توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله هنر بودائی و هندی در فایل ورد (word) دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله هنر بودائی و هندی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هنر بودائی و هندی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله هنر بودائی و هندی در فایل ورد (word) :

مقدمه:
هنر چیست؟ نمیدانیم ; جوهر اصلی این پدیده اسرار آمیز و وصف ناپذیر ما را حیران می سازد. اما در عین حال بطور قطع و یقین می دانیم كه از قدیمیترین زمانها تا كنون افراد بشر تجارب فردی و خصوصی خود را به صور مجسمی منعكس ساخته اند كه ما آنها را آثار هنری می نامیم، و ضمناً میدانیم كه هنر در زندگی بشر، اصلی اساسی است.

اگر از ما آثار معماری، نقاشی، كاشی سازی، موسیقی، شعر و نمایش را باز گیرند چه نوع زندگانی نصیب ما خواهد گشت؟
آثار هنری همواره موجود بوده و جاودانه وجود خواهند داشت و برای سعادت بشری اصلی اساسی بشمار می روند. آثار هنری تجارب انسانی هستند كه شكل به خود گرفته اند و ما از دریچه حواسمان بدانها می نگریم و لذت می بریم ; ما نقاشی و رقص را با چشم می بینیم،

ادبیات را با گوش می شنویم و هم با دیده می نگریم، موسیقی را استماع می كنیم، نقشی بر سنگ یا بر سطحی فلزی یا گلی را با دست لمس می كنیم و نرمی مخمل یا ابریشم را به مدد حس لامسه احساس می كنیم، لیكن راه هنر به همین سادگی نیست . . . تأثرات حسی ما به عكس العملهای احساسی منجر می شود. و ذكاء ما به عقل می انجامد و سرانجام، احساس و ذكاوت ما به مرحله ادراك منتهی می گردد.

این ادراك چگونه حاصل می شود؟ فرمولی قطعی و صریح موجود نیست كه ادراك هنری را روشن كند. پیچیدگی یا تعقید پدیده ای كه هنر نام دارد در آنست كه از نظرهای گوناگون مورد بحث قرار می گیرد و هیچیك از این نظرها را بر دیگری برتری نیست. هر كس در برابر یك اثر هنری از نقطه نظر خود، نقطه نظری كه عادت و اخلاق و روحیه شخصی او در آن دخالت دارد، قضاوت می كند و این قضاوت با قضاوت دیگری كه دید خاص و متفاوتی دارد بی شك دیگر گون خواهد بود- در نقد هنری مهم این است كه نقاد از تمام نقطه نظرها، هنر را مورد مطالعه قرار دهد، و این چنین ادراكی ذكاوتمندانه و غنی خواهد بود.

بنابراین در مطالعه یك اثر هنری می باید اصول زیر را در نظر داشت: باید دانست كه یك اثر هنری عبارت از شكل یا فرمی است كه هنرمندی آفریده است . . . این اثر بر اساس قواعد زمان و مكان و تمدنی خاص بنا شده است، دارای موضوع و محتوی می باشد و معمولاً هدفی را شامل است.

بهتر است در این اصول تعمق و موشكافی كنیم: هنری واجد فرمی است، یعنی دارای ساختمانی سرشار از زندگی است كه به مجموعه هم آهنگی منتهی شده است، این ساختمان اصیل باعث می شود كه اثر هنر از اشیاء دیگر تمیز داده شود . . . – این اثر را چه كسی آفریده است؟

هنرمند. پس، هنر عبارت می شود از تجسم از تجسم یك تجربه انسانی- « و هنرمند هم كسی است كه از میان تجارب زندگی خود موادی بر می گزیند، آنها را می آراید، یا می پیراید و بدانها شكل می بخشد » بنابراین خلق آثار هنری فعالیتی است تركیبی یعنی عبارتست از انتخاب مواد و به هم پیوستن آنها بوجهی كه مجموعه ای كامل از آن بدست آید.

اگر این مجموعه دارای آن خاصیت نامحسوس « وحدت » باشد. اگر زندگی درونی در آن بدرخشد. هنرمند در خلق اثر خود توفیق یافته است. « تنها همین خاصیت نامحسوس است كه اهمیت دارد. » – یك اثر هنری ممكن است از نظر تكنیك قابل انتقاد باشد و در عین حال عاری از حیات هم جلوه كند، اما وجود همین خاصیت درونی، و نا محسوس، آنرا مافوق انتقاد قرار دهد . .، این گفته كه از چینی هاست مؤید این ادعاست: « اگر نقاشی بخواهد نقش ببری را با مهارت ترسیم نماید، در صورتی موفق می شود كه در درون خویش احساس كند كه خود به توانایی و قدرت ببری می باشد. ».

هنر بودائی و هندی
در حدود 330 ق-م- تا 600 ب-م
همزمان با تمدنهای عظیمی كه در خاور نزدیك و حوزه دریای مدیترانه بوجود آمده بود ( یعنی تمدن های مصری، سومری، آشوری، گلدانی ایرانی و یونانی) فرهنگ و هنری به همان عظمت نیز در خاور دور یعنی در هند و ژاپن و چین شكفته گشت و این دو تمدن غالباً با هم در ارتباط بودند و گاه وجوه مشترك داشتند.

سرزمین هند بشخصه خواص یك قاره مستقل را دارد. این شبه جزیره تنها از جانب شمال است كه به خشكی و به قاره آسیا می پیوندد همین سر حدات شمالی هم بوده است كه دروازه ای برای مهاجمان و غارتگران به شمار میامده است.

سرزمین هند از نظر جغرافیایی به سه نقطه متفاوت تقسیم می گردد ابتدا سلسله جبال هیمالیا است كه هم قلعه و مرزی است طبیعی و هم سرچشمه آبها ورودهای عمده هند است و از همه مهمتر آنكه كاشانه خدایان باستانی می باشد- آنگاه دره های شمالی هند آغاز می گردد كه بستر رودهای مقدس گنگ و سند است و معمولاً بنام هندوستان معروفست این قسمت از سرزمین هند بسیار حاصلخیز و پر جمعیت می باشد و منطقه است كه از عهد باستان مهد آریاییها بوده است.

مقر حكومت و مركز سیاست تمام شبه قاره همواره در این قسمت قرار داشته است. اما منطقه سوم راس شبه جزیره است كه شامل ایالات دكن و تامیل می باشد. این منطقه استوایی از مناطق شمالی بوسیله جنگلها و كوهها جدا می شود و سرزمین دراویدها محسوب می گردد.

سه منطقه فوق از نظر آب و هوا و اوضاع جغرافیایی با هم تفاوت شگرفی دارند. در منطقه جنوبی گرمای مناطق حاره احساس می گردد و در شمال، برف و یخبندان حكومت می كند. یكجا بیابان است و بیحاصلی، و جای دیگر هوا بارانی است و تمام سال آنچنان بارانی می بارد كه در دیگر نقاط جهان كمتر نظیر دارد. بستر رودهای شمالی پر حاصل و زرخیز است.

در مناطق كوهستانی معادن عظیم سنگ های قیمتی در آغوش كوه خفته است و از جنگلها چوب و عاج و آبنوس بدست می آید. از نظر اقتصادی هندوستان سرزمین تضادهاست. غنا و تمول سرشار، در برابر فقر و بینوایی شدید، به چشم می خورد و تمول بصورت گنجینه های شخصی و یا بصورت جواهر و طلاآلات در دست خانواده های معین می باشد.

به همین گونه است اوضاع اجتماعی این سیصد میلیون مردمی كه در این سامان سكنی دارند. در حقیقت هند سرزمین نژادها، زبانها و آداب و رسوم مختلف است. از نظر سیاسی هندوستان غیر از ایامی كوتاه دارای حكومتی واحد نبوده است و غالباً در هر ایالتی از آن حاكمی فرمانروایی و حكومت می كرده است.

اما در عوض در سرزمین هند همواره یك اتحاد عظیم و اساسی دیگری موجود بوده است. اتحادی كه از وحدت سیاسی و وحدت زبان و نژاد و آداب و رسوم بسی مهمتر است و این وحدت در اعتقاد حیرت آور هندیها به مسلك « برهمایی » و سنن مذهبی نهفته است.

این وحدت وابسته به اعتقاد سیستم تقسیم طبقاتی، حقایق روحانی و معنوی و ادبیات و فرهنگ مقدس آباء و اجدادی می باشد. كمتر ملتی مانند ملت هند در برابر راز زندگی و مسائل اساسی حیات و مرگ اینگونه عمیقانه تفكر كرده است و به جرات می توان گفت كه هیچ ملتی از نظر روحی و معنویت به پایه ملت هند نرسیده است. هند سرزمن عرفان و مهد عرفان است.

هندوستان نیز دارای تمدنی مشابه تمدن باستانی كشورهای آسیا و اروپا بوده است.
آثاری از تمدن عهد حجر و عهد مفرغ در هندوستان كشف گردیده است. اخیراً آثاری در موهنجودار و و هاپارا بدست آمده است كه از تمدنی بس قدیم در دوره هند حكایت می كند. این تمدن را تمدن « هند و سومری » می نامند. موهنجودارو از قرار كشفیات اخیر شهری پر ثروت بوده است و مردم آن از زراعت و تجارت مصنوعات خوش نقش و ظریف خود اعاشه می كرده اند. از نظر شباهتی كه مجسمه های حیوان و انسان سنگی و سفالی آنها با آثار سومری دارد می توان نتیجه گرفت كه این مردم با سومر و خاور نزدیك دارای روابط تجارتی بوده اند.

در همین اوان « دراویدها » كه دارای پوستی تیره رنگ و شاید از اعقاب مردمان اواخر عهد حجر بوده اند در راس شبه جزیره پراكنده شدند و آنگاه نوبت به آریاییها رسید كه بر دارویدها غلبه یافتند و تمدن بالنسبه تكامل یافته آنها را مقهور ساختند و در دره گنگ مستقر شدند.

آریاییها مردم زراعت پیشه بودند و آنگاه كه دراویدها را به جنوب گنگ راندند در كناره های حاصلخیز رودهای مقدس هند به زراعت پرداختند. آریاییها در دهات می زیستند و صاحت اسبهای اهلی بودند و از عرابه سازی اطلاع داشتند و فلز را می شناختند. به صورت اشتراكی و ایلاتی زندگی می كردند و خانواده ها واحدهای مشخصی را تشكیل می دادند كه از تركیب آنها ایل بزرگ آریایی متشكل می گردید.

آنها نیروهای طبیعی را پرستش می كردند و این نیروها مظاهر خدایان آنها قرار گرفتند چنانكه آسمان بنام « وارونا » یعنی خدای حق و عدالت و باران، یا « اینرا » یعنی خدای باران و جنگ نامیده شدند. آثار پرستش این نیروهای طبیعی در غالب سرودهای قدیم هندی و از آنجمله در « وداها » دیده می شود،

تشریفات مذهبی مربوط به پرستش این خدایان ابتدا بوسیله پدر كه رئیس خانواده محسوب می شد برهمن ها این مراسم را با ظرافت زیاد و قربانیها آمیختند. از این زمان ملاحظات فلسفی و تفكر درباره زیست و هستی و جوهر روح جهانی موضوع عمده سرودهای مذهبی قرار گرفت.

« جستجوی دردناك و عمیق آدمی در برابر روح و فوائد این اشتیاق اخلاقی » موضوع اصلی سرودها بوده است كه بنام « اوپانیشادها » معروفست و تا به امروز كتاب مقدس مردم هند محسوب می گردد.
همانگونه كه اعتقادات مذهبی به صورت علم كلام مدون می شد، سیستم اقتصادی و اجتماعی نیز مدرن و مرتب می گردید، وضع اجتماعی چنانكه گفته شد به صورت تقسیم طبقاتی بود، یعنی: هندوها به چهار تقسیم می شدند.
1) روحانیون یا برهمن ها كه آداب مذهبی را بجا می آوردند و متون مقدس را حفاظت می كردند.
2) جنگاوران كه حكمرانان و اداره كنندگان امور مملكتیبودند.

3) كشاورزان كه زمین را برای محصول آماده می ساختند و بوجود آورنده ثروت و نعمت بودند.
4) كارگران و زحمت كشان.
سه گروه نخستین از آریاییها انتخاب می شدند اما طبقه چهارم را طوایف و قبایل مغلوب تشكیل می دادند. این طبقات اصلی، بقریب 2500 طبقه فرعی تقسیم می شدند. هر هندوئی از روز تولد به یكی از این طبقات تعلق داشت و تغییر طبقه تقریباً غیر مقدور بود. هر هندوئی در طبقه ای كه بود از آزادیهای محدود و مخصوص به آن طبقه برخوردار می گردید. به نظر هر فرد هندو این تقسیمات طبقاتی، حكمی بود كه از قدیم رفته بود و جزء نظام آسمان این جهان محسوب می شد.

اعتقاد به روح جهانی در سرودهای اوپانیشاد، اعتقاد به روح مطلق و جهانی و غیر شخصی، روح مطلقی كه تمام ارواح فردی از آن سرچشمه گرفته اند و به آن سرچشمه نیز باز خواهند گشت، اصل فلسفی آئین هندوهاست. این اعتقاد به یك تسلل و تكامل روحی می انجامد كه می توان آن را تناسخ نامید. یعنی روح هر فردی می باید به تكاملی نائل آید تا پس از مرگ در موجودی كاملتر و به صورتی عالی تر تظاهر نماید.

انتهای این تكامل پیوستن به كمال مطلق، یعنی روح مطلق است كه كمتر كسی به این مرحله یعنی مرحله « نیروانا » ، (یعنی نیستی در هستی مطلق و فنا فی الله) نائل می گردد. متأسفانه پای طلب و تكمیل نفس بعضی از ا فراد چنان چوبین است كه به جای سوق به كمال به مرحله پست تر تنزل می یابند. البته به اعتقاد هندوها هر كس به موجب فهم و توانش می تواند پرتوئی از این كمال مطلق را اخذ كند.

منتهی درك عوالم عرفانی و اعتقادات (اوپانیشاد) برای همه مردم به آسانی میسر نیست و به همین دلیل ناگزیر همان خدایان قدیم منتهی با روحانیتی وسیع و آمیخته با اعتقادات برهمن ها همچنان مورد پرستش قرار گرفتند . . . خدایان هنود عبارت بودند از سه مظهر: روح مطلق، به صورت برهما یا خدای دانش- ویشنو خدای عشق و احساس- شیوا خدای نیرو و اراده. از این خدایان سه گانه ویشنو از برهما معروفتر بودند و ستایش این دو خداوند كم كم با آداب و تشریفات نیرومندی توأم گردید.

همانگونه كه عقاید مذهبی مرتب و مدون می گردید، حماسه های بزرگ نیز شكل می گرفت. « راما یانا » افسانه قهرمانی مربوط به اعمال شاهزاده « راما » در ایام تبعید اوست كه به تحریك دربار صورت می گیرد- داستان جستجوی این شاهزاده و پیدا كردن نوعروس گمشده اش سیتا « Sita » موضوع اصلی این حماسه است . . . مهابهاراتا مانند ایلیاد همر داستانی است قهرمانی، یعنی پیكاری است میان Baharatas بهاراتا و كوروس Kurus- ; رسالات مذهبی « بهاگاواد گیتا » Bhagavad gita یا « سرود ربانی » بهترین نمودار ایمان هنود است.

در این سرود مقدس، اعتقاد به یك حقیقت عام و مطلق كه بر كلیه جهان حكمرواست ابراز گشته است: در اینجا چند سطری از این سرود مقدس نقل می گردد:
« ای بچنگ آورنده مال- از من غنی تری وجود ندارد، زیرا این جهان بسان عقدی كه جواهرات بر آن متلالی است بر من آویخته است.
ای پسر كونتی Kunti من گوارائی آب و روشنی ماه و خورشیدم. من ام (Om) ودا هستم. من نغمه عالم اثیر و مردانگی مرد می باشم.
« من رایحه بی آلایش زمین و نور آتشم. من نیروی حیاتم كه در آنچه تولد می یابد می شكفم- من نیروی مرك هستم كه در آنچه گوشت را می میراند تظاهر می یابم.
« ای پسر « پریثا » (Pariha) مرا بشناس و بدان كه كم نطفه قدیم آنچه به جهان آمدنی است می باشم، من نیروی وقوف و دریافت آنهایی هستم كه واقفند و در می یابند.

من جلال مجللم. »
شاهزاده جوان « سیدهارتا » (كه در حدود 543 ق.م.) وفات یافت با همین اعتقاد برهمنی پرورش یافت و با سنن و آداب این ایمان بخوبی آشنا گردید اما این شاهزاده جوان پس از تفكر و سیر در جهان معنوی از رنجی كه همگان می بردند متأثر گردید. این شاهزاده دانست كه یك سلسله درد و رنج انتظار آدمی است و آدمی در راه رسیدن به فنای مطلق و محو در هستی (نیروانا) می باید درد و عذاب بی انتهایی را تحمل نماید.

بنابراین به فكر افتاد كه راهی برای رهایی از اینهمه درد بی پایان بیابد. پس به خانواده و زندگی مجلل و مرفه خود پشت پازد و خود را وقف « تفكر » نمود و بدانشی وقوف یافت كه بوسیله آن رستگاری مردم ممكن به نظر می رسید. این مرد بوداست- بودا به معنای « روح روشن شده » است. راهی كه بودا برای رستگاری امت خویش پیاده كرده بود بدین قرار بود: « فرد، تنها خواب و خیالیست و سرچشمه آلام و مصائب خودخودهی است، و تنها راه نجات فرد كه سایه و خیالی بیش نیست آن است

كه از نیاز خود دست بردارد و خود را در برابر حقیقت مطلقی كه در سرتاسر جهان تجلی كرده است نیست انگارد و به عبارت ساده تر در كل، فانی شود. راه رسیدن به این هدف قربانی و تشریفت ظریف مذهبی آنچنان كه برهمنان اعتقاد دارند نیست، بلكه نیمی از این هدف به وسیله « تفكر » و جذبه و خلسه در حق و حقیقت بدست می آید زیرا تفكر به آدمی نیروی تمركز روحی می دهد و آدمی را موفق میسازد كه با حقیقت مطلق همبستگی می یابد و نیم دیگر این هدف بوسیله اعمال خیر تحقق پذیر می شود. اعمالیكه از روحی آزاد از قید خودخواهی سرچشمه می گیرد. تنها راهی كه انسان را قادر می سازد بر نفس خویش غالب گردد و به آرامش روحی نائل شود و از قید قالب جسمانی بر هدهمین است و بس.

چهل و پنج سال تمام بودا در دره گنگ به سیاحت پرداخت و اصول اعتقادات خود را تحت عنوان « چرخ قانون » و « راه هشت گذار » به مردم تعلیم داد. پیروان زیادی بر او گرد آمدند و عقاید او نه تنها در هندوستان بلكه در تمام خاور دور منتشر گردید و قرنها اساس اعتقادات مذهبی مردم سرزمین چین و ژاپن را تشكیل داد و همین اعتقادات ملهم هنرهای زیبای این ملتها قرار گرفت.

اكنون باید دید در میان مردمی كه چنین ایمانی دارند و اصول اجتماعی و اقتصادیشان بر اساس چنین مسلكی استوار است هنر چگونه خواهد بود؟ وظیفه هنرمند چیست؟ هدف هنرمند و هنرمند چیست؟- هنر برهمایی یا بودائی هنری است مذهبی (بیاد داریم كه مسلك بودا بسیاری از اصول برهمنی را نپذیرفت). تمام اشیاء جهان از نظر هنرمند هندی تظاهری است از حقیقت، و هنرمند می باید در آنها به دقت و مكاشفه بردازد و هدف هنر چیزی جز آن نیست كه « از وراء پرده ظاهری، حقیقت باطنی و ماوراء الطبیعی را نشان بدهد » (اعتقاد مسیحیان اولیه نیز چنین بوده است)

هنرمند هندی خود را پیشه ور مومنی می دانست، پیشه وری كه افتخار خدمت به معبد یا دربار را داشت، این خدمتگذار متقی می بایستی كه برموز حرفه خود آشنایی كامل داشته باشد « اگر كسی راز حرف خود را نداند پس از مرگ به دوزخ خواهد رفت و برنج ابدی دچار خواهد گشت.

الهام عاری از اطلاعات فنی به همان اندازه بی فایده است كه مهارت فنی بی الهام . . . برای آنكه هنرمند از نعمت الهام بهره مند گردد لازم است كه به ریاضت و تذكیه نفس به پردازد. یعنی در عالم تفكر فرو رود و درباره اثری كه می خواهد به وجود بیاورد بیاندیشد و در آن خود را چنان غرق سازد كه تمام جزئیات اثر هنری، پیش از آنكه خلق شوند در ذهنش نقش شده باشند.

اما جزئیات اثر هنری نتیجه ترجیح شخص هنرمند نیستند بلكه در اثر ممارست و دانستن قوانین هنری در ذهن او مركوز می گردند ». این قوانین قبلاً مدون شده و مربوط بوده است. به تناسب و حالت و حركت بدن و حركات اعضای بدن و دستها. هر هنرمندی می بایستی این قوانین را فرا گیرد. قوانین هنری نزد هنرمند مقام فرمولهای ریاضی را نزد مهندس داشته است . . .

« هیچ اثری بدون رعایت قوانین هنری، زیبا نخواهد بود. اگر هنرمندی حالات دست را در فعالیت های مختلف از قبیل تعلیم- تفكر رقص و غیره نداند چگونه نقاش یا مجسمه ساز ماهری خواهد گردید؟ تمام این حالات جزء « قوانین هنری » تدوین گردیده است و هنرمند نیازی ندارد كه با چشم سرباشیاء جهان بنگرد و از آنها الهام بگیرد بلكه همین قوانین ذهنی سرچشمه الهام او واقع خواهند گردید. »

« بنابراین هنرمند هندی از روی مدل زنده بكار نمی پرداخت بلكه مدل او همواره در ذهن او ساخته و پرداخته می گردید. بنابراین هنرمند تا حد زیادی كلی است و با هنر فردی و اختصاصی غربی تفاوت دارد. اما در ضمن همین هنر كلی و غیر فردی به آثاری بر می خوریم كه از عمیق ترین آثار هنری جهان به شمار می آیند.

در طی اعصار و قرون بعلت هجوم بیگانگان به خاك هند، هنر هندی تاثیراتی از هنر مهاجمان پذیرفت- ابتدا پای یونانیها به سر كردگی اسكندر كبیر به دروازه های شمال غربی هندوستان باز گردید و آنگاه نوبت به ساسانیان رسید و به همین سبب هنر هندی تاثیراتی از هنرهای ساسانی و یونانی گرفته است.
عصر طلائی هنر هندی از سال 320 بعد از میلاد مسیح آغاز می گردد. در این سال حكومتی ملی در هند بر سر كار بود-

عصر طلائی هنر هند تا سال 600 میلادی ادامه می یابد. یك سیاح چینی بنام فاحین یافاح زین در سفرنامه خود درباره هند و ثروت و آبادانی این كشور در قرن پنجم میلادی مطالب جالبی نوشته است- او می نویسد كه: هند در این قرن دارای بنگاههای خیریه، بیمارستانها، مكاتب، بتكده ها و قصور عالی با تزئینات جالب و نقش و نگارهای بدیع بوده است. همین مسافر از دولت و حكومت دادگستر هند و بردباری و عدم تعصب مذهبی ملت هند یاد می كند. متأسفانه غالب بناهای عالی هندیها بدست مسلمانان خراب گردید.

باید دانست كه در عهد طلائی هنر هندی، نه تنها هنر معماری و مجسمه سازی و نقاشی ترقی كرد، بلكه موسیقی و علوم و ادبیات سانسكریت نیز به حد اعلاء ترقی نمود ; بزرگترین شاعر هندی این عهد « كالید آسا » است.

طرح معبد سانچی بنام (ستوپا) (مربوط به سه قرن ق.م)

معماری و حجاری
از شهرهای اولیه هند، یعنی شهرهایی كه نام آنها در ادبیات قدیم هندو آمده است اینك اثری برجای نیست. قدیمیترین نوع ساختمان كه در هند دیده می شود معابد بودائی است بنام « ستوپا » این معابد از سنگ یا آجر و به شكل گنبد ساخته شده است. در این بناهای مقدس خاكستر اولیاء نگاهداری می شده است. مهمترین نوع این معابد، معبد بزرگ سانچی است. این معبد بر ایوانی بلند و مدور ساخته شده است. گنبدی نیم كروی بر فراز آن است، انتهای قسمت فوقانی این گنبد مسطح است. یك طارمی بزرگ سرتاسر بنا را در بر گرفته است.

ساختمان طارمی بر گرد بناهای مقدس از مشخصات معماری هندی است. در چهار گوشه عمده بنا چهار در تزئین شده با حجاریهای عالی تعبیه شده است. در این معبد ابتدا یك طارمی بزرگ گرد ایوان كشیده شده بوده است منتهی این طارمی اینك از میان رفته است. هدف (ساختمان طارمی بزرگ بر گرد ایون، برای هدایت زیارت كنندگان است كه بدانند از كدام جهت معبد طواف نمایند. اما هدف ساختمان طارمی بر گرد بنای مقدس برای حفاظت بناست.)

دو رشته پلكا با نرده ها در جلو ایوان بهم می پیوندند و مدخل ایوان را تشكیل می دهند. در بام مسطح گنبد، طارمی سرتاسری دیگری كشیده شده است و بر فراز این طارمی چتری است كه نشان سلطنت است. طارمیها و درهای این معبد همگی از سنگ است اما معلوم است كه در زمان قدیم نرده ها و درها را از چوب می ساخته اند. این درها و طارمیهای سنگی نیز دارای كنده كاری ها و ظرافتهایی است كه معمولاً روی چوب اعمال می شده است،

منتهی چون چوب دوامی نداشته است درها و طارمیهای معابد را از سنگ ساخته اند و آنها را با همان طرحهایی كه چوب را زینت می داده اد تزئین كرده اند. و در اینجا علت آنكه بناهای قدیم هند از میان رفته است روشن می گردد زیرا بناهای قدیم از چوب بوده كه در آب و هوای هند نمی توانسته است دوام بیاورد، سر درهای معبد « سانچی » با تزئینات متناسب و خطوط پر از حركت و جنبش و آرامش بخش بنای اصلی هم آهنگی عجیبی دارد.

بر این سردرها نشانها و علامات مذهب بودا نقش شده است، درخت مقدس، چرخ، بودا در صورت های اولیه، یعنی وقتی بودا پرنده ای بوده و آنگاه كه فیل گردیده است (تناسخ) همه اینها با مهارت حیرت آوری بر سنگ تراشیده شده اند. (در معماری اولیه هندی خود بودا را مجسم نمی ساختند بلكه نشانه هایی از زندگی قدیم او را در این جهان مجسم می ساختند) در قسمت بالای درها گروه پیروان نقش شده اند كه در حال عبادت درختهای مقدس یا معبدند.

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky