توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق شناخت و بررسی علل و انگیزه های طلاق در جامعه دارای 134 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق شناخت و بررسی علل و انگیزه های طلاق در جامعه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق شناخت و بررسی علل و انگیزه های طلاق در جامعه

پیشگفتار: 
چکیده: 
مقدمه : 
چرا تفکیک ؟ 
بیان مسئله : 
چارچوب نظری : 
فونکسیون : 
دیدگاه لیبرالی : 
دیدگاه کنش متقابل : 
تدوین فرضیه پژوهش : 
اهداف پژوهش : 
انگیزه و ضرورت تحقیق : 
واژگان کلیدی پژوهش : 
تاریخچه : 
طلاق دریونان باستان 
طلاق دراسلام 
پیشینه پژوهش : 
مفهوم و تعریف طلاق : 
تعریف طلاق : 
اقسام طلاق : 
طلاق یا از هم گسیختگی خانوادگی : 
طلاق بائن : 
طلاق یائسه: 
سومین طلاق : 
طلاق از دیدگاه ادیان و مذاهب : ( اسلام، یهودیت ، مسیحیت و…) 
طلاق از دیدگاه فرهنگی : 
مقدمه: 
اختلاف سطح فرهنگی : 
تعارض فکری : 
عدم درک زبان هم : 
بررسی و اثرات سؤ طلاق : 
مقدمه : 
اثرات سؤ طلاق بر زن و شوهر : 
اثرات سؤ طلاق بر فرزندان : 
اثرات سؤ طلاق بر ایجاد زمینه های اعتیاد ،  خودکشی و انحرافات جنسی : 
خودکشی : 
انحرافات جنسی : 
شیوه های پیشگیری و درمان طلاق : 
مقدمه : 
پیشگیری : 
اهداف دراز مدت درپیشگیری : 
الف _ازدواج موقت : 
رشد عاطفی و فکری : 
توافق علائق و طرز تفکر : 
تشابه مذهبی  : 
تشابه تحصیلی و طبقاتی : 
طرز فکر راجع به امور جنسی : 
رابطه با اولیا : 
اقدامات اساسی و اصلاحی در زمینه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی ، تربیتی ، اقتصادی : 
الف_ خانواده : 
ب _ در اجتماع و مردم : 
ج_ در جنبه مدرسه و تربیت : 
در جنبه سیاسی : 
در جنبه اقتصادی : 
احکام و قوائد طلاق در اسلام : 
مسائل متفرقه در احکام طلاق دراسلام : 
اثرات طلاق: 
کنار آمدن با طلاق: 
جنبه‌های مختلف طلاق : 
مهریه : 
اهداف کوتاه مدت در پیشگیری : 
الف _ مشاوره قبل از زناشوئی : 
ب) تاثیرات تلویزیون بر درک بزرگسالان از زندگی خانوادگی  : 
درمان : 
طلاق رهایی یا نابسامانی : 
رویکردی به طلاق از دیدگاه جامعه شناسی : 
جامعه شناسی خانواده و مسائل اجتماعی : 
توسعه و برنامه ریزی اجتماعی جهت جلوگیری از افزایش طلاق ؛ 
روش انجام تحقیق : 
جامعه آماری : 
روش آماری : 
یافته های پژوهش : 
خلاصه و نتیجه گیری : 
پیشنهادات : 

مفهوم و تعریف طلاق

معنای لغوی طلاق : طلاق مصدرر است و به معنای رها شدن آمده است و در اصطلاح  عبارت است از پایان دادن زنا شویی به وسیله یکی از طرفین می باشد

پایان دادن به زناشویی به وسیله طلاق یکی از تاسیات حقوقی است که مراحل مختلفی  را  در مسیر تاریخ اقوام و ملل پیموده و تحولات گوناگونی را تحمل نموده است .  دانشمندان علوم اجتماعی و حقوقی نظریات مخالف و موافق ابراز داشته و تاکنون وضعیت ثابتی را در عالم علم حقوق نگرفته است

طلاق در لغت به معنای گشودن گره است و گفته می شود که در رها کردن ،واگذار کردن ، می گویند که فلان چیز طلاق است یعنی رهاست . هرکجا که می خواهد می رود گویند که طلاق دادم فلان قوم را یعنی واگذاردم ایشان را و  در شــــرع از برای بر طرف کردن قید نکاح است .[1] روایت شده است از حضرت پیامبر اکرم (ص) فرموده : ” که محبوب ترین  مباحات به سوی خداوند متعال نکاح است و مغبوض ترین مباحات در نزد خداوند  متـــــعال طلاق و مثل آن می باشد ”

ذکر این نکته بسیار ضروری است که طلاق به حکم آنکه مفاد آن قطع رابطه  زناشویی و انفصال و جدایی است . در نزد اسلام بسیار مبغوض و مکروه است ولی ازآنجایی که گاه بر اثر عوامل مختلف و ضرورتها ، روابط  بین زوجین آنچنان تیره می شود که علاج منحصر به متارکه و قطع علاقه زوجیت است

ناگفته نماند که روشها و سنن جاهلیت در باب طلاق یک به یک در اسلام منسوخ و تحریم گردید. درماده 1134قانون مدنی آمده است: طلاق باید به صیغه طلاق و درحضورلا اقل دو شاهد عاقل مرد که حکم طلاق را بشنوند واقع گردد . در ماده 1136 قانون مدنی آمده است : طلاق دهنده باید بالغ و عاقل باشد و قاصد  و مختار باشد .  طلاق گفتن شخص لال به وسیله اشاره کردن و افکـندن روسری به سر زن است .[2]

تعریف طلاق

طلاق مهمترین عامل ازهم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی  خانواده است . طلاق در لغت به معنی رهاشدن از عقد نکاح و فسخ کردن عقد نکاح است و دیده ای است قراردادی که به زن و مردامکان می دهد تا تحت شرایطی پیوند زناشویی خود را گسیخته و از یکدیگر جدا شوند

طلاق بر انحلال یک ازدواج رسمی در زمانی که طرفین آن هنوز در قید حیاتند و بعد از آن آزادند تا دوباره ازدواج کنند دلالت می کند . یا به عبارت دیگرطلاق شیوه نهادی شده اختیاری پایان یک ازدواج است . متفکران و جامعه شناسان ، طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی به شمار آورده ، بالا رفتن میزان آن را نشانه بارز اختلال در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانوادگی و در مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی محسوب  می دارند و این مهم در زندگی خانواده هایی که شالوده آن به فقر اقتصادی وفرهنگی نهاده شده است به چشم می خورد

اززاین رو در تواریخ ملل قدیم یونان در ایران باستان و قوانین حمورابی مسئله طلاق وجود داشته و غالبا نیز طلاق دهنده مرد بوده و زن در آن اختیاری نبوده است . بـــــا ملاحظه قوانـین دنیا می توان گفت که طـلاق تا اواخر قرن 19 در اروپا رسما ممــنوع بود

اقسام طلاق :[3]

طلاق یا از هم گسیختگی خانوادگی

نخستین وظیفه هنجارهای اخلاقی یک جامعه تنظیم روابط دو جنس مرد و زن بر پایه های مناسب است .انسانی ترین عمل تنظیم این روابط همان ازدواج است که میتوان آن را به عنوان اتحاد زن و مرد که زیر بنای آن یک یک نیاز بیولوژیکی _زیستی است

خانواده نهادی است که به اعضای خود احساس امنیت ، آرامش می بخشد و طی هزاران سال موثرترین وسیله حفظ ویژگی های فرهنگی وعامل انتقال آنها به نسلهای بعدی بوده است . خانواده همچون صدفی است که اگر پایه های آن سنجیده و درست بنا نشود هرگز مرواریدی نخواهد پرورد .اما امروزه احساس احساس امنیت  و آرامش و روابط صمیمانه بین مرد و زنبه سستی گراییده است . خانواده به گونه ای فزاینده با نیروهای مخرب مواجه شده و تهدید مهمی برای سلامت جامعه به شمار می رود

 

طلاق بائن

طلاق بائن چنانکه نام آن حکایت می کند عبارت است از طلاقی که به وسیله آن بین زن و شوهر جدایی می افتد و به عبارت دیگر رابطه زوجیت قطع می گردد . این است کــه ماده 1144قانون مدنی  در این مورد می گوید در طلاق بائــن برای شوهر حق رجــوع نیست . طبق ماده 1145  قانون مدنی  در موارد ذیل  طلاق بائن است

1)     طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود

2)     طلاق یائسه

3)     طلاق خلع و مبرات مادام که زن رجوع به عرض نکرده باشد

4)   سومین طلاق که بعد از 3 وصلت متوالی به عمل می آید (اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد ، یا در نتیجه نکاح جدید . )[4]

 علاوه بر طلاقهای 4گانه زیر 2 نوع طلاق را می توان جزء اقسام طلاق بائن دانست :طلاقی که زن در اثر شرط  وکالت خود را می دهد

1)     طلاقی که به وسیله حکم دادگاه شوهر به آن اجبار می گردد

طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود :

در صورتی که کسی زن خود را که با او نزدیکی نکرده است طلاق دهد ، طلاق بائن است و زن عده نخواهد داشت ، می تواند بلا فاصله با هر کس که بخواهد ازدواج کند . در این امر فرق نمی نماید که زن باکره باشد . عـلـت این امر آن اسـت که عـده طلاق در صورتی که شوهر بخواهد با آن رابطه زوجیت برقرار کند مجددا او را نکاح نماید.[5]

 

طلاق یائسه

کلمه یائسه مشتق ازیاس و به معنی نامیدی می باشد. ودراصطلاح زنی را که دراثر زیادتی سن ازدیدن آدات زنانگی مایوس شده است یائسه گویند. فقهای امامیه سن  یاس را 50 سال قمری تمام می دانند. مگرآنکه زن قریشی باشد که درسن 60 سالگی یائسه می دانند رابطه زوجیت در زن یائـسه به سبـب طـلاق قطـع مـیگردد

خواه شوهر با او نزدیکی کرده باشد یا نزدیکی نکرده باشد . طلاق مزبور بائـن است وعــده ندارد . بدین جهت او می تواند بلا فاصله شوهر دیگری کند .علت این امر آن است که عــده طلاق برای جلوگیری از اختلاط نسب است و زن یائسهحامله نمی شود تا بیم اختلاط رود

سومین طلاق

طبق ماده 1145 قانون مدنی سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل می آیداعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید ، بائن است و شوهرنمی تواند در عده رجوع به طلاق نماید . اینک شرح سه طلاق و آثار و احکام آن

برای جلوگیری از روش مردانی که دچار عصبانیت هستند و بدون جهت زن خود را طلاق می دهند ماده 1057 قانون مدنی مقدر داشـتـه زنـی که سه مرتـبـه متـوالی زوجه یـک نفر بوده و مطلقه شده برآن مرد حرام می شود مگر اینکه به عقد دائم بزوجیت رد دیگری در آمد و پس از وقوع نزدیکی با او بواسطه طلاق یا فسخ یا فوت ، فراق حاصل شده باشد . ماده مزبور دارای دو قسمت است

یکی حرمت نکاح مجدد شوهر با زنی که 3 مرتبه طلاق داده شده است

دیگری جواز نکاح مجدد شوهر با مطلقه مزبور پس از ازدواج با مرد دیگر .[6]

 

طلاق از دیدگاه ادیان و مذاهب : ( اسلام، یهودیت ، مسیحیت و…)

ادیان بزرگ توحیدی یعنی یهود و مسیحیت و اسلام درباره مسئله طلاق مقررات یکسانی  ندارند . در آیین یهود طلاق ، دست کم به صورت طلاق از جانب شوهر مجاز شناخته  شده است اما پیامبران بنی اسرائیل ازلحاظ معنوی و اخلاقی آن را مکروه و نا پسند دانسته اند.[7]

یکی از پیامبران یهود می گوید من از طلاق نفرت دارم ، هیچ کس نباید نسبت به زن دوران جوانی خود بی وفایی و خیانت کند . به دیگر سخن از نظر ایشان مرد نباید از لحاظ اختیار طلاق سؤ استفاده کند از جمله نباید این وسیله را برای جدایی از زن روزگار جوانی که اینک پیر شده است به کار برد

در مسیحیت مطلب به گونه ای دیگر است . نخست این نکته شایسته توجه است که در انجیل روی هـم رفتـه طـلاق محــکوم شده اسـت با این تفاوت که گاه این محکومیت جنــــبه مطلق دارد همانند آنچه در انجیل لوقا و مرقس آمده است و گاه به طور ضمنی ، در صورت زنا ، طلاق مجاز شمرده شده است  (انجیل متی). این تفاوت سبب شده است که  مسیحیان مشرق زمین طلاق را یکسره محکوم نکنند و به انجیل متی استناد نمایند و کاتولیک های وابسته به کلیسای رم به طور کلی طلاق را نادرست دانسته ازدواج را غـــیر  قابل انحلال اعلام کنند

برخی از استادان حقوق غربی که خود به مذهب کاتولیک پایبندند پا فشاری کلیسای کاتولیک را دراین باره واکنـشی در برابر سوء استـفاده از طلاق در رم قدیم می دانند بـه هر حال با جنبه تقدسی که کاتولیک ها برای ازدواج قائلند طلاق در نظرایشان با دستکشیدن از اعتقاد مذهبی چندان فرقی ندارد . با وجود این باید توجه داشت که از یک سوخود کلیسا راههایی برای جدایی پیش بینی کرده است  مواردی که ازدواج ازدواج باطل  باشد هنگامی که زن وشوهر ازدواج کرده اند  ولی هنوز رابطه جنسی با هم برقرارننموده اند .[8] و از سوی دیگر کشور هایی که پیرو مذهب کاتولیک هستند یکی پس از دیگری در قوانین مدنی و غیر مذهبی خود طلاق را جایز می شمارند . اگر کشور فرانسه200 سال پیش یعنی همزمان با انقلاب کبیر خود طلاق را مجاز ساخت در ایتالیا که کانون این مذهب است سرانجام در سال 1970 طلاق پذیرفته شد هر چند نام آن را در  قانون نیاوردند . در اتریش پرتقال که تا چندی پیش طلاق برای کاتولیک ها ممنوع بود  امروزه برای همه اتباع این کشورها مجاز است در اسپانیا که یک بار در سال 1932 به هنگام اعلام جمهوری طلاق مجاز شناخته شده و سپس ممنوع گشته بود سرانجام در سال 1981 طلاق با شرایطی مجاز شناخته شد
مسیحیان پروتستان که ازدواج را جزیی از ایمان مسیحیت نمی دانند و برای آن جنبه تقدس  به صورتی که کاتولیک ها در نظر دارند قائل نیستند ، طلاق رامجاز می شمارند . اما در نزد پروتستانها نیز مواردی که طلاق مجاز است زیاد نیست با این همه در کشورهای که تحت تاثیر مذهب پروتستان قرار دارند همانند آلمان ، سوئد ، نروژ ، دانمارک ، و انگلستان مقررات طلاق آسان تر می باشد
در اسلام طلاق از جانب شوهر مجاز دانسته شده است اما روایات متعددی از پیامبر اسلام صلی اله علیه و آله نقل شده که طلاق را مکروه وناپسند می شمارد از جمله روایتــــی که مولوی آنرا در شعر خود منعکس نموده است

تاتوانی پا منه اندر فراق        ابعض الاشیا عندی الطلاق

 این روایت که با عبارت دیگر هم نقل شده می رساند که طلاق هر چند مجاز است اما مورد نفرت خدا و پیغمبر است . علاوه بر آن آیات قرآنی و روایات دیگری هم در  تشویق به سازگاری و جلوگیری از طلاق وجود دارد . همان اندازه که پیمان زناشویی و تشکیل خانواده در قوانین اسلام مورد تاکید قرار گرفته ، و مسلمانان را تشویق نموده به همان اندازه هم انحلال آنرا امری ناپسند و مبعوض دانسته و جز در موارد ضروری آنرا نیکو نمی داند

امام صادق (ع) از رسول اکرم (ص) چنین نقل می کند که فرمود

” هیچ امری نزد خداوند محبوب تر از این نیست که خانواده ای با ازدواج بر پا و استوار گردد و هیچ چیزی مبغوض تر ار این نیست که خانواده ای در اسلام با طلاق و جدایی بر هم خورده منحل گردد “

آری اسلام جدا می خواهد که جوانان (دختر و پسر) تشکیل خانواده دهند و از ثمرات و نتایج مهم آن که حفظ نسل و اشباع مشروع فرائز جنسی و تربیت فرزندان لایق وبرومند و تحویل آن به جامعه می باشد بهره مهد گردند و لذا شرایط بسیار سهلی برای تحقیق آن پیشنهاد نموده و هر گونه مانع غیر منطقی را از پیش پای افراد برداشته و برطبق سنت و تقاضای طبیعت گام برداشته است .[9]

طلاق از دیدگاه فرهنگی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky