توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word) دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word) :

گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word) در 28 صفحه ورد قابل ویرایش



گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word)
فهرست مطالب

عنوان

صفحه

مقدمه ای بر سفال و سفالگری


1

فصل اول (معرفی سفالگری به روش قالبگیری)




كارگاه سفالگری و وسایل آن


6

طرز تهیه دوغاب


7

قالبگیری


9

خط گیری و پولیش كاری


10

پخت در كوره های سنتی و الكتریكی


10

نقاشی و لعاب كاری


15

فصل دوم (گزارش كار عملی در كارگاه سفالگری مارلیك)




مشخصات كارگاه سفالگری مارلیك


19

بیوگرافی استاد سعید فخر موسوی


20

شرح تهیه سفالینه در كارگاه سفالگری مارلیك


23

نتیجه گیری و تقدیر


25

گزارش کاراموزی بررسی سفال و سفال گری در فایل ورد (word)
فهرست منابع و مآخذ


27



مقدمه :
مقدمه ای بر سفال و سفالگری

خاك دستمایه خداوند برای آفرینش انسان است . همه از خاك به وجود آمده ایم و به خاك برمی گردیم. آنچه خداوند ما را از آن آفریده پاكترین عناصر طبیعت می باشد. آب و خاك یكی از برترین هنرهای انسانی كه از مظاهر خداوند بر روی زمین است هنر شكل دادن به گل یا همان سفال است. انسان از همان ابتدای خلقت به این هنر روی آورد. انسان غارنشین برای تهیه و نگهداری غذا از گل شكل گرفته استفاده می كرد، آنها برای این كار گل را به شكل ظروف مورد نیاز خود در آورده و آن را در مقابل نور و حرارت خورشید قرار می دادند تا خشك شود. این بار 27000 سال پیش در منطقه Dolni Vestonice یا همان چك و اسلواكی امروزی مردم از آتش برای سخت كردن ظروف گلی استفاده كردند. برای پخت سفال بدون شكستگی آنها گل را در هوا كاملاً خشك می كردند و سپس آن را به راحتی در یك آتش باز قرار می دادند و با دمایی حدود c650 تا c 750 می پختند. در این منطقه بقایای تعداد زیادی از سفالینه های ساخت دست بشر كه مجسمه هایی از انسانها و حیوانات است یافت شده.

اولین بار چرخ سفال در هزاره چهارم قبل از میلاد (00 35سال قبل از میلاد مسیح) ساخته شد. این چرخ شامل یك صفحه صاف بود كه به طور افقی به دور محور خود می چرخید. این چرخ كه چرخ دستی نامیده می شد توسط دستیار سفالگر به حركت درمی آمد. و سفالگر با دستهای خود به راحتی گل را شكل می داد. در قرن شانزدهم در اروپا با كمك چرخ دنده های سنگین كارایی چرخهای دستی افزایش یافت. در قرن نوزدهم چرخهایی به بازار آمد كه با نیروی پای سفالگر به چرخش در می آمد. در قرن بیستم چرخهایی با قدرت موتور الكتریكی به وجود آمد.

اولین بار در قرن ششم قبل از میلاد كوره سفالگری ساخته شد. این كوره با سوخت چوب گرم می شد. بعدها كوره هایی با سوختهای زغال سنگ، نفت و گاز به وجود آمد و پس از آن نیز كوره های الكتریكی كم حجم و كوچك به بازار آمد كه توانایی پخت سفالینه های سخت و چینی را نیز دارد.

باز هم برای اولین بار لعاب توسط رومی ها با چینی ها و سفالگران اروپایی در قرون وسطی به سفال اضافه شد. این لعاب عملاً سفالینه را نسبت به آب نفوذناپذیر می كرد. لعاب نازك شفاف و سفید اولین بار توسط سفالگران مسلمان و بعد در اسپانیا و ایتالیا استفاده شد. چینی ها و ژاپنی ها بعدها لعاب مشابهی برای بازارهای اروپایی ساختند. اولین بار در قرن هجدهم چاپ دستی ، لیتو گرافی و عكس روی سفال انجام شد. امروزه سفالینه هایی با طرحها و رنگهای مختلف با لعاب و نقش و نگار زیبا در بازارها یافت می شود كه اغلب به روشهای جدیدتر مثل روش قالب گیری تهیه می شوند. در بازار امروزی دیگر كار با چرخ سفال كارآیی چندانی ندارد.

آنچه شما در فروشگاهها می بینید ، اغلب به روش قالبگیری تهیه می شود كه این روش نیز خود نكات ارزشمند و
ریزه كاری هایی دارد. بر آنیم تا در این مجال كوتاه به معرفی بخش كوچكی از طرز تهیه سفالینه های قالبی و لعاب كاری آنها بپردازیم و معرفی كوتاهی از هنر غنی و زیبای سفالگری به شكل امروزی بپردازیم.

كارآگاه سفالگری و وسایل آن :

1 - كارگاه سفالگری دارای 2 سالن می باشد كه سالن اولیه كارگاه قالب و قالبگیری و همچنین دارای دوغاب و كوره می باشد.

سالن دوم،‌سالنی است كه در آن كار نقاشی و كار لعاب و ما در قالب در آن وجود دارد.



قالب ها :

ابتدا شكل سفالینه ای كه در نظر داریم طراحی می كنیم، سپس مدل گلی آنرا تهیه می كنیم و بعد از خشك شدن مدل از آن قالب می گیریم. این قالب تماماً از گچ می باشد به علت اینكه گچ یك سطح آبكشی دارد كه آب دوغاب را جذب خود كرده و یك پوسته از دوغاب به قالب می نشیند.





تهیه دوغاب :

دوغاب در اصل مخلوطی از خاك و آب است ، كه این خاك از چند نوع می باشد:

1 - خاك رس

2 - خاك كائولن

3 - خاك فلرسپات

4 - خاك بال كلی .

1 - خاك رس : قدیمی ترین خاكی كه در سفالگری به كار رفته می شد، خاك رس است. این خاك در همه جای زمین وجود دارد، كافی است كه حدود 2 متر از زمین را كنده و به خاك رس طبیعی دست پیدا كنیم. ولی یك نوع خاك رس دیگر وجود دارد، كه این خاك مصنوعی می باشد كه از انواع فضولات حیوانی كه بر روی هم انباشته شده به دست می آید.

2 - خاك كائولن : این خاك دارای رنگ سفید می باشد و از مناطق مختلفی در ایران تهیه می شود، از جمله كویر سمنان و زنوز

3 - خاك فلدسپات : این خاك دارای رنگ خاكستری می باشد و از سر كویر سمنان تهیه می شود.

4 - خاك بال كلی : این خاك از قوشه دامغان تهیه می شود.

تركیبی از این خاكها همراه آب مخلوط شده و در دستگاهی به نام بارمیل ریخته می شود. حجم این دستگاه 120 كیلوگرم می باشد كه 24 كیلو آب و 40 كیلو خاك تركیبی در آن ریخته و به مدت 6 الی 7 ساعت هم می خورد. پس از آن دوغاب تهیه شده را صاف می كنیم.

لازم به ذكر است جهت رنگ بخشیدن به سفالینه به رنگ نارنجی از اكسید آهن استفاده می شود كه آن نیز به تركیب خاك اضافه می شود. نكته دیگر آنكه خاك سرامیك از چند نوع خاك تهیه می شود، اما برای كار با چرخ سفال فقط از خاك رس استفاده
می شود چرا كه خاك رس دارای استیائی بیشتری می باشد ولی خاك سرامیك دارای استیائی نمی باشد و بر روی چرخ قرار
نمی گیرد.



قالبگیری :

پس از تهیه غالب و دوغاب نوبت به قالبگیری می رسد. قالبها را ابتدا تمیز می كنیم چون اگر خاكی در قالب وجود داشته باشد باعث شكستگی سفالینه می شود. بعد از تمیز كردن قالبها را توسط كش به هم متصل می كنند، بعد از این كار نوبت به دوغاب می رسد كه دوغاب آماده شده را در قالبهای گچی ریخته بعد از مدت 15 دقیقه الی 1 ساعت دوغاب اضافه داخل قالب را خالی می كنیم در این حالت پوسته ای از گل به قالب گچی می چسبد و سپس بعد از گذشت 1 ساعت دیگر قالب را باز كرده و سفالینه ای كه در داخل به خود شكل گرفته از آن خارج می كنیم و برای مدت 2 الی 3 روز می گذاریم تا ظرف سفالینه خشك شود.

خط گیری و پولیش كاری :

خط گیری :

پس از خشك شدن ظروف مرحله خط گیری است كه این مرحله را می توانیم توسط چاقو، خطی كه دور ظروف است گرفته و بعد از این كار نوبت به پویش كاری می رسد. در این مرحله توسط یك ابر مرطوب به آب گرم به اطراف ظرف می كشیم تا تمام زوائه و اضافات آن صاف و صیقلی شود.

(گزارش كار عملی در كارگاه سفالگری مارلیك)

مشخصات كارگاه سفالگری مارلیك

كارگاه سفالگری مارلیك در محمدشهر كرج واقع شده این كارگاه به شكل مستطیل و دارای 2 سالن می باشد كه بین این سالنها حیاطی كوچك قرار دارد. در مجموع فضای این سالنها و حیاط 240 متر می باشد. جنس كف این سالنها از موزاییك می باشد. دیواره ها در سالن اول از كاه و گل می باشد و سالن دوم از گچ و سیمان است، جایی ؟ جایی دیوارها در سالن اول طاقچه هایی تعبیه شده كه
سفالینه های ساخت دست استاد فخر موسوی در آن قرار دارد. در سالن اول چرخ سفال، قالبهای گچی ، انواع گیوه ها، دستگاه بارمیل ، بشكه های دوغاب ، كوره سنتی ، لعاب اولیه و بخاری بزرگ كه برای خشك شدن قالبهای گچی استفاده می شود وجود دارد بر دیوارها تابلوهایی از كارهای اولیه استاد فخر موسوی از جمله آبرنگ ، عكس و رنگ روغن به چشم می خورد و ارتفاع سقف از كف سالن حدود 4 متر می باشد .

در سالن دوم میز نقاشی ، رنگها ، ابزار نقاشی ، كوره الكتریكی، ابزار سفال و قفسه هایی برای نگهداری نمونه های سفال وجود دارد. بر دیوارها تابلوهای عكس ، نمونه كارهای استاد فخر موسوی و فرزندانشان و همسرایشان و پوسترهایی از جشنواره های مختلف به چشم می خورد. ابعاد هر یك از سالنها حدود 110 متر می باشد، حیاط كه به منزله راهرویی بین سالنها وجود دارد مساحتی حدود 20 متر دارد.


بیوگرافی استاد سعید فخر موسوی

استاد سعید فخر موسوی در سال 1318 در شهرستان مراغه متولد شده اند در سن 5 سالگی به تبریز رفته و بعد در سن 14 سالگی به تهران آمده درسن 14 سالگی به كارهای چاپ و دیگر كارها

پرداخته.

بیشتر به سینما علاقه داشتند و در سینما فیلمهای هنری و فلسفی را نگاه كرده . بعد از 14 سالگی به بعد تكنیك هایی از قبیل آبرنگ و رنگ روغن را آموخته و از همین تكنیكها در سفالگری خود استفاده زیادی كرده.

در سال 1362 به گرمسار رفته و در نزد آقای خان بیگی به تكنیك آبرنگ پرداخته . تكنیك آبرنگ وی بیشتر در قطعه های 70×50 كار شده و موضوع آبرنگ وی بیشتر طبیعت بوده و بیشتر كارها را در 20 الی 15 دقیقه به پایان می رساند. بعد از تكنیك آبرنگ به تكنیك رنگ روغن پرداخت.

آقای سعید فخر موسوی در سال 1357 ازدواج كرده و از ثمره این ازدواح ، 1 پسر و 1 دختر به نامهای یاشار و جیران بوده .

در سال 1363 به تهران برگشته و در منطقه محمد شهر كرج كارگاه سفالگری مارلیك را ساخت. و زندگی خود را در همین مكان ،

البته خانه وی جدا از كارگاه سفالگری است ،‌ به همراه فرزندان خود ادامه داده.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky