توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله روانشناسی تولید ناب دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روانشناسی تولید ناب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روانشناسی تولید ناب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روانشناسی تولید ناب :

روانشناسی تولید ناب

چکیده
عصر حاضر، عصر دانش است. دانشی که موجبات تعالی و رشد سازمانها را پدید آورده است و تبلور یافته از سرچشمه تفکر ناب بشری است. بدیهی است، تفکر ناب بشری هنگامی نمو و نمود می یابد که به نیروی انسانی بها داده شود. سیستم تولید ناب به عنوان سیستم تولیدی نوین در شرکت تویوتا نیز که به واقع از همه جوانب قوام یافته است و توانسته در دنیای پر شتاب و سرشار از تحول امروزی از رقبای غول پیکری مانند فورد و جنرال موتور و غیره گوی سبقت را برباید، مسلماً به ارزشمندترین منبع خود یعنی نیروی انسانی از تمامی جوانب مادی و معنوی بها داده است.

در این تحقیق، با مطالعه گسترده کتابخانه ای که در باره تولید ناب بخصوص نیروی انسانی صورت گرفته است به بُعد روانشناسی این موضوع پرداخته است. در متن تحقیق پس از بررسی مشکلات سیستم های تولیدی قبلی از لحاظ روانشناسی به تشریح تولید ناب و تکنیک های تولید ناب همچون 5S،JIT، جیدوکا، هیجونکا، هوشین و غیره از جنبه بحث های روانشناسی و نحوه انگیزش کارکنان که با مهارت خارق العاده ای در شرکت تویوتا صورت گرفته و این موضوع به شدت بر روی کاهش هزینه ها تاثیر داشته و معمولاً در تحقیقات گذشته کمتر به این موضوع اشاره شده است، پرداخته خواهد شد.

کلمات کلیدی: تولید ناب، نیروی انسانی، روانشناسی، انگیزش

مقدمه
نیروی انسانی ماهر و كارآمد پربهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارایی هر كشور است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به دلیل فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را ندارند و روزگار به سختی و مشقت می گذرانند. دیگر ملت ها به رغم كمبود منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی كارآزموده و مناسب به رفاه و آسایش رسیده اند و با گام های بلند و استوار، مسیر پیشرفت و ترقی را طی می كنند.
یكی از شاخه های جدید علم و معرفت كه مسأله نیروی انسانی و دیگر جنبه های مربوط به دنیای كار را در كانون توجه خود قرار داد، روان شناسی صنعتی و سازمانی است. این شاخه از دانش مطالعه علمی روابط میان انسان و دنیای كار را وجه همت خود قرار داده است و در واقع، كاربرد و بسط و گسترش اصول روان شناسی به مسائلی است كه انسان در تجارت و صنعت با آن ها دست به گریبان می باشد.
روان شناسی صنعتی و سازمانی اینك آمیزه ای است از علم و عمل كه زمینه های تخصصی متعدد و گسترده ای از قبیل روان شناسی امور استخدامی، رفتار سازمانی، توسعه سازمانی، روان شناسی مهندسی، روان شناسی مصرف كننده و ; را با مباحث فرعی متنوع در بر می گیرد. یافته های پژوهشی روان شناسی صنعتی و سازمانی را می توان در جهت استخدام كاركنان كارآمدتر، افزایش عملكرد موسسه در جهت کسب سود، رضایت كاركنان، كاهش غیبت و ترك شغل، بهبود روابط و ارتباط و افزایش تعهد سازمانی و حل و رفع مسائل بی شمار دیگر به كاربرد. ]كورمن، ترجمه شكركن، 1370[.
نیروی انسانی سرمایه واقعی هر جامعه محسوب می شود. نقش و اهمیت نیروی انسانی در بین سایر اجزاء و عوامل سازمان های اجتماعی مثل ساختار، تكنولوژی و ; همانند جایگاه مغز در بین سایر اندام های بدن است. با همه ارزشی كه دست و پا و چشم و گوش دارد، اگر مغز وجود نداشته باشد آن ها نیز فاقد ارزش و اعتبار خواهند بود.
در این زمینه شرکت تویوتا به واقع با دقت نظر کامل به این ثروت یعنی نیروی انسانی در ساختار تولید ناب توانسته است با ابزارهای روانشناسی که در تکنیک های خود بکار برده به یک تعامل سود دو جانبه از یک طرف در جهت تامین نیازهای مادی و روحی و روانی کارکنان خود و از طرف دیگر به سود هنگفتی که شرکت را بر اریکه قدرت نگه داشته و باعث شده از رقبای خود گوی سبقت را برباید، دست پیدا کند.

سیر تکاملی تولید
قرن بیستم شاهد دو انقلاب در صحنه‌ تولید بود. انقلاب اول را پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون پی ریزی كردند که منجر به ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید صنعتی ( تولید دستی) شد و انقلاب دوم توسط «تاایچی اهنو» در شرکت خودروسازی تویوتا صورت گرفت که با محوریت حذف اتلاف، اتمام عصر تولید انبوه و زایش تولید ناب را در پی داشت. پس می توان سه مرحله را در شیوه‌های تولید در نظر گرفت:

1- تولید دستی (مبتنی بر حرفه و هنر): در این شیوه تولید، کارگران ماهر با به کارگیری ابزار آلات ماشینی چند کاره، محصولاتی غیراستاندارد را در حجم کم و تنوع بالا به صورت سفارشی برای خریدارانی خاص تولید می کردند. طبیعی است که این ویژگی منجر به قیمت زیاد محصول می شد. امروزه در ساخت ماهواره ها، سفینه های فضایی و مشتریان با سلیقه های خاص این شیوه کاربرد دارد.

2- تولید انبوه: این شیوه تولید اولین بار توسط آدام اسمیت در قرن هیجدهم مورد تحلیل قرار گرفت و برتخصص و تقسیم کار و مفاهیمی چون مقیاس اقتصادی تولید و شیوه های تجزیه و تحلیل هزینه و سود و حجم فعالیت تاکید دارد. از ویژگیهای دیگر این شیوه تولید این است که محصول توسط متخصصان طراحی و بوسیله کارگران غیرماهر تولید می شود. نیروی کار به آموزش کم احتیاج دارد و سازماندهی به صورت ادغام عمودی کامل است. تنوع محصولات نیز محدود است ولی به خاطر حجم بالای تولید روند قیمتها نزولی است.

3- تولید ناب: زادگاه تولید ناب، شرکت تویوتا در جزیره ناگویای ژاپن است. در دهه 1930 ای جی تویودا با مهندس شرکت (تاایچی اُهنو) به آمریکا سفر کرده و از شرکت اتومبیل سازی فورد بازدید کردند و به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه قابلیت پیاده سازی در ژاپن را ندارد زیرا این سیستم پر از اتلاف است. بر این مبنا، آنها شیوه جدیدی را که بعدها «ناب» نام گرفت ایجاد کردند.

تعاریفی از تولید ناب
یکی از مبتکران اصطلاح تولید ناب می گوید ” این نام نه تنها ایده ای در پشت یک اسم، بلکه ترکیبی از شیوهای زیادی از شرکت های ژاپنی می باشد، که در شرکت تویوتا ادغام شده اند “. [Womack, 1996]

انجمن ملی استاندارد و فناوری در وزارت بازرگانی آمریکا تولید ناب را این‌گونه تعریف کرده است: «یک راه حل نظام‌مند برای شناسایی و از بین بردن اتلافها ( فعالیتهایی که دارای ارزش افزوده نیستند) از طریق بهبود مستمر و به جریان انداختن تولید درست در هنگامی که مشتری به آن نیاز دارد. این فلسفه تولیدی در پی کمال و بی نقص کردن سیستم های تولیدی است». تولید ناب به اسامی دیگری چون: «تولید روان»، «سیستم تولید تویوتا» و «تولید بهنگام» نیز نامیده می شود. این تولید از این رو ناب نامیده می شود که در مقایسه با تولید انبوه همه چیز را به میزان کمتر مورد استفاده قرار می دهد.

تفاوت تولید ناب با تولید انبوه از لحاظ روانشناسی
تولید انبوه نسبت به تولید ناب از لحاظ توجه به نیروی انسانی و مباحث روانشناختی دارای نواقصی می باشد که بشرح زیر می باشند:
1- بیزاری كارگران
كارگران از این روش تولید بیزار بودند و هیچ كدام از آنها نمی خواستند در كارخانه ای كه دارای چنین سیستم تولیدی است كار كنند. اتحادیه های كارگری دائماً برای كاهش ساعات كاری تلاش می كردند. حس همكاری بسیار كمی بین كارگران و سازمان برقرار بود. در واقع وضعیت بیشتر به شرایط جنگ شباهت داشت. در این زمان بسیاری از هنرمندان در آثار خود سیستم تولید انبوه را مورد تمسخر قرار می دادند كه از آن جمله میتوان به فیلم “عصر جدید” چارلی چاپلین اشاره نمود.
2- ناکارآمدی مهندسان

تولید انبوه بذر ناكارآمدی را در حرفه مهندسی نیز پاشید. كارهای مهندسین نیز به كارهای كارگاهی كه دقیقه به دقیقه تنظیم شده بودند شباهت داشت.

با پیچیده تر شدن ساختار محصولات، مهندسین به شاخه های تخصصی گوناگون تقسیم می شدند. آنها مجبور بودند كه ارتباط كمتری با سایر مهندسین در خارج از حیطه تخصصی خود داشته باشند كه این امر به مشكلات طراحی منجر می شد. به عبارت دیگر هر چه كه مهندسین، كمتر با یكدیگر ارتباط برقرار می كردند، مدت زمان طی تا تولید محصول نیز افزایش می یافت. تمام موارد فوق از نظر تولید ناب اتلاف محسوب می شود و باید از میان برداشته شود.

از دست دادن زمان، نظرات، پیشرفت ها و فرصت های یادگیری منابع انسانی به دلیل عدم توجه به پیشنهادهای آنها از جمله اتلافاتی است كه در سازمان هایی با تولید انبوه مورد توجه قرار نمی گیرند. این نوع اتلاف می تواند نارضایتی منابع انسانی و از دست دادن فرصت های مناسب جهت بهبود عملكرد سازمان را به همراه داشته باشد. در مقابل تولید ناب از این بابت لذت بخش می باشد که مزیت های فراوانی برای کارکنان و مهندسین در یک نظم حکمتانه، در لفافه ای از روانشناسی بکار برده است که این دقیقاً نقطه مقابل در سیستم های تولید انبوه می باشد.

 

تفاوت کارگران ژاپنی و کارگران غربی
در کارگران ژاپنی برخی از فرهنگ ها نهادینه شده است که این فرهنگ ها در کارگران غربی کمتر به چشم می خورد. تمام این خصوصیات اخلاقی و رفتاری ناشی از ساختار سازمانی و رفتار متقابل مدیران و کارگران می باشد به طوری که اغلب کارگران غربی وقتی از آنها سوال می شود “شما کی هستید؟” یک جمله جواب خواهند داد که مربوط به تخصص آنهاست مثلاً می گویند که، “مهندس تولیدم”، “متخصص تضمین کیفیتم”، “جوشکارم” و غیره احتمالاً هیچ کس نخواهد گفت من عضو تیم محصول الف هستم و دلیلش خیلی ساده است و آن این است که تیم های کاری دارای عمرهای کوتاهی می باشند و با اتمام عمر محصول برچیده می شوند و فرهنگ تیمی در شرکت های غربی مانند شرکت های ژاپنی قوام یافته نیست. اما وقتی همین سوال را از کارگر ژاپنی می پرسی می گوید “من یک کارگر شرکت تویوتا هستم” و یا “من کارگر شرکت میتسوبیشی هستم” و این یک امتیاز با ارزشی است که شرکت های ژاپنی برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کرده اند.[Womack, 1996]

اصول چهارده گانه تویوتا و رویکردهای غنی از فرهنگ
اصول تولید ناب اهداف نامحدودی را برای سیستم در نظر می گیرد: نزول پیوسته بهای تمام شده، به صفر رساندن ضایعات و تنوع بی پایان محصولات، این شیوه تولید یک سیستم کامل است که از فلسفه بهبود مستمر استفاده می کند و با بهره گیری از فرهنگ کار تیمی سعی در تحلیل اتلافهای موجود در فرایند تولید و حذف آن ها دارد. ازویژگی‌های چنین سیستمی کاهش زمان تولید، کارایی بهتر پرسنل، کیفیت بالاتر، عمر بیشتر ماشین آلات و کاهش در سطح موجودی و هزینه های سربار است.

• مدیرانی را كه با فلسفه و نگرش موجود زندگی می كنند، ارتقاء دهید.
• تیمها و افراد خود را احترام، بهبود و به كار دعوت نمایید.
• تامین كنندگان خود را احترام، دعوت به كار و كمك نمایید.

• یادگیری پیوسته و مستمر سازمانی از طریق كایزن
• بروید و ببینید تا شرایط را درك نمایید (genchi genbutsu)
• تصمیمات خود را به آهستگی بگیرید و در حالی كه تمام جوانب را در نظر می گیرید آن را به سرعت اجرا و عملی نمایید.

• ایجاد جریان برای پی بردن به مشكلات
• از سیستم كششی برای اجتناب از تولید اضافه استفاده نمایید.
• كارها را هموار نمایید (Heijunka)
• در صورت بروز مشكلات كیفیتی متوقف شوید(Jidoka)
• استاندارد سازی وظایف برای بهبود مستمر
• استفاده از كنترل چشمی: هیچ مشكلی نباید پنهان بماند
• تنها استفاده از تكنولوژی های قابل اطمینان و آزمایش شده

• تصمیمات مدیریتی را بر اساس فلسفه و نگرش بلند مدت بگیرید

مباحثی كه در اصل اول رویكرد تویوتا نسبت به سایر اصول گفته شده مطرح می شوند شامل نگرش ایجاد ارزش برای ذی نفعان سازمان و مسئولیت پذیری و اعتماد سازی در منابع انسانی می شوند.

1- رویكرد ایجاد ارزش برای ذی نفعان سازمان
بزرگترین كمك تویوتا به شركت های دیگر، ایجاد یك نمونه واقعی از سازمانی است كه با به كارگیری ابزارهای مناسب در محیط رقابتی و ركود اقتصادی موجود، سوددهی بالایی داشته باشد. بسیاری از شركتها در ملاقات با مدیران تویوتا به نتیجه مشابهی رسیدند كه در تویوتا هدفی والاتر از كسب درآمد وجود دارد. آنها احساس می كردند ماموریتی بزرگ در شركت دارند و با پیشرفت به سوی آن هدف می توانستند خوب را از بد تشخیص دهند. نگرش بلند مدت مدیران تویوتا این است كه كار را تا آنجا كه می توانید برای شركت، منابع انسانی، مشتری و جامعه درست انجام دهید. احساس شدید مسئولیت نسبت به مشتری، منابع انسانی و جامعه بنیاد تمام اصول تویوتا را تشكیل می دهد که این بر گرفته از فلسفه ای قوی است، که ریشه در روانشناسی دارد.

طبق سوالی كه از مدیران و مجریان تویوتا پرسیده شد كه چرا تویوتا هنوز هم بدون رقیب در تجارت باقی مانده است پاسخ همه آنها یكسان بود:
« هدف شركت رسیدن به پول نیست و ما درصدد افزایش سهام و اوراق بهادار و یا كارهایی از این قبیل نیستیم. هدف این است كه در آینده بتوانیم به گونه ای سرمایه گذاری مجدد نماییم كه مداوم باشد. هدف از سرمایه گذاری كمك به جامعه و مردم است. البته این بدان معنی نیست كه افت قیمت برای تویوتا اهمیت ندارد».

تویوتا هیچگاه به خاطر كاهش قیمت و ضرر، كارمندانش را اخراج نمی كند در صورتی كه اكثر سازمان ها در چنین شرایطی نیروی كار خود را به راحتی اخراج می كنند. مدیران تویوتا در تاریخچه و سوابق شركت از جایگاه خود آگاه هستند. آنها با هدف فلسفه بلند مدت پیش می روند تا شركت را به سطحی برتر برسانند. شركت همانند ارگانیسمی است كه خودش را پیوسته بهبود می بخشد و به طور ثابت و مداوم از نیروی كار خود حمایت و پشتیبانی می نماید تا بتوانند رشد كرده و قدرتمند باقی بماند. نقطه آغازین تویوتا در تجارت ایجاد ارزش برای ذی نفعان سازمان است.

2- از دیگر نگرش های بلند مدت سازمانی در شركت تویوتا، « ایجاد اعتماد و اطمینان در منابع انسانی » می باشد. این نگرش را می توان در پروژه مشتركی كه تویوتا با شركت جنرال موتور انجام داد به خوبی مشاهده نمود. در این پروژه، تولید ناب به طور موفقیت آمیزی در یك كارخانه از هم گسیخته با فرهنگ سنتی جنرال موتور و با روابط نامناسب بین مدیریت و كارگران پیاده شد. كلید این موفقیت، اعتماد و اطمینان به منابع انسانی بود. تویوتا پیشنهاد كرد كارخانه تولید كامیون در كالیفرنیا كه جنرال موتور در سال 1982 آن را بسته بود دوباره با اصول رویكرد تویوتا تحت رهبری جدید تویوتا راه اندازی کند، كارخانه قدیمی در سال 1984 دوباره گشوده شد. دو سال بعد این كارخانه از كلیه كارخانه های جنرال موتور در آمریكای شمالی در زمینه تولید، كیفیت و كاهش موجودی سبقت گرفت.

طبق اصل اول، در نگرش بلند مدت تولید ناب علاوه بر ایجاد اعتماد و اطمینان در منابع انسانی، احترام متقابل نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه گذاری های تویوتا براساس بودجه های فصلی نیست بلكه براساس میزان احترام به مشتری و منابع انسانی می باشد. شناخت نیروی كار ماهر و متعهدی كه می تواند كیفیت را بالا برده و اتلافات را كاهش دهد، از طریق اصول تولید ناب صورت پذیرفت. احترام متقابل مسئله ای است كه در طولانی مدت سوددهی دارد. تویوتا بارها با تكیه و اعتماد به منابع انسانی خود، صنایع رو به زوال را نجات بخشیده است.

تفكر تویوتا در زمینه مسئولیت پذیری در سازمان در سال 2001 بدین گونه تشریح شد: « در تلاش هستیم كه مستقلاً برای خود تصمیم بگیریم، با اتكاء به نفس و اعتماد به قابلیت هایمان عمل كنیم. برای تثبیت و حفظ بهبود در مهارت هایمان مسئول هستیم. این طرز تفكر ما را در ایجاد ارزش افزوده توانمند می سازد».

تویوتا اولین شركت خودروسازی در ژاپن بود كه بدون كمك گرفتن از شركت های خودروسازی پیشرفته اروپایی و امریكایی، تولیداتش را توسعه بخشید. تویوتا بدون مدد خواستن از سازمان های خارجی و كاملاً متمایز از حیث سخت افزاری و متكی بر مدیریت منابع انسانی خویش، یك سازمان متمایز در ژاپن محسوب می شود.

براساس این مقایسه كه بین تحولات دو شركت خودروسازی نیسان و تویوتا صورت گرفت این نتیجه حاصل شد كه تویوتا همواره مسیر اتكا به نفس را انتخاب كرده و به اصل « بیایید خودمان آن را انجام دهیم » معتقد بود تا اینكه به شركای خارجی خود تكیه كند. مثلاً زمانی كه تویوتا تصمیم به تولید خودروهای لوكس گرفت، شركت بی.ام.و را نخرید بلكه به منظور درك ماهیت خودروی لوكس، از ابتدا ماشین لوكس خود یعنی لكسوس را ساخت.

هدف تویوتا این نیست كه كالایی با كیفیت بسازد تا آن را به خوبی بفروشد و برای صاحبان خود كسب درآمد نماید. این وسیله ای برای رسیدن به ماموریت نهایی است. ماموریت نهایی تویوتا شامل سه بخش كلی می باشد:
1- كمك به رشد اقتصادی كشور در هر كجا كه واقع شده باشد ( سهامداران خارجی)
2- كمك به استحكام، تثبیت و عملكرد خوب اعضا ( سهامداران داخلی)
3- كمك به رشد كلی تویوتا

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky