توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی در فایل ورد (word) دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اصول و ضوابط طراحی و معماری فضاهای آموزشی در فایل ورد (word) :

با توجه به این وضعیت حرارتی هوای شب و روز ماهانه هر منطقه وبا در نظر گرفتن نوسان ماهانه دما، گروه رطوبتی و میزان بارندگی، پیشنهاداتی جهت هماهنگ سازی ساختمانی و شرایط اقلیمی آن منطقه ارائه نموده كه برای منطقه مورد نظر به شرح زیر خلاصه گردیده است:
الف) ساختمان بهتر است در جهت محور شرقی و غربی گسترش یابد.
ب) طرح هایی با فضاهای فشرده و متراكم برای منطقه مناسب است.
ج) ایجاد جریان هوا در فضاهای داخلی ضرورت ندارد.

د) دیوارهای خارجی و داخلی و سقف ها بهتر است از مصالح سنگین پیش بینی شود.
ه) پیش بینی فضاهای خارجی برای استفاده در شبهای تابستان مفید است.
و) بازشوهای نماهای شمالی و جنوبی می توانند حدود 10 تا 25% مساحت تابش آفتار آن باشند.

رطوبت

همان طور كه در جدول بیوكلیماتیك مشاهده می گردد، درتابستان هوا كمی خشك است، اما در بقیه مواقع سال رطوبت هوا كافی است و مشكلی از نظر رطوبت وجود ندارد.
متوسط حداكثر دمای ماهانه 9/33 درجه حداقل دمای مطلق 28-
متوسط حداقل دمای ماهانه 7/4- حداكثر دمای مطلق 43 درجه
رطوبت هوا (مطالعات نمونه- شهرستان مشهد)

متوسط حداقل دمای هوای شهرستان مشهد در سردترین ماه سال (ژانویه) 7/4- درجه سلسیون و متوسط حداكثر آن در گرمترین ماه سال (ژوئیه) 9/33 درجه سلسیوس بودهن است. با مقایسه بین دو رقم و به طور كلی با مقایسه ارقام مربوط به متوسط حداقل و متوسط حداكثر دمای هوای مشهد در ماههای مختلف سال مشاهده می شود كه متوسط حداقل دمای هوا در 3 ماه سال زیر صفر است. پایین ترین دمایی كه در طول این دوره آمارگیری شده است 28- درجه سلسیوس بوده است تعداد روزهای یخبندان در ایستگاه در طول سال به طور متوسط 3/100 روز می باشد.

با توجه به ارقام فوق نتیجه می گردد كه در این منطقه پایین بودن دمای هوا در ماههای سرد سال اهمیت بیشتری نسبت به بالا بودن دما در ماههای گرم دارد.
ارقام مربوط به تعداد روزهای دمای سرد و گرم سال نیز موید این موضوعند. مجموع درجه حرارت سرمایشی در طول سال 7/364 و مجموع درجه حرارت گرمایشی نیز 3/2338 می باشد بدین ترتیب در طول سال نیاز به گرم كردن هوای داخل ساختمان بیشتر از 6 برابر سرد كردن آن است.

البته باید توجه داشت كه در ایستگاههای هواشناسی دماسنج در محفظه ای قرار دارد كه باعث ایجاد سایه بر روی آن شده و ضمنا از تاثیر باد در دماسنج جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر در شرایط واقعی ممكن است دو عامل اقلیمی تابش آفتار و جریان هوا دمای مخصوصی را تشدید یا تعدیل نماید.
با استفاده از جدول بیوكلیماتیك می توان تغییراتی كه این دو عامل در دمای هوا در رابطه با احساس راحتی انسان به وجود آورده را مورد بررسی قرار داد.
به منظور بررسی شدت گرما یا سرما در طول سال و تاثیری كه دیگر عوامل غیر اقلیمی بر احساس آسایش می گذارند حداكثر و حداقل دمای هوا و رطوبت مربوطه بر روی جدول بیوكلیماتیك انتقال داده شده است.

همان طور كه در این جدول مشاهده می گردد در تابستان شرایط اقلیمی منطقه به طرف مناطق گرم و خشك میل نموده است. البته این شرایط فاصله كمی با منطقه آسایش داشته و می توان با افزودن مقداری رطوبت به هوای خارج ساختمان در ماه های ژوئن، ژوئیه و اوت این هوا را در رابطه با آسایش انسان مطلوب ساخت، اما بدلیل برودت شدید هوا در زمستان فاصله شرایط زمستانی با منطقه آسایشی زیاد است و حتی با استفاده از انرژی حاصل بدست آمده در این بیوگرام، خطوط، نشان دهنده حداكثر و خط چین نشان دهنده حداقل دما هستند. از آنجایی كه منظور از این بررسی پی بردن به نامناسب ترین شرایط هوا از نظر گرماست در تعیین دمای موثر جریان هوا مورد نظر نبوده و به همین دلیل در بیوگرام، دمای موثر سرعت جریان هوا 1/0 فرض شده است. بیوگرامها در دمای هوا موثر را در هر ساعت از هر ماه نشان می دهد. حال چنان كه دمای موثر 22 درجه سلسیوس به عنوان حد پایین آسایشی در نظر گرفته شود دمای بالاتر از 22 درجه سلسیوس مواقع گرم سال در رابطه با كنترل تابش آفتاب، فضاهای داخلی محسوب می گردد. این مواقع تابش آفتاب به فضاهای داخلی ضروری است تشخیص داد. همچنین چنانچه میزان انرژی خورشیدی تابیده شده به سطوح مختلف جهات جغرافیایی در مواقع گرم و سرد سال محاسبه شود می توان در رابطه با مناسب ترین جهت ساختمان از آن استفاده كرد.

تعیین مصالح ساختمانی
البته در تعیین مصالح ساختمانی مناسب در این مناطق باید به این نكته نیز توجه نموده كه انتخاب مصالح مناسب برای یك ساختمان به اندازه پنجره ها و كیفیت آنها نیز بستگی دارد. هنگامی كه نجره ها كوچك بوده و سایبان آنها نیز موثر باشد، حرارت كسب شده ساختمان عمدتا از طریق انتقال حرارت از خلال دیوارها صورت می گیرد و در نتیجه مقاومت حرارتی مصالح نسبت به ظرفیت حرارتی آنها در به حداقل رساندن گرمای اضافی هوای داخلی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در چنین شرایطی مصالحی از قبیل: بتن سبك یا ضخامتی مناسب 0(مهمترین ویژگی مصالح ساختمانی نیز به مقاومت حرارتی و ظرفیت حرارتی آن بستگی دارد، كه معمولا به شكل ضریب مشخص می گردد) در رابطه با شرایط اقلیمی محل، ساده ترین و اقتصادی ترین مصالح ساختمانی خواهد بود.
تابش مستقیم آفتاب از خلال پنجره ها یا در اثر نفوذ هوای گرم خارج، از درز پنجره ها، صورت می گیرد و چون مصالح ساختمانی سكب بیشتر از مصالح سنگین در اثر حرارت نفوذ یافته به داخل، گرم می شوند. بنابراین در چنین شرایطی ظرفیت حرارتی از مقاومت حرارتی اهمیت بیشتری دارد.

در این حالت آجر، بتن متراكم یا خشت یا ضخامت حدود 20 تا 40 سانتیمتر مفید خواهد بود. با توجه به مطالب فوق نتیجه می گردد كه مناسب ترین نوع دیوار در مناطق گرم دیوارهای تركیبی، شامل یك لایه عایق نزدیك به سطح خارجی و یك لایه مصالح سنگین در قسمت داخلی می باشد. یك لایه مصالح ساختمانی سنگین به وسیله لایه عایق حرارتی كه خود نیز به وسیله قشری ضد روطوبت كه رنگ سطح خارجی آن روشن است، حفاظت شود.

میزان جذب انرژی خورشیدی در سطح خارجی دیوار و انتقال آن از سطح خارجی به سطح لایه عایق به حداقل رسیده و فقط مقدار بسیار كمی حرارت در لایه داخلی جذب می شود.
لایه سنگین داخلی نیز بدون آن تاثیر چندانی در دماهای هوای داخلی بگذارد، حرارت نفوذ یافته به داخل ساختمان را جذب می نماید.
چنانچه پنجره های چنین ساختمانی در عصر باز باشند، در شب هوای داخلی آن گرمتر از ساختمانهای دیگر می باشد.

فرم ساختمان در رابطه با اقلیم
شكل ساختمان می توان تاثیر زیادی در هماهنگ ساختم اقلیم و همچنین در تعدیل انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی كه شرایط گرمایی هر منطقه (دمای هوا و شدت تابش آفتاب) در شكل دادن به ساختمانهای آن منطقه دارد، باید نسبت اهمیت هر یك از عوامل یاد شده را مشخص نمود. اما به طور كلی می توان چنین گفت كه شدت زیاد تابش آفتاب باعث كشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می گردد.

در تعیین مناسب ترین فرم ساختمان باید به این نكته نوجه نمود كه بهترین شكل ساختمان شكلی است كه كمترین مقدار حرارت (كالری) را در زمستان از دست داده است و در تابستان نیز كمترین مقدار حرارت را از آفتاب و محیط اطراف خود كسب نماید. در این رابطه ساختمان با پلان مربع بهترین فرم شناخته شده است. این عقیده بر اساس این واقعیت قرار دارد كه چنین شكلی كمترین سطح خارجی را در برابر بیشترین حجم ارائه می نماید. البته این عقیده در مورد ساختمانهای قدیمی كه عموما پنجره هایی كوچك داشته و به همین دلیل نفوذ آفتاب به داخل آنها قابل چشم پوشی است صادق می باشد. اما در مورد ساختمانهای معاصر با قسمتهای شیشه خور بزرگ نمی توان چنین حكمی صادر كرد. در مورد این ساختمانها بهترین فرم را می بایستی با توجه به تاثیری كه دمای هوا و تابش آفتاب بر هوای داخلی ساختمان نمی گذارد، تعیین نمود.

در شهر مشهد با توجه به اقلیم گرم و خشك در رابطه با شرایط زمستانی این مناطق، فرم ساختمان می تواند در طول محور شرقی غربی گسترش یابد. اما در شرایط تابستانی حكم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرم مكعب شكل ضروری می نماید. در هر صورت با برداشتن قسمتی از این مكعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار، درخت، پیچك) و هوای خشك شده به وسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره می توان اقلیم نسبتا مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود. در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان می تواند آزاد باشد بدین ترتیب پلان كلی ساختمان در این مناطق معطوف به داخل می باشد به علاوه در این شهر شكلهای توپر و فشرده موثر است.
فرمهای مكعب شكل یا فرمهایی كه اضلاع شمالی جنوبی آنها بزرگتر از اضلاع شرقی غربی آنها هستند مفید تر بوده و همچنین ساختمانهای بلند نسبت به ساختمانهای كوتاهتر نور بهتری دارند.

انتخاب جهت استقرار ساختمان
به طور كلی به عوامل چون وضعی طبیعی زمین، میزان نیاز به فضاهای خصوصی و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یك آرشیتكت آن خواهد بود كه ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. در این زمینه بخصوص شدت تابش آفتاب حائز اهمیت فراوان می باشد. در كلیه پلانها و طرحریزیهای ارائه شده, جهت جنوبی بهترین جهت ساختمان قلمداد می شود. و علت آن هم دریافت تابش مستقیم در زمستان و حداقل تابستان و حداقل تابش در تابستان می باشد. در این راستا جهت ساختمان در شهر مشهد با توجه به نوع اقلیم این شهر (اقلیم گرم) به شرح نمودارهای زیر خواهد بود: جهت استقرار ساختمان در شهر مشهد می بایست با توجه به تابش آفتاب و جهت وزش بادهای سرد زمستانی تعیین شود. در رابطه با تابش آفتاب مناسب ترین جهت ساختمانی جهتی است كه حداكثر انرژی خورشیدی را در مواقع سرد و حداقل آن را در مواقع گرم كسب نماید.

تهویه مورد نیاز
با توجه به شرایط آب و هوایی شهر مشهد باید میزان تهویه در روز را به حداقل رساند چون در اثر ورود هوای خارج به داخل دمای هوای سطوح داخلی نیز افزایش می یابد بخصوص در طول روز كه سرعت باد زیاد بوده و در نتیجه میزان تهویه طبیعی نیز زیاد است. تغییرات دمای هوای داخلی در سطحی نزدیك به دمای هوای خارج تغییر می كند. از سوی دیگر چون رطوبت هوای این گونه مناطق كم است حتما با جریان هوایی با سرعت كم امكان پذیر شدن از طریق تبخیر عرق بدن وجود داشته و در نتیجه به سرعت زیاد هوا برای خنك سازی از راه تبخیر لازم نمی باشد. سرعت برای چنین وضعیتی می تواند 15 m/s و این سرعتی است كه در نتیجه اختلاف دمای سطوح و همچنین در نتیجه نفوذ هوای خارج به داخل از طریق درزها و پنجره ها در هوای اتاق به وجود می آید و بدین ترتیب نیازی به باز بودن پنجره ها نخواهد بود. در عصر و شب به دلیل پایین بودن دمای هوای خارج نسبت به دمای هوا و سطوح داخلی, تهویه طبیعی امكان سریع خنك شدن هوای داخلی را به وجود می آورد. نیاز به كوران در عصر و شب, وجود پنجره های باز شو را ضروری می سازد. اما باید بدین نكته توجه داشت كه زمان تهویه با اندازه پنجره ها متناسب نیست. با هماهنگ ساختن محل, شكل و نحوه باز شدن پنجره ها می توان اندازه آنها را به قدری كوچك انتخاب نمود كه حرارت كسب شده از طریق آنها را به حداقل رسانده و در عین حال امكان تهویه به طور مفید تر به وجود می آید. ضمنا باید به مشكل ورود گرد و غبار به داخل ساختمان نیز توجه داشت.

تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
با توجه به شكل گیری و تركیب معماری برخی مناطق مختلف ایران به این واقعیت پی می بریم كه خصوصیات متفاوت هر نوع اقلیم به طور قابل توجهی در شكل گیری شهر ها و تركیب معماری این مناطق تاثیر داشته است.
در این زمینه و به منظور بررسی و مطالعه معماری بومی در شهر مشهد و تامین تیپولوژی معماری در رابطه با حداكثر استفاده از خصوصیات اقلیمی با حداقل استفاده از سیستمهای مكانیكی به شرح ویژگیهای معماری بومی در منطقه گرم و خشك ایران كه شهر مشهد نیز در آن واقع شده خواهیم پرداختن كه به طور طبیعی به شكل قابل ملاحظه ای نشانگر غلبه مردم بر مشكلات حاد آب و هوایی می باشد و راه حلهایی هستند كه ساكنین این منطقه (همچون سایر نواحی كشور) در طول سالیان متمادی به دست آورده اند.
ویژگی های معماری در منطقه های گرم و خشك

ساكنیم مناطق گرم و خشك با اتخاذ تدابیر زیر به مشكلات آب و هوایی این نواحی فائق گرده اند.
1- به طور كلی ساختمانهای اینگونه مناطق از مصالحی از قبیل خشت و گل كه ظرفیت حرارتی آن زیاد می باشد بنا شده اند. در مناطقی كه شرایط آب و هوایی بسیار حاد است, از روشهای خاص استفاده می گردد.

2- پلانهای ساختمانها تا حد امكان متراكم و فشرده بوده و تلاش شده تا آنجا كه ممكن است سطح خارجی ساختمان به نسبت حجم آن كم باشد. این تراكم و فشردگی پلان خانه ها میزان تبادل حرارت را از طریق حرارت از طریق جداره های خارجی ساختمان را چه در زمستان به حداقل رسانده و در نتیجه از نفوذ حرارت به داخل ساختمان و اتلاف آن در زمستان به طور قابل ملاحظه ای جلوگیری می نماید.

3- معمولا ساختمانهایی در بافتهای متراكم در مجموعه های بسیار فشرده بنا گردیده اند و بدین شكل كوشش شده است با بیشترین سایه ممكن سطوح خارجی ایجاد گردد و در نتیجه این تراكم و به هم فشردگی مجموع توده كل مصالح ساختمانی افزایش یافته و در زمان تاخیر به حد مطلوب رسیده است.
4- به منظور تقلیقل هر چه بیشتر حرارت ایجاد شده در دیوارها بر اثر تابش آفتاب بر آنها معمولا سطوح خارجی سفید كاری شده اند.
5- تعداد و مساحت پنجره ها در اینگونه مناطق در ساختمانها به حداقل ممكن كاهش یافته و به منظور جلوگیری از نفوذ نور منعكس شده از سطح زمین اطراف, پنجره ها در قسمتهای فوقانی دیوارها نصب شده است.

6- در مناطق گرم و خشك بر عكس مناطق معتدل و مرطوب, تلاش شده در اوقاتی كه هوا گرم است از ایجاد كوران و ورود هوای خارجی به داخل ساختمان از طریق پنجره ها یا قسمت های باز شو جلوگیری به عمل آید. اما در عوض تدابیر دیگری از قبیل ایجاد بادگیر برای خنك نمودن هوای داخلی به شكل طبیعی اتخاذ گردیده كه بسیار موثر است.
7- استفاده از حیاطهای داخلی مشجر (درختكاری شده) و معطوف كردن فضاهای ساختمانی به این حیاط ها یكی از عمده ترین مشخصات معماری در مناطق گرم و خشك است.
8- جهت استقرار ساختمانها در این مناطق, جنوب یا جنوب شرقی است. این جهت از نظر كنترل و به حداقل رساندن نفوذ گرمای ناشی از تابش آفتاب در بعد از ظهر به داخل ساختمان مناسب ترین جهت می باشد.

نتیجه گیری
بنابراین با در نظر گرفتن شرایط – اقلیمی و توجه به آن در طول پروسه طراحی, می توان شرایط مناسب از نظر
آسایش و راحتی در فضا فراهم

آلودگی صوتی و هوا
آلودگی صوتی: ناشی از ترافیك هوایی و زمینی و كاربریهای تجاری و صنعتی و سر و صدای ناشی از بچه ها در فضای باز.
جهت گیری ساختمان به سمت خیابان فرعی15-10 رفت صوتی است. نحوه كلاسها باید طوری باشد كه دور از سر و صدا و ناشی از بازی كردن بچه ها و كارگاهها باشد. حداكثر میزان صدای قابل قبول برای هر كلاس db 45 می باشد.
نور

یكی از مهمترین روشها در طراحی فضاها و تامین آسایش عنصر نور است. معیارهای عمده ای كه در طراحی یك فضا می توان به آن اشاره كرد عبارتند از:
1- میزان شدت روشنایی مورد نیاز
2- مقدار انعكاس سطوح
3- اختلاف شدت نور یا كنتراست سطوح در نقاط مختلف فضا
4- نوع نور مورد نیاز و چگونگی تامین این نیاز در فضا

روشنایی مصنوعی
نور مصنوعی از نظر نوع كار و نوع نوری كه در فضاها به كار می رود به دو دسته تقسیم می شود: منابع نوری با رشته ملتهب و منابع نوری فلورسنت و هر یك از آنها نیز از نظر نوع انتشار به 5 دسته تقسیم می شوند. یعنی منابع نوری با نور مستقیم, نیمه مستقیم, غیر مستقیم, مختلف و یكنواخت چراغهای با نور مستقیم معمولا در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند كه رنگ فضا روشن و انعكاس سطوح نسبتا زیاد است. از آنجایی كه در فضاهای آموزشی اغلب تركیبی از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می شود بهتر است از چراغهای فلورسنت با توزیع نوری بین مستقیم تا یكنواخت یا مختلط استفاده كرد در این صورت ردیف چراغها عمود بر تخته تدریس ن ردیف نیمكتها در نظر گرفته می شود و همچنین در فضاهایی كه در طول شب ممكن است مورد استفاده قرار گیرد از نظر روانی بهتر است از تركیب هر دو استفاده شود.

رنگ
بهتر است برای رنگ كلاسها از رنگ مات استفاده شود و یا آبی كم رنگ, كرم, سبز خیلی كم رنگ و سفید انتخاب كرد و رنگ كفپوش اتاق را نیز می توان از رنگهای سفید و خاكستری و یا رنگهای چوب روشن انتخاب كرد. رنگ سطوح میز و صندلی شاگردان نیز باید مات باشد.
رنگ از نظر روانی به صورت های گوناگون عكس العمل نشان می دهد مثل هیجان, آرامش و خستگی, بخصوص در كودكان از نظر فرم و تكلیف نقش بسزایی دارد.
رنگ مقدار روشنایی فضای داخل را قابل كنترل می كند و ناراحتیهای ناشی از خستگی روز را كاهش می دهد.
فضاهای آموزشی در مسیر سیل و زلزله و گسل نباید واقع شود. برای مدرسه از حالتهایی كه تقارن دارند و در طرح تقارن ایجاد می كنند استفاده شود. از نظر خصوصیات زمین باید به خاك و تپوگرافی توجه نمود. خاكی كه در آن مدرسه بنا می شود باید تحمل وزن بنا را داشته باشد و مقاومت مشخصه خاك از 1 سانتیمتر مكعب نباید كمتر باشد. در مناطق باتلاقی و یا در مناطقی كه در دارای آب زیر زمینی سطحی هستند و باید هزینه خاكبرداری و آماده سازی زمین را نیز در نظر گرفت.

شبكه ترافیكی
عدم ارتباط دانش آموزان با شبكه ترافیكی شهر: دانش آموزان به علت قدرت جسمانی و تشخصی و تعقل توانایی استفاده از شبكه های شهری به جز راههای آزاد را دارند به ویژه آن كه برخی از آنها به علت طی مسافت اجبارا باید از وسائل نقلیه عمومی یا خصوصی استفاده كنند.
مكان یابی فضای آموزشی در ارتباط با فرم و شكل زمین دارای زوایای بسته می باشد اگر زوایا كمتر از 70 درجه باشد به زمین بیشتری نیاز داریم همچنین پس از احداث بنا باید اشراف دید ساختمانهای همسایه به مدارس, مخصوصا مدارس دخترانه را رعایت كرد به طوری كه دید مستقیم نداشته باشند.
دسترسی پیاده, عدم ارتباط مستقیم ورود و خروج با خیابانهای اصلی چهار راهها و میدانها از طریق ایجاد فضای سبز و باز و در قسمت ورودی و خروجی آنها انتخاب عرض مناسب پیاده رو و نوع دسترسی به ترتیبی كه در شرایط عادی هیچ دانش آموزان مجبور نباشد برای خروج از دسترسیهای سواری استفاده كند.
در مكان یابی فضای آموزشی, حداكثر شعاع دسترسی برای مقطع راهنمایی 2000 متر (حداكثر 20 دقیقه پیاده روی) مناسب است.
شعاع دسترسی به عوامل بستگی دارد كه عبارتند از:

1- تراكم جمعیت
2- اندازه مدرسه
3- مقطع تحصیلی

دانش آموزان نباید از خطوط راه آهن و بزرگراههای بدون پل و عبور عابر پیاده رد شوند.
كاربریهای سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشی
كاربریهای یك فضای آموزشی باید موارد زیر را دارا باشد: فضای سبز, آتش نشانی مراكز پلیس انتظامی, مراكز فرهنگی, سینما و تئاتر
كاربریهای یك فضای آموزشی نباید موارد زیر را دارا باشد: شبكه ارتباطی حمل و نقل گسترده و تاسیسات شهری.
مطلوبیت فضای آموزشی در گروه موارد زیر است. 0(شناخت نوع فعالیت عملكرد نیازمندیها) مكان مدرسه باید از كمترین شیب برخوردار باشد و باید نسبت به ساختمانهای هم جوار طوری باشد كه امكان حركت و جابجایی و نتیجتا تهویه هوای مناسب فضاها وجود داشته باشد.

در طراحی كالبدی یك شهر انتخاب مكانهای مناسب برای استقرار هر یك از فعالیت های شهری باید به 3 مسئله مهم توجه شود.
1- سازگاری نوع فعالیت مورد نظر با فعالیت های همجوار
2- مطلوبیت مكان برای استقرار فعالیت مورد نظر
3- مناسب بودن مكان و فعالیتهای مورد نظر با نیاز منطقه (ظرفیت) .
پس از بررسی, موقعیت مكانی مطلوب برای یك فضای آموزشی باید به صورتی باشد كه از تقسیم بندیهای مناسب برخوردار باشد.
این تقسیم بندی های فضا در پایین صفحه مشخص می گردد.

تقسیم بندیهای فضا آموزش كلاسهای عمومی و سمعی بصری
آزمایشگاهها
كلاس كامپیوتر
اداری اتاق مدیر, اتاق حسابدار و جلسات اداری
اتاق معاونان, معلمان, مشاوره و پرورشی
اتاق امور دفتری و بایگانی, اتاق بهداشت و اتاق تكثیر
فرهنگی سالن اجتماعات
كتابخانه
نمازخانه
خدماتی سرایداری و انبارداری
سرویسهای بهداشتی و موتورخانه

تفریحی فضاهای ورزشی و فضای سبز

فضای فرهنگی و كتابخانه
به طور كلی استفاده از كتاب و كتابخانه به منظور تفهیم بیشتر مطالبی كه دانش آموزان در فضای درس فرا گرفته اند از یك سو و از سوی دیگر افزایش اطلاعات عمومی آنها می باشد. كتابخانه با در محیطی مستقل و آرام قرار بگیرید.
اندازه های استاندارد كلاس به طور مختصر به شرح زیر است:
1- برای كلاس 48 نفره, به ازای هر دانش آموز 75% متر مربع.
2- برای كلاس 40 نفره, به ازای هر دانش آموز 1 متر مربع.
3- برای كلاس 32 نفره, به ازای هر دانش آموز 12/1 متر مربع.
4- برای كلاس 22 نفره, به ازای هر دانش آموز 21/1 متر مربع.
5- برای كلاس 16 نفره به ازای هر دانش آموز 5/1 متر مربع.

با الگوی به دست آمده مبتنی بر ثبت نام در مدرسه, كلاسها انتخاب می شوند و با استفاده از قواعد ذیل الگوی زیر بدست می آید.
1- به طور كلی استاندارد برای 40 دانش آموزان به شرح زیر است: 5/6 20/6 یا 75/5 20/6 متر مربع.
2- با استفاده از اندازه های مبلمان و قد دانش آموزان و حدود عقب تر بودن میزها از دیوار تدریس, اندازه های كلاس تعیین می شود, عرض كلاسها هموازه 20/6 متر بوده و طول آنها برابر حاصل جمع 2 متر متر عقب گرد از دیوار تدریس +75/0 متر برای هر ردیف, و یا 92/0 متر, برای هر ردیف میز ونیمكت مورد استفاده است.
3- همواره حداقل مجموع فضای ساخت را رعایت نمایید. در صورت نیاز به افزایش تعداد دانش آموزان در یك كلاس طبق قاعده شماره باید عمل كرد.
4- ظرفیت طراحی شده برای یك مدرسه برابر است با ظرفیت مورد نیاز به اضافه 2 درصد این امر به افزایش تعداد دانش آموزان یك كلاس و انعطاف بیشتر در ترتیب گروه بندی كلاسهای كمك می نماید و باعث می شود تا كلاس در حد و اندازه های استاندارد باشد.
ابعاد و اندازه های وسایل مدرسه:

سن دانش آموزان زیر 6 سال 8-6 9-7 11-9 12-10 14-12 16-14 18-16
ارتفاع میزان مصرف 56 60 66 71 74 76 78 78
عمق میزان مصرف 45 50 50 55 55 55 60 60
ارتفاع صندلی 36 40 42 44 45 56 48 48
اندازه صندلی 35 33 38 35 38 35 40 37 40 37 43 40 43 40 43 40

فضاهای مورد نیاز ابتدایی
فضاهای تزئینی عادی:
بخصوص برای دانش آموزان معلول و عق مانده, كلاسهای موسیقی, آزمایشگاه, كتابخانه, امفی تئاتر, فضاهای خارجی فضاهای ورزشی اعم از اینكه بخواهند محیطی باشند, فضاهای اجتماعات اولیا و مربیان.

كتابخانه:
یكی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی میزان مطالعه و رو آوری افراد آن جامعه به تحقیق و پژوهش می باشد.
تجهیزات كتابخانه شامل قفسه, كمد, فایل و میز مطالعه است.
مواردی كه در سالن چند منظوره باید رعایت شود:
1- در این سالن باید در ورودی در پشت قرار گیرد, زیرا رفت و آمدی كه در آنجاست موجب توجه دیگران نشود.
2- ابعاد و طرز طراحی باید به گونه ای باشد كه هم رفت و هم برگشت داشته باشد ولیكن موجب ازدحام نشود.
3- در ورودی و خروجی جدا باشد و در ابعاد درستی در نظر گرفته شود. كه حداقل 3 تا 4 نفر براحتی و باهم از آن خارج و یا داخل می شوند.
4- نور طبیعی در سالنهای اجتماعات كمتر بكار می رود. و در صورت بكار روی به صورت پوشیده (یك صفحه بر روی پنجره قرار می دهند) استفاده می گردد.
5- در بعضی از سالنها از صندلیهای مجزا استفاده می كنند كه در صورت لزوم آنها را برداشته و آن را تبدیل به نمازخانه و ورزشگاه و .. می نمایند.

فضای اداری:
بیشتر برای مسئولین و كارشناسان دفتر آموزش بر اساس نوع وظایف و تشابه فعالیتها و متناسب با تعداد پرسنل در نظر گرفته شده است. این فضا از نظر موقعیت و محل قرار گیری جهت سهولت و دسترسی مراجعین بهتر است در طبقه همكف قرار گیرد.
باید در طبقه بالا و دور از رفت و آمد جمعی دانش آموزان قرار گیرد و ابعاد آن 10 8 متر مربع باشد كه البته در مقاطع مختلف متفاوت است.
بوفه و اتاق تغذیه:
در مدارس, فضایی كه برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته می شود, بیشتر در محوطه حیاط و فضای سبز آن طراحی می شود و ابعاد بر اساس تعداد پرسنل است كه این مجموعه بیشتر دارای 2 نفر است.

سرویسهای بهداشتی:
با توجه به سیستم پلان مدارس محل آن در محطوطه می باشد (رای دانش آموزان) و ابعاد آن با توجه به سن دانش آموزان تعیین می شود. سرویسهای بهداشتی اساتید داخل سالن اصلی طراحی می شود و تعداد آن بستگی به ضریب تعداد معلمین دارد.

انبار و وسایل نظافت:
این فضا كنار سرویسهای بهداشتی ساخته می شود كه بر اساس مقدار فضایی كه در طرح های ساختمانی اضافه است طرح ریزی شده است.
راهنمایی

این دوره شامل 3 سال است ه با حداكثر 15 سال در شهرها و 17 سال در روستا ها در سال اول راهنمایی ثبت نام می نمایند. تعداد جلسه های هفتگی برای پایه های اول و دوم 36 جلسه برای هر كدام در هفته و پایه سوم 37 جلسه منظور شده است. مدارس راهنمایی در مناطق شهری بایستی حداقل شامل دو دوره باشد (كلاسهای دوبله) تا بتوان حداكثر استفاده را از تاسیسات عمومی, آزمایشگاهها و فضای آزاد بعمل آورد. اما در مناطق روستایی بعلت پراكندگی جمعیت طرح ساختمانی برای یك دوره تحصیلی با توجه به تعداد كم دانش آموزان منطقی است.

اولویت بندی با توجه به ضرایب فضاهای راهنمایی
45% تحصیلی, ارتباطی, 15% پرورشی, 11% سطوح اشتغال شده دیوارها, 7% رفاهی, 4% اداری
كارگاه حرفه و فن
در مدارس 3 كلاسه این كارگاه می تواند مشتركا برای آموزش حرفه و فن و هنر استفاده شود.
كارگاه سمعی و بصری
آموزش هنر در كارگاه سمعی و بصری انجام می گیرد, این مكان جهت انجام امور آموزش جنبی و كارهای فوق برنامه در نظر گرفته شده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky