توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی و مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی دانشجویان دارای 135 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی دانشجویان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    
فهرست مطالب

فصل اول :
مقدمه 2
بیان مسئله 4
پرسشهای تحقیق 7
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
اهداف تحقیق 8
فرضیه‌های تحقیق 9
محدودیتهای تحقیق 9
تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم :
نظریه و تئوریها 14
پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج كشور 64
فصل سوم :
مقدمه 91
روش تحقیق 91
جامعه آماری 91
نمونه آماری    92
روش نمونه گیری 92
ابزار اندازه گیری 92
نحوه جمع آوری اطلاعات 93
چگونگی گردآوری اطلاعات 93
روشهای آماری 94
فصل چهارم :
تجزیه و تحلیل داده‌ها 96
جداول و نمودارها    96
فصل پنجم :
بحث و نتیجه گیری 109
پیشنهادات 111
منابع 113
پیوست 118
فصل اول
گستره علمی موضوع
بنام خدا

 

مقدمه :
موضوع اصلی تحقیق بررسی تاثیر فشار روانی  بر عملكرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شاهد شهر تهران
نظر شخصی در باره تعاریف عملكرد تحصیلی یعنی سنجیدن عملكرد یاد گیرندگان و مقایسه نتایج حاصله با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره است 
وقتی از طریق آزمونها دانشجویان با دانش آموزان سنجش می شوند این سنجش باعث می شود تا عملكرد هابه صورت واقع نمایان شود .
یك تحلیل اسنادی از واكنشها و عملكرد های دانشجویان به بازدهای تحصیلی آنها فرض می كند كه دانشجویان به طور فسخی علل موفقیت و شكست خودرا شناسایی می كند و این فراین اسنادی نه تنها در اسناد دادن به علل خاص و واحد از قبیل استعداد ، كوشش ،‌دشواری ، شانسی و فشارهای روحی و روانی است . بلكه همین طور در استنباطهای مربوط به ابعاد اسنادی از قبیل درونی بودن و قابلیت كنترل نیز وجود دارد بعضی از دانشجویان عملكرد و نتایج تحصیلی خوبی دارند كه عموما موفقیت خود را درون سازی می كنند . حال آن كه دانشجویان نا موفق براهمیت علی عوامل محیطی تاكید می ورزند اما این الگوی اسنادی ممكن است وابسته به چندین فرایند مربوط به هم از جمله سوگیریهای خدمت به خود ، خبر پردازی منطقی و ملاحظات خود – شناساندن باشد . 
اسنادها همچنین به صورتی نظام دار به انتظارات مربوط به عملكرد آینده دریك درس  و ای تحصیل و همین طور به واكنش نسیت به باز خود دریافتی از آزمون پیوند دارند طیق یك الگوی چند وجهی پیون اسناد روان و عواطف ، این روابط میان روان و اسنادها هم در سطح چند وجهی و هم در سطوح واحد به وقوع می پیوندند. به علاوه اسنادها بر رفتار اثر دارند ، زیرا بعضی از الگوهای اسنادی منجر به عملكرد ضعیف، كاهش پایداری درماندگی و ناتوانی در طب كمك كارهای درسی می شود . چندین تحقیق نشان داده است كه اسنادپس داده به عوامل قابل كنترل و ناپا یدار ممكن است عملكردهای تحصیلی را  را پس از شكست تسهیل كند .
( كریمی ، 1382ص 126)
راههای دیگر وجود دارد برای این كه عملكردهای را بتوانیم مشاهده كنیم و آن را مورد سنجش قرار دهیم  برای سنجیدن عملكرد دانش  آموزان یا دانشجویان می توان ازطریق ارزشیابی كردن عملكرد یا امتحان و ‍آزمون استفاده كرد.

 

بیان مسئله :
فشار روانی به طبقه ای کلی از مشکلات اشاره می کند که وجه تمایزشان از سایر مشکلات این است که در فشار روانی به فشارهایی که بر سیستم وارد می شود و واکنش سیستم در برابر آنها توجه می شود، سیستم می تواند فیزیولوژیک ، اجتماعی یا روان شناختی باشد.(صبوری،1377،ص 22)
فشاری روانی بخش عمده زندگی روز مره هر فردی است که فرد می تواند بر طور مؤثر با آن مقابله کند هرفردی فشار روانی را در زندگی خود، تجربه می کند و فشار روانی بخشی از شرایط زندگی و انسانی است آن گونه که در هنر و ادبیات تمامی اعصار ثبت شده است و در زندگی روزمره ، فشار روانی به راههای مختلف خود را نشان می دهد که از جمله آن ، پاسخهایی که با عصبانیت داده می شود، سردردهای شدید، و نیز تأثیر بر روندهای کاری و تحصیلی (صبوری مقدم 1377،ص 20)
اثرهای فشارهای روانی را می توانیم به اثرهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنیم :
که به واکنش فوری ، کوتاه مدت ، هشداردهنده فشار روانی اغلب در پاسخ ستیز یا گریزی گفته می شود این اصطلاح توسط کانن (1929) به کار گرفته شد و توصیف واکنش فیزیولوژیکی و زیستی شیمیایی است که در برابر موقعیتهای تهدید کننده و فشار زا در بدنمان رخ می دهد پاسخ خود کار است و ما کنترل هوشیارانه اندکی بر آن داریم چنین پاسخی بخشی ضروری از ذخیره حیاتی تکاملی ما بوده است.
بدون این پاسخ ستیزوگریز" انشان ماقبل تاریخ باقی نمی ماند . هزاران سال پیش چنین پاسخی بواسطه تهدید حیوانات وحشی برانگیخته می شد؛امروزه همان پاسخ توسط موقعیتهای متنوع بی شماری برانگیخته می شود، پاسخ برانگیختگی بدنی یا واکنش ستیز یا گریز، یا واکنش هشدار دهنده با جزئیات نشان داده می شود.
هانس سیله (1946) مدلی سه مرحله ای برای فشار روانی پیشنهاد کرده است .
او این مدل را "نشانگان سازگاری عمومی "  می خواند . نخستین مرحله ، واکنش هشدار یا پاسخ "ستیز یا گریز" است ، دومین مرحله، "مقاومتی "  است که بدن تلاش می کند جهت بازگشت بر مرحله تعادل انجام دهد، و سومین مرحله "فرسودگی"  یا "فروریختن"  است .
هانس سیله معتقد است فشارروانی می تواند برروی عوامل زیر تأثیر بگذارد.
-    اشکال در تمرکز
-    ناتوانی در تصمیم گیری
-    اختلال حافظه – فراموشی
-    افزایش افکار خود انتقادگرانه منفی ( افکار افسرده ساز)
-    افکار غیر منطقی ، تعریف کننده
-    تفکر فاجعه آمیز(نگرانی)
که همه موارد بالا می تواند اثرات منفی بر روی عملکردهای تحصیلی دانشجویان یا دانش آموزان داشته باشد ( صبوری مقدم ، 1377،ص 43)

 

سؤالهای مشخص این تحقیق :
•    آیا نبود پدر می تواند بر روی عملكرد دانشجویان اثر بگذارد؟
•    آیا از دست دادن پدر یا یكی از اعضاء خانواده می تواند یك نوع فشار روانی بر دانشجویان محسوب شود؟
•    فشارروانی چه تأثیری بر دانشجویان شاهد و غیرشاهد دارد؟
•    آیا فشار روانی بر روی دانشجویان شاهد و غیر شاهد متفاوت است؟

 

اهمیت و ضرورت تحقیق :
هدف عمده پژوهش نحوه تأثیر گذاری عوامل فشار زایی همچون، نبود پدر،  شغل، اقتصاد ، اجتماع و امثال آن بر روی عملکردهای دانشجویان شاهد با غیر شاهد می باشد.
برخلاف نظر عامیانه که هرگونه افت و شکست تحصیلی را به هوش کم افراد نسبت می دهند پژوهشهای انجام شده رابطه بین استعداد تحصیلی پیشرفت با همبستگی r=0/5 نشان می دهند هر پژوهش علمی با یک سری اهداف، که محقق درصدد رسیدن به آنها است و مسیر اصلی تحقیق را مشخص می کنند آغاز می شود.(سیف، 1368، ص52)
از اهداف كلی این تحقیق:
تعریف فشار روانی ، عوامل بوجود آورنده فشارهای روانی بر روی دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شاهد و غیرشاهد استان تهران می باشد.

 

اهداف جزئی:
1-    فقدان پدر ومشكلات روحی و روانی
2-    مشكلات روحی و روانی دانشجویان شاهد
دانشجویان که قشری از جامعه می باشند معمولاً برای امر تحصیل از خانه و خانواده و بستگان خود به دور هستند و همین مسئله است که آنها را نسبتاً دچار نگرانیهایی می کند و یک نوع استرس و فشار روانی در آنها ایجاد می کند و نیز عواملی از قبیل ازدواج ، از دست دادن یکی از اعضاء خانواده ، از دست دادن شغل، اقتصاد خانواده ، ترافیکها و سروصدا و ... همه می توانند تشریح کننده فشارهای روانی باشند بعضی افراد در مقابل این گونه حوادث مقاوم هستند و برخی دیگر نمی توانند با مشکلات کنار بیایند و خود را نمی توانند با محیط ( اطراف تطبیق دهند و در این موقع زندگی آنها دستخوش تغییرات می‌شود. ( سیف 1368، ص52)
ما در این تحقیق خواستیم راه حلهایی را پیدا کنیم تا بتوانیم فشارروانی را کنترل کنیم و راه های مقابله با آن را بدانیم .
این تحقیق بیشتر به صورت کاربردی و برای استفاده دانشجویان و دانش آموزان است و بیشتر برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی و روانشناسی کاربرد دارد.

 

فرضیه های تحقیق:
•    فشار روانی بر روی دانشجویان شاهد بیشتر از دانشجویان غیرشاهد است.
•    فقدان وجود پدر تأثیر مستقیم بر روی دانشجویان شاهد دارد.
•    فشار روانی بر نمرات تحصیلی دانشجویان شاهد تأثیر دارد.
•    میزان تحصیلات والدین برروی عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد تأثیر دارد.

 

محدودیت های تحقیق :
محدودیتهای این تحقیق : مسلماً در هر تحقیقی یکسری محدودیتهایی وجود دارد که این تحقیق نیز خالی از این محدودیتها نبود.
ما دراین تحقیق با عدم دسترسی به کتابها و منابع جدید مواجه بودیم و نیز عدم دسترسی به کتابخانه و منابع جمع آوری اطلاعات مواجه بودیم .
دانشگاههای دیگر اجازه نمی دادند که ما بتوانیم از کتابخانه های آنها استفاده کنیم و اگر هم اجازه ایی داده می شد محدودیت زمانی داشتیم و تنها می توانستیم هفته ای یکبار به مدت یکساعت از کتابخانه استفاده کنیم و نیز بعضی از دانشجویان ما را در این کار همکاری و یاری نکردند.

 

تعاریف عملیاتی :
منظور ما از این تحقیق کنترل فشارهای روانی می باشد برای اینکه بتوانیم عملکردهای تحصیلی دانشجویان را بالا ببریم .
•    فشار روانی : به طبقه ای کلی از مشکلات که برروی سیستم مغزی فشار وارد می کند.
•    فشارروانی: منظور تأثیر این فشارها بر نمراتی است که دانشجویان رشته روانشناسی و علوم اجتماعی درآزمون پایان ترم می‌گیرند.
•    عملکرد تحصیلی: سنجیدن یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل آنها با اهداف آموزشی
•    استرس: به قرن 15 میلادی باز می گردد، به معنای تنشی یا فشار فیزیکی به کار رفته در قرن 19 میلادی از استرس به عنوان نیروی وارده به بدن و روان یاد شده است استرس فرآیند انطباق یا سروکار داشتن با محرکهای پیرامون است که این محرکها مخرب یا تصویر برانگیز بوده و کارکردهای فیزیکی و یا روانی فرد را تحلیل می برد ( لازاروس ، 1989 ص 200)
" اما تعاریف علمی در رابطه با عملکرد های تحصیلی "
•    "کرونباح"   : "عملکرد یک نوع جمع آوری و به کارگیری اطلاعات در جهت اتخاذ تصمیم برای اینکه یک برنامه آموزشی را تعریف کنیم . "
•    و از نظر بی بای : "عملکرد تحصیلی یعنی فراگرد جمع آوری و تفسیر منظم شواهدی که در نهایت به قضاوت و ارزشیابی نظر به اینکه به اقدام شخصی بیانجامد می داند ابعاد این تعریف جمع آوری شواهد تفسیر قضاوت و تصمیم گیری است . "
•    استافن بیم  :  "عملکرد را فرآیند تعیین کردن و بدست آوردن و فراهم ساختن اطلاعات مفیدی برای قضاوت و تصمیم گیرها تعریف کردند."  (شیرازی ، 1385،ص 236)...

 

منابع و مأخذ
10- کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی ، چاپ چهارم پاییز 1382، انتشارات دیرآور
1- اتیکسون – ریچارد .س – اتیکسون- ارنست هیلگارد-زمینه روان شناسی جلد دوم گروهی از مترجمان – زیر نظر و به ویراستاری : دکتر محمد تقی براهنی
2- آزاد، حسین، آسیب شناسی روانی ، انتشارات بعثت ، 1372،ص 105-87
3- بیرشک ،بهروز، بیماریهای وابسته به استرس و راههای درمانی آن ، ورزش و جوانان ، دومین سمپوزیوم سراسری استرس تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، 1371 ص 32
4- چینی ،عباس ،بلوکراس، بلوشیلد، روانشناسی استرس، انتشارات ترمه 1371، ص 10
5- دلاور، علی – روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی-1371 انتشارات پیام نور
6- شاملو، سعید ، بهداشت روانی ، انتشارات رشد، 1372،ص 208 و 204
7- لیرون جی ماساراسون – باربارا- ساراسون روانشناسی مرضی، دکتر بهمن نجاریان – محمد علی اصغری مقدم محسن دهقان چاپ اول ، زمستان : 1371 انتشارات رشد
8- مارتین شفر- فشارروانی – چاپ دهم ، پائیز 1372 ، انتشارات رشد
9- صبوری مقدم ، حسن ، فشار روانی و راههای مقابله با آن ، چاپ اول 1377، انتشارات آستان قدس رضوی
 
پایان نامه
1-    طباطبایی – کاظم – بررسی عوامل فشارزای روانی و رفتارهای مواجعه ای مردم تهران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس 1369
2-    درویش نیا، علیرضا ، بررسی عوامل استرس زا در مدیران آموزشی زن شهرشیراز ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ، استاد راهنما: غلام حسینی اسفند 1374 ص 54-50.
3-    جانجانی – حسن ، بررسی اثر استوسورهای دانشجویی در بروز اختلالات روان تنی در دانشجویان دانشگاه شاهد ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی – استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی سال تحصیلی 75-74 ص 13-10
4-    محمد پور ، فرحناز- بررسی استرس شغلی معلمین و شیوه مقابله با آن ( کلیه مقاطع ابتدایی شهرستان فسا) کارشناسی دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه شاهد- استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی
سال تحصیلی 76-75 – ص 34-30
5-    غفاری ، احمد – بررسی عوامل فشارهای روانی بر عملکردها ، پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد ، 1378
 
منابع خارجی

1-    Aro –Hilleyi,lifes tress and psychosomatic symptomsamong 4 To 2. byearold finsnadoles- scents. Psychological medicine 1987-17-1g1.2.0L
2-    Conen, 5.8 Gailm wiliamson (1991) stress and in factious  Deasease.
In it umans. Psychological Ball etin. Vol 109,No,105-24
3-    Wolf.G.C. (1985) pepticuzcer and psucnosocial stress, Z- Arzt1 – for TBTLD, 79,7 (2,97-301)1985
4-    Lydeard, s.joen .R (1989)zifeevent
Umlnerobility and pisease form
Prect 6/4 ( 307-316)1989.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky