پاورپوینت بررسی انواع روشهای خنک کاری پره های توربین گازی در فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت بررسی انواع روشهای خنک کاری پره های توربین گازی در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
خنک سازی
انواع سیستم های خنک کاری
انواع خنک کاری با هوا
1خنک کاری جابجایی
2 خنک کاری پاششی
3خنک کاری لایه ایی
4 خنک کاری نفوذی
خنک کاری با آب
پیشرفت هایی در خنک سازی توربین های گازی با روش های تراوشی
منبع
بر ای آنکه محفظه های احتراق و پره های توربین های گازی قادر به تحمل افزایش حرارت عملیاتی با هر نوع موتور جدید باشند، روش های جدیدتری برای خنک سازی مورد نیاز است. در حال حاضر دمای ورودی توربین های گاز حدود 2000 درجه کلوین است
خنک سازی اجزاء توربین با روش نفوذ (transpiration) (نفوذ سیال خنک کننده از جداره های متخلخل) یکی از روش های موثری است که مقاومت توربین را در تحمل حرارت های بالا و در برابر سایش در شرایط سخت کاری افزایش می دهد البته در بکارگیری این روش نیز با کمبود راه حل های فنی مطمئن و اثبات شده روبرو هستیم. از سوی دیگر روش خنک سازی تراوشی (effusive) یک روش نسبتا ساده تر و مطمئن تر محسوب می شود که بطور مداوم سطوح پرحرارت اجزاء توربین را از طریق جریان هوای سرد خنک نگه می دارد
از سیستم های خنک کاری به منظور بهینه سازی و افزایش راندمان استفاده می شود
با افزایش دمای گازهای احتراق ورودی به توربین بازده چرخه توربین گاز افزایش می یابد .امروزه این دما در حدود1100 تا 1260 درجه سانتیگراد است
سازندگان توربین های گازی تلاش می کنند تا بتوانند این دما را به 1700درجه برسانند و در آینده تا دماهای بالاتر نیز مورد نظر است
با توجه به اینکه افزایش دمای ورودی به توربین یک مزیت اجتناب ناپذیر است اما برای خنک کاری پره های توربین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود
در توربینهای قدیمی به دلیل پائین بودن دما نیازی به خنک سازی وجود نداشت
استفاده از دماهای بالا موجب بوجود آمدن تنشهای گرمایی در پره های متحرک و کاهش طول عمر پره می شود
به طور کلی دمای سطح پره باید در کمتر از 900 درجه سانتیگراد باشد تا خوردگی پره از حد مجاز تجاوز نکند
خنک سازی پره با خالی کردن داخل آن و جاری کردن شاره خنک کننده از فضای خالی شده امکان پذیر می باشد(شکل 1)
پره توخالی سبک تر از پره تو پر بوده و عدد بیو در آن خیلی کوچکتر است و از این رو توزیع دما در آن نسبتا یکنواخت می باشد
شاره های خنک کننده هوا و آب می باشند
ازهوا تا دمای 1150 درجه سانتیگراد استفاده می شود
از آب تا دمای 1315 درجه سانتیگراد استفاده می شود
از سیستم ترکیبی مابین این دودما استفاده می شود
از آب برای قسمتهای دما بالا (پره ثابت) ورودی از هوا برای مابقی پره ها استفاده می کنیم
این فرم از خنک کاری با هدایت جریان هوا به داخل پره توربین و دفع حرارت از طریق دیواره ها انجام می گیرد. معمولا جریان هوا در جهت شعاعی می باشد و از چند مسیر مارپیچ از ته تا نوک پره گذشته و خنک کاری صورت می گیرد. خنک کاری جابجایی در اغلب توربینهای گاز در حال حاضر مرسوم می باشد
این نوع خنک کاری در واقع همان نوع جابجائی ولی با شدت بسیار بالا می باشد که در آن هوا با سرعت بسیار زیاد به صورت فواره به سطح داخلی ایرفویل افشانده می گردد و باعث می شود که انتقال حرارت زیادی از سطح فلز به هوای خنک کن صورت گیرد
این نوع خنک کاری همواره در قسمتی از پره صورت می گیرد تا اینکه توزیع درجه حرارت را در پره یکسان نماید. مثلا در لبه هدایت پره که درجه حرارت بالا میرود از افشاندن هوا استفاده می شود و در بقیه قسمتهای پره نوع جابجائی معمولی می باشد
این نوع خنک کاری براین اساس کار می کند که یک لایه عایق هوا بین گاز داغ و پره برقرار می گردد و انتقال حرارت را به دیواره پره از طرف گاز داغ کم می کند
در واقع به همان روشی اتاقهای احتراق در مقابل گازهای داغ بوسیله ایجاد لایه عایق هوا حفاظت می شود در لبه پره ها نیز همین عمل انجام می گیرد که در واقع هوا از داخل سوراخهای ریزی از لبه پره عبور می کند و به بیرون پره می رسد و همین عمل به علت ایجاد فیلم عایق علاوه بر خنک کاری ضریب انتقال حرارت به پره را از سمت گاز داغ کم می کند
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0