توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی :

چكیده
زندگی بدون یادگیری و آموزش، همچون مردابی در حال تقلیل و فساد است. از زمانی كه آموزش و یاددادن شروع شد، نحوه انجام دادن این فعالیت یعنی چگونگی آموختن و روش های تدریس مورد توجه دست اندركاران قرار گرفت.
در مسیر تاریخ، فنون، مهارت های گوناگون در زمینه روش های تدریس، تولید و ارائه شده است و روش های تدریس جزو مهارت های فنی و حرفه ای معلمان محسوب می شود و هنر معلم در كیفیت انتقال و اجرای آنهاست.
در این تحقیق  انواع روش های تدریس فعال كه بتواند یادگیری مؤثر و اكتشافی ایجاد كند و همچنین فعالیت های دانش آموز را تقویت كند ارائه شده تا معلم بتواند با ابتكارات و نوآوری های خود در تدریس خود از روش علمی استفاده كند.
یادگیری دارای سطوح مختلفی است كه شامل به خاطر سپردن- درك و فهم- كاربرد- تجزیه و تحلیل- تركیب و نوآوری و داوری و ارزشیابی است. معلم با آگاهی از این سطوح باید تدریس فعال و دو سویه انجام دهد. همچنین در طرح پرسش های امتحانی از تمامی این سطوح سئوالات طرح نماید تا دانش آموز بتواند مطالب آموخته شده را عمیق تر درك نموده و خود نیز فعالیت علمی انجام دهد و همچنین از نمره خود احساس رضایت و تلاش بیشتر داشته باشد به بیان دیگر نمره وسیله ای شوق انگیز باشد نه برای شلاق زدن برای اینكه دانش آموزان به طور عملی فعال شوند باید كلاس را گروه بندی كرد طبق تحقیقات انجام شده فقط گروه های 3 تا4 نفره كارآیی لازم را دارند و چون دانش آموزان از نظر ویژگی های عاطفی و درسی متفاوتند بهتر است كار گروه بندی با توجه به علایق و سطح درسی شان انجام شود تا همه‌ی افراد گروه فعال و مسئول باشند.
تكلیف مناسب حلقه اتصال و انتقال آموخته های كلاس به فضای خارج از كلاس است اما باید دانست تمرین وسیله ای برای یادگیری نیست بلكه عاملی برای ایجاد مهارت است و باید در انتخاب تكلیف و تمرین به دانش آموز دقت و توجه خاص داشت.
 
مقدمه
با كنار رفتن مفهوم قدیمی یادگیری كه بیشتر بر روی انتقال انبوهی از معلومات به مغز دانش آموزان تأكید می كرد و با توجه به مفهوم جدید یادگیری های رفتاری برای حل مسائل فردی و اجتماعی در آموزش و پرورش گام های بلندی برداشته شده است. هم اكنون میزان یادگیری را در توانایی و مهارت او در به كار بستن دانستنی ها و اصول علمی هنگام قرار گرفتن در موقعیت های جدید و برخورد با شرایط متغیر زندگی علمی و اجتماعی می دانند.
به این ترتیب روش قدیمی و سنتی عرضه كردن واقعیت های علمی فراوان در كتاب ها و انتقال یكطرفه آنها به وسیله معلم و بالاخره به خاطر سپردن موقت آنها توسط دانش آموز و پس دادن آنها به هنگام امتحان مورد نظر نیست. زیرا در عمل ارزش قابل توجهی ندارد و تغییر مؤثری در رفتار او از لحاظ طرز تفكر،‌كسب مهارت و پرورش نگرش ها و معیارهای مطلوب علمی و اجتماعی به وجود نمی آورد.
درست است كه آموزش بر پرورش تقدم عملی دارد، یعنی پرورش بدون آموزش مطلوب، امكان پذیر نیست. با این حال هدف، پرورش دادن افراد با كیفیت های مطلوب و مطابق با معیارهای انسانی و اسلامی است. درس شیمی دبیرستان نیز یكی از این عوامل است یعنی هدف از آموزش شیمی دبیرستان، تربیت یك شیمیدان ماهر نیست. بلكه درس شیمی نیز وسیله ای برای پرورش است و در صورت پذیرفتن این موضوع اهمیت روش تدریس بر محتوا بیشتر پدیدار می شود.
روش های تدریس فعال
روش های تدریس از زوایای گوناگون قابل تقسیم بندی است. بعضی ها تقسیم بندی زیر را ارائه داده اند.
الف) روش تاریخی
1- روش سقراطی
2- نظام مكتبی در ایران
ب) روش های جدید
1- روش توضیحی        2- روش سخنرانی        3- روش اكتشافی
4- روش حل مسئله        5- روش مباحثه ای        6- روش پرسش و پاسخ
7- روش انفرادی        8- پروژه (واحد كار)        9- روش نمایشی
10- روش دریافت مفهوم    11- روش استقرایی        12- روش آزمایش و كاوشگری و;
بعضی از روش های تدریس، دانش آموز را منفعل و معلمان را فعال می كند. زیرا اطلاعات به صورت یك سویه داده می شود و در تدریس تعامل اندكی وجود دارد. این روش ها اكتشافی نیستند و معمولاً نمی توان از آنها به تنهایی برای اجرای تدریس استفاده كرد زیرا خسته كننده و ملال آورند.
بعضی دیگر از روش های تدریس معلم و فراگیرندگان را به نحو مطلوب فعال می كند و یاددهی- یادگیری با ارتباطات دو سویه اتفاق می افتد. در این روش ها تدریس به صورت منظمی شروع می شود و تا دریافت مفهوم ادامه می یابد، مانند  روش های استقرایی، حل مسئله، ایفای نقش و كاوشگری و; .
اگر فراگیران خود را در بطن فرایند آموزش ببینند و نقش راهبردی «اكتشاف مفاهیم و علوم» را درك كنند، در این صورت با علم تولید شده شریك می شوند، با كمال میل از آن دفاع و پشتیبانی می كنند و به كاربرد علوم اعتقاد و ایمان راسخ می یابند. در این جریان یادگیری در همه ابعاد (مهارت های ذهنی، مهارت های فیزیكی و طرز تفكر) اتفاق می افتد.
بنابراین معلم باید ویژگی ها و خصوصیات روش های تدریس یاددهی- یادگیری فعال را بداند و برای دست یابی به آنها اهتمام ورزد. در تدریس خود از روش علمی استفاده كند. اگر مجموععه فعالیت های یك معلم بر اساس موارد زیر باشد او در تدریس خود از روش علمی استفاده كرده است.
1) آغاز و پایان كار خود را پیش بینی كند.
2) فعالیت ها و تجارب آموزشی مناسبی تنظیم كند.
3) ابزارها و وسایل آموزشی و كمك آموزشی لازم را به درستی انتخاب كند.
4) آزمون های ارزشیابی را به طور دقیق و مؤثر تهیه كند.
5) طرح خود را با مهارت و اطمینان كامل در كلاس اجرا كند.
6) تغییر رفتار مطلوب در دانش آموزان به وجود آورد.
توضیح دادن در دبیرستان
توضیح دادن یعنی فهماندن مطلب به فرد دیگر.
توضیح دادن می تواند به افراد در درك و فهم مفاهیم، علت و معلول، شیوه ها، هدف ها و مقصدها همبستگی (رابطه ها) و فرایندها كمك كند.
چون اغلب در تدریس از شیوه‌ی توضیح دادن استفاده می شود باید چندین نكته را مدنظر داشت.
1- نوع صدا و حركت ها می تواند توضیح ها را تقویت كند.
2- هدف از توضیح كاملاً روشن و مشخص باشد.
3- اگر مخاطبان توضیح را نفهمند، یا حقایق بیان شده را از قبل بدانند، توضیح عالی نیز می تواند بی فایده باشد و به بی حوصلگی منجر شود.
4- از وسایل كمك آموزشی مناسب بهره گرفته شود.
5- نكته های كلیدی (مفاهیم اساسی، اصول) مشخص شود.
6- در هنگام توضیح از سئوال های متوالی برای بررسی عمیق تر یك مسئله یا درك در سطوح بالاتر استفاده كرد .
7- تسلط چشمگیر بر تمام موضوع هایی كه تدریس می كنند.
8- مشاركت دادن دانش آموز در توضیح.
نمونه ای از یك نقشه مفهومی
نقشه‌ی مفهومی ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب یك سلسله نمودار و كادر متصل به هم است كه ارتباط منطقی بین مفاهیم به روشنی در آنها قابل مشاهده است و به نوعی،‌ بازنمایی تجسمی روابط معنادار بین مفاهیم محسوب می شود.

نقشه های مفهومی كه معمولاً به شیوه‌ی حركت از كل به جزء تنظیم می شود دارای بخش های هسته، رابطه و گروه است یعنی مطالب كلی تر و جامع تر در رأس قرار می‌گیرد و هر چه به پایین نقشه نزدیك شویم مفاهیم و مطالب جزئی تر می شوند.
نقشه های مفهومی  نشانگر روش های تفكر و  درك دانش آموزان و نیز شاخصی از دیدگاه های وی درباره‌ی آگاهی هایش و روابط بین آنها هستند.
برنامه‌ی درسی مبتنی بر نقشه‌‌ی مفهومی نسبت به برنامه های درسی مرسوم، مزیت های زیادی داردو استفاده از آن موجب درك عمیق مفاهیم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.
سطوح مختلف یادگیر یو طرح پرسش های استاندارد
سطوح مختلف یادگیری عبارتند از:
1- به خاطر سپردن یا حافظه    2- درك و فهم یا تعبیر و تفسیر    3- كاربرد
4- تجزیه و تحلیل        5- تركیب و نوآوری            6- داوری‌وارزشیابی
بررسی و توضیح سطوح مختلف یادگیری
آ. سطح حافظه یا به خاطر سپردن
در این سطح پرسش هایی مطرح می شود كه دانش آموز آنها را در كتاب درسی خوانده است و به اتكای حافظه و به منظو تمرین در به خاطر سپردن مطالب به آنها پاسخ می‌دهد. با ارزشیابی پاسخ پرسش های این سطح فقط قدرت از بركردن تعریف ها، واقعیت ها و مفهوم ها و; را می توان سنجید.
به طوری كه ممكن است دانش آموز پاسخ كاملاً درستی به آنها بدهد ولی درك و استنباط و مهارت های او در این مورد محرز و مسلم نباشد. به عنوان مثال تعریف عنصر، تعریف ایزوتوپ- كاربرد گاز هیدروژن در صنایع غذایی نمونه ای از پرسش های در سطح حافظه می باشد.
ب. سطح درك و فهم
هرگاه یادگیرنده بتواند مطالب آموخته شده و حفظ كرده خود را با كلمات و جملات خود بیان كند، می توان گفت مطلب را فهمیده است. پیدا كردن یك نظام كلی در بین اطلاعات جمع آوری شده یا استفاده از نمودار و همچنین نتیجه گیری های كلی از مطالب پراكنده،‌ نشان دهنده دیگر فهمیدن مطلب است. در واقع وقتی دانش آموز بتواند به علت پدید ها پی ببرد می توان گفت آنها را فهمیده و درك كرده است. مثال: پرسش های زیر در سطح درك و فهم قررا دارد.
چرا مولكول Cl2 غیرقطبی ولی مولكول H2O قطبی است؟
چرا كاهش دما در واكنش ساخت آمونیاك به روش هابر، با انكه به سود تولید فراورده بیشتر است، توصیه نمی شود؟
پ. كاربرد
هرگاه یاگیرنده بتواند مطالبی را كه حفظ كرده و مفاهیمی را كه درك كرده در موارد جدیدی كه تا آن زمان روبرو نشده یا برای او توضیح داده نشده به كاربرد، از توانایی بالاتر ذهن خود سود برده است.
در درس شیمی اغلب، مسأله های عددی را در این طبقه جای می دهند. زیرا دانش آموز باید بتواند اطلاعات خود را درباره واكنش های شیمیایی و قوانین ترمودینامیك و; به كاربرد و با حل مسأله توانایی خود را نشان دهد. به عنوان مثال پرسش زیر در سطح كاربرد قرار دارد.
1) 50 میلی لیتر محلول سولفوریك اسید به غلظت 8/9 گرم بر لیتر چند گرم اسیدخالص وجود دارد؟
2) از دو محلول كه PH یكی 3 و دیگری5 است، غلظت یون های H+ در كدام بیشتر است؟
ت. تجزیه و تحلیل
در این سطح دانش آموز باید قادر باشد به توجه به عوامل گوناگون و مؤثر در مسأله مورد نظر آن را حل كند یعنی موضوع و مسأله را به قطعات و اجزای آن تجزیه كند و كلیه عوامل مؤثر در آن را مورد تحلیل قرار دهد، بدیهی است خواسته های آموزشی در سطح تجزیه و تحلیل بالاتر از سطوح درك و فهم و كاربرد قرار دارد در سطح كاربرد تأكید بیشتر بر روی استفاده از آموخته های پیشین است ولی در سطح تجزیه و تحلیل علاوه بر استفاده از معلومات قبلی باید از فعالیت های ذهنی بیشتری برخوردار بود.
مثال:
1) تفاوت خواص در یك دوره، در عنصرهای اصلی محسوس تر است یا در عنصرهای واسطه؟ چرا؟
2) چرا یك قطعه فلز با ضربه های چكش نمی شكند ولی بلور قند از هم می پاشد؟
ث. تركیب و نوآوری
در این سطح یادگیری، ضرر یادگیرنده از تركیب نتایج حاصل از تحلیل عوامل در طبقه چهارم، نتیجه ای به دست می آورد كه تا آن زمان در كلاس یا كتاب درسی مورد بحث قرار نگرفته است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky