توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه در فایل ورد (word) دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری در آزمایشگاه در فایل ورد (word) :

پیشگفتار
1- خطا (بیراهی)
(بخش گرما)
2- آزمایش شماره 1 اندازه گیری طول ،جرم ، حجم و جرم حجمی
3- آزمایش شماره 2 بررسی انبساط طولی فلزات
4- آزمایش شماره 3 بررسی انبساط حجمی مایعات
5- آزمایش شماره 4 اندازه گیری ظرفیت گرمایی گرماسنج
6- آزمایش شماره 5 بررسی گرمایی ویژه اجسام
7- آزمایش شماره 6 بررسی گرمای نهان ذوب یا گداز
8- آزمایش شماره 7 بررسی گرمای نهان تبخیر
9- آزمایش شماره 8 تعیین معادل مكانیكی گرما ، با روش الكتریكی
(بخش مكانیك)
10- آزمایش شماره 9 بررسی نیروی اصطكاك (مالش)
11- آزمایش شماره 10 آونگ ساده و اندازه گیری شتاب گرانش (g) بوسیله آن
12- آزمایش شماره 11 بررسی قانون هوك در فنرهای مارپیچ
13- آزمایش شماره 12 با هم بستن فنرها
14- آزمایش شماره 13 ماشین آتوور

پیشگفتار
صنعت جدید ، مهندسی و تكنولوژی همبستگی بسیار نزدیك با علوم پایه دارد دانستن حقایق تعاملات و فرآیندهای صنعتی در گرو آگاهی خوب از قوانین علوم پایه است این آگاهیها صرفاً از متون كتابهای درسی و شنیدن درسهای نظری حاصل نمی شود مگر این كه دانشجو خودش در آزمایشگاه دست به تحقیق و بررسی بزند تا به رازها و نهفته ها و دقایق اصول و قوانین فیزیك دست یابد .مهمترین هدف از كار در آزمایشگاه تحقیق مستقیم و تجربی قوانین نظری است . كه دانشجو در كلاس در با آنها برخورد می كند و همه اینها به منظور درك همه جانبه تری از مفاهیم نظری به عمل می آید .برای نیل بدین مورد كسب مهارت در روش تجربی ضروری است .

لذا در آزمایشگاههای علوم پایه كه دانشجو برای نخستین بار با كارآزمایشگاهی روبرو می باشد بیشترین تكیه بر آموزش روش صحیح و دقیق تجربی و نتیجه گیری منطقی از نتایج آزمایش بر اساس قوانین نظری و برآورد كیفیت نتایج می باشد. تا تحقیق یك قانون بخصوص از آنجا كه دانشجو پس از فراغت از تحصیل وارد بازار كار و صنعت می شود تا از اندوخته های علمی خود بهره برداری عملی نماید از این رو دروس عملی من جمله آزمایشگاه می تواند عرصه خوبی برای سنجش میزان آموخته های نظری و توانایی بهره گیری از اطلاعات كسب شده در مواجهه با شرایط و محیط جدید و متفاوت با محیط كلاس و درس و دانشگاه باشد .چرا كه جامعه خواستار دانش و توانمندیهای عملی است نه صرفاً اطلاعات علمی دروس عملی می تواند پل ارتباطی خوبی میان این دو برقرار نماید و این امر نیز می تواند هدف دیگر كار درآزمایشگاه تلقی شود .آشنایی با محیط آزمایشگاه و مقررات مربوط به آن ضروری است لذا توصیه می شود به موارد زیر توجه فرمایید.

1- در اولین جلسه وورود به آزمایشگاه از محل وسایل ، كلید و پریز برق ، شیر آب ، جعبه كمكهای اولیه ، كپسول آتشنشانی و غیره آگاهی یافته و به خاطر بسپارید .
2- رعایت نكات انضباطی از شرایط اولیه كار دسته جمعی است همواره مواظب باشید تا مزاحمتی برای دیگران ایجاد نگردد .
3- محیط آزمایشگاه را تمیز نگه دارید.
4- پیش از حضوردر هر جلسه آزمایشگاه، مطالب مربوط به آن جلسه را از كتاب فیزیك و دستور كار آزمایشگاه فیزیك و با كتابهای جنبی مطالعه كرده و آمدگی لازم را برای انجام آزمایش كسب كنید .
5- از روز اول باید دفتر كار (و ماشین حساب )همراه داشته باشید و همه اطلاعات مفید را مطابق دستورهای داده شده در آن بنویسد .
6- برای انجام آزمایش هر یك از جلسات وسایل مورد نیاز را به طور كامل و سالم تحویل گرفته و در حین انجام آزمایش در حفظ و نگهداری آن كوشا باشید و پس از پایان آزمایشهای مربوط تمام وسایل را سالم تحویل دهید .
7- سعی كنید تمام افراد گروه در انجام آزمایشها شركت داشته باشند .
8- چنانچه طرز استفاده صحیح از وسیله ای را نمی دانید آن را به كار نگیرید و در صورت لزوم از مربی آزمایشگاه كمك بگیرید .
9- در ضمن كار با ید مقررات ایمنی را رعایت كنید و مواظب باشید به خود و دستگاهها صدمه ای وارد نكنید چنانچه ضمن انجام آزمایش برایتان حادثه ای پیش آمد برای رفع آن به مربی یا مسئول آزمایشگاه مراجعه كنید .
10- در حین آزمایشها بهتر است كه دانشجو فكر خود را به كار انداخته و سعی كند جواب سؤالهای پیش آمده را شخصاً و اگر نشد با مشورت همكاران خود و اگر باز هم نشد توسط مربی آزمایشگاه بدست آورد ولی این روش كه دانشجو تا با سؤال و مشكلی مواجه گردید فوراً بخواهد آن را از دیگران بپرسد آموزنده نیست.
11- در حین اندازه گیریها و آزمایشها از همان اول باید مراقب منابع خطای اندازه گیری بوده و سعی شود تا حد امكان از میزان خطاها كاسته شود .
12- در مواردی كه احتمال وجود خطا زیاد است باید آزمایش را به دفعات لازم تكرار كرده و میانگین اندازه گیری های را بدست آورید تا از تأثیر خطاهای تصادفی كاسته گردد .
13- دانشجو در حین خروج از آزمایشگاه باید دفتر كار خود را به امضای مربی برساند تا اینكه مربی كار وی را بررسی نموده و اگر كم و كاستی روی داده باشد همانجا جبران شود .

تهیه گزارش كار
ارائه گزارش به مافوق و تدوین طرح و برنامه اجرایی و نحوه نظلرت بر چگونگی عملیات در سطوح پایین تر از ضروریات كار در مراكز صنعتی ، اداری و خدماتی است لذا تهیه گزارش كار آزمایشگاه می تواند تمرین خوبی برای این مقاصد باشد . از كلیه آزمایشهایی كه مشاهده كرده و یا انجام داده اید گزارشی تهیه كنید كه شامل موارد زیر باشد :
1- نام و نام خوانوادگی و شماره دانشجویی و …
2- رشته تحصیلی… روز و ساعت آزمایشگاه … تاریخ انجام آزمایش …
3- موضوع آزمایش …
4- هدف آزمایش …
5- وسایل لازم برای انجام آزمایش …
6- مطالب علمی مربوط به ازمایش به طور اختصار …
7- شرح نحوه انجام آزمایش …
8- اشكال مورد نیاز …
9- نمودار ، جداول و محاسبات لازم …
10- عوامل خطا و راههای كم كردن اثر آنها …
11- نتیجه حاصل از آزمایش …
12- مقایسه نتایج حاصل از آزمایش با مقادیر ایده آل كه از نظریه حاصل می شود و نوشتن دلایل مطابقت و عدم مطابقت آنها …
13- نظرات و پیشنهادات …
14- پاسخ به پرسشهای دستور كار آزمایشگاه …

خطا (بیراهی )
برای اندازه گیری هر كمیتی باید آن را با مقداری از همان كمیت كه به عنوان واحد انتخاب شده بسنجیم نسبت مقدار كمیت به واحد آن را اندازه یا مقدار عددی آن كمیت می نامند .اما معمولاً در خلال مقایسه ، دچار خطا می شویم كه علت های گوناگونی دارد در زیر به اختصار این علل و عوامل را بررسی می كنیم :

عوامل خطا :
اغلب برای اندازه گیری یك كمیت می توان از ابزارهای مختلف با دقتهای مشخصی استفاده كرد .به عنوان نمونه ضخامت یك قطعه شیشه را می توان با یك خط كش با دقت میلی متر ،با كولیس با دقت دهم میلی متر و با ریز سنج با دقت صدم میلی متر اندازه گرفت پس هر چه از ابزار دقیق تری استفاده شود معمولاً دقت اندازه گیری بیشتر خواهد بود اما دقت ابزار اندازه گیری محدود می باشد و به طبع آن امكان خطا نیز وجود دارد و این عامل را خطای ابزار اندازه گیری می نامیم از طرفی دقت شخص اندازه گیر نیز عامل دیگری محسوب می گردد كه برای مثال عمود بودن خط دید شخص بر خط دماسنج می تواند دقت را افزایش دهد و عدم توجه به این امر باعث افزایش خطا می گردد همچنین عوامل محیطی می تواند بر دقت اندازه گیری تأثیر گذار باشند .برای نمونه دمای محیط می تواند تأثیر مستقیمی بر اندازه گیریهای ترمودینامیكی بر جای بگذارد پس به طور خلاصه عوامل خطا به سه دسته زیر تقسیم می گردد :

1- خطای ابزار اندازه گیری
2- خطای انسان یا شخص اندازه گیرنده
3- خطای ناشی از عوامل محیطی
البته گاهی خطاهای تصادفی در اندازه گیریها وارد می شوند كه كه با چند بار اندازه گیری و گرفتن میانگین می توان تأثیر این خطاها را كم كرد .
خطای مطلق و خطای نسبی
همانگونه كه گفته شد معمولاً اختلافی بین مقدار واقعی یك پارامتر مانند x و مقدار اندازه گیری شده xّ وجود دارد كه آن را خطای مطلق می نامند .
خطای مطلق = x –x = x
اما در عمل برای مقایسه دقت در اندازه گیری از عبارت دیگری به نام خطای نسبی استفاده می گردد كه به صورت زیر تعریف می شود .
خطای نسبی ، نسبت خطای مطلق به مقدار واقعی كمیت می باشد .

= = خطای نسبی
خطای مطلق x كمیتی از جنس x و با تغییر واحد اندازه گیری x مقدار عددی آن تغییر می كند ولی خطای نسبیx /x چون نسبت بین دو كمیت از یك جنس می باشد عدد مطلق است و مقدار عددی آن با تغییر واحد اندازه گیری x تغییر نمی كند خطای نسبی معمولاً برای مقایسه دقت در اندازه گیریها و محاسبات به كار می رود ولی چون همیشه عددی است از یك كوچكتر ، بیشتر آن را به صورت درصد محاسبه نموده و آن را درصد خطا می نامند با در دست داشتن خطای نسبی ،درصد خطا به صورت زیر محاسبه می شود .

100 *خطای نسبی =در صد خطا

برآورد حساب خطاها
سه عدد 64/3 ، 640/3 ، 6400/3 از نظر ریاضی برابر ولی از نظر فیزیك تفاوتی با هم دارند و آن تفاوت میزان دقت انها است چرا كه عدد اول تا دو رقم معنی دار ، عدد دوم تا سه رقم و عدد سوم تا چهار رقم معنی دار دقت دارد .لذا هر چه ارقام معنی دار یك كمیت بیشتر باشد نشانگر این است كه با دقت بیشتری اندازه گیری و محاسبه گردیده اما گاهی در نتیجه اعمال جبری كه بر روی اعداد ، خصوصاً اعداد اعشاری انجام می شود ظاهراً تعداد ارقام با معنی حاصل ، كمتر یا زیادتر از اعداد اولیه است ولی در این موارد با ید تعداد ارقام با معنی حاصل آن عمل جبری را برابر با عددی كه كمترین تعداد رقم های معنی دار را دارد ، در نظر گرفت .

برای مثال حاصل ضرب دو عدد 6/1 و 43/2 ظاهراً 888/3 بدست می اید و لی از آنجا كه عدد اول یعنی 6/1 فقط تا یك رقم معنی دار تعریف شده با عمل گرد كردن حاصل ضرب این دو عدد 9/3 بیان می شود بنابراین اعمال جبری نیز می تواند خطاهایی را در نتیجه محاسبات واردكنند لذا روشهایی را برای محاسبه حد اكثرخطای وارد شده در نتیجه را بیان می داریم :
1- خطای حاصل جمع و خطای تفاضل چنانكه x=a+-b باشد خطای مطلق b,a به ترتیب a وb خواهد بود ، در نتیجه مقداری كه برای x بدست می آید به اندازه x از مقدار واقعی آن اختلاف خواهد داشت كه از رابطه زیر بدست می آید .
x +x = (a +a) + (b + b)
x = a + b
با توجه به این كه حداكثر خطا مورد نظر است x به صورت زیر تعریف می شود .
و خطای نسبی برابر است با :
x = a + b

2- خطای حاصلضرب
چنانچه x= a*b باشد می توان نوشت .
x =x =(a+a ) (b+b) x = ab + b. a + ab
با چشم پوشی از آخرین جمله سمت راست رابطه بالا كه در مقایسه با سایر جملات عدد كوچكی است ، خواهیم داشت .
x = a. b + b. a
و خطای نسبی برابر است با :

3- خطای خارج قسمت
اگر x باشد خواهیم داشت :
x +x = x = – x
با جایگزین كردن به جای x و گرفتن مخرج مشترك داریم :

از جمله bb به دلیل كوچك بودن در مقابل b می توان صرف نظر كرد بنابراین
پس خطای نسبی برابر است با :

از آنجا كه علامت a و b معلوم نیست ، برای اینكه حداكثر خطا نسبی محاسبه شود علامت منفی را مثبت قرار می دهیم بنابراین :

بنابراین خطای نسبی حاصلضرب و خارج قسمت چند عدد برابر است با مجموع خطای نسبی آن اعداد .
دو روش كلی برای بدست آوردن خطا ها

با استفاده از مشتق گیری :
هر گاه x تابعی از پارامترهای a,b,c … (كه خود قابل اندازه گیری اند) باشد ، یعنی x=fg (a,b,c,..) برای محاسبه حداكثر خطای مطلق (x)بر حسب خطای مطلق a,vb, c باید از طرفین رابطه بالا دیفرانسیل گرفت و به جای دیفرانسیل های da,db,dc , … خطاهای ماكزیمم a, b, c,.. را قرار داد . بعنی

كه در آن ، مثلاً مشتق جزئی تابع f (a,b,c) نسبت به a می باشد . و از آن رابطه خطای نسبی را بدست آورد .
مثال : در الكتریسیته توان به صورت p=RI2 بیان می شود . اگر بتوان مقدار i.r را اندازه گیری نمود خطای هر یك به ترتیب R, I باشد خطای توان P برابر است با:

2- با استفاده از لگاریتم
در ریاضیات می بینیم كه اگر X=Log a
dx = dlog a =
اگر بین مقدار قابل محاسبه x و مقادیر a,b,c,… كه مستقیماً از آزمایش به دست می آید رابطه :
x = f (a,b,c ,…)
برقرار باشد ، ابتدا باید از رابطه x=f (a,b,c,…) لگاریتم و سپس دیفرانسیل گرفت و بجای دیفرانسیل های dc,ad , da ,… .
خطاهای ماكزیمم c. b, a و … را قرار داد . لازم به ذكر است نوع لگاریتم (نپرین یا معمولی ) تاثیری در نتیجه نخواهد داشت .
مثال : اگر تابع ما به صورت x=a.b یا x= باشد ، طبق دستور كلی فوق از طرفین رابطه های فوق لگاریتم می گیریم كه نتیجه می شود .
Log x = Log (a.b) = Log a+Log b
Log x = Log ( ) = Log a- Log b
حال از طرفین روابط بالا دیفرانسیل می گیریم :

و اگر بجای دیفرانسیل های db, da خطاهای a, b را قرار می دهیم . و چون علامت a, b معلوم نیست و منظور محاسبه حداكثر خطا است پس :

آزمایش شماره 1
اندازه گیری طول ، جرم ، حجم و جرم حجمی
هدف : آشنایی با برخی وسایل و روشهای اندازه گیری
برای اندازه گرفتن هر كمیت وسایل ویژه ای وجود دارد .آنچه كه در هر وسیله اندازه گیری مهم است میزان دقت و تناسب وسیله برای اندازه گرفتن كمیت مورد نظر می باشد و بر حسب مقدار كمیت باید از وسیله ای با دقت مناسب استفاده كرد .
بطور مثال ،برای اندازه گیری جرم یك گلوله با جرمی حدود 10 گرم ، بكار برای ترازویی با دقت 1/0 گرم كاملاً مناسب و با دقت یك گرم نسبتاً خوب است اما نمی توان از ترازویی كه دارای دقت 5 گرم است برای اندازه گیری دقیق جرم گلوله مذكور استفاده كرد و یا مثلاً برای اندازه گرفتن مسافتی به طول چند صد متر لزومی ندارد متری كه با دقت میلی متر مدرج شده بكار برد .

وسایل آزمایش :
خط كش – كولیس – ریزسنج – استوانه مدرج – ترازو – گلوله فلزی – استوانه فلزی تو خالی
ابتدا بطور مختصر با ساختمان و طرز كاركولیس و ریز سنج آشنا شده سپس به روش آزمایش با آنها می پردازیم .

1- كولیس :
تصویر كولیس (از كتاب اول ص 9 و 10 )

این وسیله كه برای اندازه گیری طول بكار می رود تشكیل یافته از یك خط كش میلیمتری كه ورنیه ای در طول آن می تواند حركت كند دقت كولیس ها بر حسب دقت درجه بندی ورنیه آنها متفاوت می باشند بطور مثال كولیس هایی با دقت 10/1، 20/1 ، 25/1، 50/1و 100/1 و میلی متر و نیز كولیس هایی با دقت 8/1، 16/1، 100/1، 128/1، 1000/1، و 10ینچ ساخته شده است . برای محاسبه دقت كولیس مثلاً اگر در ورنیه ای 9 میلی متر را به 10 قسمت كرده باشند . دقت كولیس 1/0=9/0-0/1 میلیمتر می باشد .

به وسیله كولیس می توان قطر داخلی ، خارجی و عمق را نیز اندازه گرفت .طرز استفاده از كولیس چنین است كه طول مورد نظر را در بین شاخكها قرار داده ،نگاه می كنیم كه صفر ورنیه از مقابل كدام درجه خط كش میلیمتری گذشته ، آن عدد را بر حسب میلیمتر یادداشت كرده ، سپس به دقت خطی از ورنیه را كه بر یكی از درجات خط كش منطبق شده پیدا می كنیم و شماره آن رابه عنوان كسری از میلیمتر (بسته به دقت ورنیه) به عدد قبلی اضافه می كنیم .
(تصویر ورنیه از كتاب اول ص 10 )

البته در حال حاضر كولیس های دیجیتال نیز ساخته شده كه نوعی از آن اندازه گیری را با دقت یك صدم میلی متر یا یك هزارم اینچ انجام می دهد .

2- ریز سنج :
(تصویر ریز سنج از كتاب اول ص 12 )
از ریزسنج برای اندازه گیری دقیق تر برخی ابعاد استفاده می كنند . ریزسنج تشكیل شده از یك پیچ و یك مهره مدرج ، كه مهره ، استوانه ای است توخالی كه سطح خارجی آن بصورت نیم میلی متر ، نیم میلی متر یا بصورت میلیمتری مدرج شده است.

این استوانه به كمانی متصل است . در انتهای دیگر كمان زایده ای وجود دارد كه به آن سندان یا دمانه می گویند . پیچ در داخل كلاهكی قرار دارد و در داخل مهره حركت می كند ، كلاهك پیچ بر روی سطح خارجی مهره جابجا می شود .در صورتی كه گام پیچ 5/0 میلیمتر باشد دور كلاهك به پنجاه قسمت و اگر گام پیچ یك میلیتر باشد دور كلاهك پیچ به صد قسمت تقسیم می شود .زبانه قسمتی از پیچ است كه از داخل مهره خارج شده و در داخل كمان جابجا می گردد .اگر پیچ یك دور بپیچد در نوع اول زبانه ریزسنج نیم میلیمتر و در نوع دوم یك میلیتر جابجا می شود .

بنابراین دقت آن 100/1 میلیمتر است .البته در نوعی از ریزسنج از ساختار كولیس نیز بهره گرفته شده و دقت این نوع از ریزسنج تا 100/1 میلیمتر دقت دارند .
برای اندازه گیری ، جسم مورد نظر رابین زبانه و سندان قرار داده و پیچ كلاهك را آنقدر می چرخانند جسم با زبانه و سندان تماس پیدا كند .
برای چرخاندن كلاهك پیچ ، پیچ هرز گرد (یا جعجفه) را می چرخانند ، پس از تماس زبانه با جسم ، پیچ هرزه گرد صدا می كند . با شنیدن صدا عمل پیچاندن را متوقف می كنند . در غیر این صورت از حساسیت وسیله كاسته می شود .

درجات میلیمتر را روی مهره و درجات صدم میلیمتر را از روی كلاهك پیچ می خوانند .درجه ای از كلاهك پیچ خوانده می شود كه در امتداد خط طولی مهره قرار دارد .
3- ترازوی سه اهرمی
تصویر ترازو از كتاب ص 30

ترازوی سه اهرمی یا ترازوی یك كفه ای از یك اهرم نوع اول تشكیل شده كه جرم مجهول در روی كفه قرار گرفته و وزنه یا وزنه های استاندارد را روی اهرم یا اهرمهای لغزانده تا تعادل برقرار شده ، سپس عدد ورنیه را می خوانند . برای افزایش ظرفیت ترازو می توان وزنه هایی نیز به انتهای اهرم متصل نمود و جرم ظرفیت ترازو می توان وزنه ها یا ضریبی از آن را به عدد ورنیه افزود .

این ساختار از روی ابزاری قدیمی تر به نام قپان یا كپان الگو برداری شده و در باسكوهای چند صد كیلوگرمی و حتی چند تنی نیز از همین ساختار استفاده می شود با این تفاوت كه ممكن است جهت و امتداد اهرم تغییر كرده و یا از سیستم هیدرولیكی یا بادی (پنوماتیكی ) برای انتقال نیرو استفاده شود .
روش آزمایش :
اندازه گیری طول :
قطر گلوله ای در اختیار دارید ، قطر خارجی ، قطر داخلی ، ارتفاع و عمق استوانه فلزی را با خط كش و كولیس اندازه گرفته و در جدول ثبت كنید . قطر خارجی گلوله را با استفاده از كولیس و ریزسنج نیز محاسبه نموده و حجم هر یك را در هر مورد محاسبه نموده و در جدول مربوط ثبت كنید .با روش غوطه ور كردن حجم هر یك از قطعات را اندازه گیری كرده با حجم محاسبه شده درهر مورد مقایسه كنید .

جدول اندازه گیرهای مربوط به استوانه فلزی
جرم حجمی جرم (gr) حجم اندازه گیر شده حجم محاسبه شده(cm) عمق (cm) ارتفاع (cm) قطر داخلی(cm) قطر خارجی(cm) ابزار اندازه گیری طول
خط كش
كولیس
جدول اندازه گیری مربوط به گلوله فلزی
جرم حجمی جرم حجم اندازه حجم قطر ابزار
خط كش
كولیس
ریزسنج
پرسش :
1- دو عدد كولیس موجود است . طول ورنیه كولیس اول 19 و طول ورنیه كولیس دوم 39 میلیمتر است . هر یك از آنها را به 20قسمت مساوی تقسیم كرده اند . دقت اندازه گیری هر یك از كولیس ها چه اندازه است ؟
2- چنانچه در ریزسنجی فاصله بین دو دندانه متوالی پیچ(گام پیچ) یك میلیمتر باشد و كلاهك پیچ به 50قسمت مساوی تقسیم شده باشد دقت اندازه گیری ریزسنج چه اندازه است ؟
3- تفاوت عملكرد ترازوی سه اهرمی با ترازوی دو كفه ای در چیست ؟
4- حجم اجسامی كه شكل هندسی ندارند و در آب حل می شوند ، چگونه تعیین می كنید؟

آزمایش شماره 2 : بررسی انبساط طولی فلزات
هدف اندازه گیری ظریب انبساط طولی فلزات
زمینه نظری : یكی از اثرات حرارت بر روی اجسام تغییر اندازه آنها می باشد . در صورتی كه تغییرات فشار را ناچیز در نظر بگیریم ، همه اجسام در اثر تغییر دما ، تغییر اندازه می دهند جسم تغییر كرده در نتیجه فاصله متوسط آنها از یكدیگر تغییر می كند . بنابراین اگر دمای جسم را بالا بیبریم ، در هر سه بعدی آن تغییر طول ایجاد خواهد شد . این تغییر طول برای اكثر اجسام مثبت و برای برخی مانند كربن منفی می باشد .

(چرا)؟ تغییر طول در هر بعد تابعی است از دما ، طول آن بعد و جنس جسم افزایش طول در یك بعد جسم را انبساط طولی یا خطی می گویند و آنچه در این مورد معرف در یك بعد جسم را انبساط طولی یا خطی می گویند و انچه در این مورد معرف ویژگی مربوط به جنس جسم است ، ضریب انبساط طولی نام دارد و یا نمایش داده می شود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky