توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی زیرسازی و روسازی راه ها دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی زیرسازی و روسازی راه ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی زیرسازی و روسازی راه ها
       ــ‌   چكیده
      ــ   مقدمه
              - استحكام
              - حجم و رطوبت
              -  افت و تورم
      ــ   آزمایشات مكانیك خاك برای طراحی روسازی
          -   ضریب بابری كالیفرنیا CBR
              - میزان مقاومت یا ایستادگی ( تاب مصالح )
              - مدول ارتجاعی ( MR )
              - ضریب عكس العمل بستر ( K )
     ــ   طراحی بستر
               (G) خاكهای بسترخوب
M)          ) خاكهای متوسط بستر
(P)              خاك های بستر سست
      ــ   تنش های عمومی در بستر راه
        -   ترك های خستگی
             -   گودال و چاله ها
             -   سستی ها
             -  جای چرخ گذاشتن
      ــ   روش هایی برای بهبود عملكرد بستر
     ـ     نتیجه گیری

 


مواد تحلیل دهنده زیر سازی به طور نمونه توسط سفتی یا استحكام و مقاومت شرح داده می شوند . در كل فشار زیادی برای از شكل طبیعی خارج كردن یك زیر سازی وجود دارد با فشارهای بیشتری می تواند قبل از نزدیكی یك مقدار از شكل بحرانی غیر طبیعی تحمل كند .     اگر چه عامل های دیگری وجود دارند كه ارزیابی مواد زیر سازی را شامل می شود ( مثل افت و تورم در موارد خاص خاك های رس و خاك ) ، سفتی و استحكام ( صنعت آسفالت هاوایی سال 2003 )  اجرای زیر سازی  عموماً بستگی به آن سه لایه اساسی دارد ( راهنمای روسازی wspot سال 2003)
1-    استحكام : 
زیر سازی باید قادر به تحمل فشارهایی كه از ساختارهای رو سازی انتقال داده می شود باشد . ظرفیت مقاومت این فشارها اغلب توسط درجه تراكم ، ظرفیت رطوبت و نوع خاك تاثیر پذیر می باشد .آن زیر سازی كه می تواند یك مقدار بالایی از فشارهای زیاد را بدون اینكه از شكل طبیعی خود خارج شود تحمل كند را می توان زیر سازی خوب حساب كرد .
2-     حجم رطوبت : رطوبت منجر به تاثیر  یك شماری از خاصیت های زیر سازی شامل گنجایش تحمل فشار ، انقباض و انبساط می شود . میزان رطوبت می تواند توسط یك شماری از چیزها مثل فاضلاب ، ارتفاع تراز آبهای زیر زمینی ، تراوش ، یا رو سازی نفوذ پذیز تحت تاثیر قرار گیرد . (كه می تواند توسط شكاف های موجود در روسازی تاثیر پذیر شود ) . عموماً رطوبت زیاد در بستر باعث تغییر شكل آن در زیر بار های وارده می شود .
3-    افت و تورم : افت و تورم بعضی از خاكها بستگی به میزان رطوبت آنها دارد . بعلاوه خاكها در اثر بارش برف زیاد ممكن است در آب و هوای شمالی قابل یخ بستن باشند افت و تورم یخبندان شدید منجر به از شكل طبیعی خارج  شدن و شكاف در هر نوع رو سازی می شود .
4-    آزمایشات خاك برای طراحی روسازی :
مواد زیر سازی بر اساس مقاومت و سفتی شان مشخص می شوند . سه اصل استحكام و سفتی زیر سازی كه عموماً درایالت متحده مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از :
1-    ضریب بابری كالیفنیا CBR
2-    میزان مقاومت یا ایستادگی ( R- valua )
3-    میزان ارتجاعی بودن آن (صنعت آسفالت هاوای سال 2003 ) .                                اگر چه عامل های دیگری وجود دارد كه ارزیابی مواد زیرسازی را شامل می شود (مثل تورم خاك های رسی در موارد خاص ) . استحكام ، معمولی ترین مشخصه آن است و بنابراین CBR (R-value) و میزان خاصیت ارتجاعی اینجا مورد بحث قرار گرفته اند .  ( راهنمای روسازی  wsdotسال 2003) .
1-3 ضریب باربری كالیفرنیا( CRB) :
آزمایش ضریب باربری كالیفرنیا یك آزمایش ساده استحكام است كه ظرفیت باربری مسلح را با ظرفیت باربری سنگ های خرد شده كالیفرنیا مقایسه می كند (مثلاً مسالح سبكی با كیفیتی بالا دارای  CBR100درصد می باشند ) . به این منظور است كه اما محدود نمی شود به ارزیابی استحكام مواد چسبنده كه ذراتشان كمتر از 19 میلی متر است . كه آن توسط تقسیمات بزرگراههای كالیفرنیا حدود سال 1930 توسعه یافته شده بود و متعاقباً توسط شماری از ایالت ها ، استان ها ، ایالت متحده و نمایندگی های فدرال بین المللی اقتباس شده بود در نتیجه بیشترین آزمایشگاه های ژئوتكنیك تجاری در آمریكا دارای امكانات اجرایی آزمایشات CBR  هستند ( راهنمای روسازی WSDOT سال 2003  ) .
اساس آزمایش CBR شامل به كاربردن فشار به پیستون كوچك در یك سرعت 3/1 میلی متر در دقیقه و وارد كردن تمامی فشار به قسمت های نفوذی بالاتر از 64/0 تا 62/7 میلی متر . شكل3 یك طرح  از نمونه CBR ارزش های بدست آمده در معادله های بعدی با ارزش بدست آوردن CBR درج شده اند . مقاومت مواد یا فشار نفوذی دستگاه بر پیستون .  : X مكان دستگاه پیستون 54/2  میلی متر یا 08/5  میلی متر . Y : استاندار فشار دستگاه برای درجه بندی كردن .  سنگ های خردشده مناسب 9/6 mpa ((1000PSI برای نفوذ 204 میلی متری (1500psi)3/10pa برای نفوذ 08/5 میلی متری .
شكل 3 مثال CBR
جدول 1 . برخی از مقادیر CBR برای انواع مختلف خاك
3.2 ارزش مقاومت R-value )  ) .
آزمایشات ارزش مقاومت یك آزمایش سختی مواد است . شیوه آزمایش دلالت می كند بر مقاومت  مواد به شكل گیری وظیفه نسبی كه شامل فشار عمودی به فشار افقی می شود . آزمایش كاهش تراكم یك امر ضروری است . مواد آزمایش شده در R-VALUE  طراحی شده اند آزمایش  R-valueتوسط F.NHVEEM و R.M Carmany توسعه یافته شده بود و از تقسیمات بزرگراهای كالفورنیا و اولین برنامه در سال 1940 گزارش شده بود .و از تقسیمات بزرگراه های كالیفرنیا و اولین برنامه در سال 1940 گزارش شده بود . در طول این زمان شیارها در چرخ كامیون یك امر مهم بود و آزمایش R-value در گسترش آزمایش CBR  تاثیر گذاشته بود .
اساساً R-VALUE به طور تقریبی توسط نمایندگی های بزرگراه ایالت در سواحل غربی امریكا مورد استفاده قرار می گیرد . شیوه آزمایش برای تعیین R-value لازم است آزمایشگاهی آماده شود كه نمونه هایی كه شرایط رطوبت و چگالی رانشان میدهد  به بدترین شرایط ممكن در زیر سازی متراكم ساخته شود . R-VALUE از نسبت فشار عمودی وارده به فشار افقی محاسبه می شود و این اندازه گیری مقاومت مواد  در ناحیه پلاستیك است . دستگاههای مورداستفاده در آزمایش
 R-VALRE (STABILOMETER)نامیده می شود. و به صورت انشعابی در نمودار 4  نشان داده شده است .
شكل R-VALRE 4  (Stabilimeter) .
ارزش ها در estabilemeter  درج شده در معادله بعدی در R-value بدست آمده است .
تاب مقاومتی =R :مكان
شامل فشار عمودی می شود . =PV
انتقال فشار عمودی در PV=14 . Psi=Ph
جایگزینی srabilomerter سیال ضروری برای افزایش فشار افقی =D
از 5 به100PSI
3.3 ضریب ارتجاعی یا فنریت
خاصیت ارتجاعی مواد حقیقتا بر آوری از خاصیت فنریت است . وقتی به خاصیت فنریت یا ارتجاعی فشار وارد میشود E.
 با فشار از هم جدا میشوند . در فشار روبه كاهش خاصیت های ارتجاعی جهت فشارهای روبه افزایش تر فشار وارد میشود تا مثل آنهایی كه از طریق روسازی تجربه میشود .
3.4    ضریب عكس العمل بستر
ضریب عكس العمل بستر (K) كه یكی از داده های اصلی برای طراحی روسازی صلب می باشد این برآورد بستر را برای قرار گیری در زیر رویه بتنی آماده می كند . 
K-VALUE میتواند تخمین زده شود توسط اجرای آزمایشات زمینه ای یا توسط محاسبه از نتایج آزمایشات دیگر . امتحانات آزمایشگاهی صحیحی برای مشخص كردن K-VALUE  وجود ندارد .
ضریب عكس العمل  بستر كه می آید در كار انجام شده توسط وسترگاد در طول دهه 1920S  . پیشرفت  K-VALUE  وقتی كه یك جهش دائمی ورقه پایین تر را حمایت می كند در نمودار 6.
فشار عكس العمل مقاومت فشار متناسب با جهش دائمی است ( كه نمایندگی ورقه های خمیده است ) و K (نمودار 7) (WSDOT راهنمای روسازی سال 2003 )
عكس العمل فشار با حمایت ورقه خمیده  :P مكان
ضریب عكس العمل زیر سازی = جهش دائمی : K
ورقه خمیده (10)  =  
-نمودار 6 ضریب عكس العمل بستر
- نمودار 7 رابطه فشار ، خمیدگی و ضریب عكس العمل بستر ارزش (K ) ( برحسب WSDOTراهنمای روسازی سال 2003)
بر حسب فشار/ طول و وسعت حدودmpa/m 5/13 برای تاب آوردن ضعیف تر و 270mpa/m  برای تاب آوردن  قوی تر است . برای نمونه ضرایب عكس العمل زیرسازی از آزمایشات استحكام سفتی دیگر تخمین زده میشود . هر چند این ارزش های مكانی می تواند اندازه گیری شود با استفاده از آزمایش باربری .
4-    تجزیه و تحلیل زیر سازی
بعد از فراهم كردن نتایج آزمایش برای طبقه بندی خاكها لازم است به ایجاد ارتباط این اطلاعات با طبه بندی چگونه زیر سازی  كل درجه بندی های كیفیتی خال در جدول 4 نشانداده شده اند .
جدول 4 كل درجه بندی های كیفیتی خاك .
هر چند اگر امكانات آزمایشگاهی بری آزمایش قابل دسترس  نیست ، طراحی ها ممكن است بر پایه ارزیابی زمینه ی دقت توسط یك مهندس كه میتواندخاكهای بستر را به یكی از طبقه های بعد انتقال دهد ، ساخته شود
(G) خاكهای بسترخوب : خاكهای بستر مناسب بر اساس مقدار ظرفیت تحملشان در مقابل رطوبت در جه بندی شده اند . كه شامل ماسه تمیز و سنگ ریزهای شنی و خاك معمولی زیان آور مقدارهایی از مواد پلاستیكی هستند. در زیرسازی خوب ارزش CBR 20 درجه باید بیشتر است .
M)) خاكهای متوسط بستر:
حفظ كردن این درجه ملایم در شرایط مرطوب زیان آور است . كه شامل خاكهایی مثل خاك گلدانی ( خاك رس و شن آمیخته با گیاه پوسیده است ) ، گل و لای و شن و سنگریزه شامل مقدار زیادی از خاك رس و گل و لای كمی رقیق است . در طبقه بندی متوسط ارزش CRB  بین 6 تا20 درجه است .
P)) خاك های زیر سازی سست : این خاك ها وقتی كه مرطوب می شوند سختی و پلاستیك خود را از دست می دهند این خاكهایی كه مقدار زیادی خاك رس و لای دارند . هم چنین سیلت و لای و خاكهای گلدانی ممكن است خاصیتهای تحملی ضعیف داشته باشند در محلهایی كه یخبندان داخل زیر سازی نفوذ میكند یك عامل مهم در ایجاد ترك ها است . در طبقه بندی ضعیف یا سست ارزش CRB  5 درجه یا كمتر از آن است . كه بایستی در تثبیت یا برداشت و جانشین سازی(خاك برداری )از مصالح مناسب استفاده شود چرا كه همیشه یك زیر سازی محكم واستوار لازم است .
5 – تنش های عمومی در بستر راه
سطح بستر ضعیف همواره می تواند تنش های مختلفی را به رو سازی وارد كند .
1-    ترك های خستگی
ترك های خستگی یك سری از ترك های متصل به میباشند كه این ترك ها بر اساس تكرار بارهای ترافیكی شكسته شده و ترك می خورند . كه این ترك ها بر اثر تعداد وبزرگی بارها ، بزرگتر و بلند تر می شوند . بعد از تكرار بارگذاری این ترك های بلند به هم متصل شده و بازوایای حاده مانند نقش بدن یك كروكدیل پخش می شوند . لذا ترك های خستگی میتوانند توسط بستر ضعیف تشكیل شوند .
شكل 8 : ترك های خستگی نزدیك به خط توقف در محل تقاطع یك راه اصلی .
2-    گودال و چاله ها :
چاله ها به صورت های سطحی و عمیق در سطح روسازی هستند . كه از میان همه ی راه ها به لایه ی زیرین HMA نفوذ می كنند . آنها عموماً دارای لبه های تیز و كناره های عمودی نزدیك به سوراخ دارند ، گودال ها میتوانند منجر به خسارت شدید به وسایل نقلیه و نفوذ رطوبت شوند . یكی از موردهای ممكن برای شكل گیری گودال ها  لایه سست زیر سازی است .
شكل 9 شكل گیری چاله ها از یك چرخهایی كه شیار شدید در محوطه یك شاهراه است را نشان میدهد .
3 - سستی ها (انحطاط ). (شكل 10)
سستی ها در محل های خاصی از سطح روسازی با ارتفاع كمتر از روسازی اطراف متمركز میشود . این نوع از سیستها بعد از بارندگی خیلی جالب توجه هستندوقتی كه آنها پر زا آب باران هستند . سیستمها منجر به مشكلات ناهمواریها ی پرشده با آب واقعی می تواند دلایلی برای وسایل هواپیمایی دریایی باشد . دلیل اصلی برای سیستم های زیرسازی از تراكم نامناسب در طول ساختمان نشات میگیرد .
شكل 10 سستی در یك خیابان قابل دسترسی است .
4 – جای چرخ گذاشتن :
جا گذاشتن بر روی رو سازی توسط چرخهای شیار دار است . پیشروی روسازی ممكن است در طول كناره های شیار رخ دهد . شیارها واضح و معلوم هستند .خصوصا بعد از یك بارندگی وقتی كه آها با آب باران پرشده اند . دونوع اصول شیار وجود دارد : شیار مخلوط و شیار زیر سازی .
شیار مخلوط وقتی بوجود می آید كه سطح روسازی بدون شیار است . از سستی شیار چرخ ها جلوگیری میكند كه منجر به تراكم مشكلات طراحی میشود شیار زیر سازی زمانی رخ میدهد كه زیر سازی از سستی شیار چرخ ها كه در نتیجه فشار بوجود می آید جلوگیری میكند . در این مورد روسازی در شیارهای زیر سازیكه بدلیل سستی ها در سطح شیار چرخ ها بوجود آمده اند مستقر میشود . شیارهاییكه با آب پر میشود می تواند بدلیل وسایل نقلیه هوایی باشد و مبتواند مخاطره آمیز هم باشد چرا كه شیارها باكشیدن یك وسیله نقلیه به جلو شیار مسیر به سمت عرض شیار رانده میشود . نمودار 11 شیارهای روسازی است ...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky