توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق بحران های زمین دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بحران های زمین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق بحران های زمین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق بحران های زمین :

ساختار زمین:

زمین جسمی تقریبا کره ای به شعاع متوسط 6370 کیلومترمی باشد .هسته کروی بخش مرکزی کره زمین را در برگرفته وشعاع ان در حدود3470 کیلومتر تخمین زده می شود . اطراف هسته را لایه میانی یعنی گوشته فرا گرفته وضخامتی در حدود 2900 کیلومتر راشامل می شود .پوسته زمین اساسا سخت بوده وشامل سنگهای اذرین ورسوبی وسنگهای ناشی از دگرگونی انها می باشد.

فشار ودمای زمین :

دمای زمین با عمق افزایش می یابد ودر100 کیلومتری بین 1000 تا 1500 درجه سانتی گراد ودر عمق 700 کیلومتری که معمولا حداکثر عمق کانونی زلزله ها می باشددمای ان به حدود 2000 درجه سانتی گراد می رسد .در داخل هسته دما بین 2500تا 3000 درجه سانتی گراد بوده و اصولا بسبت افزایش دما در قسمت های سطحی زمین حدود 30 درجه سانتی گراد در هر کیلو متر عمق بر اورد می گردد البته این نسبت با افزایش عمق کاهش می یابد.

بر اساس مطالعهات وسیع در مورد تخمین فشار درون زمین تصور می شود که در قسمتهای بالایی گوشته فشار در حدود 9 تن بر سانتی متر مربع ودر قسمت های بیرونی هسته 1400 تن بر سانتی متر مربع ودر مرکز هسته به میزان 3700 تن بر سانتی متر مربع می رسد که البته این فشارها بسیار بزرگتر ازفشار(تک محوری) قابل تحمل سنگ ها در شرایط معمولی است.

سرعت انتشار امواج زلزله :

سرعت امواج زلزله بستگی به جرم مخصوص و خاصیت روان شدن سنگهایی دارد که از انها عبور می کند. سرعت امواج زلزله در سنگهای متراکم وصلب وزیاد درسنگهای سبکتر و نرمتر کم می باشد. بعلاوه ازدیاد فشار باعث افزایش سرعت امواج وازدیاد درجه حرارت باعث کاهش سرعت امواج زلزله می گردد.

زمین لرزه:

به علت ذخیره شدن مقادیرزیادی انرژیدر درون زمین وبا توجه به نظریه جابجایی قاره ها تغییرات عمده ای در قسمت های سطحی زمین رخ می دهد که زمین لرزه یکی از این تغییرات است. به عبارت دیگر زمین لرزه پدیده انتشار امواج در زمین به علت ازاد شدن مقدار زیادی انرژی ناشی ازاغتشاش سریع در پوسته زمین ویا در قسمت های بالایی گوشته در مدت کوتاه می باشد.یک زلزله شدید ممکن است ناشی از شکست سنگ بستری به طول بیش از100 تا 400 کیلومتر وعرض وضخامت چندین کیلو متر باشد. محلی که منشا زلزله بوده ودر حقیقت انرژی به یکباره از انجا ازاد ورها می گردد کانون زلزله ونقطه ای واقع بر سطح زمین که در بالای کانون قرار دارد مرکز زلزله نامیده می شود . دامنه حرکت زمین در روی سطح ابتدا شامل لرزه های جزیی است که یکباره افزایش می یابدوپس از لحظه کوتاهی حرکت تدریجا فروکش می کند.لرزه های جزیی بنام تکان های اولیه و قسمت بعدی با دامنه های بزرگتر بنام تکان های اصلی و اخرین قسمت بنام دنباله لرزه مرسوم است.

علل وقوع زلزله:

در حال حاضر تحولات اساسی در داخل زمین که باعث وقوع زلزله می گردد هنوز بطور کامل روشن نشده است و نظریه های مختلفی پیشنهاد شده که در بعضی حالات متناقض یکدیگر می باشند.طی چند سال گذشته معلوم شده است که علل وقوع زلزله ارتباط نزدیکی به تحولات تکتونیک کلی زمین دارد که مداوما رشته کوهها و دره های اقیانوسی را در سطح زمین ایجاد می کنند.

معمولا بیش از 95 درصد علل وقوع زلزله ها مربوط به حرکات تکتونیک صفحه ای است ولی عوامل دیگر نظیر اتشفشانها وفروریختن غارهای عظیم زیر زمینی ولغزش زمین که همگی انها نیز در هر حال تابع حرکات صفحات پوسته زمین است می توانند در ایجاد زمین لرزه ها نقش داشته باشند.

ایران به دلیل قرار گرفتن در نوار لرزه خیز آلپ، هیمالیا و منطقه فعال زمین ساختی، یكی از كشورهای با خطر بالای زلزله در جهان است كه در قرون گذشته بیش از 130 زلزله شدید در مقیاس 5/7 ریشتر و بزرگ تر را تجربه كرده است. تنها در قرن بیستم، كشور ایران شاهد 20 زلزله بزرگ بوده كه این حوادث باعث كشته شدن 140 هزار نفر، ویرانی چندین شهر، دهكده و آسیب های اقتصادی فراوان شده است.1 پوسته زمین سازنده این منطقه از قطعات نامتجانس كنار هم تشكیل گردیده. این قطعات توسط گسل های بزرگ از هم جدا می گردند. به استثنای مناطق گودال اقیانوسی، كانون زمین لرزه ها عموماً در 50 كیلومتری اول پوسته زمین متمركزند. جمعاً 15 میلیون كیلومترمربع، یعنی10 درصد از مناطق بیرون از آب تحت تهدید زلزله قرار دارند. انرژی مورد نیاز برای ایجاد زلزله، غالباً به واسطه حركت قاره ها (حركات صفحات زمین) تأمین می شود. زلزله ها 90 درصد منشاء تكتونیكی یا گسلی (طبق نظر تكتونیك صفحه ای، سطح كره زمین از صفحاتی تشكیل شده است كه در حال حركت اند. دو صفحه در ناحیه مرزی بینشان به یكدیگر نیرو وارد می سازند. این نیرو عامل اصلی تأمین كننده انرژی لازم برای ایجاد زلزله است). 7 درصد منشاء آتشفشانی و 3 درصد منشاء متفرقه دارد. ایران در كنار كشورهایی همچون چین، هند و مصر به عنوان یكی از چهار كشور بلاخیز جهان كه هر ساله بیش از 1100 میلیارد ریال خسارت به جهت بروز حوادث طبیعی به آن وارد می آید شناخته شده است.

ایران بر روی نوار زلزله الپاید قرار دارد که در امتداد شرق – غرب از کوههای هیمالیا تا دریای مدیترانه ادامه دارد . تکتونیک ایران اخیرا بوسیله مک کنزی و نوروزی مطالعه شده است .

بر اساس اطلاعات زمین شناسی و زلزله شناسی موجود و نتایج مقدماتی انها دو مدل مختلف برای تکتونیک صفحه ای ایران پیشنهاد کرده اند .

1) مدل پیشنهادی نوروزی:صفحات اصلی منطقه عبارتند از :صفحه عربستان وصفحه ایران وصفحه اوراسیا.

صفحات عربستان وایران با سرعت های مختلف در جهت شمال شرقی حرکت می کنند.مشخص ترین خصوصیت تکتونیکی منطقه از زیر رانده شدن صفحه ایران به وسیله صفحه عربستان سعودی می باشد.در مرز مشترک این دو صفحه یک ناحیه تقرب وجود دارد که بوسیله منطقه فشاری زاگرس و چین خوردگیهای زیاد مشخص می باشد.

2) مدل پیشنهادی مک کنزی : خاطر نشان می سازد که تکتونیک ایران ونواحی مجاور ان را نمی توان فقط با چند صفحه اصلی توجیه کرد.همچنین مرزهای صفحات یک گسل واحد تشکیل نداده بلکه سیستم های گسل تشکیل می دهند .

انواع حرکات گسل ها:

1)گسل های نرمال

2)گسل های لغزش جانبی

3)گسل های فشاری یا معکوس

انواع امواج زلزله:

1)امواج حجمی

2)امواج اولیه(الف:امواج برشی ب:امواج ثانوی)

3) امواج سطحی(الف:امواج لاو   ب:امواج ری لی)

مقدمه

سالهاست كه در كشور ایران، شاهد تكرار سناریوی زلزله بوده و هستیم. سناریویی كه با خواب و بی­خیالی شروع شده و با خواب و بی­خیالی نیز پایان می­یابد. مردم و دولتی كه در خواب غفلت نسبت به وقوع زمین لرزه هستند و پس از وقوع زلزله و خسارات بی­شمار جانی و مالی، شاهد اشك و ناله از طرف مردم و فراخوان عمومی برای ارسال كمكها از طرف دولت هستیم! در این بین مردم نه تنها خود را قربانی زلزله بلكه قربانی سیاستهای دولت در زمینه حوادث غیر مترقبه دانسته و تمام تیرهای نقصان و كم كاری را به سوی دولت و دستگاههای اجرایی نشانه می­روند. دولت نیز گاها با ارائه آمار و ارقامی كه از سوی هیچ ارگان بی­طرفی تایید و یا رد نمی­شود، اقدام به توجیه عملكرد خود نموده و خود را مبرا از هرگونه عملكرد اشتباهی می­داند. و در نهایت تمام هیاهوها با “بلا” خواندن یكسری پدیده های طبیعی، به اتمام می­رسد. و چون واكنش در مقابل “بلا” غیرممكن می­باشد، پس مردم واقعا قربانی بوده و دولت نیز واقعا بی­تقصیر می­باشد! لذا بهترین عملكرد در مقابل بلا، دعا كردن و خوابیدن است.

همچنین زلزله به عنوان یكی از انواع بلایای طبیعی كه در كشور ما هر از چند گاهی به وقوع می پیو ندد به دلیل ضعف در سازه ساختمان های مسكونی , زمان وقوع , اگاهی بسیار كم و اموزش بسیار ضعیف در سطح عموم جامعه , قربانیان زیادی گرفته است .

شاید بهتر باشد كه بگوییم زلزله پدیده ای طبیعی است و نحوه رویكرد ما به ان و توجه به بسیاری از موارد همچون اموزش عمومی , بالا بردن ضریب ایمنی , میزان تلفات وخسارات را تعیین می كند .

ایجاد یك برنامه ایمنی و سیستم طراحی سازه مناسب در ساختمان های شهری وروستایی با توجه به الگوهای موجود در جهان , همچون كشور زابن ما را در برخورد با بلایای طبیعی همچون زلزله بسیار مقاوم خواهد ساخت.

ازسوی دیگر قیاس بین هزینه های پاسخگویی و هزینه های پیشگیری نیز بسیار دردنیا مطرح است . چندین برابر هزینه های پیشگیری در امر پاسخگویی صرف می گردد .

نگرش سنتی به مدیریت بحران نگرش منفی بوده با این تعبیر که مدیر بحران در انتظار خراب شدن کارها می نشیند وپس از بروز تخریب سعی میکند تا ضرر ناشی از خرابی ها را تعدیل کند اما بتازگی معنای مثبت وبهتری برای ان پیداشده است .براساس معنای اخیر همواره باید مجموعه ای از طرحها وبرنامه های عملی برای برخورد با تحولات احتمالی اینده در داخل سازمان ها تنظیم شود ومدیران باید درباره اتفاقات احتمالی اینده بیندیشند وامادگی برخورد با رخدادهای غیر مترقبه را کسب کنندبنابراین مدیربت بحران بر ضرورت پیش بینی منظم و کسب امادگی برای برخورد با ان دسته از حوادث ناگوار من جمله زلزله که بطور جدی حیات انسان ها را به خطرمی اندازد تاکید دارد.

چکیده

همواره چنان بوده که قبل از التیام یافتن زخم های ناشی از زلزله در یک دیار زمین لرزه های دیگر با گرفتن جان هزاران تن دیگر از عزیزانمان جراحات جدیدی بر قلب این جامعه وارد نموده است.

بطوری که برخی از راه حل های خلاصی ازاین اندوه عبارتند از:

1) تشکیل و سازمان دهی ستادهای بحران وامداددر حوادث وبلایای طبیعی و اموزش وتجهیز نیروهای کارامد و اموزش کلی جامعه جهت امادگی و عملکرد مناسب در هنگام وقوع زلزله گام های اساسی است که باید برداشته شود.

2) تدوین مقررات قانونی ,ایین نامه ها,استانداردها واعمال وتشدید روشهای نظارتی وپیگرد قانونی تخلف های موجود در هر یک از مراحل ساخت اعم از کیفیت مصالح,چگونگی طراحی و محاسبات سازه ,نحوه اجرا و نظارت برای ساختمان هایی که جدید ساخته می شوند از اولین گام هایی است که باید اجرا شوند .

اصل موضوع در پیش بینی ها و هشدارهای دانشمندان ومتخصصان در مورد امکان وقوع زلزله وپیامدهای ناگوار وزیانبار ان بیشتر توجه به این امر بوده است که باید درهر حال برای مقابله با حادثه اماده بود .گریز از زلزله در هیچ کشوری ممکن نیست اما باید همیشه برای یاری رساندن به اسیب دیدگان مهیا بود . باید وظیفه هر ارگان و نهاد ودستگاهی در رویارویی با حادثه مشخص باشد ومسئولان وافراد ان با کارازمودگی وکسب مهارتها وتخصصهای لازم بتوانند در موقع لزوم بیشترین بازدهی و راندمان کاری را داشته باشند.

ذخیره سازی دارو وغذا وپوشاک و تدارکات وسائل پزشکی ودرمانی و استقرار امبولانسها و ماشینهای اتش نشانی وامدادی در محل های مناسب وحتی ساختن سد بسیار محکم برای ذخیره اب برای تامین اب مورد نیاز شهر در صورتی که سد اصلی بشکند پیش بینی محل های مناسب برای اسیب دیدگان وتهیه وتدارک هواپیما وهلی کوپتر به اندازه کافی برای امداد رسانی وانتقال مجروحان و تامین دستگاههای زنده یاب وحتی تربیت ونگهداری سگها که در یافتن زیر اوار ماندگان اهمیت بسیار حیاتی دارند.پیش بینی های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری های مسری پس از وقوع حادثه از جمله این تدابیر است .از دیگر تدابیر ضروری جهت مقابله با اثار رخدادهای طبیعی بویژه زلزله انجام مانورها وتمرینهای لازم برای بالا بردن توان کمک رسانی وسرویس دهی دستگاهها ونهادهای مسئول می باشد.

پیش بینی وتعبیه کپسول های اتش نشانی در محل های مناسب در شهر هایی که شبکه گاز رسانی دارند کاملا ضروری است .قطر وجنس مناسب وضخامت لازم لوله ها و عمق مدفون شدگی واستفاده از اتصالات شکل پذیر از جمله تمهیدات ضروری در طرح واجرای شبکه های گاز رسانی در مناطق زلزله خیز می باشد.

تعریف بحران

بر خلاف تصور عموم و حتی مسئولان، زلزله، سیل، طوفان و پدیده هایی مثل آنها بحران نیستند، بلكه بحران به شرایطی اطلاق می­شود كه هر كدام از این پدیده­ها به دنبال خود ایجاد می­كنند. لذا تدوین طرحهایی همچون “طرح جامع امداد و نجات” كه بر اساس بحران بودن چنین پدیده هایی بنا نهاده شده اند، زیاد مستدل و قابل قبول به نظر نمی­رسد. چرا كه این طرح­ در همان گام اول كه طرح مسئله می­باشد، درمانده است! یعنی كل طرح، در حال تلاش برای حل مساله ای است كه به درستی تعریف نشده است.

تحقیقات كستردهنشان می­دهد كه بحرانهای پس از زلزله را می­توان در 23 بخش عمده تقسیم بندی نمود.

هر كدام از این بحرانها، مواردی هستند كه در شرایط عادی، بر اساس عرضه و تقاضای عادی در منطقه درحال تعادل نسبی هستند. ولی با وقوع پدیده­ای همچون زلزله، كلیه تعادلها به هم خورده و تقاضا بیش از میزان عرضه می­گردد.

بطور كلی، بحران  عبارتست از عدم انطباق بین نیازها و منابع. اگر به عنوان مثال پوشاك یا مواد غذایی را در نظر بگیریم، در شرایط عادی سامانه های عرضه چنین نیازهایی، توانایی تامین نیازهای منطقه را دارند. ولی با وقوع زلزله و با تخریب مسیرهای مواصلاتی، انبارها و پایانه های عرضه، مانند فروشگاهها، توزیع چنین محصولاتی عملا متوقف می­گردد؛ در نتیجه تعادل بین عرضه و تقاضا كاملا به هم می­خورد.

نكته قابل توجه در بحرانهای پس از زلزله، محلی و منطقه­ای بودن این بحرانها می­باشد. برخی از بحرانهایی كه در ایران شاهد آن هستیم، تعریفی كاملا متفاوت با سایر كشورها دارد. برای مثال در كشوری مانند ایالات متحده، به هنگام بروز زلزله، تمام افراد اقدام به خروج از محل آسیب دیده می­نمایند و این باعث می­شود تا جریان عمده ترافیك از محل حادثه دیده به سمت خارج باشد. این در حالی است كه در كشور ایران به دلیل برخی عوامل، همچون عدم وجود ایمنی لازم و احساس نوع دوستی، نه تنها ساكنان آسیب دیده محل را ترك نمی­كنند، بلكه شاهد ورود سیل اتومبیلهایی هستیم كه وارد منطقه می­شوند. بدین ترتیب، تعریف بحران مسیرهای مواصلاتی چیزی است كه باید با مطالعه شرایط حاكم بر كشور انجام پذیرد و نمی­توان چنین تعاریفی را از كشورهای دیگر وارد نمود.

بحران حادثه ای است که به طور طبیعی یا توسط بشر به طور ناگهانی به صورت فزاینده به وجود اید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی که جهت برطرف کردن ان نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده است.

همچنین برنامه ریزی برای کنترل بحران از چهار مرحله تشکیل می شود :

  1. پیش بینی حوادث ناگوار (پیش بینی نقاط بحران خیز و ضربه پذیر)
  2. تنظیم برنامه های اقتضایی (تدوین برنامه)
  3. اموزش گروههای مدیریت بحران(تامین نیروی انسانی)
  4. عملی کردن برنامه ها (اجرا وتکمیل برنامه ها از طریق اجرای اموزشی )

انواع سیستم های کنترل بحران :

  1. سیستم های کنترل تشخیصی :حذف بار هدایت مستمر از دوش مدیران
  2. سیستمهای کنترل ارزشی:جلب توجه افراد به اصول اساسی کار
  3. سیستم های کنترل تحدیدی :حداقل استانداردهای قابل قبول را معین می کنند
  4. سیستم های کنترل تعاملی:سیستم های رسمی کسب اطلاعات وگزارش به مدیر بحران

 

مدیریت بحران چیست؟

می توان گفت که مدیریت بحران اقدامات پیوسته وپویا است که بطور کلی شامل برنامه ریزی وسازمان دهی و تشکیلات ورهبری وکنترل است.

اهداف مدیریت بحران عبارت است از:

  • كاهش پتانسیل خطر
  • اعمال كمك فوری و درخور به هنگام ضرورت
  • دستیابی سریع وعملی برای جبران وضع موجود و بازگشت به وضعیت اولیه

چرخه مدیریت بحران شامل 3 مرحله اساسی است :

  • مرحله آمادگی :         Preparedness
  • مرحله پاسخگویی
  • مرحله بهبود و بازسازی

عبارت آمادگی جهت رویارویی با بحران معمولا به تمامی اقداماتی اطلا ق می شود که دولت ها، سازمان ها، جوامع و افراد را قادر می سازد تا در مواقع بحرانی به طور سریع و كارا پاسخ لا زم را جهت روبه رو شدن با بحران از خود نشان دهند. حصول اطمینان از كمك در مواقع مقتضی، عوامل و منابع موجود در مكان های آسیب دیده، كمك رسانی به آسیب دیدگان و كاهش اثرات منفی ناشی از بحران از هدف های این مرحله است. با حذف آسیب پذیرها، اثرات مخرب به حداقل می رسد قبل از آنكه ضربه سنگینی وارد شود، از فشار بحران كاسته می شود.

در ساختار آمادگی بحران 8 عامل اصلی دخالت دارند كه به وسیله آنها استراتژی آمادگی بحران توسعه می یابد؛ این عوامل عبارتند از:

  • ارزیابی آسیب پذیری هر منطقه
  • برنامه ریزی در زمینه بهبود آمادگی بحران در مناطق آسیب پذیر
  • ایجاد تعدیل و هماهنگی در ساختار حقوقی هر كشور
  • سیستم های اطلا عاتی شامل مراحل جمع آوری اطلا عات و سیستم هشدار دهنده
  • شناخت منابع موجود ضد بحران
  • سیستم های هشدار دهنده جهت تغییر مكان مردم در مورد خطرهای قریب الوقوع
  • توجه به مكانیزم های واكنشی
  • آموزش و تعلیم عمومی و تمرین طرح آمادگی بحران

این عوامل، عوامل تشكیل دهنده آمادگی مقابله بحران هستند كه توجه و شناخت هر یك می تواند در مواردی حد مطلوب بین فعالیت ها یا الویت های تخصیص داده شده به هر یك از این فعالیت ها را در جهت كاهش اثرات منفی ناشی از بحران تحت تاثیر قرار دهند.

وضعیت کنونی مدیریت بحران

مدیریت بحران عبارتست از كنترل شرایط متزلزلی كه با وقوع بحرانها ایجاد می­شود. پروسه مدیریت بحران شامل كاهش تقاضا، افزایش عرضه و برنامه ریزی و نظارت بر فرماندهی بحران است. از كل پروسه مدیریت بحران در ایران تنها به جزء افزایش عرضه توجه شده است و سایر موارد بدون كوچكترین توجهی كاملا به فراموشی سپرده می­شود. در زلزله های گذشته فقط شاهد اعلان عمومی برای ارسال كمكها به مناطق زلزله زده بوده­ایم كه این قسمت نیز آنچنان بدون برنامه ریزی انجام می­پذیرد كه درصد بسیار زیادی از كمكهای ارسالی داخلی و خارجی به دست نیازمندان واقعی نمی­رسد.

مدیر بحران كسی است كه دارای تخصص و اختیارات كافی بوده و قبل از بروز حوادث غیرمترقبه با تمام امكانات موجود سخت افزاری و نرم افزاری برای تك تك بحرانهای ناشی از زلزله كشور را آماده نماید. امكاناتی همچون ایمن سازی، مقاوم سازی، ساخت و ساز صحیح، برنامه ریزی تخصصی، آموزش مردمی و افزایش سطح آگاهی عمومی، تعلیم اكیپهای امداد و نجات حرفه ای دولتی و غیردولتی، و سایر اقدامات كه منجر به مدیریت صحیح بر بحران و كنترل آن می­شود.

در كشور ایران، همانند بسیاری از ساز و كارهای موجود در كشور، مدیریت بحران منحصر به حیطه دولتی می­گردد و دولت خود را قیم مردم در این امر می­داند. قیم مردم بودن در زمینه زلزله، حاصلی جز متهم شدن دولت نخواهد داشت! در امر مدیریت بحران، چه در مرحله كاهش تقاضا، و چه در افزایش عرضه، مردم نقش اصلی را بازی می­كنند؛ این مردم هستند كه با همت عالی خود كمكهای خود را به محل حادثه دیده ارسال میكنند، این مردم هستند كه در منطقه آسیب دیده می­توانند با آموزشهایی كه از قبل دیده اند، نیازهای اولیه خود از قبیل ایمنی، و جان پناه موقت را تامین نموده و زنده یابی اولیه را انجام دهند. مسیری كه ابتدا و انتهای آن به مردم ختم می­شود، چگونه می­تواند بدون بازی دادن خود آنها طراحی گردد.

متاسفانه وضعیت كنونی هیچ گونه افق روشنی را در زمینه درگیركردن گروههای غیردولتی و مردم در امر مدیریت بحران نشان نمی­دهد. حال ببینیم كه جایگاه واقعی مردم و سازمانهای مردمی در امر زلزله به چه ترتیبی می­تواند باشد و دولت با در حاشیه قرار دادن این گروه عظیم چه پتانسیل بزرگی را از دست می­دهد و چقدر بار منفی كم كاری و اتهاماتی از این قبیل را برای خود ایجاد می­كند.

بحران در بخش مدیریت کشور

در جامعه ما معیار انتخاب مدیران در بسیاری از موارد بر اساس مشخصات مبهم و تعریف نشده کیفی می باشد مدیران سطوح پا یین ترمدیریتی را تجربه نمی کنند . دوران مدیریت نامعتوم و گاه کوتاه است و بنابراین طرح های کوتاه مدت (که بسرعت به پاسخ برسند ) و شیوه ازمون وخطا جایگزین طرح های دراز مدت و اینده نگر شده است . اگر مدیر دارای ضعف عتمی وشخصیتی باشد در بیشتر موارد تمایلی به انتخاب افراد قوی ندارند ومعمولا از توان اجرایی وعتمی وفکری انها نمی تواند استفاده کند. در جامعه کنونی ما بسیار پیش امده است که مدیران خیال می کنند اگر کسی را انتخاب کنند که بهتریا متخصص تر از خودشان باشد انگاه اعتبارشان وبه تبع ان شغلشان را از دست خواهند داد وجا در جامعه برایشان در جامعه تنگ شده وسهمشان از ثروت عمومی جامعه کاهش خواهد یافت غافل از اینکه رشد وافزایش ثروت در گرو حضور فعال افراد با اندیشه های برتر وبا تخصص بیشتر است . بنابراین اساس کار مدیران جامعه باید مبتنی بر احترام به شا ن ومنزلت انسانی همه انسانها وارزشمند دانستن نیروی تفکر و خلاقیتهای ذاتی باشد.اهمیت ندادن به نظر کارشناس در تصمیم گیری مدیران سبب می شود تا حتی از منابع و امکانات موجود به نحو بهینه استفاده نشود به عنوان مثال در زمینه زلزله توجه نکردن مدیران به نظرات کارشناسان در اتخاذ تصمیم ها سبب شده است تا در زلزله های اخیر تعداد زیادی قربانی بدهیم . و تدریجا بطور نامرئی برعرصه های اقتصادی ,اجتماعی ,فرهنگی , رو.انی وحتی سیاسی اثرات نا مطلوبی گذارد.

به نظر می رسد به منظور خروج از وضعیت کنونی و مقابله باچالشها باید بطور جدی به موارد زیر توجه شود.

  • اهمیت دادن به اموزش جوانان و نوجوانان با توجه به نیازهای جامعه و عوامل محیطی مناسب
  • اهمیت دادن مدیران به نظرات کارشناسان وتصمیم گیری و سپردن کار به دستمتخصص لایق
  • توجه به رشته مدیریت وبرنامه ریزی
  • وضع هوشمندانه قوانین و ایجاد سیستم نظارت وکنترل بر نحوه اجرای قانون

حال به بررسی انواع بحران های موجود در حین وقوع بلایای طبیعی من جمله زلزله
می پر دازیم.

 كودكان و زلزله

 بی گمان آسیب پذیر ترین گروه انسانی پس از زلزله كودكان می باشند كه می بایست بصورت ویژه به آن پرداخت در این قسمت به بحث كودكان بی سرپرست پس از زلزله می پردازیم، در بحث كودكان بی سرپرست بهتر است برای آشنایی با این بحران، در ابتدا با شرحی از اتفاقاتی كه با ان روبرو  خواهیم شد آغاز كنیم! كودكانی كه پس از زلزله توسط نیروهای محلی و امدادی پیشتاز یافته می شوند آسیب پذیرتر از كودكانی هستند كه در روزهای بعدی، حتی مجروح از زیر آوار بیرون آورده می­شوند، فراموش نکنیم که کودکان زیر پنج سال قادر نیستند هویت فردی خود را بیان و یا پس از چند سال یادآوری کنند ، به راحتی دستور بزرگترها را گوش می کنند و قادر به محافظت از خود نیستند. بنابراین در پی ورود نیروهای مردمی و بی ثباتی وهرج ومرج ایجاد شده در منطقه، در بهترین وضعیت كودكان توسط نیروهای داوطلب مردمی دوره ندیده از منطقه خارج شده و برای سرپرستی به خانواده دیگری سپرده می­شوند. اكنون شما خود را بجای فردی كه كودكی را از زیر آوار زنده و سالم بیرون آورده بگذارید ایا حاضرید ریسك تحویل او را به یك بیمارستان بی در پیكر و یا یك اتوبوس اعزام مجروحان به شهرستان های و یا سربازی كه در منطقه در حال بیرون آوردن اجساد است بسپارید.

با توجه به تفضیلات گفته شده می­بینید كه شما هم همان مسیر نادرست امدادگران غیر حرفه ای را خواهید رفت! اما هیچگاه به برادر و خواهر آن كودك كه نیم ساعت قبل از زیر آوار در آمده است و یا پدرش كه در ماموریت بوده و یا برادرش كه سرباز است و اكنون در حال جستجو در بین آوار برای یافتن خواهر كوچكش است فكر كرده اید؟ آنان هیچگاه همدیگر را نخواهند یافت، چرا كه نیروهای امدادی، غیر حرفه ای عمل كرده اند!

برای آنکه بتوانیم اطلاعات بیشتری در این زمینه كسب كنیم بهتر است تا با مبانی و اصول اولیه آن بیشتر آشنا شویم .

گروه هایی که در امر امداد و نجات فعالیت می نمایند در مبحث کودکان بی سرپرست در زمان زلزله با چند سر فصل روبرو هستند که به ترتیب شامل موارد زیر می گردند

1-            جستجو ؛ جمع آوری و اسکان

2-            تغذیه

3-            بهداشت فردی و جمعی

4-            امنیت

5-            امکان بازگشت کودکان به کانون خانواده ها

6-            امکان ساماندهی جهت اسکان دائم در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست

با توجه به گستردگی مطالب در خصوص کودکان ؛ تنها به دو مبحث عمده آن بطور اجمال می بردازیم .

جستجو ؛ جمع اوری و اسکان کوکان

 در بحث جستجو پیشنهاد همیشگی پیشگیری است برای اینکار می توان با آموزش کودکان قبل از وقوع زلزله در محیط های آموزشی همچون مهد کودک ها و مدارس ابتدایی آنها را برای چنین موقعیتهایی اماده نمود . بدین منظور ابتدا می بایست کودکان را با لباس و پوشش های نیروهای امدادی و انتظامی در زمان بحران آشنا نمود تا درزمان وقوع حادثه بتوانند به راحتی به آنها مراجعه نموده و از آنها کمک بگیرند . اینکار با آنکه بسیار ساده و راحت انجام میگیرد اما گام بلندی در جهت حفظ امنیت کودکان پس از وقوع زلزله می باشد و از لحاظ صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار موثر می باشد .

انتقال آگاهی در خصوص شرایطی که می تواند بعد از زلزله برای آنها بوجود بیاید به شرطی که در چارچوب رعایت نکات روانشناسی باشد از دیگر مباحث آموزش کودکان خواهد بود.

در خصوص جستجو پس از وقوع زلزله با توجه به اینکه بیشتر کودکان بی سرپرست در این زمان توسط نیروهای مردمی و نیروهای امداد گری که توانسته اند در چند ساعت اول خود را به منطقه برسانند یافته میشوند ؛ میبایست تمهیداتی را لحاظ نمود که این نیروها بتوانند در حداقل زمان این کودکان را تحویل نیروهای جستجو داده و  بتوانند به کار زنده یابی و اوار برداری خود ادامه دهند ؛ لذا استفاده از ماشینهای آرم دار و مجهز به بلند گو می تواند بسیار مفید فایده باشد در ضمن می توان از پارچه نویسی و نصب پلاکارد و دیوار نویسی توسط اسپری نیز بهره برد تا افرادی که کودکی را یافته اند بتوانند به سهولت مکان امنی را برای تحویل آنان بیابند .

در خصوص کوکانی که توسط نیروهای مردمی یافت نمی شوند باید متذكر شد كه بیشتر این کوکان را به سختی می توان یافت چون اکثر انها در کنج دیوارهای فرو ریخته و یا مکانهایی که آنها را از جریان باد و شلوغی پیرامونشان حمایت می کند پناه می برند و اغلب این مکانها نزدیکترین نقطه به محل آواری است که خانواده آنها در زیر ان محبوس شده اند و بخاطر همین با توجه به پس لرزه های ثانویه امکان زیر اوار ماندن این کودکان بسیار زیاد است .

در خصوص کوکان یافته شده پس از زلزله یکی از نکات بسیار مهم ثبت اطلاعاتی است که در یافتن خانواده کودک می تواند بعد ها بسیار بکار بیاید بدین منظور مدیریت بحران جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران اقدام به تهیه کارتهای گردن اویز جهت شناسایی کودکان نموده است که در ان اطلاعات مورد نیاز گروه های پشتیبانی, جهت اطلاع رسانی و یافتن بستگان و خانواده کودک درج می شود هر کارت دارای سه قسمت بوده که یکی متعلق به امداد گری که بچه را می یابد می باشد تا بعد ها در صورت در خواست گروه پژوهش در خصوص اطلاعات تکمیلی بتواند از طریق این قسمت اطلاعات  تکمیلی خود را منتقل نماید .این کار ضمنا میتواند امنیت کودکان را در خصوص سرقت و یا مفقود شدن در پروسه تحویل موقت تا تحویل قطعی به مسئولان ذیربط را بالا ببرد . قسمت دوم به مراکز انتظامی مربوط می شود که دارای مشخصات فردی کودک و نقطه یافته شدن و نیز یابنده کودک می باشد  و قسمت سوم به گردن کودک باقی می ماند تا در مراکز بهزیستی ثبت گردد و جزء اسناد کودک در مراکز بهزیستی نگهداری شود.

تغذیه

در بحث تغذیه کودکان , با مباحث بسیار وسیع و تخصصی روبرو هستیم که شامل نحوه تهیه، بسته بندی و ارسال تا تخلیه و نگهداری و توزیع و آماده سازی برای استفاده می­باشد، كه در اینجا به توضیح برخی از این موارد می بردازیم:

  • مواد غذایی مورد مصرف کودکان علاوه بر استانداردهای خاص متداول, می بایست دارای قابلیت نگهداری بلند مدت , سهولت در حمل و نقل و دارای بسته بندی نیز باشد,که این موضوع خود موجب می گردد که تنها بتوان از تعداد محدودی از تولیدات غذایی بهره برد.
  • نگهداری مواد غذایی کودکان در انبارهای احتیاط برای بلند مدت , نیازمند یک برنامه ریزی بسیار دقیق و انبار داری خاص می باشد تا بتوان قبل از اتمام مدت زمان نگهداری مواد غذایی نگهداری شده، موجودی انبارها را با اهدا نمودن به شیرخوارگاه ها و جایگزین کردن مجدد تمدید نمود .
  • کودکان با توجه به شرایط سنی تنها قادر به تغذیه اقلام خاصی از مواد غذایی می باشند که تهیه آنها می بایست حتما از قبل برنامه ریزی شده باشد . بدین منظور استفاده از کارشناسان تغذیه در این زمینه الزامی بوده و می تواند از ایجاد ناراحتیهای گوارشی و بیماریهای متداول زمان بحران  از جمله اسهال، استفراغ و یا یبوست در کودکان پیشگیری نماید .
  • کودکان با توجه به سیستم گوارشی خاص خود نیازمند آن هستند که در وعده های زمانی کوتاه و حتما بصورت منظم تغذیه گردند . این امر نیازمند پشتیبانی و حمایت بسیار دقیق نیروهای پشتیبانی که از قبل دوره های خاص را دیده اند، می باشد .
  • مواد غذایی مورد استفاده از لحاظ سلامت می بایست بسیار با دقت انتخاب و در صورت نیاز در یخچالهایی که به این منظور تهیه شده است نگهداری شود.
  • باید  به کودکان غذای گرم به همراه آشامیدنی های بسته بندی شده داد

زلزله و آواربرداری

هر سال بلا یای طبیعی همانند زلزله قسمتهای مختلفی از جهان را گرفتار می كند جنین بلایای طبیعی علاوه بر اسیبهای مستقیم جانی و مالی , بر جای گذاشتن مقادیر بسیار زیادی از اوار در محلهای حادثه دیده , باعث الودكی محیط زیست ودر برخی موارد سد شدن جریان زندگی در مكانهای حادثه دیده می شوند.

كشور ما ایران , یك كشور حادثه خیز می باشد كه بسیاری ا ز بلایای طبیعی در ان به وقوع می پیوندد كه نا دیده كرفتن مسایل مربوط به از بین بردن اثارزباله های باقیمانده در ان , شرایط زندگی را برای ساكنان دشوار می سازد . بلایای مختلف اوارهای مختلفی را بر جای می گذارد كه محل وقوع حادثه نیز تاثیر بسیاری در وقوع بسماند دارد.

اوار برداری وحذف ان از محل حادثه دیده یكی از مهمترین اجزا درعملیات نجات و باز سازی می باشد . بسیاری از اثار باقیمانده از بلایای طبیعی خطرناك نیستند . خاك ,مصالح ساختمانی , زباله های سبز همانند درختان و بوته ها , حجم بسیار زیادی از اوار را تشكیل می دهند كه بسیاری از انها قابل بازیافت می باشند.

شناخت آوار زلزله

زلزله ایجاد كننده امواج لرزه ای بوده وباعث جابجایی زمین در طول گسلها می گردد.این امواج لرزه ای عامل ویرانی ساختمانها و پلها در منطقه ای محدود و اسیب رسیدن به ساختمانها و سایر سازه های دورتر می باشند . اسیب های جانبی ناشی از اتش سوزی , انفجار وابگرفتگی های محدود ناشی از شكستگی لوله های اب می تواندافزایش دهنده مقادیر زباله بوجود امده باشد .اوار زلزله شامل مصالح ساختمانی , وسایل شخصی افرادو رسوبات ناشی از زمین لرزه می باشد.

ساختمانهای مختلف انواع مختلفی از اواررا به وجود می اورند كه بصورت مختصر درزیر به بررسی انها می پردازیم:

ساختمانهای چوبی وغیر مسلح:

اینگونه ساختمانهامعمولا از نظر سایز سازه كوجك بوده و مصدومان در این ساختمانها اغلب با استفاده از ابزار دستی قابل نجات و رهایی هستند. قطعات چوبی و دیوارهای قابل خرد شدن به قطعات كوجكتر ,قابل حمل می باشند,لذا در اینگونه اوار برداری نیازی به ماشین الات سنگین نیست وافراد تیم نجات با استفاده از ابزار دستی خود می توانند به نجات افراد در زیر اوار مانده بپردازند.

ساختمانهای بتنی :

یك مد خرابی معمول در سازه های بتنی بهنگام زلزله, فرو افتادن دال كف , تقریبا بدون شكست بر روی كف زیرین خود می باشد , در این نوع خرابی كه تحت عنوان “پن كیك”از ان یاد می شود , دال های كف فروافتاده ازدسترسی به مصدومان ورهایی انها جلوگیری می كندولذا مشكلات زیادی را بخصوص در صورتی كه موقعیت و وضعیت قربانی نامعلوم باشد ایجاد می نماید . دال بتنی هر طبقه ابعاد 30 متر در 30 متروضخامت 10 سانتیمتر ووزنی بالغ بر 250 تن داردكه از ظرفیت جرثقیلهای معمول فراتر است.

لذا باید این دالهای بتنی به قطعات كوجكتر بریده شوند تا قابل حمل وجابجایی به وسیله جرثقیلهاعادی شوند.

سازه های فولادی:

ساختمانهای فولادی یك طبقه معمولا دارای مقاطع فولادی كوجكی هستند كه با استفاده از اره های دستی ویا برقی قابل نفوذ می باشد.حتی در ساختمانهای سنگین صنعتی نیز از این روش می توان برای بریدن قطعات سنگین به تكه های قابل حمل استفاده نمود.جك یا كیسه های هوا نیز برای ایجادفضای دسترسی به مصدومان قابل استفاده می باشد . سازه های جند طبقه در داشتن دالهای بتنی به عنوان اعضای سقف مانند سازه های بتنی می باشد.

قسمت زیادی از اوار سنگین در ساختمانهای فولادی به دلیل تفاوت در سختی بین قابهای فولادی ودیوارهای اجری , با ریزش دیوارها حاصل می گردد. بنلهای بیش ساخته بتنی معمولا سخت ترین نوع اوار را ایجاد می كنند چرا كه معمولا بهنگام افتادن تكه تكه نشده وبصورت قطعات بزرگی باقی می ماند.

پس از وقوع زلزله , بدلیل گرفتار شدن بسیاری از افراد در زیر اوار نیاز به جابجایی سریع اوار به منظور كمك رسانی به افراد مانده در زیر اوار می باشد , از سوی دیگرپس از پایان عملیات جستجو و نجات مرحله پاكسازی واماده سازی محل حادثه دیده برای ادامه فعالیتهای انسانی اغاز می گردد .بدلیل متفاوت بودن ماهیت این دو نوع اواربرداری مدیریت این بخشها نیز به مهارتهای مختلفی دارد و از دو منظر می توان اوار برداری پس از زلزله را مورد بررسی قرار داد:اواربرداری كوتاه مدت (امدادی) و اواربرداری بلندمدت (پاكسازی) .

آواربرداری كوتاه مدت:

انجه كه در اواربرداری كوتاه مدت از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد سرعت عمل و دقت دراواربرداری است . سرعت یك مقوله مهم در عملیات جستجو ونجات است جرا كه , از 24 ساعت اولیه پس از زلزله به عنوان زمان طلایی در نجات یاد می شود.

بحث اواربرداری كوتاه مدت از زیرمجموعه های مدیریت بحران بشمار می رود ونیاز به تخصص واشنایی كافی به انواع اوار ,نحوه امداد رسانی وجستجو دارد. انجه امر اواربرداری را مشكل می كند وجود اوار سنگین ومواد حجیم است كه به سادگی قابل جابجایی بوسیله اعضای تیم نجات بدون استفاده از ابزار مكانیكی نمی باشد.

دال های سقف وكف, قطعات بزرگ بتن مسلح وقطعات بتن پیش ساخته بعنوان اوار سنگین بشمار می روند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky