توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد راهكارهای ایجاد انگیزه در معلمین و مدیران فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد راهكارهای ایجاد انگیزه در معلمین و مدیران فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد راهكارهای ایجاد انگیزه در معلمین و مدیران فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد راهكارهای ایجاد انگیزه در معلمین و مدیران فایل ورد (word) :

راهكارهای ایجاد انگیزه در معلمین و مدیران

مقدمه
تقدیم به تمامی معلمان و مدیران دلسوز و فداكار كه با تمام وجود در عرصه تعلیم و تربیت می سوزند و نور می بخشند.
از زمان آفرینش انسان، هزاران پیامبر از سوی خداوند تبارك و تعالی برانگیخته شدند تا وسیله هدایت شوند و انسان را راهنمایی كنند.
تاریخ همواره شاهد نبردها و مصیبت هایی بوده كه به دلیل سركشی نفس بشر پدید آمده اند؛ دیروز صدای شمشیرها و امروز غرش انواع سلاح های جنگی را كسانی برپا كرده اند كه یا تعلیم ندیده اند یا تعلیم آنها همراه با تهذیب نفس نبوده پس هیچ گاه نباید نقش و جایگاه ارزشمند «معلم» را نادیده گرفت.

معلم امانتی خطیر و پرارزش را در اختیار دارد و باید امانتدار باشد او چه در تربیت فرزندان در محیط خانه و چه در رهبری سیاسی، اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد. باید شرایطی برای معلم فراهم باشد تا به این وظیفه مهم خود جامه عمل بپوشاند. گام اول شناختن قدر و منزلت معلم است نقش او نقش پیامبراكرم(ص) در جامعه است قرآن كریم بالاترین درجات را برای معلم منظور فرموده است و نهج البلاغه بهای معلم را با بهشت مقایسه كرده است، در اسلام خدمت به خلق خدا برترین عبادتهاست و از آنجا كه معلمی خدمت به جامعه است از ارزش فراوانی برخوردار است.

بهترین برنامه ها و غنی ترین محتوای آموزشی بدون وجود مربیانی كار آزموده و باانگیزه به ثمر نخواهد رسید پس می توان با افزایش انگیزه در فرد كارایی او را افزایش داد تا از اتلاف وقت و هدر رفتن نیروهای بالقوه جلوگیری گردد. امروزه رابطه انگیزه و كارآمد بودن كاركنان و بازده كارسازمانی اهمیت فراوانی دارد. در روانشناسی انگیزه را نوعی محرك می دانند كه موجود زنده را از درون به فعالیت وامی دارد و به آن «دینامیك رفتار» نیز می گویند.
در فرصتهای یادگیری بعد از عوامل محیطی و وراثت مهمترین دلیل تفاوت در عملكرد یادگیری عامل انگیزه است و به این خاطر

جزء مباحث مدیریت، روان شناسی تربیتی، روانشناسی اجتماعی و; آورده شده است.
عوامل وراثت را نمی توان تغییر داد یا شرایط محیطی را تاحدودی می توان بهبود بخشید ولی با افزایش و تقویت انگیزه می توان از این دو عامل كمك گرفت و به خود شكوفایی رسید.
در نظریه «مزلو» كه از بنیادی ترین نظریات انگیزش است اشاره می كند به نیازهایی كه طبق هرم از پایین به بالانیازهای فیزیولوژیكی- احساس امنیت- تعلق خاطر- محبت- احترام به نفس و خود شكوفایی است و عقیده دارد این هرم سلسله مراتب الگویی «نوعی» است و در اكثر انسانها عمومیت دارد به عنوان مثال دانش آموزانی كه از سوء تغذیه رنج می برند در فعالیت های كلاسی و عملكردهای یادگیری به طور محسوس دارای عملكرد پایین تر هستند یا دانش آموزی كه مورد تایید اعضای گروه قرار نمی گیرد نمی تواند خلاقیت های خود را به نحو احسن بروز دهد.

یكی از مسائلی كه تاكنون مورد غفلت قرار گرفته رابطه بین انگیزه معلم و انگیزه دانش آموزان است معلم با انگیزه دانش آموزان را با انگیزه می كند و دانش آموزان با انگیزه می توانند انگیزه معلم را افزایش دهند. عوامل مشترك در ایجاد انگیزه بین معلم و دانش آموز عبارتند از: تنوع روشهای

تدریس (ایفای نقش، بحث و گفتگو، روش اكتشافی) مطالعه با یكدیگر و سایر فعالیت های مكمل كه باعث بروز خلاقیت ها و علاقه بیشتر شده و یادگیری از حالت ایستا به حالت فعال و پویا تبدیل می شود. دانستن این نكته مهم است كه بدانیم:

انگیزه ،قلب آموزش وپرورش است. انگیزش چند وجهی است و دو عامل مهمتر آن همان برانگیختن (فعال كردن، انرژی زایی) و انتخاب رفتار است. در هر سازمانی انگیزه برای كار مهم و ضروری است و این موضوع برای آموزش وپرورش و در راس آن معلم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا معلمان سرمشق فضائل اخلاقی و سرشار از روح خدمتگزاری هستند. «انگیزه حالت روانی است كه رفتار را در جهت هدف یا اهداف نیرو می بخشد فعال می سازد و هدایت می كند.» در اكثر كشورها به معلمان اثربخش و با انگیزه به عنوان یكی از اركان اصلی آموزش وپرورش نیاز دارند تا بتوانند جوانان را در قالب سیستم تعلیم و تربیت پرورش داده و برای آینده ای بهتر مجهز كنند.

از آنجا كه كار ضرورت توسعه است و اكثریت افراد بیشتر وقت خود را در محیط كار می گذرانند عامل انگیزه مهم و ضروری است هر شغلی با فرسودگی همراه است اما در برخی مشاغل بنا به نوع كار، تنوع وظایف و مسئولیت های آن فرسودگی بیشتر است و معلمی یكی از حرفه هایی است

كه در معرض این فرسودگی قرار دارد كه با راهكارهای مناسب می توان از فرسودگی شغلی این قشر زحمت كش و دلسوز جامعه كاست و رضایت شغلی ایجاد كرد كه بازده و نتیجه آن پیشرفت و توسعه جامعه خواهد بود و همه از آن بهره مند می گردند. در اینجا به راهكارهایی كه می توانند انگیزه معلمان را افزایش دهند اشاره می كنیم:

الف) عوامل فیزیكی (ساخمانی) مدرسه:

¤ دل انگیز كردن محیط كار: ایجاد نوركافی- رنگ مناسب- پاكیزگی اتاق ها- قراردادن گلدان و تابلوهای نقاشی و تصایر زیبا و;
¤ تامین و آماده ساختن وسایل و امكانات مورد نیاز معلم برای تدریس

ب) عوامل مالی:

در هر سازمانی افراد معمولاً تلاش و كوشش و آنچه كه نتیجه آن است را در مقابل دریافتی خود از آن سازمان (حقوق و مزایا) قرار می دهند اگر آنچه كاركنان به سازمان می دهند (كار، تلاش، فكر و وقت و;) بیشتر از آنچه باشد كه از سازمان دریافت می كنند دچار دوگانگی و فشار روانی می شوند و با رعایت عدالت و عدم تبعیض می توان انگیزه را پررنگ تر كرد.

پ) عوامل سازمانی:

سبك مدیریت و رهبری مدیران سازمان آموزش و پرورش، صدور بخشنامه های فراوان و مكرر و تدوین خط مشی های مختلف سازمانی، دسترسی نداشتن به مراجع تخصصی در مدارس كه پاسخ گوی مسائل و مشكلات مربوط به حرفه معلمان باشد باعث فشار روانی معلمان می شود كه با مشخص كردن میزان وظایف خواسته شده از شخص و حمایت اجتماعی در محیط كار می

توان اثر مثبتی در احساس اعتماد به نفس و احساس به كمال رسیدن فرد و رضایت شغلی او ایجاد كرد. رهبری و مدیریت مناسب موجب ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری كاركنان می گردد، درك محدودیت های فردی و زمانی از جانب مدیران موجب تلاش دوچندان كاركنان می شود.
اخلاق الهی در حفظ روحیه سالم مؤثر است .در آیات قرآن به هشت عامل اساسی كه باعث مصونیت از فشار روانی و فرسودگی شغلی می گردد اشاره شده است كه عبارتند از:

1- ایمان به خدا به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین معنای مفهوم بخش حیات
2- ایمان به آخرت به معنای جاودانه بودن انسان و بازگشت او به سوی خداست
3- انجام عمل صالح و مفید و سازنده و ارزنده
4- بخشش به عنوان یك عمل صالح بسیار ارزنده كه به شخص نیروی سازندگی می بخشد
5- توكل و استعانت از نیروی لایزال الهی در كلیه امور
6- صبر و شكیبایی در مقابل مشكلات و سختی ها
7- اطمینان خاطر و آرامش روحی

8- گشایش و فرج پس از سختی ها توسط خداوند
¤ برای مقابله با فرسودگی شغلی پیشنهادهایی ارائه می شود:
– علائم را بشناسید
– با یك نفر راجع به احساسات خود صحبت كنید.
– كارتان را دوباره برنامه ریزی كنید.
– كارهای اضافی خود را كم كنید.
– از تعطیلات خود به خوبی استفاده كنید.
– از روش های كسب آرامش و مراقبه استفاده كنید.
– از «خود بیانی مثبت» استفاده كنید.

– انتظارتان را از خود پایین بیاورید.
– از نظام اعتقادات مذهبی به منظور كسب حمایت استفاده كنید.
– زمانی كه سركار نیستید با استفاده از توقف فكر به مبارزه با نگرانی درباره دانش آموزان خود بپردازید.
– زندگی را به خود سخت نگیرید و به خود اجازه دهید كه احساس شوخ طبعی داشته باشید.
– مشكلات دانش آموزان را به خانه نبرید.
– جلوی افكار مهاجم را بگیرید.

عواملی از قبیل حضور به موقع معلم سر كلاس- انگیزش شغلی- برخوردهای مناسب- وضعیت ظاهری انجام وظایف شغلی و غیرشغلی جانبی- فاصله مسكن تا محل كار- جنسیت- حقوق و مزایا- وضعیت استخدامی- تاهل و تجرد دارای رابطه مستقیم با عملكرد شغلی معلم و یا فرسودگی شغلی او است. به طور اجمالی: احترام متقابل بین مدیر و معلم- دادن آزادی عمل در امر تدریس و آموزش- وجود نظم و عدالت در محیط كار- قدرشناسی مسئولان و اولیا- تقویت وجدان كاری- روشن بودن اهداف و انتظارات از معلم- دادن فرصت مشاركت واقعی در تعیین اهداف

آموزشی- شناساندن ارزش و منزلت واقعی معلم در جامعه- ایجاد فضایی صمیمی بین كاركنان- برگزاری كلاس های آموزشی ضمن خدمت مناسب با شرایط معلم- وجود مراجعی برای پاسخگویی به مشكلات و سوالات مربوط به حیطه كاری- حذف عوامل استرس زا در محیط- عمل كردن به وعده ها توسط مسئولان- وجود فضای مناسب و صمیمی برای بیان نیازها- عدالت در قضاوت مدیران و مسئولان و;

از جمله عوامل افزایش انگیزه و اشتیاق برای انجام وظایف معلمی است هرچه انگیزه معلم برای آموزش و پژوهش بیشتر باشد بازده شغلی او نمایان تر خواهد شد و نتیجه آن تربیت نسلی پژوهشگر و خلاق و موفق خواهد بود.

انگیزه های بی بازگشت

آموزش و پرورش حدود 250 هزار معلم دیپلمه دارد كه باید دوره های آموزشی را بگذرانند تا خود را با سطح نظام تعلیم و تربیت امروز همراه و همپایه سازند. البته مدیران آموزش و پرورش از آمدن فناوری های نوین در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری نظام تعلیم و تربیت سخن می گویند و با این حساب، معلمان دیپلمه راه درازی برای نیل به سیستم آموزشی نوین دارند.

ارتقای سطح دانش معلمان اما در بسیاری از شهرستان ها امكانپذیر نیست و این دسته از معلمان به ویژه جوانهایشان – كه انگیزه دارند- برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی یا دوره های آموزشی آموزش و پرورش به شهرهای بزرگ می روند. البته از این دسته معلمان، تعهد گرفته می شود كه پس از اتمام تحصیلات به شهر و دیار خود بازگردند اما;

معلم ها به شهرستان برمی گردند لیكن انگیزه های خود را در كلانشهرهای پرزرق و برق جا می گذارند. آنها در كنار تحصیل در مدارس شهر بزرگ تدریس كرده اند و در كوچه خیابان های آن زیسته اند، نیل به مواهب زندگی در شهر بزرگ با سختی های كمرشكنی همراه است اما برای جوان شهرستانی، بودن در كنار زرق و برق ها و استفاده از امكاناتی كه بعضاً در شهرستان ها وجود ندارد، اجازه بازگشت را از او می گیرد، آن هم با این توجیه كه بالاخره این امكانات در شهر بزرگ هست هرچند استفاده از آن سخت باشد;

; و این یكی از دلائل رویارویی آموزش و پرورش با نیروی مازاد در كلانشهرها است. معلم بازگشته از شهر بزرگ، تمام همت خود را معطوف بازگشت به زندگی شهری می كند و در این میان اگر بتواند واسطه ای بتراشد كه او را در مدرسه ای از شهر بزرگ بگنجاند دست افشان و پایكوبان، دیار خود را وانهاده، عازم كلانشهر می شود.

آموزش و پرورش، اینك با 19 هزار نیروی مازاد در كلان شهرها روبرو است در حالیكه بسیاری از مدارس شهرهای كوچك و روستاها با كمبود یا نبود معلم مواجه است. حق زندگی در شهر بزرگ را از هیچ انسانی نمی توان گرفت چرا كه همگان به امكانات و تجهیزات نیازمندند لیكن حس زندگی در كلانشهر از برخی طرح های دولتی در دل جوان ایجاد می شود كه آموزش و پرورش نیز بخشی از آن را در قالب طرح ارتقا سطح دانش معلمان، اجرا می كند.

به نظر می رسد، بردن مراكز آموزشی مخصوص معلمان به شهرهای كوچك، یكی از راه های جلوگیری از ایجاد مشكل عدم توازن در امر وجود نیروها در مناطق مختلف كشور است. در كنار این كار، قرار دادن مشوق هایی برای نگه داشتن معلمان در شهرهای خود به ویژه حق التدریسی های استخدام شده، نه تنها از ازدحام نیروها در كلانشهرها جلوگیری می كند بلكه موجب تشویق

برخی از نیروهای جذب شده در شهرهای بزرگ به بازگشت به مناطق محروم تر را فراهم می آورد.
ایجاد انگیزه برای خدمت در شهرهای كوچك برای معلمان بومی، از راه پرداختن به مسائل معیشتی و رفاهی مؤثرتر است. در خبرها داشتیم كه آموزش و پرورش به دنبال خانه داركردن فرهنگیان فاقد مسكن، ظرف 5 سال آینده است. باید در چنین طرح هایی اولویت به معلمان شهرستان ها داده شود تا هم انگیزه ماندن را در آنها تقویت كند و هم فكر بازگشت را به یكی از دغدغه های معلمان اضافه نماید.

به یاد داشته باشیم كه معلم با انگیزه آمده به شهر، پس از چند سال ماندن، زیر بار سختی ها و مشكلات كمر خم می كند و انگیزه ای را كه بازنگردانده بود به یغما رفته می بیند.

منابع:

– یادداشت هایی درباره نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش (دكتر اكبر شعاری نژاد- چاپ اول 1378)
– روان شناسی تربیتی (دكتر محمد پارسا- انتشارات سخن- جلد اول بهار 1374)
– انگیزش در آموزش و پرورش (ساموئل بال- ترجمه دكتر سیدعلی اصغر مسدد- انتشارات دانشگاه شیراز- چاپ اول 1373)
– محرك های فشارزا در كار معلمی و استراتژیهای مقابله با آن (فصلنامه تعلیم و تربیت- سال چهاردهم- مصطفی نیكنامی)

– قرآن درمانی (سیدمهدی هاشمی- 1373- سمینار روان شناسی در اسلام)
– بهداشت روانی (حمزه گنجی- انتشارات ارسباران- 1376)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky