توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد در فایل ورد (word) دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد در فایل ورد (word) :

امار
بررسی وضعیت توریستها در مشهد

مقدمه:
شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) و وجود بیش از 1500 بنای تاریخی و فرهنگی و مذهبی و چشم‌اندازها و موهبتهای طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و زائران بسیای قرار گرفته است. به این دلیل مسئولین كوشیده‌اند تا امكانات رفاهی مناسبی را برای شهروندان و زائران و گردشكران فراهم آورند؛

در مبحث دیگر ابتدا به تعاریفی كه درباره اوقات فراغت از سوی سازمانها و نهادهای رسمی اعلام شده می‌پردازیم در تعریف مركز آمار ایران اوقات فراغت عبارت است از ساعاتی كه بدون اجبار صرف اموری می‌شود كه فرد شاغل به دور از انگیزه‌های اقتصادی یا وظایف خانوادگی و به منظور ایجاد سرگرمی و فراهم‌ آوردن امكانات رشد فكری و جسمی به آن‌ها تمایل دارد در تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده زمان فراغت به زمانی اطلاق می‌شود كه فرد نه به شغل یا فعالیتی چون تحصیل و خانه‌داری مشغول است نه در حال رفت و آمد به محل كار است و می‌تواند فعالیت فرهنگی داشته باشد ما در این پروژه به چگونگی گذرانندن اوقات فراغت مردم مشهد می‌پردازیم:

اهداف این پروژه:
مردم چه مدت از وقت خود را صرف اوقات فراغت می‌كنند
امكانات رفاهی شهر مشهد تا چه حد مناسب است
میزان رضایت زواران از امكانات شهر مشهد
آگاهی از عقاید و نگرش مردم مشهد نسبت به اوقات فراغت
این پروژهبه ما نشان می‌دهد كه مسئولین چه قدر به موضوع زوار و امكانات رفاهی آن‌ها و شهروندان اهمیت می‌دهند برای انجام این پروژه از روش جمع‌آوری داده‌هایی كه قبلاً توسط نهادها و سازمان‌های دولتی انجام شده بو د استفاده كردم.

بخش اول
اوقات فراغت شهروندان مشهدی و مقایسه آن با متوسط كشوری
بطور متوسط جمعیت بیش از 6 سال در ایران در روزهای هفته بجز تعطیلات 6/4 ساعت وقت فراغت دارند كه این میزان در روزهای تعطیل به 2/6 ساعت می‌رسد. در شهر مشهد و سایر كلانشهرها این ارقام برای روزهای هفته و ایام تعطیل كمتر است. در جداول 1-1 سهم جمعیت بیش از 6 سال در سه گروه زمانی اوقات فراغت كمتر از 3 ساعت بین 3 تا 6 ساعت و بیشتر از 6 ساعت به تفكیك روزهای تعطیل و ایام هفته ارائه شده است.
جدول 1-1 توزیع جمعیت بیش از 6 سال در شهروندان مشهدی در

سه گروه زمانی اوقات فراغت در ایام هفته جز تعطیلات 81-1380
مناطق كمتر از 3 ساعت بین 3 تا 6 ساعت بیشتر از 6 ساعت میانگین زمان اوقات فراغت (ساعت)
مشهد 2/47 2/39 6/13 2/4
كلانشهرها 5/49 8/36 7/13 9/3
كل كشور 7/44 7/35 6/19 6/4

در تمام موارد اوقات فراغت شهر مشهد از كل كشور كمتر و از متوسط كلانشهرها با تفاوت اندكی بیشتر است. میانگین زمان اوقات در روزهای تعطیل حدود 30 تا 40 درصد نسبت به سایر روزهای كاری هفته افزایش می‌یابد. در شهر مشهد زمان فراغت در روزهای تعطیل حدود 40 درصد افزایش می‌یابد.
جدول شماره 1-2 توزیع جمعیت بیش از 6 سال شهروندان مشهدی
در سه گروه زمان فراغت در ایام تعطیل هفته 81-1380

مناطق كمتر از 4 ساعت
(درصد) بین 4 تا 6 ساعت
(درصد) بیشتر از 6 ساعت
(درصد) میانگین زمان اوقات فراغت در یكروز تعطیل (ساعت)
مشهد 33 27 40 9/5
كلانشهرها 35 24 41 7/5
كل كشور 39 23 38 2/6

فعالیتهای اوقات فراغت در خارج از منزل در شهر مشهد
فعالیتهای اوقات فراغت از منزل در شهر مشهد به فعالیتهای رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند. فعالیتهای رسمی مانند رفتن به مراكز فرهنگی و تفریحی (مانند سینما، تئاتر، پارك‌های تفریحی، نمایشگاهها، گالریها، ورزشگاهها، موزه‌ها، مراكز بازی)، فعالیتهای مذهبی (رفتن به مجلس و مراسم مذهبی در مراكز عمومی)، فعالیتهای اجتماعی و مدنی (شركت در فعالیتهای بسیج، انجمن‌ها، صندوق قرض الحسنه، اتحادیه‌ها،;)، گردش و پیاده‌روی (قدم زدن در خیابان، پارك، دیدن مغازه و فضای‌تفریحی)، طبیعت‌گردی و فعالیتهای هنری (عكاسی، خطاطی، نقاشی، كلكسیون، نواختن موسیقی;) كه از نظر عرف جامعه پذیرفته هستند.

نسبت جمعیت سینمارو در نقاط شهری كشور1/24 درصد است كه در شهر مشهد 4/29 درصد و در سایر كلانشهرها حدود 30 درصد است. مقایسه كلی رفتار اوغات فراغت در مراكز فرهنگی و تفریحی شهروندان مشهدی مشخص می‌شود كه این الگوی رفتاری در بیشتر موارد مانند رفتن به پارك‌های تفریحی، پارك بازی، سینما، نمایشگاه بسیار شبیه به سایر كلانشهرهاست. البته در فعالیتی ماند رفتن به تئاتر سرانه نسبت به كل جمعیت شاهد بسیار پایین است(نزدیك به صفر) و یا قدم زدن و دیدن مغازه‌ها سهم كمتری از سایر كلانشهرها به خود اختصاص می‌دهد. گفتنی است در مصاحبه‌های انجام شده مشخص می‌شود كه جوانان دختر و پسر تمایل به قدم‌زدن و مغازه دیدن دارند، اما فضای مناسب كه ازدحام و شلوغی را بخصوص با حضور زورا نداشته باشد پیدا نمی‌كنند. مهمترین موارد ذكر‌شده به شرح زیر است.

جدول شماره 1-3 اهم فعالیتهای تفریحی خارج از منزل در شهر مشهد، كلان‌شهرها و كل كشور
سال 81-1380 (درصد)
مناطق سینما تئاتر سهم فعالیتهای هنری تلفنی خارج از منزل پارك‌روها نمایشگاه روها قدم‌زدن دیدن
مغازه
سهم جمعیت
سینمارو متوسط تعداد بار درسال سرانه تئاتر
سهم جمعیت تئاتررو سرانه تئاتر
مشهد 4/29 5/3 6/2 0 13 5/1 62 15 21
كلانشهرها 5/29 6/3 1/9 1/0 – – 67 23 40
كل كشور 1/24 8/3 6/3 1/0 9 1 62 21 43

1) هر فرد سینمارو در طول سال در نقاط شهری كشور بطور متوسط 8/3 بار و در شهر مشهد 5/3 بار در سال و در نقاط كلانشهری 6/3 بار به سینما می‌رود.
2) سهم رفتن به سینما با خانواده بیش از 54 درصد است و این سهم در شهر مشهد بیش از كل كشور است.
3) سهم خانوارهایی كه تئاتر تماشا می‌كنند در كل كشور 6/3 درصد جمعیت بیش از 6 سال است در مشهد به 6/2 درصد می‌رسد كه كمتر از سایر كلانشهرها است.

4) سرانه سالن تئاتر دركل كشور 1/0 و در شهر مشهد صفر و كلانشهرها نیز حدود 1/0 درصد است.
5) سهم فعالیتهای هنری در خارج از منزل برای گروهی كه این فعالیتها را انجام می‌دهند در كل كشور 9 درصد و در شهر مشهد 13 درصد است.
6) در شهر مشهد 62 درصد از جمعیت به پارك می‌روند كه تقریباً دركل كشور همین سهم اعلام شده اما در كلانشهرها كمی بیشتر است.
7) سهم بازدید از نمایشگاه درمشهد نسبت به كل كشور و سایر كلانشهرها بسیار كمتر است.
8) سهم دیدن مغازه‌ها به عنوان اوقات فراغتی در شهر مشدهد نسبت به كل كشور و سایر كلانشهرها كمتر است.
9) دركلان شهرها 67 درصد جمعیت به پارك می‌روند و از این تعداد 9 درصد سالی یك‌بار و 43 درصد سالی چند بار به پاركهای بزرگ می‌روند در حالیكه در شهر مشهد این نسبتها به ترتیب 13 و 35 درصد است.

جدول شماره 1-4: سهم جمعیت پارك‌رو (پاركهای شهری) در طی سال
در شهرهای مشهد، كلان‌شهر و كل كشور 81-1380 به درصد
مناطق سالی یك‌بار سالی چند بار سهم جمعیت كه در طی یكسال به پارك‌های شهری می‌روند
مشهد 13 35 62
كلانشهرها ¾ 23 67
كل كشور 9 43 62

5-3-1- بررسی الگوی جمعیتی گذران اوقات فراغت تفریحی- فرهنگی خارج از منزل شهروندان مشهدی
عمده‌ترین شاخصهای جمعیتی مورد اهمیت در این مطالعه ساختار سنی و فعالیتهای جمعیتی (بصورت فردی و گروهی) است بیشترین سهم اوقات فراغت تفریحی‌فرهنگی در خارج منزل به گروههای سنی 12 تا 40 سال اختصاص دارد و كمترین به گروههای بالاتر از 64 سال است. گروه 19 تا 25 سال به نسبت دو گروه سنی 18، 12 و 40، 26 سال سهم كمتری از فعالیتهای فراغتی خارج از منزل دارد. مصاحبه‌ها نشان داده كه سهم عمده از این گروه سنی در حال تحصیل آمادگی برای كنكور و تغییر رویه زندگی هستند. میانگین سنی گروهی كه برای اوقات فراغت تفریحی از منزل خارج می‌شوند 25 سال و سهم زنان از كل جمعیت مذكور 48 درصد در شهر مشهد است. حدود 56 درصد از این افراد مجرد و یا به دلیل مختلف بدون همسر هستند.

جدول شماره1-5: ساختار سنی شهروندان مشهدی در برخی فعالیت‌های اوقات
فراغت خارج از منزل 81-1380
گروههای سنی جنسی شهر مشهد اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل پارك‌رو در شهر مشهد سینما‌رو فعالیتهای هنری خارج از منزل رفتن به نمایشگاه و موزه گردش در بازار و خیابان
5-0 9/11 6 12 7 0 0 9
11-6 7/9 13 15 14 13 14 11
18-12 8/21 28 25 31 66 29 21
25-19 8/15 14 12 16 4 14 14
40-26 6/19 24 21 32 15 26 25
64-41 3/17 14 15 10 2 17 17
63 و بیشتر 4 1 1 1 0 1 1

جدول شماره 1-6: سایر شاخصهای جمعیتی شهروندان مشهدی در برخی
فضاهای اوقات فراغت خارج از منزل 81-1380
شاخصهای جمعیتی شهر مشهد اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل پارك‌رو در مشهد سینما‌رو فعالیت‌های هنری خارج از منزل رفتن به نمایشگاه و موزه گردش در بازار و خیابان

میانگین سنی 4/25 25 23 20 18 27 26
سهم زنان به نسبت كل جمعیت (درصد) 2/49 48 51 50 53 53 54
وضعیت
تأهل دارای همسر
51 44 44 40 22 45 53
مجرد و بدون همسر 40 56 56 60 78 55 47

ساختار جمعیتی استفاده ‌كنندگان از پارك در مشهد:
در شهر مشهد حدود 10 فضای باز و پارك مانند با عملكرد شهری و منطقه‌ای وجود دارد. نظرسنجی‌ها و مطالعات طرح ملی رفتارهای فرهنگی حاكی از آن است كه بیشرین مراجعه به فضاهای باز پاركهای مشهد به پارك ملت، كوهستان، شادی، كوهسنگی و طرقبه در طی سال 80 و 1381 انجام شده است و پاركهائی مانند وكیل‌آباد، شاندیز، پارك امت، محله، میرزاكوچك‌خان پس ازگروه اول بیشترین مراجعه را داشتند.
جدول شماره 1-7: توزیع مراجعه به پاركهای شهری مشهد
در طی یكسال (یك یا چندبار) 81-1380

عنوان پارك و فضاهای باز سهم مراجعه شهروندان (درصد)
پارك ملت 50
كوهستان 25
شادی 25
كوهسنگی 22
طرقبه 13
وكیل‌آباد، شاندیز، پارك‌امت، محله، میرزا‌كوچك‌خان 25

جمعیت 11-6 سال حدود 6/28 درصد. سهم استفاده زنان از این امكانات 22 درصد است. حدود 25 درصد از بازیكنان با این وسایل از امكانات كلوپها بهره‌ می‌گیرند كه در گروه سنی 6 تا 18 سال بیشترین سهم را دارند. سهم زنان در استفاده از امكانات كلوپها كمتر از 5 درصد است.

جدول شماره 1-8: ساختار جمعیتی ورزشهای تلفنی و بازیهای دیجیتالی
در خارج از منزل 81-1380 (درصد)
جمعیت مجرد و بدون همسر 64 و بیشتر 46-41 40-26 25-19 18-12 11-6 5-0 نسبت جنسی زنان سهم از جمعیت
77 0 2 8 5 55 25 5 10 18 ورزشهای تفننی
88 0 2 8 5 55 25 5 22 8 بازیهای دیجیتالی خارج از منزل

سطح سواد و تحصیلات گروه‌‌ها درگذران اوقات فراغت خارج از منزل 1380
از مجموع كسانی كه در خارج از منزل اوقات فراغت تفریحی دارند، بیشترین سهم مربوط به تحصیلات ابتدائی و متوسطه است كه با مقایسه با جدول فعالیتها مشخص می‌گردد كه دانش‌آموزان و محصلان را دربر می‌گیرد. سینما، فعالیتهای هنری خاص و نمایشگاه و موزه روها تقریباً سهم‌های مشابه در اوقات این گروهها دارند. پارك‌روها و گردشگران در بازار و خیابان نیز از نظر مشخصات اجتماعی مشابهت بیشتری دارند. در اوقات فراغت گروه‌های تحصیل كرده بیشترین سهم را فعالیتهای هنری خاص خارج از منزل به خود اختصاص می‌دهد.
جدول شماره 1-9: سطح تحصیلات و سواد‌گروههای گذران اوقات فراغت

خارج از منزل 1380 (درصد)
گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خارج از منزل سینما‌روها پارك‌روها اوقات فراغت تفریحی خارج ازمنزل تحصیلات
5 3 2 2 4 4 بی‌سواد
33 26 22 25 34 30 ابتدائی
53 58 34 60 54 55 متوسطه
9 13 42 13 8 11 عالی

بیشترین گروههای مراجعه‌كننده به پاركها در سنین 12 تا 40 سال قرار دارند. كمترین سهم را گروههای بیش از 64 سال بعد می‌گیرند. میانگین سنی آنها 23 سال سهم زنان 51 درصد و 56 درصد جمعیت پارك‌رو مجرد هستند. حدود 50 درصد از زمان تفریح در پارك به قدم زدن و نشستن و گفتگو و خوردن صرف شده و باقی زمان به بازی و استفاده از امكانات هر پارك می‌گذرد.

ساختار جمعیتی سینما‌روها در شهر مشهد:
بیشترین سینما‌روها در بین گروه سنی 18-12 سال قرار دارند (31 درصد) میانگین سنی 20 سال، 50 درصد زنان و 60 درصد بدون همسر و مجرد هستند. متوسط زمان سینما رفتن این گروه در شهر مشهد 1/4 بار فیلم در سال است.

ساختار جمعیتی گروه نمایشگاه و موزه در مشهد:
این فعالیت‌ها شامل عكاسی، خطاطی، نقاشی، طراحی، گرافیك، كلكسیون و موسیقی خارج از منزل و صرفاً برای تفنن است. سهم جمعیت در بین گروههای سنی 5-0 سال بسیار ناچیز است. گروه سنی 18-12 سال حدود 66 درصد از جمعیت این فعالیت را تشكیل می‌دهند. گروه سنی 40-24 سال 15 درصد است. میانگین سنی این گروه 18 سال و سهم زنان 53 درصد است. 78 درصد جمعیت بدون همسر و مجرد چنین فعالیتهای را خارج از منزل انجام می‌دهند.

ساختار جمعیتی گروه نمایشگاه و موزه‌رو در مشهد:
نمایشگاه‌ها شامل نمایشگاه بین‌المللی وكیل‌آباد، نمایشگاه ایرانگردی و نیز موزه‌هاست. بیشترین سهم مراجعه كننده به نمایشگاه و موزه در گروه سنی 12-40 سال تعلق دارد. میانگین سنی آنها 27 سال، 53 درصد زنان و 55 درصد بدون همسر و مجرد هستند.

ساختار جمعیتی گردش در بازار و خیابان در شهر مشهد:
گردش در بازار و خیابان‌های اصلی و بنام شهر به منظور گردش و تفریح است. بر این اساس گروه سنی 12 تا 40 سال بیشترین مراجعه را دارند. میانگین سنی آنها 26 سال، 54 درصد زنان و 47 درصد مجرد و بدون همسر هستند.

ساختار جمعیتی گروه علاقمند به ورزش در شهر مشهد:
در این گزارش ورزشهایی مانند كوهنوردی، سواركاری، تیراندازی، بیلیارد، اسنكر، اسكیت و ; به عنوان فعالیت‌های تفریحی در نظر گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان می‌دهد حداقل یك نفر از 67 درصد خانواده‌های مشهدی ورزش و بازی می‌كنند كه 58 درصد آنها در خارج از منزل ورزش می‌كنند و از این تعداد 2/4 درصد پارك و 9/8 در محیطهای ورزشی خاص ورزش می‌كنند. در حدود 18 درصد از خانوارها، حداقل یك عضو در باشگاه یا تیم یا كلوپ ورزشی ثبت‌نام كرده است. بیشتر ورزشكاران در بیرون از منزل در گروه سنی 12 تا 18 سال قرار دارند و سهم زنان برای ورزش‌های ذكر شده حدود 10 درصد و بیشتر آنها مجرد هستند (حدود 77 درصد)

ساختار جمعیتی شهروندان مشهدی در استفاده از بازیهای دیجیتالی خارج از منزل:
این بازیها شامل آتاری، میكرو، سگا و ; در نظر گرفته شده است. در حدود 32 درصد خانواده دارای امكانات متعدد در داخل منزل و یا شرایط استفاده از این بازیها در خارج از منزل هستند. این گروه بطور متوسط در هر روز هفته حدود یك ساعت بازی می‌كنند. گروه سنی 12 تا 25 سال 63 درصد بازیكنان این وسایل هستند.
سهم زنان و جوانان در گذران اوقات فراغت خارج از منزل شهروندان مشهدی
جدول شماره 1-10: سهم زنان و جوانان درگذران اوقات فراغت خارج از منزل
شهروندان مشهدی را نشان می دهد (درصد)

گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خارج از منزل سینما‌روها پارك‌روها اوقات فراغت تفریحی خازج از منزل شهر مشهد تحصیلات
46 47 14 50 49 44 7/49 زنان
39 42 41 50 42 49 9/37 جوانان

سهم زنان مشهدی از فعالیتهای تفریحی خارج از منزل جز در مورد سینما كمتر از 50 درصد است این سهم در فعالیتهای هنری خارج از منزل به كمترین سهم یعنی 14 درصد رسیده است. سهم جوانان (گروه سنی 12 تا 25 سال) در تمام موارد بیش از 40 درصد است.

فعالیت‌ شخصی (شغلی) و اوقات فراغت
وضع فعالیت بر اساس شاغل، دانشجو، محصل، خانه‌دار و دارای درآمد طبقه‌بندی می‌شود. بیشترین سهم را در فعالیتهای تفریحی خارج از منزل محصلین، شاغلین و خانه‌دارها تشكیل می‌دهند مشابهت شاغلان و خانه‌دارها حضور با جمع خانواده است. در جدول شماره 18 الگوی استفاده شهروندان مشهد از امكانات فراغتی ارائه شده است.

تركیب فعالیتی جمعیت سینما‌رو با سایر موارد متفاوت است بطوریكه سهم محصلین در بین سینما‌روها به 61 درصد رسیده است.
جدو ل شماره 1-11: جمعیت درگذران اوقات فراغت خارج
از منزل شهروندان مشهدی (درصد)
گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خازج از منزل سینما‌روها پارك‌روها اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل شهر مشهد تحصیلات
30 29 29 4 28 26 9/30 شاغل
3 5 3 7 3 3 1/7 دانشجو
34 43 43 61 44 43 3/31 محصل
30 21 22 25 22 25 7/27 خانه‌دار
2 2 3 3 3 3 3 دارای درآمد بدون كار

رفتار جمعی در فعالیت‌های تفریحی خارج از منزل
بر اساس مصاحبه‌های انجام شده شهروندان مشهدی در مورد فعالیتهای تفریحی خارج از منزل به شرح جدول 1-12 رفتار می‌كنند:
جدول شماره 1-12: شهروندان مشهدی در فعالیتهای

تفریحی خارجی از منزل 1382
توضیحات میانگین نفرات مراكز مورد مراجعه
به پارك‌های تفریحی در بیشتر اوقات بصورت خانگی مراحعه می‌شود بخصوص وقتی فرزندان زیر 18 سال هستند.
برای تفریح حتما بطور دسته جمعی به پارك می‌آیند امنبت و آسودگی خاطر ایجاد می‌كند.
برای تفریحی دسته جمعی به پارك می‌روند تنهائی لذت ندارد. 4 نفر
2 نفر

4 نفر خانوارها زنان جوانان جمعیت پارك‌روها
معمولا با فرزندان بیشتر از 10 سال به سینما می‌روند.
حتما با دوست یا فامیل می‌روند امنیت و آسودگی خاطر و اجازه رفتن به سینما منوط به جمعی بودن است.
در بیشتر موارد با دوستان به سینما می‌روند. 3 نفر
2 نفر
3 نفر خانوارها زنان جوانان سینما‌روها
اتفاق نمی‌افتد.
به تنهائی به چنین‌ جاهائی می‌روند (بخصوص گالریها)
در بیشتر موارد با دوستان خود یا در آنجا دوستی میابند. –
1
2 خانوارها زنان جوانان فعالیت‌های هنری خارج از منزل
با فرزندان خردسال معمولا نمی‌روند.
حتما دسته‌جمعی می‌روند.
تنهائی خسته‌كننده است. 3
3
2 خانوارها زنان جوانان رفتن به نمایشگاه و موزه
معمولاً به خانواده اتفاق می‌افتند.
با تعداد زیاد كار سختی است.
قدم زدن و مغاه دیدن با دوستان را ترجیح می‌دهند. 4
2
2 خانوارها زنان جوانان گردش در خیابان و بازار
هزینه‌های اوقات فراغت:
بر اساس مصاحبه‌های انجام شده در سطح فضاهای تفریحی شهر مشهد (از شهروندان مشهدی) در بین دو گروه و در‌آمد بالا و متوسط درآمد چهار قلم هزینه شامل هزینه‌های ایاب و ذهاب، خوراك و وسایل بازی و تفریحی و سایر هزینه‌ها طبقه‌بندی شده است.

جدول شماره 1-13: توزیع هزینه‌های اوقات فراغت در خارج
از منزل شهروندان مشهدی 1382(ریال)
گروههای بالا درآمدی گروههای متوسط درآمدی اقلام هزینه
20000 14000 متوسط هزینه ایاب و ذهاب خانوار (ریال)
60000 25000 متوسط هزینه خوراك خانوار (ریال)
60000 50000 متوسط هزینه وسایل بازی و تفریحی(ریال)
40000 20000 متوسط سایر هزینه‌ها (ریال)

هزینه كلی خانوار كه بعد از آن 7/4 نفر است در هر بار مراجعه به پارك تفریحی بطور متوسط109000 ریال است كه هزینه ایاب و ذهاب چنانچه با وسیله شخصی نروند، 14000 ریال بطور متوسط با (وسیله نقلیه عمومی) است، هزینه خوراك شامل خرید تنقلات، نوشابه، ; در حدود 25000 ریال هزینه بازی تفریحی اگر هر فرد خانواه تقریباًُ 3 تا 4 وسیله‌بازی سوار شود حدود 50000 ریال و سایر هزینه مانند خرید اسباب‌بازی برای كودكان، كتاب، ; حدود 20000 ریال است. براین اساس سرانه هر نفر حدود 23000 ریال است.
بخش دوم:

اطلاعات مربوط به زوار و گردشگران شهر مشهد
سالانه حدود 6/13 میلیون نفر به شهر مشهد تحت عنوان زوار و توریسم سفر می‌كنند. جمعیت زوار و گردشگر حدود 6 برابر جمعیت شهر مشهد بوده است. از این تعداد حدود 140 هزار نفر را خارجیان تشكیل می‌دهند كه حدود یك درصد كل جمعیت زوار و 10 درصد جمعیت خارجی وارد شده به ایران به منظور گردشگری است.

شهر مشهد در سال 1380 حدود 140000 نفر از خارجیان را پذیرا بوده كه نسبت به تعداد خارجیان وارد شده به شهر اصفهان در همین سال (كه حدود 139800 نفر بوده) حدود 7 درصد بیشتر است. این جمعیت از طریق مرزهای هوائی و زمینی وارد شده‌اند. این مسافران از بین كشورهای مسلمان همسایه، كشورهای عربی خاورمیانه مسلمانان شیعه كشورهای مختلف و گردشگران اروپائی و آسیائی آمده‌اند.

برآورد جمعیت زوار در سال 1380
برآورد تعداد جمعیت زوار در سال 1380
هیچیك از ارگانها و سازمانهای موجود به صورت قطعی تعداد زوار شهر مشهد را اعلام نكرده و حتی آمار و اطلاعات موجود به گونه‌ای ارائه شده كه در شراط متفاوت امكان توجیه تفاوتها وجود داشته باشد:
شهرداری مشهد: برآورد شهرداری مشهد از جمعیت شهر مشهد كه در طی یك سال به آن خدمات‌رسانی می‌كند (در سال 1378) حدود 2 میلیون نفر جمعیت ساكن شهر، 12 میلیون نفر جمعیت زائر و 650 هزار نفر جمعیت اسكان غیررسمی و شهركها و سكونتگاههای داخل حوزه استحفاظی است.
الف: مطالعه محدوده بافت قدیم: برآورد تعداد جمعیت زائر كه توسط شركت مسكن سازان خراسان اعلام شده حدود 17 میلیون نفر در طی یك سال بطور متوسط بوده است.

ب: سازمان ایرانگردی و جهانگردی: تلاش چند سال اخیر این سازمان منجر به تولید اطلاعات خام از تعداد مسافران و زائران اقامت گزیده در هتلها وارد شده از طریق هواپیما، قطار، اتوبوس و سواری به شهر مشهد شده است. طرح جامع گردشگری استان خراسان نیز در دست تهیه می‌باشد كه بخشهایی از آن بكار رفته است. در مصاحبه با یكی از كارشناسان این سازمان در تهران اعلام شد كه حداقل جمعیت وارد شده به شهر مشهد در طی یكسال حدود 12 میلیون نفر است.

پ: برآورد جمعیت از سوی مدیریت و برنامه‌ریزی استان در برنامه سوم
در اسناد برنامه سوم اقتصادی اجتماعی در استان خراسان رقم زوار جدود 10 میلیون نفر در طی یكسال اعلام شده است.
ت: طرح ملی رفتارهای فرهنگی: این طرح از سال 78 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و در طی دو سال اول جمعیت شهری و سپس روستائی استانها پوشش داده شده است پرسشنامه‌های طرح حاوی اطلاعات اوقات فراغتی است. در این مطالعات اطلاعات مربوط به مسافرت در طی یك سال گذشته از جمعیت نمونه سؤال شده كه مسافرت‌های انجام شده در سال 81 (تابستان 80 تا تابستان 81) را در بر می‌گیرد. با در نظر گرفتن ضرایب خطا و انحراف معیار ارائه شده در خود طرح این سهم به كل استان تعمیم داده شده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky