توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه اقتصاد و فناوری تحت فایل ورد (word) دارای 91 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه اقتصاد و فناوری تحت فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه اقتصاد و فناوری تحت فایل ورد (word)

چکیده    
مقدمه    
چشم‌انداز 20 ساله کشور    
دانش چیست؟    
جامعه دانش‌بنیان چیست؟    
خوشه دانشی چیست؟    
چه کسی در هزاره نوین باسواد است؟    
سواد فرهنگی    
سواد عمومی    
سواد فناوری    
سواد اطلاعاتی    
وضعیت اقتصاد کنونی کشور    
جدول 1: تولید ناخالص داخلی (برحسب قدرت خرید متوازن): 2004    
جدول 2: سرانه درآمد (برحسب قدرت خرید متوازن): 2004    
جدول 3: درآمد ناخالص ملی (GNI): 2004 (همه ارقام 2004 نیست)    
جدول 4: شاخص آزادی اقتصادی    
جدول 5: نرخ رشد واقعی اقتصاد (تولید ناخالص داخلی): 2004    
جدول 6: جمعیت زیر خط فقر (2004)    
جدول 7: نرخ بیکاری (2004)    
جدول 8: میزان صادرات (2004)    
جدول 9: شاخص توسعه انسانی (2005)    
جدول 10: بازبودن کشور    
جدول 11: شاخص زیرساخت    
چشم‌انداز 20 ساله اقتصاد کشور    
توسعه چیست؟    
توسعه اقتصادی چیست؟    
وضعیت فناوری در کشور    
جدول 12: شاخص فناوری (در منطقه)    
جدول 13: میزان صادرات صنعتی مبتنی بر فناوری برتر (در منطقه)    
جدول 14: رشد تولیدات صنعتی (2004)    
جدول 15: تعداد پژوهشگران در میلیون نفر (2003)    
جدول 16: میزان هزینه‌های تحقیق و توسعه    
جدول 17: شاخص آموزش    
جدول 18: شاخص آمادگی الکترونیک (2005)    
جدول 19: شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات (2004): اینترنت و رایانه شخصی (مقدار در 10هزار نفر)    
چشم‌انداز 20 ساله فناوری کشور    
فرصت‌های نوین خوشه فناوری اطلاعات کدامند؟    
تعامل دوطرفه و نزدیک    
جمع‌بندی    
منابع و مراجع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه اقتصاد و فناوری تحت فایل ورد (word)

1       کِیت گریفین, راهبردهای توسعه اقتصادی, حسین راغفر, محمدحسین هاشمی, نشر نی,

2       دکتر مصطفی سلیمی‌فر, اقتصاد توسعه, انتشارات موحد,

3       دکتر محمود متوسلی, توسعه اقتصادی, سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت),

4       دیوید کلمن, فورد نیکسون, اقتصادشناسی توسعه‌نیافتگی, دکتر غلامرضا آزاد (ارمکی), موسسه انتشاراتی و فرهنگی وثقی,

5       مایکل تودارو, توسعه اقتصادی در جهان سوم, دکتر غلامرضا فرجادی, موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی وتوسعه,

6       دان بلانت, مارک جکسون, اقتصاد کار و نیروی انسانی, محسن رنانی, انتشارات فلاحت ایران,

7       هیات نویسندگان, مقدمه‌ای بر کارآفرینی, سیامک نطاق, سازمان ملی بهره‌وری ایران,

8       علیرضا بوشهری, فن‌آفرینی, سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان,

9       سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان, شورای عالی اطلاع‌رسانی, مجموعه مقالات همایش نقش فناوری اطلاعات در اشتغال, تهران,

10   دکتر محمد طبیبان, اقتصاد ایران, موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه,

11   دکتر ابراهیم رزاقی, گزیده اقتصاد ایران, انتشارات امیرکبیر,

12   دکتر ابراهیم رزاقی, آشنایی با اقتصاد ایران, نشر نی,

13   مرکز آمار ایران, سالنامه آماری کشور 1381, مرکز اطلاع‌رسانی,

14   دکتر محمدمهدی بهکیش, اقتصاد ایران در بستر جهانی‌شدن, نشر نی,

15   دکتر محمدعلی خطیب, اقتصاد ایران, انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران,

16   دکتر نیلی و همکاران, استراتژی توسعه صنعتی کشور, دانشگاه صنعتی شریف,

17   مجید کوپاهی, اصول اقتصاد کشاورزی, انتشارات دانشگاه تهران,

18   (به‌کوشش) قدیر فیروزنیا, دکتر عبدالرضا رکن‌الدین اقتخاری, جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی از دیدگاه صاحب‌نظران,

19   دکتر مصطفی ازکیا, جامعه‌شناسی توسعه و توسعه‌نیافتگی روستایی ایران, انتشارات اطلاعات,

20   علی‌اکبر نیک‌خلق, جامعه‌شناسی روستایی, انتشارات چاپخش,

21   دکتر ناصر خادم آدم,‌ سیاست اقتصاد کشاورزی در نظام‌های مختلف و ایران, انتشارات اطلاعات,

22   سازمان شهرداری‌های کشور, نشریه دهیاری‌ها, سال اول, شماره 6-1, تهران,

23   مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران, مجموعه مقالات سمینار بررسی مسایل مناطق بیابانی و کویری ایران, یزد,

24   موسسه توسعه روستایی ایران, چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه روستایی ایران, تهران,

25   مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران, موسسه توسعه روستایی ایران, برنامه اقدام ملی مقابله با بیان‌زایی و تعدیل اثرهای خشکسالی, وزارت جهادکشاورزی,

26   دکتر عبدالحسین نیک‌گهر, مهناز کاشانی, گزارش طرح بیمه روستاییان, موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی,

27   دکتر بهاءالدین نجفی, درباره اقتصاد کشاورزی ایران, انتشارات علمی و فرهنگی,

28   حسین سلطان‌زاده, مقدمه‌ای بر تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران, نشر آبی,

29   علیرضا استعلاجی, بررسی و تحلیل رویکردها و راهبردهای توسعه روستایی-ناحیه‌ای, نشریه جهاد, سال 22, شماره 250-251 و 252, خرداد و تیر و مرداد

30   محسن ابراهیم‌پور, احمد ترک‌نژاد, آموزش و بسط اشتغال در روستا, نشریه جهاد, سال 22, شماره 250-251, خرداد و تیر

31   افسانه و همایون فرهادیان, جایگاه و نقش صنایع روستایی در توسعه روستایی, نشریه جهاد, سال 23, شماره 258, مرداد و شهریور

32   تی. پترین, کارآفرینی به منزله یک نیروی اقتصادی در توسعه روستایی, حمیدرضا زرنگار, نشریه جهاد, سال 22, شماره 253, مهر و آبان

33   مهرداد توده روستا, ایجاد اشتغال در مناطق روستایی, راهی به سوی توسعه روستایی و غلبه بر فقر,‌ نشریه جهاد, سال 23, شماره 257, خرداد و تیر

34   محمدحسین عمادی, اسفندیار عباسی, کارآ‏فرینی در روستا, نشریه جهاد, سال 22, شماره 250-251, خرداد و تیر

35   علیرضا بوشهری, پنجره‌ای به سوی کارآفرینی تکنولوژیک, گسترش صنعت, سال ;, شماره ;

36   مجمع تشخیص مصلحت نظام, ”چشم‌انداز 20 ساله کشور“, رسانه‌های جمعی,

37   محمدرضا میرزاامینی, ”اقتصاد یادگیرنده“, هفته‌نامه گسترش صنعت, شماره 601, 602 و 603, اردیبهشت

38   محمدرضا میرزاامینی, ”سواد فناوری“,هفته‌نامه گسترش صنعت, شماره 605 و 606, خرداد

39   محمدرضا میرزاامینی, ”چه کسی در هزاره نوین, باسواد است؟“

40   محمدرضا میرزاامینی, ”سیمای سیاست ملی فناوری اطلاعات“, هفته‌نامه گسترش صنعت, شماره 611 اردیبهشت

Clare O’Farrel, Information and Communication Technologies (ICTs) for Sustainable Livelihoods, aerdd,
Alexander Osterwalder, ICT in Developing Countries, University of Lausanne,
Minnesota University, Rural Knowledge Clusters’ Contribution to Sustainable Rural Development,
The Knowledge Economy, New Zealand, 2000
Darius Mahdjoubi, Architecture of Knowledge,
Johan Ernberg, Telecommunications for Sustainable Development,
Scott S. Robinson, On Estimating Telecentre Demand in Mexican Rural Municipios,

چکیده

حرکت در جهت چشم‌انداز 20 ساله کشور نیازمند تلاش همه‌جانبه مسوولان و نخبگان کشور است. در این مقاله بعد از بررسی وضعیت کشور از ابعاد مختلف اقتصادی و فناوری و تبیین جایگاه آن در منطقه، تلاش می‌شود تا چشم‌انداز 20 ساله کشور در حوزه اقتصاد و فناوری شفاف گردد

کشور باید در افق 20 ساله خود، به اقتصادی دانش‌بنیان و یادگیرنده که در منطقه‌ای شکوفا، حائز برتری است و کاملاً توسعه‌یافته محسوب می‌گردد (و دارای ویژگی‌های طرح‌شده در مقاله است) تبدیل گردد

در همین راستا، کشور در یک افق 20 ساله به “مرکز تعالی فناوری‌های پیشرفته در منطقه” تبدیل خواهد شد که نوآور و خوداتکا بوده و به سبب داشتن توانمندی‌های دانشی و فناورانه متمایز و رقابت‌پذیر، برترین کشور از جهت علمی، فناوری و صنعتی در سطح منطقه و دارای جایگاهی برجسته در سطح جهانی است (ویژگی‌های مربوطه در مقاله شرح داده شده است)

واژگان کلیدی:

چشم‌انداز 20 ساله، اقتصاد، فناوری، جامعه دانش‌بنیان و یادگیرنده، توسعه، توسعه اقتصادی،

مقدمه

تمامی افراد، سازمان‌ها و کشورها در حال حرکت به سمت تصورات خود و دیگران از آینده هستند. این تصورات که برخاسته از نگرش‌ها، باورها، ارزش‌ها، توانایی‌ها، امکانات، ایمان و امید است خواسته یا ناخواسته، جهت حرکت آینده ما را مشخص می‌نمایند. قطعاً کسانی که خود آگاهانه، چشم‌انداز روشنی را برای آینده خویش خلق می‌نمایند و می‌کوشند آینده بهتری را برای خود و دیگران رقم بزنند برنده بازی فردا هستند

به اعتقاد اندیشمندان، وجود یک چشم‌انداز بزرگ و پرشکوه در پیش رو، علاوه بر آنکه باعث انسجام امور و حرکت هدفمند می‌شود، افراد را نیز برانگیخته و “کششی خلاق و سازنده” ایجاد می‌نماید

چشم‌اندازهای موجود در زندگی افراد را می‌توان این‌گونه سطح‌بندی نمود

چشم‌انداز جهانی
چشم‌انداز منطقه‌ای
چشم‌انداز ملی
چشم‌انداز استانی و شهری
چشم‌انداز سازمانی و کاری
چشم‌انداز شخصی

هر یک از این چشم‌اندازها خود می‌توانند دارای ابعاد مختلف بخشی باشند. روشن‌بودن این چشم‌اندازها برای افراد جامعه، باعث حرکت سازنده و بانشاط آنان در جهت توسعه شخصی، محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی خواهد شد. بلاتکلیفی، سرگردانی و روزمرگی از مهمترین آسیب‌های شخصی و اجتماعی محسوب می‌شوند که همچون مانعی آشکار یا پنهان، فرد و جامعه را از حرکت مثبت باز می‌دارد

اگرچه بحث راجع به آینده جهان، منطقه و کشور از حوصله این مطلب خارج است، اما مختصراً اشاراتی بدان خواهیم داشت تا بهتر بتوانیم وارد بحث ملی شویم

بشر در طول تاریخ, شاهد سه انقلاب کشاورزی, صنعتی و اطلاعاتی در عرصه زندگی خود بوده است. چندین دهه است که جوامع بشری وارد عصر اطلاعات و دانش شده‌اند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیشران اصلی این عصر, تغییرات اساسی در نحوه زندگی انسان و امور اقتصادی, فرهنگی, سیاسی و دفاعی او به وجود آورده است. بعضی از آینده‌پژوهان نیز روند تکامل و بلوغ فناوری اطلاعات (توام با سایر فناوری‌ها همچون فناوری نانو و فناوری زیستی) را زمینه‌ساز انقلاب سایبری و باعث ظهور عصر چهارم زندگی بشر می‌دانند

مطالعه رویکردهای جهانی نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، برخی جوامع در حال حرکت از جوامع صنعتی به سمت جوامع فراصنعتی یا جامعه اطلاعاتی و بالتبع آن شکل‌گیری یک جامعه دانش‌بنیان یا یادگیرنده هستند. سیاست‌گذاران کشورهای مختلف به خوبی دریافته‌اند که باید اهمیت روزافزون اطلاعات و دانش را جدی گرفت و از امروز خود را مهیای آینده‌ای متفاوت ساخت

خاورمیانه، علیرغم آنکه همچون قلبی برای جهان است، اما به‌کندی مسیر رشد و توسعه خود از ابعاد گوناگون را می‌پیماید. بحران‌های مختلف امنیتی، سیاسی و اجتماعی و نبود همکاری‌های مناسب منطقه‌ای، باعث بروز شرایط ناپایدار در منطقه و عدم حرکت پویای این جوامع به سمت آینده‌ای باشکوه است

کشور عزیزمان ایران نیز می‌کوشد در جهت اهداف عالیه جهانی خود، ضمن رسیدن به برتری در منطقه، حرکتی جدی را در جهت مشارکت و پیشبرد کمال و تعالی در سطح جهان آغاز نماید


چشم‌انداز 20 ساله کشور

خوشبختانه کشور ما نیز همسو با تحولات جهانی, چشم‌اندازی را در افق 20 ساله برگزیده است تا در سال 1404 هجری شمسی (2025 میلادی) به کشوری توسعه‌یافته و دارای جایگاه اول اقتصادی, علمی و فناوری در سطح منطقه, توام با حفظ هویت اسلامی و انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام همراه با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌المللی تبدیل گردد. بنابراین ضروری است کشور بر اساس رویکرد توسعه دانایی‌محور به جامعه‌ای دانش‌بنیان مبدل گردد

این چشم‌انداز بر اساس مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصول و جهت‌گیری‌های رهبر کشور در سال 1382 تصویب و به قوای مختلف ابلاغ گردیده است (در ادامه به تشریح مختصر این چشم‌انداز بر اساس سند موجود می‌پردازیم)

جامعه ایرانی باید در این افق, کشوری توسعه‌یافته در الگویی متناسب با مقتضیات فرهنگی, جغرافیایی و تاریخی خود, متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی, ملی و انقلابی با تاکید بر مردم‌سالاری دینی, عدالت اجتماعی, آزادی‌های مشروع, حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها, و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی باشد

باید تولید ملی آن برخوردار از دانش پیشرفته, توانا در تولید علم و فناوری, متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی باشد؛ یعنی اقتصادی دانش‌بنیان و فناوری‌محور شکل گیرد که بتواند با استفاده گسترده و بهره‌ور از منابع انسانی و اجتماعی, سطح رفاه ملی را تا حد یک کشور کاملاً توسعه‌یافته ارتقا بخشد. رفاه ملی‌ای که مستلزم برخورداری از سلامت, امنیت غذایی, تامین اجتماعی, فرصت‌های برابر, توزیع مناسب درآمد, نهاد مستحکم خانواده, به دور از فقر, تبعیض و بهره‌مند از محیط زیستی مطلوب است

در این چشم‌انداز, ویژگی‌های فرد ایرانی مطلوب نیز این‌گونه تعریف شده است: فعال, مسؤولیت‌پذیر, ایثارگر, مومن, رضایت‌مند, برخوردار از وجدان کاری, دارای انضباط, روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی, متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران, و مفتخر به ایرانی‌بودن خود

از بعد امنیت ملی باید کشوری امن, مستقل و مقتدر مبتنی بر نظام دفاعی دارای بازدارندگی همه‌جانبه (و دارای پیوستگی مردم و حکومت) شکل گیرد. رسیدن به چنین چشم‌اندازی نیازمند هوشمندی امنیتی است که خود مستلزم هوشمندی سیاسی و هوشمندی دفاعی است؛ به عبارتی باید سیاست‌ها و استراتژی‌هایی دفاعی اتخاذ گردد، که منتج به توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی در بخش دفاع کشور می‌شود که در راستای افزایش اقتدار دفاعی کشور و حرکت به سمت رفع تهدیدات امنیتی منطقه‌ای و جهانی و شکل‌گیری یک فضای امنیتی پایدار و قابل‌‌پیش‌بینی در جهت تامین منافع ملی ‌باشد. هوشمندی امنیتی خود مستلزم آن است که بخش دفاع به سازمانی اطلاعاتی و دانش‌بنیان بدل گردد

در زمینه تعاملات جهانی, باید در جهان اسلام, الهام‌بخش, فعال و موثر باشد. این امر از طریق تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی, توسعه کارآمد, شکل‌گیری جامعه‌ای اخلاقی, نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی, تاثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی میسر می‌گردد. در بعد روابط بین‌المللی نیز باید دارای تعاملی سازنده و موثر با جهان براساس سه اصل عزت, حکمت و مصلحت باشد

لازم به ذکر است منطقه شامل 20 کشور ذیل می‌باشد

1     ایران

2       ترکیه

3       پاکستان

4       مصر

5       عربستان

6       اسرائیل

7       عراق

8       امارات

9       سوریه

10   کویت

11   عمان

12   آذربایجان

13   اردن

14   افغانستان

15   قطر

16   لبنان

17   یمن

18   بحرین

19   ترکمنستان

20   ارمنستان

دانش چیست؟

از آغاز خلقت همواره انسان با موضوع ”دانش“ همراه بوده است و دانش, نقشی اساسی در زندگی او داشته است. اما به‌گفته نیکو اِستر ”هنوز دانشِ ما راجع به دانش, بسیار اندک است!“. تعاریف بسیار متعددی راجع به دانش وجود دارد به گونه‌ای که به تعبیر داریوش محجوبی (1997) ”ما به تعداد انسان‌هایی که خود را صاحب دانش می‌دانند,‌ تعریف از دانش در اختیار داریم!“. به همین خاطر ما صرفاً به ذکر تعریفی کلی از دانش می‌پردازیم و می‌کوشیم از طریق شکل‌های 1 و 2, بیشتر جایگاه دانش را تبیین نماییم

طبق تعریف دانیل بِل (1973), دانش ”مجموعه‌ای از گزاره‌های ساخت‌یافته راجع به واقعیت‌ها ویا ایده‌‌ها است که حاوی قضاوتی مستدل یا نتیجه‌ای آزموده‌شده است و از طریق رسانه‌های ارتباطی, در قالبی نظام‌مند, به دیگران منتقل می‌گردد“. پس در واقع دانش (متمایز از اخبار و سرگرمی‌ها), دربردارنده قضاوتی جدید یا تبیین جدیدی از قضاوت‌های گذشته است (محجوبی, 1997). به تعبیر ال‌گور, دانش, چکیده اطلاعات است که گاهی اوقات از تخمیر فکری آن, ”خرد“ (یا ”معرفت“) متولد می‌شود. در ادبیات ”هوش مصنوعی“, ”داده‌ها“ مواد خام اطلاعات هستند و ”اطلاعات“, چیستیِ آنچه که ارایه‌شده (یعنی داده‌ها) هستند. در واقع به تعبیر شانون (بنیان‌گذار نظریه اطلاعات در دهه 1930), اطلاعات, همان ”کاهش عدم‌قطعیت‌ها“ هستند. و نهایتاً, ”دانش“ چیستی و چگونگیِ آنچه بازنمایی‌شده  (یعنی اطلاعات) هستند

اِستان دیویس و جیم بوتکین,‌ از نگاهی درونی‌تر موضوع را نگریسته و ”اطلاعات“ را همان داده‌های مرتب‌شده طبق الگوهای معنادار بیان می‌کنند و ”دانش“ را به عنوان ”کاربرد یا استفاده کاربردی از اطلاعات“ معرفی می‌نمایند

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky