توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار کار از دیدگاه مدیران صنایع ‌ pdf دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار کار از دیدگاه مدیران صنایع ‌ pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار کار از دیدگاه مدیران صنایع ‌ pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار کار از دیدگاه مدیران صنایع ‌ pdf :

بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار کار از دیدگاه مدیران صنایع

چكیده تحقیق:
بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك، الكتروتكنیك) با نیازهای بازار كار از نظر مدیران صنایع (مدیران رده میانی شامل مدیران فنی، تولید و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط، در مناطق 9 و 10 شهر تهران، عنوان پژوهش حاضر می باشد كه هدف اصلی آن تعیین میزان ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) با دانش ها و مهارتهای مورد نیاز مدیران صنایع در بازار بوده است.

در این پژوهش از آمار توصیفی همچون میانگین، انحراف استاندارد، و درصد و همچنین از آمار استنباطی همچون آزمون T تك نمونه ای، جهت پاسخگوئی به سؤالات تحقیق استفاده شده است. همچنین جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است.
به طور كلی، نتایج بدست آمده حاصل از این پژوهش به شرح زیر می باشد:

– دانش فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) از نظر مدیران صنایع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط می باشد.
– مهارت فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) از نظر مدیران صنایع در مناطق 9 و 10 شهر تهران در حد متوسط می باشد.

– مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، نسبت به برنامه های آموزشی مراكز آموزش فنی و حرفه ای رسمی، شناخت كمی دارند.
– مدیران صنایع، میزان قابلیت مهارتهای آموزشی فارغ التحصیلان مراكز فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) را با پیشرفتهای فناوری كم برآورد می كنند.

– مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) كارخانه ها و مؤسسات مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران، مهارت داشتن فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) در فناوری اطلاعات و ازتباطات (ICT) را انطباق بیشتر دانش و مهارت تخصصی آنها با نیازهای بازار كار را بیشتر از زیاد برآورد كرده اند.

فصل اول
كلیات تحقیق

مقدمه
تاریخ رشد و توسعه اقتصادی، با هماهنگی و تركیب دانش فنی و به كارگیری منابع و نیز وابستگی روزافزون به كاربرد تكنولوژی همراه بوده است.
استفاده از تكنولوژی و دانش فنی در سازمانها، شركتها و جوامع همواره متفاوت بوده و تا حدود زیادی بستگی به جدیت و مهارتهای خلاق منابع انسانی و عوامل فرهنگی و اجتماعی داشته است. (سبحان الهی، مدیریت و توسعه)
عملكرد یك سازمان وقتی می تواند مطلوب و مناسب باشد كه نیروهایی ذیصلاح و با كیفیت در آن وجود داشته باشند و سازمان بتواند از آن در مناسب ترین شغل استفاده كند.

در واقع نیروی پیش برنده ماشین و تكنولوژی انسانها هستند. امروزه برای ادامه حیات در بازار رقابت فقط استفاده از تكنولوژی و دانش فنی كافی نیست، چرا كه سرعت رشد به اندازه ای است كه فرصت یادگیری را بسیار كوتاهتر و درنتیجه، استفاده به موقع و به روز از تكنولوژی را برای رقابت پیچیده تر كرده است. لذا تولید دانش فنی و تكنولوژی برای رقابت، از عوامل اساسی برای ادامه حیات هر سازمان، شركت و جامعه محسوب می شود.
این كار فقط با منابع انسانی مستعد و با كیفیت و در اختیار داشتن ابزار مناسب و لازم عملی است. لذا ثروت اساسی یك سازمان، نیروی انسانی با دانش و مهارت (یعنی سرمایه های فكری) آن سازمان است.

علی رغم نقش كلیدی آموزش فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور كه مورد اذعان و حتی تاكید اغلب سیاستمداران و صاحبنظران است. این آموزش های پرهزینه از لحاظ پاسخ گوئی به انتظارات جامعه و سؤال اصلی نظام آموزشی (= چه آموزشی با چه كیفیتی و به چه میزان؟) در موقعیت قابل دفاع قرار ندارد. زیرا هرساله خسارت های بسیار زیادی از این بابت به كشور وارد می آید ولی این روند رو به رشد تداوم دارد، كه این وضعیت ریشه در نگرش نادرست به آموزش فنی و حرفه ای دارد. علت بروز معضل آموزش فنی و حرفه ای این است كه به هر صورت، تعاملی بودن این آموزش ها به دست فراموشی سپرده شده است. مجریان آموزش فنی و حرفه ای، آن را پدیده ای صرفاً آموزشی می بینند. تصمیمات آموزشی تنها توسط مقامات آموزشی و اغلب بدون اطلاع كافی از نیازهای شغلی و نظر طرف های ذینفع اتخاذ می شود. (ملكی، 1381، صفحه 186)

آموزش به حكم انجام تكلیف، عادت، امكانات موجود و یا روحیه توسعه طلبی تحقق می یابد و بر همین اساس نیز به سؤالات اصلی نظام آموزش فنی و حرفه ای پاسخ داده می شود. اما آموزش فنی و حرفه ای دارای دو وجه توأمان آموزشی و شغلی است كه میان آنها به صورت بالقوه تعامل برقرار است. لذا مزیت قابلیت استفاده از اطلاعات بازخوردی و مكانیسم خوداصلاحی می تواند در عمل وجود داشته باشد. در آموزش فنی و حرفه ای نظامند زمینه مشاركت در تصمیم گیری و انجام هزینه فراهم است.

رشته های آموزشی، مواد آموزشی، تعداد آموزش گیرنده، محل اشتغال و … از نتیجه تعامل و عوامل طرف های آموزشی (دستگاهای مجری آموزش) و طرف های شغلی (دستگاههای بهره بردار از محصول آموزش، كارآموزان، اولیا، كارفرمایان و …) تعیین می شود.
لذا نواقص و اشكالات آموزش به تدریج در طول زمان رفع می شود و ناهماهنگی دانش و توانمندیهای آموزش دیدگان فنی و حرفه ای از لحاظ كمی و كیفی و از نظر مكانی یا زمانی با خواسته متقاضیان كم تر رخ خواهد داد. به این دلایل تعاملی دیدن آموزش فنی و حرفه ای و فراهم كردن امكان تحقق هرچه بیشتر آن، اساسی ترین قدم برای اصلاح این آموزش ها خواهد بود.

بیان مسئله:
چنین به نظر می رسد كه هنرجویان فنی و حرفه ای به جایگاه و پایگاه شغلی قابل ملاحظه ای كه نمود موجهی در بازار كار كشور داتشه باشد، دست نیافته‌اند. و به رغم هزینه های سرشاری كه صرف تجهیز این نیروها شده، در بازار كار ایران بها و اهمیت مناسبی بدان داده نشده است، در حالی كه، از طریق تجهیز و تربیت این گونه نیروها می توان سریع تر به پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی مورد نظر رسید. چون آموزش های فنی و حرفه ای، در قیاس با آموزش های عالی از مزیت و قابلیتهایی به شرح زیر برخوردار است:

الف) هزینه بری اقتصادی كمتر فرآیند تجهیزات
ب) بازدهی سریع تر اقتصادی
ج) پاسخ دهی و ارضاء سریع تر نیازها و احتیاجات فوری و آنی بازار كار به مهارت ها و حرفه ها
د) انعطاف پذیری و قابلیت انطباق با تغییرات تكنولوژی

هـ) تنها منبع تكمیل كننده حلقه ارتباطی بین نیروی انسانی سطوح بالا و سطوح پائین جامعه شغلی
و) بالا بودن زمینه های خوداتكایی شغلی و كار‏آفرینی و در نتیجه وابستگی كمتر به نظام های مزد و حقوق بگیری و …
شاید به خاطر همین ویژگی های ارزنده است كه امروزه در بسیاری از جوامع در حال رشد به خصوص آن ها كه دچار تنگناهای مالی و سرمایه ای شدیدتری، هستند، ایجاد انگیزه هایی كه مشوق روی آوری و گرایش منابع انسانی به آموزش های فنی و حرفه ای شود، به كانونی ترین دلمشغولی های سیاست های توأم آموزش و اشتغال و مطمئن ترین راه غلبه بر بحران های ناشی از كمبود كادرهای ماهر و پدیده شكل گیری مازاد نیروی كار تبدیل شده است. (متوسلی، صفحه 24)

آنچه این تحقیق به دنبال آن است، بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) با نیازهای بازار كار می باشد. در این تحقیق دیدگاه مدیران تولید، فنی و آموزش كارخانه ها و مؤسسات تولیدی، به دلیل مشاهده عینی و عملی دانش و مهارت فارغ التحصیلان این رشته ها و همچنین مطلع بودن از میزان دانش و مهارت مورد نیاز در صنایع، با توجه به تغییرات تكنولوژی، مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

اهمیت و ضرورت پژوهش
در مسیر انتقال نوین و متغیر تكنولوژی و صنعت در هزاره سوم كه بنیانهای فلسفی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع دچار دگرگونیهای عمیق خواهد شد و جوامع بشری عملاً ویژگی های دوره پست مدرنیسم را در خود تجلی می دهند، جوامع با چالش های متعددی مواجه خواهند شد.
نظام آموزشی می تواند در انطباق، هماهنگی و اعتدال مجدد جوامع با شرایط جدید نقش مهمی را ایفا نماید. در این رهگذر یكی از مقولات مهم، رسالت بسیار اساسی نظام آموزشی، فراهم كردن شرایطی است كه در آن نیروهای تحصیلكرده بتوانند از مهارتها، توانائیها و قابلیت های كلیدی متناسب با نیازها و شرایط دنیای صنعت و بازار مشاغل فردا برخوردار شوند. (عزیزی، 1381)

بنابراین باید با تحقیق و پژوهش در مورد دانش ها و مهارتهای مورد نیاز بازار كار، برنامه های آموزش فنی و حرفه ای به سوی همگام شدن با پیشرفت های تكنولوژی سوق داده شود، تا با تربیت نیروی انسانی كارآمد كه یكی از مؤلفه های مهم توسعه می باشد، میزان رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور را تسهیل و تسریع نمائیم.
اهداف تحقیق:
اهداف این تحقیق شامل:
1- بررسی میزان دانش و مهارت فارغ التحصیلان رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك، هنرستانهای رسمی.

2- بررسی میزان مطلع بودن مدیران صنایع مؤسسات تولیدی الكترونیك از برنامه های آموزشی هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی.
3- بررسی میزان تطابق مهارتهای آموزشی فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) با پیشرفتهای فناوری
4- بررسی نقش، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در كمك كردن به انطباق بیشتر دانش و مهارت تخصصی این فارغ التحصیلان با نیازهای بازار كار.
این تحقیق در تبیین و ارائه راهكارهای مناسب، جهت تربیت و آموزش نیروهای ماهری كه مطابقت بیشتری با نیازهای بازار كار و پیشرفت فناوری روز داشته باشند، تأثیرگذار خواهد بود.

 

سؤالات تحقیق:
1- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش)، فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای رسمی رشته الكترونیك، تا چه اندازه از دانش كافی جهت اشتغال در مراكز صنعتی مرتبط، برخوردار هستند؟
2- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش)، فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای رسمی رشته الكتروتكنیك، تا چه اندازه از دانش كافی جهت اشتغال در مراكز صنعتی مرتبط برخوردار هستند؟
3- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش)، فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای رسمی رشته الكترونیك، تا چه اندازه از مهارت جهت اشتغال در مراكز صنعتی مرتبط برخوردار هستند؟
4- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش)، فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای رسمی رشته الكتروتكنیك، تا چه اندازه از مهارت كافی جهت اشتغال در مراكز صنعتی مرتبط برخوردار هستند؟

5- تا چه اندازه مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) مناطق 9 و 10 شهر تهران (مؤسسات و كارخانه های مرتبط با رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) نسبت به برنامه های آموزشی مراكز آموزش فنی و حرفه ای رسمی شناخت دارند؟

6- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش)، كارخانه ها و مؤسسات مرتبط مناطق. 9 و 10 شهر تهران، تا چه اندازه مهارتهای آموزشی فارغ التحصیلان مراكز آموزشی فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك)، با پیشرفتهای فناوری قابل انطباق است؟
7- از نظر مدیران صنایع (مدیران فنی، تولید و آموزش) شهر تهران، مهارت داشتن فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای رسمی (رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك) در فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) تا چه اندازه می تواند به انطباق بیشتر دانش و مهارت تخصصی آنها با نیازهای بازار كار، تأثیر داشته باشد؟
تعاریف عملیاتی:
آموزش فنی و حرفه ای:
آن نوع فعالیت هائی است كه می تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه، كسب و كاری آماده كند و یا كارائی و توانائی فرد را در انجام امور تقویت نماید. (ناصر حق جو، فصلنامه هماهنگ).
بازار كار:
شامل تمام مؤسسات، كارگاهها و كارخانه هائی كه از 100 نفر بیشتر پرسنل داشته و به نحوی با رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك مرتبط باشند و در بخش صنعت كشور اعم از دولتی و خصوصی به ویژه در مناطق 9 و 10 شهر تهران فعالیت می نمایند.
نیاز:
نیاز در ساده ترین شكل آن، فلاصله بین آنچه هست و آنچه كه باید باشد، است. یا فاصله میان نتایج جاری و نتایج مورد نظر مطلوب (راجر كافمن و جری هرمن)

پیشرفتهای فناوری:
منظور پیشرفت هائی است كه در دستگاهها و ابزارآلات جدید صورت می گیرد، كه لازمه استفاده از آنها، داشتن دانش و مهارت ویژه است.
مدیران صنایع: شامل مدیران آموزش، مدیران تولید و مدیران فنی مؤسسات و كارخانه های مرتبط با رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك مناطق 9 و 10 شهر تهران.
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
ICT تكنولوژی های بسیار جدیدی را بخدمت گرفته است كه فرایند آموزش، صنعت، مدیریت، تولید و … را به چالش می خواند و دسترسی سهل و ساده را به زنجیره ای از اطلاعات ارزشمند فراهم می سازد (جاریانی، 1381)

فصل دوم
روش اجرای تحقیق

روش اجرای تحقیق:
مقدمه:
آنچه كه در فصل سوم به آن پرداخته می شود معرفی روش انجام پژوهش است كه مبین ارائه یك چارچوب برای شروع كار تا حصول یافته های تحقیق می باشد. به همین منظور در این فصل شاهد بیان چگونگی انجام تحقیق، نحوه گزینش نمونه گیری، روش جمع آوری اطلاعات، چگونگی بدست آوردن روایی و پایائی آزمونها و روش تجزیه و تحلیل خواهید بود. سعی شده است این مطالب به گونه ای ارائه گردد كه در فهم بیشتر مباحث مطروحه مؤثر افتد.

جامعه آماری:
جامعه آماری، بنا بر نظر اغلب محققان – عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی كه علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم. (دلاور، 1380، صفحه 120) در این روش پژوهش جامعه‌آماری عبارت است از كلیه مدیران رده میانی (مدیران فنی، تولید و آموزش) كارخانه های مرتبط با صنعت الكترونیك و الكتروتكنیك كه از 100 نفر بیشتر پرسنل داشته باشند و در حیطه مكانی مناطق 9 و 10 شهر تهران قرار گرفته باشند.
روش نمونه گیری:
گاهی اوقات، انتخاب نمونه به صورت مستقیم از اعضای جامعه ممكن نیست. برای مثال، در برخی از پژوهشها امكان تهیه لیست از اعضای جامعه امكان پذیر نیست. در چنین شرایطی از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می‌شود. به این معنی كه از كلاس، مدرسه یا منطقه آموزشی به جای فرد به عنوان واحد نمونه گیری استفاده می شود. نمونه گیری خوشه ای شبیه نمونه گیری تصادفی ساده است. با این تفاوت كه در نمونه گیری خوشه ای به جای افراد، گروهها به صورت تصادفی انتخاب می شوند. برتری نمونه گیری خوشه ای این است كه این روش زمانی به كار برده می شود كه انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشكل یا غیرممكن است. (دلاور. 1375 صفحه 110)

بنابر مواردی كه ذكر شد، روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری خوشه ای تصادفی می باشد، به طور كلی از بین 30 كارخانه ای كه در مناطق 9 و 10 شهر تهران شناسائی شدند، 4 كارخانه در منطقه 10 و 3 كارخانه در منطقه 9 شهر تهران به طور كاملاً تصادفی انتخاب شدند.

نمونه آماری:
حجم نمونه در این پژوهش شامل 90 نفر از مدیران رده میانی (مدیران فنی، تولید، آموزش) می باشد، كه این 90 نفر در هفت كارخانه مشغول به كار بودند. روش انتخاب كارخانه ها به این صورت بوده است كه اول با استفاده از اطلاعات و مدارك مركز آمار ایران، این 30 كارخانه مرتبط در مناطق 9 و 10 شهر تهران شناسائی شدند. بعد از انتخاب خوشه ای تصادفی هفت كارخانه مورد نظر، با مراجعه به اداره كل صنایع و معادن استان تهران و گرفتن نامه رسمی به این كارخانه ها، اقدامات لازم جهت پژوهش صورت گرفت.

نام كارخانه های مورد بررسی به شرح زیر است:
كارخانه پارس الكتریك، شركت شهاب، كارخانه ارج، شركت ایران سوئیچ، كارخانه جابون، شركت نوافرك، كارخانه صنعتی مهرآباد.

روش تحقیق:
با توجه به هدف پژوهش، امكانات و شرایط موجود، روش تحقیق این پژوهش پیمایشی از نوع زمینه یابی انتخاب شده است.
تحقیق زمینه یابی عبارت است از مشاهده پدیده ها به منظور معنا دادن به جنبه های مختلف اطلاعات جمع آوری شده. این تحقیق از دو مرحله تشكیل شده است: 1) مشاهده دقیق و نزدیك پارامترهای مورد پژوهش در جامعه 2) جمع آوری اطلاعات و معنا دادن به آنچه كه مورد مشاهده قرار گرفته است. به عبارت دقیق تر، زمینه یابی یك فرآیند پژوهشی است كه به منظور جمع آوری در باره این موضوعات كه گروهی از مردم چه می دانند، چه فكر می كنند یا چه كاری انجام دهند، اجرا می شود. (دلاور، 1380، صفحه 141) گرچه هدف های تحقیق زمینه یابی، بسیارند و دامنه گسترده ای دارند، اما به طور كلی این تحقیق سه هدف را دنبال می كند: 1) توصیف 2) تبیین 3) كشف

ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات شامل یك پرسشنامه محقق ساخته است، كه شامل 51 سؤال بسته پاسخ و 1 سؤال باز پاسخ می باشد.
طرح سؤالات مربوط به دانش و مهارت های مورد نیاز بازار كار رشته های الكترونیك و الكتروتكنیك، به این ترتیب بوده است كه با توجه به هدفهای كلی كتابهای درسی كه در این دوره ها وجود دراد به طرح سؤال پرداخته ایم، با قبول این پیش فرض كه این اهداف كلی بر اساس خط مشی ها و اولویت هائی كه برای توسعه صنعت در برنامه های توسعه، توسط سیاستگذاران مملكتی تعیین می شود، تهیه و تدوین شده اند. و هدف ما این است كه مشخص كنیم آیا فارغ التحصیلان به این اهداف كه با توجه به نیازهای بازار كار و با توجه به ظرفیت و توان توسعه صنعتی توسط كارشناسان و سیاستگذاران، تهیه شده است، رسیده اند یا خیر.

روایی اصطلاحی است كه به هدفی كه آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می كند. به سخن دیگر، آزمونی روا است كه برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب می باشد. (سیف 1378، صفحهْ 379)
آزمون های مورد استفاده در آموزش و پرورش روانشناسی دارای سه هدف عمده هستند كه به سه پرسش زیر پاسخ می دهند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky