توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سازمان بهداشت جهانی دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سازمان بهداشت جهانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سازمان بهداشت جهانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سازمان بهداشت جهانی :

سازمان بهداشت جهانی

مقدمه
در 1948 تاسیس شد هدف آن دستیابی همه مردم دنیا به بالاترین سطح سلامتی است.
همچنین سلامتی از نظر روحی و روانی و اجتماعی علاوه بر سلامت جسمانی مورد نظر این سازمان است . این سازمان توسط 192 نماینده عضو مجمع عمومی بهداشت اداره می شود.ایران هم عضو این سازمان ویکی از اعضای فعال آن است .

سازمان بهداشت جهانی نسبت به وخیم تر شدن بحران کمبود پزشک و کارکنان بهداشتی در کشورهای فقیر هشدار داد
هفتم آوریل برابر با 18 فروردین ماه برابر با روز جهانی بهداشت است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد شعار امسال در این روز همکاری برای سلامتی است. کارکنان بهداشتی در جهان بخش اصلی سیستم بهداشت و سلامت اند. گزارش امسال سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که کشورهای فقیر با کمبود شدید پزشک و متخصص روبروهستند. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی کمبود پزشک، پرستار و کارکنان امور بهداشتی سبب گسترش بیماری ها و

افزایش شمار مرگ و میر در کشورهای فقیر جهان می شود. در گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی آمده است که به بیش از 4 میلیون پزشک و کارکنان بهداشتی در 57 کشور جهان بویژه در آفریقا و آسیا نیاز است. هم اکنون نزدیک به 13 میلیارد تن در جهان از امکانات ابتدایی بهداشتی محروم اند.
سازمان بهداشت جهانی در مقابله با بیماری ایدز ناكام ماند

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه با انتشار گزارشی در ژنو اعلام كرد كه این سازمان به هدف سه ساله خود برای جلوگیری از بیماری ایدز در كشورهای فقیر دست نیافته است.

بر اساس این گزارش، قرار بود در سال 2003تا 2005میلادی داروهای این بیماری در دسترس سه میلیون نفر مبتلا در كشورهای فقیر قرار گیرد ولی در پایان این مهلت دو ساله تنها یك میلیون و سیصد هزار نفر از این داروها بهره‌مند شدند.
گرچه در این گزارش تصریح شده است كه دسترسی بیماران به تسهیلات درمانی مرتبط با این بیماری طی دو سال گذشته سه برابر شده است اما هم اكنون 6میلیون و 500هزار نفر از مبتلایان به ویروس “اچ.آی.وی” در كشورهای فقیر نیاز درمان فوری دارند.

در این گزارش تاكید شده است كه جامعه جهانی بودجه بسیار زیادی را برای این كار در نظر گرفت ولی به دلیل ضعف مراكز بهداشتی و نیز كمبود نیروهای امدادگر در كشورهای مورد نظر، این طرح به نتیجه مطلوب نرسید.

آمار نشان می‌دهد كه در سال گذشته 40 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس این بیماری آلوده بودند كه از این تعداد بیش از 3میلیون نفر جان باختند .
سازمان بهداشت جهانی”:زیمبابوه پائین‌ترین سطح امید به زندگی را دارد
آمار منتشر شده از سوی “سازمان بهداشت جهانی” در روز جمعه نشان داد كه زندگی در زیمبابوه كوتاهتر از دیگر كشورهای جهان است و انتظار نمی‌رود كه هیچ مرد و یا زن این كشور به سن 40سالگی برسد.

به گزارش خبرگزاری “رویترز” از لندن، گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2006میلادی، میانگین سطح امید به زندگی در زیمبابوه را كه كشوری گریبانگیر ایدز و خشكسالی است، 36سال برشمرد. این رقم كمتر از نصف سطح امید به زندگی در ژاپن است. ژاپن با سطح امید به زندگی تا سن 82سالگی همراه با سان مارینو و موناكو در صدر جدول قرار دارد.

در تهیه گزارش یاد شده از جدیدترین داده‌های مربوط به سال 2004میلادی تاكنون استفاده شده است. گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی كه براساس اطلاعات سال 2003میلادی استوار بود، سطح امید به زندگی در زیمبابوه را تا سن 37سال تعیین كرده بود.
براساس گزارش یاد شده، زنان زیمبابوه بدترین وضعیت را در جهان دارند و میانگین سطح زندگی انها تا سن 34سالگی است كه دو سال كاهش را از گزارش قبلی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد.

سطح امید به زندگی در میان مردان زیمبابوه نیز 37سال است كه از سال 2003تغییری نكرده است.
زیمبابوه كه با جدی‌ترین بحران اقتصادی و سیاسی خود از زمان استقلالش در سال 1980میلادی مواجه می‌باشد، موفق شده است كه در سال‌های اخیر میزان ابتلا به بیماری “ایدز” را كاهش دهد و در حال حاضر حدود یك پنجم جمعیت كشور مبتلا به این بیماری هستند.

تمامی 10كشوری كه كمترین سطح امید به زندگی را دارند، در افریقا هستند و در این میان، میانگین سن ساكنان سوازیلند و سیرالئون نیز كمتر از 40سالگی پیش‌بینی می‌شود.
وجود آنفلوآنزای مرغی در 54 کشور جهان ثابت شد
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: تا 7 آوریل 2006 برابر با 19 فروردین ماه سال جاری وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در 54 کشور جهان به اثبات رسید.
به گزارش گروه خبری خبرگزاری حیات، آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری و ویروس فوق العاده مسری پرندگان بوده که در بعضی مواقع می تواند به حیوانات دیگر و انسان منتقل شود.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت دام، 54 کشور طبق اعلام رسمی خودشان وجود آنفلوآنزای پرندگان در کشور را به این سازمان اعلام کرده اند، اسامی این کشورها عبارتند از انگلستان، آلبانی، اتریش، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بورکینافاسو، کامبوج، کامرون، جمهوری مردمی چین، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مصر، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، قزاقستان، هندوستان، اندونزی، عراق، ایران، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، اردن، کره، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نیجر، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان و مونته نگرو، اسلوواکی، اسلوونی، سوئد، سوییس، چین، تایپه، تایلند، ترکیه، اوکراین، ویتنام، اسکاتلند و زیمباوه هستند.

همچنین تاکنون 192 نفر در جهان به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده اند که از این تعداد 109 نفر مرده اند.
لازم به ذکر است، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عفونت پرندگان با تحت تیپ های H5 و H7 ویروس تیپ A آنفلوانزا و یا عفونت با هر ویروس آنفلونزای پرندگان که 75 درصد مرگ و میر را داشته باشد، اطلاق می شود.

میزبانان این ویروس پرندگان آبزی، کنارآبزی، خشکی زی، و شکاری و پستاندارانی چون گراز و اسب هستند همچنین انسان ها، فراوانی نسبی در مورد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارند:

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده افرادی که به طور مستمر در تماس مستقیم و نزدیک با پرندگان وحشی آلوده به بیماری هستند مانند شکارچیان، صیادان و محیط بانان، احتمال انتقال بیماری از طریق مدفوع، پر و ترشحات تنفس پرنده آلوده به این افراد وجود دارد.
همچنین به منظور جلوگیری از احتمال به وجود آمدن نوع ترکیبی در ویروس آنفلوانزا و پدید آمدن سویه های جدید از این ویروس، اعمال مدیریت صحیح و نظارت مستمر در رابطه با جمعیت گراز به ویژه در اطراف زیستگاه های آبی و مراکز تجمع پرندگان آبزی بسیار حائز اهمیت است، چرا که حیواناتی مانند گراز که هر دو نوع گیرنده های آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزای انسانی را دارند به نسبت 50 درصد از هرکدام می توانند در پیدایش احتمالی سویه های جدید آنفلوانزا که حتی قابلیت انتقال از انسان به انسان را داشته باشد، نقش موثری ایفا کنند.

از سوی دیگر پرندگان مهاجر آبزی در گسترش و انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نقش مهمی دارند و در فصل مهاجرت، ویروس کامل بیماری را، از مناطق آلوده به مناطقی که جهت گذران زمستان به سر می برند منتقل کنند. همچنین در طول مسیر مهاجرت نیز در مناطقی که به منظور تغذیه و تجدید قوا به طور موقت توقف کرده و قادر به انتشار این ویروس هستند.

ویروس آنفلوآنزای پرندگان از پرندگان مهاجر آبزی به سایر پرندگان از قبیل پرندگان آبی بومی، وحشی و اهلی، پرندگان خشکزی وحشی و طیور اهلی قابل انتقال هستند و این مساله به ویژه در مناطقی که پرندگان آبزی مهاجر در تماس مستقیم با سایر پرندگان هستند حائز اهمیت است.
بنابراهمیت جلوگیری از انتشار این بیماری در کشور، کارشناسان معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی در بخش بیماری ها حیات وحش پیشنهاد می کنند تماس بین طیور اهلی با پرندگان وحشی به ویژه پرندگان وحشی آبزی مهاجر و منابع آبی آلوده کاهش یابد.

