توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  بررسی پدیده شهرنشینی در فایل ورد (word) دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی پدیده شهرنشینی در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی پدیده شهرنشینی در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی پدیده شهرنشینی در فایل ورد (word) :

بررسی پدیده شهرنشینی در فایل ورد (word)

فصل اول

مقدمه :

شهر و شهر نشینی ایران كه در طول سالهای متمادی دچار دگرگونی و تغییر بنیادی نشده بود ، همزمان با درگیری در روابط جدید سرمایه داری جهانی وارد دوره ای از تغییرات و دگرگونیهایی شد كه اگر چه ریشه در زیر ساخت های اقتصادی ( تولیدی و صنعتی ) جامعه ایران نداشت اما به هر حال متأثر از شیوه ها و روشهای نوین تولید و توزیع ، مبادله و مصرف و نیز تحت تأثیر عوامل خارجی و داخلی رشد ، چالش های جدیدی را ایجاد كرد تكامل نیافتن نظام سرمایه داری در ایران به دلیل موانع متعدد ساختاری درونی ، افزایش بهای نفت در دهه پنجاه و اصلاحات ارزی كه خود حاصل پایان عمر هم نشینی نظام سرمایه داری با نظامات آن پیشین بود تأثیرات دامنه داری بر الگوی شهرنشینی و شهر در ایران داشتند . از یك سو استقرار صنایع و كارخانجات در محدوده بلافصل شهرها و عمدتاً كلان شهرها و رواج نسبی روابط سرمایه داری سوداگر و وابسته در آن و از طرف دیگر بی نیاز شدن شهرها از بازار روستاها و قطع ارتباط تاریخی شهر و روستا موجب تقویت نقش و جایگاه شهرها شده و از سوی دیگر اصلاحات ارضی موجب تخریب بنیانهای زیست و معیشت روستاییان گردیده و اینها بر روی هم نامعادله ای ساختند كه حاصلش مهاجرت گسترده روستائیان به شهرهای بود كه بنیانهای تولید آن به درجه ای از كمال نرسیده بود كه قدرت جذب انبوه مهاجران را داشته باشد . انبوه مهاجرین جذب شده به شهرها نیاز به سر پناه و مسكنی داشتند كه با توجه به وضعیت درآمدی خود قادر به تأمین آن نبوده و در عمر كمتر طرح و برنامه ای نیز به تأمین مسكن برای آنها توجه می شود . آنها كه نمی توانستند در بازار رسمی زمین و مسكن نیاز خود را برآورده سازند ، در بازار غیر رسمی زمین و مسكن گونه ای متفاوتی از سرپناه را تقاضا می كردند كه در سالهای دهه پنجاه آلونك نشینی ، زاغه نشینی و حاشیه نشینی را شكل دادند . این مجموعه های سكونتی حاشیه ای كه در بافت درونی یا حاشیه ای شهرها به ویژه كلان شهرها ایجاد می شوند . به تدریج جای خود را به مجموعه های سكونتی جدیدی دادند كه در خارج از محدوده قانونی كلان شهر و در حریم استحفاظی آن شكل گرفته و در عین مشابهت با آنها متفاوت بودند ؛ امنیت در تصرف و فقدان خطر و تهدید تخریب ، مكان گزینی در حوزه عمل كلان شهر و در طول محورهای عمده منشعب از كلان شهر و نیز در نزدیكی مكانهای عمده صنعتی و اشتغال عملاً بستری را فراهم ساخت كه جمعیت انبوه مهاجر ساكن در محدوده كلان شهری به سمت آنان سرازیر شده و پدیده ای جدید را در نظام و مكان كلان شهری شكل دهنده این پدیده جدید كه با مشخصه هایی چون خودرو بودن و بی اعتنایی به ضوابط و مقررات شهر سازی و ساختمانی ، اتكاء به حریم وارده خود جوش مردمی تأثیر ناپذیری از مدیریت و كنترل های دولتی و رسمی و امثال آنها شناخته می شوند ، « سكونت گاههای خودرو » نامیده شده اند . آنها نه جزئی وابسته به كلان شهر كه سكونتی گاهی با استقلال نسبی از آن هستند كه حداقل در ابتدا پایه های شغلی و معیشتی خود را در كارخانجات و صنایع پیرامون جستجو كرده و سپس و با تأمین خدمات و زیر ساخت ها در مراحل بعدی رشد به درجه ای از استقلال خدماتی می رسند و توسط نهادهای رسمی به عنوان شهر به رسمیت شناخته می شوند و در هر حال در سالهای اخیر به عنوان نوعی الگوی سكونت جدید ، ما بین شهر و روستا ـ در منطقه كلان شهری مطرح شده اند كه در مورد تهران حدود 20 درصد جمعیت منطقه شهری را در خود جای داده اند .

این پدیده رو به گسترش كه با چالشهای نظری ـ كارشناسی و اجرایی متفاوتی مواجه بوده و هست ، نیازمند بازشناسی و كالبد شكافی است تا با شناخت ساز و كارهای شكل گیری و تحول و عوامل مؤثر در آن تحت مدیریت هدایت و نظارت در آید و تا جایی كه امكان دارد بسامان شده و برنامه دار گردد .

بیان مسئله

افزایش سریع و گسترده جمعیت شهرهای جهان سوم كه غالباً در حوزه مناطق كلان شهری به وقوع پیوسته است طی سه دهه گذشته موجب بروز عوارض متعدد شهری شده است كه از آن میان پدیده سكونت گاههای بی ضابطه و حاشیه ای به دلیل ارتباط مستقیم با یكی از نیازهای پایه ای انسان ( مسكن ) اهمیت خاصی دارد كه برابر اطلاعات موجود بین نصف تا جمعیت شهرهای جهان سوم را در خود جای داده اند . این در حالتی است كه بخش قابل توجهی از جمعیت شهری اضافه شده جهان سوم نیز در سكونت گاههای غیر رسمی اسكان می گزینند .

در 1985 بیش از 000/1000 نفر در قاهره ، 000/500 نفر در بانگوی افریقای مركزی و 000/740 نفر در لوزاكای زامبیا در سكونت گاههای غیر رسمی و مناطق حاشیه ای ساكن بوده اند .

بر مبنای بررسی های طرح مجموعه شهری تهران در طول سه دهه گذشته جمعیت شهر تهران 3/2 برابر اما جمعیت منطقه شهری 8/7 برابر شده است كه خود به مفهوم اسكان جمعیت به مراتب بیشتر در حوزه كلان شهری ( منطقه پیرامون تهران ) است .

ضرورت ، اهمیت و اهداف پژوهش

با توجه به روند رو به رشد پدیده حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ ایران به ویژه تهران كه مشكلات متعددی را در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی باعث شده است و از آنجا كه این پدیده به قدر كافی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته و اتخاذ شیوه های درست برخورد با این پدیده مستلزم تحقیقات جامع و فراگیری است كه كلیه ابعاد و جنبه های پدیده حاشیه نشینی را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهد ، تحقیق حاضر در راستای ارائه شناخت دقیق و درست از این پدیده و در نتیجه برخورد صحیح با آن ضرورت می یابد . طرحهای شهری و شهرسازی و به ویژه ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی آنها هنگامی كه با ویژگیها و مشخصات این سكونت گاهها در مراحل مختلف رشد انطباق نداشته موجب ایجاد بحران و اختلال در روند دگرگونی آنها شده ضمن اینكه از سازماندهی مطلوب آنها بازمانده ، پتانسیل ها و ظرافیت های موجود در آنها را نیز به محدویت و تنگنا تبدیل كرده است و در بهترین حالت به تكثیر آنها در گسترش در پهنه منطقه كلان شهری منجر شده است .

بر این اساس به نظر می رسد تحقق حاضر بتواند فرایند شكل گیری ، دگرگونی و تغییرات پدپده و نیز عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر آن را تبین نماید و بستر لازم را برای ارزیابی عینی نتایج و برخوردهای سیاست ها و روش های برخورد با پدیده فراهم آورد .

2 ـ نقش ، عملكرد و ویژگیهای عام سكونت گاههای خودرو در ایران و منطقه شهری تهران در مراحل شكل گیری و گذار

اگر چه بر مبنای نظریات پیشین سكونت گاههای حاشیه ای و حاشیه نشینی مصارف فقر و نداری ، جرم و جنایت و آسیب های فراوان اجتماعی و فردی ، جرم خیزی و …. تلقی می شود و آنها حتی در برخی نظریات رادیكال مظهر رشد لمپنیسم و طبقات فرو دست معرفی شده اند اما رویكرد نظری دو دهه اخیر اصولاً به كاركردهای مثبت و نقش قابل تأمل این سكونت گاهها در اسكان كم درآمد ها ، نقطه شروع و تجربه آغازین زندگی شهری ، ضربه گیری در مقابل صدمات و آسیب های احتمالی به كلانشهرها ، كمك به تقسیم كار با شهر مادر و مشاركت فضایی با مادر شهر و …. جلب توجه كرده و جلب توجه كرده و راهبردهای توانمند سازی و كمك به ساكنین جهت ارتقاء وضعیت محیط مسكونی خودشان را در دستور كار قرار داده اند .

این سكونت گاهها كه زمانی آلونك نشینان درون كلانشهرها را تشكیل می دادند امروزه به صورت مجموعه های زیستی به فعالیتی مستقل از شهر مادر در منطقه كلانشهری نقش و جایگاه خود را تثبیت كرده و به رسمیت شناخته شده اند . آنها به تدریج سازمان اداری ـ سیاسی مستقل خود را پیدا كرده ، عناصر شهری را جذب كرده و نهایتاً به مرحله ای از رشد می رسند كه در تقسیم كار با شهر مادر شركت كرده و در منطقه كلانشهری نقش و جایگاه خود را تثبیت می كنند . سكونت گاههای خودروی پیرامون كلانشهری ایران و بویژه تهران دارای مشخصات و ویژگیهای متمایز از سایر كشورهای توسعه نیافته هستند . رشد آنها پس از طی مراحلی و با تهیه طرحهای رسمی شهری و شهرسازی و حاكمیت نسبی ضوابط و مقرارت كه كمتر هم با شرایط و ویژگیهای زیر ساختی این سكونت گاهها سازگاری دارد متوقف شده و از آن پس سكونت گاههای اقماری آنها در جرگه رشد سریع وارد می شوند و گاه حتی نوعی تقسیم كار حوزه ای بین این مجموعه های سكونتی خودرو برقرار می شود كه برخی از پژوهشگران اطلاق واژه منطقه شهر را مجاز دانسته و بر این باورند كه كانونهای زیستی حاشیه ای گونه ای از نوشهرهای هستند كه در روندی غیر كلاسیك كاركرد نوشهرهای كلاسیك كلاشهر توسعه یافته را بر عهده گرفته اند .

اما در تحلیل نهایی به دلیل ضعف های ساختاری و بنیادی چون هم نواختی و عدم تنوع كافی اجتماعی شغلی ، عدم اتكاء بر مبانی رشد اقتصادی منسجم و مبنای مصرفی دكتر تولیدی این سكونت گاهها در جایی بین شهر و روستا می مانند . میزان گرایش آنها به هر یك از ایندو ( شهر یا روستا ) تابعی از مرحله رشد ، سابقه قبلی سكونت گاه و مشخصات ساكنین است . به هر حال آنچه در حاشیه كلانشهر تهران اتفاق افتاده است پدیده ای جدید در نظام اسكان در كشور است كه خود ریشه ای عمیق در زیر ساخت های شهرنشینی و شهرگرایی و روند شهری شدن در ایران دارد .

سید محسن حبیبی در تبیین نظری چگونگی دگرگونی مجموعه های زیستی پیرامون كلانشهر به این نكته توجه می دهد كه دگرگونی این مجموعه ها نه بر مبنای تحول در سازمان تولیدی جامعه و تعریف اجتماعی ـ اقتصادی آن كه بر مبنای استحاله به یك جامعه مصرفی رخ داده است . اگر چه دگرگونیهای مقدماتی و شكل گیری این مجموعه های ناشی از ایجاد بازار كار در محورهای منتهی به شهر بزرگ بوده است اما در سالهای بعد ( بویژه دهه پنجاه به بعد ) آنها ناشی از وجود پول و روابط سودگرانه ناشی از آن در شهر بوده است . حبیبی و دیگران كاركردهای عام مجموعه های زیست پیرامون كلانشهرها نكات زیر را مورد تأكید قرار داده اند :

¨ این مجموع ها از نظر اسكان جمعیت نقش خود را به خوبی ایفا كرده ند . آنها ضربه گیر اصلی سیل مهاجرتها به شهر مادر هستند و در بسیای موارد در عین مجاورت با آن توانسته اند هویتی خاص برای خود و ساكنان فراهم آورند .

¨ مجموعه اسلامشهر با كانونهای زیستی خود در حال مشاركت قضایی با شهر تهران است . هر یك از این كانونها می توانند نقشی با معنا چه در پذیرش مهاجر در چه در توزیع فضایی فعالیتها و جمعیت باز می كند .

¨ شكل گیری و ظهور این كانونهای زیستی نه برای تشكیل كلان شهر دیگر ، بلكه در امتداد نیازهای كلانشهر اصلی رخ ماده است .

¨ كانونهای زیستی متشكله اسلامشهر به گونه ای خود بخودی در خدمات رسانی . به نقاط زیستی تحت نفوذ مستقیم خود با تهران شریك شده ند . شاید به اعتباری بتوان گفت كه این كانونها نوشهرهایی هستند كه از طریق فرایندی كلاً غیر كلاسیك در شرایط كشور ما ظهور كرده اند .

3 ـ انطباق چارچوب نظری عام پژوهش بر شرایط ایران و منطقه شهری تهران

3 ـ 1 ـ تبیین سكونتگاههای خودروی ایران از دیدگاه كلان نظری

¨ چنانكه در ارتباط با دیدگاه مسئله گرا اشاره شد ، نظریات مبتنی بر این دیدگاه در ایران نیز اصولاً با ریشه ها و بنیادهای پدپده درگیر نشده و عمده مباحث خود را بر روی عوارض و پیامدهای آن متمركز كرده اند : آنها در تحلیل نهایی اختلاف از توسعه شهری و روستایی و فاصله درآمدی زیاد شهر و روستا را و تفاوت فاصله درآمدی خانوارها با هزینه مسكن مهمترین عامل در شكل گیری آنچه كه آنها حاشیه نشینی اش می نامند معرفی می كنند و به شكل گیری جرم و جنایت ، فساد اجتماعی و عوارض مشابه ناشی از تمركز فرهنگ فقر در این سكونتگاهها اشاره می كنند و در هر حال اینگونه محلات و بخش های جدایی گزیده شهری را عارضه طبیعی شهرهای جهان از جمله ایران می دانند . ( شكویی 1356 ، قلعه گلابی و كازروئی 1360 …. )

چنانكه ملاحظه می كنیم مجموعه مباحث این دیدگاه در ایران نیز نكته اضافه ای بر ادبیات جهانی ندارند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky