مقاله مرکز تحقیقات نجوم تحت word دارای 107 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مرکز تحقیقات نجوم تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مرکز تحقیقات نجوم تحت word

مقدمه
اهمیت موضوع و دلایل انتخاب آن
فصل اول:
مطالعات پایه
1 . 1 ) مطالعات جغرافیایی، اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی و ;.
1 . 2 ) مطالعات پیرامون نجوم
1 . 2 . 1 ) مفاهیم پایه و اطلاعاتی از دانش ستاره شناسی
جهان، ستارگان، منظومه شمسی، خورشید، سیارات، سیارکها، اقمار، ستارگان دنباله دار، شهاب سنگها، سیاره زمین، اثرات معلول، چرخش زمین، حرکت انتقالی به دور خورشید، ساکن نبودن زمین.
چشم غیر مسطح می بیند؟
1 . 2 . 2 ) پیشینه پژوهشهای دانش ستاره شناسی در سرزمین ایران
الف ) پیش از اسلام؛
دنیای اساطیر ایرانی و علم نجوم؛
-   روحانیت و علم نجوم
فصل دوم :
مطالعات کالبدی و برنامه ریزی طرح
مکانیابی رصدخانه
2 . 1 ) لزوم پژوهش برای مکانیابی و رصد خانه به همراه معرفی چند نمونه رصدخانه خارجی
2 . 2 ) پارامترهای مهم در مکانیابی رصدخانه
3  . 3 . 1 ) انتخاب بستر فیزیکی طرح
3 . 3 . 2 ) دستریسها
3 . 3 . 3 ) مکان یابی
3 . 3 . 4 ) سد کینه ورس
3 . 4 ) دیدگاهها و رویکرد های نظری طراحی:
3 . 5 ) سازه مجموعه
3 . 6 ) نیازهای فنی طرح
3 . 7 ) تعیین جهت استقرار ساختمان
3 . 8 ) ساختار طرح پلانتاریم مجموعه
ضمائم:
نقشه ها و مدارک طراحی
منابع و مآخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مرکز تحقیقات نجوم تحت word

1 ) قرآن مجید

2)کاوش رصد خانه مراغه – پرویز ور جاوند – انتشارات امیر کبیر

3 ) نگار نامه تاریخی و زندگی نامه دانشمندان نجوم و ریاضی ایران در دوره اسلام – انتشارات سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

4 ) مجله پیام یونسکو – شماره 59 – تیر ماه

5 ) مقدمه ای بر تاریخ علم – جرح سارتن – ترجمه صدری افشار – جلد اول و دوم

6 ) (آشنایی با رصد خانه های دنیا – زیگفرید مارکس، ورنر فاد – ترجمه ملک عبدالی – انتشارات فرهنگی هنری آستان قدس رضوی – 1371)

7 ) رصد خانه زرتشت در نیمروز، رضا مرادی غیاث آبادی، انتشارات پژوهنده، 1379 )

8 ) ابنیه و آثار تاریخی مراغه – از انتشارات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

9 ) کتاب اسطلاب یا شمارشگر نجومی – تالیف سر فراز غزنی – تهران

10 ) تاریخ نجوم اسلامی – کرلو الفونسو نلینو – ترجمه احمد آرام، تهران

11 ) تاریخ وصاف الحضره در احوال سلاطین مغول – فضل الله شیرازی – تهران 1338 – جلد اول

12 ) رساله شرح آلات رصد – مهندس موید الدین عرضی

13 ) طرح مجموعه علمی و تاریخی خواجه نصیرالدین طوسی ( در کنار سایت تاریخی رصد خانه مراغه) به راهنمایی مهدی شیبانی 1376 شهرام باباخانیان

14) بررسی نظری و عملی روشنایی آسمان در مکان یابی رصد خانه های بزرگ – صونا حسینی

15) مکان یابی رصد خانه ملی ایران (لرزه شناسی و هواشناسی) علی اکبر نبی خانی

16) مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه – احمد پناهی 1385 دانشگاه گیلان

17)کارش رصد خانه مراغه : دکترپرویز ورجاوند ، انتشارات امیر کبیر تهران

18) طرح و توسعه و عمران و حوزه نفوذ مراغه، مهندسین مشاور، زیست ، تهران تیر ماه

19) بهینه بندی اقلیمی ایران. مسکن و محیط های مسکونی، ذکر تحقیقات ساختمان ، مسکن ، تهران پاییز

20) راهنمای طراحی معماری ساختمانهای بلند مسکونی ، مهندس ژاله طلابی ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، تهران ، پاییز

21)مجله آبادی، سال پنجم شماره هفدهم ، تهران تابستان

22)آئین نامه طرح ساختمانهای در برابر زلزله، مرکز تحقیات مسکن تهران بهمن

23) نویفرت

مکانیابی رصدخانه

2 – 1 ) لزوم پژوهش برای مکان یابی رصدخانه

در زمانهای گذشته هر نقطه ای که در برسی های ساده مناسب به نظر می رسید، رصدخانه ها را بنا می کردند

امروزه مسائل مختلفی در بر پایی یک رصدخانه مطرح شده که بدون گرفتن آنها، امکان تاسیس وجود ندارد

با پیشرفت تکنولوژی ظرافت و دقت بکار رفته در ادوات و دستگاههای مختلف بیشتر می شود و به همان اندازه ارزش دستگاهها بالاتر می رود. به لحاظ پرهزینه بودن ساخت رصدخانه های بزرگ و حساسیت دستگاههای مورد استفاده لازم است احداث این رصدخانه در محل مناسب انجام گرفته و امکان سنجی دقیق تری که امروزه در دنیا مرسوم است صورت گیرد. به عنوان مثال؛ هزینه ساخت تلسکوپ 10 متری کک  مبلغی معادل 80 میلیون دلار بود که تقریباً معادل بودجه یک کشور است. از بیشترین توان یک تلسکوپ هنگامی می توان استفاده کرد که شرایط پیرامون آن، از پوسته پوشاننده گرفته تا مکان جغرافیایی  ویژه آنها متناسب انتخاب شده باشند. منظور از مکان یابی، انتخاب مناسبترین مکان از لحاظ پارامترهای هواشناسی و نجومی و محلی آن است

نصب و استقرار تلسکوپ های اپتیکی بزرگ که بتوان رصد ستارگان را بادقت و کیفیت بهتر نسبت به جاهای دیگر امکان پذیر سازد، مستلزم مطالعه دقیق دربارهی عوامل موثر در دید و سایر به پارامترهای مکان یابی و استفاده از تجهیزات متنوع برای اندازه گیری این پارامترها می باشد. به این ترتیب، تردیدی نیست که برای استفاده و بهره برداری هر چه بیشتر از این ابزارها و مراقبت در نگهداری سرمایه کلانی که صرف آن شده بهترین مکان انتخاب شود تا از نظر بهره وری دچار مشکلی نشویم

جای مناسب برای یک رصد خانه اپتیکی، مکانی است که بیشترین شبهای صاف و بدون ابر را در طول داشته و واضح ترین تصاویر را از جرم آسمانی بدهد. کیفیت تصویر در یک  تلسکوپ، وابسته به حرکت توده های هوا و تلاطم موجود در جو است

پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که برای انتخاب یک نقطه باید مکان هایی را در نظر گرفت که بلندی آنها در نزدیکی اقیالنوسها بیش از دو هزار متر و در داخل خشکی ها بیش از سه هزار متر از سطح دریاهای آزاد باشد. می توان تصور نمود که چون اتمسفر زیمن مهمترین عامل در چگونگی تصویر اجرام آسمانی در یک تلسکوپ می باشد، برای رهایی از آن بهتر است از تلسکوپ در مدار زمین و یا ساخت یک رصد خانه در کره ماه استفاده نمود

در حقیقت هم اکنون نیز بسیاری از پژوهشگران مشغول انجام چنین مطالعاتی می باشند. ولی هزینه استفاده از راکت ها و قمر های مصنوعی بسیار زیاد است و به تکنولوژی پیشرفته ای نیازمند می باشد. در ضمن زمینه ساز انجام چنین پژوه هایی رصد خانه های زمینی می باشند که راه را برای پژوه های کامل تر و مدرن تر باز می کنند

اتمسفر به راههای گوناگونی در رصدهای نجومی که روی زمین انجام می گیرد، اثر می گذارد. تغییر جهت انتشار نور و تغییر شدت نور رسیده به زمین از این مسئله ناشی می شوند

در مناطق خشک سطح زمین در شب به سرعت سرد می شود و این انرژی فقط به مقدار بسیار کمی به وسیله هوای بدون بخار آب جذب می شود از این رو نزدیک سطح زمین هوا سردتر است. ولی در لایه های بالاتر اتمسفر تغییرات دما بسیار کم می باشد (مگر این که وزش باد به قدر کافی باشد) . در مناطق خشک این کم شدن سریغ دما در شب که مدت چند ساعت ممکن است دوام داشته باشد می رساند که توده ا از هوای سرد به محوطه مورد نظر در حال حرکت است و کم  شدن سریع دما همیشه با دید بد همراه است. حال آن که دمای ثابت با افزایش بسیار کم دما در شب دید خوب را به همراه دارد تغییرات روزانه دما در محلی که مناسب رصد خانه باشد بایستی تا حد ممکن کمتر باشد. در درجه اول این تغییرات در شب می بایستی بسیار کم و ناچیز باشد که شکل آینه تلسکوپ در طول شب ثابت بماند و کوچک بودن این تغییرات در روز نیز سبب می شود تا از ذخیره گرما در داخل گنبد جلوگیری شود به تجربه معلوم شده است که در قله کوه ها معمولاً تغییرات دما کمتر است و حال آن که تپه های کوچک در یک فلات معمولاً کاهش زیاد دما را در شب نشان می دهد. تلسکوپ باید در بالای کوه و در نزدیکی پرتگاهی قرار داده شود که به سوی آن باد می وزد. چنین علمی آشفتگی هوای اطراف تسلکوپ را که ممکن است به خاطر توپوگرافی نا مناسب بالای قله باشد، در نزدیکی دهانه تسلکوپ به حداقل می رساند

دوری از شهر ها و مراکز صنعتی از شرایط اصلی انتخاب جای مناسب برای رصد خانه است آلودگی هوا در نزدیکی مراکز تجمع نور چراغهای شهر ها در شب سبب خطا در نتیجه رصد ها می شوند. و باید از آنها پرهیز نمود در ضمن باید بتوان پیش بینی نمود که توسعه شهر سازی در آینده در آن حوالی رخ ندهد

به طور کلی از روی پژوهشهای انجام شده می توان گفت که یک رصد خانه پژوهشی از شهری که دویست هزار نفر جمعیت دارد باید حداقل 25 کیلومتر و از شهر یک میلیونی حداقل 35 کیلومتر و از شهر چهار میلیونی حداقل 45 کیلومتر به دور باشد. (9). به طوری که همیشه اثر نوع چراغ ها در شب در سمت الراس نا چیز و در چهل و پنج درجه از افق در سوی چشمه نور از یکدهم واحد قدر ستارگان کمتر باشد و این موضوع را می توان با یک نور سنج معمولی تحقیق نمود

در بعضی نقاط ،رفت و آمد هواپیما ها موجب اعتشاش در جو می شوند و ممکن است تا چه شب کار با تلسکوپ را بی فایده سازد . بنابراین عوامل مختلفی در انتخاب محل رصد خانه موثر است که از این رو بایستی شرایط کلی آب و هوایی و عوامل محلی و توپوگرافی موثر دردید را مورد توجه قرار داد

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که پس از ایجاد رصد خانه پروژه های آبادانی دیگری که در منطقه صورت می گیرد مشکلاتی برای رصد خانه ایجاد نکنند. مثلاً ایجاد جنگل مصنوعی و یا دریاچه های مصنوعی می توانند تاثیر منفی در شرایط اقلیمی منطقه از نظر نجومی ایجاد کند

2 – 2 ) پارامتر های مهم در مکان یابی و رصد خانه ها:

به طور کلی پارامتر های مهم در مکانیابی و عمدتاً به سه دسته تقسیم می شوند

الف ) پارامتر های هوا شناسی :

مانند: پوشش ابری ، سرعت و جهت باد، تغییرات دما در طول شب، تغییرات فشار، لایه های وارونگی دمائی و تعداد وقوع در ارتفاع این لایه ها، رطوبت و ;

ب ) پارامتر های نجومی :

مانند : تعداد شب های مناسب برای طیف سنجی، کیفیت دید محل، چشمک زنی، کدورت، روشنایی و آسمان و ;

ج ) پارامتر هالی محلی :

مانند : ژئوفیزیک عمومی ، آلودگی نوری، جنس زمین مورد نظر (پوشش گیاهی و ضریب جذب نور) دسترسی آب، برق، مخابرات، جاده اصلی و ;

مهمترین پارامتر جهت مکان یابی سایت رصد خانه پارامتر دید می باشد. دید بر اثر دما، فشار و وزش باد، در جوّ آشفتگی ایجاد می شود و این آشفتگی موجب تغییر چگالی محلی و در نتیجه ضریب شکست محیط می شود به طوری که بر جبهه موج دریافتی از جرم آسمانی اثر می گذارد. این پدیده را تلاطم جوّ می گویند