سیستم مراقبت و پالایش بیماری در پرندگان وحشی و طیور اهلی به خصوص در مناطقی که در مسیر خطوط مهاجرتی قرار دارند تقویت شود.
با توجه به اینکه اقدامات قرنطینه ای معمولا به طور دقیق و کامل انجام نمی گیرد، کنترل دقیق تری در رابطه با تجارت و دادوستد پرندگان وحشی صورت گیرد.
نظارت دقیق تری نسبت به گذشته بر حمل و نقل و جابه جایی طیور اهلی صورت گرفته و واکسیناسیون طیور اهلی به ویژه در مناطق خطر با نظم بیشتری انجام شود.

به هنگام جابه جایی و معدوم سازی پرندگان وحشی و اهلی تلف شده کلیه موارد ایمنی مانند استفاده از دستکش، ماسک، عینک، چکمه و روپوش رعایت شود.
در موارد بروز بیماری پرندگان آلوده سریعا جمع آوری شده و پرندگان و طیوری اهلی تلف شده، سوزانده و دفن بهداشتی شوند.
براساس این گزارش پیشنهاد می شود، کلیه افرادی که جهت نمونه برداری و معدوم سازی پرندگان وحشی و طیور اهلی برعلیه آنفلوآنزای انسانی و پیشگیری از احتمال نو ترکیبی و به وجود آمدن سویه های جدید احتمالی فعالیت می کنند، به طور کامل منظم و مستمر واکسیناسیون شوند.
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره کمبود دارو در کشورهای فقیر

جام‌جم آنلاین: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که به تازگی انتشار یافته هشدار داده برای تضمین دسترسی میلیون ها نفر در کشورهای درحال توسعه به داروهای لازم باید اقدامات جهانی انجام شوند.

به گزارش شبکه BBC ، در این گزارش که به دستور سازمان ملل متحد تهیه شده، تاکید شده اقداماتی که تاکنون در زمینه کمک به کشورهای فقیر برای دسترسی به دارو صورت گرفته اند ناکافی بوده و هنوز کارهای زیادی باید انجام شوند.

بیش از نیمی از جمعیت فقیرترین بخش های آفریقا و آسیا به داروهای ضروری دسترسی ندارند که دلیل عمده آن گران بودن قیمت این داروها است.
علاوه براین برای بسیاری از بیماری هایی که در کشورهای فقیر بیشتر دیده می شوند امکانات دارویی کمتری وجود دارند. زیرا شرکت های دارویی انگیزه مالی برای ساختن داروهایی که فقط در کشورهای فقیر مورد استفاده قرار می گیرند ، را ندارند.

این گزارش توسط یک گروه مستقل از پزشکان و دانشمندان تهیه شده است. آنها از دولت های کشورهای ثروتمند خواسته اند از پژوهش هایی که صرفا کشورهای در حال توسعه از آن استفاده می برند حمایت کنند.
موضوع بحث انگیزتر دیگر این است که در این گزارش پیشنهاد شده که سیاست حق انحصاری تولید دارو و صدور جواز برای آن باید به شیوه ای باشد که همه به داروهای جدید دسترسی داشته باشند.

این نخستین بار است که سازمان بهداشت جهانی دستور تهیه گزارشی را داده است که تا این اندازه از نزدیک تجارت تولید و فروش دارو را بررسی کرده است.
بدیهی است این گزارش موجب خرسندی صنعت داروسازی نخواهد شد زیرا دست اندرکاران این صنعت، معتقدند که مقررات سخت درباره حق مالکیت معنوی، برای تضمین انجام پژوهش های دارویی دراز مدت ضروری است.
این گزارش در ماه مه در اجلاس 192 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره اپیدمی آنفلوآنزای مرغی
مقامات جمهوری چک تایید کرده اند که اولین مورد ویروس مهلک آنفلوآنزای مرغی موسوم به ویروس اچ 5 ان 1 در این کشور دیده شده است.
آزمایشات اولیه برروی یک قوی مرده در جنوب پراک نشان داد که این پرنده آلوده به ویروسی بود که می تواند برای انسان مهلک باشد.
در حال حاضر آزمایشات بیشتر در این باره در لابراتواری در بریتانیا ادامه دارد.
تاکنون موارد آلوده شدن به ویروس اچ5 ان1 در13 کشور اتحادیه اروپا مشاهده شده است. این بیماری از سال 2003 تاکنون به مرگ بیش از 100 نفر در آسیا منجر شده است.

کمیسیون اروپایی برای جلوگیری از گسترش این بیماری پیشنهاداتی کرده است. بگفته این نهاد مصرف تخم مرغ و گوشت طیور و پرندگان در برخی از کشورهای عضو، کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

هنوز واکسنی برای مقابله با آنفلوآنزای مرغی تهیه نشده است و داروهایی که برای درمان مبتلایان به این بیماری فراهم آورده شده ناکافی است.
سازمان جهانی بهداشت اکنون از تمام کشورهای جهان خواسته که خود را برای مقابله با اپیدمی آنفلوآنزای مرغی آماده کرده و داروی کافی برای معالجه این بیماری را تهیه کنند. سازمان جهانی بهداشت همچنین توصیه کرده که برای ایجاد قرنطینه و بستن اماکن عمومی در صورت لزوم، تدابیرلازم بعمل آید.
ولی تا کنون تنها 50 کشور یک چنین تدابیری را فراهم آورده اند.

سازمان جهانی بهداشت بخصوص نگران کشورهای آفریقایی است که حتی فاقد لابراتوار برای آزمایش نمونه های ویروس اچ 5 ان 1 هستند چه رسد به اینکه بیمارستان، دارو و پرسنل پزشکی لازم برای مداوای بیماران را داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید باید هم اکنون و قبل از بروز یک اپیدمی به کشورهای فقیرتر، کمک لازم برای آمادگی جهت مقابله با این بیماری بشود .
به عقیده سازمان بهداشت جهانی (دبلیو. اچ. او.) واكسیناسیون و ایمنی سازی جهانی پیشرفت زیادی داشته، اما جا دارد تلاش بیشتری صورت گیرد و عده ی بیشتری نجات یابند.

واكسن های جدید، و دادن پوشش بیشتر بهداشتی برای مبارزه قطعی با امراض مورد نیاز است.
در 25 سال گذشته واكسیناسیون و ایمنی سازی پیشرفت چشمگیری داشته لكن تلاش بیشتری لازم است تا به افراد بیشتری پوشش داده شود و جان میلیونها انسان نجات یابد؛ این نظر گروهی از متخصصین مربوطه در كنگره جهانی واكسن در لیون فرانسه است كه در 4 و 5 اكتبر برگزار شد.
بر اساس گزارش صادره توسط سازمان بهداشت جهانی از این نشست نهایی كه در 4 اكتبر تهیه و به مطبوعات داده شد، متخصصین حاضر آخرین داده های مربوط به واكسیناسیون جهانی را مورد مطالعه و تحلیل قرار دادند.

دبلیو. اچ. او. و صندوق كودكان سازمان ملل (یونیسف)، با حمایت مالی مراكز پیشگیری و كنترل بیماری ایالات متحده اقدام به نظارت جهانی و همكاری تنگاتنگ با وزارتخانه های بهداشت و بهداری در سراسر جهان میكنند تا هر ساله ارزیابی قابل اعتمادی از میزان تلاش آنها و مقدار پوشش واكسیناسیون بدست دهند.
از اهم مطالب مورد گزارش و ارزیابی آنها موارد زیر است:

 

• واكسیناسیون جهانی با واكسن ثلاث : دیفتری – كزاز – و سیاه سرفه (دی. تی. پی. 3) در سال 2004 نزدیك به 78 در صد جمعیت مورد نظر را پوشش داده است.
• 102 كشور جهان توانسته اند به پوشش واكسن ثلاث در حد 90 در صد یا بیشتر جمعیت دست یابند، 80 كشور هنوز در حد میان 50 و 89 در صد هستند. 10 كشورها — در آفریقا، آسیا، و آمریكای مركزی — هنوز دارای پوششهایی زیر 50 در صد جمعیت هستند.
• استفاده از واكسن هپاتیت بی. و آنفلوانزای هموفیلیك نوع بی. (اچ. آی. بی.) بشكلی چشمگیر توسعه یافته است. اچ. آی. بی. نوعی عفونت میكربی است كه میتواند منجر به عفونت های شدید تنفسی نظیر ذات الریه، و بیماری هایی مانند مننژیت شود.
• در سال 2004 ، حدود 27 میلیون نوزاد توسط واكسن ثلاث (دی. تی. پی. 3) تلقیح نشدند، و به این طریق در معرض خطر بیماریهای كشنده قرار گرفته اند.
• چین، هندوستان، اندونزی، نیجریه و پاكستان هر یك بیش از یك میلیون نوزاد واكسینه نشده دارند، و به این ترتیب 60 در صد 27 میلیون نوزاد واكسینه نشده در این كشورها هستند.

 

دكتر ژان ماری اوكوو – بل، رئیس اداره ایمنی سازی، واكسن و بیولوژی دبلیو. اچ. او. میگوید : ” واكسن را باید در دسترس میلیونها انسان قرار داد كه در حال حاضر از آن محرومند، و همه مردم باید بتوانند از واكسن های جدید و نجات دهنده حیات استفاده كنند.”
شمار مرگ و میر در همه گروه های سنی از بیماریهای قابل پیشگیری از طریق واكسنهای توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی — مانند سرخك [سرخجه]، هپاتیت بی.، اچ. آی. بی.، سیاه سرفه، كزاز و دیگران — در سال 2002 حدود 21 میلیون نفر بوده، كه شامل 14 میلیون كودك زیر پنج سال میشد.
در سال 2003، واكسیناسیون از 2 میلیون مرگ حتمی جلوگیری كرد. بعلاوه حدود 600000 مرگ ناشی از بیماریهای مرتبط با هپاتیت بی. (كه در هنگام بزرگسالی روی میداد) باین وسیله پیشگیری شد.

از نظر تاریخی، واكسیناسیون یكی از بزرگترین رخدادهای موفقیت آمیز در زمینه بهداشت عمومی و سلامتی بشریت است. آبله در 1980 ریشه كن شد. در صد ابتلا به فلج اطفال بین 1999 و 2003 تا 99 در صد كاهش یافت. مرگ و میر جهانی ناشی از سرخك و سرخجه تا 39 در صد كاهش یافت، و این رقم برای آفریقا كاهش 46 در صدی بوده است.

انتظار میرود در ده سال آینده انقلابی در زمینه تحقیق و طراحی، تولید، سرمایه گزاری و تامین مالی، انتقال و تحویل و نحوه دسترسی و تلقیح واكسن ها در جهان رخ دهد. پیشرفتهای عظیمی در زمینه تهیه و تكثیر 20 نوع واكسن جدید یا نوع بهینه و پیشرفته آن در سطح جهانی در حال وقوع است كه انتظار میرود ظرف 10 سال آینده به نتیجه برسد.

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف با همكاری یكدیگر یك استراتژی و دیدگاه جدید برای واكسیناسیون و ایمنی سازی جهانی در فاصله 2006 تا 2015 تدارك دیده اند كه هدف آن حمایت از مردم بیشتری در گروه های سنی مختلف در مقابل انواع بیشتر بیماریست، و حاوی اهداف متعدد واكسیناسیون و ایمن سازیست.
متن كامل گزارش دبلیو. اچ. او. منتشره در مطبوعات بشرح زیر میباشد:
سازمان بهداشت جهانی
ائتلاف جهانی برای واكسیناسیون و ایمنی سازی
پی. ا. تی. اچ (پت) (برنامه فن آوری مناسب برای بهداشت(
گزارش مشترك مطبوعاتی، 4 اكتبر 2005
ژنو، سوئیس
در 25 سال گذشته برنامه ایمنی سازی گامهای بلندی برداشته است. معذالك هنوز امكان دارد میلیون ها نفر دیگر را با كمك واكسن های جدید و برنامه های بهداشتی پیشرفته تر نجات داد.
برنامه های جهانی واكسیناسیون ظرف ربع قرن گذشته پیشرفت چشمگیری داشته اما هنوز هم امكان دارد افراد تحت پوشش را افزایش داد، و امكانات آنرا در اختیار میلیون ها نفر كه از مزایای آن محرومند قرار داد؛ این نظر گروهی كارشناس است كه با یكدیگر در كنگره جهانی واكسن در لیون فرانسه همكاری میكنند.
این نتیجه گیری حاصل بررسی و تحلیلی است كه، بدنبال مطالعه آخرین داده های جهانی ایمنی سازی، امروز بچاپ رسید. دبلیو. اچ. او. و یونیسف، با كمك مالی “مراكز كنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده” اقدام به نظارت جهانی واكسیناسیون و همكاری نزدیك با وزارتخانه های بهداری مینمایند تا ارزیابی دقیقی از ایمنی سازی سالانه در سطح جهانی بدست دهند. نتیجه گیری های عمده و ارقام بدست آمده در این خصوص بشرح زیر میباشد:

• ایمنی سازی جهانی برای واكسن ثلاث دیفتری – كزاز – سیاه سرفه (دی. تی. پی. 3 ) در سال 2004 به سطح 78 در صد رسیده است.
• 102 كشور به پوشش واكسیناسیون ثلاث 90 در صد یا بیشتر دست یافته اند؛ در حالیكه 80 كشور هنوز در حد 50 الی 89 در صد واكسیناسیون باقی مانده اند. 10 كشور نیز — در آفریقا، آسیا و آمریكای مركزی — كمتر از 50 در صد جمعیت را پوشش داده اند.

• گسترش قابل ملاحظه ای در استفاده از واكسن های هپاتیت بی. و آنفلوانزا هموفیلیك نوع بی. (اچ. آی. بی) صورت گرفته است. در 153 كشور اینك بطور معمول اطفال را با واكسن هپاتیت بی. تلقیح میكنند، در حالیكه در 1990 این رقم تنها 12 كشور را شامل میشد. در خصوص واكسن اچ. آی. بی. نیز كه در 1991 تنها در 4 كشور تلقیح میشد، اینك در 92 كشور جزیی از برنامه معمول ایمنی سازی شده است.

• معذالك در سال 2004، 27 میلیون نوزاد از تلقیح واكسن ثلاث محروم ماندند، و در نتیجه در معرض خطر بیماریهای كشنده قرار گرفتند.
• 5 كشور — چین، هندوستان، اندونزی، نیجریه و پاكستان — هر یك با بیش از یك میلیون نوزاد تلقیح نشده، جمعا جمعیتی معادل 163 میلیون نوزاد (بیش از 60 در صد از كل 27 میلیون كودك — تلقیح نشده را در خود دارند.

دكتر ژان ماری اوكوو – بل، مدیر اداره ایمنی سازی، واكسن و امور بیولوژیك سازمان بهداشت جهانی، میگوید : ” پیشرفت های چشمگیری كه در دهه 1980 در ایمنی سازی بدست آمد هم چنان حفظ شده و ادامه میابند. این امر نتیجه تلاش پیگیر و تعهد جدی كشورها و شركا ما در این موضوع و اتخاذ استراتژی موثر و حمایت مالی قابل ملاحظه، میباشد. معذالك ما میتوانیم و باید بیش از این تلاش نماییم. ما باید واكسنهای لازم را نزد میلیون ها نفر كه به آن نیاز دارند ببریم و آنها را در دسترس مردم قرار دهیم؛ مردم باید بتوانند از مزایای واكسن های جدید و نجات دهنده استفاده كنند. ماموریت ما اینست كه همه مردم را تحت حمایت قرار دهیم و آنها را در مقابل خطر بیماریهایی كه برایشان واكسن وجود دارد مصون كنیم.”

در سال 2002 حدود 21 میلیون نفر در گروه های سنی مختلف، در اثر بیماری هایی كه دارای واكسن برای پیشگیری بودند و از جانب سازمان بهداشت جهانی نسبت به مایه كوبی آن سفارش شده بود، مانند: سرخك و سرخجه، هپاتیت بی.، اچ. آی. بی.، سیاه سرفه، كزاز و غیره، مردند كه 14 میلیون نفرشان كودكان زیر پنج سال بودند.

معذالك تنها در سال 2003 مایه كوبی توانست از مرگ و میر 2 میلیون نفر جلوگیری كند. بعلاوه مانع از مردن 600000 نفر دیگر از امراض ناشی از هپاتیت بی. در بزرگسالی آنها شد. از نظر تاریخی مایه كوبی یكی از داستانهای موفقیت آمیز بهداشت عمومی شد، بطوری كه آبله در سال 1980 بكلی ریشه كن گردید، ابتلا به پولیو یا فلج اطفال تنها ظرف پنج سال (از 1999 تا 2003) از مایه كوبی همگانی به میزان 99 در صد كاهش یافت، كاهش جهانی مرگ و میر در اثر سرخك 39 در صد بود كه این رقم در آفریقا تا 46 در صد كاهش داشت.

واكسیناسیون در سطح جهانی در نقطه عطف جالبی قرار دارد، بطوری كه منابع جدید و امكانات مالی بیشتری از طریق ” تسهیلات مالی برای مایه كوبی بین المللی (ای. اف. اف. ایم.) ” تامین گردیده، و در ماه گذشته گروهی از كشورهای اروپایی نزدیك به 4 میلیارد دلار در اختیار آن گزاردند.
دكتر جولیان لاب – لویت، مدیر اجرایی ائتلاف جهانی برای واكسنها و مایه كوبی (جی. ا. وی. آی.) گفت : ” تقویت مالی آی. اف. اف. ایم. این امكان را در اختیارمان قرار خواهد داد كه میزان مایه كوبی را افزایش داده و به واكسنهای جدید دست بیابیم؛ و آنها را در دسترس میلیونها كودك از فقیرترین اقشار قرار دهیم. اگر قرار است كشورهای عقب مانده نیز نظام بهداشتی خود را توسعه داده علاوه بر مایه كوبی سنتی به واكسنهای جدید نیز به مقدار لازم دست بیابند، تامین و حمایت مالی قابل توجه مورد نیاز میباشد.”

انتظار میرود در دهه آتی انقلابی در راه های تحقیق و طراحی، تولید، تامین مالی، نقل و انتقال و روشهای مایه كوبی صورت گیرد. هم اكنون پیشرفتهای چشمگیری در زمینه كشف و تولید واكسن رخ میدهد. پیش بینی میشود كه در ده سال آینده لااقل 20 نوع واكسن جدید یا از نوع بهبود یافته وارد بازار شود.
دكتر جان وكر مدیر بخش كشفیات جدید مایه كوبی در موسسه پات (پی. ا. تی. اچ.) كه سازمانی غیر انتفاعی و جهانی است، میگوید : ” گامهای بلندی در تهیه واكسنهای جدید برای امراضی كه كودكان را در كشورهای در حال رشد مبتلا میكند برداشته شده، واكسن های جدیدی كه جان كودكان بسیاری را نجات خواهد داد. مهمترین چالشی كه اینك با آن روبرو هستیم اینست كه واكسنهای مزبور را در دسترس كلیه كودكانی قرار دهیم كه به آن نیاز دارند.

دبلیو. اچ. او. و یونیسف اقدام به تاسیس دورنما و استراتژی جهانی مایه كوبی جدیدی برای دهه 2006 الی 2015 كرده اند كه هدف آن حمایت از تعداد بیشتری افراد، از همه گروه های سنی ، علیه امراض بیشتر است و اهداف مایه كوبی جهانی را ارتقا می بخشد.
• دبلیو. اچ. او. و یونیسف بطور منظم بر میزان و پوشش مایه كوبی نوزادان در مقابل دیفتری، كزاز، سیاه سرفه، پولیو، سرخك، هپاتیت، و آنفلوانزای هموفیلیك نوع بی.، در سطح ملی نظارت میكنند. مایه كوبی ثلاث معمولا بعنوان شاخص نظام واكسیناسیون در كشور و كاركرد آن تلقی میشود. در 1980 مایه كوبی جهانی واكسن ثلاث در حد میانگین 20 در صد بود، و تنها در كشورهایی كه دارای نظام رسمی مایه كوبی اطفال بودند این رقم به حدود 30 در صد میرسید. لكن از آن روز تا كنون علیرغم افزایش جمعیت جهان، گامهای بلندی در این جهت برداشته شده است. از 1246 میلیون نوزادی كه در سال 2004 بدنیا آمدند و تا یك سالگی زنده بودند، بیش از 108 میلیون نفر از آنان حد اقل یك بار مایه كوبی شدند، و 95 میلیون آنها با واكسن بی. سی. جی. علیه سل، و واكسن ثلاث دی. تی. پی. 3 ، و واكسن خوراكی فلج اطفال و واكسن سرخك تلقیح شدند. هم اینك 192 كشور دارای سیستم مایه كوبی نوزادان و اطفال هستند.
• 10 كشور محروم از سیستم مایه كوبی نوزادان عبارتند از : جمهوری آفریقای مركزی (40 در صد)، گینه استوایی (33 در صد)، گابون (38 در صد)، هائیتی (43 در صد)، جمهوری دمكراتیك خلق لائو (45 در صد)، لیبریا (31 در صد)، نیجریه (25 در صد)، پاپوآ و گینه نو (46 در صد)، سومالی (30 در صد)، و وانوآتو (49 در صد). در این ده كشور در سال 2004 نزدیك به 43 میلیون كودك مایه كوبی نشده بودند.

• از 27 میلیون كودك، 11 میلیون در آسیای جنوبی، 9 میلیون در آفریقای زیر صحرا و 39 میلیون ساكن آسیای شرقی و جزایر اقیانوس كبیر بودند.
• در 2004 هندوستان دارای 85 میلیون، نیجریه 33 میلیون، پاكستان 18 میلیون، چین 16 میلیون و اندونزی دارای 13 میلیون كودك واكسینه نشده بودند.
دبلیو. اچ. او. یكی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل در امر بهداشت است. هدف آن اعطا بیشترین امكانات سلامتی برای اكثریت جمعیت جهان است. این سازمان دارای 192 كشور عضو است. اطلاعات بیشتر را میتوانید در تارنما زیر بیابید:

و نیز آی. اف. اف. ایم. و جی. ا. وی. آی. كه از موسسات تابعه سازمان بهداشت جهانی هستند كه بصورت ائتلافی برای مایه كوبی جهانی فعالیت میكنند؛ اعضا از سهامداران موسسات میباشند.

اعضای ائتلاف عبارتند از طیف وسیعی از شركای توسعه یافته: كشورهای توسعه یافته و دولت های اعطا كننده كمك مالی، سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، بانك جهانی، صنعت واكسن سازی (از كشورهای توسعه یافته و در حال رشد)، موسسات فنی و تحقیقاتی، موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی (ان. جی. او.) ها، بنیاد بیل و ملیندا گیتس ، و صندوق واكسن كه بازوی مالی و اعتباری جی. ا. وی. آی. است.

پات یا پی. ا. تی. اچ. سازمان بین المللی غیر انتفاعی است كه راه كارها و كشفیات پایدار و از نظر فرهنگی مناسب و مرتبط ایجاد میكند كه به كشورهای فقیر دنیا امكان آنرا میدهد كه از سیكل معیوب فقر – بیماری خود را نجات دهند. با كمك و همكاری شركای مختلف در بخش دولتی و خصوصی، پات فن آوریهای مناسب برای تامین بهداشت و سلامتی را ایجاد و با استراتژی حیاتی همراه آن سعی میكند طرز تفكر مردم را در این زمینه تغییر دهد و بهبود بخشد. هدف پات بهبود سلامتی جهانی و بالا بردن سطح زندگی آنهاست.
آخرین توصیه های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی که بر اساس تحقیقات دانشمندان کشورهای مختلف جهان تهیه شده در مورد مصرف مواد غذایی اعلام کرده است که عامل اصلی چاقی و بیماریهای مزمن در جهان مصرف مواد غذایی فرآوری شده است و درخواست نموده که از مصرف این نوع غذاها که حاوی چربی اشباع شده و نمک و قند هستند کاسته شود، چربی اشباع شده بیشتر منشاء حیوانی دارد . افزایش مصرف میوه و سبزی و داشتن تحرک جسمی بیشتر توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است. در این گزارش ضمن هشدار در زمینه زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم تأکید شده است در آینده یک استراتژی جهانی

برای کاهش بیماریهای قلبی ، سرطان ، دیابت ، چاقی و پوکی استخوان تهیه می شود. در گزارش مذکور آمده است دانشمندان مردم جهان را ترغیب می کنندکه به رژیم غذائی متعادل و سالم روی آورند و از مصرف نمک ، قند و چربی اشباع شده بکاهند . آنها تغییر در سبک زندگی فعلی مردم را عاملی می دانند که باعث شده است اعضای خانواده ها برای نشستن سر یک سفره فرصت کمتری پیدا کنند و در نتیجه به مصرف غذاهای سرپائی و کنسرو شده روی آورند. ویژگی های غذای سالم از نظر سازمان بهداشت جهانی از این قرار است:

1 – کربوهیدرات ها ( نشاسته و قند طبیعی ) باید 55 تا 57 درصد رژیم غذایی را تشکیل دهند .
2 – قند غلیظ ( مثل شیرینی ها ) باید کمتر از 10 باشد .
3 – 10 تا 15 درصد از غذای روزانه باید پروتئین باشد .
4 – غذای آماده حداکثر باید 15 تا30 درصد از چربی تشکیل شده باشد که چربی اشباع شده نیز حداکثر10 مواد غذایی باشد .
5 – در هر 24 ساعت مصرف نمک کمتر از 5 گرم باشد .

6 – روزانه حدوداً 400 گرم سبزی و میوه تازه مصرف شود در ضمن روزانه حداقل یک ساعت فعالیت جسمی برای هر فرد سالمی ضروری است .
گفتنی است در حدود یک میلیارد نفر از کل جمعیت جهان چاق می باشند که از این موارد 10 دچار چاقی شدید هستند

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky