توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تجزیه و تحلیل سیستم شركت دارای 102 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تجزیه و تحلیل سیستم شركت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تجزیه و تحلیل سیستم شركت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تجزیه و تحلیل سیستم شركت :

شناخت وتحلیل ساختار سازمانی وضع موجود

همانطور كه ملاحظه میشود كل شركت به دو بخش تولیدی و غیر تولیدی تقسیم شده است كه هر دو بخش مستقیماتحت نظر مدیریت عامل می‌باشند بخش تولیدی از قسمتهایی نظیر تاسیسات ، تعمیرات و نگهداری ، كنترل كیفیت و بخش غیر تولیدی از قسمتهای تداركات، امور مالی، وامور بازرگانی واداری تشكیل شده است .

در طراحی مجدد ساختار سازمانی با توجه به الزامات موجود مجموعه بخش تولیدی خود باید به سه قسمت عمده تفكیك شود . كه این سه بخش عبارتند از :

بخش تولید اكسل پیكان

بخش تولید اكسل پژو

بخش تولید كرانویل – پینیون

چارت جدید به این دلیل بوجود آمده است كه هر یك از این محصولات با توجه به خصوصیات فیزیكی و تكنولوژی ساخت از یكدیگر متفاوت بودند و نیاز مندیهای خاص خود را دارد كه با توجه به این موضوع مدیریت واحد آنها اشكالاتی را در عمل بوجود می‌آورد كه لزوم تغییر در ساختار سازمانی را ایجاب می‌كرد .

شناخت وتحلیل منظور ، خط مشی واهداف كیفی وضع موجود

شناخت و تحلیل منظور، خط مشی و اهداف كیفی وضع موجود

در زمینه شناخت و تحلیل خط مشی و اهداف كیفی و منظور های سازمانی در شركت صنعتی محورسازان ایران خودرو می توان به برخی نكات اشاره نمود .

1 ـ رسالت و اهداف سازمان با توجه به وضع موجود شركت كاملاً‌ مناسب به نظر می رسد تنها نكته ای كه دراین بند از خط مشی كیفی سازمان مورد توجه واقع نشده گسترش فعالیتهای شركت در زمینه توسعه محصولات جدید و گسترش فعالیتهای شركت غیر از زمینه تولید اكسل خودروهای بنزینی می باشد كه با توجه به توان بالقوه شركت برای حصول این امر رسیدن به آن دور از دسترس نیست یعنی شركت می تواند محصولای غیر از اكسل نیز تولید نماید و روانه بازار كند و سازمان را هر چه بیشتر و بهتر توسعه دهد .

2 ـ در زمینه دیدگاه شركت كه در بند دوم خط مشی و اهداف ذكر شده است طرح سعی كرده است كه بر اساس مدل TQM دكتر اوكلند با تاكید بر تعهد مدیران شركت ، عزم و اراده مدیران شركت را در بسط و توسعه فرهنگ كیفیت كه در آن جابه نام فرهنگ بهبود مستمر و پیش گیری از عیوب یاد شده بیان كند و آنرا در كلیه سطوح و فرآیندهای سازمان بسط داده است .

3 ـ در زمینه بحث از روش شركت ناظم خط مشی سازمان با تاكید بر آموزش كاركنان در جهت تقویت روحیه تعهد گرایی و جلب مشاركت آنان در حقیقت بر این جمله معروف دكتر (( ایشی كاوا )) تاكید كرده كه : كیفیت با آموزش شروع می شود و با آموزش ختم می شود و این امر را مبنای انجام صحیح امور دانسته در تمام سطوح سازمانی دانسته است كه این امر بدون وجود فضای مناسب و روابط كاری صمیمانه در بین سطوح مختلف سازمان امكان پذیر نیست و این امر هم بایستی با آموزش كاركنان تامین شود كه این نشانگر یك چرخه مناسب در جهت انجام صحیح امور در تمامی سطوح می باشد .

4 ـ سازمان الگی خود را در نظام مدیریت كیفیت بر اساس الزامات و بایدهای دو استاندارد ISO /TS 16949 , ISO 9001-200 بنا نهاده است و تمامی كاركنان خود را با احترام متعهد به اجرای الزامات مندرج در این استانداردهای سیستم كیفیت كه در نظام كیفیت شركت آمده كرده است .

خط مشی كیفیت

خط مشی كیفیت :

شركت صنعتی محورسازان ایران خودرو یكی از بزرگترین تولید كننده گان اكسلهای بنزینی در صنعت خودرو می باشد .

رسالت و اهداف ما :

تولید اكسلهای بنزینی و قطعات با استانداردهای بین المللی جلب رضایت و اطمینان مشتریان ، خدمات پس از فروش ، توجه به كاركنان ، افزایش كیفیت محصولات و توجه به رشد و سودآوری .

دیدگاه ما :

تاكید بر نگرش مدیریت كیفیت سعی بر نهادینه كردن فرهنگ بهبود مستمر و پیشگیری از عیوب در كلیه فعالیتها و فرآیندها .

روش ما :

تقویت روحیه تعهد گرایی و مسئولیت پذیری از طریق آموزش كاركنان و جلب مشاركت آنان در كارهای گروهی ، انجام صحیح امور در تمام سطوح ، ایجاد فضای مناسب و روابط كاری صمیمانه در بین مدیران و كاركنان .

الگوی ما :

نظام مدیریت كیفیت مبینی بر نیازمندیهای I SO/TS 16949 , ISO 9001-200 تمامی كاركنان شریف شركت محورسازان متعهد به اجرای كلیه الزامات تعیین شده در نظام كیفیت

شركت می باشند.

شناخت وتحلیل وضع موجود از سیستم مدیریت كیفیت

تحلیل وضع موجود از سیستم مدیریت کیفیت

شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو جهت برقراری واجرای سیستم مدیریت کیفیت از گواهینامه های سیستمهای مدیریت کیفیت استفاده می کند . این شرکت دارنده گواهینامه های ISO 9001-94 و ISO TS/16949-99 می باشد . شرکت همچنین در نظر دارد گواهینامه IMS شامل؛ استاندارد OHSAS 18000 و استاندارد زیست محیطی ISO 14000 و استاندارد ISO 9001-2000 وگواهینامه مؤسسه استاندارد ایران جهت آزمایشگاه اندازه گیری (کالیبراسیون)تحت عنوان "تعیین صلاحیت کالیبراسیون" .

شرکت فعالیت خود را جهت اخذ این گواهینامه ها از سال 1378 آغاز کرد .در این سال اولین گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت که اخذ شد ، گواهینامه استاندارد ISO 9002-94 بود ویکسال بعد از آن یعنی در آذر ماه 1379 شرکت موفق به اخذ دومین گواهینامه خود یعنی گواهینامهISO 9001-94 شد .با فعالیت های مداوم شرکت در جهت برقراری سیستم مدیریت کیفیت در سال 1380 موفق شد گواهینامه ISO TS/16949-99 را دریافت کند و هماکنون نیز در پی دستیابی به گواهینامه استاندارد ISO 9001-2000 و ISO TS/16949-2001 می باشد.

مدارک سیستم مدیریت کیفیت :

شرکت محور سازان ایران خودرو جهت اجرای سیستم مدیریت کیفیت مدارک واسنادی را مورد استفاده قرار می دهد این مدارک از سه سطح تشکیل شده اند که بر اساس شماره سطوح نامگذاری شده اند وبه ترتیب سطح یک ,دو وسـه نام دارند. ترتیب وچگونگی قرارگرفتن مدارک در این سطح از روی اهمیت مدرک تعیین می گردد .

به طور کلی مدارک مورد استفاده در سیستم مدیریت کیفیت شرکت محور سازان ایران خودرو شامل موارد زیر است :

1- خط مشی کیفیت

2- نظامنامه کیفیت

3- روشهای اجرایی

4- دستورالعملها

5- طرحهای کنترل

6- لیستها

7- فرمها

8- استانداردها

9- نقشه ها

10-کاتالوگ ها ومدارک فنی

واحدهای مجری یا دخیل در سیستم مدیریت کیفیت :

شرکت محور سازان ایران خودرو سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده خود را توسط واحد تضمین کیفیت طرحریزی نمود اجرای این سیستم علاوه بر واحد تضمین کیفیت نیازمند مشارکت واحدهای دیگری از سازمان می باشد در اینجا کلیه واحدهایی که به نوعی در اجرای سیستم مدیریت کیفیت شرکت محور سازان ایران خودرو دخیل هستند را نام می بریم :

1- واحد تضمین کیفیت

2- مهندسی

3- تحقیق وتوسعه (R&D)

4- اداری

5- مالی

6- خدمات فنی

7- بازرگانی

8- تولید

9- حراست

10-تربیت بدنی

11-آموزش

نحوه اجرا ونظارت بر اجرای سیستم مدیریت کیفیت توسط کمیته هاوتیم هایی که افراد آنها از میان این واحدها انتختب می شوند .وظایف این کمیته هاوتیمها در روشهای اجرایی , دستورالعملها ویا آیین نامه ها ذکر شده است در زیر تیمها و مراجع تعیین وظایف هر یک آمده است :

1- تیم ممیزی داخلی : روش ممیزی داخلی مندرج در استاندارد و روش اجرایی ممیزی داخلی

2- تیم FMEA : روش اجرایی FMEA یا تجزیه و تحلیل حالت شکست وآثار آن

3- کمیته آموزش : روش اجرایی آموزش

4- کمیته اقدام اصلاحی : روش اجرایی اقدام اصلاحی

5- تیم SPC : روش اجرایی کنترل فرآیند آماری

6- کمیته بهره وری : آیین نامه بهره وری

7- تیم APQP : روش اجرایی برنامه ریزی از پیش تعیین شده کیفیت محصول

8- محور سازان ایران خودروتیم حل مسأله : دستورالعمل حل مسأله

9- تیم ارزیابی : دستورالعمل ارزیابی پیمانکاران تولیدی

شناخت وتحلیل وضع موجود از مسئولیت مدیریت

گزارش شناخت وتحلیل وضع موجود از مسئولیت مدیریت

در شرکت محورسازان ایران خودرو "نماینده مدیریت" تمام اختیارات را در غالب سیستم مدیریت کیفیت در اختیاردارد. باوجود این مدیریت در نهایت تنها مسئول در مقابل وجود محصول نامرغوب می باشد .

مدیریت در این سازمان باتوجه به وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است می بایست در جهت برقراری سیستم مدیریت کیفیت خط مشی واهداف کیفیت را برای سازمان تعیین نماید .به این منظور مدیریت بر اساس رسیدن به اهداف معین شده بایستی خط مشی را تعیین کند . مدیریت باید میزان رضایتمندی مشتری (در اینجا منظور ایران خودرو ) و مصرف کنندگان را اندازه گیری و بررسی نماید و بر این اساس "بهبود مستمر " را در دستور کار خود قرار دهد .

مسئولیت واختیار دیگر مدیران در رده میانی سازمان وشرح وظایف کلیه پرسنل لازم است که توسط مدیریت مشخص شده باشد.

با توجه به آنکه مدیریت نهایتاً تنها مسئول در مقابل وجود محصول نامرغوب دراین شرکت است لذا مدیریت خود را نماینده مشتری در سازمان می داند .

از دیگروظایفی که بر عهده مدیریت می باشد تأمین منابع مورد نیاز شرکت است , که باید آنها را در اختیار نمایندگان مختلف خود در بخشهای مختلف سازمان , برای دستیابی به حداکثر رضایتمندی کلیه طرفهای ذینفع در شرکت , قرار دهد.

مدیریت همچنین موظف است بازنگری مدیریت را در دستور کار خود قرار دهد, به این منظور نماینده مدیریت باید هر شش ماه تمامی مسائل وموارد مثبت ومنفی در رابطه با استقرار سیستم کیفیت ونگهداری سیستم را به مدیر عامل گزارش دهد این موارد اکثراًشامل: میزان برگشتی , میزان ضایعات , و میزان مغایرت ها با استاندارد و ...

هدف از انجام بازنگری های مدیریت شش ماهه حصول اطمینان از رسیدن به اهداف سازمان است .

ازدیگر مسئولیتهای مدیریت تعیین طرح تجارت است, هرچند دراین شرکت مدیریت درتعیین طرح تجارت تنها در مقابل شرکت ایران خودرو مسئولیت دارد .

دیگر مسئولیت مدیریت ایجاد انگیزش وتفویض اختیار ورضایتمندی در کارکنان است.

در پایان لازم به توضیح است که نمایندگی مدیریت در شرکت محور سازان ایران خودرو بر عهده واحد تضمین کیفیت و در واقع مدیر آن واحد می باشد.

شناخت وتحلیل وضع موجود ازمدیریت منابع وتحقق محصول

گزارش شناخت و تحلیل وضع موجود از مدیریت منابع و تحقق محصول

در شركت محورسازان ایران خودرو مدیریت منابع و تحقق محصول ذكر شده در استاندارد ISO 9001 با توجه به وضع خاص شركت به آن مفهوم خواسته شده در استاندارد اجرا نمی شوند .

در حقیقت این بخشها بر اساس بند APQP كه در ISO/ TS 16949-99 آمده است در شركت عمل می شود كه Document های آن در بخش مهندسی قرار دارد و از اختیار واحد تضمین كیفیت خارج می باشد .

آنچه كه در نظامنامه كیفیت سازمان در مورد مدیریت منابع آمده به شرح زیر است :

نیازمندیهای مربوط به منابع در سازمان مشخص گردیده و با توجه به آنها منابع لازم نظیر استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده و در مدیریتهای اجرایی و امور اپراتوری و همچنین ممیزیهای داخلی و مشاغلی كه عملكرد آنها منجر به تائید فعالیتهایی می گردد در چارچوب (( سیستم كیفیت پیش بینی شده ))‌ APQPهستند .

شناخت وتحلیل وضع موجود از اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود

گزارش شناخت و تحلیل وضع موجود از اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و بهبود :

در جهت اجرای این بند ، در سیستم مدیریت كیفیت شركت محور سازان ایران خودرو فرآیند اندازه گیری ، تجزیه و تحلیلی و بهبود فرآیندهای سازمان در پنج گام به شرح زیر انجام می شود .

1- شناسایی كامل فرآیندها :

در این زمینه واحد تضمین كیفیت فرآیندهای جاری در سازمان را شناسایی می كند وبر اساس اهمیت آنها فرآیند ها را در سه دسته :

الف )‌ فرآیندهای اصلی با نشان A

ب ) فرآیندهای مدیریتی با نشان M

ج ) فرآیندهای پشتیبانی با نشان P

دسته بندی می نماید و آنها را مشخص می كند .

2 ـ ماتریس ارتباطات :

واحد تضمین كیفیت ماتریسی را تحت عنوان ماتریس ارتباطات طراحی می كند كه بر

اساس واحدهای مندرج در ساختار سازمانی و فرآیندهای دسته بندی شده ساخته می شود .در این ماتریس فرآیندها در ستون اول سمت راست وارد می گردند واحدهای سازمانی در بالاترین سطر ماتریس به نام یا علامت اختصاری نوشته می شوند به این ترتیب نقش هر واحد درانجام هر فرآیند درسطرها و ستونهای دیگر ماتریس باشد نشانه A و M و P مشخص می گردد به بیان دیگر در انجام هر فرآیند درجه اهمیت هر كدام از واحدهای دخیل در انجام آن فرآیند مشخص می شود . نمای كلی این ماتریس به پیوست ارائه گردیده .

3 ـ برای هر فرآیند پارامتری تعیین می شود كه نشانگر میزان موفقیت و انجام درست آن فرآیند می باشد و معمولاً‌ مقداری بر حسب درصد واحد آن می باشد .

4 ـ اندازه گیری پارامترها :

برای سنجش و تحلیل وضعیت فرآیندها بایستی پارامترهای تعیین شده برای آنها اندازه گیری می شود این اندازه گیری بر اساس جدول برنامه بهبود كه تهیه آن در روش اجرایی زیر آمده است تهیه می شود .

1 ـ روش اجرایی سنجش و عملكرد و فرآیند بر اساس نمودار PDCA دمینگ

2ـ روش اجرایی بهبود مستمر

نمای كلی این جدول طرز تهیه آنرا به طور واضح نشان می دهد كه این نمای كلی به پیوست این بخش آمده است .

در فرم برنامه بهبود كه نمونه آن در صفحه بالا آورده شده است ابتدا نام واحدی را كه مورد سنجش واقع می‌شود وارد می‌گردد . در بند بعدی هدف این سنجش و ملاحظات مربوط به آن كه از فرایندهای اندازه‌گیری و تجزیه تحلیل حاصل شده وارد می‌گردد . سپس در بند شرح هدف با پرداختن به جزییات هدف اصلی آنها را به طور كامل شرح می‌دهیم و در ستونهای مقابل مورد ارزیابی قرار می دهیم .

در این ستونها ابتدا وضعیت فعلی را براساس شاخص كنترلی ( پارامتر ) كه در ستون بعدی آمده وارد می‌كنیم . در ستوا بعدی جهت بهبود را با بهره گیری از پیكانهایی كه جهتآنها رو به بالا یا پایین است مشخص می‌شود .

در شركت محورسازان ایران خودرو در وضعیت ثابت یا بدون تغییر جهت بهبود را رو به پایین در نظر می‌گیریم . سپس در بند مربوط به « شرح اقدام » شرح اقدامات اصلاحی كه باید انجام شود را وارد می‌كنیم . سپس در ستون بعدی وضعییت آتی را با كمك شاخص كنترلی پیش‌بینی می‌كنیم . در سه ستون باقی مانده بعدی زمانهای شروع برنامه بهبود و دوره ارزیابی آن به همراه افراد مسئول برنامه بهبود مشخص می‌شود .

طراحی/بازنگری ساختار سازمانی

تدوین / بازنگری ، خط مشی كیفیت و اهداف كیفیتی سازمان

خط مشی كیفیت

خط مشی كیفیت :

شركت صنعتی محورسازان ایران خودرو یكی از بزرگترین تولید كننده گان اكسلهای بنزینی در صنعت خودرو می باشد .

رسالت و اهداف ما :

تولید اكسلهای بنزینی و قطعات با استانداردهای بین المللی جلب رضایت و اطمینان مشتریان ، خدمات پس از فروش ، توجه به كاركنان ، افزایش كیفیت محصولات و توجه به رشد و سودآوری وتلاش در جهت تولید محصولات جدید

دیدگاه ما :

تاكید بر نگرش مدیریت كیفیت سعی بر نهادینه كردن فرهنگ بهبود مستمر و پیشگیری از عیوب در كلیه فعالیتها و فرآیندها .

روش ما :

تقویت روحیه تعهد گرایی و مسئولیت پذیری از طریق آموزش كاركنان و جلب مشاركت آنان در كارهای گروهی ، انجام صحیح امور در تمام سطوح ، ایجاد فضای مناسب و روابط كاری صمیمانه در بین مدیران و كاركنان .

الگوی ما :

نظام مدیریت كیفیت مبینی بر نیازمندیهای I SO/TS 16949 , ISO 9001-200 تمامی كاركنان شریف شركت محورسازان متعهد به اجرای كلیه الزامات تعیین شده در نظام كیفیت شركت می باشند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky