توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله شیوه های اموزشی املا در فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شیوه های اموزشی املا در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شیوه های اموزشی املا در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شیوه های اموزشی املا در فایل ورد (word) :

شیوه های اموزشی املا

چكیده
از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به كودكانمان می آموزیم كه چگونه بنویسند تا بتوانند آموخته های خویش را در هر دقیقه به كار بندند. اما با كاستی ها و ضعف هایی كه درآموزش نادرست این درس وجود دارد بسیاری از دانش آموزان درنوشتن كلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشكل ندارند. معمولاً آموزش املا به شیوه های زیر انجام میشود. 1- املای كامل كردنی 2- املای تقریری 3- املای گروهی 4- املای پای تخته ای 5- املای گروه كلمه كه هریك ازاین 5 روش فواید و معایبی رابه دنبال دارد و بهتر است از این روشها به صورت تلفیقی استفاده شود و مشخص كردن اشتباهات املایی به تنهایی كافی نیست بلكه باید به بررسی دقیق نقاط ضعف فراگیران پرداخت و با رفع نارسانویسی وارونه نویسی و قرینه نویسی و ضعف حافظه دیداری و تمیز حافظه دیداری و حساسیت شنیداری و; به تقویت این مهارتها پرداخت.متن های املا تا حد امكان باید هم به تربیت غیر مستقیم اجتماعی آنها كمك كند و هم موجب وسیع كردن اطلاعات لغوی و عمومی آنها شود و انگیزه لازم را در فراگیران برای صحیحی و زیبا نوشتن ایجاد كند.

ارزشیابی املا به دو شیوه انجام می شود. 1- تصحیح فردی2- تصحیح جمعی یا گروهی :

تصحیح فردی به دو صورت انجام می گیرد:1- توسط معلم در حضور دانش آموز
2- توسط معلم بدون حضور دانش آموز
1- توسط دانش آموزازروی تخته یا كتاب
تصحیح جمعی به دو صورت انجام می گیرد: 2-توسط دانش آموزباتعویض دفاتراملا
3- توسط دانش آموزان پس ازخواندن معلم

معلم بایستی هنگام ارزشیابی ازكارهایی كه موجب یأس و بیزاری دانش آموزان ازدرس املا می شود پرهیز كند. معلم باتنظیم جدول بررسی املا به شیوه جمعی یا فردی بهتر می تواند نقاط ضعف املایی هر كدام از دانش آموزان را زیر نظربگیرد و برای رفع آنها برنامه ریزی كندو تمرینهایی را متناسب با نوع اشكالات به دانش آموزان بدهد و حاصل این ارزیابیها منجرمی شود تا معلم بتواند ازپیشرفت تدریجی دانش آموز آگاه و شاهد موفقیت چشمگیراو باشد.

مقدمه
املا (نوشتن نیمه فعال )
املا كلمه ای است عربی به معنی پركردن ،تقریر مطلبی تا دیگری آن را بنویسد. طریقه نوشتن كلمات و به معنی رسم الخط و درست نویسی نیز آمده است .اما ((دیكته)) كلمه ای است فرانسوی و به معنی مطلبی است كه كسی بخواند و دیگری بنویسد. درزبان فارسی كلمه ای معادل املا و دیكته نداریم ولی می توان آن را ((از برنامه نویسی)) یا ((گفتارنویسی)) نامید و منظور این است كهشخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن كلمات بنویسد.

هدفهای آموزش املا
1-ارزشیابی و تمرین آنچه كه دانش آموز دركتابهای درسی خود آمیخته است و تشخیص توانایی او درنوشتن صحیح آنها
2- آموختن كلمه های رایج و مورد نیاز درزبان امروز برای كمك به خواندن و نوشتن
3- تعلیم آیین نگارش و نوشتن صحیح كلمات و یادگیری شكل،معانی و مفاهیم كلمات جدید و موارد كاربرد آنها
4- تشخیص نقایص املایی دانش آموزان و كوشش برای رفع اشكالات و افزایش دامنه اطلاعات لغوی او
5- افزایش مهارتهای زبان آموزی

شیوه های آموزش املا
1- املای كامل كردنی : این املا یا ابتكار آموزگاران ممكن است به روشهای متفاوت اجر اشود. متنی توسط معلم ساخته یا تهیه میشود كه درآن 20 كلمه كه دارای ارزش املایی می باشد،به كار رفته باشد كه متن تنظیم شده به تعداد فراگیران تكثیر و دراختیار آنان قرار می دهد،و یا این كه روی تخته سیاه نوشته و دانش آموزان در دفاتر املا خود می نویسند.

*مزایای املای كامل كردنی
الف- سرعت درتصحیح املا به ویژه دركلاسهای پر جمعیت
ب- ارزشیابی بیشترازدرسها و توجه به كلمات دارای ارزش به ویژه درسهای طولانی
ج- صرفه جویی دروقت معلم و رسیدگی بیشتربه وضعیت املایی دانش آموزان
د- امكان بررسی یكسان املاها با توجه به موارد درنظر گرفته شده
ه‍ – آشنایی دانش آموزان با متون جدید،نحوه نوشتن املا و كاربرد علایم نگارش و;.

اشكالات كامل كردنی
الف-همیشه نمی توان استفاده كرد و كاربرد مستمر دركلاس ندارد
ب- درطول تهیه متن ممكن است كلمه های دیگری به تناسب محتوا به كلمات انتخابی افزوده و یا حذف شود كه لازم است معلم از كلمه های به كاررفته دركتاب اطلاع داشته باشد.
2- املای تقریری :بهتر است معلم متن خود ساخته را كه قبلاً آماده كرده یكبار كامل بخواند تا دانش آموز با متن آشنا شود و بعد به تدریج بخواند و دانش آموز بنویسد .
فواید املای تقریری :الف- افزایش مهارت گوش دادن
ب- با تلفظ صحیح كلمه ها و جمله ها آشنا می شود.
پ- دقت و حافظه خود را تقویت می كند.
ت- شنیده ها را بهتر درك می كند.
ج- گفتار را به نوشتار تبدیل می كند و دراین كار ،مهارت می یابند.
ح- شنیده ها را درست،زیباوخوانا می نویسند.

مشكلات سمعی تلفظی دانش آموزان را بهتر شناسایی می كند به عوامل فیزیكی مؤثر دراشكالات املایی بیشتر توجه می كند. نقایص شنیداری دانش آموزان را بهتر شناخته می شود. دانش آموزان كند نویس و تند نویس را شناسایی می كند.

اشكال املای تقریری :
بنا به تجربه ای كه دركلاس داشته ام اشكالی كه می توان برای این روش گرفت این است كه برای افزایش مهارت دقت در دانش آموزان چون كلمات 1 بار تكرار می شود منجربه افزایش استرس در دانش آموزان شده و كلماتی را در متن املا جا می اندازند چون با توجه به تفاوتهای فدی درهر كلاس دانش آموزان كند نویس و یا تند نویس می باشند.
3- املای گروهی : درگروه های 2 تا 4 نفری با مشورت یكدیگر املا می نویسند و ممكن است با هم فقط یك املا بنویسند یا همگی با مشورت یكدیگر در گروه ،املا را جداگانه دردفاتر خود بنویسند.
فواید املای گروهی : الف – كمك به دانش آموزان ضعیف تر

ب- به دلیل همكاری ومشاركت آنان ،میزان دقت آنها افزایش می یابد.
اشكالات املای گروهی :همیشه نمی توان از این روش استفاده كرده و نمی توان اختلالات دیكته نویسی هر دانش آموز را به تنهایی تشخیص دارد و جهت رفع آن اقدام كرد. 4- املای پای تخته ای :هریك ازدانش آموزان یك یا چند جمله را روی تخته می نویسند وهمزمان با آنها بقیه دانش آموزان آنهارادردفترمی نویسند.

فواید املای پای تخته ای :
الف- آگاهیاز توانایی دانش آموزان و نظارت همزمان درنحوه نوشتن حروف و كلمات و اتصال حروف به یكدیگر .
ب- توضیح بیشتر راجع به نكات زبان آموزی بهدانش آموزانی كه اشكال بیشتری دراملاا دارند مؤثر است.
5- املا گروه كلمه : تهیه گروه كلمات كه نه كلمه اند و نه جمله بلكه تركیبهای اضافی شاما مضاف الیه و یا موصرف و یا صفت و یا مترادف و متضادند.

فواید املا گروه كلمه :
الف- گروه كلمه برای املا جنبه تكمیلی و ترمیمی دارد و متن انتخاب شده از یك یا چند ین درس باید متناسب با سطح علمی و مهارتی دانش آموزان باشد.
ب- شاخصه گروه كلمات این است كه گویا و واضح باشد تا دانش آموزان با توجه به آن بتوانند آنها را صحیح بنویسند.

رابطه ی ویژگی های خط و زبان فارسی با آموزش املا ابتدای آموزش رسمی خواندن ونوشتن به كودكانمان می آموزیم كه چگونه بنویسند و اقداماتی دراین باره انجام می دهیم تا بتوانند آموخته های خویش را در هر موقعیتی به كار بندند و مهمترین ماده درسی كه این وظیفه را بر عهده دارد املای فارسی است اما با كاستی و ضعفهایی كه دردانش آموز نادرست و ارزشیابی این درس وجود دارد وبسیاری ازدانش آموزان درنوشتن كلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشكل دارند انتظار ما را برای كاربرد صحیح كلمات و رعایت قواعد نوشتن آنها،درهرموقعیت متنی برآورده نمی كنند. اولین اقدامی كه من آموزگار میتوانم انجام دهم این است كه انگیزه های كافی جهت خوب نوشتن و زیبا نوشتن را به فراگیران منتقل نمایم ودوران پیش دبستانی نقش بسیار مهمی درایجاد انگیزه ای را ایفا می كند. دربعضی مواقع با دلیل عدم دقت و توجه كافی دانش آموزان می باشد كه آموزگار باید با فراهم كردن شرایط فیزیكی مناسب برای كلاس (دماونور مناسب،سكوت و..) ونیزتوجه به شرایط عاطفی وروحی فراگیران ،خط آنه تغییر می یابد. گاهی خستگی دانش آموزان و یاطولانی بودن متن املا و عدم احساس امنیت فراگیر و تند گفتن دیكته و;منجر به بدخط نوشتن می شود.

برای تقویت این ارتباط خط با آموزش املاضمن تأكید معلم بر شیوه صحیح نوشتن كلمات و تركیبها و رعایت رسم الخط كتاب درسی دانش آموز كه ملاك تصحیح امل نیز می باشدبهتراست با دراختیار گذاشتن جزوه های آموزشی وتشكیل كلاسهای ضمن خدمت آموزگاران با خوشنویسی كلمات و تركیبها آشنا شوند چه بسا عدم اطلاع آموزگاران از خوشنویسی و خط تحریری، موجب عدم رعایت آن درنوشته ها و عدم توجه به دانش آموزان شده است شاین ذكر است كه معلم خود باید با توجه به اشكالات املایی فراگیران،نیازآنها را تشخیص داده و یك یا چند تمرین متناسب با آنها درحد وتوان فراگیر به هریك پیشنهاد دهد و تكالیف حتماً پس از انجام شدن دقیقاً بررسی شود تا فراگیران درانجام صحیح آنها احساس مسئولیت كنند و نیز عاملی جهت پیشرفت خط وزبان و املای آنها باشد.

مشكلات آموزش املا وراه حل ها :
دربسیاری از مدارس ما هنوزبه روش قدیم املا كارمی شود به این صورت كه معلم متنی را می خواندودانش آموز می نویسد وپس ازصحیح كردن دانش آموز باید ازروی درس یا صحیح كلمه های اشتباه را بنویسد دراین برنامه كمتر جایی برای آموزش املا وتوضیح نكات لازم ب توجه به نقاط ضعف فراگیران وجود دارد و به همین دلیل در املاهای بعدی مشاهده می شود فراگیرا اشتباهات قبلی یا مشابه آنها را تكرار كرده اند با دیكته كردن جمله ها و عبارتهای یك یا چند درس كتاب بدون تغییر درآنها، ارزشیابی دقیق و جامعی انجام نمی گیرد زیرا فراگیران با تكیه بر حافظه بصری و تمرین و تكرار درنوشتن ازروی درس،كه غالباً به صورت رونویسی های تكراروخسته كننده می باشد،مشكل املایی كلمات را به خاطر سپرده اند توانایی فراگیران درنوشتن صحیحی كلمه هایی كه آموخته اند ،هنگامی مشخص می گردد كه آنها قادر باشند دو متن و جمله های جدیدی ،به جز جملات متن كتاب، این كلمات را صحیح بنویسند. لذا متن های بدون تغییر نمی تواند یادگیری واقعی دانش آموزان را ارزیابی كند چه بسا دانش آموزانی كه دراین گونه املا نمره های بالایی می گیرنداما دریك متن جدید یا در نوشتن انشا و; همان كلماتی را كه درظاهراً آموخته اند اشتباه می نویسند آموزش املا از كلماتی شروع می شودكه بیشتر مورد نیاز ،كاربرد و علاقه فراگیران است و درگفتار و نوشتار روزانه به كاربرده می شوند. به ویژه درپایه اول باید ازكلمات نامأیوس غیررایج و دوراز علاقه فراگیران استفاده نشود. مشخص كردن اشتباهات املایی ونوشتن صحیح آنها كافی نیست

بلكه باید به بررسی دقیق نقاط ضعف فراگیران پرداخت تا اقدامات لازم از سوی آموزگار و فراگیر در جهت رفع مشكل صورت گیرد و دانش آموز قاعده نوشتن ومعنای كلمه ها را به خاطر بسپارد تا از معنای كلمه و كاربرد آن در جمله به املای آن پی ببرد. متن های املا تا حد امكان باید از نوشته های فصیح و جالبی انتخاب شوندكه حاوی نكات اخلاقی ،اجتماعی ،علمی وخصوصاًتربیتی باشند تا هم به ترتبیت غیر مستقیم اجتماعی آنها كمك كند و هم موجب وسیع كردن اطلاعات لغوی و عمومی آنها شود و علاقه و رغبت فراگیران رابه كار نوشتن برانگیزاند. دربررسی دفترهای املای دانش آموزان درپایه های مختلف موارد زیر مشاهده شده است.
الف- نارسا نویسی كه برای این مشكل باید مهارتهای زیر انجام گیرد:

1- تقویت مهارتهای پایه ای مانند چرخاندن ،فشاردادن،گرفتن و امثال آن
2- تقویت رشد مهارتها و هماهنگی های حركتی و حركتهای ظریف كه برای نوشتن ضروری هستند.
3- تقویت حركت مناسب انگشتان و هماهنگی چشم ودست و توانایی كنترل بازو و دست و عضلات درانگشتان
4- تقویت مفاهیم پایه ای مانند بالا پایین زیر رو
5- وضعیت قرار گرفتن مناسب كاغذ وبدن به هنگام نوشتن و استفاده از میز و صندلی ومداد مناسب
6- توانایی درطراحی فرم صحیح ترسیم هریك از حروف و كلمات درذهن و تقویت انتقال و تبدیل ادراك حسن دیداری به حركتی

ب- وارونه نویسی و قرینه نویسی اگر وارونه و قرینه نویسی درسنین قبل از دبستان صورت گیرد و حتی در كلاس اول اگرزیاد تكرار نشود طبیعی است اما اگر با گذشت ازسال تحصیلی رخ دهد نیاز به ترمیم و درمان دارد برای درمان این مشكل،انجام تمام فعالیتهایی كه برای درمان نارسا نویسی ذكر شده مفید است و علاوه برآن این اقدامات را هم می توان انجام داد: كاركردن با تصاویر آزمون پنجم فراستیگ كه دراین تصاویر دانش آموز باید شكلهایی را كه درنقطه چین های بیند درقسمت پایین تصویر رسم نماید. و با انجام حركات مختلف درقالب بازی كودك مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود واژه ای كه خوانده است و واژ ای كه قرینه یا وارونه آن است تمیز قایل شود.

ج- ضعف حافظه دیداری :
دانش آموز به خوبی قادرنیست تصویرحرف موردنظر را در كلمه به خاطر بیاورد رونویسی كردن درست این واژ ه ها میتواند به دانش آموز كمك كند اما این كمك لزوماً به سایر موارد انتقال نمی یابد و بهتر است حافظه دیداری كودك را تقویت كنیم و با دیدن و خواندن هر كلمه جدید،توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد تمرینهای زیر را برای تقویت حافظه دیداری بسیار مفید می باشند. نشان دادن تصاویر وبعد تصویرها را پنهان كرده و از او می خواهیم هر چه درتصویر دیده نام ببرد. و یا بازی بگردو پیدا كن درزنگ ورزش و یا از انواع اسباب بازی های آموزشی مربوط به حافظه،مثل بازی در مینو استفاده می كنیم و یا ; برای توانایی در تمیزدیداری می توان از موارد زیر كمك گرفت نمونه حروف سمت راست یا اشكال یا كلمات سمت راست رادربین حروف یا شكل ها و كلمات دیگربیابد. نقاشی ها یا طرحهایی تدارك می بینیم كه یك یا چند تصویر خاص درآنها پنهان شده باشد و از دانش آموز می خواهیم تصویر مورد نظررا بیابد. كامل كردن شكل های هندسی و یا طرحهایی از حیوانات كه تكمیل نشده اند و یا كامل كردن حروف ناقص و یا ; تهیه كارتهای مقوایی و نشان دادن آن به دانش آموز و نوشتن روی شن یا ماسه و یا خاك نرم ویا فضا نویسی كه در هوا شكل آن كلمه را نوشته كه برای كودكان بسیار خوشایند می باشد. تهیه واژه های نسبتاً مشكل كتاب درسی درروی كارت های مقوایی كه هرروز این كارتها بین دانش آموزات تعویض شود واین تجربه بسیار مفیدی جهت تقویت حافظه دیداری فراگیران می باشد كه من دركلاس درس انجام داده ام كه پیشرفت نسبتاً چشمگیری دراملا نویسی آنها داشته است اگر دانش آموز مهارت حافظه دیداری و تمیز دیداری او تقویت یابد مشكلات یادگیری او كاهش خواهد یافت.

د- حساسیت شنیداری :
برای تقویت حساسیت شنیداری بهتراست معلم درس دیكته را سعی كند به هنگام ادا ی كلمات و یا جمله فقط یك باربگوید و دانش آموز به مرور زمان یاد می گیرد كه اولین كلمه یا جمله ای را كه شنید به آن دقت كرده و آن را به خاطر بسپارد.استفاده از ضبط و نوار كاست ،خواندن متن درس با صدای خودش و بعد گوش دادن به صدای خودش . برای اطمینان از تشخیص شنیداری دانش آموزان می توان ازآزمون خانم دكتر سیف نراقی كه بر اساس آزمون ژوزف و پهن ساخته شده است ،استفاده نماید.

ه‍ – پرورش دقت
تمام تمرینهایی كه به مناسبتهای مختلف،قبلاً توصیه شدند،برای پرورش دقت نیز مفید هستند انجام كارهای زیر نیز می تواند مفید باشد: نشان دادن دوتصویر مشابه و پیدا كردن اختلافات جزیی آن * استفاده از كارتهایی كه روی هر كدام یك كلمه نوشته شده به طوری كه روی هر یكی از حروف یا نقطه یادندانه آنكلمه نوشته شده به طوری كه روی هر یكی از حروف یا نقطه یا دندانه ان كلمه جا افتاده باشد ودانش آموز باید نقص كلمه را بیابد.

مشكلات مربوط به آموزش :
بسیاری از دانشآموزان در نوشتن را مالكیت مضاف و مضاف الیه و; دچار مشكل می شوند وروش زرسریع تر از هرروشی كودكان را به درست نویسی سوق می دهد. هروقت بعد از تلفظ كلمه شما منتظر كلمه دیگری بودید با این ((-ِ)) آن را بنویسید واگر منتظر كلمه دیگری نبودید با ((هه یا ه)) آن را بنویسید یكی دیگر از مشكلات آموزشی نوشتن صدای اٌ می باشد كه به نظر من بهتراست واژه هایی مثل خوراك و خوش و; راروی كارتهایی نوشته و به تعداد دانش آموزان دراختیار آنها قرار داده و هردانش آموزی كه كلمه استثنایی را یاد گرفت كارتش باد دیگری عوض كند یعنی از حافظه بصری آنان استفاده نمود تا علاقمند شوند كه سریع تر این كلمات استثنایی را فرا گیرند.

نقد وبررسی روش های ارزشیابی املا
املا به دو شیوه ارزشیابی می شود: تصحیح فردی * تصحیح جمعی یا گروهی
تصحیح فردی به دو گروه انجام می گیردالف)توسط معلم در حضور دانش آموز
ب)توسط معلم بدون حضور دانش آموز *
تصحیح جمعی به سه صورت اجرامی شود

الف)توسط دانش آموزان ازروی تخته یا كتاب*ب)توسط دانش آموزان با تعویض دیكته ها ج) توسط دانش آموزان با تصحیح هر جمله پس از تقریر معلم توصیه می شود تا پایه سوم ابتدایی حتماً دیكته ها به شیوه فردی درحضور دانش آموزان تصحیح شوند. دردیگر پایه ها نیز درصورت داشتن وقت به شیوه فردی وگرنه گاهی به شیوه جمعی تصحیح گردد در هر صورت به دلیل عدم اطلاع فراگیران ازضابطه تصحیح املا و جلوگیری ازاشكالات احتمالی وبرای تشخیص نقایص املایی فراگیران ،معلم باید برتصحیح املاها نظارت كامل داشته باشدونمره اكتسابی دانش آموز را خود تعیین كند. معلم تا جایی، كه امكان دارد خود باید دیكته ها را به روش فردی و درحضور هریك از فراگیران تصحیح كند. زیرا علاوه بر آن كه از وضعیت املایی فراگیران مطلع می شود،دانش آموزان نیز بلافاصله به اشتباهات املایی خود پی می برند و ضمن شنیدن توصیه های معلم،شكل صحیح آنها را می بینند همچنین معلم می تواند به ثبت اشكالات املایی دانش آموزان درجدول بررسی اشكالات بپردازد ویا در پایین ورقه او اشكالات مورد نظر را یاد داشت كند. درهنگام ارزشیابی املا باید به نكات زیر توجه شود:

از آنجا كه هدف اصلی املا ارزشیابی ازفعالیتهای معلم وشاگرد به منظور كثیف و رفع اشكالات احتمالی می باشد بایستی از كارهایی كه موجب یأس و بیزاری دنش آموزان ازدرس املا می شود پرهیز كرد بنابراین باید توجه به تأثیر منفی كه نمرات پایین بر دانش آموزان ضعیف دارد ازدادن نمرات صفر،1- و; خودداری كردن دراین نوع دیكته ها تنها به ذكر تعداد غلط ها اكتفا كنید و همواره به آنها امید دهید كه با تلاش ،پشتكار،تمرین ودقت قادر به یادگیری خواهند بود. مثلاً در این نوع دیكته ها بنویسید 15غلط دارد 20 غلط دارد و;;. البته در دفتر شخصی یا دفتر كلاسی كه در دسترس دانش آموزان نیست می توانید نمره اورا ثبت كنید تا مراحل پیشرفت دریجی او مشخص شود گاهی نیز بهتر است كه كلمه های عالی متوسط خوب و پایین تر از متوسط استفاده شود. از كشیدن خط روی غلط های املایی یا كشیدن خط های ممتد زیر كلمه ها با خودكار قرمز و نوشتن عبارات وجملاتی یاًس آور خودداری كنید بلكه زیر كلمات به طور معمولی خط بكشید و شكل صحیح كلمات را در بالای آن یاد داشت كنید وبا نوشتن جملاتی امید بخشی در او روحیه تلاش و پشتكار را ایجاد كنید.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky