هنرهای دستی ایرانی، فرش گلیم و گبه دارای 217 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد هنرهای دستی ایرانی، فرش گلیم و گبه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فرش دستبافایران اگر نگوئیم در طول قرنها، حداقل دریك قرن اخیر، پس از نفت، بزرگترین سرمایه ملی منبع درآمد ارزی صادراتی ما به شمار میرفته است و گزافه نیست اگر بگوئیم گذشته از ارزش صادراتی، هنر قالیبافی مشخص ترین وسیله شناسائی فرهنگی ما به دنیا بوده است. هر كشور اگر صاحب چنین سرمایه بالقوهای بود نه تنها در حفظ آن می كوشید بلكه سعی می كرد هر روز آن را نسبت به روز قبل وسعت ببخشد و توسعه بدهد ولی ما نه تنها چنین نكردیم بلكه با بی توجهیها وایجاد موانع شرایط را روز به روز بدتر كرده و مانع گسترشاین صنعت عظیمایرانی نمی شدیم و اكنون كار به جائی رسیده است كه همه آنانی كه به نحوی دسترسی در كار تولید و فروش و صادرات فرشایران را دارند دراین نگرانی عمیق به سر می برند كهایا فردایی برای آن وجود خواهد داشت؟
هرچه زندگی به سوی ترقی و تعالی ره می سپرد ارزش هنر آشكارتر می شود واین هنر به طور كلی چیزی است كه احساسات ما را بر می انگیزد. پس هنر به طور عام عبارتست از خصوصیات اشیاء و پدیدههای طبیعی و مصنوعی و ساخته دست انسان كه احساسات ما را نسبت به خود بر می انگیزد و چون در تمام هستی نمی توان چیزی رایافت كه در ما احساسی بر نیانگیزد، پس در همه چیز رگههای هنر وجود دارد و به جرأت می توان گفت جهان سرشار از هنر است. هنر را به طور كلی به دو گروه متمایز تقسیم می كنیم:
1-هنر طبیعت 2-هنری كه زائیده دست بشری است.
صنعت و هنر فرش بافی درایران،یكی از همین هنرهای ساخته بشر است كه در آن ظرافت و زیبایی فراوانی به كار رفته و نشانهها و سمبلها و وقایع بسیاری را در دل خود دارد، اما تولیدشان به محدوده زمان و مكان مربوط می شود. اعتقاد به سمبل در فرشهای امروزه اغلب فاقد منابع علمی ست، چون سمبلها از طریق اعتقادات . خرافات بوجود آمده اند و دگرگونی در اعتقادات ناگزیر دگرگونی در سمبلها و نشانههاست. مثلاً اگر امروز نقش درخت سرو در فرش به كار می رود دارای همان مفهومی نیست كه در فرشهای آنتیك و قدیمی به كار می رفته است.
نقش سرو امروزی حامل سمبلها و پیامهای قدیمی سرد نبوده بلكه الهام گرفته از تصویر زیبای آن است.این تصویرهایا به صورت واقعیت عینی ویا به صورت تجرید و بر اساس مهارت و استادی استادكار ترسیم می شوند.
استادكاران اغلب نقوش و رنگها را بر اساس زیبایی شناسی هنری و آنچه كه به سلیقه آنها بیشتر خوشایند است بر می گزینند و نه به خاطر سمبل بودن آن.
با وجود تهی شدن سمبلها از مفاهیم اعتقادی، ارزش هنری فرش همچنان به قدرت خود باقیست چرا كه هنر آئینه روح بشر است كه خود از طریق اعتقادات شكل گرفته است.
احتمالاً فرشهای اولیه فرشهای عشایری بوده اند كه تولیدكنندگانشان در موقعیتی نبوده اند كه نقشهای طبیعی را به صورت نزدیك به واقعیت تصویر كنند بلكه به ناچار از طریق ساده كردن آن(تجرید) قادر به خلق نقش بوده اند.
تصاویر حیوانات سینه به سینه از نسلی به نسلی منتقل شده است.
چنانچه شیر با وجودی كه دهها سال است در دشتهایایران وجود عینی ندارد همچنان در ذهن عشایر و فرشهای آنها باقی مانده است.(آیا دشتهای پهناور و بیكران مشرق زمین (ایران) سرچشمه جوشاناینگونه اندیشه نبوده است؟)
تجرید در نقش پردازی تصورات شخص بیننده را غنا می بخشد و به وسیله تجرید هنرمند لحظههای مشتركی را با بیننده جستجو می كند. تجرید در هریك پدیدهنو و كشف امروزی نیست بلكه از دوران اولیه هنری و بشرهای ماقبل تاریخ وجود داشته است تجرید در اروپا از ابتدای قرن بیستم طرفدار پیدا كرد كه به عنوان هنر مدرن معروف شده است.
منابع و مآخذ
قالی ایران سیسیل ادواردز
شاهكارهای فرشبافی فارس سیروس پرهام
آموزش هنر قالیبافی پوراندخت نیرومند
منم تیمور جهانگشا، سرگذشت تیمور لنگ(مارسل بویون فرانسوی، اقتباس ذبیح الله منصوری)
شاه طهماسب صفوی (به اهتمام عبدالحسین نوائی)
گلیم آلسترهال و جوزه لوچیك ویوسكا ( تاریخچه ، طرح ، بافت و شناسایی ) ( مترجمین : شیرین همایونفر و نیلوفر الفت شایان)
دستبافتهای عشایری و روستایی فارس جلد دوم سیروس پرهام با همكاری سیاوش آزادی
پیشرفته ترین طرح های دكوراسیون منزل اكبر والیانی كیا
آموزش هنر گبه بافی مؤلف فاطمه فقیری زاده
كتاب با تار و پود عشق درباره گبه های جدید و قدیم
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0