این نوع كنبد فرصت جداگانه ای میطلبد .
(3) حیاط مركزی كه فضاهای اصلی مجموعه بنا دور آن شكل میگرفت.
گنبد سلطانیه
معروفی بنای گنبد سلطانیه
گنبد عظیم سلطانیه در حال حاضر در بین خانه های خشتی سلطانیه همچون نگینی نی درخشد و گوشه ای از هنر و معماری را به عالمیان عرضه می دارد. در قسمت جنوب غربی ارگ سلطنتی ( كهندژ) شهر سلطانیه ، آرامگاه سلطان محمد خدابنده اولجایتو به مثابه یكی از عظیم ترین آرامگاههای اسلامی و شاید با شكوهترین آنها موسوم به گنبد سلطانیه قرار گرفته است.

تعدادی از محقیقن اسم قدیمی سلطانیه را ( شرویاز) دانسته اند، هم چنانكه قبلا مذكور افتاد شرویاز كه امروزه ( ویار ) و ( ویر) نامیده می شود . نام دیگر منطقه سلطانیه ( قنغوراولانگ ) است. این كلمه نیز مورد تجزیه و تحلیل پژوهشگران قرار گرفته ودر رابطه با كلمه ( قتغور ) اظهار نظرهای متعددی به عمل آمده . تاریخ احداث آرامگاه اولجایتو به طور مشسخص در حد فاصل سالهای 704- 712 وبه دستور سلطان محمد خدابنده وبا تولیت و نظارت خواجه رشید الدین ف

ضل الله همدانی ساخته شده است .
سبب ایجاد گنبد سلطانیه
درمورد علل احداث این بنا در تواریخ چنین آمده است :
اولجایتو پس از طرح سلطانیه تصمیم گرفت كه به تقلید از آرامگاه برادرش غازان خان ، آرامگاه دفیع وبا شكوهی برای خود بسازد به همین جهت برای بر پایی این آرامگاه ، هنرمندان از هر سو به سلطانیه آمدند تا یكی از شاهكارهای عظیم دوره مغول را به عرصه ظهور برسانند
بنای گنبد سلطانیه در سال 5702 ( به روایتی ) براساس طرح آرامگاه غازان خانكه آن نیز از بنای آرامگاه سلطان سنجر در ( مرو) الهام گرفته ، ساخته شده بود با این تفاوت كه پلان آرامگاه سلطان سنجر مربع ، و پلان گنبد سلطانیه هشت ضعلی است . اگر چه تا حد زیادی معماری آرامگاه سلطان سنجر در بنای سلطانیه تاثیر گذاشته بود لیكن حیزهای ابتكاری در بنای اخیر بحدی است كه آنرا بصورت یكی از شاهكارهای هنر و معماری ایران در آورده است كه بعدها نمونه و الگوئی برای احداث تعداد زیادی از انبیه این دوره شد. همچنین معماری گنبد سلطانیه را شخصی به نام سید علی شاه انجام داده است.
ظاهرا هنگامی كه اولجایتوامر به احداث آرامگاه خود كرد هنوز یكی از مذاهب اسلام را به عنوان مذهب رسمی انتخاب ننموده بود . وی تقریبا در سال 5709 یعنی موقعیكه كار ساختمان گنبد روبه اتمام بود سفری به عراق نمود و تربت پاك امام حسن (ع) و حضرت علی (ع) را در كربلا و نجف زیارت كرد.

بنا به قولی ، براثر تشویق و ترغیب علما و روحانیون بزرگ شیعه كه در آن زمان در دستگاه حكومتی صاحب منزلتی بودند ، اولجایتو مذهب تشیع را به عنوان مذهب رسمی پذیرفت و بعداز مدتی تصمیم گرفت كه آرامگاه خود را به ائمه اطهار اختصاص دهد. بدین منظور قصد انتقال اجساد مطهر آنان ( حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) را به سلطانیه داشت تا بر رونق تجاری و اهمیت مذهبی پایتخت جدید التایس خود بیفزاید . لذا دستور داد تاتزئینات داخلی بنا كه تا آن روز انجام نگرفته بود طوری بپردازند كه در آن شعائر مذهب تشیع بخوبی مورد استفاده قرار گیرد. بهمین جهت بود كه كلمه ( علی ) به طور مكرر با كاشی در متن آجر نوشته شده است.

در همین اوان سلطان محمد خدابنده دستور ساختن آرامگاهی ساده برای خود در جنب گنبد اصلی را صادر كرد كه به گفته مورخین این بنای آجری ظرف چند هفته به اتمام رسید
انتقال اجساد مطهر ائمه بخاطر مخالفت شدید علمای شیعه یا بقولی خواب سلطان كه حضرت علی بن ابیطالب را نارضی دیده بود و آن حضرت از این عمل ناراضی بود، انجام نگرفت و منصرف شد.
بنابراین سلطان ایلخانی مصمم شد كه دوباره این بنا را به آرامگاهی برای خود اختصاص دهد. به نظر می رسد كه در همین ایام از مذهب تشیع برگشت و مذهب اهل سنت را اختیار كرد. شاید به همین منظور بود كه دستورداد تمام تزئینات معرق كاری كه كلمه (علی ) (ع) بر آن نقش بسته بود، و تمام تزرئینات آجری كاشی كاری وگره سازی را با پوشش از گچ اندودند وروی آن پوشش را با كتیبه و اشكال مختلف هندسی طرحهای گل و بوته دار با رنگ آبی بر زمینه سفید گچبری كردند كه این عمل احتمالا در سال 5713 رخ داده . اولجایتو در سال 5716 . یعنی تقریبا چهار سال بعداز

اتمام بنا در سن 36 سالگی در گذشت و جسد وی در تابوتی از زرناب در آرامگاه ابدیش دفن شد.
گنبد سلطانیه یكی از برجسته ترین كاشی كارهای دوره ایخانی را به نمایش می گذارد . این گنبد بنای خاصی بود و برای یك شاهزاده ساخته شد. بالاترین سطح هنرهای تزئینات وابسته به

معماری در آن دیده می شود. ساعد كاشانی مسئول مرمت گنبد سلطانیه است واز سال 78 تا امروز در این بنای تاریخی كار می كند . او سلطانیه را از اداعات معماری دوره ایلخانی می داند: « پادشاهان دوره ایلخانی با ساختن بناها و ساختمان هایی كه در آنها تزئینات معماری زیبایی به كار می بردند قدرت و شكوه خود را به نمایش در می آوردند. در كاشی كاری های این بنای تاریخی سبك های معقلی ، معرق ، زرین فام به كار رفته است كه هر كدام ساختار ویژگی های متفاوتی دارد. رنگ كاشی ها عموما فیروزه ای ولاجوردیست كه در این دوره بیش از هر رنگ دیگری به كار

رفته است. اما نكته ای كه آن را با آثار دیگر متمایز می كند تركیب این دو رنگ با رنگ بادمجانی و سفید است. در دوران ساخت این بنا هنوز فرمول مشخصی برای ساخت رنگ سفید پیدا نشده بود . اما رنگ سفیدی كه در این كاشی ها به كار رفته ، بسیار زیبا وبادام است.» كاشانی كه در حال حاضر با تیم مرمت گردر سلطانیه به سر می بردند : « این بنا چهار بار مرمت شده است . بار اول

درهمان دوره ایلخانی ، بار وم در دوره صفوی ، زمانی كه قرار بود از این بنا به عنوان حوزه علمیه استفاده شود و قرار بود طلاب در آن ساكن شوند ، بار سوم در دورهپهلوی توسط ایتالیایی ها و چهارم در همین سال های اخیر . متاسفانه مرمتی كه ایتالیایی ها در آخرین بار انجام داده اند ، در فصل سرد زمستان و توسط گچ و خاك انجام وبه همین خاطر ملات نامناسب به كار رفته به سرعت یخ زده و مقاومت خود را از دست داده . طوری كه حلا پس از مدت كوتاهی بیشتر آن كاشی ها فروریخته اند. » به گفته كاشانی گروه مرمت مستقر درسلطانیه برای دسترسی به لعاب مناسب ، بیش از سه هزار نمونه لعاب ساخته اند تا به فرمولا سیونی برای مرمت كاشی ها برسند . مرمت این بنا به شیوه كاملا سنتی انجام وتا حد امكان سعی شده تا از موادی كه در ساخت خود بنا به كار رفته ، استفاده شود. كاشانی درباره مرمت كاشی های فیروزه ای می گوید : « از شواهد می توان فهمید كه در همان زمان ساخت نیز هنرمندان اصرار زیادی برای استفاده از بهترین مواد و بهترین لعاب برای كاشی داشته اند . كارنشان می دهد كه صنعت ساخت این بنا چیزی فراتر از تكنولوژی آن روز بوده است. در تولید به جایی رسیده بودند كه كاشی ها از مقاومت و استحكام بالایی بهره می بردند . همین امر كارما را مشكل تر می كرد و باید برای 700 متری كه كاشی

هایش ریخته از جایگزین خوبی استفاده می كردیم . از نظر هنرمندان آنت دوران كاشی كاری و رسیدن به رنگ ها و فرم های زیبا نوعی كیمیاگری بوده است. پس از اسلام هنرمندان از ساخت مجسمه ها و طلا كاری دست كشیدند و برای خلق آثار به نقش ها و رنگ های در كاشی كاری رو آوردند .»
مرمت كاشی های این بنا آخرین مراحل خود را سپری می كند و تا پایان امسال بخش بیرونی به پایان می رسد. بنای این گنبد كه متعلق به دوران ایلخانی و یكی از بلندترین بناهای آرامگاهی د

و دوران اسلامی است. این بنا بعد از كلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول سومین بنای مرتفع عظیم آجری جهان به شمار می رود . این گنبد تجلی گاه هنر و معماری دوران ایلخانی است كه در اواخر قرن هشتم به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است . این بنا به علت گرایشات شیعی سلطان محمد و با هدف انتقال مقبره حض

رت علی (ع) به سلطانیه ساخته شده است. گنبد سلطانیه كه در سلطانیه در نزدیكی زنجان قرار دارد ، روز 24 تیر ماه 1384 در فهرست میراث جهانی یونسكوثبت شد.
بنای تاریخی داش كسن
یكی دیگر از بناهای تاریخی كه در سال 1352 شمسی بوسیله اداره كل حفاظت آثار باستانی مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفته بنای تمام سنگی داش كسن می باشد. این اثر در 17 كیلومتری جنوب شرقی سلطانیه بالای روستای ویر قرار گرفته و با ابهر حدودا 57 كیلومتر فاصله دارد. بنای نامبرده در دل كوه كنده شده و هیچ گونه مصالح ساختمانی جز سنگهای تراش یافته طبیعی در آن دیده نمی شود . مردم محل آنجا را شیرین و فرهاد هم می خوانند این بنا خصوصیات ویژه ای دارد. نقوش برجسته آن برروی سنگ ها طبیعی حجاری شده . گرچه به دوره اسلامی نسبت داده می شود اما تفاوتهای بسیاری با آثار بجا مانده از آن دوران دارد. مثلا در بناهای باستانی مانند تخت سلمان اژدها را روی كاشی كنده اند.

تقریبا در ایران تنها مكانی است كه اژدها را روی سنگ كنده اند . در تزیینات قبل از دوره اسلامی حجازی نقش عمده ای داشت . بر فراز ابنیه و دیوار شهر و برجها و دروازهها اغلب مجسمه حیوانات را قرار می دادند و احتمالا این سمبل ها بعنوان طلسم برای محافظت از شر دشمنان و نیروهای اهریمنی بكار می رفته . و نقش اژدها در بیشتر موارد بكار رفته است . (2)
علاوه بر نقش اژدها تزیینات دیگری بر روی دیواره های این سنگی دیده می شود. این حج

اری ها شامل نقوشی مانند درخت و گل و بوته و همچنین نقش درخت گلابی است. این نقوش نیز جهت آنكه نمونه های گچبری نظیر آن زیاد شناخته شده ولی حجاری روی سنگ آنها كانلا استثنایی است و اهمیت فراوان دارد.
مشخصات بنا
این بنا در محوطه ای به مساحت 614 متر مربع ساخته شده ، بوسیله دیوارهای سنگی كه اطراف را محصور كرده از سایر بناهای اطراف محل مجزا می گردد. در بررسیهایی كه انجام گرفته از دید افقی سه غار سنگی به چشم سنگی به چشم می خورد كه این سه غار روی یك نیم دایره به قطر 90/39 متر واقع است.
دو غار در طرفین بنا ویك غار مابین این دو غار به فاصله 75/26 متری آنها واقع است. در سمت راست محرابی به طول 50/2 و عرض 15/ 1 متر دیده می شود كه حجاری شده ودر داخل این مكعب مستطیل اژدهایی كنده شده در درون سنگ نمایان است. تعدادی ستونها تزینی هم در این محل بدست آمده كه حائز اهمیت است. در داخل محوطه استخری كه با سنگهای حجاری شده تزیین واحداث گشته دو غار در طرین بنا ویك غار مابین این دو غار به فاصله 75/26 متری آنها واقع است. درسمت راست محرابی به طول 50/2 و عرض 15/1 متر دیده می شود كه حجاری شده ودر داخل این مكعب مستطیل اژدهایی كنده شده در درون سنگ نمایان است. تعدادی ستونهای تزینی هم در این محل بدست آمده مه حائز اهمیت است. در داخل محوطه استخری كه با سنگهای حجاری شده تزیین و احداث گشته دیده می شود. هم اكنون نیز در هنگام بهار آب داخل جمع می شود.

نظریه كارشناسی
بررسیهایی كه از این محل انجام گرفته از نظر سابقه تاریخی و تعیین تاریخ تاسیس بنا با خصوصیات فوق می توان تخمین زد كهبنای نامبرده دارای سابقه و قدمت زیادی است. و احتمالا در دوره پیش از هخامنشیان در دل كوه بصورت غار كنده شده است. در دوره مغول قرن هفتم بصورت خانقاهی در آمده است و تزیینات حجاری شده موجود در دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده { 704-716} هجری بوده است. گورستانی در اطراف محل هست ، نشان میدهد كه قبل ازمغول هم این محل مكان مقدسی بوده و اهمیت زیادی داشته در هر صورت برای روشن شدن سابقه اصلی این بنا استحقاق بررسی و كاوش بیشتری را دارد. (1)
زیارتگاه امامزاده یعقوب (ع)
این امامزداه در بالای یك تپه مرتفع در حوالی یك روستا بنام شكین قرار گرفته و سرنوشت زندگی ایشان با امامزاده یحیی صایین قلعه در ارتباط مستقیم بوده یعنی هر دوی این شخصیتها حدود سال 202 هجری بطور اضطراری در معیب تعداد زیادی از بنواعمام ووابستگان و طرفداران حضرت امام رضا (ع) از مدینه به ایران آمده اهد و امامزاده یعقوب در جنگی كه بین او واشعت نامی در گرفته بدرجه شهادت نایل گردیده ودر كنار روستای شكین مدون شده این روستا امروزه بكلی از بین رفته فقط یك مزرعه به این نام در آن حوالی نامیده می شود. شیخ ابوسعید خوارزمی می

نویسد: « موقعی كه علی بن موسی الرضا در مرو بود برادران و عمو زادگان او در مدینه بودند چون زمان مفارقت به طول انجامید آرزوی ملازمت آن حضرت كردند و متوجه مملكت ایران شدند حدود دوازده هزار نفر ازاولاد موسی بن جعفر وبنی اعمامش روانه مرو شدند مامون خلیفه از حركت این

كاروان عظیم برخود بترسید كه مبادا بمحض ورود به ایران از خبر شهادت مولایشان علی بن موسی الرضا آگاه شوند و به دارالخلافه روی آورند فرمان قتل این دوازده هزار تن را صادر كرد. ولی چون عده زیادی از این كاروان به ایران سرازیر شده بودند خبر شهادت امام رضا (ع) را شنیدند متالم شدند به انتقام خونخواهی امام علم مخالفت برافراشتند از جمله كسانی كه از مدینه با این كاروان

به ایران وارد شد امامزاده یعقوب (ع) بود. كه از راه بغداد وارد قم شده بعد از چند روز توقف به جانب ابهر عزیمت نموده وبه طرف قهود عازم بود ، در راه با چند نفر از جوانان ترك مجهز به سلاح مواجه شد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky