توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله الكترناتور دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله الكترناتور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله الكترناتور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله الكترناتور :

الكترناتور

معرفی محصول
الكترناتور- مولد نیروی الكتریكی در موتور خودرو
به طور كلی مصارف متعددی و پیوسته نیروی الكتریكی در خودرو به اشكال مختلفی در حال افزایش می باشد . این مصرف كننده ها در قسمت های مختلف خودرو مانند استارتر‌، سیستم احتراق ، سیستم سوخت رسانی ، روشنایی و سایر ادوات و تجهیزات جدید مانند ادوات كنترل موتور و ;. پراكنده می باشند . به همین لحاظ موتور نیازمند منبع كار او قابل اطمینانی از انرژی دارد كه در شرایط متنوعی در هر زمان از روز و شب قابل دسترسی باشد .
در وضعیت كارموتور ، آلترناتیو منبع تامین جریان برق مورد نیاز بوده و در حالت خاموش بودن موتور باطری عهده دار این كار می باشد . طراحی های انجام شده در خودرو به این صورت بوده كه باطری به عنوان منبع ذخیره و نگهداری و آلترناتیو به عنوان منبع مولد جریان الكتریكی برای كلیه مصارف خودرو و منجمله جریان لازم جهت شارژ باطری استفاده می شود .

جهت كاركرد قابل اطمینان كل سیستم ، ضروری است خروجی آلترناتیو ، ظرفیت باطری ، نیروی لازم جهت راه اندازی اولیه موتور و سایر مصارف برق در خودرو با هم در بهترین شكل ممكن هماهنگ باشند . این وضعیت حتی در شرایط سختی مانند شب های سرد زمستانی باید باطری را شارژ كرده و جهت راه اندازی موتور مشكلی نداشته باشد . به لحاظ ایمنی نیزتجهیزات ایمنی اعم از هشداری و اخطاری باید به نهو سریع عمل كنند . این در حالی است كه در حالت توقف و عدم درگیری موتور و قوای محركه نیز ضروری است ادوات و دستگاه ههای برقی خودرو تا زمان قابل قبولی به كار خود ادامه دهند .

بارهای الكتریكی مصرفی
بارهای مصرف كننده های مختلف جریان الكتریكی متفاوت بوده ، چنانچه در نمودار دیده می شود جهت شناسایی بارهای مصرفی به صورت تفكیك شده بین بارهای اولیه ( احتراق و ; ) و بارهای مصارف طولانی مدت ( روشنایی ، رادیو پخش ، بخاری و ; ) و بارهای كوتاه مدت ( راهنماها ، چراغ حفلر و ; ) مشخص شده اند .
بعضی از این كاربردها فصلی هستند ( كولر و یا بخاری ;. ) و كاركرد برخی مانند پروانه خنك كن رادیاتور به دمای محیطی و شر ایط رانندگی بستگی دارد .

نیروی الكتریكی برای مصارف خودرو ( مقادیر متوسط )
باطری ذخیره كننده انرژی الكترناتور / ژنراتور تامین كننده انرژی

شارژ كردن
مصارف كوتاه مدت مصارف طولانی مدت مصارف پیوسته
مه شكن 35-55w هركدام راهنماها 21w هركدام رادیو پخش 10-15w
چراغ دنده عقب 21-25w چراغ های داخل اتاق چراغ های كوچك هر كدام 4w احتراق 20w
برف پاك كن 60-90w شیشه بالابر 150w چراغهای كنترل پانل برای هر كدام 2w
استارتو موتور سواری 800-3000W پر وانه برفی رادیاتور 200w چراغ ؟؟ 10w‌ برای هركدام
برف پاك كن چراغها60w گرمكن خفه كن موتور 80w چراغ ترمز دستی 3-5w

فندك 100w شیشه گرم كن عقب 120w
چراغهای كمكی 55w‌ هركدام برف پاك كن عقب 30-65w چراغ اصلی نور ؟؟ 55w برای هركدام
چراغهای ترمز كمكی هر كدام 21w بوق 25-40w هركدام چراغ اصلی نوربالا 60w برای هركدام
آنتن برقی 60w چراغ عقب 5w برای هركدام چ
در خودروهای ؟؟؟ 100w چراغ ترمز 18-21w هركدام بخاری 20-60w

تولید نیروی الكتریكی توسط الكترناتور
در واقع در سال 1963 به دنبال ساخت نوع جدیدی از دیورهای یكسوساز با سطح قابلیت اطمینان مناسب و همچنین به صرفه بودن آنها چه به لحاظ ابعادی و چه به لحاظ اقتصادی بوده كه طراحی و ساخت انواع مختلفی از آلترناتیو توسعه پیدا كرد . اصول كار آلترناتیوها بر اساس اصول ساده الكترومغناطیس بنا شده است . لیكن كارایی و مزایای آلترناتیوها باعث شده كه جای بسیاری از مولدهای جریان مستقیم را بگیرد . آلترناتیوها توانستند نه تنها مصارف دائم ؟؟؟ تجهیزات مختلف برقی را برآورد بلكه جریان لازم برای شارژ باطری را در سطح مناسبی حتی در شرایط بد آب و هوایی را فراهم سازند . افزایش مصارف نیروی الكتریكی باعث شده است كه تقاضا برای نیروی الكتریكی افزایش یابد ، چنانچه پیش بینی تقاضا برای نیروی الكتریكی در خودرو و طبق نمودار تا سال 2000 میلادی را نشان می دهد .

ضمن آنكه علیرغم پیشرفت ها و بهبودهای كسب شده در زمینه علم ترافیك و شبكه های ارتباطی كماكان با افزایش زمان تلف شده در حالت های توقف در مسیرهای گوناگون مواجه شده است . شایان ذكر است كه در زمان توقف وعدم درگیری قوای محركه ، آلترناتیو گاه تا 1 وضعیت حداكثر خود می رسد .

عوامل موثر در طراحی الكترناتور
1- سرعت چرخشی : كارایی یك مولد ( نسبت انرژی تولید شده به وزن ) باید با افزایش سرعت چرخشی افزایش یابد . این وضعیت باعث شده است تا نسبت تبدیل آلترناتیو و میل لنگ به نحو موثری افزایش یابد . این نسبت برای خودروهای سواری 2 : 1 یا 3 : 1 بوده و برای خودروهای تجاری 5 : 1 می باشد .
2- دما : بخش عمده ای از اتلاف انرژی در آلترناتیوها به صورت انرژی حرارتی می باشد . ورود هوای تازه به آلترناتیو راهی مناسب جهت كنندگی و افزایش كارایی آلترناتیو می باشد .

3- ارتعاشات : بسته به شرایط نصب و استقرار آلترناتیو در روی موتور الگوی ارتعاشات موتور و شتاب ارتعاشات می تواند بین 800 – 500 باشد . ضمن آنكه شرایط تشدید و رزونانس باید در نظر گرفته شود .
4- شرایط محیطی : كارایی آلترناتیو در قبال شرایطی مانند خیس شدن ، كثیف شدن ، در معرض پاشیده شدن سوخت و روغن و یا آثار ناشی از بخارات آن ها و حتی در جاده باید حساس و قابل اعتماد باشد .

مشخصه های الكترناتور
مهمترین ویژگی های آلترناتیو عبارت است از :
– تولید نیروی الكتریكی حتی در حالت عدم درگیری قوای محركه
– تولید نیروی الكتریكی حتی در حالت عدم درگیری قوای محركه
– یكسو سازی جریان متناوب توسط یك پل دیود سه فاز

– در شرایطی كه ولتاژ آلترناتیو به سطح پایین تر از باطری می رسد دیودها باطری و آلترناتیو را از سایر سیستم های برقی جدا سازند .
– بالا بودن كارایی مكانیكی آلترناتیو به این معنی كه در مقایسه با مولدهای جریان مستقیم بسیار سبكتر می باشد .
– دوره عمر طولانی به گونه ای كه تا سطح 15000 كیلومتر كاركرد خودرو نیازی به تعمیرات و یا سرویس نداشته
باشد .
– آلترناتیو باید قابلیت تحمل شرایط محیطی نظیر ارتعاشات ، دمای بالا ، آلودگی و رطوبت را داشته باشد .
– طراحی پروانه خنك كن باید با جهت حركت چرخشی هماهنگ باشد .

طراحی الكترناتور
اصول نظری و روابط حتی حاكم بر اجزاء آلترناتیو در طراحی ، ساخت و فن آوری به كار رفته در آلترناتیوهای جدید منعكس شده است . در حالی كه هر مدل با مدل دیگر در جزئیات متفاوت است كه بستگی به كاربردها و شرایط ویژه دارد .
در حال حاضر آلترناتیوهای با قطب های شانه ای با نصب فشرده دیودها روی آن الكتر خودروهای تولید شده نصب می شود ، اما در آلترناتیوهای فشرده اصلی ترین تفاوت ها در این است كه پروانه خنك كن آن دو عدد و داخل آن تعبیه شده است .
معیارهای طراحی : داده های زیر در طراحی آلترناتیو تاثیر تعیین كننده دارند :
– نوع و شرایط كاربری خودرو
– دور موتور – ولتاژ باطری
– توان الكتریكی مورد نیاز
– شرایط محیطی كاركرد ( گرما، آلودگی ، رطوبت و ; )
– دوره سرویس مشخص

– فضای قابل دسترسی و ابعاد
انواع الكترناتور
به طور كلی دسته بندی آلترناتیوها به سه گروه :
آلترناتیو با قطب های شانه ای claw – pole
آلترناتیو فشرده compact
آلترناتیو با قطب های محدب salient – pole مبتنی می باشند .

1- آلترناتیو با قطب های شانه ای :
این نوع به علت به كارگیری بهینه اصول مكانیكی توانسته است تقریباً به طور كامل جایگزین مولدهای جریان مستقیم شده و به صورت طح استاندارد در خودروها درآمده است . در شرایط خروجی یكسان این نوع به میزان 50 % سبكتر و ارزانتر از مولد جریان مستقیم است . كاربردهای گسترده تنها پس از ظهور دیودهای سیلیكونی كوچك ، ارزان و قابل اطمینان ممكن شد .

2- آلترناتیو فشرده
این نوع جدید نوع تازه ای از آلترناتیو با قطب های شانه ای است كه دارای جریان دو گانه تهویه با دو پروانه خنك كن داخل می باشد .
مزایا :
– كارایی بیشتر در سرعت های بالا
– كاهش نویز با استفاده از فن كوچكتر و نصب آن در داخل آلترناتیو
– كاهش نویز مغناطیسی

اتلاف قدرت :
كارایی : در هر فرایند تبدیل انرژی مكانیكی به انرژی الكتریكی ، اتلاف انرژی از اجتناب ناپذیر آن می باشد .كارایی به عنوان نسبت توان ورودی به توان خروجی تعریف می شود .ثابت شده است كه حداكثر كارایی یك آلترناتیو هوا خنك حدود 65% است و با افزایش سرعت سیر نزولی پیدا می كند. در شرایط رانندگی عادی كارایی آلترناتیو در حد میانگین حدود 55% می باشد. از طرف دیگر افزایش كارایی آلترناتیو می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت گردد .
موضوعی كه در حال حاضر بیشتر مد نظر است عبارت است از كاهش گشتاور اولیه تا در نتیجه افزایش توان ورودی شتاب موتور افزایش یابد .به صورت اصولی بهینه ساختن كارایی با توجه به وزن آلترناتیو مصرف سوخت باید همراه باشد .

منابع اتلاف توان :
منابع اصلی اتلاف توان عبارتند از : اتلاف آهنی ، اتلاف مسی و اتلاف مكانیكی
اتلاف آهنی در نتیجه جریان ادی EDDY CURRINT و اثر هیسترزیس در میدان مغناطیسی ایجاد شده در موتور و استاتور می باشد و به نسبت افزایش توان افزایش می یابد و به میزان سرعت دورانی و شدت میدان مغناطیسی بستگی دارد .
اتلاف مسی ناشی از اتلاف مقاومتی موتور و استاتور می باشد و افزایش آن متناسب با نسبت توان به وزن یا نسبت توان الكتریكی تولید شده به جرم اجزاء موثر آن می باشد.

اتلاف مكانیكی ناشی از اتلاف اصطكاكی در یاتاقان ها و اتصالات كشوئی می باشد . ضمن آنكه در سرعت های بالا پروانه خنك كن مقادیر قابل توجهی از اتلاف را باعث می شود .

استارت
از آنجا كه موتورهای احتراق داخلی بر خلاف موتورهای برقی یا بخاری توانایی راه اندازی اولیه خود را ندارند و ضمن آنكه در مرحله راه اندازی اولیه با نیروهای بالای مخالف مانند اصطكاك یاتاقان ها ، اصطكاك پیستون و ; مواجه هستند و این نیروها بسته به نوع موتور ، تعداد سیلندرها ، ویژگی های روانكاری و دمای موتور دارند . لذا این موتورها نیاز به عامل راه انداز دارند كه در اغلب خودروهای متداول این امر به عهده یك موتور جریان مستقیم به نام استارتر موتور دارند .در شرایط واقعی موتور استارتر باید توانائی به حركت در آوردن میل لنگ جهت آماده سازی شر ایط اتاقك احتراق و مخلوط سوخت

و هوارا داشته باشد . این كار در موتورهای دیزلی با رساندن آن به دمای احتراق انجام می شود . برای انجام و تحقق این كار باید این موتور استارتر بتواند فلایویل را با سرعت لازم به چرخش درآورد و تا زمان رسیدن موتور به حالت پایدار باید به كار خود ادامه دهد . برای این منظور می توان از موتورهای برقی AC,DC و سه فاز استفاده كرد . زیرا این موتورها قادر به ایجاد گشتاور اولیه لازم برای غلبه بر نیروهای مخالف میل لنگ نمی باشند .

موتور استارتر در حالت كلی باید دارای این خصوصیات باشد :
– آمادگی مدلوم برای راه اندازی
– توان كافی در دماهای مختلف
– دوره عمر سرویس طولانی
ساختمان استارت : سه جزء اصلی یك استارتر موتور عبارت است از :
1- استارتر برقی 2- كلید سلنوئیدی 3- دنده پینیون

انواع استارتر :
– استارتر موتور باشنت موازی
– موتور با آهنربای دائمی
– موتور با سیم پیچ سری
– موتور مركب ( باشنت موازی و سری )

كلید سلونوئید :
به طور كلی برای سوئیچ كردن یك جریان زیاد با استفاده از یك جریان ضعیف كنترلی استفاده می شود . در خودروهای سواری جریان راه انداز تقریبا معادل 1000 و در خودروهای تجاری تا 2600 می باشد .
جریان ضعیف كنترلی توانائی تحریك سوئیچ مكانیكی را باید داشته باشد .
دو كاركرد اصلی استارتر عبارتند از :
1- هدایت پینیون دنده استارت به جلو برای درگیری با دنده فلایویل
2- بستن اتصال متحرك جریان اصلی استارتر
در شكل زیر اجزاء آن نشان داده می شود .

دنده استارت
دنده كوچكی در انتهای محور آرمیچر به نام دنده استارت قرار دارد كه زمانی كه راننده بخواهد موتور را روشن كند باز كردن سوئیچ و زدن استارت دنده استارت توسط اتوماتیك به كار می افتد و با درگیر شدن با دنده فلایول موتور را می چرخاند و پس از روشن شدن و راه اندازی موتور از دنده فلایویل جدا می شود .
انواع آن عبارت است از :

1- نوع بندیكس 2- نوع كلاچ یك طرفه
1- نوع بندیكس : در این نوع استارت ها ، میله انتهای آرمیچر دارای شیارها و پیچی بوده كه دنده استارت نیز روی آن سوار بوده و در قسمت داخلی دارای یك مهره شیار دار می باشد و در انتهای محور آرمیچر قرار دارد . زمانی كه برای روشن كردن موتور ، استارت زده می شود ، رد اثر گردش آرمیچر ، دنده استارت در شیار محور آرمیچر به علت نیروی گریز از مركز به طور لغزنده جلو رفته و با دنده فلایویل درگیر می شود و آن را می چرخاند . به مجرد اینكه موتور روشن می شود بر اثر سرعت بالای فلایویل دنده استارت درب مخالف به جای اولیه خود بر می گردد .

استارت كلاج یك طرفه :
در این نوع استارت ها ، اتوماتیك استارت نقش عمده ای دارد بدین معنی كه در زمان بازكردن سوئیچ بر اثر برخی كه به سیم پیچ های اتوماتیك استارت می رسد و با تشكیل میدان مغناطیسی میله آهنی داخل سیم پیچ به طرف جلو پرتاب می شود كه در كنتاكت داخل اتومبیل استارت كه به میله اتوماتیك استارت یا دوشاخه كلاج بسته شده است و با جلو رفتن میله اتوماتیكاستارت ، اهرم آن كلاج یك طرفه را به عقب می كشد . همزمان با آن متر برگشت دهنده استارت جمع شده و دنده استارت را در محور آرمیچر با دنده فلایویل درگیر می كند . زمانی كه راننده از روشن شدن موتور اطمینان می یابد با قطع كردن جریان در اتوماتیك استارت فنر برگشت دهنده آزاد شده و دنده استارت را از دنده فلایویل جدا می سازد .

جدول تعرفه های گمركی و شرایط ورود كالا مطابق آخرین مقررات تا دی ماه 80

شماره تعرفه شرح تعرفه حقوق گمركی % سود بازرگانی % شرایط واردات
851140 استارتوموتورها و ژنراترهای دو منظوره برای موتورهای دروده سوز جرقه ای 10 65 12
851150 ژنراتورهای مورد استفاده در موتورهای درون سوز جرقه ای 10 65 12
851240 برف پاك كن و
گرم كن شیشه و بخاری 10 85 12

شرایط ورود :
1- ورود كالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت صنایع می باشد
2- ورود كالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت بازرگانی می باشد
استانداردها : استاندار ملی فعلا وجود ندارد .
استانداردهای خارجی :
– DIN ISO 8854 –01 .88 ROAEL Uehicles ;alternator switching
Regulators TesT methods And General . — iso 8854
– DIN ISO 8856-01.88 road Uehicles ; starter motors ,TesT
METHODS AND GENERAL . —– Iso 8856
شركت های عمده تولید كنند ه در سطح جان :
– لوكاس اینداستیز ، انگلستان
– میتسوبیشی ، ژاپن
– بوش ، آلمان
– والو valleo ، فرانسه
– مگنتی مارلی ، انگلستان
– ایسكرا ، اسلوونی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky