توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد چكیده ای بر تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش در فایل ورد (word) دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد چكیده ای بر تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد چكیده ای بر تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد چكیده ای بر تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش در فایل ورد (word) :

چكیده ای بر تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش
مقدمه
آموزش و پرورش را به عنوان ساز و كار و وسیله انتقال باورها و ارزشها در طول عصرها و نسل ها و پدیده ای اجتماعی به مدت پیدایی انسان با كمترین مسامحه ای می توان یكی از گرامی ترین سرمایه ها و دست آوردهای بشر دانست 1 كه اهمیت و ارزش آن روشن و مـورد تـأكید قـوانین تكامـل اجـتمـاعی می باشد. 2 گرچه بیان منزل و منزلت راستین نهاد متولی تعلیم و تربیت لازم است اما هدف در این مقاله مطلبی دیگر است. 3 در این باره پیشگامان نیك اندیش پیشین اشارتهای نیكو دارند.4

جان دیوئی 5 علاوه بر اینكه آموزش و پرورش را آزمایشگاه سنجش اندیشه های فلسفی می داند، زیبا و روشن، نقش هدایت گر آن را در جامعه چنین بیان می كند.
(دموكراسی تنها در سرزمین هایی به نابودی گرایید كه طبیعتی فقط سیاسی داشت و به گوشت و خون مردم به زندگی روزانه آنان راه نیافته بود. من برآنم كه دموكراسی سیاسی نامطمئن خواهد بود مگر اینكه خوی دموكراسی به اندیشه و كردار و به بافت زندگی مردم راه یابد و این كاری است كه از آموزش و پرورش به معنای گسترده آن برمی آید.) 6

گستره و نفوذ آموزش و پرورش:
الف) حوزه نیازهای فردی از انسان از جنبه حرفه ای (دست) عقلانی (سر) و عاطفی (دل) 7
ب) حوزه نیازهای اجتماعی: پرورش دگر آگاهی و دگر پذیری، تعاون و اشتراك مساعی
ج) حوزه نیازهای اقتصادی: پرورش و كارآیی و بهره گیری نیروی انسانی
د) حوزه نیازهای فرهنگی: گسترش مرزهای دانش، معرفت و هنر

مطالعات بین المللی نشان داده است كه بین رشد اقتصادی و توسعه آموزش و پرورش رابطه مستقیمی وجود دارد.سطح آموزش و پرورش در كشورهای غنی و به اصطلاح پیشرفته بالاست و در كشورهای فقیر و به اصطلاح كم توسعه پایین. 8
آموزش و پرورش به دلیل ارزش خود و بازده اقتصادی و نیز با

این سرمایه نیازمند پاسداری بوده راه بـردها و تدابـیر منطقی و كوششهای پیگیر و وسیع را طلب می كند كه در قالب برنامه ریزی نمود می یابند. اهمیت برنامه و نحوه تدبیر و اداره آموزش و پرورش زمانی خود را بیشتر نشان می دهد كه تحول و تكاپوی همه جانبه جهان امروز و گسترش ارتباطات را در نظر بگیریم. گرچه نباید به دهكده جهانی مك لوهان نیز بیش از حد خوشبین بود چرا كه در عصر انفجار اطلاعات آنچه تهدیدی جدی محسوب می شود تراكم اطلاعات و آگاهی می باشد.

اگر در گذشته تمركز قدرت و ثروت و عدم توازن آن، در جامعه مشكل آفرین بوده امروزه به دلیل تقسیم كار در جوامع و تخصصی شدن شاخه های معرفت و عدم توازن و ناهموار بودن اطـلاعات در سـطح جهانی هر طایفه ای می تواند به علت واجد بودن اطلاعات خاص به دیگران ستم كرده و دست به بهره وریهای گزاف و نامشروع بگشاید.
پیروز میدان در این مسابقه همان كسانی هستند كه برنامه ریزی صحیح حركت می كنند. حال این سؤال پیش می آید كه آموزش و پرورش مهد تحول است یا جایگاه ثبات؟ شعار امروز: حداكثر آموزش برای حداكثر افراد است و این نكته با توجه به واقعیتهای موجود 10 اهمیت نحوه نگرش و اعمال روشها را به خوبی نمایان می سازد.

ماندن در بحثهای فلسفی چنانچه گروهی هنوز این سؤال را مطرح می كنند كه آیا اصولاً برنامه ریزی در آموزش و پرورش ممكن و مفید است یا خیر؟ و یا جمعی به دلیـل اینكـه آمـوزش و پـرورش می تواند نتایج زیان بخش هم به بار آورد با شكل دادن و مقید كردن آن مخالف و ورود به این حیطه را ممكن نمی دانند 11 راه به جایی نمی برند.
ضرورت برنامه ریزی شورایی در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش امری نیست كه در خلاء صورت گیرد از این رو ابتدا باید به شناخت جامعه و تشخیص جامعه و تشخیص و طبقه بندی نارساییهای آن پرداخت تا بتوان آموزش و پرورش در خور جامعه ای نو و بهتر طراحی و برنامه ریزی كرد و از توان بالقوه جمعی سود برد. در این مسیر می توان به راهكارهای زیر اشاره نمود:
سعی در پیدایی این احساس در مردم كه آنان به یكدیگر تعلق دارند.

توجه دادن به اینكه بدون مشاركت خود مردم آموزش حداكثر برای حداكثر مردم امكان پذیر نیست.
مطرح نمودن مشكلات مبتلا به آموزشی و پرورشی با ارائه آمار و ارقام جهت تفهیم و پذیرش كه گرایش به مشاركت رابه دنبال دارد و عدم تكیه بر متقاعد كردن. 12

مطرح شدن اینكه آموزش و پرورش از نظر اقتصادی بنگاهی است كه ثمربخشی كیفی و دراز مدت دارد و نیازمند عزم ملی است.

سعی در دگرگونی این اندیشه كه دولت باید تأمین كننده آموزش و پرورش باشد.
جلب همكاری مؤسسات و كارفرمایانی كه از ثمرات آموزش و پرورش در جهت افزایش توان تولید بهره مند می شوند.
نخستین گامها به سوی برنامه ریزی و تشكیل شوراها در آموزش و پرورش
پس از تأسیس دارالفنون (1268 هـ.ق)‌و تشكیل وزارت علوم (1272 هـ. ق) قانون اداری معارف در (1298) و سپس قانون اساسی فرهنگ تصویب گردید.

اولین شورا تحت عنوان شورای عالی فرهنگ در (1300 هـ .ش) برپا شد. سپس در سال (1348 هـ. ش) قانون مدیریت شورایی به تصویب مجلس شورای ملی سابق رسید كه به دلایلی عمده و عدیده ای بی توفیقی بوده اند كه ما باید به دیده عبرت به آنان نظر كنیم و بابهای تازه ای را بگشائیم و از شیوه هایی نوین بهره جوییم.
تشكیل شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش

بر اساس اصل سوم قانون اساسی قانون شوراها در جلسه 26/10/72 مجلس شورای اسلامی در 22 ماده تصویب و در 17/11/72 جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ گردید اما آیین نامه اجرایی این قانون در 17/3/76 به استانها ارسال گردیده است.

كاركردهای عمده و قابل تصور برای شوراهای منطقه ای آموزش و پرورش به عنوان طلیعه داران نهادینه كردن مشاركت مردمی

جامعه پذیری
توسعه مشاركت و نظارت مردم بر بزرگ ترین متولی تعلیم و تربیت در جامعه
تمركـز زدایی سیستم آموزشی و دخالت در تصمیم گیری در سطـح منـطقه كه اجـرا را تسـهیل می نماید.
دوری از بوروكراسی و رشد توان محلی و شكوفا شدن خلاقیتها.
افزایش بهره وری
كاهش سرخوردگی و پیش نیازی برای مشاركت سیاسی

مشاركت، فطری انسانهاست و آموزش و پرورش مستلزم یك سلسله اعمال یا كنشهای اجتماعی (Socialaction) است كه با افراد جامعه سر و كار دارند و از جانب آنان نیز واكنشهایی (Reaction) را برمی انگیزد و باید پذیرفت كه مشاركت محصول توسعه نیست بلكه برعكس است. برنامه ای می تواند با موفقیت اجرا شود كه جوابگوی نیازها و علایق اكثریت مردم باشد كه در این مسیر یكی از اهداف تشكیل شوراهای آموزش و پرورش توجه به منطقه ای كردن تصمیمات بوده است.

مهم ترین نكات در منطقه ای كردن (برنامه ریزی خرد) از دست آوردهای نیكوی شوراها
• جلوگیری از تمركز و تصمیم گیری برای حل مسایل در محل و عدم فاصله بین زمان تهیه برنامه و اجرای آن. (برخلاف برنامه ریزی كلان)

• تجهیز منابع محلی و تشویق مردم بر مشاركت در سرمایه گذاری فعالیتهای توسعه آموزش و پرورش.
• تعیین اولویت های محلی و منطقه ای در برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و اقدام به موجب آنان.
• كمك به رشد اجتماعی مردم در به كار بستن شیوه ها و سیاست های دموكراتیك و اندیشیدن مردم مـحل به نیازهای خود مطالعه تطبیقی نظامهای آموزش و پرورش جوامع مختلف نشان می دهد كه بسیاری از موازین و اهداف بیان شده در قالب اداره شورایی نهادینه گردیده است

اما در آموزش و پرورش ما یك سری عوامل از جمله گریز از عدم تمركز و استوار ماندن بر اصول بوروكراتیك به عنوان موانعی نمود یافته اند.
مهم ترین موانع در راه شوراهای آموزش و پرورش
تصور اینكه شورا به نوعی سلب استقلال رأی مدیر است.
مقاومت بافت سنتی سیستم اداری در مقابل تحول و تغییر

عدم اعتقاد مدیران آموزشی و پرورشی به نیروی عظیم مردمی و تصور اینكه مردم باید در تختخواب پروكاست آموزش و پرورش خوابانیده شوند.
عدم هماهنگی سیستم اجرائی كشور با مدیریت شورایی
عدم آگاهی عمومی و تصور اینكه دولت باید متولی مطلق آموزش و پرورش باشد.

پی نوشت ها:
1- در میان ابداعات بشری دو مورد از بقیه مشكل تر است،‌ هنر مملكت داری و حكومت و هنر تعلیم و تربیت (ایمانوئل كانت)
2- قانون تكامل اجتماعی بر آن است كه ارزش هر كاركردی می بایست ابتدا به طور غیررسمی و غیراختصاصی به ثبوت برسد تا بتواند به صورت یك كاركرد رسمی مورد قبول در جامعه تثبیت گردد.
3- مقاله حاضر در مجالی اندك تهیه گردید و به دلیل اینكه تأكید بر ایجاز رفته بود نگارنده به این عرصه فراخ وارد نشده است.

4- علاوه بر دستورات پیامبر گرامی اسلام اقوال و آراء بزرگانی چون امام محمد غزالی، ابن خلدون و ;
5- فیلسوف و مربی معروف آمریكایی
6- یكی از دلایل شكست مدیریت شورایی در آموزش و پرورش یعنی قانون سال 1348 مصوبه مجالس سنا و شورای ملی- مشاركت ناپذیری نظام گذشته- عدم اعتماد مردم و نداشتن پایگاه ملی بود.
7- امام محمد غزالی می گوید: «معلم در قلب و روح انسان نفوذ می كند و بدون تردید شریف ترین مخلوق روی زمین است.»
8- در این رابطه

مطالعات بین المللی و تطبیقی سوئیلسون ادینگ والوین (1961) كه در مورد 22 كشور انجام داده اند و نیز تحقیقات هاربیسون و مایرز (1964) در مورد 75 كشور جهان.

9- در فهرست شاخصها كه توسط مؤسسه تحقیقات سازمان ملل تهیه شده موارد زیر به چشم می خورد؛ مرگ و میر نوزادان- مصرف سرانه پروتئین- ثبت نام در مدارس ابتدایی و متوسطه- ثبت نام در مدارس حرفه ای- چاپ روزنامه بر حسب هر هزار نفر و ; منبع UNRISD مؤسسه تحقیقات سازمان ملل برای توسعه اجتماعی ژنو (1970).
10- بر اساس پیش بینی سازمان ملل جمعیت جهان از سال 1980 تا سال 2000 میلادی 40% افزایش یافته و از 4/4 میلیارد به 1/6 میلیارد نفر می رسد. رشد متوسط جمعیت مدرسه رو در كشورهای پیشرفته 9/1% و در كشورهای در حال رشد 40/1% یعنی 20 برابر بیشتر.

11- كارل یاسپرس آلمانی می گوید: «آنچه اهمیت دارد كاری است كه آموزگار در چهار دیواری كلاس درس انجام می دهد یعنی جائی كه او آزاد و مستقل است همان چیزی كه برنامه ریزان، فرماندهان و گردانندگان اداری را آشفته می كند (البته از این سخن دقیق آن نتیجه كم مایه به دست نمی آید.)
12- متقاعد كردن به معنای به جای خود نشاندن برای ساكت كردن دیگران كاربرد ندارد.

دشمنی با دین و تمدن اسلامی به هویت آمریكایی كمك می كند؟!
(یك نظریه خطرناك دیگر از هانتینگتون)
نظریه پرداز مشهور آمریكایی در كتاب جدید خود معتقد است، دشمنی با دین اسلام و تمدن اسلامی در آینده كمك فراوانی برای توجه آمریكاییها به هویت ملی خود و تمسك به آن خواهد كرد.
«ساموئل هانتینگتون» نظریه پرداز سیاسی آمریكا و نویسنده كتاب «برخورد تمدنها» در كتاب جدید خود تحت عنوان «ما چه كسی هستیم؟ تهدیداتی كه متوجه هویت ملی آمریكاست» (چاپ مه 2004) نظریه خطرناكتری را مطرح می كند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky