توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word) دارای 165 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word) :

بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word)

مقدمه:

از آنجا اهل تشیع به گفته خود پیامبر(ص) برای نجات خود از گمراهی و ضلالت باید به دوچیز متمسك بشوند و آن دو یكی قرآن ودیگری اهل بیت (ع) هستند، در این پروژه سعی براین شد كه به بررسی آیاتی در قران كه شأن نزول آنها در موردامام علی (ع) اولین امام و جانشین پیامبر (ص) است پرداخته شود، لذا موضوع خود را تحت عنوان دیدگاه مفسرین شیعه و سنی در مورد آیاتی كه شأن نزول آنها درمورد امام علی (ع) است قرار دادم وبه بررسی نظرات مفسران شیعه واهل سنت پرداختم و دلیل اینكه اهل سنت باوجود این آیات چرا امامت امام علی (ع) را انكار وبه آیات قرآن و وصیّت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد (ص) عمل نكردند. كه در این پروژه تا حدودی مشخص می شود و همچنین دلیل ا طاعت نكردن از دستور خدا وپیامبر(ص) چه بوده است، و چرا اهل سنت حاضر نبودن كه واقعیت را قبول كنند و امامت را به جانشین بر حق پیامبر خدا( ص) یعنی حضرت علی( ع) واگذار كنند تا مشكلاتی كه برای اسلام و جهان اسلام پیش آمده، رخ نمی داد، كه دامنه آن حتی تا امروز نیز كشیده شده است. امید است توانسته باشم كه حق مطلب را اداء كرده باشم .

اهمیت موضوع:

در رابطه با اهمیت موضوع امام علی(ع) در قرآن از دیدگاه مفسران شیعه و سنی نكاتی را بیان می نمایم :

1-آیات زیادی وجود دارد كه در قرآن شأن نزول آنها در مورد امام علی(ع) و اهل بیت(ع) است و این موضوع به اندازه ای مهم بوده است كه قرآن نیز به آن اشاره كرده زیرا جامعه اسلامی می طلبد كه همیشه پیشوا و رهبر داشته باشد تا به گمراهی و ضلالت نرود.

2- علاقه ای كه بنده به حضرت امیر(ع) دارم و همچنین مقام والایی كه حضرت دارند و تاامروز كسی پی به عظمت و مقام آن بزرگوار نبرده اند، اینجانب را بر آن داشت كه به این موضوع از دیدگاه قرآن بپردازم .

سوال تحقیق :

1-چه آیاتی در قرآن در عظمت شأن حضرت امیر(ع) نازل شده است ؟

2-چه آیاتی در قرآن امامت حضرت امیر (ع)را اثبات می نماید ؟

3-دیدگاه اندیشمندان شیعی و سنی در مورد آن دسته از آیات چیست ؟

فرضیه :

قرآن كریم در آیات عدیده ای به اتفاع شأن و امامت حضرت امیر(ع) اشاره كرده است.

پیشینه بحث:

چون بحث من بخشی از آیاتست، پیشینه آن به تمام تفاسیری بر می گردد كه آ‎یات قرآن را تفسیر كرده اند، البته كتابهایی در این باره نوشته شده كه مهمترین آنها: كتاب الغدیر علامه امینی می باشد .

چكیده:

مطالب مندرج در این تحقیق شامل دوفصل می شود كه در رابطه با هر فصل توضیح مختصری بیان می كنیم :

در فصل اول به بررسی چند آیه در سوره های بزرگ قرآن كه شأن نزول آنها در مورد امام علی(ع) نازل شده از دیدگاه مفسران اهل سنت و شیعه می پردازیم. مفسران اهل تشیع و اهل تسنن در مورد اكثر آیات بیان كرده اند كه شأن نزول این آیات در مورد حضرت امیر (ع) است و حتی آنرا با توجه به احادیث وروایات و اقوال مختلفی تأیید كرده اند. اما بعضی از مفسران اهل سنت متأسفانه در كنار این قول، اقوال دیگری را ذكر كرده اند و بعضاً گفته اند كه شأن نزول این آیه علاوه بر علی (ع) كسان دیگر نیز هستند و حتی بعضی از مفسران اهل تسنن آورده اند كه شأن نزول این آیات در مورد حضرت امیر (ص) نیست و اشخاص دیگری را ذكر كرده و یا چیزی در مورد آن ذكر نكرده اند. در فصل دوم به علل اختلاف تفاسیر شیعه و سنی در مورد بعضی از این آیات اشاره شده كه دلیل این اختلافات چیست و چرا با وجود این همه دلائل و احادیث باز عده ای از مفسران اهل تسنن این موضوع را منكر شده اند .

مقدمه:

در این فصل به بررسی چند آیه از سوره های مطول قرآن كه شأن نزول آنها در مورد حضرت امیر (ع) آمده از دیدگاه مفسران شیعه و اهل تسنن پرداخته شده است، به این صورت كه آیه ذكر شده ودیدگاه و نظر مفسران شیعه و اهل تسنن به ترتیب در مورد هر آیه ذكر شده و درآخر هر آیه نتیجه ای از آن گرفته شده است.

تفسیر آیات وارده:

یكی از آیاتی كه شأن نزول آن در مورد حضرت امیر است آیه 274از سوره بقره است كه در زیر به بررسی آن می پردازیم:

الَّذینَ یُنفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سرًّا وَعَلِانَیهً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون.بقره 274

ترجمه : آنها كه اموال خودرا، شب وروز، پنهان وآشكار، انفاق می كنند، مزدشان نزد پروردگارشان است، نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.

علامه طباطبائی در ذیل این آیه اینچنین می گوید:

در مجمع البیان در ذیل آیه شریفه آمده كه آیه در شأن علی(ع) نازل شده است كه آن حضرت چهار درهم داشت یكی را در شب ،و یكی را در روز، سومی را پنهانی ،و چهارمی را علنی صدقه داد، به دنبال آن این آیه نازل شد كه((كسانی كه اموال خود را شب وروز سرّی و علنی انفاق می كنند)) مرحوم طبرسی سپس می گوید:این روایت هم از امام باقر(ع)و هم از امام صادق (ع) نقل شده است.

علامه طباطبائی می گوید : این معنا را عیاشی نیز درتفسیرش وشیخ مفید در اختصاص و شیخ صدوق در عیون آورده اند، و در الدر المنثور است كه عبد الرزاق و عبد بن حمید، وابن جریرو ابن ابی حاتم و طبرانی و ابن عساكر از طریق عبد الوهاب بن مجاهد از پدرش مجاهد از

ابن عباس روایت كرده اند كه در تفسیر آیه: «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرَّاً وَ عَلانِیهً» گفته است: این آیه در شأن علی( ع) نازل شد، كه چهار درهم داشت یكی را در شب ودومی را درروز وسومی را پنهانی و چهارمی را علنی صدقه داد و در تفسیر برهان از كتاب مناقب بن شهر از ابن عباس و سدی و مجاهد و كلبی و ابی صالح و واحدی طوسی و ثعلبی، طبرسی و ماوردی و قیسری و شمالی و نقاش و…. نقل كرده اند كه همه نامبردگان در تفسیرهای خود گفته اند: علی بن ابی طالب چهار درهم نقره داشت یكی را شبانه ،دومی را در روز، سومی را سّری ،و چهارمی را علنی صدقه داد، به دنبال آن، آیه «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ اَمْوالَهُم بِالَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرَّاً وَ عَلانِیهً» نازل شد، ودر آن به تك تك درهم های آن جناب مال نامیده شده و او را به قبول صدقاتش بشارت داده است .[1]

بحث روایتی: در كتاب غایه المرام ازكتاب فضائل علی (ع) واوازابی المؤیدموفق بن احمدواواز سید الحفاظ شهرداربن شیرویه فرزند شهردار دیلمی نقل كرده كه:

وی از همدان نامه ای به من نوشت و در آن نوشته بود كه ابوالفتح عبدوس بن عبدالله بن عبدوس همدانی در نامه اش به من نوشت كه عبدالله بن اسحاق بغوی برایم حدیث كرده كه حسین بن علیل غنوی برایم حدیث كرده كه محمد بن عبد الرحمن زارع برایم حدیث كرد كه قیس بن حفص برایم روایت كرده كه علی بن الحسین نقل كرد كه ابو هویره از ابی سعید خدری برایم نقل كرد كه رسول خدا (ص) در آن روزی كه مردم را به جمع شدن در غدیر خم دعوت فرمود دستور داد زیر درختی را كه در آنجا بود از خاروخاشاك بروبند؛ و آن روز، روز پنج شنبه بود؛ همان روز بود كه مردم را به سوی پیروی از علی (ع) دعوت نموده بازوی او را گرفت و بلند كرد بطوری كه مردم سفیدی زیر بغل آنجناب را دیدند، و این دواز یكدیگر جدا نشدند تا آنكه آیه شریفه: «اَلْیُومُ اَكْمَلتُ لَكُمْ دِینكُمْ و…» نازل گردید. پس رسول خدا (ص) به مژدگانی اینكه دین به حد كمال رسید و نعمت خدا تمام شد و پروردگار از رسالتش و از ولایت علی(ع) راضی شده، الله اكبر گفت و سپس گفت: «اَللَّهُم و اِلَ من والاه و عادِ مَنْ عَاداهُ و انْصُرْ مَنْ نَصَره و اخذُول مَن خَذَلَه»، آنگاه حسابن ثابت چند شعر سراید: در روز غدیر خم پیامبرشان به بانك بلند ندایشان درداد، غدیری كه در سرزمین خم قرار داشت، وای كاش مردم جهان بودند، ورسول خدا (ص) را در حال ندا می دیدند كه می گفت: آیا من سرپرست و ولی شما هستم؛ و مردم در پاسخش بدون هیچ پرده پوشی گفتند معبود تو مولای ما و خود تو ولی ما هستی و تو خواننده این شعر اگر در آنجا بودی حتی یك نفر هم مخالف نمی یافتی در این هنگام رو به علی (ع) كرد و فرمود: یا علی برخیز كه من تو را برای امامت و هدایت این خلق بعد از خودم شایسته دیدم. وازكتاب نزول القران حدیثی بدون ذكر اوائل سند ازعلی بن عامرازابی الحجاف از اعمش از عضه روایت آورده كه گفت این آیه شریفه یعنی آیه: «یا اَیَّها الَّرسُولُ بَلَّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْكِ» درباره علی برپیامبر نازل شد، ودرهمین خصوص است كه خدای تعالی می فرماید:«اَلْیُوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینكُمْ و….»1

استاد مكارم شیرازی در تفسیر این آیه اینچنین ذكر كرده: در اینجا بحث مهمی پیش می آید كه منظور از«الیوم» (امروز) كه در آیه ذكر شده چیست؟ یعنی كدام روز است كه این «چهارجهت» در آن جمع شده هم كافران در آن مأیوس شده اند،وهم دین كامل شده،وهم نعمت خدا تكامل یافته، وهم خداوند آئین اسلام را به عنوان آئین نهائی مردم جهان پذیرفته است.

در میان مفسران در اینجا سخن بسیار است ولی آنچه جای شك نیست، این است كه چنین روزی باید روز بسیار مهمی در تاریخ زندگی پیامبر(ص) باشد ،نه یك روز ساده و عادی ومعمولی زیرا اینهمه اهمیت برای یك روز عادی معنی ندارد؛ و لذا درپاره ای از روایات آمده است كه بعضی از یهود ونصاری با شنیدن این آیه گفتند:اگر چنین آیه ای در كتب آسمانی ما نقل شده بود، ما آن روز راروز عید قرار می دادیم.اكنون باید ازروی قرائن و نشانه ها و تاریخ نزول این آیه و این سوره و تاریخ زندگانی پیامبر(ص) وروایاتی كه از منابع مختلف اسلامی بدست ما رسیده این روز مهم را پیدا كنیم، آیا منظور روزی است كه احكام بالا درباره گوشتهای حلال و حرام نازل شده قطعاً چنین نیست، زیرا نزول این احكام واجد این همه اهمیت نیست نه باعث تكمیل دین است زیرا آخرین احكامی نبوده كه بر پیامبر(ص) نازل شده، بدلیل اینكه در دنباله این سوره به احكام دیگری نیز برخورد می كنیم، و تازه نزول این احكام سبب یأس كفار نمی شود، چیزی كه سبب یأس كفار می‎شود، فراهم ساختن پشتوانه محكمی برای آینده اسلام است، وبه عبارت دیگر، نزول این احكام و مانند آن تأثیر چندانی درروحیه كافران ندارد و اینكه گوشتهائی حلال یا حرام باشد آنها حساسیتی روی آن ندارند. آیا منظور از آن روز عرفه درآخرین حج پیامبر(ص)است؟!(همانطور كه جمعی از مفسران احتمال داده اند.)

پاسخ این سئوال نیزمنفی است، زیرا نشانه های فوق برآن نیز تطبیق نمی كند،چون حادثه خاصی كه باعث یأس كفار شود درآن روزواقع نشد اگرمنظورانبوه اجتماع مسلمانان است كه قبل از روز عرفه نیز در خدمت پیغمبر(ص) درمكه بودند و اگر منظور نزول احكام فوق درآن روز است كه آن نیز همانطور كه گفتیم چیزوحشتناكی برای كفار نبوده و آیا مرادروزفتح مكه است (چنانكه بعضی احتمال داده اند) با اینكه تاریخ نزول این سوره مدتها بعدازفتح مكه بوده است؟! ویا منظور روز نزول آیات سوره برائت است كه آنهم مدتها قبل ازنزول این سوره بوده است؟!

واز همه عجیبتراحتمالی است كه بعضی داده اندكه این روز،روز ظهور اسلام یا بعثت پیامبر(ص) باشد با اینكه آنها هیچگونه ارتباطی باروزنزول این آیه ندارندوسالهای متمادی درمیان آنها فاصله بوده است. بنابراین هیچ یك از احتمالات ششگانه فوق با محتویات آیه سازگار نیست.دراینجا احتمال دیگری هست كه تمام مفسران شیعه آن را در كتب خود آورده اند و روایات متعددی آن را تأیید می كند، وبا محتویات آیه كاملا سازگار است ،وآن اینكه:

منظورروزغدیرخم است، روزی كه پیامبر اسلام (ص) امیرمومنین علی (ع) رارسماً برای جانشینی خود تعیین كرد، آنروز بود كه كفار در میان امواج یأس فرورفتند، زیرا انتظارداشتند كه آئین اسلام قائم به شخص باشد، وبا از میان رفتن پیغمبر(ص) اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدریجاً بر چیده شود، اما هنگامی كه مشاهده كردند مردی كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پیامبر(ص) در میان مسلمانان بی نظیر بود، بعنوان جانشینی پیامبر(ص) انتخاب شد واز مردم برای او بیعت گرفت، یأس ونومیدی نسبت به آینده اسلام آنها را فرا گرفت وفهمیدند كه آئینی است ریشه دار و پایدار. دراین روز بود كه آئین اسلام به تكامل نهایی خود رسید، زیرا بدون تعیین جانشین برای پیامبر(ص) و بدون روشن شدن وضع آینده مسلمانان این آئین به تكامل نهائی نمی رسید.

بررسی آیات وارده در شأ ن حضرت امیر(ع) از دیدگاه مفسران شیعه وسنت تحت فایل ورد (word)
فهرست مطالب

عنوان صفحه

كلیات ......................................................................................................................... 1

مقدمه........................................................................................................................... 2

اهمیت موضوع.............................................................................................................. 3

سوال تحقیق.................................................................................................................. 3

فرضیه.......................................................................................................................... 3

پیشینه تحقیق................................................................................................................ 3

چكیده.......................................................................................................................... 4

فصل اول...................................................................................................................... 5

بررسی آیات از دیدگاه شیعه و سنت............................................................................... 5

مقدمه........................................................................................................................... 6

تفسیر آیات وارده ........................................................................................................ 6

فصل دوم: مقدمه علل اختلافات تفاسیر شیعه و سنی........................................................ 97

مقدمه........................................................................................................................... 98

نتیجه كلی..................................................................................................................... 118


1

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky